Ukko-Uuni kokemuksia

ILP

Moro lötyykö käyttökokemuksia Ukko-Uunin, jonkun muun valmistajan tai tsi järjestelmästä, jossa kiuas lämmittää käyttövettä?

Sähkölämmitteisessä talossa ilmalämpöpumpulla hoituu lämmitys, mutta käyttöveden lämmitykseen haluaisin säästöä ja ekologisuutta.

16

9622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säästöä

      Saat lähes 50 % säästöä kytkemällä aurinkokeräimen varaajaasi.

      • trewq

        Miten olet laskenut takaisinmaksuajan investoinnille?

        Minulla on sellainen kutina, että tehdastekoiset aurinkolämpöpaneelit eivät maksa edes itseään järjelliseen aikaan.


      • säästöä
        trewq kirjoitti:

        Miten olet laskenut takaisinmaksuajan investoinnille?

        Minulla on sellainen kutina, että tehdastekoiset aurinkolämpöpaneelit eivät maksa edes itseään järjelliseen aikaan.

        Öljyalan keskusliiton koetaloissa, on saavutettu 20-30 % säästö öljynkulutuksessa, kun keräimiä käytetään sekä lämmityksen apuna, että lämpimän käyttöveden tuottamiseen. Tästä on ainakin öljylämmittäjien helppo laskea takaisinmaksuaika.

        Pelkässä lämpimässä käyttövedessä säästö on tietenkin pienempi, eli n.50 % siihen käytetystä energiasta. Markkamääräisesti säästö riippuu käyttötottumuksista; jos käyt suihkussa kerran viikossa, tai niinkuin minä teen 2-3 kertaa päivässä varsinkin kesäkuumalla, on ero merkittävä. Samasta syystä johtuu tuo vaihtelu 20-30% välillä.


    • Höpöpoika

      Eräällä tuttavaperheellä on ukko-uuni lämmittämässä koko taloa.

      Toimii ihan kivasti muuten, mutta kesällä vettä lämmittäessä tulee helposti liian kuuma.

      Toinen ongelma ilmakiertoisessa lämmitysjärjestelmässä on pöly. Kanavat pitäisi päästä puhdistamaan helposti.

      Ehkä aurinkopaneelit yhdistettynä ukko-uuniin toimisivat kesälläkin.

      • ILP

        Aurinkokeräimet on myös harkinnassa, mutta niiden ohjaus elektroniikka vaikutaa aika monimutkaiselta. Ukkonen rikkoo mielellään moiset laitteet täällä haja-asutusaluella...

        Tarkoitus oli siis lämmittää kiukaalla pelkästään käyttövesi, ei koko taloa.


      • dec
        ILP kirjoitti:

        Aurinkokeräimet on myös harkinnassa, mutta niiden ohjaus elektroniikka vaikutaa aika monimutkaiselta. Ukkonen rikkoo mielellään moiset laitteet täällä haja-asutusaluella...

        Tarkoitus oli siis lämmittää kiukaalla pelkästään käyttövesi, ei koko taloa.

        Meillä pelkästään ukko-uuni taloa lämmittämässä, ei tosiaankaan vaivaa pöly, katosta tuleva lämpö itse asiassa puhdistaa paikkoja tiputtaen pölyt huonekalujen päältä lattioille. valmistaja kertoi ettei heillä ole kymmeneen vuoteen ollut tarvetta puhdistaa ilmakoteloa. Vapaakiertoinen ilmankierto ei jaksa nostaa pölyä, mut onkos siinä talossa huippuimuri? Sillä liikkuu pölykin.

        Klapeja poltin viiime kautena alle 10 kuutiota. Vähällä puulla menee.

        Ukko-uunin isosta mallista saa melkoisen löylytykin kun hieman jaksaa sitä virittää.

        nim. tyytyväinen.


      • säästöä
        ILP kirjoitti:

        Aurinkokeräimet on myös harkinnassa, mutta niiden ohjaus elektroniikka vaikutaa aika monimutkaiselta. Ukkonen rikkoo mielellään moiset laitteet täällä haja-asutusaluella...

        Tarkoitus oli siis lämmittää kiukaalla pelkästään käyttövesi, ei koko taloa.

        Minulla on Aurinkotori nimisestä firmasta, jotka tekevät itse keräimiä Suomessa, ostettu säädin toiminut jo yli 8 vuotta. Tänä aikana on ukkonen polttanut jo pari isoa sähkömoottoria ja pakastimen kerran. Puhelimet ovat mennet jo kolme kertaa. Ainakin vielä pelittää. Myyjä käski aikoinaan ostamaan halpahallista pari silloista kymppiä maksaneen pistorasiaan liitettävän ylijännitesuojan, minkä jouduinkin uusimaan yhden myräkänjälkeen. Voi olla, että mikäli muilla on ukkosesta huonoja kokemuksia, salaisuus piileekin siinä, että heidän keräimensä on niin rakennettu, että suoraa metallikosketusta ei ole katon ja keräimen putkiston välillä.


      • lämmittäjä
        dec kirjoitti:

        Meillä pelkästään ukko-uuni taloa lämmittämässä, ei tosiaankaan vaivaa pöly, katosta tuleva lämpö itse asiassa puhdistaa paikkoja tiputtaen pölyt huonekalujen päältä lattioille. valmistaja kertoi ettei heillä ole kymmeneen vuoteen ollut tarvetta puhdistaa ilmakoteloa. Vapaakiertoinen ilmankierto ei jaksa nostaa pölyä, mut onkos siinä talossa huippuimuri? Sillä liikkuu pölykin.

        Klapeja poltin viiime kautena alle 10 kuutiota. Vähällä puulla menee.

        Ukko-uunin isosta mallista saa melkoisen löylytykin kun hieman jaksaa sitä virittää.

        nim. tyytyväinen.

        Hei!
        Teillä kenellä on käytössä Ukko-Uuni lämmitysjärjestelmä, niin olisin kovasti kiinostunut saada tietää sen toimivuudesta ja mitä asentaminen tuli maksamaan,sekä vielä oliko järjestelmän laittaminen iso urakka. Eli miten kaikki hoitui, teittekö jotain itse vai asennettiinko myyjän puolesta koko homma?
        Meillä on vanha talo ja puulämmitys. Olisi helpompaa lämmittää pääsääntöisesti yhtä uunia ja samalla käyttövesi (kun ollaan koko perhe kovia saunomaan).
        Ja tietysti onko talo ollut lämmin tämän avulla? Ukko-Uunin sivuilta kun ei näitä käyttäjä kokemuksia saa. Etukäteen kiitokset.


      • dec
        säästöä kirjoitti:

        Minulla on Aurinkotori nimisestä firmasta, jotka tekevät itse keräimiä Suomessa, ostettu säädin toiminut jo yli 8 vuotta. Tänä aikana on ukkonen polttanut jo pari isoa sähkömoottoria ja pakastimen kerran. Puhelimet ovat mennet jo kolme kertaa. Ainakin vielä pelittää. Myyjä käski aikoinaan ostamaan halpahallista pari silloista kymppiä maksaneen pistorasiaan liitettävän ylijännitesuojan, minkä jouduinkin uusimaan yhden myräkänjälkeen. Voi olla, että mikäli muilla on ukkosesta huonoja kokemuksia, salaisuus piileekin siinä, että heidän keräimensä on niin rakennettu, että suoraa metallikosketusta ei ole katon ja keräimen putkiston välillä.

        Ukko-Uunin toimintaan ainakin täällä ollaan tyytyväisiä. Iso urakka oli asentaa kun sauna on kovin pieni. Valmistaja kävi asentamassa uunin savukaasuliitokset ja neuvomassa kuinka lämmityskotelo rakennetaan eli sen rakensin itse.
        Kyllä tarkenee ja ilma vaihtuu.
        Iso-Ukko mallia olen virittänyt korvaamalla valumassat teräksellä, löylyt ovat mahtavat. :)

        itse en osais kuvitella muuta lämmitystä kun tähän olen tottunut eli suosittelen!


      • kiinnostunut_
        dec kirjoitti:

        Ukko-Uunin toimintaan ainakin täällä ollaan tyytyväisiä. Iso urakka oli asentaa kun sauna on kovin pieni. Valmistaja kävi asentamassa uunin savukaasuliitokset ja neuvomassa kuinka lämmityskotelo rakennetaan eli sen rakensin itse.
        Kyllä tarkenee ja ilma vaihtuu.
        Iso-Ukko mallia olen virittänyt korvaamalla valumassat teräksellä, löylyt ovat mahtavat. :)

        itse en osais kuvitella muuta lämmitystä kun tähän olen tottunut eli suosittelen!

        Päivitettäiskö tämä aihe. Eli miten on nykyään tehnyt kauppansa?
        Eikö tuossa ole huonoja puolia ollenkaa?


      • itseäkin kiinnostais
        kiinnostunut_ kirjoitti:

        Päivitettäiskö tämä aihe. Eli miten on nykyään tehnyt kauppansa?
        Eikö tuossa ole huonoja puolia ollenkaa?

        miten pelaa


      • Tukko-Ukko
        kiinnostunut_ kirjoitti:

        Päivitettäiskö tämä aihe. Eli miten on nykyään tehnyt kauppansa?
        Eikö tuossa ole huonoja puolia ollenkaa?

        Muutaman vuoden kokemuksella voinen sanoa jotain käytännössä huomattua. Meillä alun perin Tukolla oli tarkoitus lämmittää 2 krs omakotitalo kun puuta on. Lisänä pieni hella-leivinuuni. Alussa kaikki näytti olevan ok, lämmintä piisasi kun jaksoi lämmittää. Muutaman vuoden päästä veden lämmitysteho alkoi laskea. Huomattiin että vesipöntön läpi menevä yhdysputki ja pöntön savukaasuja vasten oleva pohja alkoivat voimakkaasti karstoittua jopa pikeytyä. Tässähän toteutuu fysiikan laki jonka mukaan kylmään pintaan tiivistyy kosteus joka edesauttaa pikeytymistä. Tämä piki/terva mömmö eristää tehokkaasti joten perhe sai tottua kylmiin suihkuihin. Sittemmin piti laittaa sähkövaraaja vettä lämmittämään. Pikeä ei saa pois kuin ehkä polttamalla kovaa tulta suoraan vesivaraajan alla. Pöntön pohja tosin saattaa olla vaarassa palaa puhki jossain vaiheessa. Vesivaraajan lämmönluvutusidea on kakstiteräinen miekka - toisaalta on hyvä että se luovuttaa lämpöä, mutta samalla se jäähtyy niin nopeasti että käytännössä lämmintä vettä ei riitä kuin muutamaksi tunniksi käytöstä riippuen. Lisäksi Ukko-uunin veto on todella huono, ainakin meillä. Matkalla pesästä piippuun on turhan monta mutkaa ja alaspäin menoa. Imuri voisi toki auttaa tuohon. Heivasimme varsinaisen Ukon jo 5 v sitten, kun ei saanu kunnon löylyjä, ts. piti lämmittää tuntikausia ennen kuin sai muutakin kuin tuskanhikeä. Lisäksi uuni tuprautteli savua sisälle aina kun luukku piti avata. Vakio kansi paloi puhki 2 vuodessa, takuuseen taisi tulla uusi, joka sekin paloi puhki. Otimme sitten tilalle normaalin kertalämmitteisen puu-kiukaan joka lämpenee 1/3 ajassa ja antaa kunnon löylyt. Varausteho laski, mutta lämmönluovutus alkaa jo 1/2 h lämmityksen aloituksesta. Eli Ukko on ollu kankaalla jo kotvasen ja hyvin toimii, ainakin sauna. Mutta lämmitykseen on etsittävä uusia ideoita. Ilmalämpöpumppu auttaa, mutta ei yksin.
        Ukko-ideahan on sinällään hyvä, mutta epäkohtiakin löytyy. Paketin mukana pitäisi tulla myös lämmittäjä yö ajaksi, jos on tarkoitus lämmittää koko talo Ukko-uunilla. Pakkas aamut on viileitä jos ei ole muuta lämmitysjärjestelmää, useimmilla toki on. Koska talomme on rakennettu Ukko-idean ympärille, mietimme toimivampaa varaavaa kiuasta. Saunasta lämpö jakautuu kuitenkin lämminilmakanavien kautta hyvin. Onko kenelläkään kokemuksia Aito-kiukaista? Isolla mallilla luulisi lämpöä lähtevän.


      • Hönkä-Ukko
        Tukko-Ukko kirjoitti:

        Muutaman vuoden kokemuksella voinen sanoa jotain käytännössä huomattua. Meillä alun perin Tukolla oli tarkoitus lämmittää 2 krs omakotitalo kun puuta on. Lisänä pieni hella-leivinuuni. Alussa kaikki näytti olevan ok, lämmintä piisasi kun jaksoi lämmittää. Muutaman vuoden päästä veden lämmitysteho alkoi laskea. Huomattiin että vesipöntön läpi menevä yhdysputki ja pöntön savukaasuja vasten oleva pohja alkoivat voimakkaasti karstoittua jopa pikeytyä. Tässähän toteutuu fysiikan laki jonka mukaan kylmään pintaan tiivistyy kosteus joka edesauttaa pikeytymistä. Tämä piki/terva mömmö eristää tehokkaasti joten perhe sai tottua kylmiin suihkuihin. Sittemmin piti laittaa sähkövaraaja vettä lämmittämään. Pikeä ei saa pois kuin ehkä polttamalla kovaa tulta suoraan vesivaraajan alla. Pöntön pohja tosin saattaa olla vaarassa palaa puhki jossain vaiheessa. Vesivaraajan lämmönluvutusidea on kakstiteräinen miekka - toisaalta on hyvä että se luovuttaa lämpöä, mutta samalla se jäähtyy niin nopeasti että käytännössä lämmintä vettä ei riitä kuin muutamaksi tunniksi käytöstä riippuen. Lisäksi Ukko-uunin veto on todella huono, ainakin meillä. Matkalla pesästä piippuun on turhan monta mutkaa ja alaspäin menoa. Imuri voisi toki auttaa tuohon. Heivasimme varsinaisen Ukon jo 5 v sitten, kun ei saanu kunnon löylyjä, ts. piti lämmittää tuntikausia ennen kuin sai muutakin kuin tuskanhikeä. Lisäksi uuni tuprautteli savua sisälle aina kun luukku piti avata. Vakio kansi paloi puhki 2 vuodessa, takuuseen taisi tulla uusi, joka sekin paloi puhki. Otimme sitten tilalle normaalin kertalämmitteisen puu-kiukaan joka lämpenee 1/3 ajassa ja antaa kunnon löylyt. Varausteho laski, mutta lämmönluovutus alkaa jo 1/2 h lämmityksen aloituksesta. Eli Ukko on ollu kankaalla jo kotvasen ja hyvin toimii, ainakin sauna. Mutta lämmitykseen on etsittävä uusia ideoita. Ilmalämpöpumppu auttaa, mutta ei yksin.
        Ukko-ideahan on sinällään hyvä, mutta epäkohtiakin löytyy. Paketin mukana pitäisi tulla myös lämmittäjä yö ajaksi, jos on tarkoitus lämmittää koko talo Ukko-uunilla. Pakkas aamut on viileitä jos ei ole muuta lämmitysjärjestelmää, useimmilla toki on. Koska talomme on rakennettu Ukko-idean ympärille, mietimme toimivampaa varaavaa kiuasta. Saunasta lämpö jakautuu kuitenkin lämminilmakanavien kautta hyvin. Onko kenelläkään kokemuksia Aito-kiukaista? Isolla mallilla luulisi lämpöä lähtevän.

        Eikös tullut mieleen nuohota tuota hormia ja säiliön alapintaa? Käyttöohjeen mukaanhan ne on nuohottava säännöllisesti. Meillä on ollut myös Ukko käytössä, ja en ainakaan tuollaiseen ongelmaan ole törmännyt. Karstaa toki kertyy niinkuin aina puuta poltettaessa, mutta helposti on röörit puhdistuneet sopivan kokoisella nuohousharjalla. Pari-kolme kertaa olen lämmityskaudessa suorittanut nuohouksen á 10 min.


    • Anonyymi

      Hei kaikki, olisin kiinnostunut Ukko-uunin ylläpitoon liittyvistä asioista. Isäni talossa on sellainen sekä vapaailmakiertojärjestelmä ja erillinen vesiboileri. Isäni kuoli hiljattain ja hän ei ehtinyt kertoa miten tätä tulisi ylläpitää? Eli jos sinulla on tietoa, voisitko ystävällisesti olla minuun yhteydessä tekstiviestillä tai soittamalla? Arvostaisin suuresti apua! <3 Aurinkoisin terveisin, Ilse Klockars, 040- 52 33032

    • Anonyymi

      Kannata lakialoitetta kahden sähkömittarin sallimiseksi samassa taloudessa. Yksi mittaisi pörssisähköä sen ollessa halpaa ja toinen sopimussähköä sen ollessa halvempaa.
      Nykyinen laki kieltää kahden mittarin käytön!!
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12663

    • Anonyymi

      Kiinnostaisi onko kuulla onkko jollakin kokemuksia öljypoltin viritettynä Ukkouuniin.
      Tällaisia on Virossa käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe