Lukijakilpailua : meluisin Bussi

Hanna k ins.

Nykyään kun ulkosalla liikku kauniina kesäpäivänä joita on nyt sitten on piisannutkin huomioni on kiinittänyt nykyisten bussien suuri melutaso.
Bussi lähtiessään liikkeelle pitää korvia repivää ja raastavaa ääntä kun kuski painaa kaasun pohjaan, jotta kerkiää kiilaamaan muiden tienkäyttäjien eteen . Samoin kun jarrutetaan pysäkille kuuluu jo kaukaa kaasutus ja koneen mylvintä ja sitten jarrut pohjaan ja alkaa kiljunta ja vinkuna. Sama taas alkaa kun lähdetään, kaasu pohjaan ja automaatti vetämään viimeisilleen, alitehoinen kone vinkuu viimisillään jotta matkaan päästään. Automaattihan vie osan koneen tehosta joka muuten tarvittaisiin bussin kiihdyttämiseen.
Siis manuaali laatikko sopisi parhaiten busseihin , ns ammatti kuskeille, (amatöörit ha. voisivat ajaa automaateilla.)

Kysynkin teiltä hyvät raatilaiset mikä on kaikista meluisin ja eniten ymäristöään terrorisoiva bussi PKS seudulla . Sellainen joka
Todella saa hermot tosi tiukalle. Mielestä ne Connexin keltaiset ovat ainakin kärjessä ( sisäisillä linjoilla).
Sitten vielä voisi yhdistää kuka kuski bussi yhdistelmä on kaikista eniten ympäristöä saastuttava ja meluavin yhdistelmä.
Onhan niitä hyviäkin kuskeja , mutta varmaan jokin tuntuma teillä on.
Kilpailu alkaakoon. aikaa tasan viikko, nii9n sitten luoetaan ja arvostellaan tulokset.

12

1103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalamies69

      vanhat wiimalaiset meluisimpia ja nuo shäflet mitä meinasit , nuo keltaiset conneksin autot , ovat suhteellisen hiljaisia.
      Mietippä mitä siintä tulisi jos paikallisliikenteessä manuaali vaihteiset bussit, ei yhtään mitään kun pitää vaihtaa n.30m välein parhaimmillaan vapaalle pysäkkien kohdalle. SE OLISI PAINAJAINEN JOS MANUAALIT OTETTAS TAKAS, NIITÄHÄN OLI 70-90 LUVULLA PALJON

      • meluisimmat

        Sisältä ja ulkoa, uudet ja vanhat. Äänen vaimennuksesta ei tietoakaan.

        Muutama vuosi sitten oli vielä pahempia liikenteessä, nuo pohjolan liikenteen matalat mersut. Siinä meni kuulo ja järki jos takapenkillä istui vähänkin pidemmän matkan.


    • Ei näin

      Hei nyt meni koko homma väärin.

      - Meluisin on tietysti se tavallinen yksityisauto, jonka kulkua et silmät kiinni huomaisi jos puorät eivät lätisisi karkeaan asfaltiin.

      - Eniten saastuttava on tietysti se pikkuauto, joka pääsee perille sillä polttoaineella, jonka bussi vie pysäkiltä kiihdyttämällä. Puhumattakaan siitä, että sen katalysaattori polttaa lähes kaiken sen saasteen, jonka bussi syytää päällesi.

      Näin se oppi menee. Eikä muita oppeja ole. Ei prkle ole!


      ps. Tämä tuli ihan tämä mieleen, kun menin viikolla hakemaan autoani huollosta. Onneksi pääsin edestä sisään, takaa levisi sakea sininen pilvi. Olin melkein koko matkan yksin matkustajana. Kone melusi ja vaihteisto ulvoi takana niin, että kaipailin Bilsomeja korviini. Kyseeessä oli Helsingin sisäinen linja. En huomannut kenen.

    • Hepuli

      Mielestäni meluisimpia busseja ovat Suomen Turistiauton (nykyisin osa Helsingin Bussiliikennettä) vaalean siniharmaat Ikarukset. Ne ovat meluisia, kun niitä vertaa esim. HeBuLin sinisiin Scalan valmistamiin tai uusiin 550:llä liikennöiviin busseihin. Busseissa alustat ovat melko samanlaisia koritehtaasta riippumatta eli Volvo, Scania jne.
      Ikarus, tuo Unkarin ylpeys, rakentaa ainakin Scanian alustalle, mutta äänieristystä ulko- että sisäpuolella voisi parantaa.

      Bussiin automaattivaihteisto vaiko manuaalivaihteisto? Mielestäni automaattivaihteisto, koska manuaalilaatikko (varsinkin kytkin) on kovilla, koska kaupunkiajo on kiihdytystä, hidastelua, kiihdytystä, pysähtymistä, kiih...... Lisäksi kytkimen/vaihteiston kulumista aiheuttaa se, että bussia ajaa lukuisa määrä eri kuljettajia ja jokainen vaihtaa vaihdetta omalla tyylillään. Lisäksi kuljettaja joutuu esim. rahastamaan ajon aikana = ei aikaa vaihteen vaihtoon (kyllä, kun bussi on jo lähtenyt liikkeelle). Myös matkustusmukavuus on automaattivaihteistolla parempi. Toki kulutus kasvaa manuaaliin nähden, mutta automaateissakin on tapahtunut (ja tapahtuu) kehitystä. En tiedä, että onko raskaalle puolelle tullut VAG-konsernin DSG-automaattivaihteisto, mutta siinä voisi olla hyvä ratkaisu busseihin. DSG:ssä on yhdistynyt ajamisen mukavuus ja taloudellisuus.

    • uudehko bussi

      Uusimmissa busseissa automaatti ilmeisesti ei vaihda vaihdetta päälle jos ovet ovat auki. Siispä jotkut kuskit huudattavat konetta täysillä sulkiessaan ovia ja viimein ovien sulkeutuessa vaihde menee päälle kovan nykäyksen ja "TUMM"-äänen saattelemana. Jotain järkeä tähänkin puuhaan. Ei taida veronmaksajillekaan kovin halvaksi tulla tällainen pelleily.

      • kalamies69

        Riippuu mallista ja merkistä, onko pysäkki,-ovijarru voimassa. Tiedän uusia mallleja, joissa ei ole kumpaakaan.....ja homma sujuu mielekkäästi ilman noita turhuuksia (ovi, pysäkkijarruja).


    • mutta vastataan.

      Manuaali ei tosiaankaan sovi busseihin. semmosellahan saa vaa jännetuppitulehduksen jatkuvasta veivaamisesta, ja kuten jo joku sanoi, kytkin olisi kovilla.
      Siis automaatti koska kytkinrempat tulisi kalliimmaksi kuim pottoaine kulut.

      Äänekkäin: luultavasti ikarus, tosin muita en ole paljoa käyttänyt, karuja kaitteita karuun maahan =) (monista ikaruksista revitty I ja S pois joten perässä lukee karu.)

      Saasteet.

      • grohihwoi

        Toimii kyllä ihan hyvin pitkän matkan busseissa ja maaseudulla.


      • grohihwoi kirjoitti:

        Toimii kyllä ihan hyvin pitkän matkan busseissa ja maaseudulla.

        mutta meinasinkin näitä paikallisliikenteen autoja. kun on pysälit tiheimmillään 250m. välein.


      • Rahtarisika

        Ikarus on ihan paska


    • on se jota

      Hanna K, ins. ajaa itse manuaalivaihteilla tai kuten hän itse kutsuu, "kovalla laatikolla".

      Automaatti on tätä päivää eikä sitä tule syrjäyttää millään muulla, ei ainakaan suurissa kaupungeissa. Joku Vantaa voisi olla hyvä paikka ajaa manuaaleilla tai puoliautomaateilla mutta ei Helsinkiin ainakaan mitään manuaaleja tai puoliautomaatteja!

    • Kipeät korvat

      Voisi varmaankin sanoa että kaikki bussit on äänekkäimpiä, en ole ainakaan osannut eritellä merkkiä / linjaa jossa ei olisi niitä äänekkäästi sihiseviä paineilmajarruja.

      Siinä soi jalankulkijalla korvat ja hampaisiin sattuu kun vaikkapa Hämeentiellä dösä ajaa ohi ja juuri siinä kohdilla päästää sen raastavan TSSCCHHHHHH -äänen! Mikä ihme siinä on ettei siihen saada jotain äänenvaimenninta?? Itku meinaa välillä tulla kun ääni on niin kova!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe