Nadian salaisuus...

Jem.

... Nadia... Nadia...

Tyttö heräsi hikisenä unestaan.
Aivan kuin jokin olsi yhä kutsunut häntä.

...Nadia, tule luoksemme..Nadia...

Nadia nousi ylös ja kuunteli.
Hiljaisuus peitti huoneen.
Äänet olivat kadonneet.
Ne samat äänet jotka häntä öisin valvottivat, ne äänet jotka tunkeutuivat uniin.
Ne jotka olivat häntä häirinneet jo monen viikon ajan.

- Mitä tämä on? Nadia kuiskasi hiljaisuuteen.
- Mitä tämä on!!!! Nadia huusi, kyynel vierähti poskelle.


Nadia käveli hiljaisia katuja.
Tuuli ujelsi ja sadepisarat kastelivat hänen hiuksensa ja valuivat mustia pitkiä hiuksia pitkin olkapäille. Pitkän hameen helmat laahasivat märkää maata pitkin.
Nadia kietoutui yhä syvemmälle takkinsa sisuksiin.

Vastaantulijat katsoivat pitkään hänen synkkää olemustaan, mutta Nadia ei välittänyt.
Hän ei tiennyt minne oli menossa. Hän käveli eteenpäin, yhä kauemmas ja kauemmas kotoa.

... Nadia.. Minne menet Nadia...?

Hän pysähtyi. Kuunteli hetken.. ei mitään.

....Nadia tule tänne!!!...

Nyt äänet jo huusivat.
Nadia lähti juoksemaan.
Hän juoksi niin lujaa kuin jaksoi. Hän juoksi henkensä edestä.

Nadia kompastui hameensa helmoihin, kaatui kylmälle katukivetykselle.
Hän koitti nousta ylös, hän tunsi itsensä heikoksi.
Nadia nousi vaivalloisesti, nosti katseensa..
Nadia huusi.

Ennen pyörtymistä Nadia muisti vain silmät, ne synkät, pohjattomat silmät...






Jatkakaa....

2

465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scarabaeus

      - Poikki-poikki-poikki!

      Kuului ohjaajan huuto kimakasti kaikuen ja poukkoillen asvalttipinnoitteista nupukiveyksiin ja graniittiseiniin.

      - Onkos sulla mennyt sittenkin uni ja todellisuus jotenkin sekaisin? Herääpä jo! Tässähän sä hämmennät nyt jotenkin pelkkää hapuilua, vaikka sun piti vetää tää rosoinen roolisi läpi niin, että siitä aina aukeaa uusia sävyjä. Tää meni nyt ihan kipsiveistokseks. Kertakaikkiaan. Nousehan nyt ylös siitä haahuilemasta ja mene lounaalle porukan kanssa.

      Onneksi Mike jaksoi olla ymmärtäväinen tyyppi. Oli työskennellyt ikänsä elokuva-alalla sekavissa tehtävissä, ja välillä tietysti kaikenlaisten paperipinojenkin takana suunnittelemassa joukon jatkona, välillä suuna päänä. Ihana ihminen kertakaikkiaan.

      Jotenkin tää lähti nyt kuitenkin kulkemaan niin tahmeasti tää alku. Ihan kuin en saisi tästä kaikkea irti. Ehkä tää mun omaksumani rooli on todellakin vielä hakusessa, raaka suorastaan, ja muistuttaa sittenkin liikaa edellistä rooliani siinä saippuasarjassa. Onkohan tää lopun alkua, kun en pysty irtautumaan sellaisesta. Ja onhan tän käsikirjoituksen tosiaan kirjoittanut joku keski-ikäinen kulttuuritäti, ehkäpä kaikki johtuukin siitä. Miten mä todellakin pystyn latautumaan räjähdysvoimaani, kun en ole vielä tavoittanut ainuttakaan oikeaa signaalia.

      Kaikki höttöinen hörssö on taaksejäänyttä, tässä on tarkennettava katse tiukasti nykypäivään.

      Oh my, oh my… onpas täällä kuppilassa infernaalinen tungos. Parasta silti pysyä messissä, etten taas löydä itseäni mistään lokeroidusta loosista. Oh shit, mun piikkarini uppos rapun tralliin! Ja korko poikki!

      - Hei, saanko…

      _________
      jatka Sinä

      • scarabaeus

        -   ... ojentaa auttavan käteni.

        Kaikki käy hyvin nopeasti. Mies ottaa tukevan otteen minusta. Hän on tumma ja komea, ja minulle tulee hänen olemuksestaan heti mieleeni merirosvo. Wau! Tai ei sittenkään merirosvo vaan paremminkin se etsivä siitä leffasta, mikä sen nimi nyt olikaan... Philip... mikä elokuva se nyt oli... ja huojentuneena nojaan häneen. Aivan kuin olisin hypännyt suoraan unelmieni dekkarin käsivarsille! Voi ei! Ei taas! Mikä minua nyt oikein riivaa, juurihan päätin hetki sitten irrottautua koko moskasta! Miten saan itselleni selväksi, että mitään ritaria ei ole, mitään valkoisella runoratsulla saapuvaa tuliharjaa ei tule! Ei ikinä, koskaan. Ei. Ei ainakaan oikeasti.

        -   Seurasin teidän kuvausryhmäänne ikkunastani jonkin aikaa. Jokseenkin mielenkiintoista puuhaa kaikenkaikkiaan näytti olevan. Onko jo paljonkin otoksia purkissa?

        hän sanoo juuri sillä samalla aksentilla kuin elokuvassakin, ja yhtäkkiä minusta tuntuu kuin olisin tuntenut hänet aina. Minuun virtaa sellainen autuaan turvallinen tunne, siis samanlainen kun tapaa yllättäen vuosien takaa entisen parhaan ystävänsä. Sellaisen ystävän, jonka kanssa juttu jatkuu siitä mihin se silloin aikanaan päättyi.

        -   Alkumetreillä ollaan.

        Seisomme siinä ulko-ovella edelleen toisiimme nojaten kunnes tajuan typertyneenä liiallisen läheisyyden, ja potkaisen kengän jalastani kun en muutakaan tähän hätään keksi. Kepeä kenkäni kopsahtaa pompahtaen miehen sääriluuhun, ja niin oli tarkoituskin. Oloni helpottuu. Liiallinen läheisyys hyytää minua!

        -   Haluatteko, että vien kenkänne suutariin korjattavaksi? Asun näillä kulmilla ja tuossa aivan nurkan takana on suutari. Hän laittaa varmaan uuden koron odottaessa, siinä ei montaa minuuttia mene. Tuon kenkänne takaisin pikapuolin, ja voitte viettää lounastaukoanne huoletta.

        -   Voi kiitos, jos Teillä vain suinkin on aikaa sellaiseen olisin todella kiitollinen. Mistä tuollaisia ritareita tulee?

        kysyin häneltä suoraan. Mies naurahti pilkkeet silmäkulmissaan, otti kenkäni ja häipyi sen sileän tien. Wau! Mistä tuollainen ritari ilmestyi? Linkkailen sisään ravintolasaliin ja siellähän Mike hosui käsillään salin perällä, huiskutteli kantapöydän ääressä ja viittoili minulle varattua paikkaa. Menin tyytyväisenä istumaan hänen viereensä, vaikka arvelinkin, että hän puhuisi minulle tällä kerralla työasioista eikä lemmestä.

        -   Mielestäni käsikirjoitusta voisi sittenkin piirun verran muokkailla vielä tässäkin vaiheessa, sillä onhan tää kuitenkin ryhmätaidetta, ja parasta toivoa, että joku haluaa elokuviamme oikeasti katsoakin.

        Mike puhui nopealla rytmillään osoittaen sanansa Tindelle. Miken puheesta ei välttämättä saaneet selvää ne jotka istuivat kauempana hänestä. Seurueemme vaikutti jo vähän nyypähtäneeltä olimmehan aloittaneet kuvauksemme varhain. Osa porukastamme oli ehtinyt saada jo juomat eteensä. Vastapäätä istuva Tinde huoahti tympääntyneen näköisenä ja selasi edessään olevaa juorulehteä. Kaikilla oli tähän aikaan päivästä jo kova nälkä, ja vähän kolmosdivarin näköinen tarjoilija otti vastaan tilauksiamme listaten kynällään lehtiöönsä sujuvan näköisesti ruokatoiveitamme, häipyi keittiön puolelle ja toi hetken kuluttua pöytään vielä pari vesikannullista aiempien lisäksi.

        -   Taidetta taidetta tietenkin. Toivottavasti lopputulos on kuitenkin aina parempi kuin suunniteltu.

        Tinde vastaili verkalleen Mikelle. Tinde on Miken oikea käsi. He ovat surffailleet näitä maailman meriä keskenään jo ties kuinka kauan. Kuuntelin näitä keskusteluja päivästä toiseen ja usein tuntui, että se sanaleikki jota harrastettiin ei koskaan johtanut mihinkään. Nokkeluuksia, viisauksia, sanojen rytminen jytke, herjoja. Sitähän se oli.

        Parhaansa mukaan sotkeva tarjoilija-apulainen tuo eteeni väärän tilauksen. Suurin osa meistä on kasvissyöjiä, minä mukaanlukien. Tätähän tästä puuttuikin, uunietanoita. Etanarassukat! Kukaan ei tunnustanut niitä omakseen, joten sain odotella sitten aimo tovin seuraavaa kattausta. Niinpä katselin muiden ateriointia ja join mineraalivettä, kuuntelin nokkeluuksia ja herjoja. Vähemmän kuului niitä viisauksia.

        En osallistunut keskusteluun enkä myöskään jaksanut analysoida rooliani. Kukapa olisikaan halunnut heittäytyä roolihenkilöni kokemuksiin? Olin alkanut rakentaa hänestä pröystäilevää yläluokkaista sirkusprinsessaa, mutta nyt se alkoi tuntua pähkähullulta ajatukselta, sillä aloin tuntea itseni hänen nahoissaan jokseenkin hyvin menestyneeksi lieroksi, joka joutuu tasapainottelemaan käsikirjoituksen kintereillä.

        -   Kuunteletko sinä lainkaan mitä yritän sinulle sanoa?

        Yhtäkkiä Miken käsi heiluu siinä kasvojeni edessä ja hän tönäisee hellästi olkapäätäni. Mikä minua oikein vaivaa, kun Mike joutuu taas herättelemään minua. Olen joltisessakin horroksessa, ja hätkähdän tarjoilijan viimein tuodessa lautasellisen tomaattikeittoa eteeni.

        -   Tottakai kuuntelen. Koko ajan, koko ajan.

        valehtelen Mikelle sujuvasti ja tartun lämpimään lounassämpylääni ja alan lusikoida coolisti keittoani.

        -   Siis se sun heittäytymises ei ole sitä mitä piti tehdä. Otetaan se uusiks heti syönnin jälkeen...

        Blaa-blaa-blaa.

        Nyt todellakin kuuntelen hänen läksytystään ja tunnen kyhjöttäväni entistäkin pinkeämpänä myttynä tuolillani, ja aivan myttyyntyneet ajatukseni alkavat kiertää kehää. Ehkä tämä osa ei vaan kertakaikkiaan nyt sovi minulle, ehkäpä se on liikaa minua itseäni. Ehkä en tällä kerralla saa puristettua katsojia kiinni roolisuoritukseeni. Mikä kauhistuttava ajatus. Mistä se mieleeni juolahtikin, tuo salakavalasti kuiskaileva haamu, esiin ilmestyvä irvaileva kummitus, joka ei totisesti ollut mitenkään hilpeää lounasseuraa.

        -   Ja mikä sun vastaukses mun kysymykseeni olikaan?

        käännyin hätääntyneenä Miken puoleen ja nenämme lähes koskettivat toisiaan.

        -    Ööö... mun vastaukseni...

        ja heilautin pääni nopeasti vastakkaiseen suuntaan. Mikä helpotus!

        -   Ai tuolta se kaveri nyt tuleekin mun kenkäni kanssa! Hienoa!

        -   Just joo. Sitä saa mitä tilaa!

        huokaisi Mike, tarttui veitseen ja haarukkaan ja antautui pureskelemaan ruokaansa.

        -   Hei tässäpä tämä kenkä tuhkimolle!

        Eipä kaveri olisi paremmin voinut sanoa. Pöytäseurueemme naureskeli iloisesti ja seurasi kiinnostuneena kun nousin tuoliltani sanoen teatraalisesti:

        -   Ooo...kuinka kernaasti olisinkin Tuhkimo!

        Siinä minun prinssini seisoi jokseenkin koomillisen näköisenä pitäen käsissään korkokenkääni, ja ojensi sitten herrasmiesmäisesti hieman kumartaen oikean kätensä ja esitteli itsensä.

        -   Frank Marlowe.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe