valevahveroita paljon

kos

tämän syksyn sieni näyttää olevan valevahvero. Onko kukaan syönyt sitä? Kokeilin ja mun mielestä se oli ihan kelpo ruokasieni.

7

5475

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sieneltä;)

Ja sellaisena varsin syötävä. Itse heitän pannulle voin ja sipulin seuraksi. Perään suolaa ja pippuria.

On mielestäni yksi näistä aliarvostetuista sienistä.

• Sienestäjä

ja kelpaa siten syötäväksi. Itse en ole kokeillut.
      Olen löytänyt hyvin monenlaista sientä, esim. männynherkkutatti***, voitatti***, kangastatti**(hyvin pieniä vasta),punikkitatti**(tosin toukkaisia),nummitatti*(*), tätä on paljon, mutta en kerää. Lisäksi rouskuista löysin kangasrouskua O*(*) ja karvarouskua O**, haaparouskuja en ole löytänyt vielä. Vettä kyllä sais tulla ja hallat pysytellä pois niin ehkä saatais melkein normaalisti sieniä!!

• ...Länsi-Suomessa

Valevahveroita tosiaan riittää. Kävin viikonloppuna sienestämässä, saalis oli muutama rousku ja tatti. Mutta valevahveroita ja pulkkosieniä riittää ainakin täällä Länsi-Suomen suunnalla! Valevahverot jätin metsään, mutta mutta... meinaat että kannattaisi kokeilla? Mitä syötävää teit siitä?

• kos

ja pistin leivän päälle, vähän yrttisuolaa. Ihan jees maku.

• jättänyt metsään :(

Valevahverot olen jättänyt metsään. Kiinnostavaa kuulla, että jotkut on niitä syöneet. Mikä ettei! Tämä on eka syksy kun näen kyseistä sientä, joten luulin sitä oitis kuivuuden kärventämäksi kanttarelliksi...

Kotkan suunnalla valevahvero on erittäin runsas tänä syksynä. Pulkkosientä myös paikat pullollaan, mutta onneksi joitain tatteja myös. Ikävän toukkaisia ovat tatit :(

• Metsänpeikkotar

Valevahvero on sukua myrkylliselle pulkkosienelle, joten sen vuoksi sitä ei suositella syötäväksi. Pulkkosienikin oli aikoinaan kauppasieni, mutta todettiin aikojen saatossa erittäin myrkylliseksi, joten poistettiin kauppasienten listalta. Siksi en uskaltaisi itse syödä valevahveroakaan, vaikka toiset pitävätkin vaarattomana...

• Söpöseireeni

Vahingossa tullu muutama päivä hyvällä ruokahalulla naposteltua. Ehkei ole kummoinen makuaisti kun luuli kanttarelliksi. Viisaampi tuli ja valaisi "että ei nuo kanttarrellejä ole", siihen asti kunnes sen kuuli olivat suurinta herkkua aikoihin. =/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe