Kokemuksia hirvistä?

200D

Syksy ja pimeät ovat ovella; hirvieläimet alkavat
liikkua.
Millaisia kokemuksia tämän palstan lukijoilla on
hirvieläimistä ja tieliikenteestä?
Itse voin aloittaa kertomalla, että hirvi tulee
eteen TODELLA ÄKKIÄ! Ajoin noin seitsemääkymppiä
kahdeksankympin alueella pimeässä ja yhtäkkiä
juuri kaukovalojen kantaman rajalla näkyi kaksi
harmaata jalkaa. Mitä vittua? Jarrut pohjaan,
jossain pääkopassa vilahti ajatus "se on hirvi"
ja samassa eläin oli aivan auton nokalla. Yksi
jalka kopsahti kevyesti puskuriin ja seuraava,
mitä muistan on se, että hirvi on jo kadonnut
paikalta.
Tällä kerralla selvittiin pienellä naarmulla
puskurissa, toivottavasti ensi kertaa ei
tulekaan.
Kokemuksesta voin kehottaa laskemaan vauhtia tosi
tuntuvasti hirvisellä paikalla hämärän aikaan --
henkilöautosta katsoen hirvi on helvetin iso.
Sitä ei siltikään näe, eikä eläin tunnu juuri
välittävän liikkuuko metsäisellä, soisella tai
peltoalueella. Varokaa!

22

2012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alinopeus Pelle

      Minä olen kyllä miettinyt asian niin, että se on
      tuurista kiinni. Niin hiljaa ei (käytännössä)
      pysty ajamaan että ehtii pysähtyä tai väistää jos
      hirvi pahimmalla mahdollisella hetkellä hyppää
      eteen.

      Tietysti sitä voi ja tuleekin pikkuisen skarpattua
      hirvivaara-kohdissa. Tulee katseltua
      tienpientareita ja joskus laskettua nopeuttakin.
      Se nopeuden laskeminen kuitenkin ärsyttää
      suunnattomasti muita kulkijoita. Suurempi vaara
      siitä taitaa olla, täälläkin katkerimmat
      vuodatukset koskevat juuri alinopeudella ajavia,
      joilta pitäisi kuulemma ottaa kortti pois.

      • 200D

        tämäkin, että alinopeuskeskustelua aloitellaan
        juuri tänä aamuna.
        Otin ja myöhästyin opinahjosta joitain
        minuutteja, kun eräs setä otti asiakseen ajella
        80 km/h alueella pick-upillaan noin
        kuuttakymppiä. Ensinnäkin setä liittyi
        liikenteeseen tavalliselle kaksikaistaiselle
        tielle sillä lailla "vähän liian pieneen rakoon"
        ja kiidytti verkkaisesti kuutenkymppiinsä. Siinä
        perässä köröteltiin sitten moottoritien ramppiin
        (tää tapahtui Turun seudulla) sellaiset 30
        kilsaa. Jono pickupin takana piteni mutta ohikaan
        ei päässyt. Joko oli näkyvyysesteitä tai
        vastaantulijoita. Olen AIVAN varma, että parru
        tiesi vetävänsä jonoa. Mutta että hän olisi
        siirtynyt sivuun tietä antaakseen...ehei!
        Että ärsyttää se joskus, oikeassa olet.
        *
        Hidastaminen hirvialueella on muuten toinen
        vaihtoehto: joku ehdotti kerran, että jos
        nopeutta NOSTAA hirvialueella, joutuu sillä
        viettämään VÄHEMMÄN aikaa ja näin mahdollisuus
        kohdata hirvi PIENENEE!
        Logiikka se on tuokin.


      • Isoturpo

        Älä vaan kehota ketään ajamaan pimeällä
        hirviaidattomalla tiellä kovempaa kuin haluaa. Se
        on takaa tulevan(hölmön) ongelma, jos haluaa
        itsensä tappaa. Pimeässä hirvien suhteen
        turvallinen nopeus kun on kovin yksilöllistä. Se
        riippuu autosta(ajo-ominaisuudet, lasin ja valojen
        kunto) ja kuljettajasta(hämäränäkökyky).

        Itse olen kohdannut monta hirveä ja olen kyllä
        sitä mieltä, että nopeusrajoituksen puitteissa
        yleensä voi välttää hirvikolarin. Tuulilasin ja
        valojen kunto sekä suuntaus täytyy pitää hyvänä ja
        pimeällä olla jatkuvasti valppaana. Aina ei
        kuitenkaan ole noin.

        Esimerkkinä voi sanoa vaikka vilkkaasti
        liikennöity Lahdenväylä Järvenpäästä etelään. Ko.
        osuudella ei ole hirviaitaa, mutta tiheä metsä
        alkaa pahimmillaan n.10-20 metrin päässä tiestä.
        Niin ja rajoitushan on 120. Ei ihme, että silläkin
        osuudella on tapahtunut runsaasti hirvikolareita
        viime aikoina, osa johtanut jopa kuolemaan.

        Vastaavia rajoitukseen nähden surkeita osuuksia
        löytyy muualtakin ja näillä lievä alinopeus on
        täysin paikallaan. Täytyy myöntää, että itsekään
        ei malta aina ajella niin, mutta kertaakaan en ole
        hermostunut hitaammin ajavasta.

        Nyt hirviä on todellakin runsaasti. Omalta
        kohdalta voin sanoa, että viimeisen reilun vuoden
        aikana olen nähnyt kymmeniä hirviä ja joutunut
        jarruttamaan/väistämään niitä ehkä 5-6 kertaa. Kun
        taas aiemmin kortin saamisesta lähtien ei
        kohtaamisia ole ollut edes tuota määrää, vaikka
        nykyään ajan vuosittain noin puolet alkuvuosista.
        Ja kortti ollut siis kaikkiaan n.8 vuotta.

        Hirven kohdatessa joku merkki
        vastaan-/perässätulijalle olisi paikallaan. Itse
        olen käyttänyt hätävilkkua.

        Poroihin tottuneidenkin on hyvä muistaa, että
        hirvet ovat paljon rauhattomampia ja tietysti
        kookkaampia(=vaarallisempia).


      • 200D
        Isoturpo kirjoitti:

        Älä vaan kehota ketään ajamaan pimeällä
        hirviaidattomalla tiellä kovempaa kuin haluaa. Se
        on takaa tulevan(hölmön) ongelma, jos haluaa
        itsensä tappaa. Pimeässä hirvien suhteen
        turvallinen nopeus kun on kovin yksilöllistä. Se
        riippuu autosta(ajo-ominaisuudet, lasin ja valojen
        kunto) ja kuljettajasta(hämäränäkökyky).

        Itse olen kohdannut monta hirveä ja olen kyllä
        sitä mieltä, että nopeusrajoituksen puitteissa
        yleensä voi välttää hirvikolarin. Tuulilasin ja
        valojen kunto sekä suuntaus täytyy pitää hyvänä ja
        pimeällä olla jatkuvasti valppaana. Aina ei
        kuitenkaan ole noin.

        Esimerkkinä voi sanoa vaikka vilkkaasti
        liikennöity Lahdenväylä Järvenpäästä etelään. Ko.
        osuudella ei ole hirviaitaa, mutta tiheä metsä
        alkaa pahimmillaan n.10-20 metrin päässä tiestä.
        Niin ja rajoitushan on 120. Ei ihme, että silläkin
        osuudella on tapahtunut runsaasti hirvikolareita
        viime aikoina, osa johtanut jopa kuolemaan.

        Vastaavia rajoitukseen nähden surkeita osuuksia
        löytyy muualtakin ja näillä lievä alinopeus on
        täysin paikallaan. Täytyy myöntää, että itsekään
        ei malta aina ajella niin, mutta kertaakaan en ole
        hermostunut hitaammin ajavasta.

        Nyt hirviä on todellakin runsaasti. Omalta
        kohdalta voin sanoa, että viimeisen reilun vuoden
        aikana olen nähnyt kymmeniä hirviä ja joutunut
        jarruttamaan/väistämään niitä ehkä 5-6 kertaa. Kun
        taas aiemmin kortin saamisesta lähtien ei
        kohtaamisia ole ollut edes tuota määrää, vaikka
        nykyään ajan vuosittain noin puolet alkuvuosista.
        Ja kortti ollut siis kaikkiaan n.8 vuotta.

        Hirven kohdatessa joku merkki
        vastaan-/perässätulijalle olisi paikallaan. Itse
        olen käyttänyt hätävilkkua.

