Masennus+Isotretinoin ratioprharm

Aloitin viime tiistaina kuukauden "testi-kuurin" Isotretinoin ratioprharmia, koska aiempi lääke (jonka nimeä en saa millään päähäni) ei auttanut, kun söin sitä kesällä kaksi kuukautta.

Itse lääkkeen tehosta ihoon en kysy nyt, vaan siitä kun potilasohjeessa mainitaan että pitää kertoa lääkärille: "-jos olet masentunut, sinua on aiemmin hoidettu masennuksen vuoksi tai olet hoidon aikana saanut psykoottisia oireita tai masennusoireita"

Minulla on ollut lievää masennusta, mutta en lääkärillä ollessani vielä tiennyt tästä seikasta. Vasta kotona vihkosta lukiessani huomasin kohdan. Tarkoittaako tämä siis sitä, että masennus voi pahentua lääkityksen aikana? Se olisi ikävää... Pitäisikö lääkärille soittaa ja kertoa? Kuten sanoin, masennukseni ei ole vakavasta päästä. Nousen kyllä sängystä ja kestän päivät, mutta iltaisin voin usein pahoin ja mielessäni pyörivät itsetuhoiset ajatukset. En ole vielä huomannut tämän parin päivän aikana muutosta mielentilassani, mutta saattaa olla että en edes huomaa, koska minua on masentanut hiukan enemmän lähiaikoina, ja ehkä lääke vaikuttaa mielialaan vasta jonkun ajan päästä.

Mitä tehdä?
1831
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

Hieman outoa, ettet ole sen vertaa kiinnostunut syömistäsi lääkkeistä, että painaisit niiden nimet mieleen ja lukisit tarkasti reseptiselosteet tai mitä netillä on ko. lääkkeistä kerrottavanaan.

Tuo masennus kuuluu niin Roaccutanin kuin e-pillereidenkin mahdollisiin haittavaikutuksiin, mutta on kuitenkin aika paljon omien korvien välistä kiinni, miten itseäsi psyykkaat.
Monestihan lumehoidon on todettu parantavan potilasta, koska jälleen menemme ihmisen psyykkeeseen- siihen mihin ihminen haluaa uskoa ja taistella puolesta, niin elimistökin alkaa taistella puolesta.

Ajattele, että nyt kun syöt tuota lääkettä, niin saat hyvän tasaisen kauniin ihon. Sen pitäisi sinua jo psyykata tarpeeksi paljon. Kumman kanssa eläisit mieluummin, aknen vai terveen ihon ?
Think positively. Mitään varmaa tutkimustulosta ei liene julkaistu tuosta Roaccutanin masennusvaikutuksesta, tarinoitahan on paljon toki kerrottu, mutta ihmisellä on kumma tapa mennä vaikka harmaan kiven läpi, jos tahtoa löytyy, eli taistele !

Äänestä

Kommentoi aloitusta


mikä lopputulos? kirjoitti:

Aloitin viime tiistaina kuukauden "testi-kuurin" Isotretinoin ratioprharmia, koska aiempi lääke (jonka nimeä en saa millään päähäni) ei auttanut, kun söin sitä kesällä kaksi kuukautta.

Itse lääkkeen tehosta ihoon en kysy nyt, vaan siitä kun potilasohjeessa mainitaan että pitää kertoa lääkärille: "-jos olet masentunut, sinua on aiemmin hoidettu masennuksen vuoksi tai olet hoidon aikana saanut psykoottisia oireita tai masennusoireita"

Minulla on ollut lievää masennusta, mutta en lääkärillä ollessani vielä tiennyt tästä seikasta. Vasta kotona vihkosta lukiessani huomasin kohdan. Tarkoittaako tämä siis sitä, että masennus voi pahentua lääkityksen aikana? Se olisi ikävää... Pitäisikö lääkärille soittaa ja kertoa? Kuten sanoin, masennukseni ei ole vakavasta päästä. Nousen kyllä sängystä ja kestän päivät, mutta iltaisin voin usein pahoin ja mielessäni pyörivät itsetuhoiset ajatukset. En ole vielä huomannut tämän parin päivän aikana muutosta mielentilassani, mutta saattaa olla että en edes huomaa, koska minua on masentanut hiukan enemmän lähiaikoina, ja ehkä lääke vaikuttaa mielialaan vasta jonkun ajan päästä.

Mitä tehdä?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu