onko

eestin raskas vetohevonen

Onko eestin raskas vetohevonen oikea rotunimi? Sukupostista ja hippoksen sivuilta löytyy ko.rodun edustajien tietoja, mutta yleisesti rotukuvausta en ole löytänyt. Ja samaan syssyyn tämäkin: Onko kukaan tätä lukeva käynyt ostamassa Virosta hevosen itselleen? Mistä löytyi hevonen, miten karanteeni yms. järjestelyt onnistuivat? Joskus tulevaisuudessa olisi tarkoitus lähteä ainakin katsomaan sieltä sopivaa ratsua, joten ajattelin jo kysellä reilusti etukäteen näitäkin asioita.. Kiitos vastanneille!

12

2280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mumsu

Tämä tieto taitaa tulla vähän myöhään,mutta virallinen ja oikea suora käännös Eesti Raskeveosta on Eestin Raskas Vetohevonen.Hippos ja Sukuposti ovat nyt vihdoin yhtenäistäneet rodun nimen.Asia on varmistettu Eesti Hobusekasvatajate Seltsistä.
      Olen ostanut sieltä kys. rodun hevosia ja ei ole karanteenia.Tammoja vaan ei ole myynnissä.Tällä hetkellä 2 oria 2 ja 3-vuotiaat, joita kävin katsomassakin.Jos halust rodusta lisätietoja,niin kerron nmielelläni.Itselläni on nyt 2 tammaa.

• alkup.

Vielä pariin vuoteen en ole ostamassa, mutta ehkä joskus 3-4vuoden päästä alkaisi tuo oma heppa olemaan ajankohtainen.
        Jos saan udella hepoistasi sen verran, että mitä maksoivat, miten kuljetus yms. sujui, olivatko hevoset rekisterissä tms? Kaikki tieto, mitä vaan jaksat kertoa, on aivan tervetullutta!
        Kiitos! :)

• mumsu
        alkup. kirjoitti:

Vielä pariin vuoteen en ole ostamassa, mutta ehkä joskus 3-4vuoden päästä alkaisi tuo oma heppa olemaan ajankohtainen.
        Jos saan udella hepoistasi sen verran, että mitä maksoivat, miten kuljetus yms. sujui, olivatko hevoset rekisterissä tms? Kaikki tieto, mitä vaan jaksat kertoa, on aivan tervetullutta!
        Kiitos! :)

Kävin 2 kertaa etsimässä hevosta ja -99 tärppäsi.
        Löysin nykyisen 6-v tammani emän,joka maksoi kantavana n. 6000mk.Tamma tuli Suomeen,kun varsa oli 3kk. Rekisteröitynä mun nimelle kumpikin.Kuljetus maksoi n.2000mk,mutta silloin oli vielä tullimaksu.
        Sujui hyvin,hain hepat Hesan tullin pihalta.
        Vanha tamma oli Ipalk. kantakirjassa ja varsan isä myös Ipalk. Minulla siis on nyt HIENO tamma ja sillä 4kk ikäinen tammavarsa oriista Vadis. ER-tammoja ei ole usein myynnissä,mutta nyt olisi 17-v Vadiksen sisko,joka on kantava Hospadinista.Reilu 2000euroa.

• alkup.
        mumsu kirjoitti:

Kävin 2 kertaa etsimässä hevosta ja -99 tärppäsi.
        Löysin nykyisen 6-v tammani emän,joka maksoi kantavana n. 6000mk.Tamma tuli Suomeen,kun varsa oli 3kk. Rekisteröitynä mun nimelle kumpikin.Kuljetus maksoi n.2000mk,mutta silloin oli vielä tullimaksu.
        Sujui hyvin,hain hepat Hesan tullin pihalta.
        Vanha tamma oli Ipalk. kantakirjassa ja varsan isä myös Ipalk. Minulla siis on nyt HIENO tamma ja sillä 4kk ikäinen tammavarsa oriista Vadis. ER-tammoja ei ole usein myynnissä,mutta nyt olisi 17-v Vadiksen sisko,joka on kantava Hospadinista.Reilu 2000euroa.

Olen tainnut nähdä kuvankin Vadiksesta, todella näyttävä hepo! Mistä yleensä saat tiedon myytävistä hevosista? Onko jotain tiettyä sivua tms? Itse löysin Muhun saarelta hevostilan, jossa myydään myös Eestin alkuperäisrotua, mutta ihan en lyö lukkoon, että olisivatko juuri Eestin raskaita. Luulisin kylläkin.
        Eli siis hevosen voi varmaan itsekin käydä hakemassa Virosta asti, jos on vain kunnon kuljetuskalusto jne? Voi että kun saisin itsekin asian sitten joskus onnistumaan.. :)

• mumsu
        alkup. kirjoitti:

Olen tainnut nähdä kuvankin Vadiksesta, todella näyttävä hepo! Mistä yleensä saat tiedon myytävistä hevosista? Onko jotain tiettyä sivua tms? Itse löysin Muhun saarelta hevostilan, jossa myydään myös Eestin alkuperäisrotua, mutta ihan en lyö lukkoon, että olisivatko juuri Eestin raskaita. Luulisin kylläkin.
        Eli siis hevosen voi varmaan itsekin käydä hakemassa Virosta asti, jos on vain kunnon kuljetuskalusto jne? Voi että kun saisin itsekin asian sitten joskus onnistumaan.. :)

En usko,että Muhun saarella on ER-hevosia vaan estinhevosia ja ne ovat alkuperäisrotu.
        ER-on nuori rotu ja alettu kasvattaa vasta 1900-luvun alkupuolella.Etsin hevostallinetistä ja olen muutenkin kuulolla,lisäksi olen luonut suhteet Eestiin.Olen käynyt 4 kasvattajan luona.Melko hankalaa lähteä ilman opasta-jo kieliasiankin takia.
        Kyllä tulevaisuudessa voit ostaa varsan Suomestakin.
        Itse ainakin aion jatkaa kasvatusta.Toivon,että tammani on nyt kantava.Rotua voin kyllä lämpimästi suositella.

• alkup.
        mumsu kirjoitti:

En usko,että Muhun saarella on ER-hevosia vaan estinhevosia ja ne ovat alkuperäisrotu.
        ER-on nuori rotu ja alettu kasvattaa vasta 1900-luvun alkupuolella.Etsin hevostallinetistä ja olen muutenkin kuulolla,lisäksi olen luonut suhteet Eestiin.Olen käynyt 4 kasvattajan luona.Melko hankalaa lähteä ilman opasta-jo kieliasiankin takia.
        Kyllä tulevaisuudessa voit ostaa varsan Suomestakin.
        Itse ainakin aion jatkaa kasvatusta.Toivon,että tammani on nyt kantava.Rotua voin kyllä lämpimästi suositella.

Pitänee tulevaisuudessa yrittää ottaa yhteyttä sinuun, jos varsoja on luvassa. Tai jos olet kiinnostunut auttamaan hevosen haussa tms.. Haaveena on ollut pitkän aikaa ERV-hevonen ja sille kaveriksi toinen samanlainen tai suokki.. :)
        Itsekin menin hieman hämilleni siitä alkuperäisrotujutusta siellä Muhussa, kun hevoset eivät aivan näyttäneet siltä, miltä oletin niiden näyttävän.. Eestinhevosista siellä ainakin puhuttiin, joten taitaa olla eri rotu.

• mumsu
        alkup. kirjoitti:

Pitänee tulevaisuudessa yrittää ottaa yhteyttä sinuun, jos varsoja on luvassa. Tai jos olet kiinnostunut auttamaan hevosen haussa tms.. Haaveena on ollut pitkän aikaa ERV-hevonen ja sille kaveriksi toinen samanlainen tai suokki.. :)
        Itsekin menin hieman hämilleni siitä alkuperäisrotujutusta siellä Muhussa, kun hevoset eivät aivan näyttäneet siltä, miltä oletin niiden näyttävän.. Eestinhevosista siellä ainakin puhuttiin, joten taitaa olla eri rotu.

Eestinhevonen on vanha rotu ja pieni,usein ponikokoinen.Muistuttaa hiukan Suomenhevosta.
        Rodulla on useampia värejä,kuin ER-hevosella.
        Esim.voikko hyväksytään.Nämä 2 rotua valitettavan usein sekoitetaan keskenään,vaikka ulkonäkö ja koko poikkeavat melkoisesti toisistaan.
        Puhtaan Eesti Raskeveon papereissa on lyhenne ER.
        hyvä tuntomerkki on myös, että perinteenä on nimetä varsa samalla alkukirjaimella,kuin sen isä. Ja kavion koko ,ER-hevosella 5-6 joskus suurempikin.

• canina
        mumsu kirjoitti:

Eestinhevonen on vanha rotu ja pieni,usein ponikokoinen.Muistuttaa hiukan Suomenhevosta.
        Esim.voikko hyväksytään.Nämä 2 rotua valitettavan usein sekoitetaan keskenään,vaikka ulkonäkö ja koko poikkeavat melkoisesti toisistaan.
        hyvä tuntomerkki on myös, että perinteenä on nimetä varsa samalla alkukirjaimella,kuin sen isä. Ja kavion koko ,ER-hevosella 5-6 joskus suurempikin.

tietääkö kukaan missä vadis nykyisin asustelee? olisi kiva kuulla herran kuulumisia pitkästä aikaa. itse sen kanssa jonkin verran pelannut ja täysin kyseiseen herraan ihastunut! :D

• mumsu
        canina kirjoitti:

tietääkö kukaan missä vadis nykyisin asustelee? olisi kiva kuulla herran kuulumisia pitkästä aikaa. itse sen kanssa jonkin verran pelannut ja täysin kyseiseen herraan ihastunut! :D

Vadis on asustellut Jalasjärvellä nyt pari vuotta.
        Se voi hyvin.On siitos ja ratsastuskäytössä.
        Tulevana kesänä sen varsoja pitäisi syntyä kaksi.

• Kakara
        mumsu kirjoitti:

Onko eestinhevosella sitten lyhennettä kun tuo Eestin raskas vetohevonen on ER? Jos ei, niin miten sen voisi lyhentää? Eest.hev.? 8DD

• ruunan ruppana

Googlettamalla er hevoset,pääset eestin raskasvetohevosten ry:n sivuille.Siellä pitäis olla muistaakseni rotukuvaus...muutama viikko sitten oli Perniössä Joutsan ratsutallilla tän roden kantakirjaus ja näyttely tapahtuma.Meitä ylpeitä,onnellisia rodun omistajia oli paikalla noin kymmenen (hyvä saavutus,kun rekisteröityjä suomessa muistaakseni 30?).

• muija86

vadis asustaa tällä hetkellä jalasjärvellä raittilan maatilalla, nettisivut löytyy googlella. on siellä lemmenlomalla :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      185
      11391
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      57
      5412
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2677
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2365
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1841
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1785
    7. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      27
      1443
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      41
      1440
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1366
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1349
    Aihe