Tietääkö joku, onko Tampereen seudulla pajaa, joka pystyisi rakentamaan mastonkaatojärjestelmän ammattitaidolla tulevaan veneeseemme ensi talven aikana.
Kiitos jo etukäteen suosituksista ja vinkeistä.
Mastonkaatojärjestelmä
78
9983
Vastaukset
- skönö
Mitäs murhedit. Tee ensi talvena itse. Ohessa esimerkiksi jullen mastokaato:
http://www.paatti.com/joe17/artikkelit/mastonkaatosysteemi/index.htm
http://www.paatti.com/joe17/artikkelit/mastonkaato/index.htm
Joka vene on erilainen, mutta masto saadaan kyllä kaatumaan kun vähän funtsii.- Pitää kaatua
Kiitos linkistä, mutta vene on hieman toista kaliiberia. Eli kyseessä on 31 jalkainen vene. Tarve olisi siis ihan kunnolliselle haponkestävälle A-pukille, kunnon saranalle maston alle jne. Onhan se teoriassa mahdollista käyttää pelkkiä köysiä ja vaikka spinnupuomia, mutta mutta... Haluaisin kuitenkin järjestelmästä luotettavan ja helppokäyttöisen.
- hyvä asenne
Pitää kaatua kirjoitti:
Kiitos linkistä, mutta vene on hieman toista kaliiberia. Eli kyseessä on 31 jalkainen vene. Tarve olisi siis ihan kunnolliselle haponkestävälle A-pukille, kunnon saranalle maston alle jne. Onhan se teoriassa mahdollista käyttää pelkkiä köysiä ja vaikka spinnupuomia, mutta mutta... Haluaisin kuitenkin järjestelmästä luotettavan ja helppokäyttöisen.
Eipä tuolla Jullen mastonkaatosysteemillä ole juurikaan tekemistä isomman maston kanssa. Jullen mastonhan kaataa ja pystyttää vaikka käsin ilman mitään systeemeitä.
- skönö
hyvä asenne kirjoitti:
Eipä tuolla Jullen mastonkaatosysteemillä ole juurikaan tekemistä isomman maston kanssa. Jullen mastonhan kaataa ja pystyttää vaikka käsin ilman mitään systeemeitä.
No, no. Ollaanpas uusavuttomia. Kiireessä en löytänyt muuta kuin jullen mastonkaato. Varsinainen pointti oli se, että homma voi tehdä talvella itse. Tässä vaikkapa Albin Expressin kaatojärjestelmä (muuten 31-jalkainen ei ole mikään iso vene eikä sen maston kaatokaan mikään ongelmaa):
http://www.kolumbus.fi/makelatapio/oldpage/masto.html - Pitää kaatua
skönö kirjoitti:
No, no. Ollaanpas uusavuttomia. Kiireessä en löytänyt muuta kuin jullen mastonkaato. Varsinainen pointti oli se, että homma voi tehdä talvella itse. Tässä vaikkapa Albin Expressin kaatojärjestelmä (muuten 31-jalkainen ei ole mikään iso vene eikä sen maston kaatokaan mikään ongelmaa):
http://www.kolumbus.fi/makelatapio/oldpage/masto.htmlJuu olen tässä mielessä uusavuton. Minulla ei ole hitsausvehkeitä, joilla pystyisin tekemään haluamani A-pukin yms. tarvittavat osat ja vielä oikeasta materiaalista. Pienimuotoisia hitsaustöitä olen toki suorittanut.
Niin kuin sanoin järjestelmän pitäisi olla luotettava ja helppokäyttöinen. Esim. en halua irroittaa maston etuvantteja jokaisen mastonkaadon yhteydessä. Masto kallellaan pitäisi myös päästä ajamaan mm. siltojen ja sähköjohtojen ali.
Ihan vain kuriositeettina. Täällä päin en tiedä ketään, jolla olisi käytössä muuta kuin oikeita mastonkaatojärjestelmiä. Tänne on siis pesiytynyt uusavuttomien yhdyskunta. - skönö
Pitää kaatua kirjoitti:
Juu olen tässä mielessä uusavuton. Minulla ei ole hitsausvehkeitä, joilla pystyisin tekemään haluamani A-pukin yms. tarvittavat osat ja vielä oikeasta materiaalista. Pienimuotoisia hitsaustöitä olen toki suorittanut.
Niin kuin sanoin järjestelmän pitäisi olla luotettava ja helppokäyttöinen. Esim. en halua irroittaa maston etuvantteja jokaisen mastonkaadon yhteydessä. Masto kallellaan pitäisi myös päästä ajamaan mm. siltojen ja sähköjohtojen ali.
Ihan vain kuriositeettina. Täällä päin en tiedä ketään, jolla olisi käytössä muuta kuin oikeita mastonkaatojärjestelmiä. Tänne on siis pesiytynyt uusavuttomien yhdyskunta.Kirjoitit: "Ihan vain kuriositeettina. Täällä päin en tiedä ketään, jolla olisi käytössä muuta kuin oikeita mastonkaatojärjestelmiä. Tänne on siis pesiytynyt uusavuttomien yhdyskunta".
Älä murehdi. Minä tarkoitin uusavuttomuudella kylläkin sitä, ettei osata etsiä tietoa vaikka netti on täynnä sitä. Toivottavasti kuitenkin pidit linkeistä?
Menestystä mastonkaadossa! - spinupuomeilla
Pitää kaatua kirjoitti:
Kiitos linkistä, mutta vene on hieman toista kaliiberia. Eli kyseessä on 31 jalkainen vene. Tarve olisi siis ihan kunnolliselle haponkestävälle A-pukille, kunnon saranalle maston alle jne. Onhan se teoriassa mahdollista käyttää pelkkiä köysiä ja vaikka spinnupuomia, mutta mutta... Haluaisin kuitenkin järjestelmästä luotettavan ja helppokäyttöisen.
Iselläni on Sunwind 311 ja siihen viime talven aikana teetin kaatosysteemin. Mitään A-pukkia ei ole kannella tiellä, vaan homma hoituu kahdella spinnupuomilla. Vene Tampereella ja yhden kesän kokemuksella voisin sanoa, että hyvin toimii ja helppo käyttää.
- uusavuton
Pitää kaatua kirjoitti:
Juu olen tässä mielessä uusavuton. Minulla ei ole hitsausvehkeitä, joilla pystyisin tekemään haluamani A-pukin yms. tarvittavat osat ja vielä oikeasta materiaalista. Pienimuotoisia hitsaustöitä olen toki suorittanut.
Niin kuin sanoin järjestelmän pitäisi olla luotettava ja helppokäyttöinen. Esim. en halua irroittaa maston etuvantteja jokaisen mastonkaadon yhteydessä. Masto kallellaan pitäisi myös päästä ajamaan mm. siltojen ja sähköjohtojen ali.
Ihan vain kuriositeettina. Täällä päin en tiedä ketään, jolla olisi käytössä muuta kuin oikeita mastonkaatojärjestelmiä. Tänne on siis pesiytynyt uusavuttomien yhdyskunta."Esim. en halua irroittaa maston etuvantteja jokaisen mastonkaadon yhteydessä."
Minä puolestani olen sen verran uusavuton, etten ymmärrä miten maston voisi kaataa tai kallistaa irroittamatta etustaagia. Ajattelitko kaataa maston eteenpäin?! - Pitää kaatua
uusavuton kirjoitti:
"Esim. en halua irroittaa maston etuvantteja jokaisen mastonkaadon yhteydessä."
Minä puolestani olen sen verran uusavuton, etten ymmärrä miten maston voisi kaataa tai kallistaa irroittamatta etustaagia. Ajattelitko kaataa maston eteenpäin?!Etustaagi on kiinni siinä A-pukissa, jolloin sieltä irroitetaan vain sokka pukin alta, jolloin koko komeus kaatuu/kallistuu köyden varassa vantteihin ja niiden säätöihin koskematta.
Tarkoitin kylläkin alunperin etummaisia sivuvantteja. - Pitää kaatua
spinupuomeilla kirjoitti:
Iselläni on Sunwind 311 ja siihen viime talven aikana teetin kaatosysteemin. Mitään A-pukkia ei ole kannella tiellä, vaan homma hoituu kahdella spinnupuomilla. Vene Tampereella ja yhden kesän kokemuksella voisin sanoa, että hyvin toimii ja helppo käyttää.
Tuo olisi todella hyvä idea, mutta veneessämme ei sivuvantit tule Sunwindin tapaan samaan pisteeseen, vaan maston etupuolella on myöskin sivuvantit. Nämä olisi siis irroitettava joka kerta mastoa kallistaessa. Tähän emme haluaisi lähteä.
- Wiki
Pitää kaatua kirjoitti:
Tuo olisi todella hyvä idea, mutta veneessämme ei sivuvantit tule Sunwindin tapaan samaan pisteeseen, vaan maston etupuolella on myöskin sivuvantit. Nämä olisi siis irroitettava joka kerta mastoa kallistaessa. Tähän emme haluaisi lähteä.
Jos maston etupuolella oleviin rusteihin tulevia sivuvantteja ei halua irroittaa eli löysätä mutta maston pitää kaatua eli kallistua taaksepäin => mastonjalan pitää liikkua eteenpäin kallistumisen yhteydessä.
Ymmärsinkö oikein, vaikuttaa vaikealta tekniseltä ratkaisulta. - Pitää kaatua
Wiki kirjoitti:
Jos maston etupuolella oleviin rusteihin tulevia sivuvantteja ei halua irroittaa eli löysätä mutta maston pitää kaatua eli kallistua taaksepäin => mastonjalan pitää liikkua eteenpäin kallistumisen yhteydessä.
Ymmärsinkö oikein, vaikuttaa vaikealta tekniseltä ratkaisulta.Ne etummaiset sivuvantit kiinnitetään siihen A-pukkiin etustaagin tapaan, jolloin ne sivuvantit tulevat kallistettaessa sen pukin mukana.
- toinen uusavuton
Pitää kaatua kirjoitti:
Etustaagi on kiinni siinä A-pukissa, jolloin sieltä irroitetaan vain sokka pukin alta, jolloin koko komeus kaatuu/kallistuu köyden varassa vantteihin ja niiden säätöihin koskematta.
Tarkoitin kylläkin alunperin etummaisia sivuvantteja.Enpä tullutkaan tuota ajatelleeksi. Kiitos selvennyksestä.
- Wiki
Pitää kaatua kirjoitti:
Ne etummaiset sivuvantit kiinnitetään siihen A-pukkiin etustaagin tapaan, jolloin ne sivuvantit tulevat kallistettaessa sen pukin mukana.
Sorry, en älynnyt että ko. häkkyrä tulee olemaan kiinteä osa veneen kannen eli rungon rakennetta.
