Toiminimi ja pakettiauto

Jamalainen

Voiko yksityinen elinkeinoharjoittaja vähentää alvit liiketoiminassaan käytettävän pakettiauton mm. bensakuluista, korjauksista jne. vaikka pakettiauto ei ole toiminimelle rekisteröity vaan yksityishenkilölle (sama elinkeinoyrittäjä kuitenkin)

Vaan pitääkö Jamalaisen siirtää pakettiauto ensiksi Tmi Jamalaisen nimiin ennen kuin ed.mainitut vähennykset ovat mahdollisia?

5

5260

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suoraan

Et voi vähentää kuin 40 senttiä kilometri verotuksessa kun pidät ajopäiväkirjaa.
      Auto täytyy olla yrityksen nimissä jos muuta vähennystä haluat ja jos pakusta on alvit vähentämättä saat nekin vähentää kun myyt sen yrityksellesi.

• killis

Voit kyllä siirtää pakettiauton toiminimelle, mutta alveja ei voi vähentää, koska omistajana välissä ollut yksityishenkilö. Autosta tulevat kulut kuten bensa ei ole myöskään arvonlisävero vähennyskelpoisia. Jos Haluat pakettiauton josta alvit saa vähentää mene autoliikkeeseen ja osta auto josta vähennykset saa tehdä.

• !!!
        killis kirjoitti:

Voit kyllä siirtää pakettiauton toiminimelle, mutta alveja ei voi vähentää, koska omistajana välissä ollut yksityishenkilö. Autosta tulevat kulut kuten bensa ei ole myöskään arvonlisävero vähennyskelpoisia. Jos Haluat pakettiauton josta alvit saa vähentää mene autoliikkeeseen ja osta auto josta vähennykset saa tehdä.

Jos auto ei ole yrityksen nimissä, et voi vähentää sen kuluja. Kilometrit, juuri tuo mainittu 0,4 € kilometriltä, voit vähentää kirjanpidossa. Kannattaa siis siirtää paku yrityksen nimiin. Autosta et voi enää vähentää alveja, mutta kaikista siihen liittyvistä kuluista voit. Henkilöauto on poikkeus, sen kulujen alv ei koskaan ole vähennyskelpoinen.

Myös jos "vuokraat" autoa yritykselle, voi vähentää kuluja, mutta ei kannata, koska tällöin sinulle tulee itsellesi lisää verotettavaa tuloa.

• 13vuotta

homma toiminut niin että auto on vaimon omistuksessa ja minä olen henkilönä haltiana ja auto on toiminimen käytössä. Otsikon mukaisesti tuo on toiminut jo 13v ja olen laittanut kaikki auton kulut kirjanpitoon. Verottajalle on riittänyt ajopäiväkirja todisteeksi että auto on tosiaankin yrityksen käytössä jolloin kaikki autoon liittyvät kulut voi luonnollisesti laittaa kirjanpitoon. Meillä on perheessä toinen auto jolla ajetaan yksityisajot joten ei tähänpäivään mennessä ole tullut ristiriitaa siitä mikä on firman ajoa ja mikä ei. Eli jos mulla toimii tuo niin miksei muka toimisi tuo sinunkin esittämäsi kaava, ei sillä ole muuta merkitystä kumman nimissä toi auto on muuta kuin jos se on tmi:n omistuksessa se lasketaan firman nettovarallisuuteen ja silloin ei tarvitse pitää ajopäiväkirjaa mutta jos se on sun henkilökohtaisessa omistuksessa mutta tmi:n käytössä pitää sun todistaa ajopäiväkirjalla että ajot on firman ajoja, ja tämähän koskee sitten vaan paketti tai kuorma-autoja.

• Jamalainen

Juuri näin! Soittelin itse verotoimistoon ja sain samat vastaukset. Eli pakun ei tarvitse olla toiminimen kirjoilla, riittää kun se on yksityishenkilön nimissä. Näin ollen kaikki työhön kuuluvat pakun kulut saa vähennyksiin. Ajopäiväkirja tärkeä!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3178
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      38
      1760
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1618
    Aihe