Jarrullisena (kg): Tarkoittaako siis, että perävaunussa pitää olla myös jarrut? Riittääkö se, että perävaunussa on käsijarru vai pitääkö tässä olla niin, että kun painaa auton jarrua niin myös peräväunun jarrut toimivat?
Mitäs tarkoittaa Ilman jarruja (kg)?
Miten tulkitaan
8
7599
Vastaukset
- Katsot asiantuntian sivuja
www.farmi.fi.
- Parempi ehdotus
Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä... - mustavalkoista.
Parempi ehdotus kirjoitti:
Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä..."Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä... "
Entä työntämällä "inertia"?
Poikkeuksiakin on painoihin, nähnyt mm. n. 5 ton kärryn työntöjarruin ! ja erikoiskärryjä yli 750 kg jarruitta. - jos mahdollista
Parempi ehdotus kirjoitti:
Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä...Jos auton rekisteriotteessa lukee jarruton vetomassa 750 kg niin tarkoittaako se, että vaunu vaununkuorma saa olla maksimissaan 750 kg? Miten tuo jarrullinen peräväunu käsitetään, eli pitääkö minulla olla joku hydraulinen liitäntä joka kytkee jarrupaineen myös peräkärryn jarruihin, vai mitä tuo jarrullinen peräkärry oikein tarkoittaa?
- siinä
jos mahdollista kirjoitti:
Jos auton rekisteriotteessa lukee jarruton vetomassa 750 kg niin tarkoittaako se, että vaunu vaununkuorma saa olla maksimissaan 750 kg? Miten tuo jarrullinen peräväunu käsitetään, eli pitääkö minulla olla joku hydraulinen liitäntä joka kytkee jarrupaineen myös peräkärryn jarruihin, vai mitä tuo jarrullinen peräkärry oikein tarkoittaa?
Se on juuri noin , eli suurin sallittu jarruttoman perävaunun kokonaismassa. Samoin lukee otteessa jarrullisen suurin sallittu kokonaimassa.
Eli, perävaunu saa painaa kaikkine kuormineen enintään sen.
Jarrullisissa Perävaunuissa itsessään kaikki jarrusysteemi, yleensä liukuva vetoaisa, joka työntää jarrua päälle, kun perävaunu puskettaa takaa. Yleensä toiminta tankojen ja vaijerien kanssa. On ns. mekaaninen yhteys. - taasen asiasta
siinä kirjoitti:
Se on juuri noin , eli suurin sallittu jarruttoman perävaunun kokonaismassa. Samoin lukee otteessa jarrullisen suurin sallittu kokonaimassa.
Eli, perävaunu saa painaa kaikkine kuormineen enintään sen.
Jarrullisissa Perävaunuissa itsessään kaikki jarrusysteemi, yleensä liukuva vetoaisa, joka työntää jarrua päälle, kun perävaunu puskettaa takaa. Yleensä toiminta tankojen ja vaijerien kanssa. On ns. mekaaninen yhteys.Kärry kuormineen saa painaa hieman yli 750 kg, sillä se punnitaan vetoaisa kytkettynä. Maksimi aisapaino taitaa olla 75 kg (Vai onko sanottu jossain), joten oikein taitavasti kuormaamalla saa kulkemaan pikkuisen enemmän. Mutta älä tee niin, että katsot kärryn omamassan rekisteriotteesta, lasket erotuksen esim 825 kg:een nähden ja sitten lastaat kärryn täyteen tiiliä, joiden kappalepainon tiedät. Nimittäin se kärryn omamassakin punnitaan aisa kiinni.
- Vaunuista
taasen asiasta kirjoitti:
Kärry kuormineen saa painaa hieman yli 750 kg, sillä se punnitaan vetoaisa kytkettynä. Maksimi aisapaino taitaa olla 75 kg (Vai onko sanottu jossain), joten oikein taitavasti kuormaamalla saa kulkemaan pikkuisen enemmän. Mutta älä tee niin, että katsot kärryn omamassan rekisteriotteesta, lasket erotuksen esim 825 kg:een nähden ja sitten lastaat kärryn täyteen tiiliä, joiden kappalepainon tiedät. Nimittäin se kärryn omamassakin punnitaan aisa kiinni.
Jos autoni on rekisteröity esim. max. jarrullinen vetomassa 1600 kg, niin saanko vetää sellaista vaunua joka on rekisteröity 2000 kg:lle mutta vaunun sen hetkinen todellinen kokonaismassa on 1500 kg (yksi hevonen ja vaunu).
- Break
Vaunuista kirjoitti:
Jos autoni on rekisteröity esim. max. jarrullinen vetomassa 1600 kg, niin saanko vetää sellaista vaunua joka on rekisteröity 2000 kg:lle mutta vaunun sen hetkinen todellinen kokonaismassa on 1500 kg (yksi hevonen ja vaunu).
Saat tietenkin, koska 1500 < 1600. Tämä yhdistelmä vaatii kuitenkin ns. pikku e ajokortin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454422Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232879Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412632Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?831606Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161508- 491229
- 851164
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2021052- 45996
- 59993