Onko lukijoilla tietoa peräkärryn jarrujen säätämisestä ja huollosta?
Kyseessä 2-akselinen kärry, navat ovat Knott 1635, vuodelta 2000.
Millä periaatteella säädän vaijerien kireyden? Esim. annan jarrujen vetää kaikki löysät sisään ja kiristän vaijerit juuri tuohon pisteeseen?
Miten jarruja säädetään rummusta, vai onko siihen tarvetta? Jarrukilvessä näyttää olevan yläosassa yksi kuusikulmainen "tavallista" korkempi pultinpää. Lieneekö säätöruuvi? Jos on, niin millä periaatteella asetan sen kireyden?
Ainakin yhden rummun joudun myös avaamaan, kun tuntuu jarrun palautus siellä olevan heikko. Tarviiko rummun poistoon ulosvetäjää tms. tai muita kikkoja vaikkapa jarrukenkien löysyttämiseen, vai irtoaako helposti kun poistan navan keskellä olevan ison mutterin?
Onko muuten kukaan nähnyt missään valmistajan ohjetta jarrujen säätämisestä, itse en netistä ainakaan löytänyt varsin pitkällisenkään etsinnän tuloksena?
Jos jollakulla on tietoa ja intoa vastata, olen erittäin kiitollinen vastauksista!
Käytin kerran jarrut säädätettävänä alan liikkeessä, mutta kokemus oli niin huono, että tällä kertaa tekisin mieluummin itse.
Jarrujen säätäminen
6
12934
Vastaukset
- Ya.
varsinkin ennen oli jarrut kaikki noin.
Pieniä eroja saattaa olla eri kontsruktioissa, mutta periaate yleensä sama, sillä erolla että on automaattisäätöisiä ja käsisäätöisiä.
Jos nyt kyseessä käsisäätö, tai automaattisäätö jumissa.
Se ruuvi mötikkä joka näkyy kilven sisäpuolelta on, epäkesko jarrukenkiin vaikuttava, tai vain toisen kengän säätöön. Jos vain 1-säätömutteri(pultti)silloin vaikuttaisi molempiin kenkiin yhtäaikaisesti, oliisi ns. liukuva kohta, joka jarrukenkää jatkaisi.
Tai jos kummallakin puolen samanlaiset säädöt silloin pitäisi molemmat jarrukengat säätää erikseen.
Nostetaan rengas irti maasta, tai mieluummin rengas pois, ja pyörittäminen ruuvista, ei osaa näin sanoa kumminpäin. Kokeilemalla, kun alkaa vähän jumimaan, käsijarrukahvasta veto ja löysäys, ja uudelleen kokeilu vielä jarru vähän jumii. Mikäli jumii niin pikkasen takaisinpäin säätöä. Mikäli ei jumi, vähän lisää kiristystä...jne..
Jos se toinen rumpu on otettava pois, niin sieltähän nakee, miten epäkesko on, epäisin olevan molemmin puolin samanlainen, silloin olisi sama kumminpäin säätää.
Rummun pois otolle on useita malleja, jos rumpu näyttää katkeavan navan juuresta, siitäkohtaa johon vanne vastaa sisäpuoleltaan. Silloin rumpu lähtisi kun pienet kiinnityspultit poistaa rummun pystypinnasta. Pitäisi ehkä säätää kenkiä kauemmas, mutta saatavatkin jo olla valmiina kaukana kun kuluneet hihnat.
Toinen malli voisi olla jos näyttää olevan rumpu keskustan kanssa samaa valua, silloin pitää laakerista löysätä. Kuppi vain pois laakerin päältä, ja siellä sokka, tai peltilevy käännetty koloon kiinni, tai jokin muu lukitus.
Siinä kun auki, niin näkee miten säätö pelaa jarruissa.
Jos ei innostusta vaseliinin isompaan vaihtamiseen, niin hyvämalli olisi, jos vaseliini vielä suunnilleen kohdallaan, laittaisi sekaan vähän vaihteistoöljyä(75W/90), koska öljyhän onkin vaseliinin perusaine, ja voihan vaseliiniäkin vähän lisätä, ei kuitenkaan täyteen se keskikohdan kohta siinä mihin akseli menee läpi navasta. kunhan laakereilla on hyvin vaseliini, ja tai öljyn lisäys. Laakerin päällys kuppiinkin voi vähän öljyä laittaa ja vippaa kupin paikoilleen.
Vasta sitten viimeisenä säädetään vaijereista, kun jarrukengat ensin ihollaan, ei saa laahatakkaan, mitä nyt ihan vähän saattaa siinä jäädä kiinniottoa, kun kengät ei vielä niin hyvin keskittyneet rumpuihinsa.- Säätäjä-Jussi
Kiitti vastauksestasi Ya.