- spinupuomeilla
Pitää kaatua kirjoitti:
Ne etummaiset sivuvantit kiinnitetään siihen A-pukkiin etustaagin tapaan, jolloin ne sivuvantit tulevat kallistettaessa sen pukin mukana.
Näinhän se sitten on tehtävä, sarana ja etuvantin systeemit voivat kyllä olla samantyyliset, mutta puomit on korvattu kiinteällä a-pukilla. Siihen kiinnittyvät etuvantit saattavat jopa pitää maston sivusuunnassa suorassa kaadossa joten ei tarvitse laittaa erillisiä tukivantteja.
- Pitää kaatua
spinupuomeilla kirjoitti:
Näinhän se sitten on tehtävä, sarana ja etuvantin systeemit voivat kyllä olla samantyyliset, mutta puomit on korvattu kiinteällä a-pukilla. Siihen kiinnittyvät etuvantit saattavat jopa pitää maston sivusuunnassa suorassa kaadossa joten ei tarvitse laittaa erillisiä tukivantteja.
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen. Teetitkö ne muut osat ihan jossain pajalla, jonka voisit ihan mainita?
- Peräaalto
Pitää kaatua kirjoitti:
Ne etummaiset sivuvantit kiinnitetään siihen A-pukkiin etustaagin tapaan, jolloin ne sivuvantit tulevat kallistettaessa sen pukin mukana.
Ajatuksesi on aika hyvä,nimittäin kaikki maston etupuolella olevat vantit kaatuu hienosti pukin mukana.Kunhan PUKKI on SARANOITU reilusti siihen kiinnitettävien vanttien takapuolelle!LISÄKSI TÄRKEÄÄ!N:s TUKIVANTIT oltava mahdollisimman ylös ainakin saalingin alapuolelle asti,muuten koko systeemi HETKUU sivusuunnassa.Koska käytännössä käy aina niin,että juuri kun olet maston saanut alas taikka juuri nostamassa sitä ylös tulee N:s JUPPIVENE täysillä ohitsesi aiheuttaen kovat aallot.Heillehän se on hauskan pitoa!!Siksi on erityisen tärkeää että on kunnon tuenta sivulta,ja näiden TUKIVANTTIEN on oltava SARANOITU prikulleen samaan linjaan mastoon tulevan SARANAN kanssa.Lisäksi on tuettava rustit molemmat n:s edestä päin jos ja kun ne nousevat aika lailla kannen yläpuolelle,muutoin ne antavat PERIKSI kun masto heiluu sivusuunnassa.
- A-härveli
Pitää kaatua kirjoitti:
Juu olen tässä mielessä uusavuton. Minulla ei ole hitsausvehkeitä, joilla pystyisin tekemään haluamani A-pukin yms. tarvittavat osat ja vielä oikeasta materiaalista. Pienimuotoisia hitsaustöitä olen toki suorittanut.
Niin kuin sanoin järjestelmän pitäisi olla luotettava ja helppokäyttöinen. Esim. en halua irroittaa maston etuvantteja jokaisen mastonkaadon yhteydessä. Masto kallellaan pitäisi myös päästä ajamaan mm. siltojen ja sähköjohtojen ali.
Ihan vain kuriositeettina. Täällä päin en tiedä ketään, jolla olisi käytössä muuta kuin oikeita mastonkaatojärjestelmiä. Tänne on siis pesiytynyt uusavuttomien yhdyskunta.Jos haluat pitää etuvantit kiinni pitää niiden kiinnitys laittaa A-pukkiin. Mistä seuraa lisää kuormia a-pukin nivelpisteen maston ollessa pystyssä.
Takavantit löystyy kaataessa ja saalingilta tulevien vanttien kiinnityspiste pitää siirtää (esim U:n muotoinen rauta näyttää olevan suosittu) samalle linjalle maston pultin kanssa. Jos tehdään tuo niin saalingilta tulevat vantit tukevat maston sivusuunnassa ja etuvantit voi huoletta löysätä. Etuvantit tulee alemmas mastoon kiinni ja tukee huomattavsti vähemmän mastoa sivusuunnassa kuin saalinkien kautta tulevat vantit.
- SivustaSeuraavaSeilaaja
Tässä on välillä vaikea peitellä tyrmistystään noita juttuja lukiessa.
Uusavuton on siis se, joka ei osaa "googlettamalla" olla "uusasiantuntija"? Netti on äkkiseltään silmäiltynä sangen epäluotettava tietolähde ja veikkaanpa, ettei jollakulla "skönöllä" ole kokemusta mastoista, puhumattakaan niiden hallitusta kaatamisesta.
Vähän myös kummastuttaa, missä veneessä vantteja on myös maston etupuoleella ja mitä pahusta ne siellä tekevät...?
Kokemukseni on myös opettanut, että pienimuotoiset hitsaustyöt ovat vaikeimpia, ei ole temppu eikä mikään sulattaa rautaa kunnon plootuun.
No, onneksi ei tarvitse huolehtia maston kaadosta, riittää kun pitää sen pystyssä.- Wiki
Heh, heh... Enpä osannut peittää tyrmistystäni luettuani kuin SivustaSeuraavaSeilaaja epäilee Skönön kokemusta mastoista ja niiden kaatamisesta. Mikäli en pahasti erehdy nimimerkki Skönön aliaksesta, niin hänellä lie ihan venelehdessä dokumentoitu kokemus maston kaatamisesta ja keskellä Itämerta :-)
Asiantuntemattomuus kylläkin paistaa kommentista:
"Vähän myös kummastuttaa, missä veneessä vantteja on myös maston etupuoleella ja mitä pahusta ne siellä tekevät...?"
:-( - skönö
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti hieman happamasti: "Tässä on välillä vaikea peitellä tyrmistystään noita juttuja lukiessa. Uusavuton on siis se, joka ei osaa "googlettamalla" olla "uusasiantuntija"? Netti on äkkiseltään silmäiltynä sangen epäluotettava tietolähde ja veikkaanpa, ettei jollakulla "skönöllä" ole kokemusta mastoista, puhumattakaan niiden hallitusta kaatamisesta".
Minulla on hyvin toimiva ja omantekoinen mastonkaatosysteemi, johon olen tyytyväinen. Valitettavsti siitä ei ole kuvia jollakin webbisivulla. Siksi toimitin muutamia linkkejä. Kiitos kysymästä, muuten.
ja sama kirjoittaja jatkoi "Vähän myös kummastuttaa, missä veneessä vantteja on myös maston etupuoleella ja mitä pahusta ne siellä tekevät...?"
Monissa veneissä on maston etupuolella etustaagin lisäksi myös "babystaagi".
Jatkapa googlettamista. Sieltä löytyy paljon hyvää ja huonoa tietoa. Ja saithan jo pelkästään tästä viestiketjusta näköjään uutta tietoa.. - Hämmentynyt
skönö kirjoitti:
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti hieman happamasti: "Tässä on välillä vaikea peitellä tyrmistystään noita juttuja lukiessa. Uusavuton on siis se, joka ei osaa "googlettamalla" olla "uusasiantuntija"? Netti on äkkiseltään silmäiltynä sangen epäluotettava tietolähde ja veikkaanpa, ettei jollakulla "skönöllä" ole kokemusta mastoista, puhumattakaan niiden hallitusta kaatamisesta".
Minulla on hyvin toimiva ja omantekoinen mastonkaatosysteemi, johon olen tyytyväinen. Valitettavsti siitä ei ole kuvia jollakin webbisivulla. Siksi toimitin muutamia linkkejä. Kiitos kysymästä, muuten.
ja sama kirjoittaja jatkoi "Vähän myös kummastuttaa, missä veneessä vantteja on myös maston etupuoleella ja mitä pahusta ne siellä tekevät...?"
Monissa veneissä on maston etupuolella etustaagin lisäksi myös "babystaagi".
Jatkapa googlettamista. Sieltä löytyy paljon hyvää ja huonoa tietoa. Ja saithan jo pelkästään tästä viestiketjusta näköjään uutta tietoa..Monissa veneissä on myöskin sivuvantit, jotka ovat maston etupuolella.
- Peräaalto
Hämmentynyt kirjoitti:
Monissa veneissä on myöskin sivuvantit, jotka ovat maston etupuolella.
Ei ole väliä vaikka olisi vantteja 10 kpl maston etupuolella homman saa kyllä toimimaan!!! nimim kokemusta on.Olisit lukenut edell..kommenttini!!!!!!
- Wiki
Peräaalto kirjoitti:
Ei ole väliä vaikka olisi vantteja 10 kpl maston etupuolella homman saa kyllä toimimaan!!! nimim kokemusta on.Olisit lukenut edell..kommenttini!!!!!!
Älä hyvä ihminen ota toisten murheita kannettavaksi.
Edelliset kommentit eivät liittyneet mitenkään sinun edelliseen viestiisi, vaan olivat kommenttia siihen, kun SivustaSeuraavaSeilaaja ei tiennyt maston etupuolelle suuntautuvia etuvantteja olevan olemassakaan... Meitä on moneksi ja niin on takiloitakin - Onko olemassa
Wiki kirjoitti:
Älä hyvä ihminen ota toisten murheita kannettavaksi.
Edelliset kommentit eivät liittyneet mitenkään sinun edelliseen viestiisi, vaan olivat kommenttia siihen, kun SivustaSeuraavaSeilaaja ei tiennyt maston etupuolelle suuntautuvia etuvantteja olevan olemassakaan... Meitä on moneksi ja niin on takiloitakinmaston etupulelle suuntautuvia takavanttja tai maston takapuolelle suntautuvaa babystaagia?
- olet?
"Kokemukseni on myös opettanut, että pienimuotoiset hitsaustyöt ovat vaikeimpia, ei ole temppu eikä mikään sulattaa rautaa kunnon plootuun. "
Ei ole temppu eikä mikään sulattaa tavallista räkärautaa kunnon plootuun, mutta harva tee-se-itse-mies hitsailee haponkestävää terästä, josta tuollainen aina kannella oleva häkkyrä kannattaa tehdä. - SivustaSeuraavaSeilaaja
olet? kirjoitti:
"Kokemukseni on myös opettanut, että pienimuotoiset hitsaustyöt ovat vaikeimpia, ei ole temppu eikä mikään sulattaa rautaa kunnon plootuun. "
Ei ole temppu eikä mikään sulattaa tavallista räkärautaa kunnon plootuun, mutta harva tee-se-itse-mies hitsailee haponkestävää terästä, josta tuollainen aina kannella oleva häkkyrä kannattaa tehdä.En hitsausmestari, mutta muuten alaan jonkin verran perehtynyt. Olen myös perehtynyt äidinkieleen.
Maininnallani "pienimuotoisten hitsaustöiden vaikeudesta" tarkoitin juuri mitä sanoin, on helppo hitsata kunnon "plootua", mutta pienet a-mitat ja ohuet seinämät ovat kokemattomalle vaikeita paikkoja. Räkärauta on minulle tuntematon laji... - SivustaSeuraavaSeilaaja
skönö kirjoitti:
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti hieman happamasti: "Tässä on välillä vaikea peitellä tyrmistystään noita juttuja lukiessa. Uusavuton on siis se, joka ei osaa "googlettamalla" olla "uusasiantuntija"? Netti on äkkiseltään silmäiltynä sangen epäluotettava tietolähde ja veikkaanpa, ettei jollakulla "skönöllä" ole kokemusta mastoista, puhumattakaan niiden hallitusta kaatamisesta".
Minulla on hyvin toimiva ja omantekoinen mastonkaatosysteemi, johon olen tyytyväinen. Valitettavsti siitä ei ole kuvia jollakin webbisivulla. Siksi toimitin muutamia linkkejä. Kiitos kysymästä, muuten.
ja sama kirjoittaja jatkoi "Vähän myös kummastuttaa, missä veneessä vantteja on myös maston etupuoleella ja mitä pahusta ne siellä tekevät...?"
Monissa veneissä on maston etupuolella etustaagin lisäksi myös "babystaagi".
Jatkapa googlettamista. Sieltä löytyy paljon hyvää ja huonoa tietoa. Ja saithan jo pelkästään tästä viestiketjusta näköjään uutta tietoa..Tiedän, että maston saattaa olla tavaraa enemmänkin, mutta oman käsitemaailmani mukaan vantit ovat mastosta sivulle johtavat harukset. Keula- ja peräharuksia ei omilla suduilla ja käymässäni oppilaitoksessa kutsuttu koskaan vanteiksi.
Omassa veneessäni ja yleisen ymmärryksen mukaan vantit kiinnittyvät rusteihin maston linjalla tai siitä perään päin. Keulapuolelle asennettuna vantit lisäisivät rikin rasituksia ja löysäisivät keulaharusta, mitä taas pyritään välttämään ja alan miesten veneissä sitä vastaan jopa taistellaan barduunoilla.
Ihan näin ilman googlettamista. - Peräaalto
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti:
Tiedän, että maston saattaa olla tavaraa enemmänkin, mutta oman käsitemaailmani mukaan vantit ovat mastosta sivulle johtavat harukset. Keula- ja peräharuksia ei omilla suduilla ja käymässäni oppilaitoksessa kutsuttu koskaan vanteiksi.
Omassa veneessäni ja yleisen ymmärryksen mukaan vantit kiinnittyvät rusteihin maston linjalla tai siitä perään päin. Keulapuolelle asennettuna vantit lisäisivät rikin rasituksia ja löysäisivät keulaharusta, mitä taas pyritään välttämään ja alan miesten veneissä sitä vastaan jopa taistellaan barduunoilla.
Ihan näin ilman googlettamista.Älä viitsi selitellä joutavia...Pullaakin jotku kutsuvat Käntyksi ,nisuksi jne:
- Wiki
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti:
Tiedän, että maston saattaa olla tavaraa enemmänkin, mutta oman käsitemaailmani mukaan vantit ovat mastosta sivulle johtavat harukset. Keula- ja peräharuksia ei omilla suduilla ja käymässäni oppilaitoksessa kutsuttu koskaan vanteiksi.
Omassa veneessäni ja yleisen ymmärryksen mukaan vantit kiinnittyvät rusteihin maston linjalla tai siitä perään päin. Keulapuolelle asennettuna vantit lisäisivät rikin rasituksia ja löysäisivät keulaharusta, mitä taas pyritään välttämään ja alan miesten veneissä sitä vastaan jopa taistellaan barduunoilla.
Ihan näin ilman googlettamista.Mutu-logiikkaa käyttäen:
oma harhaluulo = yleinen ymmärrys
Väite, jonka mukaan "Keulapuolelle asennettuna vantit lisäisivät rikin rasituksia ja löysäisivät keulaharusta" ei pidä paikkaansa. Alavantit voivat olla pareittain, toiset maston eteen ja toiset maston taakse suuntautuen. Tämä koskee ihan pikkuisia ja yksinkertaisia bermudatakiloituja sluuppeja. Tällä konstilla voidaan toppitakilassa saada babystaagi jätettyä pois vendoja haittaamasta.
Yleisen ymmärryksen mukaan on monia muita takilatyyppejä, joissa on välttämättä oltava maston etupuolelle suuntautuvia vantteja.
Näin on myös keskustelun aloittajan "Pitää kaatua" veneessä.
Muutes, merellä seilaavana en ikuna ole nähnyt tuollaista kannella jatkuvasti olevan A-pukin avulla tehtyä mastonkaatosysteemiä. Kiitokset vaan, kun kärsivällisesti sen selostitte, niin että nyt edes tiedän minkälaisesta virityksestä on kyse.
Jos vielä kommentoisi tuota happoteräksen hitsaamista. Minun mielestäni se on jopa helpompaa kuin tavan teräksen tai ainakin ruosteesta epäpuhtaan raudan hitsaus. Pitää vaan ottaa pari asiaa huomioon, tuo materiaali vetelee rankasti lämmön vaikutuksesta, joten pitempää saumaa tehdessä kannattaa pistehitseillä ensin heppailla kappaleet yhteen niin että se ei haittaa. Sen lisäksi on suojauduttava kappaleiden jäähtyessä lentäviltä kuonaroiskeilta. Haponkestävää hitsattaessa puikko palaa hyvin ja saumasta tulee nätti, kunhan vaan virta on sopiva.
Ohuen pellin ja ohutseinäisten putkien hitsaaminen on vaikeaa amatöörille, materiaalista riippumatta. Mutta mikäli oikein käsitin, niin tuossa mastonkaatosysteemissä pitänee käyttää aika rankkaa tavaraa, sen verran suuret voimat siihen kohdistuvat. Enkä tällä nyt tarkoita että kaikkien pitää meidän Tee-Se-Ensin-Itse -miesten tyyliin alkaa turaamaan, kait niitä metallipajoja Tampereen kokoisesta kaupungista löytyy vaikkei kukaan täällä ole vielä vastausta alkuperäiseen kysymykseen antanutkaan. - SivustaSeuraavaSeilaaja
Wiki kirjoitti:
Mutu-logiikkaa käyttäen:
oma harhaluulo = yleinen ymmärrys
Väite, jonka mukaan "Keulapuolelle asennettuna vantit lisäisivät rikin rasituksia ja löysäisivät keulaharusta" ei pidä paikkaansa. Alavantit voivat olla pareittain, toiset maston eteen ja toiset maston taakse suuntautuen. Tämä koskee ihan pikkuisia ja yksinkertaisia bermudatakiloituja sluuppeja. Tällä konstilla voidaan toppitakilassa saada babystaagi jätettyä pois vendoja haittaamasta.
Yleisen ymmärryksen mukaan on monia muita takilatyyppejä, joissa on välttämättä oltava maston etupuolelle suuntautuvia vantteja.
Näin on myös keskustelun aloittajan "Pitää kaatua" veneessä.
Muutes, merellä seilaavana en ikuna ole nähnyt tuollaista kannella jatkuvasti olevan A-pukin avulla tehtyä mastonkaatosysteemiä. Kiitokset vaan, kun kärsivällisesti sen selostitte, niin että nyt edes tiedän minkälaisesta virityksestä on kyse.
Jos vielä kommentoisi tuota happoteräksen hitsaamista. Minun mielestäni se on jopa helpompaa kuin tavan teräksen tai ainakin ruosteesta epäpuhtaan raudan hitsaus. Pitää vaan ottaa pari asiaa huomioon, tuo materiaali vetelee rankasti lämmön vaikutuksesta, joten pitempää saumaa tehdessä kannattaa pistehitseillä ensin heppailla kappaleet yhteen niin että se ei haittaa. Sen lisäksi on suojauduttava kappaleiden jäähtyessä lentäviltä kuonaroiskeilta. Haponkestävää hitsattaessa puikko palaa hyvin ja saumasta tulee nätti, kunhan vaan virta on sopiva.
Ohuen pellin ja ohutseinäisten putkien hitsaaminen on vaikeaa amatöörille, materiaalista riippumatta. Mutta mikäli oikein käsitin, niin tuossa mastonkaatosysteemissä pitänee käyttää aika rankkaa tavaraa, sen verran suuret voimat siihen kohdistuvat. Enkä tällä nyt tarkoita että kaikkien pitää meidän Tee-Se-Ensin-Itse -miesten tyyliin alkaa turaamaan, kait niitä metallipajoja Tampereen kokoisesta kaupungista löytyy vaikkei kukaan täällä ole vielä vastausta alkuperäiseen kysymykseen antanutkaan.Uskottavan oloista tekstiä ja menee täällä täydestä.
Mutta vain täällä.
CE-normit eivät ole käteni ulottuvilla, kun leipätyö ei sitä enää vaadi. Pohjoismainen venenormisto, Huviveneet alle 15 m (julkaisija: Merenkulkulaitos) sen sijaan on. Luvaton lainaus sieltä:
Kohta F15: Masto, riki ja köli.
1.1 Säännöt koskevat normaaleja osa- ja mastonhuippurikattuja sluuppitakiloita. Ketsi-, jooli- ja muut takilatyypit voidaan hyväksyä erityisen harkinnan jälkeen.
...
7. Harustettu masto, tuenta.
...
7.8 .. Mikäli kulma poikittain on pienempi, kuin 10 astetta, tulee murtoraja kertoa (sin10/sinB)^2. Jos käytetään lankavantteja, tätä ei vaadita. Kulma ei kuitenkaan saa olla pienempi kuin 9 astetta.
Kulma B on poikittaisen normaalin ja vantin kiinityspisteen välinen kulma. Mikäli tämä kulma olisi vaikkapa vain 1 aste, pitäisi murtoraja kertoa luvulla 99!
Onko joku muuten nähnyt saalinkeja, jotka osoittaisivat maston pikkilinjasta keulaan päin?
:)
Mitä tulee AISI316L ja vastaavien terästen hitsaukseen, käytän ohuille seinämille TIGiä ja 3 mm ylöspäin pääasiassa MIGiä ja täytelankaa. Puikkoja vain poikkeustapauksissa.
Hauskaa syksyn jatkoa kaikille, myös keulavanttisille ja hobbyhitsareille! - Wiki
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti:
Uskottavan oloista tekstiä ja menee täällä täydestä.
Mutta vain täällä.
CE-normit eivät ole käteni ulottuvilla, kun leipätyö ei sitä enää vaadi. Pohjoismainen venenormisto, Huviveneet alle 15 m (julkaisija: Merenkulkulaitos) sen sijaan on. Luvaton lainaus sieltä:
Kohta F15: Masto, riki ja köli.
1.1 Säännöt koskevat normaaleja osa- ja mastonhuippurikattuja sluuppitakiloita. Ketsi-, jooli- ja muut takilatyypit voidaan hyväksyä erityisen harkinnan jälkeen.
...
7. Harustettu masto, tuenta.
...
7.8 .. Mikäli kulma poikittain on pienempi, kuin 10 astetta, tulee murtoraja kertoa (sin10/sinB)^2. Jos käytetään lankavantteja, tätä ei vaadita. Kulma ei kuitenkaan saa olla pienempi kuin 9 astetta.
Kulma B on poikittaisen normaalin ja vantin kiinityspisteen välinen kulma. Mikäli tämä kulma olisi vaikkapa vain 1 aste, pitäisi murtoraja kertoa luvulla 99!
Onko joku muuten nähnyt saalinkeja, jotka osoittaisivat maston pikkilinjasta keulaan päin?
:)
Mitä tulee AISI316L ja vastaavien terästen hitsaukseen, käytän ohuille seinämille TIGiä ja 3 mm ylöspäin pääasiassa MIGiä ja täytelankaa. Puikkoja vain poikkeustapauksissa.
Hauskaa syksyn jatkoa kaikille, myös keulavanttisille ja hobbyhitsareille!En valitettavasti käsitä yhtään, mitä yrität tuolla viestilläsi kertoa?
Ovatko purjeveneet joissa on parilliset alavantit CE-normin vastaisia vai...?
Miksi et hitsaa AISI316L ja vastaavia (!) puikolla? minusta etenkin AISI316L hitsaus puikolla on helppoa ja hauskaa ;-) - SivustaSeuraavaSeilaaja
Wiki kirjoitti:
En valitettavasti käsitä yhtään, mitä yrität tuolla viestilläsi kertoa?
Ovatko purjeveneet joissa on parilliset alavantit CE-normin vastaisia vai...?
Miksi et hitsaa AISI316L ja vastaavia (!) puikolla? minusta etenkin AISI316L hitsaus puikolla on helppoa ja hauskaa ;-)Mitoitusperusteet ja säännöt, samoin kuin hitsaus, ovat usein maallikoille vaikeasti ymmärrettäviä asioita:)
- vanttien määrä
skönö kirjoitti:
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti hieman happamasti: "Tässä on välillä vaikea peitellä tyrmistystään noita juttuja lukiessa. Uusavuton on siis se, joka ei osaa "googlettamalla" olla "uusasiantuntija"? Netti on äkkiseltään silmäiltynä sangen epäluotettava tietolähde ja veikkaanpa, ettei jollakulla "skönöllä" ole kokemusta mastoista, puhumattakaan niiden hallitusta kaatamisesta".
Minulla on hyvin toimiva ja omantekoinen mastonkaatosysteemi, johon olen tyytyväinen. Valitettavsti siitä ei ole kuvia jollakin webbisivulla. Siksi toimitin muutamia linkkejä. Kiitos kysymästä, muuten.
ja sama kirjoittaja jatkoi "Vähän myös kummastuttaa, missä veneessä vantteja on myös maston etupuoleella ja mitä pahusta ne siellä tekevät...?"
Monissa veneissä on maston etupuolella etustaagin lisäksi myös "babystaagi".
Jatkapa googlettamista. Sieltä löytyy paljon hyvää ja huonoa tietoa. Ja saithan jo pelkästään tästä viestiketjusta näköjään uutta tietoa..Omassa veneessäni on maston edessä kaksi keulavanttia (peräkkäin) ja sivuilla maston *etupuolella* kaksi sivuvanttia. Maston etupuolella on siis peräti neljä vanttia. Babystaagia ei kylläkään ole.
Yhteensä veneessäni on yhdeksän vanttia. Kuusi maston sivuilla, kaksi edessä ja yksi taka vantti. Mikä vene? - CE-normi???
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti:
Uskottavan oloista tekstiä ja menee täällä täydestä.
Mutta vain täällä.
CE-normit eivät ole käteni ulottuvilla, kun leipätyö ei sitä enää vaadi. Pohjoismainen venenormisto, Huviveneet alle 15 m (julkaisija: Merenkulkulaitos) sen sijaan on. Luvaton lainaus sieltä:
Kohta F15: Masto, riki ja köli.
1.1 Säännöt koskevat normaaleja osa- ja mastonhuippurikattuja sluuppitakiloita. Ketsi-, jooli- ja muut takilatyypit voidaan hyväksyä erityisen harkinnan jälkeen.
...
7. Harustettu masto, tuenta.
...
7.8 .. Mikäli kulma poikittain on pienempi, kuin 10 astetta, tulee murtoraja kertoa (sin10/sinB)^2. Jos käytetään lankavantteja, tätä ei vaadita. Kulma ei kuitenkaan saa olla pienempi kuin 9 astetta.
Kulma B on poikittaisen normaalin ja vantin kiinityspisteen välinen kulma. Mikäli tämä kulma olisi vaikkapa vain 1 aste, pitäisi murtoraja kertoa luvulla 99!
Onko joku muuten nähnyt saalinkeja, jotka osoittaisivat maston pikkilinjasta keulaan päin?
:)
Mitä tulee AISI316L ja vastaavien terästen hitsaukseen, käytän ohuille seinämille TIGiä ja 3 mm ylöspäin pääasiassa MIGiä ja täytelankaa. Puikkoja vain poikkeustapauksissa.
Hauskaa syksyn jatkoa kaikille, myös keulavanttisille ja hobbyhitsareille!Miksi saalingit eivät voisi sojottaa suoraan sivuille tai takaviistoon, jos saalingin alapuolelta lähtee sivuvantit maston etupuolelle. Käsittääkseni tämä ratkaisu ei ole mitenkään harvinainen mastonhuipputakilaisissa veneissä. Vai onko tälläinen ratkaisu CE-normiston mukaan nykyään kiellettyä.
Toki sinä saat käyttää mitä laitteita tahansa, mutta kyllä se onnistuu puikoillakin, ja jäljestä tulee oikeilla laitteilla ja menetelmillä erinomaista. - asdfghjkl
vanttien määrä kirjoitti:
Omassa veneessäni on maston edessä kaksi keulavanttia (peräkkäin) ja sivuilla maston *etupuolella* kaksi sivuvanttia. Maston etupuolella on siis peräti neljä vanttia. Babystaagia ei kylläkään ole.
Yhteensä veneessäni on yhdeksän vanttia. Kuusi maston sivuilla, kaksi edessä ja yksi taka vantti. Mikä vene?Idiootin, joka ei erota vanttia staakista, pykäämä Tema 6?
- SivustaSeuraavaSeilaaja
CE-normi??? kirjoitti:
Miksi saalingit eivät voisi sojottaa suoraan sivuille tai takaviistoon, jos saalingin alapuolelta lähtee sivuvantit maston etupuolelle. Käsittääkseni tämä ratkaisu ei ole mitenkään harvinainen mastonhuipputakilaisissa veneissä. Vai onko tälläinen ratkaisu CE-normiston mukaan nykyään kiellettyä.
Toki sinä saat käyttää mitä laitteita tahansa, mutta kyllä se onnistuu puikoillakin, ja jäljestä tulee oikeilla laitteilla ja menetelmillä erinomaista.Luepa kirjoitukseni uudelleen, kerroin lainaamani lähteen ja myös, mihin nykyisin huviveneitä säätelevään normistoon en tässä tukeutunut, koska sitä ei ollut saatavilla.
Puikollakin hitsaus onnistuu ja siihen on tuossa hyllyllä olevassa mapissa asianmukaiset VPSätkin. Myös muutama kilo puikkoja löytyy varastoituna asianmukaisesti ja säilytyslämpötilasta ja -kosteudesta on seuranta työpäiviltä.
Mutta, kuten sanottua, puikkoa vain poikkeustapauksissa. MENETELMINÄ TIG ja MIG ovat varmempia pyrittäessä virheettömään laatuun ja ulkonäköön. - Wiki
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti:
Luepa kirjoitukseni uudelleen, kerroin lainaamani lähteen ja myös, mihin nykyisin huviveneitä säätelevään normistoon en tässä tukeutunut, koska sitä ei ollut saatavilla.
Puikollakin hitsaus onnistuu ja siihen on tuossa hyllyllä olevassa mapissa asianmukaiset VPSätkin. Myös muutama kilo puikkoja löytyy varastoituna asianmukaisesti ja säilytyslämpötilasta ja -kosteudesta on seuranta työpäiviltä.
Mutta, kuten sanottua, puikkoa vain poikkeustapauksissa. MENETELMINÄ TIG ja MIG ovat varmempia pyrittäessä virheettömään laatuun ja ulkonäköön.En minäkään ymmärrä miten lainaamasi normisto liittyy siihen, kiinnittyykö saalingin alta lähtevä vantti maston etupuolella olevaan rustiin.
Näin kirjoitit:
"Mikäli kulma poikittain on pienempi, kuin 10 astetta, tulee murtoraja kertoa (sin10/sinB)^2. Jos käytetään lankavantteja, tätä ei vaadita. Kulma ei kuitenkaan saa olla pienempi kuin 9 astetta.
Kulma B on poikittaisen normaalin ja vantin kiinityspisteen välinen kulma. Mikäli tämä kulma olisi vaikkapa vain 1 aste, pitäisi murtoraja kertoa luvulla 99!
Onko joku muuten nähnyt saalinkeja, jotka osoittaisivat maston pikkilinjasta keulaan päin?
:)"
Terminologian tuntemuksessakin on aukkoja, mutta kerro kansanomaisesti mitä tarkoittaa "pikkilinja"?
Miten mitataan janan (normaalin) ja pisteen välinen kulma? (Kulma B on poikittaisen normaalin ja vantin kiinityspisteen välinen kulma)
Mitä tekemistä saalingin suunnalla on tekemistä sen kanssa, onko rustit maston etu- vai takapuolella?
Etusuuntaan osoittavia saalinkeja olen nähnyt ainaskin viuluvanttien kanssa.
Voiettä kun saisit tuon suunnattoman viisautesi muunnettua kansantajuiseen muotoon, ehkä me vielä oppisimme jotain... - SivustaSeuraavaSeilaaja
Wiki kirjoitti:
En minäkään ymmärrä miten lainaamasi normisto liittyy siihen, kiinnittyykö saalingin alta lähtevä vantti maston etupuolella olevaan rustiin.
Näin kirjoitit:
"Mikäli kulma poikittain on pienempi, kuin 10 astetta, tulee murtoraja kertoa (sin10/sinB)^2. Jos käytetään lankavantteja, tätä ei vaadita. Kulma ei kuitenkaan saa olla pienempi kuin 9 astetta.
Kulma B on poikittaisen normaalin ja vantin kiinityspisteen välinen kulma. Mikäli tämä kulma olisi vaikkapa vain 1 aste, pitäisi murtoraja kertoa luvulla 99!
Onko joku muuten nähnyt saalinkeja, jotka osoittaisivat maston pikkilinjasta keulaan päin?
:)"
Terminologian tuntemuksessakin on aukkoja, mutta kerro kansanomaisesti mitä tarkoittaa "pikkilinja"?
Miten mitataan janan (normaalin) ja pisteen välinen kulma? (Kulma B on poikittaisen normaalin ja vantin kiinityspisteen välinen kulma)
Mitä tekemistä saalingin suunnalla on tekemistä sen kanssa, onko rustit maston etu- vai takapuolella?
Etusuuntaan osoittavia saalinkeja olen nähnyt ainaskin viuluvanttien kanssa.
Voiettä kun saisit tuon suunnattoman viisautesi muunnettua kansantajuiseen muotoon, ehkä me vielä oppisimme jotain...Kappas vain, "nakkisormiltani" on yksi o-kirjain unohtunut. Pahoittelen virhettä! Veikkaanpa kuitenkin, että keskivertokansalainen ymmärtää tarkoituksen?
Eri asiahan on, jos haluaa päteä palstalla.
Korjataan myös seuraava saivartelusi kohde:
"Kulma B on maston poikkileikkauksen painopisteen kautta CL:n suuntaisen suoran normaalin ja tästä pisteestä vantin kiinnityspisteeseen piirretyn suoran välinen kulma."
Mitä taas tulee lauseisiisi:
"Mitä tekemistä saalingin suunnalla on tekemistä sen kanssa, onko rustit maston etu- vai takapuolella?
Etusuuntaan osoittavia saalinkeja olen nähnyt ainaskin viuluvanttien kanssa."
Näistä jokainen maston omistaja tehnee omat päätelmänsä? Minä ainakin tein, enkä näe mielekkääksi jatkaa tätä keskustelun sivuhaaraa. Toki luontainen uteliaisuuteni haluaisi tyydyttyä tiedolla venemalleista, joissa saalingit sojottavat etuviistoon!! - Wiki
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti:
Kappas vain, "nakkisormiltani" on yksi o-kirjain unohtunut. Pahoittelen virhettä! Veikkaanpa kuitenkin, että keskivertokansalainen ymmärtää tarkoituksen?
Eri asiahan on, jos haluaa päteä palstalla.
Korjataan myös seuraava saivartelusi kohde:
"Kulma B on maston poikkileikkauksen painopisteen kautta CL:n suuntaisen suoran normaalin ja tästä pisteestä vantin kiinnityspisteeseen piirretyn suoran välinen kulma."
Mitä taas tulee lauseisiisi:
"Mitä tekemistä saalingin suunnalla on tekemistä sen kanssa, onko rustit maston etu- vai takapuolella?
Etusuuntaan osoittavia saalinkeja olen nähnyt ainaskin viuluvanttien kanssa."
Näistä jokainen maston omistaja tehnee omat päätelmänsä? Minä ainakin tein, enkä näe mielekkääksi jatkaa tätä keskustelun sivuhaaraa. Toki luontainen uteliaisuuteni haluaisi tyydyttyä tiedolla venemalleista, joissa saalingit sojottavat etuviistoon!!Jokainenhan keskivertotallaaja ymmärtää mitä tarkoittaa lauseesi "Kulma B on maston poikkileikkauksen painopisteen kautta CL:n suuntaisen suoran normaalin ja tästä pisteestä vantin kiinnityspisteeseen piirretyn suoran välinen kulma."
Minä nyt en vaan satu tietämään mikä on CL? Sehän tässä on olellinen, koska sen (CL:n) suuntaa vastaan piirretään normaali. Tietysti pitänee arvata myös kumpi vantin päistä on kyseessä, kun etsitään kiinnityspistettä. Joten, tunnustan tyhmyyteni, eipä sinussakaan ole juuri opettaja-ainesta, kun et enempää osannut kansantajuistaa, ja kertoa miten tämä juttu yleensäkään liittyy mihinkään mistä tässä on keskusteltu.
Joko heittäydyt sinäkin tyhmäksi (tai sitten olet niin viisas, että et viitsi vastata liian tyhmiin kysymyksiin), mutta...
- etusuuntaan osoittavia viuluvantin saalinkeja näet kun luot silmäs ylös taivaisiin, lähimmän Hai-veneen vieressä
- Mitä väliä on saalingin suunnalla, jos sen alta lähtevä alavantti kiinnittyy rustiin maston etupuolella?
Mutta, joko olet suunnattoman fiksu kaikkien alojen erityisasiantuntija, tai loppujen lopuksi onkos sinulla sittenkään muuta kuin goolen antamana kapulakieltä, josta et tajua hönkäsen pöläystä. (Vai ei purjeveneissä ole maston etupuolelle kiinnittyviä vantteja - käy laiturilla katsomassa!) - SivustaSeuraavaSeilaaja
Wiki kirjoitti:
Jokainenhan keskivertotallaaja ymmärtää mitä tarkoittaa lauseesi "Kulma B on maston poikkileikkauksen painopisteen kautta CL:n suuntaisen suoran normaalin ja tästä pisteestä vantin kiinnityspisteeseen piirretyn suoran välinen kulma."
Minä nyt en vaan satu tietämään mikä on CL? Sehän tässä on olellinen, koska sen (CL:n) suuntaa vastaan piirretään normaali. Tietysti pitänee arvata myös kumpi vantin päistä on kyseessä, kun etsitään kiinnityspistettä. Joten, tunnustan tyhmyyteni, eipä sinussakaan ole juuri opettaja-ainesta, kun et enempää osannut kansantajuistaa, ja kertoa miten tämä juttu yleensäkään liittyy mihinkään mistä tässä on keskusteltu.
Joko heittäydyt sinäkin tyhmäksi (tai sitten olet niin viisas, että et viitsi vastata liian tyhmiin kysymyksiin), mutta...
- etusuuntaan osoittavia viuluvantin saalinkeja näet kun luot silmäs ylös taivaisiin, lähimmän Hai-veneen vieressä
- Mitä väliä on saalingin suunnalla, jos sen alta lähtevä alavantti kiinnittyy rustiin maston etupuolella?
Mutta, joko olet suunnattoman fiksu kaikkien alojen erityisasiantuntija, tai loppujen lopuksi onkos sinulla sittenkään muuta kuin goolen antamana kapulakieltä, josta et tajua hönkäsen pöläystä. (Vai ei purjeveneissä ole maston etupuolelle kiinnittyviä vantteja - käy laiturilla katsomassa!)Unohdin nettipurjehtijoiden tason. Veneisiin vähänkään perehtyneelle CL on keskeinen käsite ja sillä on yksiselitteinen merkitys niin laiva- kuin venepiirustuksissakin. Kyseessä on keskilinja, Center Line.
- skönö
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti:
Unohdin nettipurjehtijoiden tason. Veneisiin vähänkään perehtyneelle CL on keskeinen käsite ja sillä on yksiselitteinen merkitys niin laiva- kuin venepiirustuksissakin. Kyseessä on keskilinja, Center Line.
Tässä on välillä vaikea peitellä tyrmistystään noita SivustaSeuraavaSeilaajan juttuja lukiessa. Uusasiantuntija kylläkin, mutta tuo sivusta seuraaminen tarkoittaa ilmiselvästi laiturilta käsin.
Vanha sanonta toteaakin: "Parhaat kipparit seisovat laiturilla". - Wiki
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti:
Unohdin nettipurjehtijoiden tason. Veneisiin vähänkään perehtyneelle CL on keskeinen käsite ja sillä on yksiselitteinen merkitys niin laiva- kuin venepiirustuksissakin. Kyseessä on keskilinja, Center Line.
Kuten kirjoitit: "Veneisiin vähänkään perehtyneelle CL on keskeinen käsite"
Center Line tai keskilinja, mutta mitä se tarkoittaa? Kyseessä on siis tiettyjen pisteiden kautta kulkeva suora, minkä pisteiden? Kaikkihan veneisiin vähänkin perehtyneet tuon tietää, joten kertokaa minullekin. - Arkkimeedes
Wiki kirjoitti:
Kuten kirjoitit: "Veneisiin vähänkään perehtyneelle CL on keskeinen käsite"
Center Line tai keskilinja, mutta mitä se tarkoittaa? Kyseessä on siis tiettyjen pisteiden kautta kulkeva suora, minkä pisteiden? Kaikkihan veneisiin vähänkin perehtyneet tuon tietää, joten kertokaa minullekin.Luulisi tarkoittavan veneen keskilinjaa, keulasta perään? Kyseessä ei siis olisi suora vaan leikkaustaso?
Suhteellisen vaikea on kuitenkin käsittää määritelmää:
"Kulma B on maston poikkileikkauksen painopisteen kautta CL:n suuntaisen suoran normaalin ja tästä pisteestä vantin kiinnityspisteeseen piirretyn suoran välinen kulma."
Maston poikkileikkauksen painopiste nimittäin sijaitsee tuolla tavoin määritellyllä keskilinjalla. Jos pitää määritellä piste, jonka keskilinjaa vasten piirretty normaali ja maston poikkileikkauksen painopiste määrittävät, niin pitää tietää mistä kohtaa mastoa tuo poikkileikkaus on otettu, eikös niin? Aika vaikea on tuota ymmärtää, kun kysessä ei ole tasogeometria vaan kolmiulotteinen tilanne.
Voi tietysti olla, että kyse onkin johonkin vnepiirrustusten leikkauskuvaan liittyvistä termeistä, jolloin kyse on tasogeometriasta?
Miten tämä sitten liittyy mihinkään keskusteltuun asiaan, sitä en ymmärrä.
Sinänsä hauska sanaleikki: "Center Line on keskeinen käsite", heh, heh. Sen voi allekirjoittaa vaikkei olisi perehtynyt veneisiin ensinkään. - HA_
SivustaSeuraavaSeilaaja kirjoitti:
Unohdin nettipurjehtijoiden tason. Veneisiin vähänkään perehtyneelle CL on keskeinen käsite ja sillä on yksiselitteinen merkitys niin laiva- kuin venepiirustuksissakin. Kyseessä on keskilinja, Center Line.
Lukion pitkä matematiikka auttaa ymmärtämään suorat ja normaalit, muutamien piirustusten näkeminen CL:n, mutta tuskaa on sivustaseuraajan aivoituksien ymmärtäminen tuottanut. Ja kuten Wiki, en minäkään keksi minkäänlaista yhteyttä maston etupuolelle tulevien alavanttien ja saalikien kulmille.
- saalinkikinkin
Arkkimeedes kirjoitti:
Luulisi tarkoittavan veneen keskilinjaa, keulasta perään? Kyseessä ei siis olisi suora vaan leikkaustaso?
Suhteellisen vaikea on kuitenkin käsittää määritelmää:
"Kulma B on maston poikkileikkauksen painopisteen kautta CL:n suuntaisen suoran normaalin ja tästä pisteestä vantin kiinnityspisteeseen piirretyn suoran välinen kulma."
Maston poikkileikkauksen painopiste nimittäin sijaitsee tuolla tavoin määritellyllä keskilinjalla. Jos pitää määritellä piste, jonka keskilinjaa vasten piirretty normaali ja maston poikkileikkauksen painopiste määrittävät, niin pitää tietää mistä kohtaa mastoa tuo poikkileikkaus on otettu, eikös niin? Aika vaikea on tuota ymmärtää, kun kysessä ei ole tasogeometria vaan kolmiulotteinen tilanne.
Voi tietysti olla, että kyse onkin johonkin vnepiirrustusten leikkauskuvaan liittyvistä termeistä, jolloin kyse on tasogeometriasta?
Miten tämä sitten liittyy mihinkään keskusteltuun asiaan, sitä en ymmärrä.
Sinänsä hauska sanaleikki: "Center Line on keskeinen käsite", heh, heh. Sen voi allekirjoittaa vaikkei olisi perehtynyt veneisiin ensinkään.sivustaseuraava taitaa olla niitä insinöörejä joiden kieltä ei aina ymmärrä. Cl on kyllä tuttu enkä minäkään ole vantteja maston etupuolella nähnyt. eihän siinä olisi mitään järkeä.
- Haruksinkkinen
saalinkikinkin kirjoitti:
sivustaseuraava taitaa olla niitä insinöörejä joiden kieltä ei aina ymmärrä. Cl on kyllä tuttu enkä minäkään ole vantteja maston etupuolella nähnyt. eihän siinä olisi mitään järkeä.
Ei kait laiturilta paljon näe,jos ei ole lähempää päässyt veneitä katsomaan.
- Wiki
saalinkikinkin kirjoitti:
sivustaseuraava taitaa olla niitä insinöörejä joiden kieltä ei aina ymmärrä. Cl on kyllä tuttu enkä minäkään ole vantteja maston etupuolella nähnyt. eihän siinä olisi mitään järkeä.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin mastonhuipputakilassa voidaan saalingin alapuolelta lähtevät alavantit laittaa pareittain. Toinen suuntautuu veneen sivukannella olevaan rustiin maston etu- ja toinen maston takapuolelle. Tällä konstilla voidaan jättää baby staagi pois. Rakenne on varsin yleinen, ja mikäli tuota ei tiedä niin aika vähän on tullut takiloita tiirailtua!
Mitä järkeä? Babystaagi tai "etuvantit" estävät maston taipumisen taaksepäin saalinkien kohdalta. - -Mika-
saalinkikinkin kirjoitti:
sivustaseuraava taitaa olla niitä insinöörejä joiden kieltä ei aina ymmärrä. Cl on kyllä tuttu enkä minäkään ole vantteja maston etupuolella nähnyt. eihän siinä olisi mitään järkeä.
Vantteja maston etupuolella monissakin veneissä.
Tosin useimmiten niihin törmää hieman vanhemmissa konstruktioissa. Mieleen tulee nyt ensimmäiseksi KingsCruiser 29, jota kävimme katsomassa kaverin kanssa hänelle seuraavaksi veneeksi.
Samoin useimmat tietämäni retkikäyttöön suunnitellut puuveneet (yli 30 jalkaiset)on sellaisia, että niissä on kolmet sivuvantit per puoli: yhdet saalinkien kautta ja kahdet alavantit, joista etummaiset on luonnollisesti kiinnitetty rusteihin maston etupuolelle (tai siis tarkemmin sanottuna CL:n kautta vedetyn normaalin ja 90 asteen kulmassa siihen nähden maston kohdalla olevan janan etupuolella... sorry, en voinut vastustaa kiusausta...). Ei tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä, näitä on ollut ainakin niin kauan kuin on tehty toppirikattuja veneitä...
Uudemmissa toppirikatuissa on sitten useimmiten se babystaagi, joten kyllä noita löytyy.
p.s. minun haissani ei ole saalingit etuviistoon, kyllä ne osottaa ihan suoraan sivuille, tai aavistuksen verran takaviistoon....
-Mika- - Tekisit
-Mika- kirjoitti:
Vantteja maston etupuolella monissakin veneissä.
Tosin useimmiten niihin törmää hieman vanhemmissa konstruktioissa. Mieleen tulee nyt ensimmäiseksi KingsCruiser 29, jota kävimme katsomassa kaverin kanssa hänelle seuraavaksi veneeksi.
Samoin useimmat tietämäni retkikäyttöön suunnitellut puuveneet (yli 30 jalkaiset)on sellaisia, että niissä on kolmet sivuvantit per puoli: yhdet saalinkien kautta ja kahdet alavantit, joista etummaiset on luonnollisesti kiinnitetty rusteihin maston etupuolelle (tai siis tarkemmin sanottuna CL:n kautta vedetyn normaalin ja 90 asteen kulmassa siihen nähden maston kohdalla olevan janan etupuolella... sorry, en voinut vastustaa kiusausta...). Ei tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä, näitä on ollut ainakin niin kauan kuin on tehty toppirikattuja veneitä...
Uudemmissa toppirikatuissa on sitten useimmiten se babystaagi, joten kyllä noita löytyy.
p.s. minun haissani ei ole saalingit etuviistoon, kyllä ne osottaa ihan suoraan sivuille, tai aavistuksen verran takaviistoon....
-Mika-No miten antaisit neuvoja kysyjälle mastonkaatojärjestelmästä joka on asian ydin!
- Wiki
-Mika- kirjoitti:
Vantteja maston etupuolella monissakin veneissä.
Tosin useimmiten niihin törmää hieman vanhemmissa konstruktioissa. Mieleen tulee nyt ensimmäiseksi KingsCruiser 29, jota kävimme katsomassa kaverin kanssa hänelle seuraavaksi veneeksi.
Samoin useimmat tietämäni retkikäyttöön suunnitellut puuveneet (yli 30 jalkaiset)on sellaisia, että niissä on kolmet sivuvantit per puoli: yhdet saalinkien kautta ja kahdet alavantit, joista etummaiset on luonnollisesti kiinnitetty rusteihin maston etupuolelle (tai siis tarkemmin sanottuna CL:n kautta vedetyn normaalin ja 90 asteen kulmassa siihen nähden maston kohdalla olevan janan etupuolella... sorry, en voinut vastustaa kiusausta...). Ei tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä, näitä on ollut ainakin niin kauan kuin on tehty toppirikattuja veneitä...
Uudemmissa toppirikatuissa on sitten useimmiten se babystaagi, joten kyllä noita löytyy.
p.s. minun haissani ei ole saalingit etuviistoon, kyllä ne osottaa ihan suoraan sivuille, tai aavistuksen verran takaviistoon....
-Mika-Mika kertoo jotta: "p.s. minun haissani ei ole saalingit etuviistoon, kyllä ne osottaa ihan suoraan sivuille, tai aavistuksen verran takaviistoon...."
Otin tuon Hain esimerkiksi veneestä, jossa yleensä on viuluvantit. Sinulla ei taida olla, koska niiden saalingit eivät osoita ainaskaan takaviiston? - Wiki
Tekisit kirjoitti:
No miten antaisit neuvoja kysyjälle mastonkaatojärjestelmästä joka on asian ydin!
Tämän tyyppisen keskustelupalstan ongelma on se, että jutustelun luisuessa sivuraiteille, ei voi nimetä sivujuonta uudestaan. Ei myöskään viitsi aloittaa uutta keskustelua niin typerästä aiheesta kuin "Vanttien suunta"
Onhan se omituista väittelyä:
"veneessä voi olla maston etupuolelle kiinnittyviä vantteja" - "veneessä ei voi olla maston etupuolelle kiinnittyviä vantteja" -puolueiden välillä. Ikään kuin se olisi joku mielipidekysymys? Eikös niitä etuvantteja voisi epätietoinen käydä vaikka laiturilta vilkaisemassa. Varmaan löytyy joka purskan satamasta.
Alkuperäiseen kysymykseen ei tainnut tulla vastausta. Mitä tästä opimme? Ehkäpä suomi24 keskustelupalsta ei ole paras hakuväline, kun etsii Tampereelta metallipajaa? - Pitää kaatua
Wiki kirjoitti:
Tämän tyyppisen keskustelupalstan ongelma on se, että jutustelun luisuessa sivuraiteille, ei voi nimetä sivujuonta uudestaan. Ei myöskään viitsi aloittaa uutta keskustelua niin typerästä aiheesta kuin "Vanttien suunta"
Onhan se omituista väittelyä:
"veneessä voi olla maston etupuolelle kiinnittyviä vantteja" - "veneessä ei voi olla maston etupuolelle kiinnittyviä vantteja" -puolueiden välillä. Ikään kuin se olisi joku mielipidekysymys? Eikös niitä etuvantteja voisi epätietoinen käydä vaikka laiturilta vilkaisemassa. Varmaan löytyy joka purskan satamasta.
Alkuperäiseen kysymykseen ei tainnut tulla vastausta. Mitä tästä opimme? Ehkäpä suomi24 keskustelupalsta ei ole paras hakuväline, kun etsii Tampereelta metallipajaa?Tein pikaisen seikkailun vesille.fi palstalle, josta tälläinen kuva löytyi minutissa: http://vesille.fi/gallery/venekuvat/originals/14494_Mon_Mine3.jpg
Kuvasta voi varmaankin nähdä, että ihme kyllä siinä on puolellaan kolmet sivuvantit, joista etummainen on yllättäen maston etupuolella. Tämä ei tietenkään ole mitenkään mahdollista, mutta onpa sitten hassu näköharha.
Eiköhän näitä esimerkkejä löydy melkoisesti lisääkin, jos vain alkaisi etsiä tai vaivautua sinne satamaan katsomaan.
PS: Kaatojärjestelmän tekijä löytyi muuta kautta samana päivänä alkuperäisen kysymykseni kanssa. - -Mika-
Wiki kirjoitti:
Mika kertoo jotta: "p.s. minun haissani ei ole saalingit etuviistoon, kyllä ne osottaa ihan suoraan sivuille, tai aavistuksen verran takaviistoon...."
Otin tuon Hain esimerkiksi veneestä, jossa yleensä on viuluvantit. Sinulla ei taida olla, koska niiden saalingit eivät osoita ainaskaan takaviiston?Haissa on vanttijärjestelyt kai muutenkin muista veneistä poikkeavat:
Esimerkiksi minulla on haissa ulompi keulastaagi (maston huipusta) kannesta läpi, ja kannen alla taljamekanismi josta köysi sitloodaan. Useimmista järvilläolevistä tämä on poistettu ehkäpä juuri mastonkaatojärjestelmän vuoksi...?
Viuluvantit on sellainen käsite, johon en ole aukotonta selitystä koskaan kuullutkaan, mutta ymmärrän itse ne siten, kuin haissa on: Maston yläosasta lähtee sivuille vantit, jotka kulkee saalinkien kärkien kautta ja kiinnittyy mastoon saalinkien alapuolella. Tällaiset minullakin on. Silti saalingit osoittaa lievästi takaviistoon...
Varsinaiset sivuvantit sitten kiinnittyy mastoon sunnilleen puoleen väliin "viuluvanttien" yläkiinnityspistettä ja keulaharuksen(se sisempi, johon fokka kiinnitetään) yläkiinnityspistettä. Ja nämä sivuvantit kulkee saalinkien läpi noin 15 sentin päässä saalinkien kärjestä ja tulee rusteihin jonkin verran maston linjan takapuolelle...
Lisäksi on sitten barduunat...
Ja hekki takakannesta läpi ja kannen alla talja... - nettiseilori
Wiki kirjoitti:
Tämän tyyppisen keskustelupalstan ongelma on se, että jutustelun luisuessa sivuraiteille, ei voi nimetä sivujuonta uudestaan. Ei myöskään viitsi aloittaa uutta keskustelua niin typerästä aiheesta kuin "Vanttien suunta"
Onhan se omituista väittelyä:
"veneessä voi olla maston etupuolelle kiinnittyviä vantteja" - "veneessä ei voi olla maston etupuolelle kiinnittyviä vantteja" -puolueiden välillä. Ikään kuin se olisi joku mielipidekysymys? Eikös niitä etuvantteja voisi epätietoinen käydä vaikka laiturilta vilkaisemassa. Varmaan löytyy joka purskan satamasta.
Alkuperäiseen kysymykseen ei tainnut tulla vastausta. Mitä tästä opimme? Ehkäpä suomi24 keskustelupalsta ei ole paras hakuväline, kun etsii Tampereelta metallipajaa?lisää Feelingin kuvia:)
http://www.alliaura.com/flash.htm?lang=en
Mihinkäs ne vantit päättyvätkään!? - Wiki
-Mika- kirjoitti:
Haissa on vanttijärjestelyt kai muutenkin muista veneistä poikkeavat:
Esimerkiksi minulla on haissa ulompi keulastaagi (maston huipusta) kannesta läpi, ja kannen alla taljamekanismi josta köysi sitloodaan. Useimmista järvilläolevistä tämä on poistettu ehkäpä juuri mastonkaatojärjestelmän vuoksi...?
Viuluvantit on sellainen käsite, johon en ole aukotonta selitystä koskaan kuullutkaan, mutta ymmärrän itse ne siten, kuin haissa on: Maston yläosasta lähtee sivuille vantit, jotka kulkee saalinkien kärkien kautta ja kiinnittyy mastoon saalinkien alapuolella. Tällaiset minullakin on. Silti saalingit osoittaa lievästi takaviistoon...
Varsinaiset sivuvantit sitten kiinnittyy mastoon sunnilleen puoleen väliin "viuluvanttien" yläkiinnityspistettä ja keulaharuksen(se sisempi, johon fokka kiinnitetään) yläkiinnityspistettä. Ja nämä sivuvantit kulkee saalinkien läpi noin 15 sentin päässä saalinkien kärjestä ja tulee rusteihin jonkin verran maston linjan takapuolelle...
Lisäksi on sitten barduunat...
Ja hekki takakannesta läpi ja kannen alla talja...Kiitokset valaisevasta rikin kuvauksesta. Oli siis huonosti valittu esimerkki, sorry. Mutta, onhan niitä veneitä, joissa noiden viuluvanttien saalinkien päiden välillä on jopa yhdystanko, eikös niin? Silloin saalingit eivät voi olla taaksepäin kallistetut, koska isopurje luistaa huonosti tuollaisen tangon läpi. Sotkenko johonkin muuhun klassikko yksityyppiin vai onko näitä monirunkoveneiden takiloissa vai..? Omassa veneessäni ei ole koskaan ollut viuluvantteja, eteenpäin suuntautuvia alavantteja kylläkin.
Hai-venettäkään ei itsellä siis ole ollut, olen niitä vain merellä ja satamissa ihaillut ja tuosta on jäänyt tuo viuluvanttijuttu mieleen. Pitänee tähyillä ja pähkäillä takilaa tarkemmin mikäli sellaisen vielä tänä syksynä tapaa, puuveneimmeiset tuppaavat nimittäin nostamaan paattinsa ajoissa ylös. - Ihmetellään yhdessä
Wiki kirjoitti:
Tämän tyyppisen keskustelupalstan ongelma on se, että jutustelun luisuessa sivuraiteille, ei voi nimetä sivujuonta uudestaan. Ei myöskään viitsi aloittaa uutta keskustelua niin typerästä aiheesta kuin "Vanttien suunta"
Onhan se omituista väittelyä:
"veneessä voi olla maston etupuolelle kiinnittyviä vantteja" - "veneessä ei voi olla maston etupuolelle kiinnittyviä vantteja" -puolueiden välillä. Ikään kuin se olisi joku mielipidekysymys? Eikös niitä etuvantteja voisi epätietoinen käydä vaikka laiturilta vilkaisemassa. Varmaan löytyy joka purskan satamasta.
Alkuperäiseen kysymykseen ei tainnut tulla vastausta. Mitä tästä opimme? Ehkäpä suomi24 keskustelupalsta ei ole paras hakuväline, kun etsii Tampereelta metallipajaa?On se jännää, ettei nykyisissä Feelingeissä ole enää mastonhuipputakilaa 80-luvun mallien tapaan. Ihmettelen vain, että miten ihmeessä tämä taas liittyy tähän keskusteluun.
Kysymyshän oli siitä, että joku ei uskonut tälläisiä takiloiden olemassaoloon, joissa etummaiset sivuvantit on maston etupuolella. Linkissä tuotiin onnistuneesti esiin, että 80-luvun Feeling-purressa on tälläinen mastonhuipputakila. - -Mika-
Wiki kirjoitti:
Mika kertoo jotta: "p.s. minun haissani ei ole saalingit etuviistoon, kyllä ne osottaa ihan suoraan sivuille, tai aavistuksen verran takaviistoon...."
Otin tuon Hain esimerkiksi veneestä, jossa yleensä on viuluvantit. Sinulla ei taida olla, koska niiden saalingit eivät osoita ainaskaan takaviiston?Juu, sellaisia viulusaalinkeja, joita vieläpä yhdistää tanko on useissa venetyypeissä. Ja tuolloin nuo "viulusaalingit" osottaa luonnollisesti etuviistoon.
Niitä esiintyy joissakin perinteisissä puupurjevenissä, mutta nyt just en osaa nimetä yhtään!?!
Mutta kuitenkin sellaisia Hai-veneen näköisiä ne yleensä on.... - Antsu*
-Mika- kirjoitti:
Juu, sellaisia viulusaalinkeja, joita vieläpä yhdistää tanko on useissa venetyypeissä. Ja tuolloin nuo "viulusaalingit" osottaa luonnollisesti etuviistoon.
Niitä esiintyy joissakin perinteisissä puupurjevenissä, mutta nyt just en osaa nimetä yhtään!?!
Mutta kuitenkin sellaisia Hai-veneen näköisiä ne yleensä on....Sellanen aika perinteinen puuvene viuluilla olis folkkari.
- Pelle Peloton
Mitenkäs jos tekisi pitkän ja jämäkän A-häkkyrän ja siirtäisi alavantit (tai spinnun ja fokan nostimet) A-häkkyrän jalkojen puoleen väliin, yksi kummallekin puolelle? A:n kärjestä lähtisi siis köysi vain keulassa olevan pylpyrän kautta vinssille.
Nyt kun sitten kallistaa mastoa, olisi se näiden A:n jalkojen puoleenväliin kiinnitettyjen köysien/vaijereiden varassa. Veto tulisi siis kummaltakin puolelta etuviistosta, jolloin muu sivutuki jäisi tarpeettomaksi. Näin ollen ei tarvitsisi rakentaa mitään kiinnityspistettä maston jalan kohdalle, mikä useimmissa veneissä lienee ongelma.
Näin kaatuu varmasti, mutta kaatuuko hallitusti? Äkkiseltään en keksi, miksi systeemi ei toimisi. Olen siis tyhmä tai nero! Jee!- Röh Röh
Ymmärsinkö suunnitelmasi aivan oikein että mastosta lähtisi A-pukin kärkeen etuharus ja pukin puoleenväliin jotkut vantit. Jos mitään muuta tuentaa mastolle ei ole, niin kyllä se masto noinkin kaatuisi, mutta ongelmia tulee silloin kun masto on kallellaan ja vene joutuu sivuaallokkoon. Silooin masto lähtee heilumaan sivusuunnassa ja se ei ole hyvä juttu. Minnekäs unohdit sivulle tulevat vantit. Jos ne on nivelletty veneen laidalle samalle kohdalle sivu ja korkeussuunnassa maston saranan kanssa, niin se riittäisi estämään maston heilumisen sivusuunnassa.
- Pelle Peloton
Röh Röh kirjoitti:
Ymmärsinkö suunnitelmasi aivan oikein että mastosta lähtisi A-pukin kärkeen etuharus ja pukin puoleenväliin jotkut vantit. Jos mitään muuta tuentaa mastolle ei ole, niin kyllä se masto noinkin kaatuisi, mutta ongelmia tulee silloin kun masto on kallellaan ja vene joutuu sivuaallokkoon. Silooin masto lähtee heilumaan sivusuunnassa ja se ei ole hyvä juttu. Minnekäs unohdit sivulle tulevat vantit. Jos ne on nivelletty veneen laidalle samalle kohdalle sivu ja korkeussuunnassa maston saranan kanssa, niin se riittäisi estämään maston heilumisen sivusuunnassa.
En tarkoittanut ihan noin. Mastosta A-pukin kärkeen ei lähtisi mitään, vaan masto laskettaisiin noiden pukin puoleenväliin tulevien vanttien varassa. Kärjestä lähtisi vain köysi keulassa olevan pylpyrän kautta vinssille. Ideana se, että nuo vantit samalla tukevat sivusuunnassa, eikä mitään tarkasti maston saranan kanssa synkronoituja nivelöintejä tai kiinnityspisteitä tarvittaisi. Nuo tarkasti saranan sivuille kiinnitetyt vantit tietenkin antaisivat paremman tuennan, mutta vaatisivat veneeseen pysyvät muutokset. Esittämäni ratkaisu ei vaatisi mitään pysyviä muutoksia. A-pukin jalatkin voisi tukea esim ylävanttien rusteihin.
- Pelle Peloton
Pelle Peloton kirjoitti:
En tarkoittanut ihan noin. Mastosta A-pukin kärkeen ei lähtisi mitään, vaan masto laskettaisiin noiden pukin puoleenväliin tulevien vanttien varassa. Kärjestä lähtisi vain köysi keulassa olevan pylpyrän kautta vinssille. Ideana se, että nuo vantit samalla tukevat sivusuunnassa, eikä mitään tarkasti maston saranan kanssa synkronoituja nivelöintejä tai kiinnityspisteitä tarvittaisi. Nuo tarkasti saranan sivuille kiinnitetyt vantit tietenkin antaisivat paremman tuennan, mutta vaatisivat veneeseen pysyvät muutokset. Esittämäni ratkaisu ei vaatisi mitään pysyviä muutoksia. A-pukin jalatkin voisi tukea esim ylävanttien rusteihin.
"Esittämäni ratkaisu ei vaatisi mitään pysyviä muutoksia."
Paitsi tietenkin maston saranoinnin, jos sitä ei ole vakiona.
Hei,
minulla on 29-jalkaisen veneen mastonkaatojärjestelmä, jonka olen purkanut osittain purkanut kannelta. Eli rosteriputki (A-mallinen), kannessa vielä sen kiinnistysosat irroittamatta. Systeemi on Helsingissä. Saat edullisesti jos kiinnostaa. Vain sarana mastoon ja homma on siinä...
t.jouni- SAA***NAN KOVAA
KIINNI VENEESSÄ. EI SIIHEN YHTÄLÄÄN SOVI MIKÄÄN KAATOJÄRJESTELMÄ. VALITKAA PER**LE VENEENNE JÄRVEN ELI MEREN MUKAAN!!!
- Peräaalto
Miksi sinun on täällä ruvettava kiroilemaan!Ei voi kun valittaa...jos sinulla ei ole hitustakaan tietoa ketjun aloittajan asiasta.Minun mottoni on aina ollut että...Mihin suinkin pystyt tai uneksit pystyväsi,ryhdy siihen-rohkeuteen sisältyy neroutta,voimaa ja taikaa ryhdy siihen nyt heti.Älä kuitenkaan jatka kiroiluasi tässä enää tässä ketjussa.
- Pikipöksyt kiroilee
Peräaalto kirjoitti:
Miksi sinun on täällä ruvettava kiroilemaan!Ei voi kun valittaa...jos sinulla ei ole hitustakaan tietoa ketjun aloittajan asiasta.Minun mottoni on aina ollut että...Mihin suinkin pystyt tai uneksit pystyväsi,ryhdy siihen-rohkeuteen sisältyy neroutta,voimaa ja taikaa ryhdy siihen nyt heti.Älä kuitenkaan jatka kiroiluasi tässä enää tässä ketjussa.
Älä sinä sievistele. Et pääse tuolla kaksinaamaisuudella taivaaseen. Niinkuin ei kukaan meistä. Maahan mädännytään ja sillä siisti. Tai sitten mereen.
- Myös kokenut
Olen ollut valtamerellä tilanteessa, jossa kaikki irtonainen lähti kannelta tuulen ja veden mukana. Onneksi oli takila kiinteä. Iso irtosi kumilenkeistään puomilta ja jäljelle jäi vain etuliesma ja parikymmentä senttiä kangasta. Älkää viitsikö puhua minulle mistään virityksistä ja kompromisseistä turvallisuuden kustannuksella.
- Mieltä
Ei rekkakaan henkilöautotalliin sovi.
Eli valitkaa aluksenne sen mukaan missä liikuttekin.
Terveiset sisävesiltä! - A-härveli
Tulee niin paljo lisää särkyvää osaa, että en avomeripaattiin systeemiä laittaisi. Toimii järvellä ja ehkä saaristossa missä rannat on lähellä. Esim A-härvelin etukulma on yleensä yhden sokan varassa - tai saahan niitä siihen vaikka viis, mutta onko siinä järkeä.
- <zxfhjdg
Pikipöksyt kiroilee kirjoitti:
Älä sinä sievistele. Et pääse tuolla kaksinaamaisuudella taivaaseen. Niinkuin ei kukaan meistä. Maahan mädännytään ja sillä siisti. Tai sitten mereen.
Ei voi muuta sanoa:
- mukaan purjehtia
<zxfhjdg kirjoitti:
Ei voi muuta sanoa:
läpi elämäni niin, että en aiheuta muille ihmisille harmia vaan päin vastoin iloa. Noudatan suurinta osaa annetuista kymmenestä käskystä, mutta en usko mihinkään tuon puoleiseen. Kaikki tapahtuu täällä maan ja meren päällä.
Eniten minua ottaa pannuun kaikki uskonkiihkoilijat, fundamentalistit ja muut toisten muuttajat ja kiroilun tuomitsijat. - Peräaalto
mukaan purjehtia kirjoitti:
läpi elämäni niin, että en aiheuta muille ihmisille harmia vaan päin vastoin iloa. Noudatan suurinta osaa annetuista kymmenestä käskystä, mutta en usko mihinkään tuon puoleiseen. Kaikki tapahtuu täällä maan ja meren päällä.
Eniten minua ottaa pannuun kaikki uskonkiihkoilijat, fundamentalistit ja muut toisten muuttajat ja kiroilun tuomitsijat.Niin että voisitko selvittää miten nuo kertomuksesi liittyvät ketjun aloittajan kysymykseen MASTONKAATO JÄRJESTELMÄSTÄ.Minä en kyllä saa siitä tolkkua.PITÄÄ KAATUA kyselee m..m että.Kuka pystyisi ko järjestelmän Tampereen seudulla tekemään,edelleen että hänellä on 31 jalkainen vene.Edelleen että,järjestelmä tulisi olla luotettava/ja helppokäyttöinen.Näihin kysymyksiin EI nämä kommenttisi liity millään lailla ainakaan minun mielestä.Ja vielä koska näin epäasiallisia kommentteja joita tämänkin ketjun puolivälin jälkeen alkoi ILMESTYÄ TOSI ASIANTUNTIJOIDEN taholta lopetan kirjoitukseni tähän.Vaikka mieleni olisi tehnytkin vielä kommentoida mastonkaato järjestelmästä.Mutta sinä voit jatkaa........noita lausuntojesi antamisia.
- PER****TÄ!
Peräaalto kirjoitti:
Niin että voisitko selvittää miten nuo kertomuksesi liittyvät ketjun aloittajan kysymykseen MASTONKAATO JÄRJESTELMÄSTÄ.Minä en kyllä saa siitä tolkkua.PITÄÄ KAATUA kyselee m..m että.Kuka pystyisi ko järjestelmän Tampereen seudulla tekemään,edelleen että hänellä on 31 jalkainen vene.Edelleen että,järjestelmä tulisi olla luotettava/ja helppokäyttöinen.Näihin kysymyksiin EI nämä kommenttisi liity millään lailla ainakaan minun mielestä.Ja vielä koska näin epäasiallisia kommentteja joita tämänkin ketjun puolivälin jälkeen alkoi ILMESTYÄ TOSI ASIANTUNTIJOIDEN taholta lopetan kirjoitukseni tähän.Vaikka mieleni olisi tehnytkin vielä kommentoida mastonkaato järjestelmästä.Mutta sinä voit jatkaa........noita lausuntojesi antamisia.
Eikö sinulle käynyt selväksi, että minä kiroilen jos siltä tuntuu, enkä hyväksy merelle mitään kepulirakenteita. Ne on hengenvaarallisia.
- Sokka hukassa
A-härveli kirjoitti:
Tulee niin paljo lisää särkyvää osaa, että en avomeripaattiin systeemiä laittaisi. Toimii järvellä ja ehkä saaristossa missä rannat on lähellä. Esim A-härvelin etukulma on yleensä yhden sokan varassa - tai saahan niitä siihen vaikka viis, mutta onko siinä järkeä.
Monellako sokalla sitten oikean valtameripurren keulastaagi sitten on kiinni? Kyllä sekin taitaa olla vain yhdellä. Eli, jos kyseisen sokan mitoittaa oikein, ei rakenteesta tule yhtään epäluotettavampi.
En voi myöskään ymmärttä miksi tässä aiheessa edes pitää pohtia kyseisen järjestelmän sopivuutta valtamerille. Jos olen ymmärtänyt oikein ei Tampereen lähistöllä ole yhtään valtamerta. Tai no 4 vuotiaan pikkupojan silmissä näin voi olla.
Mastonkaadonhan voi sitten helposti purkaa kun sitä ei enää valtamerille siirryttäessä enää tarvita. - kumipyörillä
Sokka hukassa kirjoitti:
Monellako sokalla sitten oikean valtameripurren keulastaagi sitten on kiinni? Kyllä sekin taitaa olla vain yhdellä. Eli, jos kyseisen sokan mitoittaa oikein, ei rakenteesta tule yhtään epäluotettavampi.
En voi myöskään ymmärttä miksi tässä aiheessa edes pitää pohtia kyseisen järjestelmän sopivuutta valtamerille. Jos olen ymmärtänyt oikein ei Tampereen lähistöllä ole yhtään valtamerta. Tai no 4 vuotiaan pikkupojan silmissä näin voi olla.
Mastonkaadonhan voi sitten helposti purkaa kun sitä ei enää valtamerille siirryttäessä enää tarvita.erilaisille viesille. Mekin pidämme vuoro vuosina merellä ja sisävedellä.
Tuo sokkaongelma ei ole oleellista jutussa. Ongelma syntyy mastoa kaadettaessa. Joskus keli saattaa olla oikukas ja aikaan saada ennalta arvaamattomia ongelmia. Myös isompien moottoriveneiden ilmestyminen kesken operaation kohdalle saattaa aiheuttaa riittävän kovia vääntöjä kaadetun maston rakenteisiin.
En laittaisi kaatosysteemiä. - Mutta mutta
kumipyörillä kirjoitti:
erilaisille viesille. Mekin pidämme vuoro vuosina merellä ja sisävedellä.
Tuo sokkaongelma ei ole oleellista jutussa. Ongelma syntyy mastoa kaadettaessa. Joskus keli saattaa olla oikukas ja aikaan saada ennalta arvaamattomia ongelmia. Myös isompien moottoriveneiden ilmestyminen kesken operaation kohdalle saattaa aiheuttaa riittävän kovia vääntöjä kaadetun maston rakenteisiin.
En laittaisi kaatosysteemiä.Pääasiahan tässä ketjun jatko osassa on pitkään ollut kaikkea muuta kuin asiaa:
- serenada
Viimeisessä venelehdessä Serenadan jutussa näkyy kuva spinupuomeista tehdystä A-pukista jolla on kadettu 17 metrinen masto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä3562561Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236944362509- 1131412
- 421144
Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan
En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo75932Etkö sinä ymmärrä että minähän
Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s26841- 56833
Olet vain todella
Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.39815Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?
Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi118770En vaan jaksa
Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä30739