Lähes kymmenen vuotta sitten eräs yksityishenkilö jäi minulle velkaa reilut viisi tonnia, markkoja siis. Velka-asiaa käsiteltiin aikanaan käräjäoikeudessa, joka vahvisti summan. Velallinen tyytyi ratkaisuun ja jäi siis minulle velkaa alkuperäisen summan oikeudenkäyntikuluilla yms. lisättynä.
Olen yrittänyt noin kerran vuodessa periä velkaa ulosoton kautta, mutta koska velallinen on työtön ja varaton en ole lyhennyksiä saanut. Velka kasvaa viivästyskorolla ja lähentelee tänä päivänä paria tuhatta euroa.
Kuvittelin että kun jatkan velan perimistä niin se ei vanhene ja jos/kun velallinen joskus menee töihin tai saa esim. perintöä niin minulla on toivoa saada rahani. Nyt sain kuitenkin kirjeen, jossa kerrotaan että velallista ollaan hakemassa velkajärjestelyyn. Koska tuollaiseen ryhdytään niin taustalla on tietysti paljon muitakin velkoja, esim. verottajelle suuri summa.
Olen ymmärtänyt, että mikäli velkajärjestely astuu voimaan niin se tarkoittaa että viiden vuoden ajan velalliselta yritetään saada lyhennyksiä velkoihin. Minulle tuskin on mitään tulossa, korkeintaan muutamia roposia. Kun 5 vuotta on kulunut velat annetaan anteeksi ja minä menetän rahani lopullisesti.
Voinko tehdä mitään rahojen saamiseksi? Voinko jotenkin yrittää estää velkajärjestelyn voimaan astumista? Velallinen ei ole halukas tekemään mitään sopimusta, jolla hän esim. maksaisi minulle osan ja saisi loput velasta anteeksi.
Eihän tuo pari tonnia nyt elämään vaikuta, mutta kyllä se lievästi ketuttaa kun itse raataa pienellä palkalla fyysisessä työssä ja sillä aikaa toinen ryyppää sossun rahoilla ja naureskelee.
Velan perintä
14
10068
Vastaukset
- vain tuumata
no, miksi olit niin tyhmä että menit lainaamaan...
- tarkoittanee
Eikös tuo velkajärjestely tarkoita juuri sitä, että kaveri maksaa minkä pystyy ja loput annetaan anteeksi toisin sanoen ei sun pitäis ilman jäädä...eli kai sieltä jotain tulee...
toinen vaihtoehtohan on jäädä kokonaan ilman...siis jos kaverilta ei saa ulosmitattua mitään...
jos taas on ulosotossa/velkajärjestelyssä on aika mahdoton maksella "ulkopuolisille" suoraan vaan on parempi antaa kaikkien mennä "virallista" tietä... - unohtaa
koko velan ja oppia sen kautta, että et vastaisuudessa lainaa. Koska k.o henkilölle on tulossa velkajärjestely hänen velkansa järjestellään ja vaikuttaa siltä, että pienituloisena hän voi saada jopa ns 0-ohjelman.
Velkajärjestelyn jälkeen - siis viiden vuoden maksuohjelman jälkeen, mitään siihen kuuluvia velkoja ei voi eikä saa periä enää.Joten unohda ja pärjäile.- kehiin!!!
pesäpallomaila on aika kova sana.
- nuijanukutus?
kehiin!!! kirjoitti:
pesäpallomaila on aika kova sana.
no sitten ei ainakaan saa enää mitään
- sen väliä ...
nuijanukutus? kirjoitti:
no sitten ei ainakaan saa enää mitään
vetää keskelle jakausta koko rahan edestä ...
- vaiheessa
velkajärjestelymenettelyä käräjäoikeus (tai selvittäjä) kysyy sinulta mielipidettä asiaan. Tämä voi tapahtua heti siinä vaiheessa, kun velallinen on tehnyt vj-hakemuksen. Yleensä kuitenkin käräjäoikeus pyytää lausumaa vain suurimmilta velkojilta, eli jos velallisellasi on esim. isompia pankki- tai verovelkoja, sinulta ei välttämättä vielä tässä vaiheessa lausumaa pyydetä.
Jos velalliselle myönnetään velkajärjestely, asiaan nimetään selvittäjä laatimaan maksuohjelmaa. Selvittäjät ovat pääsääntöisesti asianajajia tai muita lakimiehiä. Selvittäjä pyytää sinulta lausumaa, eli pyytää sinua ilmoittamaan velan määrän yms. Kun maksuohjelmaehdotus on valmis, siitä käy ilmi mm. kuinka paljon tuolle sinun velalle kertyy suorituksia. Tässä vaiheessa voit kertoa mielipiteesi kirjallisesti selvittäjälle, esittää esim. jos sinun mielestäsi velallisen velkajärjestelylle on jokin laissa mainittu este. Lopullisesti asiasta päättää käräjäoikeus.- vielä vähän
lisäystä, että monesti tilanne on sellainen, että vj-menettelyssä velalle sentään kertyy jotain suoritusta, jos ulosoton kautta ei ole mitään tullut.
- gonamies
Minulla on sellainen käsitys, että velkoja voi vastustaa velkajärjestelyä. Toisin sanoen sinun ei olisi tuohon pakko suostua.
Velkajärjestelyhän tarkoittaa sitä, että velkoja ja velallinen istuvat neuvottelemaan kaikkia tyydyttävästä ratkaisusta, joka yleensä merkitsee velkojen huojennusta, niin että velkoja saa edes jotain.- se oikeus
velkojalla vastustaa velallisen velkajärjestelyä, mutta käytännössä yhden pienen velkojan sana ei taida painaa silloin, kun on useita velkojia ja toisilla velkojilla on suuremmat saatavat. Käräjäoikeuden tuomari nuijii velkajärjestelyn alkavaksi.
- lopputuleeaina
”Kuvittelin että kun jatkan velan perimistä niin se ei vanhene ja jos/kun velallinen joskus menee töihin tai saa esim. perintöä niin minulla on toivoa saada rahani.”
Loppu perinnälle tulisi silti. Koska yksityishenkilönkin velat muuttuvat nykyisen lainsäädännön mukaan pakkoperintäkelvottomiksi 20 vuodessa.
Parhaillaan eduskunnan käsittelyssä oleva hallituksen esitys ulosottokaaren kokonaisuudistuksesta muuttaa laki siten että saatavat vanhenevat 15 vuodessa käräjäoikeudentuomiosta (20 vuodessa jos kyseessä on yksityishenkilön saatava).
Laki esityksen läpimeno on 99.9% varma, koska ainakaan tähän mennessä yksikään puolue ei ole sitä vastustanut vaan kaikilla on tullut vain kannatusta. - alkaaryypätä
"Eihän tuo pari tonnia nyt elämään vaikuta, mutta kyllä se lievästi ketuttaa kun itse raataa pienellä palkalla fyysisessä työssä ja sillä aikaa toinen ryyppää sossun rahoilla ja naureskelee."
Jos noin paljon ketuttaa voithan lopettaa hommat, liittyä sosunjoukkoihin, ryypätä ja naureskella!
Olisiko se sitten todella hauskaa? Epäilen... - MUSTA-KÄSI
Anna mulle tonni niin perin velkasi!
- Sama tilanne
Yksityishenkilönä voit hakea velkajärjestelyyn menevälle ihmiselle 2v jatkoaikaa (muistaakseni tässä piti olle ns. erittäin pätevä syy) jona aikana kaikki häneltä järjestelyll saadut rahat tilitetään sinulle.
Eiköhän sieltä muutaman ropo tule.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225564- 324900
- 292814
- 342374
- 372078
- 152028
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121611
- 231512
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291489