valevahveroita paljon

kos

tämän syksyn sieni näyttää olevan valevahvero. Onko kukaan syönyt sitä? Kokeilin ja mun mielestä se oli ihan kelpo ruokasieni.

7

5562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sieneltä;)

Ja sellaisena varsin syötävä. Itse heitän pannulle voin ja sipulin seuraksi. Perään suolaa ja pippuria.

On mielestäni yksi näistä aliarvostetuista sienistä.

• Sienestäjä

ja kelpaa siten syötäväksi. Itse en ole kokeillut.
      Olen löytänyt hyvin monenlaista sientä, esim. männynherkkutatti***, voitatti***, kangastatti**(hyvin pieniä vasta),punikkitatti**(tosin toukkaisia),nummitatti*(*), tätä on paljon, mutta en kerää. Lisäksi rouskuista löysin kangasrouskua O*(*) ja karvarouskua O**, haaparouskuja en ole löytänyt vielä. Vettä kyllä sais tulla ja hallat pysytellä pois niin ehkä saatais melkein normaalisti sieniä!!

• ...Länsi-Suomessa

Valevahveroita tosiaan riittää. Kävin viikonloppuna sienestämässä, saalis oli muutama rousku ja tatti. Mutta valevahveroita ja pulkkosieniä riittää ainakin täällä Länsi-Suomen suunnalla! Valevahverot jätin metsään, mutta mutta... meinaat että kannattaisi kokeilla? Mitä syötävää teit siitä?

• kos

ja pistin leivän päälle, vähän yrttisuolaa. Ihan jees maku.

• jättänyt metsään :(

Valevahverot olen jättänyt metsään. Kiinnostavaa kuulla, että jotkut on niitä syöneet. Mikä ettei! Tämä on eka syksy kun näen kyseistä sientä, joten luulin sitä oitis kuivuuden kärventämäksi kanttarelliksi...

Kotkan suunnalla valevahvero on erittäin runsas tänä syksynä. Pulkkosientä myös paikat pullollaan, mutta onneksi joitain tatteja myös. Ikävän toukkaisia ovat tatit :(

• Metsänpeikkotar

Valevahvero on sukua myrkylliselle pulkkosienelle, joten sen vuoksi sitä ei suositella syötäväksi. Pulkkosienikin oli aikoinaan kauppasieni, mutta todettiin aikojen saatossa erittäin myrkylliseksi, joten poistettiin kauppasienten listalta. Siksi en uskaltaisi itse syödä valevahveroakaan, vaikka toiset pitävätkin vaarattomana...

• Söpöseireeni

Vahingossa tullu muutama päivä hyvällä ruokahalulla naposteltua. Ehkei ole kummoinen makuaisti kun luuli kanttarelliksi. Viisaampi tuli ja valaisi "että ei nuo kanttarrellejä ole", siihen asti kunnes sen kuuli olivat suurinta herkkua aikoihin. =/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      238
      6802
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5131
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      171
      4879
    4. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      66
      3330
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      105
      2933
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      65
      2389
    7. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      23
      2232
    8. Joroinen räjähdys

Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      78
      2052
    9. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      139
      1950
    10. odotatko vielä viestiä minulta...

Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1784
    Aihe