ruoka ja ADHD

äiti = 2

Olen 7 vee adhd tytön äiti ja meillä on syömisen kanssa ollut ongelmia jo pitkään. Ruoka ei mene alas, se on enemmänkin "välttämätön paha" kuin mahan täyte ja pakollinen toimenpide jos meinaa kasvaa ja kestää hengissä.Nälän tunnetta ei ole, vain mahaan koskee välillä... Ravitsemusterapeutin luona kävin kyselemässä apuja turhaan, tuumasi vain että ompas harvinaisen vaikea tapaus ja että olen jo kokeillut kaikki mitä hän olisi ehdottanut. Ostin munakellon ja kokeilimme ajan kanssa syömistä, ei toiminut - iski lähinnä paniikki kun vahatasi milloin kello pirahtaa. Aamupalaan kuluun aikaa (tällä hetkellä)vähintään puolituntia, pieni lasi maitoa/mehua, jugurttijuoma,banaani tai pieni siivu leipää, ja hoputtaa saa kokoajan. Ilman aamupalaa ei voi laskea lähtemään koska verensokeri laskee liian alas josta seuraa oksentaminen. Olen siis kokeillut lahjomisen, uhkailun, kiristämisen, palkitsemisen, mieli ruoat ym... Ongelma on myös siis muissakin päivän ruokailu tilanteissa, mutta aamu vain on kärjistynyt kaikkein pahiten, koska aika on rajallinen. Olisiko kenelläkään mitään hyviä konsteja ja tai vastaavaa?? Tuki tulisi tarpeeseen. Niin ja sitten hänellä on herkistynyt makuaisti, ei syö mitään "kirpeetä elikkä marjat ja mehukeitot, jotkut hedelmät... erottaa voin ja margariinin sekä öljyn maun kun niillä on esim. paistettu munakaslettu.

12

6176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätä?

      Katat ajatuksella lautaset sun muut pelit ja vehkeet ja jätät tytölle kattamatta kokonaan. Joka kerta. Et noteeraa häntä mitenkään muuten kuin pyydät vain syömään ja tyhjä lautanen/servetti edessä. Parempi, jos perheeseen kuuluu muita henkilöitä, juttelette muina miehinä. JOs olette kaksin, luet lehteä ym..mutta et katso häneen.
      Kun olet saanut syötyä. Kehut ruokaa ja lähdet pois.
      Kun tulee hetki, että tyttö kysyy, miksei hänelle ole katettu, toteat vain HUOLETTOMANA, että et viittinyt kun ei kuitenkaan syö. Ja taas jatkat muina miehinä.
      Kun tyttö pyytää ruokaa, laitat tipan ja taas tipan.
      Tämä keino on äärimmäinen, mutta niin on tilanteennekin. Toivon kaikkea hyvää teille. Tätä konstia käytetään muuten anorektikkojen kanssa, mutta tulipa mieleen että olettekohan te kokeillut..Nämä syömisasiat kun usein ovat näitä henkimaailman juttuja enemmän kuin fyysisiä, joten paras keino ottaa huomio pois tilanteesta kokonaan.

      • ^älä^

        alota tätä kokeilua aamulla, jos kerran oksu tulee. Muutenkin kannattaa alottaa esim viikonloppuna, kun on sitä aikaa (?) enemmän kikkailla, ei siis ennen kouluun menoa..


      • EiNäin

        Itsekiin olen 7 vuotiaan ADHD pojan äitipuoli. Emme ole koskaan ottaneet aikaa, kuinka kauan aamupuuron syönnissä menee, mutta voin sanoa, että kauan. Yleensä poika tuo leluja pöytään eikä hän pysty keskittymään syömiseen. Mieheni yrittää välillä viedä leluja pois mutta poika alkaa huutamaan. Ajattelin itsekkin, että jos kerran ruoka ei maita, niin olkoon nälissään, kyllä hän varmasti syö, kun on nälkä. Luin kuitenkin jostain, että se on ikään kuin lapsen heitteille jättöä, lasta ei saa pitää nälässä. Pakko keksiä jokin muu keino, miten lapsen saa syömään. Itse olen ajatellut, että lelut pitää viedä väkisin pois vaikka lapsi huutaisikin.


    • ------------------

      Onko reilusti alipainoinen?

      • äiti=2

        on 19 kg ja pituuttaa 125cm, elikkäs vaatteet tippuu päältä ja kylkiluut ovat laskettavissa. Kasvu on "tasaista", sanoo neuvolan tätit. Kilpirauhasissakaan ei ole vikaa ja muutenkin on ihan vilkas juoksija.:)


      • kannattaa jonkun verran
        äiti=2 kirjoitti:

        on 19 kg ja pituuttaa 125cm, elikkäs vaatteet tippuu päältä ja kylkiluut ovat laskettavissa. Kasvu on "tasaista", sanoo neuvolan tätit. Kilpirauhasissakaan ei ole vikaa ja muutenkin on ihan vilkas juoksija.:)

        venyä.
        Meillä ei enää käytetä muuta kuin voita paistamiseen. Ihan sen vuoksi, että kaikille se ruoka maistuu silloin niiiiin herkulliselta. Jos taas paistoin jotain öljyssä niin tavallisellakin lapsella naama vääränä. Isäkin alkoi marmattaa.
        Olemme kuitenkin hoikkia, joten tässäkin pitää vain muistaa, ettei syö yksin kaikkea- jos pelkää lihomista.

        Oma poikani maistoi puolukkaa ja oksensi samoin tein. Itse en syö sipulia oksentamatta. Myös vihannesten syönti tuntuu suussa kuulemma omituiselta.
        Itse inhosin pitkään keitettyjä vihanneksia ja perunat söin kuiviltaan. Vasta omaan kotiin päästyäni opin pitämään kastikkeista ja nykyään keitetyt vihannekset kukkakaaleineen voihunnulla, nammmm. Voisin syödä niitä jokapäivä.

        Ymmärrän, että lähes kaikkea on maistettava ja siihen meilläkin pyritään. 7-vuotias poikamme on myös tällainen hidas syöjä mutta hänellä on munakello toiminut, useimmiten mutta ei heti alussa.
        Olen myös paljon jutellut rauhallisesti syömisen tärkeydestä ja siitä, että aika loppuu jos syöminen kestää tuntikaupalla. "Et ehdi sitten muiden lasten kanssa leikkiä jos syöt liian pitkään". Tämä on ollut paras houkute. Välillä hän ymmärtää ja välillä ei.

        Olin muuten itse aika laiha tyttönen kylkiluineen. Syömisestä tuli sellainen pieni trauma, etten suostunut moneen vuoteen menemään kylään, ennenkuin olin kotona syönyt. Ruoka-ajat jännitti ja hirvitti.
        Kaikkialla vain tarkkailtiin syömistäni ja siitä tuli ikävä ahdistava tunne.
        Varsinkin tuo sipuli oli sellainen asia, jota yrittivät piilotella milloin perunamuusiin ja milloin mihinkin. Suuri herkkuni perunamuusi jäi siis mummin luona syömättä vaikka hän kertoi, että saatan sokeutua jos en syö sipulia.
        No, onhan minulla nyt silmälasit. Lihavuuden kanssakin taistelin sitten raskauksien jälkeen;).

        Tuo ruokajuttu on sellainen pitkäjänteinen asia. Kyllä lapsesi varmasti jotain syö ennenkuin kuolee nälkään. Ehkä hänen vatsansa ei vastaanota ruokaa aamulla jännityksen vuoksi.
        Jos löydätte jonkun ruuan mikä lapselle aamullakin uppoaa niin kannattaa vaan antaa sitä pitkään ja hartaasti ja ikäänkuin rauhoittaa syömistilanne.
        Hoputus ei toimi kun lapsella on "aikataulu" tai ajankäsite hukassa. Kannattaa jonain aamuna vain pyrkiä olemaan hiljaa vaikka miten tuntuisi kestävän. Kiitosta kovasti perään aina kun vähänkin syö.


    • syödä aamulla

      kun ruoka tuntuu inhottavalta suussa, kuivalta ja rakeiselta ja limaiselta. Äiti juotti mulle lapsesta saakka lasin kaakaota heti kun heräsin, verensokeri nousi sillä sen verran ettei tarvinnut känkkäröidä aamupalalla ja pukiessa. Aamupalaksi vetäisin maissivelliä tai sellaista vauvojen velliä, sitä pystyi juomaan, niin se oli ok. Aikuisempana olen siirtynyt mehuun ja pikapuuroon.

    • aikuisen

      Tunnen siis aikuisen adhd ihmisen jolla on ollut koko ikänsä tuo ongelma. Eli syöminen tosi hankalaa ja hidasta. Mitään konstia ei kyllä oikein ole keksitty.Eikä syytäkään moiseen.

    • testattu

      ruoka-aineallergiat? Meillä lapsi alleginen lähes kaikille ruoille. Aiheuttivat syönnin jälkeen kovat mahakivut ja se johti siihen, että ei suostunut syömään, koska maha tuli aina kipeäksi, kun söi. Nyt ollaan voiton puolella. Testatkaa se kannattaa, jos vaikka olisi kyse siitä.

      • Nimetön

        Jos on jotain aistiyliherkkyyksiä tai muuta ruoan ulkonäkö tai tuntuma suussa saattaa ällöttää. Itse luovutin, kun meillä oli pojan kanssa sama tilanne aamuisin. Nykyisin syö joka aamu suklaamuroja ja maitoa.Ne menee kohtuullisesti. Myös adhd:lle voi olla vaikeaa tämä ruoan monipuolisuus. Jos tykkää vaikka ruispaloista ja maksamakkarasta saattaisi syödä vain sitä päivästä toiseen joka aterialla. Jos on jotain muuta tulee vastustus ja ruokahalukin katoaa. Omani 8v. ja syömisten kanssa on alkanut tänä kesänä helpottaa, kun lapselle alkaa järkipuheet jo vähän upota.


    • Tuttu juttu

      Lapsellani, joka oli n. 15 vuotta ADHD.läinen. Aamuvarhaisesta oli liikkeellä. Ei pysähtynyt hetkeksikään. Toinen ongelma oli syömättömyys. Tuputimme ruokaa. Milloinkaan ei ollut nälkä. Tuputtaminen oli raskasta. Jos silmä vältti, ei syönyt. Vielä aikuisenakaan hänellä ei ole omien sanojensa mukaan juuri koskaan nälkä. Syö velvollisuudesta. Ei onneksi haettu ADHD-diagnoosia, söisi varmaan lääkkeitä. Aivot olisivat jo tottuneet näihin huumeisiin. Ainakin aivot ovat "puhtaan raikkaat" ONNEKSI pysyttelimme erilään aineista. Lapsi on nyt normaali ja rauhallinen aikuinen. ILMAN LÄÄKKEITÄ!!!

    • vierestäseurannut

      Itse en osaa antaa vinkkejä, mutta tiedän ravintoneuvojan, jolla kokemusta ja erikoisstunut tähän, ruoka-allergioihin ja miten saada ADHD-lapsi syömään. Ks elvoru.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe