Vatorit takaisin tuotantoon joskus?

Tomp

Mitä luulette? Palaako Vator tekemään myös pienempiä veneitä nyt kun uusi 27 on julkaistu? Olisi kiva jos esim. päivitetty 17R tai miksei joku 19R tulisi tuotantoon. Luulisi että syvällä v-pohjalla olevalla veneelle olisi kysyntää. Ehkä joskus näemme sen vielä... odotellessa

14

2690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä3

      ne ajat ovat ohi

    • Kaikkien Alojen Erityisasia...

      Kyllähän suuntaus on pitkään ollut isompiin veneisiin. Isojen veneiden tekeminen on houkuttelevampaa valmistajien näkövinkkelistä katsoen, harmi vaan että tämä osaltaan estää uusien harrastajien tulon veneilyn pariin. Olisi kyllä mukavaa nähdä uuden ja laadukkaan vähän pienemmän veneen tulo markkinoille.

      Ne jotka nykyään ostavat noita isompia veneitä ovat aloittaneet harrastuksen joskus yli neljännes vuosisata sitten huomattavasti pienemmillä veneillä.

      • Nimetön

        perusteetkin ovat muuttuneet noista ajoista. Nykyiset 4-tahtikoneet vaativat veneen perältä aivan erilaista kantavuutta kuin 2-tahtikoneet. Vaikka runkoa muuttamalla sataisiinkin perän kantavuusongelmat ratkottua, pitäisi kansirakenteet ja sisäjärjestykset miettiä uudestaan, sadevesityhjennyksestä puhumattakaan.

        Taitaisi tulla aivan samanhintaiseksi suunnitella sitten aivan uusi vene, kukaan tuskin olisi valmis maksamaan pelkästä nostalgiasta lisähintaa, mikä tulisi vanhan mallin lämmittelystä...


      • B.F.
        Nimetön kirjoitti:

        perusteetkin ovat muuttuneet noista ajoista. Nykyiset 4-tahtikoneet vaativat veneen perältä aivan erilaista kantavuutta kuin 2-tahtikoneet. Vaikka runkoa muuttamalla sataisiinkin perän kantavuusongelmat ratkottua, pitäisi kansirakenteet ja sisäjärjestykset miettiä uudestaan, sadevesityhjennyksestä puhumattakaan.

        Taitaisi tulla aivan samanhintaiseksi suunnitella sitten aivan uusi vene, kukaan tuskin olisi valmis maksamaan pelkästä nostalgiasta lisähintaa, mikä tulisi vanhan mallin lämmittelystä...

        Jos vaikka hiukan modernisoitu vator 17 R (yhtä paksulaminaattisena ja tukevana)tulisi uudelleen valmistukseen niin kyllä menisi itselläni ainakin ostoslistalle seuraavaa mökkiavovenettä ostettaessa.

        Minne muuten vatorin muotit jäivät? Muitan että veneitä valmistettiin vielä 90-luvun taitteeseen nimellä Ecovan mutta senjälkeen on ollut hiljaista. Olisipa aika hauska nähdä vaikka vatorin 20 Wingin runkomittoihin tehty uusi kotimainen retkivene.


      • Kaikkien Alojen Erityisasia...
        Nimetön kirjoitti:

        perusteetkin ovat muuttuneet noista ajoista. Nykyiset 4-tahtikoneet vaativat veneen perältä aivan erilaista kantavuutta kuin 2-tahtikoneet. Vaikka runkoa muuttamalla sataisiinkin perän kantavuusongelmat ratkottua, pitäisi kansirakenteet ja sisäjärjestykset miettiä uudestaan, sadevesityhjennyksestä puhumattakaan.

        Taitaisi tulla aivan samanhintaiseksi suunnitella sitten aivan uusi vene, kukaan tuskin olisi valmis maksamaan pelkästä nostalgiasta lisähintaa, mikä tulisi vanhan mallin lämmittelystä...

        Isommat veneet vaativat rukasti enemmän tehoa ja painavammat moottorit. Vaikka nelitahtisten painosta paljon puhutaankin, en tiedä onko nykyiset 50hv luokassa olevat nelarit sen painavampia kuin -70 luvun vastaavat kasitahtikoneet. Tuon tehoisiahan perämoottoreita nopeissa veneissä Vatorin aikoihin käytettiin. Ja kestihän se Vatorin perä muuten nelitahtisen Volvo-Pentankin painon.

        Se taitaa olla se huono kannattavuus ei kantavuus syynä pienveneiden tarjonnan vähyydelle.


      • Finmar 530
        Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:

        Isommat veneet vaativat rukasti enemmän tehoa ja painavammat moottorit. Vaikka nelitahtisten painosta paljon puhutaankin, en tiedä onko nykyiset 50hv luokassa olevat nelarit sen painavampia kuin -70 luvun vastaavat kasitahtikoneet. Tuon tehoisiahan perämoottoreita nopeissa veneissä Vatorin aikoihin käytettiin. Ja kestihän se Vatorin perä muuten nelitahtisen Volvo-Pentankin painon.

        Se taitaa olla se huono kannattavuus ei kantavuus syynä pienveneiden tarjonnan vähyydelle.

        Ostin Finmar 530 vm. -80 veneen tälle kesälle, moottorina V-P 120 hv. Yhdistelmällä painoa lopulle 1000 kg. Viikko sitten oli reipasta tuulta (Inarilla), mutta tämän vähäisen kokemuksen perustella veneellä ajelee aallokossa yli 21 solmun vauhdilla. Kulki oikeastaan pehmeämmin kovemmalla kaasulla.


      • Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:

        Isommat veneet vaativat rukasti enemmän tehoa ja painavammat moottorit. Vaikka nelitahtisten painosta paljon puhutaankin, en tiedä onko nykyiset 50hv luokassa olevat nelarit sen painavampia kuin -70 luvun vastaavat kasitahtikoneet. Tuon tehoisiahan perämoottoreita nopeissa veneissä Vatorin aikoihin käytettiin. Ja kestihän se Vatorin perä muuten nelitahtisen Volvo-Pentankin painon.

        Se taitaa olla se huono kannattavuus ei kantavuus syynä pienveneiden tarjonnan vähyydelle.

        Mulla oli pari vuotta sitten vm '82 60 hp Johnson, jaksoi juuri ja juuri raahata talon ympäri.
        Painoi 87 kg.

        Honda BF 50 painaa nyt 97 kg (jotenkuten raahattava)
        Suzuki DF 60 160 kg
        Yamaha F60 C 110 kg
        Selva Dorado 60 ELPT 113 kg
        Painoa on siis tullut noin 25 kg lisää. Ei ole paljon, mutta kun se on aivan veneen perässä, niin kyllä se hiukan vaikuttaa veneen asentoon.


      • Finmar 530
        jokander kirjoitti:

        Mulla oli pari vuotta sitten vm '82 60 hp Johnson, jaksoi juuri ja juuri raahata talon ympäri.
        Painoi 87 kg.

        Honda BF 50 painaa nyt 97 kg (jotenkuten raahattava)
        Suzuki DF 60 160 kg
        Yamaha F60 C 110 kg
        Selva Dorado 60 ELPT 113 kg
        Painoa on siis tullut noin 25 kg lisää. Ei ole paljon, mutta kun se on aivan veneen perässä, niin kyllä se hiukan vaikuttaa veneen asentoon.

        vetolaitteineen n. 250 kg. Laiturissa paino näkyy veneen asennossa, ajossa ei. Massa tuo vakautta menoon, vähä niinkuin sumopainissa.


      • 40 vuotta ja sikana...
        Finmar 530 kirjoitti:

        Ostin Finmar 530 vm. -80 veneen tälle kesälle, moottorina V-P 120 hv. Yhdistelmällä painoa lopulle 1000 kg. Viikko sitten oli reipasta tuulta (Inarilla), mutta tämän vähäisen kokemuksen perustella veneellä ajelee aallokossa yli 21 solmun vauhdilla. Kulki oikeastaan pehmeämmin kovemmalla kaasulla.

        >vähäisen kokemuksen perustella
        >veneellä ajelee aallokossa

        Oman vähäisen kokemukseni perusteella ei suomessa juurikaan aallokkoa ole, jotan ne kokemuksetkin kannataa pitää omana tietonaan.


      • Finmar 530
        40 vuotta ja sikana... kirjoitti:

        >vähäisen kokemuksen perustella
        >veneellä ajelee aallokossa

        Oman vähäisen kokemukseni perusteella ei suomessa juurikaan aallokkoa ole, jotan ne kokemuksetkin kannataa pitää omana tietonaan.

        Olet varmaan kiertänyt Hjalliksen kanssa Swanilla maapallon. Tässä puhutaan nyt kuitenkin pienemmistä paateista: 17...19 jalkaa, 21...solmua; onhan yksiköt sinulle tuttuja? Kerroppa vielä mistä se aalto alkaa, 0,5 m, 2 m, 4m vai enemmän korkeutta, vai miten asian ymmärrät? (on sea since 1948)


      • Perävetolaite
        Finmar 530 kirjoitti:

        vetolaitteineen n. 250 kg. Laiturissa paino näkyy veneen asennossa, ajossa ei. Massa tuo vakautta menoon, vähä niinkuin sumopainissa.

        Perävetolaitteella se paino on huomattavasti järkevämmällä paikalla: puoli metriä matalemmalla ja metrin lähempänä keulaa.


      • espo
        40 vuotta ja sikana... kirjoitti:

        >vähäisen kokemuksen perustella
        >veneellä ajelee aallokossa

        Oman vähäisen kokemukseni perusteella ei suomessa juurikaan aallokkoa ole, jotan ne kokemuksetkin kannataa pitää omana tietonaan.

        mitenkäs sen estonian kävi suomenlahdella....


      • Suomenlahdella
        espo kirjoitti:

        mitenkäs sen estonian kävi suomenlahdella....

        Estonian ongelmat tulivat muistaakseni Itämerellä ja vielä Suomen aluevesien ulkopuolella.


      • Tomp
        Perävetolaite kirjoitti:

        Perävetolaitteella se paino on huomattavasti järkevämmällä paikalla: puoli metriä matalemmalla ja metrin lähempänä keulaa.

        totta on, mutta olen kyllä nähnyt 17 R jossa Mercuryn nelitahti ysikymppinen, ja kyllä siinäkin on painoa jonkun verran.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      248
      9345
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      149
      7670
    3. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      149
      5231
    4. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      149
      4927
    5. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      52
      4630
    6. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      104
      4325
    7. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      128
      4154
    8. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      167
      1931
    9. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      9
      1739
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      287
      1582
    Aihe