Jarrullisena (kg): Tarkoittaako siis, että perävaunussa pitää olla myös jarrut? Riittääkö se, että perävaunussa on käsijarru vai pitääkö tässä olla niin, että kun painaa auton jarrua niin myös peräväunun jarrut toimivat?
Mitäs tarkoittaa Ilman jarruja (kg)?
Miten tulkitaan
8
7497
Vastaukset
- Katsot asiantuntian sivuja
www.farmi.fi.
- Parempi ehdotus
Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä... - mustavalkoista.
Parempi ehdotus kirjoitti:
Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä..."Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä... "
Entä työntämällä "inertia"?
Poikkeuksiakin on painoihin, nähnyt mm. n. 5 ton kärryn työntöjarruin ! ja erikoiskärryjä yli 750 kg jarruitta. - jos mahdollista
Parempi ehdotus kirjoitti:
Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä...Jos auton rekisteriotteessa lukee jarruton vetomassa 750 kg niin tarkoittaako se, että vaunu vaununkuorma saa olla maksimissaan 750 kg? Miten tuo jarrullinen peräväunu käsitetään, eli pitääkö minulla olla joku hydraulinen liitäntä joka kytkee jarrupaineen myös peräkärryn jarruihin, vai mitä tuo jarrullinen peräkärry oikein tarkoittaa?
- siinä
jos mahdollista kirjoitti:
Jos auton rekisteriotteessa lukee jarruton vetomassa 750 kg niin tarkoittaako se, että vaunu vaununkuorma saa olla maksimissaan 750 kg? Miten tuo jarrullinen peräväunu käsitetään, eli pitääkö minulla olla joku hydraulinen liitäntä joka kytkee jarrupaineen myös peräkärryn jarruihin, vai mitä tuo jarrullinen peräkärry oikein tarkoittaa?
Se on juuri noin , eli suurin sallittu jarruttoman perävaunun kokonaismassa. Samoin lukee otteessa jarrullisen suurin sallittu kokonaimassa.
Eli, perävaunu saa painaa kaikkine kuormineen enintään sen.
Jarrullisissa Perävaunuissa itsessään kaikki jarrusysteemi, yleensä liukuva vetoaisa, joka työntää jarrua päälle, kun perävaunu puskettaa takaa. Yleensä toiminta tankojen ja vaijerien kanssa. On ns. mekaaninen yhteys. - taasen asiasta
siinä kirjoitti:
Se on juuri noin , eli suurin sallittu jarruttoman perävaunun kokonaismassa. Samoin lukee otteessa jarrullisen suurin sallittu kokonaimassa.
Eli, perävaunu saa painaa kaikkine kuormineen enintään sen.
Jarrullisissa Perävaunuissa itsessään kaikki jarrusysteemi, yleensä liukuva vetoaisa, joka työntää jarrua päälle, kun perävaunu puskettaa takaa. Yleensä toiminta tankojen ja vaijerien kanssa. On ns. mekaaninen yhteys.Kärry kuormineen saa painaa hieman yli 750 kg, sillä se punnitaan vetoaisa kytkettynä. Maksimi aisapaino taitaa olla 75 kg (Vai onko sanottu jossain), joten oikein taitavasti kuormaamalla saa kulkemaan pikkuisen enemmän. Mutta älä tee niin, että katsot kärryn omamassan rekisteriotteesta, lasket erotuksen esim 825 kg:een nähden ja sitten lastaat kärryn täyteen tiiliä, joiden kappalepainon tiedät. Nimittäin se kärryn omamassakin punnitaan aisa kiinni.
- Vaunuista
taasen asiasta kirjoitti:
Kärry kuormineen saa painaa hieman yli 750 kg, sillä se punnitaan vetoaisa kytkettynä. Maksimi aisapaino taitaa olla 75 kg (Vai onko sanottu jossain), joten oikein taitavasti kuormaamalla saa kulkemaan pikkuisen enemmän. Mutta älä tee niin, että katsot kärryn omamassan rekisteriotteesta, lasket erotuksen esim 825 kg:een nähden ja sitten lastaat kärryn täyteen tiiliä, joiden kappalepainon tiedät. Nimittäin se kärryn omamassakin punnitaan aisa kiinni.
Jos autoni on rekisteröity esim. max. jarrullinen vetomassa 1600 kg, niin saanko vetää sellaista vaunua joka on rekisteröity 2000 kg:lle mutta vaunun sen hetkinen todellinen kokonaismassa on 1500 kg (yksi hevonen ja vaunu).
- Break
Vaunuista kirjoitti:
Jos autoni on rekisteröity esim. max. jarrullinen vetomassa 1600 kg, niin saanko vetää sellaista vaunua joka on rekisteröity 2000 kg:lle mutta vaunun sen hetkinen todellinen kokonaismassa on 1500 kg (yksi hevonen ja vaunu).
Saat tietenkin, koska 1500 < 1600. Tämä yhdistelmä vaatii kuitenkin ns. pikku e ajokortin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1633056Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3722087- 411861
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431836Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328985Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles113968Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802