On harkinnan alla ostaa vuoden -99 Brava, kokemuksia? Niin hyviä kuin huonojakin? Mistä minun tulisi olla erittäin tarkka kun menen autoa katsomaan? Tyyppivikoja?
Kokemuksia Bravasta?
19
3519
Vastaukset
- Ajomies
Tuo Hesarin vikalista tuntuu omasta mielestä osuvan Bravan/Bravon kohdalla kohtuullisen napakasti paikalleen:
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1487
Noiden lisäksi olen ollut useammilta tyypeiltä kuulevinani, että ovien ulkopuoliset muovikahvat jäävät käteen, varsinkin talvisin (ei omakohtaista kokemusta kuitenkaan), ovien listat ovat kai myös aika herkkiä irtoamaan.
Iskunvaimentimet ja vaihteisto vaikuttaisivat olevan heikkoja kohtia, eli tee pitkä koeajo ja tarkista että ne sekä auto muutenkin toimii moitteettomasti. Itse selvittäisin vielä vähän auton historiaa (soittaisin ehkä edelliselle omistajalle, jos autoa myy autoliike) ja käyttäisin vielä jonkinlaisessa Autotohtori-tyyppisessä tarkastuksessa.
Muista myös kysyä onko jakohihna vaihdettu! Suositus oli ennen kai 120.000km / 3 vuotta, mutta laskettiin sitten 60.000km / 3 vuoteen. Vaihtotyöllä on oma hintansa ja moottorivaurion riskin vuoksi se kannattaa tehdä ajoillaan, eli jos vaihtoa ei ole vielä tehty, varaudu kustannukseen jos ostat auton (ja muista käyttää sitä tinkimisvalttina :)).
Toivottavasti tästä on jotain apua, muilta varmaankin löytyy lisää vinkkejä.- paavo
samoja vikoja näyttäis olevan kuin nissanilla ja opelilla.
- tsxm
tarkistuskohteita, etutuennan "koiranluut" kuuluvat kuopissa kolinana, jos väljät.
ja eipä tuo pahitteeksi ole ottaa pakokaasuanalyysiäkään, tulisi ainakin moottori elektroniikan kunto selville.
Pieniä kosmeettista hilseilyä saattaa esiintyä peilien jaloissa, ts se muovipinta irtoilee pieninä paloina sieltä kiinnitysruuvien luota.
No tässä näitä muutamia, laittakaahan lisää...
- Bravisti -98
Kurkkaa Bravassa sinne takaluukun saranoihin. Alkoivat omassani muuttua hälyttävästi ruosteenvärisiksi vaikka auton alkuperäinen väri onkin metallinhohtopunainen... Vetelin ongelmakohtaan Noveroxia, tuntui asettuvan ihan sillä. Ei ole ainakaan vuodessa tapahtunut mitään muutosta ko. aineella käsittelyn jälkeen. Sinänsä hyvä juttu on se että paikkauskohta ei näy, huono juttu on se että ruostepoommi saa "muhia" rauhassa kun on katseilta piilossa.
Katso samalla että eturenkaista lentäneet kivet eivät ole hioneet maalia pois etuoven ja takaoven välisestä "saumasta", takaovien alaetureunasta... (taidatkos tuon selkeämmin sanoa :-))
Omassa 1.8 litran Bravassa on tekniikka toiminut hyvin, vaihteet menevät hyvin sisään vaikka olisi enemmänkin vauhtia päällä. - Toyota -02
Olen kirjoitellut tänne eri ketjuihin omia kokemuksiani vm.-00 Brava 80 SX:n omistajana, mutta kootaan ne nyt kaikki tähän sitten yhteen varoituksena ja opetuksena auton hankintaa harkitsevalle..
Ostin auton viime talvena tasan kaksi vuotta vanhana ja 55 000 km ajettuna. Ensin meni joku tuhat kilometriä ilman ongelmia, mutta sitten alkoi vaihteisto kangertelemaan. Kävin valittamassa asiasta merkkihuollossa, mutta minulle kerrottiin kakkosvaihteen huonon kytkeytymisen olevan ominaisuus. Kun vein auton 60 000 km:n huoltoon, valitin myös vaihdelaatikosta ja autoa satunnaisesti vaivaavasta vedon hetkellisestä häviämisestä. Moottori ikäänkuin sammui, mutta mitään varoitusvaloja ei syttynyt. Vauhti laski, vaikka kaasu oli pohjassa. Parin sekunnin päästä veto palasi. Erittäin kiva ominaisuus, varsinkin kun se esiintyi yleensä moottoritielle kiihdytettäessä tai muussa tehoa vaativassa tilanteessa. Moottori ja vaihteisto toimivat kuitenkin normaalisti huollon mielestä, eivätkä siksi vaatineet tarkempaa tutkimista. Huollon yhteydessä ja sen jälkeen vaihdettiin ensin taka- ja sitten etuiskarit takuuseen.
Sitten autossani alkoikin esiintyä kaikenlaista vikaa. Huollossa käytiin erilaisten pikkuvikojen takia jatkuvasti. Kun yksi paikka tuli kuntoon, heti perään laukesi seuraava.
Kun autolla oli ajettu 66 000 km, kakkosvaihdetta ei saanut enää ajoittain ollenkaan päälle alaspäin vaihdettaessa, vaikka vauhti olisi ollut 20 km/h. Vaihdelaatikko avattiin neljännen kerran asiasta valitettuani ja sinne vaihdettiin kakkosvaihteen synkronointirenkaat. Sen jälkeen vaihteisto toimi hieman paremmin, muttei mielestäni vieläkään yhtä hyvin kuin muun merkkisissä minulla olleissa autoissa. Käsittelin vaihteistoa tosi hellävaroen, mutta siitä huolimatta kakkosen kytkeytyminen alkoi taas heikkenemään ja kakkosta ei joskus saanut ollenkaan päälle.
Syksyyn päästyämme moottorin hetkelliset vedon häviämiset olivat vaihtuneet ihan rehelliseksi sammuiluksi. Oli mukava, kun lähdin ohittamaan rekkaa ja rekan perävaunun rinnalla ollessani Fiatin koneesta hävisi veto. Ei auttanut muu, kuin heittää vaihde vapaalle, rullata rekan rinnalla ja panna vilkku oikealle. Ja sitten vain pariksi minuutiksi pientareelle houkuttelemaan Bravaa käyntiin.. Onneksi tämä ei sattunut normaalilla maantiellä, vaan moottoritiellä. Olisi ollut mielenkiintoinen tilanne, kun olisi alkanut tulla autoja vastaan maantiellä kesken ohituksen ja Fiiu olisi hyytynyt vastaantulijoiden eteen rekan rinnalle.. Sammuilua tapahtui myös kaupunkiajossa ja auto jäi muutaman kerran risteykseen, kun valot vaihtuivat.
Kun pakkaset alkoivat, saavutti kiertävä sähkövika tietysti penkinlämmittäjät. Tilasin autolle korjausajan ja valitin lisäksi sammuilusta ja vaihteiden huonosta kytkeytymisestä, vaikka autolla oli ajettu vaihteistoremontin jälkeen vasta 12 000 km. Ennen huoltoonpääsyä,(perinteinen kolmen viikon jono), tuulilasinpyyhkijöiden tihkukytkin alkoi reistailemaan. Pyyhkijät eivät joka kerta toimineet ollenkaan viiksen ollessa tihkuasennossa. Kävin lisäämässä tämän Delta-Auton huollossa korjattavien asioiden listaan ja ajoin Toyota-liikkeeseen ja tilasin uuden Toyotan.
Viikko tästä oli sitten takuukorjauksen vuoro, jos sitä siksi voi sanoa. Vikalistalla olivat siis tihkukytkin, sammuilu, vaihteisto ja istuinlämmittimet. Näistä kolme ensimmäistä olivat huoltopäällikön mielestä kunnossa. Kuulin taas niin tutuksi tulleet lauseet: "Se on normaalia tässä mallissa. Tarkkaile sitä jonkin aikaa ja jos se sinun mielestäsi ei tosiaan ole kunnossa, varataan aika takuukorjaukseen parin viikon päähän.". Kun menin autoon, satoi räntää. Panin lasinpyyhkijät päälle ja kuulin vain tutun "tök-tök"-äänen ja pyyhkijä liikkui pari milliä ja pysähtyi. Kun ajoin jonkin matkaa ja aloin vaihtamaan alaspäin kakkoselle, vaihde ei kytkeytynyt ollenkaan, vaikka vauhti oli enää 15 km/h. Pysähdyin seuraaviin liikennevaloihin ja Fiat sammui siihen, eikä lähtenyt muutamaan minuuttiin käyntiin. Mutta kunnossa se oli, kun huoltopäällikkö kerran sanoi niin. Onneksi kuitenkin istuinlämmitin toími ja jatkuva nopeus lasinpyyhkijöissä, niin näin monetko valot ehtii vaihtua ennen kuin Brava starttaa..
En halua tällä säikyttää, sillä on muutamalla tutulla toimiviakin Brava/Bravo-sarjan autoja. Minulla oli vain kaikkien maanantaikappaleiden äiti..
Olin tosi kiitollinen, että minun autossani oli vielä takuu voimassa. Jos takuu olisi ollut ohi, olisi rahapussissa käynyt aikamoinen kierre.. Katsoin kuitenkin parhaaksi panna romu kiertoon ennen kuin takuu loppui. Vaihteisto tai moottorin ohjausyksikkö eivät meinaan ole mitään halpoja korjattavia..- tsxm
kerrroit, että 2 vaihteen synkronirenkaat vaihdettiin, eikä juurikaan parantunut, eli olikohan siellä vikaa laisinkaan, vaan olisiko todellinen syy esim. vaihdekepin nivelissä/perussäädöissä? no sitähän ei tiedä kuin huolto, joskus ei näköjään sekään...
- Toyota -02
tsxm kirjoitti:
kerrroit, että 2 vaihteen synkronirenkaat vaihdettiin, eikä juurikaan parantunut, eli olikohan siellä vikaa laisinkaan, vaan olisiko todellinen syy esim. vaihdekepin nivelissä/perussäädöissä? no sitähän ei tiedä kuin huolto, joskus ei näköjään sekään...
Vaikea tosiaan sanoa näin maallikkona.. Huoltopäällikkö, kuitenkin sanoi, ettei kakkosen kuulukaan kytkeytyä Bravassa/Bravossa/Mareassa tietyn nopeuden yläpuolella, jos vaihtaa alaspäin.. Sitä tiettyä nopeutta hän ei kuitenkaan osannut kertoa, sillä 20 km/h ei ainakaan pitäisi olla liian kova nopeus kakkoselle vaihtoon, varsinkaan kun kolmosella ei riitä vääntö ainakaan pikkukoneessa tuossa nopeudessa..
- tsxm
Toyota -02 kirjoitti:
Vaikea tosiaan sanoa näin maallikkona.. Huoltopäällikkö, kuitenkin sanoi, ettei kakkosen kuulukaan kytkeytyä Bravassa/Bravossa/Mareassa tietyn nopeuden yläpuolella, jos vaihtaa alaspäin.. Sitä tiettyä nopeutta hän ei kuitenkaan osannut kertoa, sillä 20 km/h ei ainakaan pitäisi olla liian kova nopeus kakkoselle vaihtoon, varsinkaan kun kolmosella ei riitä vääntö ainakaan pikkukoneessa tuossa nopeudessa..
liikaa voi olla, kyllä omassani menee ainakin 50 päälle alaspäinvaihtaessa ja takertelematta, kone on 100, josko omassani on sitten "viallinen" laatikko? :) maallikko minäkin, mutta kaikesta oppii!
- Bravisti -98
tsxm kirjoitti:
liikaa voi olla, kyllä omassani menee ainakin 50 päälle alaspäinvaihtaessa ja takertelematta, kone on 100, josko omassani on sitten "viallinen" laatikko? :) maallikko minäkin, mutta kaikesta oppii!
Onkohan isommilla koneilla varustettujen Bravojen vaihdelaatikko jämäkämpää laatua? Lieko sattumaa mutta en ole vielä kuullut kenenkään "isolohkon" omistajan valittavan vaihteisto-ongelmia.
Toisaalta, isommalla koneella ei tarvitse ehkä vaihdellakaan niin paljoa kun kerran vääntöä piisaa, liekö pidentää lodjun kestoikää? - puuha31
Bravisti -98 kirjoitti:
Onkohan isommilla koneilla varustettujen Bravojen vaihdelaatikko jämäkämpää laatua? Lieko sattumaa mutta en ole vielä kuullut kenenkään "isolohkon" omistajan valittavan vaihteisto-ongelmia.
Toisaalta, isommalla koneella ei tarvitse ehkä vaihdellakaan niin paljoa kun kerran vääntöä piisaa, liekö pidentää lodjun kestoikää?1.2l ja 1.4l Bravossa/Bravassa on sama vaihdelaatikko kun Puntossa. Korjaaja sanoi aikoinaan että ei tahdo kestää Bravon alla.
Isolohkolla tarkoitat ilm 1.6l? - Bravisti 98-
puuha31 kirjoitti:
1.2l ja 1.4l Bravossa/Bravassa on sama vaihdelaatikko kun Puntossa. Korjaaja sanoi aikoinaan että ei tahdo kestää Bravon alla.
Isolohkolla tarkoitat ilm 1.6l?Joo, "Isolohkolla" tarkoitan noita vähintään 1,6 litran koneita. Niissä on sitten kestävämpi vaihdelaatikko...? Tosin saahan minkä tahansa laatikon rikki alta aikayksikön vaikka olisi kuinka laadukas (poislukien automaatit?)
- Sara
Onko hyviä puolia ollenkaan?
- Bravisti -98
Allaolevat eivät sitten ole ehdottomia totuuksia..
Ulkonäkö on tietysti makuasia mutta sen perusteella tuo Brava tuli aikoinaan pitkälti valittua... Aitoa italialaista muotoilua...
1996 Fiat Bravo oli vuoden auto. Oikeasti se kyllä kestää hieman pidempäänkin.
Olisikohan ollut 1998 kun isossa sanomalehdessä (lue Helsingin Sanomat) oli etusivun mainos, jossa hehkuteltiin Saksalaisella tilastolla, jonka mukaan Brava oli ensikatsastusten perusteella kaikkein vähävikaisin.
Tilat ovat varsin mukavat. Olen itse 190 cm pitkä ja olen istunut Bravassa niin edessä kuin takanakin. Sopii kuskiksi tosin sitäkin pidempi, testattu on... Jos tavaraa pitää kuljettaa niin takapenkit kaatamalla kyytiin sopii vaikka mitä. Esim. 150x50x50 cm kokoinen akvaario, meni vielä takaluukkukin kiinni!
Jotkut ovat moittineet Bravan huoltopaikkaa Delta-autoa. Minun kohdallani huollot ovat toimineet niinkuin pitääkin, joskus palvelu on ollut jopa odotettua parempaa. Tämä on ihan tosi juttu: Asennutin Delta-Autossa _vahingossa_ sisätilanlämmittimen Bravaan, eikä asennus edes maksanut mitään!
Ainakin metallihohtoisten autojen maalipinta on varsin kestävä. Omassa autossa (vm -98) on metallihohtoväri. Jos haluat käydä katsomassa miltä alkuperäisessä maalissa olevan, yli 100 tkm ajetun, 4 vuotta vanhan auton maalipinta näyttää niin tuolta löytyy (_isoja_ kuvia)
koti.mbnet.fi/patrick/fiat2/
Polttoaineenkulutus ei ehkä ole pienimpiä muttei suurimpiakaan. Kävimme Nordkapissa, matkaa kertyi 3400 km ja keskikulutus oli 6,66 l/100 km. Muita "laatu"autoja (mm. uudehko Volkswagen Bora) hyytyi vuoriston nousuihin, mutta Bravassa ei edes lämmöt nouseet koholle.
Tässäpä näitä hyviä puolia/kokemuksia näin alkajaisiksi... - ex-bravisti
Bravisti -98 kirjoitti:
Allaolevat eivät sitten ole ehdottomia totuuksia..
Ulkonäkö on tietysti makuasia mutta sen perusteella tuo Brava tuli aikoinaan pitkälti valittua... Aitoa italialaista muotoilua...
1996 Fiat Bravo oli vuoden auto. Oikeasti se kyllä kestää hieman pidempäänkin.
Olisikohan ollut 1998 kun isossa sanomalehdessä (lue Helsingin Sanomat) oli etusivun mainos, jossa hehkuteltiin Saksalaisella tilastolla, jonka mukaan Brava oli ensikatsastusten perusteella kaikkein vähävikaisin.
Tilat ovat varsin mukavat. Olen itse 190 cm pitkä ja olen istunut Bravassa niin edessä kuin takanakin. Sopii kuskiksi tosin sitäkin pidempi, testattu on... Jos tavaraa pitää kuljettaa niin takapenkit kaatamalla kyytiin sopii vaikka mitä. Esim. 150x50x50 cm kokoinen akvaario, meni vielä takaluukkukin kiinni!
Jotkut ovat moittineet Bravan huoltopaikkaa Delta-autoa. Minun kohdallani huollot ovat toimineet niinkuin pitääkin, joskus palvelu on ollut jopa odotettua parempaa. Tämä on ihan tosi juttu: Asennutin Delta-Autossa _vahingossa_ sisätilanlämmittimen Bravaan, eikä asennus edes maksanut mitään!
Ainakin metallihohtoisten autojen maalipinta on varsin kestävä. Omassa autossa (vm -98) on metallihohtoväri. Jos haluat käydä katsomassa miltä alkuperäisessä maalissa olevan, yli 100 tkm ajetun, 4 vuotta vanhan auton maalipinta näyttää niin tuolta löytyy (_isoja_ kuvia)
koti.mbnet.fi/patrick/fiat2/
Polttoaineenkulutus ei ehkä ole pienimpiä muttei suurimpiakaan. Kävimme Nordkapissa, matkaa kertyi 3400 km ja keskikulutus oli 6,66 l/100 km. Muita "laatu"autoja (mm. uudehko Volkswagen Bora) hyytyi vuoriston nousuihin, mutta Bravassa ei edes lämmöt nouseet koholle.
Tässäpä näitä hyviä puolia/kokemuksia näin alkajaisiksi...Itselläni oli metallihohtosininen -98 brava, jolla ajoin 66tkm -> 101tkm välin. Kun auto tuli minulle, siitä oli jo kulunut maali pois etu- ja takaovien kynnyksistä vaihtelevilta alueilta, sekä takaluukun alareunasta kohdista, joissa pyöreät "kumitatit" ottavat luukun reunan vastaan.
Sama homma oli myös ainakin kahdessa katsomassani Mareoissa -98 ja -99 malllisissa. Että enpä kehuisi tuota maalausta. Tai vika on pikemminkin ovien ja takakontin suunnittelussa, tiivisteet hankaavat maalit pois.
- tsxm
vaan vikoja!
No minkä kokoista konetta olet ajatellut autoosi, niitähän on 1.2ltr(80hv), (nyt jo pois jäänyt 1.4ltr80hv), 1.6ltr(100hv) ja 1.8ltr(115hv)?
tuossa vuoden 99 puolessavälissä tapahtui kaikissa malleissa moottorielektroniikassa muutoksia, (1.4ltr80hv jäi pois 1.2ltr80hv tuli tilalle), samoin pieni "kasvojen kohotus" vanhemmissa lokasiivessä tyyppimerkintänä esim. 1.6 16v uudemmissa 100 16v ja moottoritilaa tutkimalla ne kyllä toisistaan erottaa, vanhassa 1.6ltr harmaa imusarja, uudessa mustaa komposiittimuovia. Eli niitä vm.99 voi olla "vanhempia" ja "uudempia", sotkinko jo riittävästi?!
No hyviä puolia, ainakin tuo 1.2ltr vie vähän bensaa ja 1.6:lla auto liikkuu mukavasti, puhumattakaan 1.8!
Ja onhan auto koriltaan vallan tyylikkään näköinen...- Ajomies
> No hyviä puolia, ainakin tuo 1.2ltr vie vähän
> bensaa ja 1.6:lla auto liikkuu mukavasti,
> puhumattakaan 1.8!
>
> Ja onhan auto koriltaan vallan tyylikkään
> näköinen...
Lisätään vielä jotain:
- Hankintahinta usein kohtuullinen, käytettyjä Fiatteja pelätään (turhaankin)
- Matkustustilaa kivasti esim. VW Golfiin verrattuna. Viistoperäisyys tuottaa myös hyvät tavaratilat, varsinkin jos takapenkit kaataa.
- Verrattain hiljainen, sisätilamelu Tuulilasin 10/2001 julkaistussa testissä jäi pienimmäksi testissä olleista autoista Brava, Xsara, Fabia ja Accent.
Eiköhän tuosta muitakin hyviä puolia löydy! Asia on vaan niin, että kysyit vikoja ja sait vastaukseksi vikoja. Viatonta autoa ei kai ole keksittykään, ainoa keino on tarkistaa auto huolella ennen sen ostamista.
Mutta jos luotettavuus on ykkösasia, niin ehkä kannattaa katsella jotain japanilaista, esim. Toyotaa. Toisaalta, niissä tekniikan lujuutta kompensoi korin alttius ruostumiselle.
- Sara
Vastauksista. Enköhän minä näistä nyt viisastunut jo huomattavasti :) Auto on siis 1.6, 35 tkm ajettu Brava. Hinta 6000 euroa, koska se on kolariauto. Täytyy vielä selvittää minkälainen mälli sillä on ajettu...Jos se on joku pieni ja vaatimaton, ei haittaa, mutta jos joku hirvi on käynyt lepäämässä konepellillä, niin sitten kyllä unohdan koko auton.
Kiitoksia kaikille vastauksista!- Make
Jos ei tekniikassa olisikaan vikaa, semmosta (pahasta) oikaistua kolariautoa ny ei kannata ainakaan pitoautoksi ostaa. Sehän alkaa ruostumaan vuoden parin sisällä. Riippuu nyt tosiaan siitä paljonko on pelliä rutussa.
- Zepuriini
Make kirjoitti:
Jos ei tekniikassa olisikaan vikaa, semmosta (pahasta) oikaistua kolariautoa ny ei kannata ainakaan pitoautoksi ostaa. Sehän alkaa ruostumaan vuoden parin sisällä. Riippuu nyt tosiaan siitä paljonko on pelliä rutussa.
Viallinen jarrutehostin saattaa siheuttaa käyntihäiriöitä, jos kone hotkii sitä kautta ilmaa, niin ei kiihdy mihinkään. Voimakkaiden jarrutusten jälkeen esiintyy siis käyntihäiriöitä eikä kiihdy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463202Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232738- 442553
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
- 821199