Avasin rummun, joka onnistui yllättäen tosi helposti. Vastaan tulikin ylläri, sillä jarruhihnat olivat täysin loppu. Vaunua vedetty vain 10000km ja hihnojen jämät tulivat rummun mukana ulos. Liekö laahanneet jarrut jonkin verran päällä vai onkohan ihan tavallista?
Avasin samantien kaikki neljä rumpua. Toisessakin rummussa sama tilanne, eli menee kaikki kengät uusiksi. Toivottavasti ei ole edessä taas 10000 km:n jälkeen.
Navat ovat suljetuilla laakereilla, eli lisävoitelua ei taida päästä laittamaan.
Voiko jarrukenkiä ostaa jostakin edullisesti? Hinnoista päätellen ne on tehty kullasta tai ainakin hopeasta. Yhden akselin setti jousineen teohydraulissa 143€ ja pvtarvikkeella 117€. Autoihin tarvikeliikkeessä usein 20...30€/vastaava setti. - Ya.
Säätäjä-Jussi kirjoitti:
Kiitti vastauksestasi Ya.
Avasin rummun, joka onnistui yllättäen tosi helposti. Vastaan tulikin ylläri, sillä jarruhihnat olivat täysin loppu. Vaunua vedetty vain 10000km ja hihnojen jämät tulivat rummun mukana ulos. Liekö laahanneet jarrut jonkin verran päällä vai onkohan ihan tavallista?
Avasin samantien kaikki neljä rumpua. Toisessakin rummussa sama tilanne, eli menee kaikki kengät uusiksi. Toivottavasti ei ole edessä taas 10000 km:n jälkeen.
Navat ovat suljetuilla laakereilla, eli lisävoitelua ei taida päästä laittamaan.
Voiko jarrukenkiä ostaa jostakin edullisesti? Hinnoista päätellen ne on tehty kullasta tai ainakin hopeasta. Yhden akselin setti jousineen teohydraulissa 143€ ja pvtarvikkeella 117€. Autoihin tarvikeliikkeessä usein 20...30€/vastaava setti.Ota hihna pari mukaan malliksi, epäilisin löytyvän tarvikeliikkeistä. Vaunuliikkeissä yleensä osat kalliita! Voi olla poikkeuksiakin.
Kannattaa kysellä, tarvikeliikkeet yleensä hyviä tietolähteitä. Voi olla hihnat vaikka jonkin automerkin, vaikka Opelin. - pikku-matti
Säätäjä-Jussi kirjoitti:
Kiitti vastauksestasi Ya.
Avasin rummun, joka onnistui yllättäen tosi helposti. Vastaan tulikin ylläri, sillä jarruhihnat olivat täysin loppu. Vaunua vedetty vain 10000km ja hihnojen jämät tulivat rummun mukana ulos. Liekö laahanneet jarrut jonkin verran päällä vai onkohan ihan tavallista?
Avasin samantien kaikki neljä rumpua. Toisessakin rummussa sama tilanne, eli menee kaikki kengät uusiksi. Toivottavasti ei ole edessä taas 10000 km:n jälkeen.
Navat ovat suljetuilla laakereilla, eli lisävoitelua ei taida päästä laittamaan.
Voiko jarrukenkiä ostaa jostakin edullisesti? Hinnoista päätellen ne on tehty kullasta tai ainakin hopeasta. Yhden akselin setti jousineen teohydraulissa 143€ ja pvtarvikkeella 117€. Autoihin tarvikeliikkeessä usein 20...30€/vastaava setti.Itsellä oli sama homma, ostin 2kpl irtonapoja. Hintaa karvan alle satku kpl ja mukaan tulee siis uudet jarruhilut, yksi vaijeri per napa ja vielä uusi rumpu laakereineen!! Loppuosalla heitin vesilintua.
- vähemmän
Ya. kirjoitti:
Ota hihna pari mukaan malliksi, epäilisin löytyvän tarvikeliikkeistä. Vaunuliikkeissä yleensä osat kalliita! Voi olla poikkeuksiakin.
Kannattaa kysellä, tarvikeliikkeet yleensä hyviä tietolähteitä. Voi olla hihnat vaikka jonkin automerkin, vaikka Opelin.Kengät maksavat teohydraulista 99 eikä 147. kalliita ovat kuitenkin..
- hhpiste
ÄLÄ KIRISTÄ JARRUTANKOA,VAAN LÄYSÄÄ SE ENSIN
SITTEN JARRURUMMUN TAKANA ON PULTTI JOSTA KIRISTÄT NIIN KAUVAN ETTÄ JARRU ON PÄÄLLÄ SITTEN LÖYSÄÄ SEN VERRAN ETTÄ RUMPU PYÖRII VAPAASTI. SITTEN KIRISTÄ JARRUTANKO NIIN TIUKALLE ETTÄ KUN VEDÄT KÄSIJARRUN PÄÄLLE NIIN KAHVA EI MENE YLI VAAN JÄÄ PYSTY SUORAAN.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829