        Poroihin tottuneidenkin on hyvä muistaa, että
        hirvet ovat paljon rauhattomampia ja tietysti
        kookkaampia(=vaarallisempia).

        eli itse en kehota ketään ajamaan kovempaa kuin
        haluaa. Itse ajan kuulemma "lällyn hiljaa"
        hirvisiksi tietämilläni alueilla hämärän aikaan.
        Mutta tuolla "aja kovempaa -pääset nopeammin
        pois"-perustelulla joku yritti taannoin
        perustellla öistä kaahailuaan.

        Se, mitä sanoit valoista, laseista ja kuskeista
        pitää 100-prosenttisesti paikkansa.


      • CR-V

        Katoitko kaverin nimimerkkiä?
        Eihän tolla nokivasaralla pääse kovempaa!


      • 200D
        CR-V kirjoitti:

        Katoitko kaverin nimimerkkiä?
        Eihän tolla nokivasaralla pääse kovempaa!

        kyllä se aina sen satakuuskymmentä kulkee, vaan
        missäs edes niin kovin saisi ajaa?


      • Isoturpo
        200D kirjoitti:

        eli itse en kehota ketään ajamaan kovempaa kuin
        haluaa. Itse ajan kuulemma "lällyn hiljaa"
        hirvisiksi tietämilläni alueilla hämärän aikaan.
        Mutta tuolla "aja kovempaa -pääset nopeammin
        pois"-perustelulla joku yritti taannoin
        perustellla öistä kaahailuaan.

        Se, mitä sanoit valoista, laseista ja kuskeista
        pitää 100-prosenttisesti paikkansa.

        Jep, ne ihmettelyni olikin lähinnä tälle
        'Alinopeus Pellelle'.

        Vielä sen verran siitä alinopeudesta, että
        huonoissa olosuhteissa en usko kovinkaan monen
        hermostuvan lievästä alinopeudesta. Ainakin nämä
        hermoheikot näyttävät olevan selvänä vähemmistönä
        ja sen voi pistää tietämättömyyden tai
        ajattelemattomuuden piikkiin. Aivan eri asia
        tietysti on hyvissä oloissa, onneksi kylläkin taas
        melko harvinaiset, jonoja vetävät tulpat.

        Järjen käyttö ajonopeudessa olosuhteiden mukaan on
        kannattavaa, vaikka sitä ei aina tahdo itsekään
        uskoa. Onnettomuuksia kun sattuu niin harvoin.
        Pitkässä juoksussa se kuitenkin kannattaa, koska
        yksikin kolari voi olla kohtalokas. Omaa
        tuttavapiiriäkin katselemalla huomaa äkkiä, miten
        onnettomuudet sattuu tietyn ajotavan omaaville. Ja
        toisaalta miten jotkut pystyvät välttelemään
        niitä. Eli kyse ei ole vain jostain tilastoista.
        Ja poikkeushan vahvistaa taas säännön...


      • 200D
        Isoturpo kirjoitti:

        Jep, ne ihmettelyni olikin lähinnä tälle
        'Alinopeus Pellelle'.

        Vielä sen verran siitä alinopeudesta, että
        huonoissa olosuhteissa en usko kovinkaan monen
        hermostuvan lievästä alinopeudesta. Ainakin nämä
        hermoheikot näyttävät olevan selvänä vähemmistönä
        ja sen voi pistää tietämättömyyden tai
        ajattelemattomuuden piikkiin. Aivan eri asia
        tietysti on hyvissä oloissa, onneksi kylläkin taas
        melko harvinaiset, jonoja vetävät tulpat.

        Järjen käyttö ajonopeudessa olosuhteiden mukaan on
        kannattavaa, vaikka sitä ei aina tahdo itsekään
        uskoa. Onnettomuuksia kun sattuu niin harvoin.
        Pitkässä juoksussa se kuitenkin kannattaa, koska
        yksikin kolari voi olla kohtalokas. Omaa
        tuttavapiiriäkin katselemalla huomaa äkkiä, miten
        onnettomuudet sattuu tietyn ajotavan omaaville. Ja
        toisaalta miten jotkut pystyvät välttelemään
        niitä. Eli kyse ei ole vain jostain tilastoista.
        Ja poikkeushan vahvistaa taas säännön...

        James Bond-leffa "Elä ja anna toisten kuolla",
        jossa poliisit takaa-ajaessa ohittavat noin
        kahtakymppiä ajavan, kanoja kuskaavan sedän.
        Huutavat vielä kanafarmarille ohittaessaan,
        että "arvonnastako sait ajokorttisi..."

        Seuraavassa kohtauksessa kuvataankin sitten sitä,
        kun polisiien auto pari muuta on katollaan
        pitkin tietä ja mikä lähestyykään
        onnettomuuspaikkaa? Kyllä! Kanafarmari, ja
        soittaa honk-honk-torveaan, että pääsisikö tästä
        ohi...

        Eli perille vaikka sitten myöhässä mutta yhdessä
        nipussa on aika hyvä neuvo.
        Me diesel-mersukuskit olemme oppineet muutenkin,
        että kun lähtee hiukan aiemmin liikkeelle, ei
        tule kiire. Heh.


      • Isoturpo
        200D kirjoitti:

        James Bond-leffa "Elä ja anna toisten kuolla",
        jossa poliisit takaa-ajaessa ohittavat noin
        kahtakymppiä ajavan, kanoja kuskaavan sedän.
        Huutavat vielä kanafarmarille ohittaessaan,
        että "arvonnastako sait ajokorttisi..."

        Seuraavassa kohtauksessa kuvataankin sitten sitä,
        kun polisiien auto pari muuta on katollaan
        pitkin tietä ja mikä lähestyykään
        onnettomuuspaikkaa? Kyllä! Kanafarmari, ja
        soittaa honk-honk-torveaan, että pääsisikö tästä
        ohi...

        Eli perille vaikka sitten myöhässä mutta yhdessä
        nipussa on aika hyvä neuvo.
        Me diesel-mersukuskit olemme oppineet muutenkin,
        että kun lähtee hiukan aiemmin liikkeelle, ei
        tule kiire. Heh.

        Heh, muistan myös sen kohtauksen. Aika etevä.


    • KR

      Olin tulos viime syksynä illalla tulos
      moottoritietä kotia kohti. Oli aika hämärää ku
      kello oli 20.00-21.00, näin sitte kun hirviperhe
      yritti tulla tien ylitte, emä ensin, sitten kaksi
      vasaa ja viimeisenä uros hirvi. Rupesin
      hidastamaan ajoissa ja onnistuin pysäyttämään
      autoni ilman mitään paniikki jarrutusta tms.
      Pysäytin auton muutaman metrin päähän hirvistä ja
      odotin, että hirvet menis ohitte. Silloin alkoi
      homman hauska puoli, uros hirvi katsoi mun päälle
      ja alkoi pikkuhiljaa tulla kohti, meikäläinen löi
      äkkiä pakin päälle ja rupesin peruuttamaan ja
      uros hirvi lähti tulemaan kohti. Siinähän mentiin
      n 1km peruuttamalla, onneksi ei tullu autoja.
      Lopuksi saatuani tarpeeksi etumatkaa heitin auton
      ympäri ja jatkoin matkaa toiseen suuntaan ja
      jouduin kiertämään pitemmän kautta.
      Silloin se ei oikeen kovin paljoa naurattanu,
      mutta nyt jälkeen päin se oli aika naurettavaa=)

    • Maalaispoika

      Parikymppisenä poikana saavuin kerran kotiin
      töistä iltavuorosta. Alla oli vanha Toyota. Lunta
      tulla tuprutti ikävästi ja pitkässä vasurissa
      tuli vielä rekka vastaan. Vaihdoimme kumpikin
      lyhyille. Yhtäkkiä jokin tumma peitti hetkeksi
      rekan ajovalot. Tunsin reitin, mitään ei pitänyt
      olla minun ja rekan välissä. Jarrulle! Auto
      luisteli seitsemästä kympistä pysähdyksiin
      melkein tiellä seisovan hirven sorkille. Sarvipää
      tuijotti vähän aikaa minua silmiin ja loikkasi
      penkalle.

      Toinen tie, toinen talvi mutta sama auto. Ajelen
      kotia kohti (kai taas iltavuorosta) ja ylitän
      nyppylän pitkät päällä lievää ylinopeutta.
      Notkossa mäen takana on tunnettu hirvien polku,
      mutta ei sitä aina jaksa löysätä - ei sieltä
      mitään eilenkään tullut. Nyt pitkien keilaan osui
      hirviä kaksittain. Vauhtia satanen, matkaa pari
      sataa metriä, jäinen tie ja hirvi seisoo
      kummallakin kaistalla. Paniikkisekunnin jälkeen
      pyörät lukkoon ja odotusta. Joko hirvien tai
      minun pitää tehdä päätös. No, hirvien hermot
      petttivät ensin. Toinen jatkoi menosuuntaansa
      mutta toinen päätti tehdä täyskäännöksen. Ikävä
      kyllä tie oli jäinen ja kääntyvä hirvi liukastui
      tipahtaen perseelleen oikealle kaistalle. Onneksi
      hirvien väliin jäi reilu auton mentävä kolo johon
      juuri ehdin sovittaa auton. Kun polvet herkesivät
      vapisemasta ajelin kotiin nukkumaan...

      Jemmassa olisi pari muutakin tarinaa, täällä
      maalla kun noita sarvipäitä riittää...

      • 200D

        ajelet? Itse liikun Turku-Salo-Tammisaari-Hanko-
        välillä noin 50 000 km vuodessa...mahtuu
        siihenkin jonkinlaista elukkaa.


      • Maalaispoika
        200D kirjoitti:

        ajelet? Itse liikun Turku-Salo-Tammisaari-Hanko-
        välillä noin 50 000 km vuodessa...mahtuu
        siihenkin jonkinlaista elukkaa.

        Edesmennyttä Keski-Suomen lääniähän se oli,
        pohjoista osaa siitä. Aikaa tapahtumista alkaa
        olla toistakymmentä vuotta mutta ne ovat kaikista
        seikkailuistani hirvien kanssa parhaiten jääneet
        mieleeni. Samoin myöhemmin Kajaanin seutua
        kolutessani näkyi sarvipäätä aika paljonkin.

        Nykyään tulee kilometrejä enää jotain 10 000 - 15
        000 vuoteen, niistäkin matka-ajoa todella vähän.
        Alkaa aktiivinen penkkojen seurailu unohtua...


    • Toinen 200D

      Ei siihen välttämättä märkää ja pimeää tarvita kun
      hirvet liikkuvat.

      Tänä aamuna ajelin Hanko-Mäntsälä -tietä
      kauniissa auringon paisteessa (onneksi ei
      häikäissyt) kun havaitsin ison uroshirven tien
      penkalla. Paniikkijarrutus saman tien ja onnistuin
      pysäyttämään muutaman metrin päähän.
      Siinä sitten tuijoteltiin toisiamme kunnes hirvi
      palasikin takaisin samaan suuntaan mistä oli
      tullutkin.

      • 200D

        tuon "aloiteviestini" lisäksi mieleenpainuvin
        kokemus hirvistä taitaa olla tosiaan ihan
        kirkkaalta keliltä. Onneksi oli tiellä tilaa
        jarruttaa, kun -tosin pieni- hirvilehmä tallusti
        tielle jonkun kivikautisen siirtolohkareen takaa
        pikkutiellä...Kiven takana ollutta hirveä ei
        todellakaan nähnyt.
        Hanko-Mäntsälä-tie lienee eräs Suomen
        hirvisimmistä.


    • jta

      Pariinkin kertaan olen tuulilasin läpi nähnyt hirven ihan liian läheltä.

      Potentiaalisesti vaarallisin tilanne kävi, kun palailin joitakin vuosia sitten opiskelukaupungistani kohti armasta kotikuntaa.

      Keli oli ihan mukava talvi sellainen, eli pakkasta aika kipakasti ja ajamani pienehkön tien pinta kuiva, mutta jäässä. Saavuin siinä loivaaan ja pitkään vasemman puoleiseen kaarteeseen, vauhtia oli reilut 80. Kirkas kuutamo valaisi maisemaa. Yht'äkkiä huomasin, että aivan keskellä tietä seisoi iso ja komea uroshirvi hengitys höyryten.

      Välimatkaa oli arviolta vajaat parisen sataa metriä ja kun viesti silmistä ehti tajuntaan saakka se oli kutistunut jo varsin olemattomiin. Jäisellä tiellä ei jarruista olisi ollut yhtään mitään iloa, joten survaisin kytkimen pohjaan ja koetin kieli keskellä suuta sovittaa auton keulaa hirven ahterin ja tien reunaan auratun lumipenkan väliin.

      Sen verran ahdasta oli, että kuskin puoleinen taustapeili osui hirveen, räsähti irti ja jäi roikkumaan säätömekanisminsa varaan auton kyljelle ja oikealla puolella oli koristekapseli pakkautunut täyteen lunta kun pysäyttelin auton seuraavalle linja-autopysäkille ja kaivoin vapisevin käsin Malboron askista.

      Ilmeisesti vain uskomaton tuuri pelasti joko hirveen törmäämiseltä tai metsään syöksymiseltä. Vieläkin kylmää, kun tuota muistelee ja siitä on sentään yli 7 vuotta aikaa.

    • Kölli

      Olin palailemassa taviyönä Lallikselta, 5km
      mutkaista tietä enää jäljellä. Ajon 90km/h johti
      alamäkeen kaartuvaa mutkaa kun valopatteristo
      hyvissä ajoin huomasi mutkassa ylittävän hirven.
      Kaasu ylös ja totesin, että hyvinhän se hirvi
      yli kerkiää. Saavuttuani mutkaan totesin, että
      perkele toinen hirvi tulossa! Painoin jarrua
      mutta kun tie jäässa, toteamus: jarru ylös äkkiä
      tai ollaan mutkasta ulos umpimetsässä ja lujaa.
      Lisäsin kaasua ehtiäkseni opetusten vastaisesti
      hirven edestä. Kuului tuntuva pamaus, hidastin ja
      heitin kässärikäännöksen ja palasin mutkaan.
      Hirvet olivat menneet ja autokin näytti ehjältä.
      Pamauksen syy selvisi vasta aamulla: toinen
      suksiteline katolla oli siirtynyt 20cm taksepäin.
      Ilmeisesti hirven turpa oli siihen osunut.

      OPETUS: Hirvet eivät aina liiku yksin. Kun näkee
      hirven kaempaakin, kannattaa hidastaa niitä voi
      olla liikkeellä enemmänkin!

      • Isoturpo

        Eikä pelkästään voi olla useampi, vaan useimmiten
        ON. Siihen kannattaa aina varautua.


    • Zle

      ja toivottavasti ei tulekaan...

    • Toivottavasti ei koskaan

      Väistääkö edestä vai takaa... siinäpä kysymys kun
      kohtaa hirven. Useimmiten ei varmastikaan ole
      aikaa sitä pahemmin ajatella; juokseva hirvihän
      ei peruuta, mutta seivova hirvi onkin jo toinen
      juttu, se nimittäin on aika nopee myös kääntymään
      kannoillaan. Näin kävi viime syksynä, mutta
      kerkesin penkan kautta ohi.

      Toinen juttu jonka joku on joskus laukaissut
      suustaan on se, että onnekkaita on ne jotka eivät
      kerkiä edes jarruttamaan ja päräyttävät
      riittävällä vauhdilla alle. Tästä on seurauksena
      joissain tapauksissa ollut auton tuho vasta
      takapenkin jälkeen. Etupenkillä olleet ovat
      selvinneet. Maalaislegenda.

    • Vihreä

      Hirvi kuulee äänimerkin. Valojen vilkuttelua tai
      lähenevää autoa se ei tunnu huomaavan. Jos ei muu
      auta niin tööttää: hirvellä on paljon nopeammat
      refleksit kuin ihmisellä, joten se voi ehtiä
      väistää pois alta.
      Luontokuvauksen harrastajat tietävät, että esim.
      salamavaloa eivät eläimet lainkaan säiky mutta
      jos järjestelmäkamerassa on äänekäs suljin-peili-
      lonksahdus niin toista kuvaa ei samasta kohteesta
      ehdi ottaa. Pidä hirvialueella sormea
      tööttinapilla muuten et ehdi sitäkään älä tööttää
      kuitenkaan turhaan ellei elukka ole hollilla
      eihän siitä voi mennä takuuseen mihin suuntaan se
      loikkaa.

      • 200D

        Eli itsekin kuvausta harrastavana tunnustan tuon
        eläinten ääniherkkyyden. Joku kyllä kielsi
        tööttäämästä hirvialueella, tiedä sitten miksi.
        Luulisi, että elukoille itsessään auton äänet
        toimisivat jo jonkinlaisena varoitusmerkkinä.

        ¨HIrvenmetsästys muuten alkaa virallsiesti
        huomenna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5037
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe