159:n takaluukku

KJJ

Vuokrasin lomamatkalla Italiassa viikoksi Alfa 159 -sedanin. Olipa kyllä hyvä auto!

Yhtä asiaa vain ihmettelen: mikä ihme logiikka on siinä, että takaluukku pitää avata tunkemalla kynnet luukun kannen ja puskurin väliin? Mahtaa olla kiva availla luukkua kurakelillä. Eikä myöskään avausnappia löydy ulkopuolelta, vaan pitää kurotella kattokonsoliin tai kopeloida avainta taskusta.

Ilmeisesti esim. erillistä kahvaa ei ole haluttu laittaa linjoja pilaamaan? Omassa Peugeot 607:ssa luukku aukeaa painamalla mallimerkinnän nollaa. Lisäksi luukkumekanismi on motorisoitu, eli avautuu ja sulkeutuu sähköllä. Vaikka Pösönkään luukussa ei kahvaa ole, niin onpa vaan aika paljon mukavampi käyttää kuin 159:n kontti.

Nämä on niitä pikkujuttuja, jotka helposti estävät ostopäätöksen tekemisen muuten hyvästä autosta. Ongelma ei tosin ole yksin Alfan tai 159:n, vaan melkein joka merkistä ja mallista löytyy jokin vastaava suunnittelun kukkanen.

15

3306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sooli34

      "Ilmeisesti esim. erillistä kahvaa ei ole haluttu laittaa linjoja pilaamaan? " näin on, uusimmissa 156sissakaan ei ole mitään avausnappeja, sitä aikaisemmin oli nappi alfalogon alla. Itse en ainakaan kaipaa mitää kahvoja on se niin helppo tuolla avaimen napilla avata. Alfoissa on paljon muutakin ihmeellistä esim 156sessa ei ole mukitelineitä :), kylkilistoja jne, en kyllä sanoisia näitä suunnittelun kukkasiksi vaan harkituiksi.

      • stailaa väärin

        Alfa stailaa yksityiskohtia tarkoituksella pieleen ja tuhoaa helppokäyttöisyyden. Alfan hommissa ei enää mitään järkeä. Urheiluautossa kaiken pitäisi toimia ja kestää todella hyvin. Nyt asiat eivät ole niin, vaan typerällä suunnitteluleikeillä auto on pilattu.


      • kahava
        stailaa väärin kirjoitti:

        Alfa stailaa yksityiskohtia tarkoituksella pieleen ja tuhoaa helppokäyttöisyyden. Alfan hommissa ei enää mitään järkeä. Urheiluautossa kaiken pitäisi toimia ja kestää todella hyvin. Nyt asiat eivät ole niin, vaan typerällä suunnitteluleikeillä auto on pilattu.

        ihan oikein touhuavat, jos auto olisi täynnä kahvoja ja listoja sehän olisi sitten ihan peruskamaa...Jos haluaa kauppakassin kahvoilla, telineillä,listoilla voi ostaa vaikka jonku japsin


      • Marko__
        stailaa väärin kirjoitti:

        Alfa stailaa yksityiskohtia tarkoituksella pieleen ja tuhoaa helppokäyttöisyyden. Alfan hommissa ei enää mitään järkeä. Urheiluautossa kaiken pitäisi toimia ja kestää todella hyvin. Nyt asiat eivät ole niin, vaan typerällä suunnitteluleikeillä auto on pilattu.

        Mitähän tekemistä 159 Alfalla on urheiluauton kanssa? Ehkä saman konsernin tiloissa on ohimennen tullut törmättyä Ferrariin tai Maseratiin mutta 159:n kohdalla voidaan puhua enintään urheilullisesta perhesedanista


      • hh1
        Marko__ kirjoitti:

        Mitähän tekemistä 159 Alfalla on urheiluauton kanssa? Ehkä saman konsernin tiloissa on ohimennen tullut törmättyä Ferrariin tai Maseratiin mutta 159:n kohdalla voidaan puhua enintään urheilullisesta perhesedanista

        Sinulle Marko tiedoksi, että Alfa Romeolla on pitemmät historialliset kokemukset ja näytöt urheiluautoista kuin Ferrarilla ja Maseratilla.


      • hh1
        Marko__ kirjoitti:

        Mitähän tekemistä 159 Alfalla on urheiluauton kanssa? Ehkä saman konsernin tiloissa on ohimennen tullut törmättyä Ferrariin tai Maseratiin mutta 159:n kohdalla voidaan puhua enintään urheilullisesta perhesedanista

        Marko, ota selvää mikä automerkki voitti vuonna 1950 ja 1951 ensimmäiset F1 maailmanmestaruudet? Ja, minkä automerkin testi- ja kisakuljettajana Enzo Ferrari ajoi vuosikaudet ennen perustamaansa automerkkiä: Ferrari.


      • hh1 kirjoitti:

        Marko, ota selvää mikä automerkki voitti vuonna 1950 ja 1951 ensimmäiset F1 maailmanmestaruudet? Ja, minkä automerkin testi- ja kisakuljettajana Enzo Ferrari ajoi vuosikaudet ennen perustamaansa automerkkiä: Ferrari.

        Legendaarinen historia ei tietenkään muuta miksikään sitä tosiasiaa, että kaikki tänä päivänä valmistettavat Ferrari ja kaiketi Maseratitkin ovat urheiluautoja tai ainakin aika lähellä sellaista. Alfa Romeon mallisto koostuu sen sijaan premium-luokan perheautoista (147, 159, 166) sekä parista coupé:sta, joita myös bulevardisporteiksi voisi luonnehtia (Brera, GT), vaikka ne bulevardia paremmin ovatkin kotonaan pitkillä maantietaipaleilla (gran turismo, (sielultaan) suuria matkailuautoja). 8C:n 500 kpl:n valmistusmäärä ei vielä tee Alfa Romeosta urheiluautojen valmistajaa.

        Toisaalta, mikä on urheiluauto? Onko Citroen Xsara urheiluauto; ainakin sillä harrastetaan autourheilua! Onko Ferrari Enzo urheiluauto? Mitä autourheilua sillä harrastetaan?

        Jos autourheilukilpailuihin osallistuminen tekee autosta urheiluauton, niin Alfa Romeon näytöt ovat vakuuttavat: Mukana on oltu F1:ssä, Indy-sarjassa, DTM:ssä ja monessa muussa ja menesty on vielä 1990-luvulla ollut hyvä, mihin vain on mukaan menty.

        Kuitenkin urheiluautolla tarkoitetaan yleensä jotain muuta kuin DTM-Alfa 155:ttä. Käsite on vähän samantapainen kuin urheilullinen pusero tai jopa pikkutakki, jossa on urheilullinen leikkaus.


    • Alfa Romeo

      Ei taida mistään Alfan nykymallista löytyä nappia ulkopuolelta takakontin avaamiseen? Myös bemareissa nuo napit ovat kortilla, joten kyse ei todellakaan ole pelkistä Alfoista.

      Mitä tuohon käyttämiseen tulee, niin olisihan se hyvä jos aukeaisi takaa. Tosin eipä tuo kovin hankala ole käyttää, kun siihen tottuu. Toki tuollainen pösön systeemi olisi parempi. Sitäpaitsi monissa maissa ei takakonttia kannata turvallisuussyistä pitää "auki" esim. valoissa.

      Minkälaisella koneella ne muuten vuokraavat noita? Ei kai vaan sillä onnettomalla 1.9 8V-dieselillä. Se ei nimittäin mielestäni ole oikea kone Alfaan.

    • Autot ovat kompromisseja. Alfa on vähän erilainen kompromissi kuin joku toinen. Muotoja pilaamaan ei ole haluttu laittaa nappeja tai kahvoja, lisäksi ne maksavat. Mikään ei ole halvempi ratkaisu kuin kaapelilla sisältä aukeava takaluukku. Nykyisin aukeavat kauko-ohjaimellakin, mutta kahvasta, mekaanisesta painonapista ja kylkilistoista säästyneillä rahoilla voi vaikka maksaa palkan sille muotoilijalle, joka jätti ne pois. Kaupanpäälle tulee vielä parempi suoja varkaita vastaan.

      Tokihan kahvat, namiskat ja kylkilistat helpottavat arkea, ja voisivathan sivupeilitkin olla pakettiautokokoa, mutta kuten sanottu, erilaiset autot ovat erilaisia kompromisseja.

      • Alfa Romeo

        159:n peilithän ovat pirun suuret! Lähe sitä mainitsemaasi pakettiautoluokkaa. Eipä tule heti mieleen, että missä saman luokan autossa peilit olisivat saman kokoiset.


      • hh1
        Alfa Romeo kirjoitti:

        159:n peilithän ovat pirun suuret! Lähe sitä mainitsemaasi pakettiautoluokkaa. Eipä tule heti mieleen, että missä saman luokan autossa peilit olisivat saman kokoiset.

        Tässä lainaan Start! tv-ohjelmaa: "Niistä on hyvä katsella, kun muu liikenne jää taakse".


    • hh1

      Tiedoksi: kauppakassissa pitää olla hyvät kahvat. Alfa Romeo 159 ei ole kauppakassi.

      • hh1

        lisäys vielä edelliseen: Peugeot on perinteikäs pippurimyllyjen valmistaja, joissa kahvat ovat hyvinkin oleellisia. Mutta ei pidä sekoittaa maustemyllyjä ja perinteikkäitä ajajan autoja keskenään.


    • Entinen Fordisti

      Eli voisiko joku näiden sivujen alfa romeo tietäjistä kertoa minulle miten sportwagon 156
      takaluukku avautuu jotenkin muutenkin kuin takalasin pyyhkijästä nostamalla

    • Yhtään Alfa Romeota.

      ...häveksymättä. Kaikkien aikojen suurin kilpa-ajaja (ei Senna) voitti mestaruutensa Maseratilla. Muun muassa siksi alla on 2011 Gran Cabrio.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      7
      2550
    2. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      28
      2430
    3. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      60
      2302
    4. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      76
      2138
    5. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      68
      1824
    6. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      194
      1727
    7. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      2
      1719
    8. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      84
      1654
    9. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      132
      1605
    10. Pyyntö Teelle

      Voisitko nyt vaan ystävällisesti laittaa viestin?
      Ikävä
      105
      1282
    Aihe