Miten tulkitaan

Perävaunumassat

Jarrullisena (kg): Tarkoittaako siis, että perävaunussa pitää olla myös jarrut? Riittääkö se, että perävaunussa on käsijarru vai pitääkö tässä olla niin, että kun painaa auton jarrua niin myös peräväunun jarrut toimivat?
Mitäs tarkoittaa Ilman jarruja (kg)?

8

7599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsot asiantuntian sivuja

      www.farmi.fi.

      • Parempi ehdotus

        Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
        Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
        O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
        Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
        Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
        Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
        Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä...


      • mustavalkoista.
        Parempi ehdotus kirjoitti:

        Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
        Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
        O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
        Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
        Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
        Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
        Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä...

        "Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä... "

        Entä työntämällä "inertia"?

        Poikkeuksiakin on painoihin, nähnyt mm. n. 5 ton kärryn työntöjarruin ! ja erikoiskärryjä yli 750 kg jarruitta.


      • jos mahdollista
        Parempi ehdotus kirjoitti:

        Ajoneuvoluokitukset ja määritykset löytyvät netistä helposti. Kokeile www.ake.fi. Kovin paljoa en luottaisi näihin perävaunuvalmistajien "asiantuntijasivuihin". Usein ovat virheitä pullollaan, kuten nuo suositellut Farminkin sivut.
        Esimakua: jarruttomkan perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 750 kg. Sen enempää jarruton vaunu siis ei kuorman kanssa saa painaa. Sitä kutsutaan tekniseksi kokonaismassaksi, joka on eri asia kuin (sun) auton kytkentämassa. Jarruttomat perävaunut ovat O1 ajoneuvoluokan vehkeitä.
        O2 ajoneuvoluokan perävaunut ovat työntöjarruin varustettuja enintään 3500 kg kokonaismassaisia perävaunuja. Niiden jarrujärjestelmä toimii siten, että kun painat jarrua, perävaunun vetopään mekanismi kytkee vaunun jarrut päälle jos vaunu "puskee" vetoautoa päin. Siitä nimitys työntöjarru. Virallinen nimi on kai inertiajarru.
        Jarrullisen perävaunun tekninen kokonaismassa voi olla mitä tahansa aina 3500 kg saakka. Sen yli kun mennään niin sitten vaan ilmajarrut ja ABS.
        Kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuin kytkentämassa ja tekninen kokonaismassa,koska ne ovat eri asioita ja vaikuttavat sallitun kuorman määrään ja myös ajokorttivaatimuksiin.
        Netistä löydät OIKEAT tiedot hakusanoilla "kytkentämassa" "ajoneuvoluokat" ja AKEn sivuilta löytyy ERITTÄIN SELKEÄ ESITYS ajokorttivaatimuksista eri yhdistelmille.
        Sitten vielä: mitään perävaunua ei saa kuljettaa yli 80 km/h nopeudella. Ei ainakaan vetämällä...

        Jos auton rekisteriotteessa lukee jarruton vetomassa 750 kg niin tarkoittaako se, että vaunu vaununkuorma saa olla maksimissaan 750 kg? Miten tuo jarrullinen peräväunu käsitetään, eli pitääkö minulla olla joku hydraulinen liitäntä joka kytkee jarrupaineen myös peräkärryn jarruihin, vai mitä tuo jarrullinen peräkärry oikein tarkoittaa?


      • siinä
        jos mahdollista kirjoitti:

        Jos auton rekisteriotteessa lukee jarruton vetomassa 750 kg niin tarkoittaako se, että vaunu vaununkuorma saa olla maksimissaan 750 kg? Miten tuo jarrullinen peräväunu käsitetään, eli pitääkö minulla olla joku hydraulinen liitäntä joka kytkee jarrupaineen myös peräkärryn jarruihin, vai mitä tuo jarrullinen peräkärry oikein tarkoittaa?

        Se on juuri noin , eli suurin sallittu jarruttoman perävaunun kokonaismassa. Samoin lukee otteessa jarrullisen suurin sallittu kokonaimassa.

        Eli, perävaunu saa painaa kaikkine kuormineen enintään sen.

        Jarrullisissa Perävaunuissa itsessään kaikki jarrusysteemi, yleensä liukuva vetoaisa, joka työntää jarrua päälle, kun perävaunu puskettaa takaa. Yleensä toiminta tankojen ja vaijerien kanssa. On ns. mekaaninen yhteys.


      • taasen asiasta
        siinä kirjoitti:

        Se on juuri noin , eli suurin sallittu jarruttoman perävaunun kokonaismassa. Samoin lukee otteessa jarrullisen suurin sallittu kokonaimassa.

        Eli, perävaunu saa painaa kaikkine kuormineen enintään sen.

        Jarrullisissa Perävaunuissa itsessään kaikki jarrusysteemi, yleensä liukuva vetoaisa, joka työntää jarrua päälle, kun perävaunu puskettaa takaa. Yleensä toiminta tankojen ja vaijerien kanssa. On ns. mekaaninen yhteys.

        Kärry kuormineen saa painaa hieman yli 750 kg, sillä se punnitaan vetoaisa kytkettynä. Maksimi aisapaino taitaa olla 75 kg (Vai onko sanottu jossain), joten oikein taitavasti kuormaamalla saa kulkemaan pikkuisen enemmän. Mutta älä tee niin, että katsot kärryn omamassan rekisteriotteesta, lasket erotuksen esim 825 kg:een nähden ja sitten lastaat kärryn täyteen tiiliä, joiden kappalepainon tiedät. Nimittäin se kärryn omamassakin punnitaan aisa kiinni.


      • Vaunuista
        taasen asiasta kirjoitti:

        Kärry kuormineen saa painaa hieman yli 750 kg, sillä se punnitaan vetoaisa kytkettynä. Maksimi aisapaino taitaa olla 75 kg (Vai onko sanottu jossain), joten oikein taitavasti kuormaamalla saa kulkemaan pikkuisen enemmän. Mutta älä tee niin, että katsot kärryn omamassan rekisteriotteesta, lasket erotuksen esim 825 kg:een nähden ja sitten lastaat kärryn täyteen tiiliä, joiden kappalepainon tiedät. Nimittäin se kärryn omamassakin punnitaan aisa kiinni.

        Jos autoni on rekisteröity esim. max. jarrullinen vetomassa 1600 kg, niin saanko vetää sellaista vaunua joka on rekisteröity 2000 kg:lle mutta vaunun sen hetkinen todellinen kokonaismassa on 1500 kg (yksi hevonen ja vaunu).


      • Break
        Vaunuista kirjoitti:

        Jos autoni on rekisteröity esim. max. jarrullinen vetomassa 1600 kg, niin saanko vetää sellaista vaunua joka on rekisteröity 2000 kg:lle mutta vaunun sen hetkinen todellinen kokonaismassa on 1500 kg (yksi hevonen ja vaunu).

        Saat tietenkin, koska 1500 < 1600. Tämä yhdistelmä vaatii kuitenkin ns. pikku e ajokortin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4422
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2879
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2632
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      83
      1606
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1508
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      49
      1229
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      202
      1052
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    10. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      993
    Aihe