Mistä ruoka-aineista oireita?

Vatsa turpoaa : /..

Vatsani turpoaa välillä ilmapalloksi : / ..

Olen juuri saanut tietää asuneeni neljä viimeistä vuotta homeasunnossa.

Mitä ruoka-aineita tulisi välttää jatkossa?

Muita kokemuksia aiheesta?

8

5918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homekorva

      Tässä on tiivistettynä ohjeita kirjasta: Peter Wilhelmsson: Helpostusta allergiaan.

      HOMEALLERGIKON RUOKAVALIO:

      Home ja hiiva ovat useimmiten sukua toisilleen ja yliherkkyys niille on tekemisissä Candida Albicans: kanssa. Homeen puhdistaminen ruoasta voi auttaa paljon.
      -Vältä kaikkea käynyttä ja käytettyjä tuotteita
      -Älä nauti alkoholia, käytettyjä tai maitohapatettuja juomia
      -ei viinietikkaa
      -ei kastikkeita
      -ei maltaita
      -ei kakkua
      -ei kahvia
      -ei suklaata
      -ei hiivapitoista B-vitamiinia
      -ei rasia, purkki tai pullotuoremehuja
      (vastapuristetut ovat ok)

      OHJEET ASTMAATIKOLLE:

      Vältä erityisesti limaa muodostavaa ruokaa, ennenkaikkea MAITOTUOTTEITA, kun haluat uudistaa hengitysteiden toimintaa.
      Poista myös liha ja leipä tai vähennä niiden käyttöä.

      MAITOALLERGIA (joka on naamioitunut)
      Oireet: Suuret limamäärät, limakalvotulehdukset, vilustumiset, poskiontelotulehdukset, korva-nenä ja kurkkukivut.

      Pahimpia maitotuotteita ovat: Tavallinen maito ja juusto.

      Parhaimpia maitotuotteita: Viili, jogurtti, kefiiri, rahka, vuohenmaito (&jogurtti) lampaanjuusto

      Acidofilus ja lactobasillus (maitohappobakteerit)
      -elvyttävät suolen eliöstöä ja ehkäisevät ummetusta.
      -estävät myös histamiinin tuotantoa.

      Maidolle korvikkeita:
      -Soijamaito (kalsium)
      -Tofu maidon tai kerman sijasta jälkiruokiin tai lämpimiin ruokiin
      -mantelimaito, seesamimaito ja auringonkukkamaito (jauheesta)

      JOS ON KAIKELLE ALLERGINEN NIIN TURVALLISIMPIA RUOKIA OVAT:

      -lampaanliha
      -päärynä
      -luonnonriisi
      -hirssi
      -viikuna
      -oliviiviöljy
      -bataatti
      -mustaselja
      -vaahterasiirappi
      -papaija
      -persimon
      -tapioka
      -inkivääri
      -arrowjuuuri

      ruokaan ja homeeseen liittyviä vaivoja:

      IHOTTUMA:
      Maitotuotteet, suklaa, pähkinät, maapähkinät, kananmuna, homesieni-itiöt, hiiva, pöly ja siitepöly

      POSKIONTELO/NENÄONTELO:
      Maitotuotteet, appelsiini, maissi, suklaa, vehnä, ruoan väriaineet ja kananmuna

      KORVAVAIVAT:
      Maitotuotteet, kananmuna, suklaa, maapähkinät, maissi, kananpoika, vehnä, pöly kotieläimet ja home

      PIIPITTÄVÄ ÄÄNI TAI ASTMA:
      Maitotuotteet, kananmuna, vehnä ja muut viljat, kala ja äyriäiset, maapähkinät, kaakao, maissi, pähkinät, sipuli, valkosipuli, aspiriini ja ruuan väriaineet (asvaltin terva)

      ALLERGIA/YLIJÄNNITTYNEISYYS/VÄSYMYS:
      Keinotekoiset väri-ja makuaineet, säilöntäaineet, sokeri, maitotuotteet, maissi, kaakao, vehnä, kananmuna, appelsiini, omena, viinirypäleet, maapähkinä, tomatti, pöly ja homesieni-itiöt, siitepöly, hajuvesien ja deodoranttien yhdisteet

      NOKKOSKUUME:
      Suklaa, maitotuotteet, kananmuna, maapähkinä, kaneli, säilöntäaineet, keinotekoiset väri-ja makuaineet, mansikka, meloni ja tomaatti

      KOURISTUKSET:
      Maitotuotteet, hiiva (B-vitamiini yhdisteet)ja kananpoika

      HUULIHAAVA:
      Sitrushedelmät, maitohapatettu kurkku, kaneli, omena, kahvi, suklaa, peruna ja pähkinät

      PAKSUSUOLEN TULEHDUS (KOLIITTI):
      Maitotuotteet, vehnä, kananmuna, maissi, kaakao, pähkinät, appelsiini, sianliha (porsas), naudanliha, kananpoika, maapähkinät ja sokeri

      SAPPIRAKON VAIVAT:
      Kananmuna, sianliha, sipuli, kananpoika, pavut, pähkinät, maitotuotteet, kahvi, appelsiini, maissi

      POHJUKAISSUOLIHAAVA:
      Maitotuotteet, kananpoika, vehnä, maissi, kananmuna, naudanliha, tomaatti, kahvi, tee, appelsiini, avokado, persikka, peruna, ohra, suklaa, viinirypäleet, maapähkinä, mausteet

      VIRTSARAKKOVAIVAT (vuoteenkastelu ja pidätyskyvyttömyys)
      Maitotuotteet, kananmuna, sitrushedelmät, maissi, vehnä, porsaanliha, tomaatti, kananpoika, kolapähkinä, kaakao, sipuli, kala, kaneli, omena, maapähkinät, keinotekoiset väri ja säilöntäaineet ja home.
      Appelsiini on aikuisilla tavallisin syy.

      MUNUAISVAIVAT (NEFROOSI)
      Maitotuotteet, vehnä

      PÄÄNSÄRKY:
      (Monoamiineja sisältävät ruoat; supistavat verisuonia)
      Suklaa, kananpoika, kahvi, vitrushedelmät, pavut, banaani
      myös Maitotuotteet, kananmuna, maisi, maapähkinät, persikka, pavut, kaneli, sianliha, valkosipuli, ruokien väriaineet, siitepöly, homesieni-itiöt, pöly, kotieläimet, ilmansaasteet (pakokaasu, tupakansavu, maalihöyryt, hajuvedet, kemialliset hajuaineet, luonnonkaasu)

      MIGREENI:
      Suklaa, kahvi, viini, juusto, banaani

      NIVELTULEHDUS / NIVELKIPU / REUMATISMI
      Solaniinia sisältävät: Peruna, paprika, vayenne, tomaatti, munakoiso, tupakka.
      Muita mahdollsia; Sianliha (pekoni, kinkku), ihra, maitotuotteet, kananpoika, suklaa, vehnä, naudanliha, kahvi, kananmuna, ruoan keinotekoiset väriaineet

      TOISTUVAT TULEHDUKSET
      Maitotuotteet, kananmuna, maissi, vehnä, kaneli ja muut mausteet, sitrushedelmät (appelsiini, limetti, sitruuna, greippi) suklaa, kolapähkinä

      NESTEEN KERTYMINEN
      Sianliha

      MS-tauti
      Kesäkurpitsa, naudanliha, sienet, vehnä;
      varo myös: maissi, kaura, ruis, riisi, tattari, soijapavut

      KORKEA VERENPAINE, EPÄSÄÄNNÖLLISET SYDÄMENLYÖNNIT
      VERISUONISAIRAUDET
      Suklaa, maissi, sitrushedelmät, banani, pavut, pähkinät, sianliha, maapähkinät, kahvi, maitotuotteet, vehnä, riisi, naudanliha, katkaravut, äyriäiset, kananpoika, omena, maapähkinävoi, kemialliset jhajusteet, hajuvedet, tupakansavu, hyönteismyrkyt ..




      LÄHEISESTI SUKUA OLEVAT AINEET:

      SIENET JA HOMEET: Leipomishiiva, panimohiiva, sienet, tryffeli, juusto, viinietikka

      (kirjan saa kirjastosta, jos pystyy homeisia kirjoja lukemaan. Tämäkin oli aika huonossa kunnossa..)
      Nämä ovat siis kirjan ohjeita..
      Valitukset siis kirjailijalle. Laitoin näitä jos jotain kiinnostaa.
      *************************************
      Asiaa alkoholista vielä...

      Oireita aiheuttavia juomia:

      -marjoja, hedelmiä, rypäleitä ja hiivaa sisältävät juomat

      -miedot: Aperita, Sorbus, Kir, Glögit, Vermutit, Portviinit, Sherryt

      -Väkevät: Ginit, Akvaviitit, maustetut Vodkat, tummat rommit sekä yrtti, -sitrus, kaakao emulsio ja mansikkalikööri, punssi, katkerot ja valmiit juomasekoitukset. Maustetuissa viinoissa on allergeenejä sisältäviä kasvin osia.

      Lisäksi kerma- ja munalikööreissä on valkuaisaineita > Reaktio allergisille. Kermaliköörit eivät sovi myös laktoosi-intoleranteille.

      Juomassa ei saa olla hedelmiä, marjoja, mausteita, hiivoja, säilöntä- väri- tai lisäaineita.

      Puhdas alkoholi vapauttaa histamiinia.
      Histamiini laajentaa valtimoita >> Aivovaltimon laajeneminen on suurin migreenin syy.

      Nuha ja astmaoireita aiheuttavat (tukkoinen nenä, ihottuma) myös anis ja mikseri tonic = alleregeenejä.

      Turvallisia kirkkaat vahvat viinat; Koskenkorva, Pöytäviina, Vodka (Vilja häviää tislauksessa)

      Rikkihapoke (viineissä> nopea reaktio)
      Puolukka, karpalo tai rypäle (Bentsoehappo)

      Pullon avaus haihduttaa. (PIDÄ AUKI)
      >>rikkidioksidi pois.

      Varo näitä värejä:

      Alluranpunainen E129
      Amarantti E123
      Atsorubiini E122
      Briljanttisininen E133
      Kinoliinikeltainen E104
      Paraoranssi E110
      Patenttisininen E131
      Punainen Erytrosiini E127
      Sokerikulööri E150
      Tartsasiini E102
      Uuskokkiini E124

      (näitä myös karkeissa)

      Kannattaa kokeilla, onko herkkyyksiä, itselleni tulee KAUHISTUTTAVA PÄÄNSÄRKY LONKEROSTA (GIN)
      Tämä siis ennen homeallergiaa.. Nykyään ei käy oikein mikään, siksi "selvitäpäitten" ;)

      *****************************************'

      laitan lisäksi nämä
      Hilkka-Liisan ohjeet:

      Monet homesairaat eivät kestä riisiä. Mieti vähän miten kosteassa paikassa riisi kasvaa. Varmaankin siihen jää hometta. Tutkimustuloksia minulla ei siitä ole eikä myöskään linkkenä netistä tuon riisin homeisuudesta tai homeettomuudesta. Tiedän vain monien homesairaiden omista kokemuksista, että riisistä he saavat oireita.

      Minulla todettiin "laajoissa" (oikeita homesairauteen liittyviä kokeitahan ei otettu ja otatin ne itse ja löytyihän syy homeoireiluuni) allergiatutkimuksissa ihotautipoliklinikalla maapähkinäallergia. Lieneekö olen oikeasti pähkinälle allerginen vain maapähkinöissä olevalle homeelle. No kokeet näyttivät allergian ja en voi syödä edes joitakin muroja (Fitnes), kun niihinkin on lisätty maapähkinää ja / tasi hasselpähkinää. Tuoteselosteiden mukaan myös melkein kaikissa suklaatuotteissa on AINA pähkinää tai jäämiä hassel- tai maapähkinästä. Joskus teksi mieli suklaata, mutta jos niissä on pähkinää, yskin varmasti.

      Laitan seuraavaan vielä keuhkolääkärini antaman ruokaohjeen. Tällä ruokavaliolla myös laihtuu jos on ylipainoa:


      SAA SYÖDÄ:

      Bataatti
      maa-artisokka
      porkkana
      kukkakaali
      tomaatti, kurkku
      parsakaali
      kaali
      kyssäkaali
      retikka, retiisi
      palsternakka
      maito tai rasvaton piimä, rasvaton jogurtti,
      raejuusto, (vähärasvainen juusto)
      ym. KAIKKI KASVIKSET JA VIHANNEKSET
      kaikki hedelmät
      kaikki marjat
      valkoinen liha esim. kala, kana, kalkkuna,
      soija, jos ei syö lihaa (ja esim. tofu)
      RUISLEIPÄ, JOSSA ei ole vehnäjauhoja (eikä hiivaa)



      EI SAA SYÖDÄ:

      EI NOPEITA HIILIHYDRAATTEJA kuten:
      SOKERI
      VEHNÄJAUHO (eikä saa syödä mitään niitä sisältäviä, kuten pasta, makarooni)
      PERUNA
      RIISI
      MAISSI

      Laihtuminen perustuu siihen, että hitaat hiilihydraatit pitävät nälän pois
      ja ”pakottaa” elimistön käyttämään omia rasvojaan ravinnoksi.

      Tämä laihdutuskuuri toimii hyvin. Makeanhimo ja nälkä ei vaivaa. Sopi ainakin minulle ja laihduin kortisonin kerryttämiä kiloja noin 14 kg. Kalaa en ole voinut syödä moneen vuoteen, koska jo kalan haju saa aikaan astmakohtauksen.


      Pysyttelen vieläkin aikalailla noissa keuhkolääkärini suosittelemissa ruoka-aineissa. Syön ruisleipää, johon ei ole laitettu hiivaa eikä vehnäjauhoja (esimerkiksi Uotilan maalaisruislimppu). En ole voinut leipoa moneen vuoteen, kun hiivan haju yskittää. Joskus teen leivontavalmiita, pakastettuja kanelipullia, kun tulee vieraita.

    • homeetkin riittää

      Homeet itsessään saattavat aiheuttaa oireina erilaisia vatsa- tai suolisto-oireita: turvotusta, ilmavaivoja, ripulia, epämääräisiä kipuja. Näiden oireiden pitäisi poistua, kun onnistuu välttämään homealtistusta.

      Vatsan turvotteluun voi olla syynä myös laktoosi-intoleranssi tai keliakia, mahdollisesti myös herkistyminen jollekin muulle ruoka-aineelle (esim. sienisokeri trehaloosi aiheuttaa joillakin ihmisillä vastaavia oireita; myös sipuli, kaali, juurekset ärsyttävät monien vatsaa etenkin raakana). Kannattaa itse tarkkailla, mikä aine oireita mahdollisesti aiheuttaa. Epäiltäviä ruoka-aineita vältetään ja nautitaan yksi kerrallaan. Lääkärin pitäisi myös kyetä auttamaan intoleranssin tai ruoka-allergian selvittelyssä, mikäli sellaisesta on kyse.

      Mitään yleistä ohjetta tiettyjen ruoka-aineiden välttämisestä ei voi antaa, homeasukkaillekaan. Eri homeet ja niiden määrät vaikuttavat eri tavoin eri ihmisiin. Homeet pystyvät aiheuttamaan miltei mitä tahansa oireita tai sairauksia flunssasta kuolemaan. Olisihan se kiva tietää, mikä homelaji aiheuttaa mitäkin ruoka-aineiden sietämättömyysongelmia.

      Neljä vuotta homeasunnossa... missä vaiheessa vatsan turvottelu on alkanut?

    • helpottanut

      hiilihydraatiton ruokavalio. lähinnä olen elänyt lihalla, salaatilla ja rahkalla. kiloja lähtee ja vatsa pysyy litteänä lähes koko ajan, paitsi silloin kun altistun homeille, jolloin turpoaa valtavaksi palloksi. peruna ja muut juurekset saavat pahimmat oireet aikaiseksi, myös juusto, viinietikka pahoja, hiivapitoiset ruoat olen jättänyt jo aikaisemmin. minulla myös ruis turvottaa vatsaa, joten vehnäjauhottomat ei auta. kuten ei myöskään gluteenittomat. kannattaa syödä vain tuoretta ruokaa.

      • homekorva

        Luin eräästä ravinto oppaasta..

        -älä säilytä tomaatteja jääkaapissa, niihin saattaa tulla hometta.

        Oon ihmetelly, kun välil saan kovat oireet kasviksista.

        Mä oon ain säilyttäny jääkaapis.

        Missä niitä ois hyvä säilyttää?

        (kukkakaali, porkkana, keräkaali, tomaatti, salaatti jne.)
        Kellaria ei ole, enkä sellaiseen voisi mennäkkään.


      • pitäisi pitää puhtaana
        homekorva kirjoitti:

        Luin eräästä ravinto oppaasta..

        -älä säilytä tomaatteja jääkaapissa, niihin saattaa tulla hometta.

        Oon ihmetelly, kun välil saan kovat oireet kasviksista.

        Mä oon ain säilyttäny jääkaapis.

        Missä niitä ois hyvä säilyttää?

        (kukkakaali, porkkana, keräkaali, tomaatti, salaatti jne.)
        Kellaria ei ole, enkä sellaiseen voisi mennäkkään.

        jääkaappi pitäisi pitää puhtaana! myöskin sillä on väliä, mistä kaupasta ostat; kuinka puhdasta siellä on, miten vihanneksia hoidetaan, onko siellä sisäilmaongelmaa....
        muovipussit pois heti kaupasta tultaessa, ettei haudo. itse säilytän kaikkea sipulista tomaattiin jääkaapissa, sillä en kestä niiden "pölinää" keittiössä. parasta olisi ostaa vain vähän ja käydä usein kaupassa ostamassa tuoretta, ettei kerkeä homehtumaan.


    • hilkkaliisa

      Homeasunnosta sinun on päästävä pian pois. Mikään ruokavalio tai vitamiinit eivät auta.

      Huuhaa markkinointia on liikkeellä "syö meidän höpöhöpö-vitamiineja niin paranet homeoireista". Älä usko tuollaisia huuhaa markkinoijia. He valehtelevat.

      Ainoastaan homepaikoista poissa pysyminen auttaa homesairaita - tietenkin hänelle yksilöllisesti määrättyjen - lääkkeiden lisäksi.

      Käy tutkituttamassa vatsasi. Voit tarvita lääkitystä. Älä aloita ominpäin kuureja ennenkuin vatsasi tutkitaan kunnolla. Syy voi olla vaikka mikä.

      Minä sain maananantaina ohjeen, että jättäisin pois kaikki maitotuotteet ja siirtyisin soijatuotteisiin. Minua kehotettiin myös jättämään kaikki viljatuotteet kokeeksi pois ja korvaamaan ne gluteiinittomilla tuotteilla. No voinhan kokeilla sitäkin. Maito saattaa lisätä limaisuutta ja minulla on vaikeahoitoinen astma ja allerginen nuha. Ohjeen antoi 20 vuotta luontaishoitolaa pitänyt henkilö. Nyt on hankalaa kun on kosteaa ja sateista. Oireiluni on lisääntynyt.

      Mene sinä nyt ihan ensin lääkäriin ja tutkituta vatsasi !

    • Vatsa turpoaa : /..

      Kiitos vastanneille.

      Vatsan turvotteluun on kyllä ollut vuosien varrella useampiakin syitä --ja tutkittu on yhtä ja toista.. Nyt vaan tämä homejuttu kaiken kukkuraksi tuntuu selittävän monta muutakin kummallisuutta..

      Aiemmin olin myös työpaikassa, jossa todennäköisesti oli hometta --sieltä siirryin pois reilut puoli vuotta sitten.

      Nyt olen parasta aikaa muuttamassa terveeseen huusholliin, mutta muuttaminen ja saneeraminen vie aikansa..

    • Ming Men

      Hiilareita pois,aluksi aivan minimiin.Sitten voit lisätä takaisin pikkuhiljaa,huomaat missä kulkee elimistösi raja ja mitä elimistö ei siedä.
      Eli makaronit,pastat,leipä,karkit,pullat ja kaikki tekomakeat juomatkin.Valkoisen sokerin tilalle intiaanisokeri/ruokosokeri.

      Maitotuotteista ainostaan hapatetut(piimä,viili,rahka)

      Ei sitten syödä valmisruokia,vaan tehdään itse.
      Kypsennetään uunissa tai keitetään.

      Kalaa,kanaa,riisiä,kypsiä vihanneksia.
      Ei tofua tai soijaa,lisää turhaan kosteutta.
      Soija sopii kuivaan Aasiaan,mutta ei meidän kosteaan ilmastoon.

      Molkosan - kokeile sitäkin.
      Silicea/Silica - piivalmiste,vahvistaa kudosta.Hyväksi todettu.

      Eli jos sinulla ei ole keliakiaa tms.tai et ole allerginen ylläoleville,niin kokeile.Kilotkin tippuvat.
      Ruokailu pitää olla säännöllistä,n.3tunnin välein.Eikä kuten suurin osa syö,päivällä paastoillaan ja illalla vedetään raskas ruoka naamaan.Kyllä sillä menolla vatsa turpoaa,tulee ilmavaivoja ja lisäkiloja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe