valevahveroita paljon

kos

tämän syksyn sieni näyttää olevan valevahvero. Onko kukaan syönyt sitä? Kokeilin ja mun mielestä se oli ihan kelpo ruokasieni.

7

5562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sieneltä;)

Ja sellaisena varsin syötävä. Itse heitän pannulle voin ja sipulin seuraksi. Perään suolaa ja pippuria.

On mielestäni yksi näistä aliarvostetuista sienistä.

• Sienestäjä

ja kelpaa siten syötäväksi. Itse en ole kokeillut.
      Olen löytänyt hyvin monenlaista sientä, esim. männynherkkutatti***, voitatti***, kangastatti**(hyvin pieniä vasta),punikkitatti**(tosin toukkaisia),nummitatti*(*), tätä on paljon, mutta en kerää. Lisäksi rouskuista löysin kangasrouskua O*(*) ja karvarouskua O**, haaparouskuja en ole löytänyt vielä. Vettä kyllä sais tulla ja hallat pysytellä pois niin ehkä saatais melkein normaalisti sieniä!!

• ...Länsi-Suomessa

Valevahveroita tosiaan riittää. Kävin viikonloppuna sienestämässä, saalis oli muutama rousku ja tatti. Mutta valevahveroita ja pulkkosieniä riittää ainakin täällä Länsi-Suomen suunnalla! Valevahverot jätin metsään, mutta mutta... meinaat että kannattaisi kokeilla? Mitä syötävää teit siitä?

• kos

ja pistin leivän päälle, vähän yrttisuolaa. Ihan jees maku.

• jättänyt metsään :(

Valevahverot olen jättänyt metsään. Kiinnostavaa kuulla, että jotkut on niitä syöneet. Mikä ettei! Tämä on eka syksy kun näen kyseistä sientä, joten luulin sitä oitis kuivuuden kärventämäksi kanttarelliksi...

Kotkan suunnalla valevahvero on erittäin runsas tänä syksynä. Pulkkosientä myös paikat pullollaan, mutta onneksi joitain tatteja myös. Ikävän toukkaisia ovat tatit :(

• Metsänpeikkotar

Valevahvero on sukua myrkylliselle pulkkosienelle, joten sen vuoksi sitä ei suositella syötäväksi. Pulkkosienikin oli aikoinaan kauppasieni, mutta todettiin aikojen saatossa erittäin myrkylliseksi, joten poistettiin kauppasienten listalta. Siksi en uskaltaisi itse syödä valevahveroakaan, vaikka toiset pitävätkin vaarattomana...

• Söpöseireeni

Vahingossa tullu muutama päivä hyvällä ruokahalulla naposteltua. Ehkei ole kummoinen makuaisti kun luuli kanttarelliksi. Viisaampi tuli ja valaisi "että ei nuo kanttarrellejä ole", siihen asti kunnes sen kuuli olivat suurinta herkkua aikoihin. =/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      248
      6207
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      155
      6018
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      252
      5088
    4. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      52
      4600
    5. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      44
      4390
    6. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      64
      4229
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4167
    8. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      37
      3704
    9. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      68
      2622
    10. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      58
      2079
    Aihe