Kosteusvaurio, formaldehydi, etc..

Koivu

Asunnostamme löydettiin kosteusvaurio. Epäilin sitä, koska eräs seinä (suihkun viereinen) haisi aivan ummehtuneelle ja homeiselle.

Asumme avomieheni kanssa erään opiskelija-asuntosäätiön asunnossa pk-seudulla. Tämän kiinteistön vahtimestari on vaikea tapaus. Kun sanoimme ensimmäisen kerran tästä hajusta vm:lle, hän kävi asunnossamme ja ainoa kommentti häneltä oli, että "Ei minun nenääni mikään muu haissut kuin kahvinkeittimeen jätetyt kahvinporot". Kun sitten huoltomies kävi asunnossa, niin hän havaitsi hajun heti ja kosteusmittari osoitti kosteusvauriota. Talo on rakennettu 1960/-70 luvun vaihteessa. Tämä vahtimestari soitti avomiehelleni, koska hän ei ilmeisesti voinut myöntää minulle sitä, että asunnosta löytyi jotain. Hän ei olisi soittanut minulle, ellen olisi ottanut itse yhteyttä.

Eräs tuttumme, rakennusmestari (aivan toiselta paikkakunnalta), kävi asunnossa ja totesi, että huoneet ovat aikaisemmin olleet suurempia ja suihkutila on ollut tod.näk. ennen ruokakomero/ kaappi. Suihkutilasta on päässyt vettä homehtuneeseen seinään. Seinärakenteessa saattaa olla formaldehydiä, joka viittaisi saamiini oireisiin (kurkun turpoaminen, kipu keuhkoissa). Nukuimme aluksi n. viikon homehtunutta seinää vasten. Kurkkuni turposi, kaikki kaulan ja kurkun lihakset tulivat todella kipeäksi ja lämpöily alkoi. Myös ongelmia vatsan ja ruoansulatuksen kanssa on. Muita oireita ovat mm. päänsärky, pahoinvointi, laihtuminen, nenän tukkoisuus (välillä toinen sierain täysin tukossa), kurkkukipu, jatkuvat flunssaoireet, ahdistus ja kipu keuhkojen yläosassa ja vastaavasti selän puolella lapaluiden välissä. Nukumme todella huonosti joka yö. Avomieheni ei saa niin vahvoja oireita kuin minä.

Asuntoon on vaihdettu tiiviimmät ikkunat, minkä vuoksi siellä on pakko pitää ikkunaa auki koko ajan. Asuntoon tukehtuu, jos ikkuna on kiinni 30 min. Kosteus ei siis pääse haihtumaan asunnosta, ja korvaavaa ilmaa ei tule?? Mielestäni tämä koko talo kuulostaa epäilyttävältä ja en haluaisi enää asua siinä. Huoneet ovat liian tiiviitä. Ja homeongelmaa vähätellään. Esim. vahtimestari sanoi minulle kosteusvaurion löytymisen jälkeen, että ei sitä silti tiedetä mikä minun oireet on aiheuttanut. Eikö se nyt ole selvää, että asunnossa on hometta?

Seuraavat toimenpiteet sen asunnon suhteen ovat seuraavat: Kylpyhuone remontoidaan, mutta auttaako se seinään? Sanokaa minulle te, jotka tiedätte homeremonteista enemmän. Miksi seinälle ei tehdä mitään, vaikka se on vaurioitunut ja haisee homeelle? Auttaako muka pelkkä kh-remontti? Eikö seinä pitäisi avata ja kuivattaa?

Meille tarjottiin samankokoinen asunto tästä samasta talosta. Uusi asuntomme on remontoitu, mutta silti minua arveluttaa koko talo. Kaikissa huoneissa on yhtä tiiviit ikkunat, samat seinämateriaalit (formaldehydi?) ja muovimattolattia (kenties huonosti liimattu, kosteaan pohjaan?). Minua pelottaa nyt se, että samat oireet jatkuvat uudessa asunnossa. Olemme opiskelijoita molemmat ja ei ole paljon rahaa muuttoihin. Tosin haluaisin nykyisestä talostamme kokonaan pois, koska se joka tapauksessa vaikuttaa riskialttiilta.

Olen äänenkäytön kanssa tekemisissä paljon (puhuminen, laulaminen), joten havaitsen myös äänenkäyttöön liittyvät ongelmat pian, kuten nämä kurkkuoireet ja hengitysvaikeudet. Asuntomme ei ole ainut homeongelma, koska joudun olemaan myös koulullani samanlaisten asioiden kanssa tekemisissä. En jaksa asua hometalossa, koska olen nyt koko ajan kosketuksissa homerakennusten kanssa. Elämäni on vaikeutunut paljon, koska homeongelmat rajoittavat opiskeluani täysin.

Voisiko joku kertoa minulle mielipiteensä tästä talosta kuvausten perusteella? Onko koko rakennus todennäköisesti vaarallinen, koska kaikissa asunnoissa on ainakin nämä ylitiiviit ikkunat? Olen kysellyt muiltakin asukkailta, jotka asuvat samassa talossa remontoiduissa asunnoissa ja he ovat myös sanoneet, että ikkunaa täytyy pitää koko ajan auki.

14

3718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heti pois

ennen kuin vauriot on korjattu, olette ehtineet sairastua vakavasti. eikä niitä luultavasti edes korjata kunnolla. kuivaaminen ei riitä, koska kuivat homeet ovat yhtä vaarallisia terveydelle. kaikki homehtunut materiaali pitää poistaa ja uusia eikä asunnossa saa asua remontin aikana.

• PP3 suojat päässä siellä

käydäkin. Myös iho on suojattava, aste ry:een heti yhteys.

• homeahdistus1

suunniteltu remontti kuulostaa täysin riittämättömältä. Esim. tuo seinä pitäisi purkaa pois, ei kuivattaa.

Vaihtakaa taloa ja tutustukaa uuteen taloon ennen muuttoa. Sisäilma on hyvää, kun sitä ei huomaa.

Lauluäänesi voi olla täysin entinen pikapuoliin, kuten tältä palstalta olemme saaneet lukea. Myös oma ääneni on muuttunut pysyvästi käheäksi, sairastin lukuisia kurkunpääntulehduksia hometyöpaikassani. Minulle sillä ei ole niin väliä, en laula.

• koko talosta

ja kertokaa muillekin asukkaille ongelmasta. Törkeää miten siellä huijataan asukkaita!!

• ja tavarat

Kuten täällä mainittiin,kaikki vaurioituneet rakenteet pitää vaihtaa,ei kuivata.Ja pahin oireillenne on edessä,jos muutatte remontin jälkeen takaisin.Silloin siellä on mahtavat homeitiöpitoisuudet,sillä tuolla mentaliteetilla kun korjausta suunnitellaan,tuskin panostavat remontin jälkeiseen,erittäin tarkkaan puhdistukseen.Nyt melkoisella todennäköisyydellä myös teidän irtaimistonne on saastunut.Kun viette tavarat uuteen asuntoon,oireilu jatkuu.Ja silloin on vaikea selvittää kummassa vika,uudessa asunnossa vaiko tavaroiden mukana tulleissa itiöissä.

• Eloonjäänyt

Vai pikemminkin homeessa koko talo?

Ikkunoiden aukipitäminen on selkeä merkki siitä, että talossa on hometta. Homeasunnoissa ilma on tunkkainen; tuntuu, ettei ilma vaihdu riittävästi tai että se loppuu kokonaan. On vaikea hengittää. Siispä avataan ikkuna.

Opiskelija-asunnot, samoin kuin kunnalliset vuokra-asunnot, ovat tässä maassa järjestään sairaita. Ikkunat ovat riveissä auki kesät talvet, usein myös parvekkeen ovet auki, samoin ulko-ovet rappukäytävään. Ihmiset syyttävät milloin mitäkin: hellettä, lämmitystä, ilmanvaihtoa, sitä että joku naapuri polttaa tupakkaa joko sisällä tai ulkona... Todellisuudessa home on syy tunkkaiseen sisäilmaan ja ikkunoiden aukipitämiseen.

Noin pahasti homeista oireilevina tarvitsette kosteusvauriottoman, homeettoman asunnon. Katsoessanne teille tarjottuja asuntoja kiinnittäkää huomiota siihen, onko talossa ikkunoita auki; tuntuuko rappukäytävään tultaessa outoja hajuja tai tuntuuko ilma ummehtuneelta; kävelkää raput ylös asti ja tarkkailkaa sekä hajuja että omaa vointianne (hengästyttekö, alkaako jokin tuntumaan päässä...); asunnossa sulkekaa ovet ja kiertäkää ajan kanssa huone kerrallaan haistelemassa ja tutkimassa huoneet, kiinnittäkää erityisesti huomiota kylpyhuoneeseen ja keittiöön. Tarkkailkaa kosteusvaurioiden jälkiä ja kysykää asunnon näyttäjältä, onko talossa ollut kosteusvaurioita, korjauksia tai muita ongelmia.

Varma merkki asunnon homeesta on sekin, jos asunnossa katsottaessa on ikkunoita auki (yleensä kylpyhuoneen ikkuna). Huoltomiehet käyvät myös joissakin paikoissa tuulettamassa katsottavaa asuntoa tuntikausia ja käyvät sitten ennen katsojien tuloa pistämässä ne kiinni. Pitävät sitten niin kiirettä siinä, että 10 minuutissa pitäisi olla asunto katsottuna. Kannattaa selittää, että haluatte terveen asunnon ja saatte homeista oireita. Voitte näin myös pyytää lupaa jäädä asuntoon useammaksi tunniksi. Parasta olisi, jos pääsisitte yöpymään asuntoon ennen sen ottamista: aamuisesta olosta pystyy päättelemään aika paljon asunnon kunnosta.

Tuulettakaa ja nukkukaa avoimen ikkunan äärellä tai mieluummin jossain aivan muualla. Vaatikaa tervettä asuntoa, jossa voitte toipua.

• tark

Ikkunoiden auki pitäminen on yleensä merkki siitä että ilmanvaihto ei toimi kunnolla. Asukkaan vastuulla on järjestää hallittu korvausilman saanti, mikäli talossa ei ole korvausilmaventtiilejä. Nykyään noin puolessa viranomaisten hoitamissa home-epäily jutuissa syy on huonosti toimiva ilmanvaihto.

Toinen syy ikkunoiden auki pitämiseen on liian korkea sisälämpötila.

• kopsari
        tark kirjoitti:

Ikkunoiden auki pitäminen on yleensä merkki siitä että ilmanvaihto ei toimi kunnolla. Asukkaan vastuulla on järjestää hallittu korvausilman saanti, mikäli talossa ei ole korvausilmaventtiilejä. Nykyään noin puolessa viranomaisten hoitamissa home-epäily jutuissa syy on huonosti toimiva ilmanvaihto.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000019557036#22000000019557036

• vai arvaus

• Eloonjäänyt
        tark kirjoitti:

Ikkunoita pidetään auki yleensä juuri homeen takia. Ihmiset eivät tätä syytä vain yleensä tiedosta, vaan ovat vastaanottavaisia rakennusten kunnosta ja huollosta vastaavien selityksille, joiden mukaan vika löytyy aina asukkaasta, ellei valittajasta itsestään niin sitten naapurista. Virallisten selitysten mukaanhan missään rakennuksissa ei ole homeita.

Olen itse sairastunut homemyrkyistä asunnossa, joka oli myöhempien tutkimusten mukaan kutakuinkin läpihomeessa. Ensimmäinen selitys niin isännöitsijältä kuin terveystarkastajaltakin oli kuitenkin juuri ilmanvaihto: ongelmat johtuivat mukamas vain siitä, ettei ilma vaihtunut tarpeeksi painovoimaisessa järjestelmässä. Pötyä! Seuraava selitys olikin sitten liian suuri sisälämpötila. Pötyä sekin, sillä 20 astetta ei mitenkään ole liian kuuma.

Kosteusvauriohomeet ovat myrkyttäneet elimistöni siinä määrin, että pystyn aistimaan homeet rakennuksista sekä myös hometiloissa olleista ihmisistä tai tavaroista. Kehoni reaktiot eivät valehtele eikä niihin voi selityksillä vaikuttaa. Kehoni reaktioiden avulla olen löytänyt useita olemassaolevia kosteusvaurioita tai saanut selityksen huonosti korjatusta vesivahingosta.

Olen myös homeille herkistyttyä alkanut harrastamaan rakennusten tutkimista. Mielenkiintoista on, että homerakennuksen tunnistaa yleensä jo ulkoapäin. On merkkejä, joista homeongelmat näkee. Näitä ovat mm. mustuneet valumajäljet ulkoseinillä, pölyiset ikkunat, jatkuva tuulettaminen.

Kun kerrostalossa näkee rivistön avonaisia ikkunoita, on helppo päätellä jo ulkoapäin, missä varsinainen ongelma todennäköisesti on. Pahimmissa taloissa kaikki ikkunat ovat auki; ilma kyllä virtaa, mutta se ei tunnu riittävän; home haisee ja ennenkaikkea aiheuttaa homeherkälle tyypillisiä, täysin tunnistettavia reaktioita.

Tottakai huonosti toimiva ilmanvaihto voi aiheuttaa homeongelmia, mutta näinkään syntyneitä homevaurioita ei korjata pelkästään ilmanvaihtoa korjaamalla. Homevauriot on korjattava huolellisesti purkamalla.

• naanaanaa

törmäsin tähän viestiin sattumalta ja tuli mieleen samantyyppisiä ongelmia. olen asunut perheeni kanssa tässä asunnosssa nyt yht.4 vuotta. pojallani on mm.homeitiöallergia. huomasin kylpyhuoneessa mustia läikkiä kaakelisaumoissa ja laattojen väleissä. riesana oli myös pitkään jatkunut huono sisäilma. olen aina ollut kova siivoamaan ja pesen kylppärin ja saunan perusteellisesti aina kerran viikossa. kutsuin huoltomiestä katsomaan ongelmakohtia. hetken naputeltuaan ja haisteltuaan hän tokaisi että kyseessä on vain kosmeettinen haitta ja kyse on omasta hygieniasta! jätkä käski vaan välillä tuulettaakin....sanoin että jos löydät yhenkin ihmisen joka siivoo yhtä paljon ku minä niin maksan sulle tonnin. soitin huoltomiehen käynnin jälkeen huoltoyhtiöön ja kerroin tilanteen. asiakaspalvelussa oltiin yhtämieltä mun kanssa siitä että homma täytyy viedä eteenpäin ja niinpä sitten sain kosteusmittaajan kylään. hupsishupsis tämä "kosmeettinen" haitta aiheutti kuukauden poismuuton kotoa ja kylppärin lattia revittiin auki (muovimattoa) ja korjauksen kuivauksen jälkeen vaihdettiin laattalattia. ei kannata uskoa jos huoltomies tai isännöitsijä vähättelee ongelmaa. meillä vähäteltiin sitä todennäköisesti siksi ettei tarttis maksaa kallista korjausta.....

• formaldehydi
    • voi kurjuus
    • Lastulevyä seinässäs

Niukat kiitokset rakennusmateriaaliteollisuudelle. Tämä teollisuudenala on haitallinen ja periaatteiltaan epäterve. Hävetkää!

"Formaldehydi on ihmisessä syöpää aiheuttava aine, mikäli sille altistuu pitkäaikaisesti tai toistuvasti. Toistuva altistuminen formaldehydille voi aiheuttaa myös silmien ja nenän kroonista ärsytystä, alempien hengitysteiden ärsytystä ja astman kaltaisia oireita. Toistuva ihoaltistus voi aiheuttaa allergista ihottumaa.

Lyhytaikaisen altistumisen vaikutuksia ovat muun muassa silmien ja hengitysteiden ärsytys. Hengitysteissä formaldehydi aiheuttaa polttavaa tunnetta, yskää, päänsärkyä, pahoinvointia ja hengenahdistusta. Formaldehydin hengittäminen voi aiheuttaa myös kurkunpään turvotusta, keuhkoputkien supistumista, keuhkotulehdusta, maksa- ja munuaisvaurioita sekä keuhkopöhön. Formaldehydin vesiliuosten roiskeet silmään aiheuttavat polttavaa tunnetta silmässä. Väkevä formaldehydin vesiliuos voi aiheuttaa sarveiskalvon samentumisen tai sokeutumisen. Formaldehydiliuos voi aiheuttaa ihon kihelmöintiä, kuivumista ja punoitusta."

Lähteet:

GlaxoSmithKline (Suomen rokotetoimittaja)
      Työterveyslaitos
      Maailman terveysjärjestö WHO
      Euroopan lääkevirasto EMEA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      70
      759
    Aihe