Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hasselblad 500

Tulevablaadi

Pitäis hankkia keskikoon kamera ja alkaa harjotella filmille kuvaamista. Olen aatellu hankkia tuon Hasselblad 500C sarjan kameran.
Mitä kaikkea tuohon tarvii että toimii. Mistään en ole löytäny netistä tietoa mitä on kasetit, perät sun muut lisäjutut.

11

8729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • runkoperäobjektiivi

      Itselleni on tulossa 500 c/m runko ja siihen 120 filmiperä. Objektiivi myös tietysti tarvitaan. Valotusmittari pitää myös olla.

      • Tulevablaadi

        Mikäs tuo filmiperä sitten on?

        Nämä on juuri niitä mistä etsiskelen tietoa. Hasselin kotisivuiltakaan en ole oikein löytänyt infoa.

        Kokemusta digikameroista on, mutta ei keskikoon härdelleistä.


      • Kasetti
        Tulevablaadi kirjoitti:

        Mikäs tuo filmiperä sitten on?

        Nämä on juuri niitä mistä etsiskelen tietoa. Hasselin kotisivuiltakaan en ole oikein löytänyt infoa.

        Kokemusta digikameroista on, mutta ei keskikoon härdelleistä.

        "Filmiperä" on se kameraan liitettävä häkkyrä, johon filmirulla laitetaan.
        Hasselissa, kuten monessa muussakin suuremmassa kamerassa voi kasetin ja samalla filmilaadun vaihtaa kesken kuvauksen, jos vain on useita "filmiperiä", joita heitellä vuorotellen koneeseen.
        Ei siis tarvitse kuvata rullaa loppuun, kuin kinossa.


      • infoa

    • Loskoipio

      500C/M on oikea palapeli, jonka osasista käyttäjä kokoaa mieleisensä yhdistelmän.

      Perusosa on runko. Ihan pelkkä runko, eli laatikko jossa peili hyppii. Jos runko on 500C niin tähyslasi on kiinteä. C/M mallissa sen voi itte helposti vaihtaa mieleiseksi. Acu-mattalasit on valoisimpia kuin vanhat.

      Tähyslasin päälle tarvitaan vielä etsin. Rungon mukana uutena tulee kuilu, siis päältäkatseltava peilikuvana näyttävä. Ilman valotusmittaria.Etu on kokoontaittuminen kuljetettaessa.
      Prismaetsimiä on ainakin kolmee sorttia.
      PM on pelkkä prisma, katsomiskulma 45 astetta eli yläviisto.
      PME 3 on samantapainen, mutta sisäänrakennettu ttl-valotusmittari.
      RM2 on suoraa takaa katsottava, mittariton, pitkällä okulaarilla varustettu . Lähinnä 70mm metritavarakasetin yli katseltavaksi tarkoitettu.

      Sit on vielä
      kiinteä luppietsin, päältäkatottava, säädettävällä okulaarilla. Jämäkämpi kuin kuilu muttei taitu kokoon. Sangen suosittu.
      Ehkä jätämme urheiluetsimen maskeineen käsittelemättä.

      Rungon kylkeen tarvitaan filminsiirtoveivi tai nuppi. Sekin on irtoova ja vaihdettava maun mukaan. Jonniinmoinen on vakiona rungon mukana.

      Peräpäähän sit filmikasetti, makasiini tai perä, kui vain.
      Päätyypit:
      A12 tekee 6x6 kuvia. A tarkottaa että filmi pysähtyy ykkösruutuun kun tarpeeksi veivaa kasetin veivistä. Siitä eteenpäin rungon viritys siirtää myös filmiä. Vanhat 12-kasetit ilman aata pelaa myös, ykkösruutu pitää vaan veivata paikalleen tarkkailemalla numeroita peräseinän kurkistusluukusta
      A16 kasetti tekee 4,5 x 6 kuvia, 16 rullasta. A16S taas 4 x 4 kuvia, Superdia koko, siitä S.
      Sit vielä tietennii Polaroid-perä jos on kiire, laakafilmisovite tai 70mm metritavarakasetti. 70mm Filmin saatavuus ongelma, älä sen varaan laske.

      Tärkeä pikku värkki on kasetin suojapelti eli kasetin kansi. Ilman sitä ei kasetti edes irtoo rungosta.

      Tärkeää on myös opetella perussääntö: kaikki vireessä kun irrotetaan tai pistetään kiinni. Silloin vipuset ei mene ristiin ja systeemi jumiin. Nimenomaan optiikat siis. Ja nehän on sitten aivan toinen tarina.

    • KPy

      Itse olen kohta vuoden kuvannut Hasselilla. Yllä on tullut olennainen: runko ja etsin, kasetti sekä 80mm objektiivi on perus setti, jollei osta laajakulmaversiota, jossa objektiivi on kiinteä. Itselläni on lisäksi Gossenin valotusmittari, Metz 45 salama ja jalusta sekä luhut tele.

      Objektiiveja on monen laatuisia. Omat hopean väriset ovat halvimpia ja vanhimpia. Lasitavara paranee mitä enemmän sihen tulee kirjaimia :-) Vielä nuo ovat riittäneet minulle, saa nähdä kuinka kauan.

      Perinteisten käytettyjen ostopaikkojen lisäksi on Mustonen & Laineella Töölössä usein Hasselia myynnissä. Ovat vähän arvokkampia, mutta juuri huollettuja.

      Niin vuoden aikana olen saanut pari kohtuullista kuvaakin aikaiseksi. Kyllä se tästä!

      • ___________

        saako ko kameraan myös digiperän


      • KPy
        ___________ kirjoitti:

        saako ko kameraan myös digiperän

        Ymmärtämykseni mukaan kaikkiin 500-sarjan Hasseleihin saa digiperän. Mr yrittikin jo kerran myydä minulle sellaista, mutta ei ollut harrastajabudjetille ystävällinen - vielä. Tekivät muuten tänä vuonna 503:sta digiversionkin!


    • sennafin

      Vanha perustyökaluni studiossa jota käytin n 20 vuotta. Joku kysyi saako digiperää niin 500 malliin ei saa. Runko on simppelin yksinkertainen huom ei palautuvaa peiliä se tuli vasta verhosuljin malliin 2000. Objektiiveissä on oma suljin , vaativat toimiakseen säännöllistä huoltoa. Kyllä Carll Zeissin objektiiveillä tulee mahtavaa tulosta. Mikään pikakamera hasseli ei ole. Hanki valonmittaukseen 1 asteen valotusmittari, mieluiten sellainen malli joka mittaa myös salamavalon .

    • robinj

      Joo, 503 on viissatasista ensimmäinen mihis saa digibackin kiinni.

      Osatteko suositella mistä helsingissa saa hyvän hintasta 120 filmiä, sekä mustavalko että väri.

      • Nimetön

        Hei

        Telefotosta saat filmit.
        Olen ottanut jonkun verran kuvia 500 c/m kameralla. Valotusmittari on välttämätön kapistus, muuten menee filmit hukkan, olen huomannut. Syvyysterävyyden kanssa on tekemistä, en oikein tajua sitä että miten sen näkee kameran etsimestä milloin se on kohdallaan. Käyttäjä tarvitsee paljon kuvaamista että saa tuntuman kameraan. Siinä on paljon juttuja mitkä saa menemään pieleen kuvaustilanteessa. Ei ole huonomuististen kamera ollenkaan, tai niin, kuvaanhan minä sillä vaikka muistia ei ole kun aina tulee joku asia minkä olen unohtanut. Kuvaustilanteeseen pitää/ tai on hyvä valmistautua ja miettiä että onko kaikki nyt varmasti ok kun sitä muistettavaa on. Filminkelaus esim...onko muistettu kelata filmi kohdalleen? Viritys? Onko kamera vireessä? AUkot/ aika? Mitä filmiä perissä olikaan? Kuvaustilanteessa olisi varmaan parasta käyttää jalustaa ja kaukolaukaisinta. Tai siis sitä vaijeria. Tiedättekö sopivaa jalustaa ? Kamera painaa 1,5 kg..Kameralaukku on oltava myös ja kunnollinen Lowepro..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe