karvatupen tulehdus tms?

......

onko kenelläkään kokemusta karvatupen tulehduksesta tai vastaavasta? mun sääret on todella kärsineen näköiset ja varasinkin ajan jo ihotautilääkärille. ilmeisesti jotain antibioottikuuria voisi tähän syödä mutta uusiiko vaiva (koska pianhan se kuuri on syöty?) tai voiko tätä jotenkin ennaltaehkäistä? ihan mielenkiinnosta siis vaan kyselen (kun siihen lääkäriaikaankin on vielä pari kuukautta...) jos jollakulla on samanlaisia kokemuksia.

11

14887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

      rasvata jalat joka suihkun jälkeen (siis Heti! kun iho on vielä kostea) jollain perusvoiteella, ja sitten päälle ohuesti hydrokortisonivoidetta. Jos oletkin atoopikko, niin tämä auttaa muutamassa päivässä. Karvatupentulehdus on sitten eri juttu...

      • ......

        atoopikko en ole joten ei taida tuo tepsiä. peruslääkäri tämän myös jo totesi pikaseltaan karvatupentulehdukseksi kun kävin erään toisen vaivan takia lääkärillä jokin aika sitten ja ajattelin kysyä samalla jaloista. käski kuitenkin varaamaan ajan vielä ihotautilääkärille että tulee varmasti oikea diagnoosi ja sen mukainen hoito.


    • karvatuppi

      ... punaisia pisteitä, joihin myöhemmin tulee märkää keskelle. Jos on tällaista, kortisoni ei ole välttämättä hyväksi.
      Itse olen syönyt joskus vaivaan antibioottikuureja, mutta minulla niistä ei ole ollut paljon apua. Samaan tulokseen pääsee kun vaatettaa itsensä kevyesti, käy kuumalla säällä monta kertaa päivässä suihkussa liikaa saippuaa käyttämättä.

      • ......

        en oikeastaan käytä saippuaa juurikaan jaloissa.

        sheivaan tosin joka päivä joten onkohan sillä merkitystä? ladyshaveria olen käyttänyt (ja huolehtinut että terä ei ole turhan vanha) ja joskus epilaattoria mutta ei tunnu olevan eroja jalkojen kuntoon. äitini ehdotti että jättäisin sheivaamisen vähemmälle, että kerran kahteen viikkoon ajelisin... ei onnistu! 2 päivää on ehdoton maksimi :(

        kesällä tuntuu vaiva suuremmalta kuin talvella, mutta saattaa tietysti johtua siitä että käytän kesäisin aina ulkomailla asuessani toukokuusta syyskuun alkuun ainoastaan hameita eli jalat on koko ajan näkyvillä (talvella suomessa farkkujen alla piilossa). ja kosteus maailmalla on hiukan eriluokkaa kesäisin kuin suomessa talvella... onko tällä kenties vaikutusta? 1-2 kertaa käyn suihkussa päivässä kesäisin, talvella 1 kerta.


      • laitteen puhtaudesta!
        ...... kirjoitti:

        en oikeastaan käytä saippuaa juurikaan jaloissa.

        sheivaan tosin joka päivä joten onkohan sillä merkitystä? ladyshaveria olen käyttänyt (ja huolehtinut että terä ei ole turhan vanha) ja joskus epilaattoria mutta ei tunnu olevan eroja jalkojen kuntoon. äitini ehdotti että jättäisin sheivaamisen vähemmälle, että kerran kahteen viikkoon ajelisin... ei onnistu! 2 päivää on ehdoton maksimi :(

        kesällä tuntuu vaiva suuremmalta kuin talvella, mutta saattaa tietysti johtua siitä että käytän kesäisin aina ulkomailla asuessani toukokuusta syyskuun alkuun ainoastaan hameita eli jalat on koko ajan näkyvillä (talvella suomessa farkkujen alla piilossa). ja kosteus maailmalla on hiukan eriluokkaa kesäisin kuin suomessa talvella... onko tällä kenties vaikutusta? 1-2 kertaa käyn suihkussa päivässä kesäisin, talvella 1 kerta.

        Kyllä sheivaaminen vaikuttaa karvatupen tulehduksen saamiseen jos ei huolehdi hygeniasta. Päivittäinen suihkussa käynti on vähän liikaa jos ei hikoile. Hyvä ettei käytetä saippuaa. Jos välttämättä haluat ajaa päivittäin, niin muista ihon ja laitteen puhtaus, puhdista spriillä ajolaite käytön jälkeen. Aja ohi tulehtuneen kohdan ja loput karvoista nypi pinsetillä.


      • karvatuppi
        ...... kirjoitti:

        en oikeastaan käytä saippuaa juurikaan jaloissa.

        sheivaan tosin joka päivä joten onkohan sillä merkitystä? ladyshaveria olen käyttänyt (ja huolehtinut että terä ei ole turhan vanha) ja joskus epilaattoria mutta ei tunnu olevan eroja jalkojen kuntoon. äitini ehdotti että jättäisin sheivaamisen vähemmälle, että kerran kahteen viikkoon ajelisin... ei onnistu! 2 päivää on ehdoton maksimi :(

        kesällä tuntuu vaiva suuremmalta kuin talvella, mutta saattaa tietysti johtua siitä että käytän kesäisin aina ulkomailla asuessani toukokuusta syyskuun alkuun ainoastaan hameita eli jalat on koko ajan näkyvillä (talvella suomessa farkkujen alla piilossa). ja kosteus maailmalla on hiukan eriluokkaa kesäisin kuin suomessa talvella... onko tällä kenties vaikutusta? 1-2 kertaa käyn suihkussa päivässä kesäisin, talvella 1 kerta.

        Säärien ajelu voi kyllä vaikuttaa, ylläpitää ongelmaa. Tämä on kyllä logiikkaa enemmän kuin tietoa, mutta epilaattorilla ajat tulehtuneita alueita ja bakteerit leviää myös terveisiin karvan juuriin. Itselläni ei jalat ole koskaan ollut ongelma, vaan olkapäät ja kädet joten muuta en osaa sanoa. Ehkä voisit kokeilla olla ajamatta jonkin aikaa. Hamekausikin alkaa olla ohi, ainakin täällä...


      • ......
        laitteen puhtaudesta! kirjoitti:

        Kyllä sheivaaminen vaikuttaa karvatupen tulehduksen saamiseen jos ei huolehdi hygeniasta. Päivittäinen suihkussa käynti on vähän liikaa jos ei hikoile. Hyvä ettei käytetä saippuaa. Jos välttämättä haluat ajaa päivittäin, niin muista ihon ja laitteen puhtaus, puhdista spriillä ajolaite käytön jälkeen. Aja ohi tulehtuneen kohdan ja loput karvoista nypi pinsetillä.

        spriillä? mitä se käytännössä on ja mistä sitä saa, mihin hintaan? voisin jopa kokeilla tota.

        oon tietysti koittanut huolehtia tietysti (olen mielestäni välillä jopa yli-hygieeninen...) mutta ehkä sitten sillä saralla voi vielä olla parannettavaa...

        ja mulla ei oikeastaan ole vain yhtä tulehtunutta kohtaa vaan usein jalat on lähestulkoon täynnä punaisia pilkkuja... tällä hetkellä huomattavasti parempi tilanne kuin keskikesällä, en tiedä sitten mistä vaihtelu johtuu (jos tekijät on samat muuten paitsi ilmasto ja sen kosteus tietysti vaihtuu tässä tapauksessa reippaasti kesän ja talven välillä).


      • -me-
        ...... kirjoitti:

        spriillä? mitä se käytännössä on ja mistä sitä saa, mihin hintaan? voisin jopa kokeilla tota.

        oon tietysti koittanut huolehtia tietysti (olen mielestäni välillä jopa yli-hygieeninen...) mutta ehkä sitten sillä saralla voi vielä olla parannettavaa...

        ja mulla ei oikeastaan ole vain yhtä tulehtunutta kohtaa vaan usein jalat on lähestulkoon täynnä punaisia pilkkuja... tällä hetkellä huomattavasti parempi tilanne kuin keskikesällä, en tiedä sitten mistä vaihtelu johtuu (jos tekijät on samat muuten paitsi ilmasto ja sen kosteus tietysti vaihtuu tässä tapauksessa reippaasti kesän ja talven välillä).

        itselläni atooppinen iho ja samat ongelmat johtuen talven kuivasta ilmasta ym ja kun lukee miten itse puhut ilman muutoksen vaikuttavan niin tosiaan kannattaisi kokeilla edes useemmin rasvailla niitä jalkoja jos siitä olisi apua.. en itse hydrokortisoonia ole jalkoihin tuon takia käyttänyt vaan vaikka kaksi kertaa päivässä perus voidetta.. :)


    • ichigo-79

      mulla myös oli sääret ihan hirveessä kunnossa.
      tosi kipeitä punaisia pahkuloita sääret täynnä, eniten niitä ilmestyi aina ajon jälkeen. sain akneen antibiootteja ja ne tepsi on nyt hillinnyt myös karvatupen tulehdustakin, ihotauti lääkärin mukaan olen karvatupen tulehduksille taipuvainen.

    • mikimii

      Moikka! Mä voin suositella hyvän hoitovoiteen niille, jotka (minun tavoin) kärsii punaiseta ihosta karvanpositon jälkeen. Skin doctors -nimisellä tuotesarjalla on semmoinen voide, joka on tosi hyvää tähän hommaan. Huomasin, että se on nyt tarjouksessa, joten laitan linkin tähän, jos jotain kiinnostaa! Toiv. on apua :) http://www.waucher.fi/tuotteet/koko-suomi/ostostaivas-skin-doctors-lahjapakkaus#l

    • hikistelijä

      Olen mies ja sääriin ja reisiin tulee karvatupintulehduksia ajoittain. Urheilen paljon eli pyöräilen/juoksen/hiihdän, jolloin pitkään jatkuneessa suorituksessa hiki/epäpuhtaudet iholla selvästi nostavat riskiä tulehduksiin. Jos näppy on selvästi karvatupintulehdus, siinä lähes aina on märkäpää keskellä, josta tulee karva. Minulla tulehduksiin nopein hoito on nypätä karva heti pois. Monesti tämä on yksin hyvin vaikeaa, jolloin puoliso onneksi on auttanut. Ostin desinfioivaa hyytelöä (Pirkka-merkkinen riittää), jota laitan vanulapulle ja käyn läpi kaikki näpyt suihkun jälkeen. Sen jälkeen levitän Sibicort-voidetta tai ihan perus sinkkisalvaa (myös Pirkka). Näillä ohjeilla olen päässyt eroon näpyistä noin viikossa, eikä voiteet maksa juurikaan. Muista desinfioida myös pinsetit ja sormet millä karvoja nypitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe