Mitä luulette? Palaako Vator tekemään myös pienempiä veneitä nyt kun uusi 27 on julkaistu? Olisi kiva jos esim. päivitetty 17R tai miksei joku 19R tulisi tuotantoon. Luulisi että syvällä v-pohjalla olevalla veneelle olisi kysyntää. Ehkä joskus näemme sen vielä... odotellessa
Vatorit takaisin tuotantoon joskus?
14
2645
Vastaukset
- tietäjä3
ne ajat ovat ohi
- Kaikkien Alojen Erityisasia...
Kyllähän suuntaus on pitkään ollut isompiin veneisiin. Isojen veneiden tekeminen on houkuttelevampaa valmistajien näkövinkkelistä katsoen, harmi vaan että tämä osaltaan estää uusien harrastajien tulon veneilyn pariin. Olisi kyllä mukavaa nähdä uuden ja laadukkaan vähän pienemmän veneen tulo markkinoille.
Ne jotka nykyään ostavat noita isompia veneitä ovat aloittaneet harrastuksen joskus yli neljännes vuosisata sitten huomattavasti pienemmillä veneillä.- Nimetön
perusteetkin ovat muuttuneet noista ajoista. Nykyiset 4-tahtikoneet vaativat veneen perältä aivan erilaista kantavuutta kuin 2-tahtikoneet. Vaikka runkoa muuttamalla sataisiinkin perän kantavuusongelmat ratkottua, pitäisi kansirakenteet ja sisäjärjestykset miettiä uudestaan, sadevesityhjennyksestä puhumattakaan.
Taitaisi tulla aivan samanhintaiseksi suunnitella sitten aivan uusi vene, kukaan tuskin olisi valmis maksamaan pelkästä nostalgiasta lisähintaa, mikä tulisi vanhan mallin lämmittelystä... - B.F.
Nimetön kirjoitti:
perusteetkin ovat muuttuneet noista ajoista. Nykyiset 4-tahtikoneet vaativat veneen perältä aivan erilaista kantavuutta kuin 2-tahtikoneet. Vaikka runkoa muuttamalla sataisiinkin perän kantavuusongelmat ratkottua, pitäisi kansirakenteet ja sisäjärjestykset miettiä uudestaan, sadevesityhjennyksestä puhumattakaan.
Taitaisi tulla aivan samanhintaiseksi suunnitella sitten aivan uusi vene, kukaan tuskin olisi valmis maksamaan pelkästä nostalgiasta lisähintaa, mikä tulisi vanhan mallin lämmittelystä...Jos vaikka hiukan modernisoitu vator 17 R (yhtä paksulaminaattisena ja tukevana)tulisi uudelleen valmistukseen niin kyllä menisi itselläni ainakin ostoslistalle seuraavaa mökkiavovenettä ostettaessa.
Minne muuten vatorin muotit jäivät? Muitan että veneitä valmistettiin vielä 90-luvun taitteeseen nimellä Ecovan mutta senjälkeen on ollut hiljaista. Olisipa aika hauska nähdä vaikka vatorin 20 Wingin runkomittoihin tehty uusi kotimainen retkivene. - Kaikkien Alojen Erityisasia...
Nimetön kirjoitti:
perusteetkin ovat muuttuneet noista ajoista. Nykyiset 4-tahtikoneet vaativat veneen perältä aivan erilaista kantavuutta kuin 2-tahtikoneet. Vaikka runkoa muuttamalla sataisiinkin perän kantavuusongelmat ratkottua, pitäisi kansirakenteet ja sisäjärjestykset miettiä uudestaan, sadevesityhjennyksestä puhumattakaan.
Taitaisi tulla aivan samanhintaiseksi suunnitella sitten aivan uusi vene, kukaan tuskin olisi valmis maksamaan pelkästä nostalgiasta lisähintaa, mikä tulisi vanhan mallin lämmittelystä...Isommat veneet vaativat rukasti enemmän tehoa ja painavammat moottorit. Vaikka nelitahtisten painosta paljon puhutaankin, en tiedä onko nykyiset 50hv luokassa olevat nelarit sen painavampia kuin -70 luvun vastaavat kasitahtikoneet. Tuon tehoisiahan perämoottoreita nopeissa veneissä Vatorin aikoihin käytettiin. Ja kestihän se Vatorin perä muuten nelitahtisen Volvo-Pentankin painon.
Se taitaa olla se huono kannattavuus ei kantavuus syynä pienveneiden tarjonnan vähyydelle. - Finmar 530
Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:
Isommat veneet vaativat rukasti enemmän tehoa ja painavammat moottorit. Vaikka nelitahtisten painosta paljon puhutaankin, en tiedä onko nykyiset 50hv luokassa olevat nelarit sen painavampia kuin -70 luvun vastaavat kasitahtikoneet. Tuon tehoisiahan perämoottoreita nopeissa veneissä Vatorin aikoihin käytettiin. Ja kestihän se Vatorin perä muuten nelitahtisen Volvo-Pentankin painon.
Se taitaa olla se huono kannattavuus ei kantavuus syynä pienveneiden tarjonnan vähyydelle.Ostin Finmar 530 vm. -80 veneen tälle kesälle, moottorina V-P 120 hv. Yhdistelmällä painoa lopulle 1000 kg. Viikko sitten oli reipasta tuulta (Inarilla), mutta tämän vähäisen kokemuksen perustella veneellä ajelee aallokossa yli 21 solmun vauhdilla. Kulki oikeastaan pehmeämmin kovemmalla kaasulla.
Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:
Isommat veneet vaativat rukasti enemmän tehoa ja painavammat moottorit. Vaikka nelitahtisten painosta paljon puhutaankin, en tiedä onko nykyiset 50hv luokassa olevat nelarit sen painavampia kuin -70 luvun vastaavat kasitahtikoneet. Tuon tehoisiahan perämoottoreita nopeissa veneissä Vatorin aikoihin käytettiin. Ja kestihän se Vatorin perä muuten nelitahtisen Volvo-Pentankin painon.
Se taitaa olla se huono kannattavuus ei kantavuus syynä pienveneiden tarjonnan vähyydelle.Mulla oli pari vuotta sitten vm '82 60 hp Johnson, jaksoi juuri ja juuri raahata talon ympäri.
Painoi 87 kg.
Honda BF 50 painaa nyt 97 kg (jotenkuten raahattava)
Suzuki DF 60 160 kg
Yamaha F60 C 110 kg
Selva Dorado 60 ELPT 113 kg
Painoa on siis tullut noin 25 kg lisää. Ei ole paljon, mutta kun se on aivan veneen perässä, niin kyllä se hiukan vaikuttaa veneen asentoon.- Finmar 530
jokander kirjoitti:
Mulla oli pari vuotta sitten vm '82 60 hp Johnson, jaksoi juuri ja juuri raahata talon ympäri.
Painoi 87 kg.
Honda BF 50 painaa nyt 97 kg (jotenkuten raahattava)
Suzuki DF 60 160 kg
Yamaha F60 C 110 kg
Selva Dorado 60 ELPT 113 kg
Painoa on siis tullut noin 25 kg lisää. Ei ole paljon, mutta kun se on aivan veneen perässä, niin kyllä se hiukan vaikuttaa veneen asentoon.vetolaitteineen n. 250 kg. Laiturissa paino näkyy veneen asennossa, ajossa ei. Massa tuo vakautta menoon, vähä niinkuin sumopainissa.
- 40 vuotta ja sikana...
Finmar 530 kirjoitti:
Ostin Finmar 530 vm. -80 veneen tälle kesälle, moottorina V-P 120 hv. Yhdistelmällä painoa lopulle 1000 kg. Viikko sitten oli reipasta tuulta (Inarilla), mutta tämän vähäisen kokemuksen perustella veneellä ajelee aallokossa yli 21 solmun vauhdilla. Kulki oikeastaan pehmeämmin kovemmalla kaasulla.
>vähäisen kokemuksen perustella
>veneellä ajelee aallokossa
Oman vähäisen kokemukseni perusteella ei suomessa juurikaan aallokkoa ole, jotan ne kokemuksetkin kannataa pitää omana tietonaan. - Finmar 530
40 vuotta ja sikana... kirjoitti:
>vähäisen kokemuksen perustella
>veneellä ajelee aallokossa
Oman vähäisen kokemukseni perusteella ei suomessa juurikaan aallokkoa ole, jotan ne kokemuksetkin kannataa pitää omana tietonaan.Olet varmaan kiertänyt Hjalliksen kanssa Swanilla maapallon. Tässä puhutaan nyt kuitenkin pienemmistä paateista: 17...19 jalkaa, 21...solmua; onhan yksiköt sinulle tuttuja? Kerroppa vielä mistä se aalto alkaa, 0,5 m, 2 m, 4m vai enemmän korkeutta, vai miten asian ymmärrät? (on sea since 1948)
- Perävetolaite
Finmar 530 kirjoitti:
vetolaitteineen n. 250 kg. Laiturissa paino näkyy veneen asennossa, ajossa ei. Massa tuo vakautta menoon, vähä niinkuin sumopainissa.
Perävetolaitteella se paino on huomattavasti järkevämmällä paikalla: puoli metriä matalemmalla ja metrin lähempänä keulaa.
- espo
40 vuotta ja sikana... kirjoitti:
>vähäisen kokemuksen perustella
>veneellä ajelee aallokossa
Oman vähäisen kokemukseni perusteella ei suomessa juurikaan aallokkoa ole, jotan ne kokemuksetkin kannataa pitää omana tietonaan.mitenkäs sen estonian kävi suomenlahdella....
- Suomenlahdella
espo kirjoitti:
mitenkäs sen estonian kävi suomenlahdella....
Estonian ongelmat tulivat muistaakseni Itämerellä ja vielä Suomen aluevesien ulkopuolella.
- Tomp
Perävetolaite kirjoitti:
Perävetolaitteella se paino on huomattavasti järkevämmällä paikalla: puoli metriä matalemmalla ja metrin lähempänä keulaa.
totta on, mutta olen kyllä nähnyt 17 R jossa Mercuryn nelitahti ysikymppinen, ja kyllä siinäkin on painoa jonkun verran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .513021Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472861Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242649Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3441721- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193927- 44799
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101792Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26780