Mikä käärme aloittelijalle?

Jasu^^

Ajateltiin meidän perheeseen hankkia käärme kahden vuoden harkinta ajan jälkeen,mutta nyt sit tuli vastaan sellanen,et mikäköhän käärme pitäisi hankkia,että uskaltaisi emäntäkin sitä käsitellä? :)
Ollaan yhdessä koluttu sivutoja läpi,mutta on noita otuksia niin paljon,että ajattelin kysellä nyt kokeneilta ihan vaan mielipiteitä.

19

5355

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naspula

      No täsäpä muutama käärme, mikä sopii aloittelijalle. Esimerkiksi viljakäärme on mukava aloittelijoiden mato, ja löytyy monen väristä :) Sitten jos haluaa isomman käärmeen oloista, niin kuningaspyton on myös yksi aloittelijoille sopivimmista. Ja jos ihan yli 3 metristä haluaa jo näin ensimmäiseksi, niin kuningasboa..

      Itse ottaisin kuningasboan, jos olisi tilaa, se on nätti, rohkea ja ISO käärme. Sen sijaan otan ensimmäiseksi kuningasytonin joka kasvaa vain n. 150cm pitkäksi. Ohjeita löytää netistä paljonkin, esim. herppi.net
      Sieltä voi kysyä/lukea lisää lajeja ja lajeista, lukea ohjeita ja kyselläkkin asiantuntijoilta neuvoa :)

      • Jasu^^

        Kiitoksia kauheesti,jos se tuolta pohjalta alkais selviämään. :) Ja jostain syystä emäntä tuntuu noita pieniä pelkäävän enemmän kun isoja,et eiköhän mekin tarpeeks pitkän tiedon hakemisen jälkeen päädytä kuningaspythoniin. :) Mistähän hintatietoja käärmeistä ja tavaroista löytyisi? Ja että minkä kokoista terraa tuolle pitäisi hankkia?


      • Naspula
        Jasu^^ kirjoitti:

        Kiitoksia kauheesti,jos se tuolta pohjalta alkais selviämään. :) Ja jostain syystä emäntä tuntuu noita pieniä pelkäävän enemmän kun isoja,et eiköhän mekin tarpeeks pitkän tiedon hakemisen jälkeen päädytä kuningaspythoniin. :) Mistähän hintatietoja käärmeistä ja tavaroista löytyisi? Ja että minkä kokoista terraa tuolle pitäisi hankkia?

        n. 100x50x50cm (pit.syv.kork.) kokoinen terraario on ainakin minulle tulossa, tää makso noin 200 euroa eläinkaupassa.Halvemmalla sais jos saa käytetyn jostain, tai osaisi tehdä itse. hinta käärmeelle on kasvattajalta tms. n.120-150 e ja eläinkaupassa oli Kokkolassa 260 euroa ja helsingissä (tarkalleen Itäkeskuksen Faunattaressa) näin kunkkupytonin 120 euron hintaan.. Lisää tietoa pytikasta löytää mm. näiltä sivuilta:
        http://www.matelijat.info/kuningaspyton/
        http://kotisivu.dnainternet.net/piko81/

        Varmasti mukava mato tuo kuningaspyton :) Rohkeesti vaa kyselemään esim. tuolta "piko81:sen" sivuilta, tältä itse pytonini hommaan :)


      • Jasu^^
        Naspula kirjoitti:

        n. 100x50x50cm (pit.syv.kork.) kokoinen terraario on ainakin minulle tulossa, tää makso noin 200 euroa eläinkaupassa.Halvemmalla sais jos saa käytetyn jostain, tai osaisi tehdä itse. hinta käärmeelle on kasvattajalta tms. n.120-150 e ja eläinkaupassa oli Kokkolassa 260 euroa ja helsingissä (tarkalleen Itäkeskuksen Faunattaressa) näin kunkkupytonin 120 euron hintaan.. Lisää tietoa pytikasta löytää mm. näiltä sivuilta:
        http://www.matelijat.info/kuningaspyton/
        http://kotisivu.dnainternet.net/piko81/

        Varmasti mukava mato tuo kuningaspyton :) Rohkeesti vaa kyselemään esim. tuolta "piko81:sen" sivuilta, tältä itse pytonini hommaan :)

        Hmm. Ajattelin vaan,kun sattus olemaan kotipaikalla vanha akvaario,jos sattus olemaan sopivan kokonen,niin helppohan siihen olis kattoa sun muuta väsätä.
        Aika järkyttävä hinta ero kavattajan ja liikkeen hinnoilla! Mut ehkä jos tonne Itikseen uskaltautuis,ni sieltä jos sellasen matkaan nappais. :)
        Kiitos hirveesti neuvoista!!


      • Naspula
        Jasu^^ kirjoitti:

        Hmm. Ajattelin vaan,kun sattus olemaan kotipaikalla vanha akvaario,jos sattus olemaan sopivan kokonen,niin helppohan siihen olis kattoa sun muuta väsätä.
        Aika järkyttävä hinta ero kavattajan ja liikkeen hinnoilla! Mut ehkä jos tonne Itikseen uskaltautuis,ni sieltä jos sellasen matkaan nappais. :)
        Kiitos hirveesti neuvoista!!

        Jep jep, ei kestä ^^ Ja kyllä juu akvaariosta voi terran väsätä :) Ja oha toi järkyttävä ero, mutta täällä Kokkolassa ne ottaa ni kamalasti noista, koska on niin "harvinainen" elukka. :/


    • Nathaira

      Millä perusteella emäntä uskaltaisi siihen koskea? Koon? Värin?

      Minulla on kaksi kuningaspytonia, naamaltaan aika söpöjä ja kasvavat noin metrin mittaisiksi. Helppoja käsitellä siis, vaikka onkin sellainen roteva kuristajan rakenne.
      Mutta jos emäntä on käärmekammoinen niin ei se sitten koske mihinkään. Ei ainakaan meillä (mutta ei se mitään, olenpahan sitten ainoa joka niitä saa hoitaa ;>).

      • texas snakebar

        kalkkarokäärme ehdottomasti aloittelijan käärmeeksi..


      • Jasu^^

        No,on kuulemma nuo pienet pelottavia,mut rotevammat ei,en kyllä ymmärrä miten se on mahdollista :D No,ja onhan siinä tosiaan se puoli,et saapa itse hoitaa kaiken jossei se siihen suostus koskemaankaan :D


      • Naspula
        Jasu^^ kirjoitti:

        No,on kuulemma nuo pienet pelottavia,mut rotevammat ei,en kyllä ymmärrä miten se on mahdollista :D No,ja onhan siinä tosiaan se puoli,et saapa itse hoitaa kaiken jossei se siihen suostus koskemaankaan :D

        Niin, voipi olla se että mitä pienempi käärme on, niin sitä nopsampi ja sähäkämpi liikkeissään ^^ Ja kyllä yli sen yhen metrin kasvaa noi kuningaspytonit... :P


      • on kiva
        texas snakebar kirjoitti:

        kalkkarokäärme ehdottomasti aloittelijan käärmeeksi..

        Mut eipä taida suomessa kukaan sellasta aloittelijalle myydä.
        Ovat aika vastuuntuntoisija ne harrastajat keillä niitä on.
        Itse en ainakaan myisi aloittelijalle ja ihmisistä kun huomaa heti onko kokemusta käärmeistä vai ei.


      • joopajoopajoo
        on kiva kirjoitti:

        Mut eipä taida suomessa kukaan sellasta aloittelijalle myydä.
        Ovat aika vastuuntuntoisija ne harrastajat keillä niitä on.
        Itse en ainakaan myisi aloittelijalle ja ihmisistä kun huomaa heti onko kokemusta käärmeistä vai ei.

        mutta najoja sen sijaan myydään ties mille idiooteille kuhan suostuvat pois viemään, viksua porukkaa..


      • ihan usko
        joopajoopajoo kirjoitti:

        mutta najoja sen sijaan myydään ties mille idiooteille kuhan suostuvat pois viemään, viksua porukkaa..

        tohon juttuun..
        Najoja aika harvoin myynnissä suomessa.
        Tuskin myyvät idiooteille.


      • käärme ekspertti
        Naspula kirjoitti:

        Niin, voipi olla se että mitä pienempi käärme on, niin sitä nopsampi ja sähäkämpi liikkeissään ^^ Ja kyllä yli sen yhen metrin kasvaa noi kuningaspytonit... :P

        kunkku pytonit on kolme metrisiä täsikäsenä


      • Snakester
        käärme ekspertti kirjoitti:

        kunkku pytonit on kolme metrisiä täsikäsenä

        Sekotit nyt kuningasboan ja Kuningaspytonin


    • käärme ekspertti

      no toi viljakääärme on hyvä bairdin rottakäärme kin on hyvä ja Brasilian sateenkaariboa jaskäärme ja Kenian hiekkaboa ja Kolumbian sateenkaariboa ja Kuningasboa ja kuningaspython ja

      SUKKANAUHAKÄÄRME ja Teksasin rottakäärme ja Puuboat siinä olis hyvii =)

    • miimuuuu

      Suosittelen viljakäärmettä. Niitä löytyy monen värisiä ja ne tottuvathelposti käsittelyyn niinkuin muutkin jos vaan jaksaa sylissä pidellä. Jos isomman käärmeenhaluat niin sitten kuningasboa. Muista: Lämpömatto/lamppu, kiipeilyoksia, piilo lämpimään ja viileämpään paikkaan ja juomakuppi. Käärmettä ei kannata ruokkia omassa terraariossa, koska se voi luulla saavansa ruokaa joka kerta, kun olette ottamassa sitä syliin. Itse ruokin vilikseni pahvilaatikossa. =)

    • itekin oon vasta ottanu käärmeen viljakäärme soveltuu hyvin ensi lemmikiksi jos ei oo kokemusta
      käärmeistä se on helppo hoitonen sitä aika monet suositelee ensi käärmeeks sitä on helppo käsitellä

      Viljakäärme soveltuu hyvin aloittelevan terraarioharrastajan ensimmäiseksi eläimeksi. Viljakäärmeen vaatimukset terraarion ja hoidon suhteen on kohtuullisen helppo toteuttaa, ja ongelmia ilmenee harvoin, jos hoidon perusasiat ovat kunnossa.
      Matelijan hankintaa lemmikiksi harkitaan usein silloin, kun perheessä on eläinallergiaa.


      Suosionsa viljakäärme on saanut erityisesti myrkyttömyyden, helppohoitoisuuden ja lempeän luonteensa ansiosta. Lajista on jalostettu lukematon määrä toinen toistaan hienompia värimuunnoksia, mikä lisää omalta osaltaan viljakäärmeen suosiota lemmikkimatelijana.

      Terraarion toiseen päähän luodaan noin 29-35 asteen lämmittelypaikka. Viileällä puolella sopiva lämpötila on päivällä 23-28 astetta, yöllä hieman matalampi. Pohjamateriaaliksi kelpaavat monet imukykyiset, pölyämättömät ja helposti puhdistettavat materiaalit, kuten talouspaperi, MörttiRöpö ja Repti Bark. Terraarion sisustusteisiin kuuluvat mm. vesikuppi ja piilopaikat, kiipeilyoksat, katosta roikkuva kori sekä seinään kiinnitettävät tasot tai kiipeilyä helpottava kalliotausta.

      Viljakäärmeet syövät eri kokoisia pakastehiiriä ja pieniä rottia. Ruoka sulatetaan ennen sen tarjoamista. Ravintolisät eivät ole pakollisia, mutta monet viljakäärmeet hyötyvät ruoan päälle ripoteltavista vitamiineista. täs viällä osote mistä voi lukee käärmeestä ¨http://matelijat.info/ toivotavasti täs on apua teille kun hankitte käärmettä t.jaana

      • 1+3

        Pientä korjausta...

        Terran lämpimässä päässä lämpö saa nousta 35 asteen tienoille, joskin muutama aste vähemmän riittää. Sen sijaan viileässä päässä tulisi olla huoneenlämpö. Kesäisin lämmöt tuppaa nousemaan turhan korkeiksi; jos myös viileän pään lämpö on 27 tai yli, otetaan lämmöt pois päältä. Yli 31 asteen lämmönnousu koko terrassa alkaa olla jo vaarallista; 27 astetta on viljakäärmeelle oma optimilämpö, siksi alle ja yli sen tulisi terran lämpöjen olla jotta se saa säädeltyä ruumiinlämpöään siirtymällä sopivalle lämpöalueelle.


    • Anonyymi

      Mikä olisi minulle nea Amanda ihamäelle hyvä käärme kun olen 8.v ja en tajua yhtään tästä puhumis jutusta mutta olen kuitenkin kiinnostunut käärmeistä ja asun keuruulla

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1771
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1112
    Aihe