karkkiriippuvuus!!!!!!

miten eroon?

Moi! Kertokaa mulle miten pääsen eroon lähes päivittäisestä karkin syönnistä! Joka päivä tuntuu, että on pakko saada karkkia tai jotain makeaa. Olo on joskus hermostunut tai väsynyt jos en saa karkkia...Haluaisin opetella syömään terveellisesti ja vähentää karkinsyöntiä, joten jos joku tietää, miten karkista pääsee eroon, KERTOKAA! Thank you:)

35

14500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...karkista!

      Itse kärsin ennen samasta. Tähän liittyi paha bulimia. Söin jättipussin karkkia, mieluiten Pandan LakuMixiä, oksensin. Sitten tahdonvoimalla lopetin oksentamisen, syöminen jatkui. Tajusin olevani sairas. Päätin parantua. Lopetin karkin syönnin ihan kokonaan. Elimistö tottui. Enää ei ole ongelmia. Kun syöt joka päivä sokeria, elimistö vaatii sitä jatkuvasti lisää. Lopeta karkin syönti kokonaan. Ei herkkupäiviä. Herkkupäivä on joka päivä, jos herkuiksi totutteleee kaikkea terveellistä...

      • Anonyymi

        Tämä on järkevää jos osaa hallita sitä kunnolla mutta, uskon että karkkilakko ei ole oikea vaihtoehto. itse syön vähän karkkia vain lauantaisin.


    • neuvoja

      edellinen kirjoittaja on oikeassa. kun pääset eroon karkista, mielesi ei enää tee makeaa kuten ennen. voithan toki pitää yhden "karkkipäivän" viikossa, mutta itsekuri on tässä se avainsana. päätös on sinun. alussa voit napsia karkin sijaan esim.hedelmiä, pastilleja, muroja, puuroja, mysliä tai vaikka purkkaa. kyllä se siitä!

    • rekisteröimätön

      Syö kunnon ateriat ja välipalat. Muista syödä tarpeeksi myös hyviä rasvoja. Näyttäisi siltä, että verensokerisi pääsee laskemaan. Syömishäiriötä en vielä veikkaisi.

    • Raipe

      Kannattaa tosiaan ottaa herkkupäivät käyttöön, aluksi vaikka 1-2 kertaa kuussa. Itselläni ei ainakaan toimi mikään kohtuus-periaate, silloin syön karkkia joka päivä :D Silloin kun tekee mieli makeaa, syö ihan mitä tahansa muuta, mutta älä karkkeja tai leivonnaisia. Täällä ainakin tuo on toiminut, kun ei sitä pidemmän päälle jaksa sitä leipääkään niin paljoa jauhaa, käy vaan katsomassa kaapit, ja lähtee sitten muihin hommiin!

    • erittäin

      Korvaa karkit hedelmillä. Itselläni toimii mainiosti, esim. viinirypäleet on loistava korvike.

      • mimmu

        Muutama vuosi sitten laihdutin ja kävin luontaistuotekaupassa hakemassa vitamiineja ym. Kerroin myös valtavasta makeanhimosta. Myyjä tiesi kertoa, että kromin alhainen määrä elimistössä saattaa aiheuttaa makeanhimon kasvamisen, jolloin seurauksena voi olla hänen sanoin "tunne siitä, että on syötävä koko suklaalevy".


      • mimmu
        mimmu kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten laihdutin ja kävin luontaistuotekaupassa hakemassa vitamiineja ym. Kerroin myös valtavasta makeanhimosta. Myyjä tiesi kertoa, että kromin alhainen määrä elimistössä saattaa aiheuttaa makeanhimon kasvamisen, jolloin seurauksena voi olla hänen sanoin "tunne siitä, että on syötävä koko suklaalevy".

        Eli luontaistuotekaupasta saa ostettua kromitabletteja, itselläni ainakin tuntuivat auttavan :)


    • oukkidoukki

      älä enää osta karkkia niin et voi syödä sitä kyllä se siitä parissa päivässä

      • mietin tässä vaa

        jos ei osta karkkia ja asuu kotona niin mitäs silloin tehdään? kotona on aina jollain veljellä äidillä isällä siskolla karkkia???.


    • moromoro

      kehottaisin että älä mene enää kauoppaan ostamaan karkkia!! jos et pysty hillitsemään itseäsi, ajattele kauppareissulla että karkin syönti ei ole terveellistä ja siitä voi lihoa paljon. varsinkin jos ei liiku. karkki voi myös pilata hampaat lopullisesti. Pakota itsesi vähentämään karkin syöntiä!! kyllä se siitä:)

      • karkkilakko

        hah. aattele nyt miten ne karkit on tehty. ne on suurimmaksi osaksi sokeria. ajattele jos pistäisit sulatettua sokeria lusikalla naamaan. kyllä se siitä sitte ku aattelet oikeen ja alkaa ällöttään.
        onko sulla semmosta kaveria ehkä, jonka kanssa voisitte tehä niinku mä?
        me ollaan mun kaverin kanssa karkkilakossa että jos syö karkkia joutuu maksaa toiselle ihan kunnolla.
        viime sunnuntaina päätimme yhessä syyä karkkia ja kyllä maistu! nyt ollaan taas siihen asti karkkilakossa kunnes tulee semmonen hetki.


    • sama ongelma....

      Mulla on kans ihan sama ongelma josta yritän kanssa päästä eroon.

      En ole vielä keksinyt täysin kestävää keinoa mutta pikkuhiljaa alkaa mennä kaaliin.

      Olen jättänyt karkit ostamatta ja kyllä se vaan loppui se mieliteko kun oli vähän aikaa ilman. Mutta kannattaa ottaa huomioon se että kun seuraavan kerran ostat karkkia niin sama rumba voi jatkua. Itselle kävi niin. Ajattelin kokeilla seuraavan kerran niin että ostan vain yhden pussin ja vaikka pienen suklaa patukan että voin syödä ne kerralla ja ne loppuu ennenkuin tulee se ettei jaksa syödä. Tuli nimittäin ostettua liikaa ja niitä riitti seuraavalle päivälle ja siitähän se sitten taas lähti.

      Toinen on se kun alat liikkumaan, itse en halua edes syödä namuja/herkkuja niinä päivinä kun olen saanut perseeni raahattua lenkkipolulle. Sehän mitätöisi koko rehkimisen.

      Ja joskus kokeilin että ainut herkku sai olla jäätelö, sekin toimi ihan ok. Jäätelöissä saa valittua kevyttäkin ja se on hyvää ja jäätelöä ei tulisi mieleenkään syödä joka päivä. Mutta helpotti tietää että jotain herkkua on olemassa.

      Kaikenlaista on tullut kokeiltua. Ennen söin karkkia melkein joka päivä, nykyään 2 krt viikossa josta yritän edelleenkin vähentää.
      Meillä toimii myös se että mieheni käy kaupassa, hän ei syö karkkia joten ei myöskään tuo niitä. Meiltä on lähimpään kauppaan 13 km joten ei sinne tule mentyä pelkästään namuja ostamaan.

      Yhtä kamppailuahan tämä on mutta kyllä kun siihen ajatukseen oikein kypsyy niin eiköhän se siitä.

      Elämässä on aina jotain mikä meinaa mennä overiksi. Itseni pitäisi tehdä valtavasti töitä että pääsisin riipuvaisuuksistani eroon. Olen riippuvainen suklaasta, tupakasta ja kahvista. Näistä pahasti. Olen kerran päässyt tupakasta 8 kuukaudeksi eroon ja se kyllä antaa luottamusta siihen että kaikki on mahdollista jos vain oikein päättää.

      Tsemppiä sulle ja myös mulle, kyllä me pärjätään!

      • Amppu

        Mun isä kyllä lopetti tupakan polttamisen 2 vuodeksi, että.


    • tsädääm

      juo niin paljo vettä ku napa vetää :) ei tee enää mieli karkkia

      • jjjjuu

        no itse söin ensin ihan vähäv karkkia, mutta nyt syön joka ikinen päivä sitä... harrastan liikuntaa mutta aina kun minulle tulee himo karkkiin tuntuu että minussa on jokin magneetti karkkiiin ja menen kauppaan ostan karkkia syön ja sen jälkeen vasta aattelen että voi hemmetti taas minä söin.... ja se rasittaa minua ihan sairaasti, koska haluan laihtua, mutta näin en kyllä koskaan siihen yllä... mutta ajattelin että jos lopetan karkin syönnin niin sitten taas joku kavereistani syö kauheasti karkkia ja tarjoaa minulle no mitä minun mukamas pitäisi sanoa: (( ?? en vaan pääse siitä eroonn!!! se on minulle kuin oma henkilökohtainen huumeeni tai tupakka... en polta enkä juo... minua alkaa jo jopa nolostutttamaan että jos itse laskisin kaiken rahan mitä olen karkkiin tuhlannu olisi noin 300-500 euroa !!! antakaaaa neuvoja !!!


      • idfngsdfhgnihser hgj
        jjjjuu kirjoitti:

        no itse söin ensin ihan vähäv karkkia, mutta nyt syön joka ikinen päivä sitä... harrastan liikuntaa mutta aina kun minulle tulee himo karkkiin tuntuu että minussa on jokin magneetti karkkiiin ja menen kauppaan ostan karkkia syön ja sen jälkeen vasta aattelen että voi hemmetti taas minä söin.... ja se rasittaa minua ihan sairaasti, koska haluan laihtua, mutta näin en kyllä koskaan siihen yllä... mutta ajattelin että jos lopetan karkin syönnin niin sitten taas joku kavereistani syö kauheasti karkkia ja tarjoaa minulle no mitä minun mukamas pitäisi sanoa: (( ?? en vaan pääse siitä eroonn!!! se on minulle kuin oma henkilökohtainen huumeeni tai tupakka... en polta enkä juo... minua alkaa jo jopa nolostutttamaan että jos itse laskisin kaiken rahan mitä olen karkkiin tuhlannu olisi noin 300-500 euroa !!! antakaaaa neuvoja !!!

        Kannattaa aluksi syödä silloin tällöin esim. pakastemansikoita tai hedelmiä, niillä lähtee makeannälkä suht hyvin. Myös kahvi auttaa, mutta siitä voi sitten taas lähteä uusi riippuvuus, tosin ei ehkä niinkään paha, ja kahvista on helpompi päästä eroon kuin sokerista.

        Tuloksia tulee jo viikossa, makeanhimo hellittää ja ei enää tee niinkään mieli karkkia. Muutamassa kuukaudessa on jo selvillä vesillä. Kaikkea terveellistä herkkua voi syödä, mutta tahdonvoima on se avainsana.


    • johsm ga<

      mulla sama ongelma tuntuu että joka pÄivä hirveet himo karkit

      • ananaanaas

        Tiedän niin tämän tilanteen ja tunteen :( itse tosin syön mielummin keksejä (jota ravitsemusterapeuttini mukaan saisin syödä yhden kaksi joka päivä jos haluaisin :DD) mutta siis itselläni auttaa ainakin ensin totaalinen karkkilakko viikoksi tai kahdeksi niin sitten "vieroittuu" karkeista ja sen jälkeen niitä syö ja kaipaa vähemmän, repsahtaminenhan on tietysti noin kuukauden tai kahden kuluttua luvassa mutta ei se ole niin vakavaa :)


    • 30v sokerihumala

      päästä eroon karkista, sellane ihminen joka ei kärsi oikeesti ihan törkeestä karkin himosta ei osaa kuvitella miltä se tuntuu. Itse olen yrittäny lopettaa monet kerrat ja paras saavutus ikinä on ollu olla kuukausi ilman karkkia nykyään pystyn hädin tuskin oleen päivän ilman. Eikä helpota yhtään että kauppa on takapihalla, päivä saattaa mennä hyvin mut illalla jouksen ku hullu kauppaan ennen sulkemis aikaa ja ostan jumbo/jätti pussin ja ehkä vielä jonkun patukan ettei vaan lopu kesken, teen tän kaiken ihan ku jonku toisen ohjaamana. Ku karkit on syöty ja olo on mahdollisimman huono niin sitä taas herää ja ihmettelee et miks taas piti ostaa ku siitä ei tuu ku huono olo.. haluaisin päästä eroon mut tuntuu ettei oma tahdon voima riitä, se miks en oo kuitenkaan "lihava" johtuu siitä että urheilu on mulle elämäntapa, kulutan onneks aika paljon siitä makeen määrästä mitä syön. Tota kromia pitää kyllä kokeilla en tiä onko sitä tarpeeks vahvana myytävänä että tosiaan vähentäis mun karkin himoo ;) mut haluan tästä ongelmasta eroon!!! joka päivä päätän että tänään en osta ja taa tänään oon syöny kaks isoo pussia karkkia, ja on todella huono olo ihan henkisesti kuin fyysisestikkin :( oon miettiny jopa että menisin lääkäriin kysyyn neuvoo mut ei taida siitäkään apua olla ellen pääse johki suljetulle osastolle.

    • miup

      Tosi vaikea kyllä löytää lopetusta karkin syönnille tai suklaan (sanon ne erikseen, koska karkkeina tarkoitan lakuja ja hedelmäkarkkeja ym.). Minulla varmaan paras keino olisi, jos keksisin tosi vahvan mielipiteen, että miksi mun pitäisi lopettaa ja se jotenkin liikuttaisi mua. Itse syön suklaata tai karkkia joka päivä oikeastaan, ennen söin vielä viinereitä ja pulliakin, mutta niistä pääsin eroon. Nyt taistelen noista eroamisesta. Pitäisi olla kyllä joku vahva lääke, jolla saisi sen helposti loppumaan. Aina, kun yrittää päästä eroon hedelmien, liikunnan tai kunnon ruuan avulla niin se alkaa kyllä aika pian uudestaan. Ehkä max. muutaman päivän pystyy elämään ilman karkkia, suklaata, suklaakeksejä ja muita herkkuja. Minua ei tavallaan haittaa vaikka lihoisinkin, jota olenkin tehnyt jonkun verran karkkien takia. Periaatteessa kuitenkin haluisin himon saamaan lopetetuksi. Jos oma raha otettaisiin pois, se voisi helpottaa. Mutta koulussakin on aina jälkkäreitä niin se pahentaa tilannetta. Haluaisin oikeastaan lopettaa kaiken namin syömisen, kaikki rahkatkin lasketaan tähän.

    • Karkista eroon

      Mulla on/oli sama tilanne. uutenavuotena päätin laihduttaa ja saada sixpäckit kesäks näkyviin puntilla, juoksulla ja karkkilakolla (en ole mikään ylipainoinen 182cm/72kg mutta pienet makkarat vatsalihasten päällä häiritsevät) --> olin 3kk karkkilakossa, kunnes ulkomailla päätin ottaa poikkeuksen että sen viikon ajan saisin syödä karkkia mutta se siitä poikkeuksesta, kun tulimme suomeen karkin syönti alkoi taas normaalisti eli melkein joka päivä, ja himo karkkiin tai makeaan oli koko ajan (tosin jossain määrin pystyin hillitsemään karkin syönnin).(Noh, en päässyt ihan rantakuntoon kesäksi 2011 tai kyllä se vyötärö pari senttiä kapeni)
      Sen jälkeen en ole ottanut uutta karkkilakkoa paitsi nyt.
      Olen 2 päivää ollut lakossa ja tavoitteena sixpäckit näkyviin 2012.
      Motivaattorina toimii syksyllä juostava maraton johon aion osallistua, punttitulosten paraneminen, jujutsun harrastaminen ja ylipäätään terveellisemmät elämäntavat.
      Tässä on viikottainen reenilista:

      Ma:
      Hokutoryu jujutsu (jujutsu on aerobista harjoitusta, jossa on paljon voimaharjoituksia ja nyrkkeilyä tekniikkaa yms. kuntoparanee pidemmän päälle aivan varmasti ja ylipäätään oppii ottelemaan ja itsepuolustusta)

      Ti: keskiverto juoksu n. 5-15km ja puntti jos ehdin

      Ke: Hokutoryu jujutsu

      To: yleensä noin 5km juoksu intervallia tai pururadalla

      Pe: juoksu 2-10km palauttava lenkki, jujutsu

      La: puntti, jujutsu

      Su: pitkä lenkki 20-40km riipuen viikosta (juoksut vaihtelevat viikottain)

      Kuten näkee viikko alkaa loppua kesken ja palautumiselle ei jää kunnolla aikaa (palautusjuomat on keksitty), mutta tuo toimii minulla motivattorina karkinsyömisessä tai siis karkkilakossa.

      Liikunta parantaa ruokahalua, ja kun syö kunnolla ja terveellisesti ei tee karkkia mieli, ja ruuan jälkeen kahvia ja vaikka 1 keksi. Tosin tuolla liikuntamäärällä ei karkinsyönti haittaa mutta jos tavoittelee terveellisisä elämäntapoja.

      Tämänhetkisellä karkkilakolla ei siis ole mitään määränpäätä mutta vähintään vuoden loppuun asti.

      Kannattaa aloittaa joku aerobinen liikunta/ ohjattu liikunta hyvänä esimerkkinä hokutoryu jujutsu. Auttaa hillitsemään painon kanssa ja karkin syönnin kanssa.


      Pidän teille peukkuja pystyssä karkkilakossa ja pitäkää myös minulle :)

    • Sonya

      Välillä kun lukee näitä tekstejä. Tuntuu kuin itse olisi ne kirjoittanut. Taistelen itsekin samasta asiasta. Itse päätin etten syö karkkia ollenkaan. Kaapista näitä löytyy, mutta ei se haittaa. Onpahan kunnon rääkkäystä tiedossa. Itsekuria pitää viellä löytää, mutta kyllä se tästä. Poikaystävä onneksi tsemppaa(käy salilla joka pv)!! Kyllä kaikki viellä hyväksi muuttuu! Tsemppiä kaikille! Kukaan ei ole yksin tämän asian suhteen!! :))) Apua löytyy aina !

    • Suklaatoittaja

      Jooh, ainoa asia mikä mulla auttoi oli masennuslääkkeet. Silloin oli mieli niin pilvissä, ettei tehnyt suklaatakaan mieli. Sama juttu, jos juon alkoholia. Nyt mussutan suklaata varje dag.

    • Entinen karkkihiiri

      Karkinhimoisten kannattaa rukata insuliinitasapaino kuntoon. Se tarkoittaa paitsi kaikesta sokerisesta (myös makeutetuista - nostavat insuliinia) ja valkoisista vehnäjauhoista luopumista. Viljatuotteet minimiin ja niistä vain kokojyväjuttuja (isoja kaurahiutaleita puuroon, joka tehdään 0,75 dl hiutaleita; ohraa; quinoaa; kokojyväruista). Hedelmiäkään ei pidä syödä isoja määriä: esim. puolikas omena, neljännes appelsiini, puolikas kiwi. Ja hiilaritäräyksen (joka ei siis saa olla iso) kanssa aina proteiinipitoista ja hieman hyvää rasvaa. Tarvitaan sekä aerobista että lihaskuntoharjoittelua ja kunnon yöunet joka yö.

    • 8+2

      Hei ihan tosi ihmiset ! Itse ihalilen suuresti niitä ihmisiä joilla on tahdonvoimaa ja munaa lopettaa karkinsyönti. Todella monet aliarvioi suklaan ja karkin riippuvuutta, mutta itse veikkaisin että se on yhtä koukuttavaa kun tupakka ja alkoholi.

      Olen itse lihonnut 10 kiloa suklaasta, mutta en vain voi poistaa sitä päivittäisistä rutiineista. Alan täristä ja mielessä ei pyöri mikään kun kokonainen levy fazeria. Poikaystäväni kanssa ollaan riidelty tosi pahasti, joko siitä kun en ole itse tyytyväinen itseeni (lihottuani) tai sitten siitä että haluan suklaata niin paljon ja kun koitan kieltää sen itteltäni niin huudan ja raivoan hänelle... Ikuinen kierre ei tunnu koskaan loppuvan ja itsehän käyn salilla ja urheilen tosi paljon, mutta mitä se auttaa kun salin jälkeen syödään taas se 200g suklaata..

    • nomorecandies

      Sama fiilis. Karkkia on saatava hinnalla millä hyvänsä! Ja se makeanhimo on ihan todellinen.. Ei vaan mikään "pieni makeannälkä". Ennen mä sain mussuttaa karkkia niin paljon kuin jaksoin ilman, että se näky missään. Nyt se on alkanut vähän näkymäänkin ja päätin viimeinkin ottaa itteäni niskasta kii tän makeanhimon kanssa. Nyt loppu karkin mässyttäminen oikeasti!

      We can do it!

    • 5+2

      Kiitos paljon tosta ''WE CAN DO IT!'' lauseesta. Ei me olla niin heikkoja ettäkö joku sokerisoitu, turvottava ja lihottava makeinen saisi elämämme haltuun, kuulostaa hassulta, mutta niin se vain valitettavasti on ainakin minun osaltani :(.

      Tsemppiä kevääseen :)!

    • tikkarifani

      kannattaa syödä karkin sijasta tikkareita, ite ostan sellaisia pusseja. Menee kauemmin, ehtii nauttia ja himo menee nopeammin ohi- kunhan muistaa imeskellä eikä purra niitä! Toimii ainakin mulla, päivän kohokohta kahvia muutaman tikkarin kera : P kun karkki vaihtui tikkareihin painosta -10 kg ajan kanssa, nyk. 163/45.

    • Susuuuuu

      Kun makeanhimo iskee, ota jotain hyvänmakuista purkkaa suuhusi. Auttaa oikeesti siihen, ja makeanhimo lähtee hyvin pois! TOIMII!!! :)

    • munchy

      Jos ei joku jo maininnut, niin kuivahedelmät on hyviä! Etenkin luumut on hyviä vatsalle!

    • Anonyymi

      Sama vika täällä.
      Ostin makeanhimon varalle sokerittoman werther’s askin, on tosi makeita ja yksi kestää pitkään :) yllättäin ei menekään koko rasia kerralla.

      Opettelen myös jättämään makeutta pois kokkaamisessa/leipomisessa

    • Anonyymi

      En tiedä

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mieti kuinka kalliita nekin ovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2342
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1970
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      175
      1766
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe