Miten tulkitaan

Perävaunumassat

Jarrullisena (kg): Tarkoittaako siis, että perävaunussa pitää olla myös jarrut? Riittääkö se, että perävaunussa on käsijarru vai pitääkö tässä olla niin, että kun painaa auton jarrua niin myös peräväunun jarrut toimivat?
Mitäs tarkoittaa Ilman jarruja (kg)?

8

7497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsot asiantuntian sivuja

      www.farmi.fi.

      • Parempi ehdotus

        Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
        Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
        O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
        Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
        Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
        Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
        Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä...


      • mustavalkoista.
        Parempi ehdotus kirjoitti:

        Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
        Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
        O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
        Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
        Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
        Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
        Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä...

        "Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä... "

        Entä työntämällä "inertia"?

        Poikkeuksiakin on painoihin, nähnyt mm. n. 5 ton kärryn työntöjarruin ! ja erikoiskärryjä yli 750 kg jarruitta.


      • jos mahdollista
        Parempi ehdotus kirjoitti:

        Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
        Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
        O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
        Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
        Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
        Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
        Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä...

        Jos auton rekisteriotteessa lukee jarruton vetomassa 750 kg niin tarkoittaako se, että vaunu vaununkuorma saa olla maksimissaan 750 kg? Miten tuo jarrullinen peräväunu käsitetään, eli pitääkö minulla olla joku hydraulinen liitäntä joka kytkee jarrupaineen myös peräkärryn jarruihin, vai mitä tuo jarrullinen peräkärry oikein tarkoittaa?


      • siinä
        jos mahdollista kirjoitti:

        Jos auton rekisteriotteessa lukee jarruton vetomassa 750 kg niin tarkoittaako se, että vaunu vaununkuorma saa olla maksimissaan 750 kg? Miten tuo jarrullinen peräväunu käsitetään, eli pitääkö minulla olla joku hydraulinen liitäntä joka kytkee jarrupaineen myös peräkärryn jarruihin, vai mitä tuo jarrullinen peräkärry oikein tarkoittaa?

        Se on juuri noin , eli suurin sallittu jarruttoman perävaunun kokonaismassa. Samoin lukee otteessa jarrullisen suurin sallittu kokonaimassa.

        Eli, perävaunu saa painaa kaikkine kuormineen enintään sen.

        Jarrullisissa Perävaunuissa itsessään kaikki jarrusysteemi, yleensä liukuva vetoaisa, joka työntää jarrua päälle, kun perävaunu puskettaa takaa. Yleensä toiminta tankojen ja vaijerien kanssa. On ns. mekaaninen yhteys.


      • taasen asiasta
        siinä kirjoitti:

        Se on juuri noin , eli suurin sallittu jarruttoman perävaunun kokonaismassa. Samoin lukee otteessa jarrullisen suurin sallittu kokonaimassa.

        Eli, perävaunu saa painaa kaikkine kuormineen enintään sen.

        Jarrullisissa Perävaunuissa itsessään kaikki jarrusysteemi, yleensä liukuva vetoaisa, joka työntää jarrua päälle, kun perävaunu puskettaa takaa. Yleensä toiminta tankojen ja vaijerien kanssa. On ns. mekaaninen yhteys.

        Kärry kuormineen saa painaa hieman yli 750 kg, sillä se punnitaan vetoaisa kytkettynä. Maksimi aisapaino taitaa olla 75 kg (Vai onko sanottu jossain), joten oikein taitavasti kuormaamalla saa kulkemaan pikkuisen enemmän. Mutta älä tee niin, että katsot kärryn omamassan rekisteriotteesta, lasket erotuksen esim 825 kg:een nähden ja sitten lastaat kärryn täyteen tiiliä, joiden kappalepainon tiedät. Nimittäin se kärryn omamassakin punnitaan aisa kiinni.


      • Vaunuista
        taasen asiasta kirjoitti:

        Kärry kuormineen saa painaa hieman yli 750 kg, sillä se punnitaan vetoaisa kytkettynä. Maksimi aisapaino taitaa olla 75 kg (Vai onko sanottu jossain), joten oikein taitavasti kuormaamalla saa kulkemaan pikkuisen enemmän. Mutta älä tee niin, että katsot kärryn omamassan rekisteriotteesta, lasket erotuksen esim 825 kg:een nähden ja sitten lastaat kärryn täyteen tiiliä, joiden kappalepainon tiedät. Nimittäin se kärryn omamassakin punnitaan aisa kiinni.

        Jos autoni on rekisteröity esim. max. jarrullinen vetomassa 1600 kg, niin saanko vetää sellaista vaunua joka on rekisteröity 2000 kg:lle mutta vaunun sen hetkinen todellinen kokonaismassa on 1500 kg (yksi hevonen ja vaunu).


      • Break
        Vaunuista kirjoitti:

        Jos autoni on rekisteröity esim. max. jarrullinen vetomassa 1600 kg, niin saanko vetää sellaista vaunua joka on rekisteröity 2000 kg:lle mutta vaunun sen hetkinen todellinen kokonaismassa on 1500 kg (yksi hevonen ja vaunu).

        Saat tietenkin, koska 1500 < 1600. Tämä yhdistelmä vaatii kuitenkin ns. pikku e ajokortin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe