epilepsia ja lentäminen

saija

Asiasta en ole itse aivan varma ja minua kiinnostaisi tietää saako epileptikko matkustaa lentokoneella?ja jos saa niin onko lentoajalla niin väliä?

42

5366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t.i.i.t.u

      ainakin itse olen lentänyt kymmeniä kertoja!
      Ei lentoajalla ole muuten väliä,kun muistaa vaan oman jaksamisen :)

      Jos matkustaa yksin,niin olisi varmasti hyvä mainita lentokoneen henkilökunnalle epilepsiasta (ainakin jos matka on pitkä)

      • saija

        kiitos tuhannesti!


      • Selälläänlentäjä

        Ei ongelmaa. Itse lennän harrastuksena purjeliitokonetta.


      • Anonyymi
        Selälläänlentäjä kirjoitti:

        Ei ongelmaa. Itse lennän harrastuksena purjeliitokonetta.

        Onko sinulla epilepsia ja lennät purjelentokonetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla epilepsia ja lennät purjelentokonetta?

        Minulla tulee epilepsia kohtaus harvoin vuodessa mutta on lääke eikä tule mitää pahaa vaan oikeastaan tulee tunteina!
        Ei kouristuksia tai muuta mutta tunnen huonon olon!


    • mies vaan

      hei,
      ei lentäminen ole ongelma vaan aikaerot. epileptikko ei voi lentää monien tuntien aikaerojen maahan. esim. kreikka on hyvä kohde kun aika on sama kuin suomessa.

    • käy lentäjän tie

      Tietysti epileptikko voi lentää. Lähelle ja kauas. Aikaero ei ole mikään syy rajoittaa lentämistä. Omat voimat ratkaisevat.

      Rajoituksia on lentolupakirjan hankinnalle. Mutta mahdottomuus ei ole sekään. Tiedossani on epileptikko joka on saanut luvat sairaudesta huolimatta.

      • kxtaawi

        epileptikko voi lentää
        ihan oikeasti
        ihan oikealla lentokoneella, kokemusta ON!

        ajelin vain noin 5km

        t. taavi boy


      • kxtaawi
        kxtaawi kirjoitti:

        epileptikko voi lentää
        ihan oikeasti
        ihan oikealla lentokoneella, kokemusta ON!

        ajelin vain noin 5km

        t. taavi boy

        Mitä pahaa on että oikein poisto piti suorittaa.

        Kun sain lennellä koneella, siis ohjata
        kun vieressä sukulais kapu istui ja itse
        vähän ohjastin hetken aikaa.

        Olihan se kivaa olla myös elämässään
        "kapteeni"


      • Hugo.
        kxtaawi kirjoitti:

        Mitä pahaa on että oikein poisto piti suorittaa.

        Kun sain lennellä koneella, siis ohjata
        kun vieressä sukulais kapu istui ja itse
        vähän ohjastin hetken aikaa.

        Olihan se kivaa olla myös elämässään
        "kapteeni"

        No johan oli kapulta päätös. Tiedottiko matkustajille, että hetken epilepsiaa sairastava lentää konetta?:D. Eihän siinä varmaan mitään vaaraa varmaan ollut, mutta voisihan tuosta tiedottaa... oliko kyseessä Finnair? Aika merkillinen tilanne, mutta automaattiohjaushan siellä tietenkin hoitaaa asiat ja jos oikeasti lensit konetta, niin jollain on kyllä harkinta pettänyt ja pahasti.


      • kxtaawi
        Hugo. kirjoitti:

        No johan oli kapulta päätös. Tiedottiko matkustajille, että hetken epilepsiaa sairastava lentää konetta?:D. Eihän siinä varmaan mitään vaaraa varmaan ollut, mutta voisihan tuosta tiedottaa... oliko kyseessä Finnair? Aika merkillinen tilanne, mutta automaattiohjaushan siellä tietenkin hoitaaa asiat ja jos oikeasti lensit konetta, niin jollain on kyllä harkinta pettänyt ja pahasti.

        Kaksistaan, kapteeni kun irroittaa kätensä
        niin toinen vieressä esiselostuksen jälkeen
        voi pidellä ohjaus-sauvasta niin ei se ole
        se ohjaaminen ole sen ihmeempi,
        ne on samanlaiset paikat molemmat
        siinä koneessa.

        Eli en tietty lähteä osaisi enkä laskeutua...ehkä ;))))vois mennä nurin.

        t. taavi boy


      • Lentotaidoton

        Ystävällisest haluan sanoa, että aikaero saattaa laukaista epilepsiakohtauksen


    • Ei-ei-mies

      että ylimääräinen välilasku maksaa satoja tuhansia euroja.

      • Lentänyt

        Ei kai se kuitenkaan epileptikon maksettavaksi tule? Ja onhan ihmisiä saanut sydänkohtauksiakin koneessa. Eihän se ole matkustajan vika jos saa kohtauksen koneessa?


      • Mikänimerkkikelpaa

        Lue vastaukset Hilipatirallaa ja Lentäminen. Monin terveisin eli vastauksien laatija


    • Matkustajalle:

      http://www.finnair.fi/web/finnair/scripts/template_2level_white.jsp?BV_SessionID=@@@@0166930500.1159194478@@@@&BV_EngineID=cccdaddimehggmlcfjlcgeedfondglm.0&pageid=-13003

      Lue myö kohdasta -"Lentokoneen miehistöllä ei ole velvollisuutta......"

      Seuraavassa suora lainaus sivulta:

      http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/matkailijan_terveysopas/lukijalle/erityista_huomiota_vaativat_matkailijat/iakkaat__sairaat_ja_toipilaat/


      "Matkustaminen ja esimerkiksi lentäminen eivät sinänsä vaikuta epilepsiaan. Pitkäkestoiset lentomatkat, joihin liittyy aikavyöhykkeiden ylittämistä ja aikaerorasitusta, aiheuttavat väsymystä ja voivat altistaa kohtauksille. Riski on otettava huomioon etenkin tietyissä epilepsiatyypeissä, kuten nuoruusiän myoklonisessa epilepsiassa ja heräämisvaiheen yleistyneissä toonis-kloonisissa kohtauksissa. Potilaan on matkustamisen aikana pyrittävä varmistamaan, että lääkityksen annosvälit säilyvät mahdollisimman säännöllisinä".

    • -------

      "Asiasta en ole itse aivan varma ja minua kiinnostaisi tietää saako epileptikko matkustaa lentokoneella?ja jos saa niin onko lentoajalla niin väliä?"

      Aika rasistinen kommentti... Rasismia se on sairaudenkin vuoksi eriarvoistaminen. Tosin tyhmyyskin näyttää joskus rasismilta.

      • alkuperäiseltä kirjoittajalta on erittäin hyvä ja en pysty näkemään siinä mitään syrjintään liittyvää.

        Ota huomioon, että palstalle kirjoittelee monia "uusia" epileptikoita ja silloinhan pitää kysellä, jos on epävarmuutta.

        Epiin liittyvää tyhmää kysymystä ei ole -tosin samaa ei voi sanoa kommentistasi.


      • Jaanakka
        Pärre kirjoitti:

        alkuperäiseltä kirjoittajalta on erittäin hyvä ja en pysty näkemään siinä mitään syrjintään liittyvää.

        Ota huomioon, että palstalle kirjoittelee monia "uusia" epileptikoita ja silloinhan pitää kysellä, jos on epävarmuutta.

        Epiin liittyvää tyhmää kysymystä ei ole -tosin samaa ei voi sanoa kommentistasi.

        kommentistasi! Juuri näinhän se on; kun asiat ovat uusia, niihin täytyy tutustua! Pitää kysyä ja penkoa! Kiitti jälleen kerran meidän kaikkien puolesta!!!


      • -------
        Pärre kirjoitti:

        alkuperäiseltä kirjoittajalta on erittäin hyvä ja en pysty näkemään siinä mitään syrjintään liittyvää.

        Ota huomioon, että palstalle kirjoittelee monia "uusia" epileptikoita ja silloinhan pitää kysellä, jos on epävarmuutta.

        Epiin liittyvää tyhmää kysymystä ei ole -tosin samaa ei voi sanoa kommentistasi.

        "alkuperäiseltä kirjoittajalta on erittäin hyvä ja en pysty näkemään siinä mitään syrjintään liittyvää."

        Eikö sairauden vuoksi eriarvoistaminen ole syrjintää? Minä olen toista mieltä.

        "Epiin liittyvää tyhmää kysymystä ei ole -tosin samaa ei voi sanoa kommentistasi."

        Voisitko perustella, miksi kommenttini oli tyhmä? Se, että aloittajan kommentti vaikutti rasistiselta, oli minun MIELIPITEENI - tyhmiä kysymyksiä ei siis ole, mutta mielipiteitä on, niinkö? Pidätkö kaikkia kanssasi eri mieltä olevia tyhminä?

        Kommenttini ei ollut tyhmä edes siksi, että olisin haukkunut aloittajaa rasistiksi - KYSYIN siitä. Kysyin, jotta voisin TARVITTAESSA välttää jatkossa saman kirjoittajan kommentteja, sillä en halua olla edes virtuaalisesti tekemisissä rasistin tai muiden s*atanaa palvelevien kanssa.


      • ------- kirjoitti:

        "alkuperäiseltä kirjoittajalta on erittäin hyvä ja en pysty näkemään siinä mitään syrjintään liittyvää."

        Eikö sairauden vuoksi eriarvoistaminen ole syrjintää? Minä olen toista mieltä.

        "Epiin liittyvää tyhmää kysymystä ei ole -tosin samaa ei voi sanoa kommentistasi."

        Voisitko perustella, miksi kommenttini oli tyhmä? Se, että aloittajan kommentti vaikutti rasistiselta, oli minun MIELIPITEENI - tyhmiä kysymyksiä ei siis ole, mutta mielipiteitä on, niinkö? Pidätkö kaikkia kanssasi eri mieltä olevia tyhminä?

        Kommenttini ei ollut tyhmä edes siksi, että olisin haukkunut aloittajaa rasistiksi - KYSYIN siitä. Kysyin, jotta voisin TARVITTAESSA välttää jatkossa saman kirjoittajan kommentteja, sillä en halua olla edes virtuaalisesti tekemisissä rasistin tai muiden s*atanaa palvelevien kanssa.

        väkisin haluaa nähdä joka asiassa "syrjintää", niin ehkä asia on sitten niin.

        Perusteluni tuohon pitkään loppulitaniaasi löytyy ensimmäisestä viestistäsi eli:

        "Tosin tyhmyyskin näyttää joskus rasismilta".

        Tuosta saa sellaisen kuvan, että jotenkin ehdottomasti haluat pitää ap-kirjoittajaa sekä tyhmänä että rasistina.

        Ja en todellakaan pidä eri mieltä kanssani olevia tyhminä.

        Nautihan syksyn tulosta ja älä näe rasismia jokaisessa kirjoituksessa.


      • parempi
        ------- kirjoitti:

        "alkuperäiseltä kirjoittajalta on erittäin hyvä ja en pysty näkemään siinä mitään syrjintään liittyvää."

        Eikö sairauden vuoksi eriarvoistaminen ole syrjintää? Minä olen toista mieltä.

        "Epiin liittyvää tyhmää kysymystä ei ole -tosin samaa ei voi sanoa kommentistasi."

        Voisitko perustella, miksi kommenttini oli tyhmä? Se, että aloittajan kommentti vaikutti rasistiselta, oli minun MIELIPITEENI - tyhmiä kysymyksiä ei siis ole, mutta mielipiteitä on, niinkö? Pidätkö kaikkia kanssasi eri mieltä olevia tyhminä?

        Kommenttini ei ollut tyhmä edes siksi, että olisin haukkunut aloittajaa rasistiksi - KYSYIN siitä. Kysyin, jotta voisin TARVITTAESSA välttää jatkossa saman kirjoittajan kommentteja, sillä en halua olla edes virtuaalisesti tekemisissä rasistin tai muiden s*atanaa palvelevien kanssa.

        Että hakeutuisit, oikeaan paikkaan, jonne kuulut. Et tänne palstalle. Asiattomat ja ilkeilevät ja riitaa haastavat, voisivat ottaa oman palstan.Mene itseesi ja mieti oikein mitä tahdot, muiden tuollaisesta ajatella.Sivistys hakusessa.


      • Jaanakka
        ------- kirjoitti:

        "alkuperäiseltä kirjoittajalta on erittäin hyvä ja en pysty näkemään siinä mitään syrjintään liittyvää."

        Eikö sairauden vuoksi eriarvoistaminen ole syrjintää? Minä olen toista mieltä.

        "Epiin liittyvää tyhmää kysymystä ei ole -tosin samaa ei voi sanoa kommentistasi."

        Voisitko perustella, miksi kommenttini oli tyhmä? Se, että aloittajan kommentti vaikutti rasistiselta, oli minun MIELIPITEENI - tyhmiä kysymyksiä ei siis ole, mutta mielipiteitä on, niinkö? Pidätkö kaikkia kanssasi eri mieltä olevia tyhminä?

        Kommenttini ei ollut tyhmä edes siksi, että olisin haukkunut aloittajaa rasistiksi - KYSYIN siitä. Kysyin, jotta voisin TARVITTAESSA välttää jatkossa saman kirjoittajan kommentteja, sillä en halua olla edes virtuaalisesti tekemisissä rasistin tai muiden s*atanaa palvelevien kanssa.

        Et sitten tule ottaneeksi huomioon, että jotkut sairaudet jo sinällään eriarvoistavat: vaikeata sydänvikaa poteva ei voi haaveilla pääsevänsä mukaan vuorikiipeilyryhmään (tuskin lentämistäkään suositellaan), Downin syndroomaa sairastava ei tule nousemaan työurallaan jne. Alkuperäinen kirjoittaja haluaa vain tietää, onko lentämisestä epileptikolle itselleen vaaraa: kysymys on hyvä ja asiallinen!

        Kysymyksesi, että onko ap-kirjoittaja rasisti on käsittämätön ja niin kaukaa haettu, ettei tämä ap varmaan olisi suurin surminkaan kuvitellut herättävänsä jossakin ao. tunteita. Mitä vikaa on siinä, että kysyy, mikä on itselle turvallista ja mikä ei?


      • solisti

        Tiedätkö nyt mistä puhut? Rasismi tarkoittaa suoraan suomeksi käännettynä rotuerottelu. Ei kai nyt sentään epileptikot ole eri rotua kun muut suomalaiset vai? Tarkoitat ilmeiseti syrjintää ja kautta aikain on epileptikot varsin kovin ottein syrjitty (eivät saaneet hankki lapsia, mennä naimisiin y.m. vielä 60-luvulla. Samoin muutkin vammaisryhmät ovat saaneet kokea syrjintää, mutta todella pahasti on tämä koskenut meitä epilepsiaa sairastavia ja on vaikeuttanut monen elämää ja toimeentuloa. Näin vain on ollut, ja on edelleen. Parasta katsoa totuutta silmään.


      • saija

        on varmaan ihan hirveän rasistista ottaa asiasta selvää kun ei tiedä.mun mielestäni siinä ei kyllä ole mitään väärää ja turhaan tulet ihmisiä syyttelemään kun et tosiaan tiedä mikä tilanne on. pakko ottaa asiasta selvää ettei monien vuosien unelmaa tarvitse vaan unohtaa.kiitos kaikille vastauksista..nyt tiedän että unelmat voivat käydä vielä toteen:)


      • Hugo.

        Eiköhän hän kysynyt kysymyksen tarkoittaen itseään ja olet nyt ymmärtänyt väärin.


      • -------
        Pärre kirjoitti:

        väkisin haluaa nähdä joka asiassa "syrjintää", niin ehkä asia on sitten niin.

        Perusteluni tuohon pitkään loppulitaniaasi löytyy ensimmäisestä viestistäsi eli:

        "Tosin tyhmyyskin näyttää joskus rasismilta".

        Tuosta saa sellaisen kuvan, että jotenkin ehdottomasti haluat pitää ap-kirjoittajaa sekä tyhmänä että rasistina.

        Ja en todellakaan pidä eri mieltä kanssani olevia tyhminä.

        Nautihan syksyn tulosta ja älä näe rasismia jokaisessa kirjoituksessa.

        "Perusteluni tuohon pitkään loppulitaniaasi löytyy ensimmäisestä viestistäsi eli:

        "Tosin tyhmyyskin näyttää joskus rasismilta".

        Tuosta saa sellaisen kuvan, että jotenkin ehdottomasti haluat pitää ap-kirjoittajaa sekä tyhmänä että rasistina."

        No, sitä en tarkoita. Tarkoitan vain, että tyhmät kysymykset saattavat vaikuttaa rasistisilta/syrjiviltä.


      • -------
        Jaanakka kirjoitti:

        Et sitten tule ottaneeksi huomioon, että jotkut sairaudet jo sinällään eriarvoistavat: vaikeata sydänvikaa poteva ei voi haaveilla pääsevänsä mukaan vuorikiipeilyryhmään (tuskin lentämistäkään suositellaan), Downin syndroomaa sairastava ei tule nousemaan työurallaan jne. Alkuperäinen kirjoittaja haluaa vain tietää, onko lentämisestä epileptikolle itselleen vaaraa: kysymys on hyvä ja asiallinen!

        Kysymyksesi, että onko ap-kirjoittaja rasisti on käsittämätön ja niin kaukaa haettu, ettei tämä ap varmaan olisi suurin surminkaan kuvitellut herättävänsä jossakin ao. tunteita. Mitä vikaa on siinä, että kysyy, mikä on itselle turvallista ja mikä ei?

        "Kysymyksesi, että onko ap-kirjoittaja rasisti on käsittämätön --"

        Minusta kysymys oli mitä selkeintä suomen kieltä eikä siinä ollut edes kielellisiä virheitä. Tietenkin se voi silti olla käsittämätön niille, joiden lukutaito tai älykkyys ovat keskimääräistä matalampaa tasoa, mutta kaikkia ei voi miellyttää. Selkeyden vuoksi voisin esimerkiksi ta-vut-taa tekstin tai kirjoittaa SUURAAKKOSIN, mutta koska luultavasti suurimmalle osalle foorumin käyttäjistä normaali teksti on miellyttävämpää, käytän sitä.

        "Mitä vikaa on siinä, että kysyy, mikä on itselle turvallista ja mikä ei?"

        Valitettavasti minä en tunne aloittajaa eikä minulla ei myöskään ole yliluonnollisia kykyjä, jonka perusteella olisin tiennyt, kysyykö hän omasta puolestaan (aloittajahan ei aloitusviestissä kertonut, sairastaako hän epilepsiaa.). MINÄ en siis tiennyt hänen motiiviaan kysymykselle. Toivottavasti sinä tunnet aloittajan, sillä oudot yliluonnolliset kyvyt ennustaa asioita ovat myös s*atanasta.


      • -------
        solisti kirjoitti:

        Tiedätkö nyt mistä puhut? Rasismi tarkoittaa suoraan suomeksi käännettynä rotuerottelu. Ei kai nyt sentään epileptikot ole eri rotua kun muut suomalaiset vai? Tarkoitat ilmeiseti syrjintää ja kautta aikain on epileptikot varsin kovin ottein syrjitty (eivät saaneet hankki lapsia, mennä naimisiin y.m. vielä 60-luvulla. Samoin muutkin vammaisryhmät ovat saaneet kokea syrjintää, mutta todella pahasti on tämä koskenut meitä epilepsiaa sairastavia ja on vaikeuttanut monen elämää ja toimeentuloa. Näin vain on ollut, ja on edelleen. Parasta katsoa totuutta silmään.

        "Tiedätkö nyt mistä puhut? Rasismi tarkoittaa suoraan suomeksi käännettynä rotuerottelu."

        Tiedän, mistä puhun. Sanojen käyttötarkoitukset muuttuvat ja puhujien kesken on alueellista ja sosiaalistakin variaatiota, esimerkiksi minun murteessani "rasismi" tarkoittaa monenlaista syrjintää.

        "Ei kai nyt sentään epileptikot ole eri rotua kun muut suomalaiset vai?"

        Voivat olla tai olla olematta - luuletko, että ainoastaan suomalaisilla esiintyy epilepsiaa?

        "Tarkoitat ilmeiseti syrjintää ja kautta aikain on epileptikot varsin kovin ottein syrjitty (eivät saaneet hankki lapsia, mennä naimisiin y.m. vielä 60-luvulla. Samoin muutkin vammaisryhmät ovat saaneet kokea syrjintää, mutta todella pahasti on tämä koskenut meitä epilepsiaa sairastavia ja on vaikeuttanut monen elämää ja toimeentuloa. Näin vain on ollut, ja on edelleen. Parasta katsoa totuutta silmään."

        Minäpä en hyväksy syrjintää enkä monia muitakaan asioita pelkästään sen perusteella, että ennen niin on ollut. MIELESTÄNI on säälittävää ja sitä paitsi raukkamaista tulevia sukupolvia kohtaan, että alistuu eikä yritä tehdä huonosti oleville asioille mitään. En kuitenkaan kannata syrjintää, vaan sellaisetkin ressukat saavat täällä mielestäni kirjoitella, vaikka minua oksettaakin sellainen ajatusmaailma.


      • Jaanakka
        ------- kirjoitti:

        "Kysymyksesi, että onko ap-kirjoittaja rasisti on käsittämätön --"

        Minusta kysymys oli mitä selkeintä suomen kieltä eikä siinä ollut edes kielellisiä virheitä. Tietenkin se voi silti olla käsittämätön niille, joiden lukutaito tai älykkyys ovat keskimääräistä matalampaa tasoa, mutta kaikkia ei voi miellyttää. Selkeyden vuoksi voisin esimerkiksi ta-vut-taa tekstin tai kirjoittaa SUURAAKKOSIN, mutta koska luultavasti suurimmalle osalle foorumin käyttäjistä normaali teksti on miellyttävämpää, käytän sitä.

        "Mitä vikaa on siinä, että kysyy, mikä on itselle turvallista ja mikä ei?"

        Valitettavasti minä en tunne aloittajaa eikä minulla ei myöskään ole yliluonnollisia kykyjä, jonka perusteella olisin tiennyt, kysyykö hän omasta puolestaan (aloittajahan ei aloitusviestissä kertonut, sairastaako hän epilepsiaa.). MINÄ en siis tiennyt hänen motiiviaan kysymykselle. Toivottavasti sinä tunnet aloittajan, sillä oudot yliluonnolliset kyvyt ennustaa asioita ovat myös s*atanasta.

        ovat tyhmät kysymykset. Ihan noin niin kuin tiedoksi: oman järjen käyttö on sallittua (vaikka eihän se onnistu, jos sellaista ei ole).


      • Jaanakka
        ------- kirjoitti:

        "Kysymyksesi, että onko ap-kirjoittaja rasisti on käsittämätön --"

        Minusta kysymys oli mitä selkeintä suomen kieltä eikä siinä ollut edes kielellisiä virheitä. Tietenkin se voi silti olla käsittämätön niille, joiden lukutaito tai älykkyys ovat keskimääräistä matalampaa tasoa, mutta kaikkia ei voi miellyttää. Selkeyden vuoksi voisin esimerkiksi ta-vut-taa tekstin tai kirjoittaa SUURAAKKOSIN, mutta koska luultavasti suurimmalle osalle foorumin käyttäjistä normaali teksti on miellyttävämpää, käytän sitä.

        "Mitä vikaa on siinä, että kysyy, mikä on itselle turvallista ja mikä ei?"

        Valitettavasti minä en tunne aloittajaa eikä minulla ei myöskään ole yliluonnollisia kykyjä, jonka perusteella olisin tiennyt, kysyykö hän omasta puolestaan (aloittajahan ei aloitusviestissä kertonut, sairastaako hän epilepsiaa.). MINÄ en siis tiennyt hänen motiiviaan kysymykselle. Toivottavasti sinä tunnet aloittajan, sillä oudot yliluonnolliset kyvyt ennustaa asioita ovat myös s*atanasta.

        että joidenkin kielellinen taito rajoittuu mitä ilmeisimmin muotokieleen. Ts. sisällöstä ei pysty vastaamaan, koska ei yksinkertaisesti ymärrä konkretian/abstraktion merkityseroja. Sanoisimpa, että henkilö, jolla ei tällaista taitoa ole, on kyllä heikommalla kuin sellainen, jonka ei tarvitse "kettuilla" suuraakkosilla tai tavutuksella.

        Hyvää aakkostelua sinulle vaan! Vaikutat sen verran "ikäiseltä", että en usko sinun enää ennättävän omaksua mitään sisältöjuttuja. Katsos, baby, sana yhdessä paikkaa merkitsee jotakin, mutta toisessa taas jotain ihan muuta. No well, kaikilla ei riitä kielellinen äly tuon asian tajuamiseen.


      • solisti
        ------- kirjoitti:

        "Tiedätkö nyt mistä puhut? Rasismi tarkoittaa suoraan suomeksi käännettynä rotuerottelu."

        Tiedän, mistä puhun. Sanojen käyttötarkoitukset muuttuvat ja puhujien kesken on alueellista ja sosiaalistakin variaatiota, esimerkiksi minun murteessani "rasismi" tarkoittaa monenlaista syrjintää.

        "Ei kai nyt sentään epileptikot ole eri rotua kun muut suomalaiset vai?"

        Voivat olla tai olla olematta - luuletko, että ainoastaan suomalaisilla esiintyy epilepsiaa?

        "Tarkoitat ilmeiseti syrjintää ja kautta aikain on epileptikot varsin kovin ottein syrjitty (eivät saaneet hankki lapsia, mennä naimisiin y.m. vielä 60-luvulla. Samoin muutkin vammaisryhmät ovat saaneet kokea syrjintää, mutta todella pahasti on tämä koskenut meitä epilepsiaa sairastavia ja on vaikeuttanut monen elämää ja toimeentuloa. Näin vain on ollut, ja on edelleen. Parasta katsoa totuutta silmään."

        Minäpä en hyväksy syrjintää enkä monia muitakaan asioita pelkästään sen perusteella, että ennen niin on ollut. MIELESTÄNI on säälittävää ja sitä paitsi raukkamaista tulevia sukupolvia kohtaan, että alistuu eikä yritä tehdä huonosti oleville asioille mitään. En kuitenkaan kannata syrjintää, vaan sellaisetkin ressukat saavat täällä mielestäni kirjoitella, vaikka minua oksettaakin sellainen ajatusmaailma.

        syrjintään. Käyn tällä hetkellä monensorttista sotaa juuri epilepsiaa sairastavien puolesta. On tällä hetkellä kanteluita ja ilmoituksia tehty m.m. työsuojelupiiriin, lääninhallitukseen ja potilasvahinkolautakuntaan. En ole levännyt laakereilla mutta kun ikä on 50 , tiedän etten ehdi omin voimin saada "maailma valmiiksi". Hyvä että löytyy sinun kaltaisia työn jatkajia. Katsomme asioita vähän eri kantilta, mutta ilmeisesti päämäärämme on sama: parempi tulevaisuus. Hyvää jatkoa!


      • -------
        Jaanakka kirjoitti:

        että joidenkin kielellinen taito rajoittuu mitä ilmeisimmin muotokieleen. Ts. sisällöstä ei pysty vastaamaan, koska ei yksinkertaisesti ymärrä konkretian/abstraktion merkityseroja. Sanoisimpa, että henkilö, jolla ei tällaista taitoa ole, on kyllä heikommalla kuin sellainen, jonka ei tarvitse "kettuilla" suuraakkosilla tai tavutuksella.

        Hyvää aakkostelua sinulle vaan! Vaikutat sen verran "ikäiseltä", että en usko sinun enää ennättävän omaksua mitään sisältöjuttuja. Katsos, baby, sana yhdessä paikkaa merkitsee jotakin, mutta toisessa taas jotain ihan muuta. No well, kaikilla ei riitä kielellinen äly tuon asian tajuamiseen.

        "että joidenkin kielellinen taito rajoittuu mitä ilmeisimmin muotokieleen."

        Niinpä. Se on valitettavaa, onneksi minä en kärsi tuollaisesta ongelmasta.


        "Vaikutat sen verran "ikäiseltä", että en usko sinun enää ennättävän omaksua mitään sisältöjuttuja."

        Onneksi sinun uskosi ei vaikuta asiaan, minä TIEDÄN asian olevan toisin. :)

        "Katsos, baby, sana yhdessä paikkaa merkitsee jotakin, mutta toisessa taas jotain ihan muuta."

        Menikö kommenttisi väärään ketjuun - täällä ei ole ketään babya? Hyvä kommentti siitä huolimatta, pitää paikkansa.


      • Lentminen
        solisti kirjoitti:

        Tiedätkö nyt mistä puhut? Rasismi tarkoittaa suoraan suomeksi käännettynä rotuerottelu. Ei kai nyt sentään epileptikot ole eri rotua kun muut suomalaiset vai? Tarkoitat ilmeiseti syrjintää ja kautta aikain on epileptikot varsin kovin ottein syrjitty (eivät saaneet hankki lapsia, mennä naimisiin y.m. vielä 60-luvulla. Samoin muutkin vammaisryhmät ovat saaneet kokea syrjintää, mutta todella pahasti on tämä koskenut meitä epilepsiaa sairastavia ja on vaikeuttanut monen elämää ja toimeentuloa. Näin vain on ollut, ja on edelleen. Parasta katsoa totuutta silmään.

        Tänä päivänäkin on rodunjalostusta olemassa. Pahimillaan esim.väärä elämäntyyli johti sterilisaatioon Suomessa. Epileptikko luokiteltiin mielisairaaksi. Mutta olen pahoillani tämä ei liity mitenkään lentokonematkustamiseen. Ymmärtääkseni lentolupakirjaa ei saa Suomessa epileptikko. Tämä ei koske kaikkia maita, mutta varmaan joka maassa epilepsian täytyy olla "rauhoittunut".


    • Hugo.

      Tosin tulee lennettyä hieman lyhyempi matka kaatumisen muodossa esim. pyörällä. Tuskin tarkoitit tätä;).

    • Jaanakka

      Minulle neurologi kertoi jo heti ensitapaamisella, että voin lentää ihan normaalisti. Lisäksi tässä on lainaus Kälviäisen "Opas aikuisen epilepsiasta" -kirjasesta:

      "Matkailu

      Epilepsiaa sairastava voi yleensä matkustaa tavalliseen tapaan myös ulkomaille...Lentomatkustamiseen liittyy joskus univalve-rytmin sekoittuminen. Jos henkilö saa helposti kohtauksia valvottuaan, kannattaa lentovuorot yrittää valita siten, että rytmi häiriintyy mahdollisimman vähän".

      Ei muuta kuin kivoja lentoreissuja.

      Ps. Tuon kirjasen (jossa on paljon hyödyllistä perustietoa) minä sain omalta neurologiltani, ymmärtääkseni niitä saa myös epilepsialiitolta.

    • timanttimies

      seutu jo vituttaa senverran,et pitäs kai lentää vietnamiin,kateutta ja juoruamista riittää

      • timanttimies

        100% varmasti,jos ei oo paljo rahaa ja kova terveys,naimisissa ja lapsia


      • Hilipitirallaa

        Tämä keskustelu on ihan väärillä urilla. Haluan vain muistuttaa, jos epileptikko saa matkustaessaan kohtauksen, niin tällöin ei matkavakutus korvaa esim. Jumpojetin laskeutumista reitiltä poikeavaan kohteeseen, eikä sairaalahoitoa, eikä paluulentoa. Sairaalahoito esim. EU kansalaiselle EU maassa on samaa tasoa ko.kyseiseisessä maassa.


      • Lentäminen

        Pitää myös muistaa, että epilepsia kohtaus on hengenvaarallinen tila. Kiitos jos jaksoit lukea tämän.


      • Lentäminen

        Tämä perustuu siihen, että tauti on tiedossa. Sama koskee ymmärtääkseni myös sydänpotiilaita, joiden riski on todettu.


    • p-tön

      Pelkäsin koneeseen menoa, koska minulla oli sitä ennen ollut 2 vuotta kouristuksia ja olin vain (psyko).
      No menin, koska eihän se voi olla esteenä. Kuitenkin minulla satojen kouristuksien vuokse aivot puristuivat välillä kalloa vasten ja kamala oksettava olo ja pelkäsin että miten koneessa käy. Nousu meni ok. Korvia painelin ja söin purkkaa. Ylhäällä, aloin kramppaamaan. Silloin ei vielä ollut edes Stesoilidia, koska olin psyko : ). No se ei onneksi kestänyt kauan, koska yritin rentoutua. Nyt, toivon, kun varatulle matkalle lähdemme, että tiedän, mitä on tehtävissä. Mies sanoi. Peppu pystyyn vaan ja Stesoilidia. Hyvinhän sen voi kun laittaa pienesä veskissä. No eiköhän ne lentoemot auta. Tai sitten ei :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe