Apua kissa-allergiaan

Mirri

Tilanne on se,että haluaisimme ehdottomasti kissan ja olen sille todetusti allerginen. Onko kukaan saanut sitä siedätyshoitoa tästä syystä? HInta? Tai oletteko muuten hoitaneet kissaa siistimmin kuin muut,eli koko ajan imuroimassa taloa ja harjaamassa kisua. LUin kerran että kissankin voisi imuroida ja että on muutama laji jolla on vähemmän karvoja ja voisivat sopia allergiselle. Onko tietoa??

20

4578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ö

Olen itse todella allerginen kissoille ja muille eläimille, mutta minulla on jo muutavan vuoden ajan ollut kissa. En voi nuukua sen kanssa, enkä antaa puskea naamaani. Aina kun olen sitä silittänyt, pesen kädet välittömästi.

Imurointi... Meidän kissa menee jo muutenkin imuria pakoon, eli se ei kyllä onnistuisi. Kannattaa hankkia lyhytkarvainen, koska juuri ne karvat, jotka iholle jäävät, alkavat ärsyttää.

Huhujen mukaan muuten mustat kissat ovat siedettävimpiä... En sitten tiedä.

Mitä on siedätyshoito?

• allergikko -74

Niinku jäljempänä mainitaan myös, että eläimen hilse se aiheuttaa allergisen reaktion eikä karvat.Sama sille vaikka olis karvaton kissa, mutta se hilse, ja kissat ovat vielä pahempia hilseilemään ku koirat. Ja olen kuullut jostain, että mitä pienempi eläin nii sitäkin pahempi hilseen pölisyttäjä :) Elikkä pelkät karvat eivät tee eläimestä allergisoivaa, sen kummemmin kuin eläimen värikään :D

• ota

Koska itselläni on kaksi kissaa, ymmärrän hyvin, että sinun tekisi mieli moisia olentoja. Mutta - jos olet allerginen jo nyt, on otettava huomioon, että allergia voi pahentua niiden vuosien aikana, jotka kissa elää. Kissa voi elää jopa parikymppiseksi.

Vaikka jotkut allergiset tulevat toimeen eläimensä kanssa, suhtautudun itse ajatukseen varauksella. Kissasta on ikävä luopua, jos asiat menevät pahaan malliin. Ja älä edes kuvittele imuroivasi kissaa - et näytä tietävän paljonkaan kissoista. Tuo olisi jo kidutusta. Ei myöskään kannata uskoa sellaisia neuvoja kuin vaikka kissan jatkuva peseminen... Miksi kissan pitäisi kärsiä siitä, että sen emäntä tai isäntä on sille allerginen? Ei eläintä kannata silloin ottaa, jos sille pitäisi tehdä ihmisen vuoksi jatkuvia erikoistoimenpiteitä.

Se ei ole eläinrakkautta.

Mieti, jaksaisitko pestä jatkuvasti käsiäsi, häätää kissaa sängystäsi jne,. jos näistä keinoista edes on apua. Kissapölyä olisi joka paikassa, et voisi sille mitään.

Kävisikö joku muu lemmikki?

• Mirri

Lapsena meillä oli kissa kotona, en ollut silloin allerginen ja tiedän jonkun verran niistä. Tuon imurointijutun olen lukenut keskustelupalstoilta, liekö totta. Tiedän,että 80% allergeeneista poistuu pesemällä, ja ei se ole kidutusta, jos kissa siitä pitää, jotkut rodut nimenomaan pitävät vedestä.
        Kyllähän näitä tarkkaan on harkittava.

Siedätyshoito on lääketieteellistä hoitoa,jossa allergian aiheuttavaa ainesosaa pistetäään ihon alle tietyin väliajoin. Esim. eläimille allergiseksi tulevalle eläinlääkärille tms, mutten tiedä suostutaanko tekemään muutoin. Kestää 2-3vuotta, ja kesto,eli allergeenin sietäminen jatkuu 10 vuotta tai enemmänkin. Sinä joka olet allerginen, tuleeko sinulle vain kutinaa iholle vai saatko myös hengenahdistusta hilseestä?

• eikai
        Mirri kirjoitti:

Lapsena meillä oli kissa kotona, en ollut silloin allerginen ja tiedän jonkun verran niistä. Tuon imurointijutun olen lukenut keskustelupalstoilta, liekö totta. Tiedän,että 80% allergeeneista poistuu pesemällä, ja ei se ole kidutusta, jos kissa siitä pitää, jotkut rodut nimenomaan pitävät vedestä.
        Kyllähän näitä tarkkaan on harkittava.

Siedätyshoito on lääketieteellistä hoitoa,jossa allergian aiheuttavaa ainesosaa pistetäään ihon alle tietyin väliajoin. Esim. eläimille allergiseksi tulevalle eläinlääkärille tms, mutten tiedä suostutaanko tekemään muutoin. Kestää 2-3vuotta, ja kesto,eli allergeenin sietäminen jatkuu 10 vuotta tai enemmänkin. Sinä joka olet allerginen, tuleeko sinulle vain kutinaa iholle vai saatko myös hengenahdistusta hilseestä?

Hei,
        käsittääkseni siedätyshoito on aika kallista ja varattu siten niille,jotka sitä todella tarvitsevat. En mitenkään halua väheksyä tarpeitasi, mutta ymmärrän kyllä että esim. sokeat, jotka ovat allergisoituneet opaskoirilleen ovat etusijalla siedätyshoidoissa.Itse olen allerginen, pidän kissoista, mutta empä usko että edes kehtaisin ehdottaa siedätyshoitoa saadakseni itselleni jonkin eläimen. Minulle allergia aiheuttaa paukamia (kissan tassun jälkiä), kutinaa ja auta armias, jos kosken vahingossa silmiini...Saan myös hengenahdistusta ja tietysti nokka tippaa. Tiedän kissaa näkemättä varttitunnissa, jos talossa asuu kyseinen eläin, koska oireeni tulevat niin vakavina. Onnea kuitenkin sinulle ja valinnoillesi.

• Mirri
        eikai kirjoitti:

Hei,
        käsittääkseni siedätyshoito on aika kallista ja varattu siten niille,jotka sitä todella tarvitsevat. En mitenkään halua väheksyä tarpeitasi, mutta ymmärrän kyllä että esim. sokeat, jotka ovat allergisoituneet opaskoirilleen ovat etusijalla siedätyshoidoissa.Itse olen allerginen, pidän kissoista, mutta empä usko että edes kehtaisin ehdottaa siedätyshoitoa saadakseni itselleni jonkin eläimen. Minulle allergia aiheuttaa paukamia (kissan tassun jälkiä), kutinaa ja auta armias, jos kosken vahingossa silmiini...Saan myös hengenahdistusta ja tietysti nokka tippaa. Tiedän kissaa näkemättä varttitunnissa, jos talossa asuu kyseinen eläin, koska oireeni tulevat niin vakavina. Onnea kuitenkin sinulle ja valinnoillesi.

Allergikko 74 sanoi,että hilse aiheuttaa allergiaa.
        Aivan oikein. Mutta, tarkasti tehdyt tutkimukset osoittavat,että lopulta se on se kissan sylki, joka on se aine. Sylki joutuu iholle ja karvoihin kissan niitä nuollessa ja hilse karvoineen putoilevat ympäristöön.
        Muuten, on olemassa joitakin koirarotuja,joille en ole allerginen, joten luulisi niitä vaihtoehtoja löytyvän kissoistakin.
        Kerran kuulin keinona vähentää eläinallergeeneja ilmanpuhdistimen käytön, ja se saattaisi olla melko tehokas.

• allergikko -74
        Mirri kirjoitti:

Allergikko 74 sanoi,että hilse aiheuttaa allergiaa.
        Aivan oikein. Mutta, tarkasti tehdyt tutkimukset osoittavat,että lopulta se on se kissan sylki, joka on se aine. Sylki joutuu iholle ja karvoihin kissan niitä nuollessa ja hilse karvoineen putoilevat ympäristöön.
        Muuten, on olemassa joitakin koirarotuja,joille en ole allerginen, joten luulisi niitä vaihtoehtoja löytyvän kissoistakin.
        Kerran kuulin keinona vähentää eläinallergeeneja ilmanpuhdistimen käytön, ja se saattaisi olla melko tehokas.

...lopulta se on sylki,hilse,virtsa ja uloste, joissa niitä allergeenejä ompi. Allergeenit on luokiteltu pää- ja sivuallergeeneihin, ja niistä kannattaa lueskella tarkemmin netissä ennen kun aikoo väkisillä hommata jotakin eläintä, johon on allerginen. Eli suoraa sanon, että kissa eli koira-allergisille ei ole sopivaa rotua. Kaikista roduista löytyy pääallergeeni. Sitten vielä, mitä järkeä on ostaa ilmanpuhdistin, kun ei sillä saa kissasta itsestään niitä allergeenejä pois? Mitä tekee kissalla, kun siihen ei saa edes koskea eikä silitellä? Lisäksi kissaa pitäisi pestä yhtenään, jotta sen iholta lähtisi allergeenejä pois. Luulen, että liika pesu ei ole hyväksi, ja tiedän kuinka vaikeaa kissan peseminen voi olla pahimmassa tapauksessa :D Ei se kannata väkisellä tyrkyttää allergisille niitä elukoita. Jossain vaiheessa niistä joutuu kuitenkin luopumaan.

• Fanni

Minulla on kissa, musta pääasiassa, melko lyhytkarvainen. Useat kavereistani on allergisia kissoille, mutta muutamat heistä ovat jopa voineet olla yötä luonani, eikä mitään kovin pahaa ole ilmennyt. Ehkä se kissa-allergia on enemmän korvien välissä, vai miten selitätte tämän? Minulla on myös ilmanpuhdistin huoneessa, ja muutenkin pyrin aina siivoamaan kunnolla.

• eikai

Kissanomistajien positiivista ajattelua toki on että muiden todettu allergia on "enemmän korvien välissä". Minullakaan allergia ei ole, eikä toivottavasti kehitykkään, astmaa. Parilla tutullani niin on päässyt käymään. Lääkärin mukaan heidän on tästä lähtien huolellisesti vältettävä ko. eläimiä ja käytettävä lääkkeitä.

Itsekkin olen ollut eläin-kodeissa ja silloin käytän lääkkeitä, joten "mitään kovin pahaa" ei pääse ilmenemään. Ilman lääkkeitä oireet ovat pahat, kissanomistajan mielestä oireeni eivät varmaankaan olisi pahoja, vai? Haittana lääkkeitten käytössä ovat sivuoireet ja se, että tarvitsen niitä koko ajan lisää. Minulle sopivia lääkkeitä en voi sivuoireitten takia käyttää useampaa päivää peräkkäin. Lopuksi: siivoamisella ei voi poistaa jatkuvasti asunnossa olevan kissan allergeenejä huoneistosta. Jos kissa poistuu asunnosta kokonaan, huolellisella siivouksella sen pölyt poistuvat n. vuoden kuluessa.

• allergikko -74

En tiedä onko sulla vai sun kavereiden päässä vikaa, mutta mulla todettiin eläinpölyallergia jo pentuna. Kerran olen joutunut sairaalahoitoon, kun silitin kissaa. Vanhemmiten olen oppinut välttelemään karvaelukoita ja niiden omistajiakin :D. Monella eläinihmisellä näyttää olevan melko yleistä tommoinen vähättely jonkun allergioita kohtaan. Pistelee jopa vihaksi >=(

• Mirkku

Ei taikakissa, vaan eriasteista ja erilaista allergiaa. Ei ole korvien välissä, joten ei yleensä parane vaan on tai muuttuu krooniseksi. Korvien väli voi parantua.

• kissaemäntä
        allergikko -74 kirjoitti:

En tiedä onko sulla vai sun kavereiden päässä vikaa, mutta mulla todettiin eläinpölyallergia jo pentuna. Kerran olen joutunut sairaalahoitoon, kun silitin kissaa. Vanhemmiten olen oppinut välttelemään karvaelukoita ja niiden omistajiakin :D. Monella eläinihmisellä näyttää olevan melko yleistä tommoinen vähättely jonkun allergioita kohtaan. Pistelee jopa vihaksi >=(

Olen kanssasi ihan samaa mieltä, että kyllä allergiat ovat ehtoja oikeita, eivätkä mitään mielikuvitusta. Ne on otettava tosissaan. Siksi olen itse kahden kissan kissaemäntänä ihmetellyt, kun eräs kaikelle (myös eläimille) allerginen tuttavapariskuntani sanoo, että he voisivat tulla kylään luokseni, jos kissat laitetaan eri huoneeseen ja ovi kiinni. Mitä hyötyä siitä on, että kissat olisivat pois silmistä? Koko kotimme leijailee kissapölystä, tietenkin.

• allergikko
        kissaemäntä kirjoitti:

Olen kanssasi ihan samaa mieltä, että kyllä allergiat ovat ehtoja oikeita, eivätkä mitään mielikuvitusta. Ne on otettava tosissaan. Siksi olen itse kahden kissan kissaemäntänä ihmetellyt, kun eräs kaikelle (myös eläimille) allerginen tuttavapariskuntani sanoo, että he voisivat tulla kylään luokseni, jos kissat laitetaan eri huoneeseen ja ovi kiinni. Mitä hyötyä siitä on, että kissat olisivat pois silmistä? Koko kotimme leijailee kissapölystä, tietenkin.

Minulla oli kaverin jyrsijä hoidossa,toisessa huoneessa suurimman osan ajasta.Kaveri ei ymmärtänyt että kuinka voin saada allergia reaktion vaikka elukka on toisessa huonessa...!Luuli että tahdon olla vain nipo ja päästä valittamaan asiasta.Raivostuttavaa tuollainen tyhmyys!(en ollut aiemmin saanut reaktioo)

• Allu

Meillä on kolme kissaa ja yhtä voi imuroida. Se siis oikeasti pitää siitä.

• Mirri

Allu, oliko kisunne pieni kun se ekan kerran imuroitiin? Säädättekö tehon alhaiseksi vai käytättekö rikkaimuria?
        (Herkkähipiäisten ei kannata alkaa mouruta näistä teoreettisista kysymyksistä.)

• Krista

Moi!!!!!Tiedän vaikka kuinka halusit otta kissan niin ei kandes otta. KATO KUN JOS SULLA ON NYT KISSA ALLERGIA JA KENTIES JOTAIN MUITTA SE VAAN PAHENTA SUN OLOA.JA JOS SULLA EI OLE VIELLÄ ASTMA NIIN VUODEN KULUTUA ON JOS OTTAT KISSAN.MULLA OLI PIENENÄ KISSA JA KALA ALLEGIA JA NYT SE ON MUUTUNUT KOIVU,KAIKKILLE ELÄIMILLE, TOSI MONELLE RUOLLE.
      JA JOS OTTAISIT KISSAN NIIN KUN OIRET MUUTUVAT HANKALAKSI KISSASTA PITÄÄ LUOPUA.sE EI OO NIMETÄIN HELPPO SINULLE EIKÄ MYÖS KISSALLE.mÄ JOUDUIN LUOPUMAN KISSASTA 16.2 JA IKÄVÖIN SITÄ VIELÄKIN.

• allergikko

Mutta en voi ottaa kun olen allerginen.Enkä haluaisikaan,koska en halua astmaa!Olisi eläin rääkkäystä kiinnyttää kissa omistajaansa joka joutuu luopumaan sitten rakkaasta kisustaan astman takia.Ethän halua rääkätä iteäsikään?!Ota vaikka lisko,nekin hilseilee,mutta kuuleman mukaan kaikista vähiten.Voiko allergia nostattaa muuten kuumeen?Kuumehan vastustaa pöpöjä...?!

• Milli

Mäkin haluisin asua maalaistalossa, jossa olis vähintään kaks hevosta, lehmiä, lampaita, 10 kissaa ja koiria! Ainut vaan että en vois elää sellasessa paikassa! No ehkä puolisen tuntia, mutta olisko siinä sitten mitään järkeä?

Pienenä olin allerkinen vain kissoille, ja meillä oli kissa. Kuitenkin koska olin niin tottunut kissaan, eli minulla oli "omaa siedätyshoitoa" usealta vuodelta oireet ei pahentunu. 10-vuotiaana aloin ratsastamaan, ja pystyin hyvin käymään talleilla noin puoli vuotta, ja jatkoin vielä puoli kuolleena toiset puoli vuotta, kunnes oli PAKKO lopettaa.

Nykyisin olen allerkinen KAIKILLE eläimille, joilla on karvoja, tuoksuille, pölylle, siitepölylle, ja kaikelle mitä vaan voi kuvitella. Silti elättelen vieläkin toiveita ainakin siitä koirasta joskus... :)

Ystävilläni on kissoja, ja olen huomannut, että sisäkissat aiheuttavat nopeammin oireita kuin ulkokissat, koska ne eivät pääse "tuulettumaan" ulos. Jos talossa on tehty suursiivous, eli pesty lattia ja kaikki, ja kissa on kokoajan eri huoneessa, jo ennen kuin siivous aloitetaan, voin viipyä talossa jossa on sisäkissa enintään puoli tuntia, ulkokissa talossa jopa kaksi tuntia!

Koiratalossa taas riippuu täysin koiran rodusta pystynkö olemaan siellä ja kuinka kauan. Yleensä karkea ja lyhytkarvaiset koirat (yllättäen) aiheuttavat nopeammin oireet, kun taas pitkäkarvaisen koiran kanssa voin nukkua jopa samassa huoneessa! Senpä takia haaveilenkin vielä siitä omasta koirasta, mutta en ennen kuin koiralla on mahdollisuus viettää suurinosa päivästä ulkona, eli kun löytyy talo missä on piha. Ja sittenkin pitänee vielä harkita...

Pointti oli kuitenkin se, että voisit ehkä hankkia kissan, mutta entä jos osottaudut enemmän allerkiseksi, allerkia yleensä pahenee. Olisiko kiva luopua omasta kissasta, ehkä noin vuoden kuluttua? Olisiko kivaa, jos et enää voisi viettää aikaasi kissanomistaja ystäviesi luona, koska olet aiheuttanut pahemmat allerkia oireet itsellesi kun otit kissan, ja sitten luovuit siitä? Kissaa ei saa rääkätä pesemällä ja imuroimalla, jos se ei siitä pidä! Onko järkeä hankkia kissa vain sen takia, että se saa oman olosi paremmaksi (henkisesti), jos kissa joutuu siitä kuitenkin kärsimään? Kissa ei kuitenkaan ole mikään lelu vaan elävä olento!!!

• Mirri
        Milli kirjoitti:

Mäkin haluisin asua maalaistalossa, jossa olis vähintään kaks hevosta, lehmiä, lampaita, 10 kissaa ja koiria! Ainut vaan että en vois elää sellasessa paikassa! No ehkä puolisen tuntia, mutta olisko siinä sitten mitään järkeä?

Pienenä olin allerkinen vain kissoille, ja meillä oli kissa. Kuitenkin koska olin niin tottunut kissaan, eli minulla oli "omaa siedätyshoitoa" usealta vuodelta oireet ei pahentunu. 10-vuotiaana aloin ratsastamaan, ja pystyin hyvin käymään talleilla noin puoli vuotta, ja jatkoin vielä puoli kuolleena toiset puoli vuotta, kunnes oli PAKKO lopettaa.

Nykyisin olen allerkinen KAIKILLE eläimille, joilla on karvoja, tuoksuille, pölylle, siitepölylle, ja kaikelle mitä vaan voi kuvitella. Silti elättelen vieläkin toiveita ainakin siitä koirasta joskus... :)

Ystävilläni on kissoja, ja olen huomannut, että sisäkissat aiheuttavat nopeammin oireita kuin ulkokissat, koska ne eivät pääse "tuulettumaan" ulos. Jos talossa on tehty suursiivous, eli pesty lattia ja kaikki, ja kissa on kokoajan eri huoneessa, jo ennen kuin siivous aloitetaan, voin viipyä talossa jossa on sisäkissa enintään puoli tuntia, ulkokissa talossa jopa kaksi tuntia!

Koiratalossa taas riippuu täysin koiran rodusta pystynkö olemaan siellä ja kuinka kauan. Yleensä karkea ja lyhytkarvaiset koirat (yllättäen) aiheuttavat nopeammin oireet, kun taas pitkäkarvaisen koiran kanssa voin nukkua jopa samassa huoneessa! Senpä takia haaveilenkin vielä siitä omasta koirasta, mutta en ennen kuin koiralla on mahdollisuus viettää suurinosa päivästä ulkona, eli kun löytyy talo missä on piha. Ja sittenkin pitänee vielä harkita...

Pointti oli kuitenkin se, että voisit ehkä hankkia kissan, mutta entä jos osottaudut enemmän allerkiseksi, allerkia yleensä pahenee. Olisiko kiva luopua omasta kissasta, ehkä noin vuoden kuluttua? Olisiko kivaa, jos et enää voisi viettää aikaasi kissanomistaja ystäviesi luona, koska olet aiheuttanut pahemmat allerkia oireet itsellesi kun otit kissan, ja sitten luovuit siitä? Kissaa ei saa rääkätä pesemällä ja imuroimalla, jos se ei siitä pidä! Onko järkeä hankkia kissa vain sen takia, että se saa oman olosi paremmaksi (henkisesti), jos kissa joutuu siitä kuitenkin kärsimään? Kissa ei kuitenkaan ole mikään lelu vaan elävä olento!!!

Tiesitkö,että useimmat ei saa oireita villakoirista. Mulla myös on koira-allergia,mutta tapaamistani villiksistä ei tule oireita.

• allergikko -74
        Mirri kirjoitti:

Tiesitkö,että useimmat ei saa oireita villakoirista. Mulla myös on koira-allergia,mutta tapaamistani villiksistä ei tule oireita.

Tapaamissasi villakoirissa näyttäs olevan se sivuallergeeni, jolle sun elimistö ei reagoi. Löytyy niistä villiksistä se pääallergeeniki, jonka takia pitemmällä aikavälillä allergia pahenee, ja jopa astmaksi asti. Aikuisiän astma ei ole mikään leikin asia. Se tulee yleensä pahempana kuin nuoremmalla iällä. Itselläni on ollut astma ja allergiat 2 vuotiaasta asti, joten ei puhettakaan, että eläimiä huusholliin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      81
      3117
    2. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      75
      1271
    3. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      162
      1163
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1030
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      961
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      309
      925
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      43
      829
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      124
      815
    9. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      78
      815
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      91
      783
    Aihe