Uponnut Legenda

Viikinki.

Kuka tietää enemmän tuosta,ilmeisesti joko 60 tai 70-luvulla uponneesta suurikokoisesta(olisiko ollut yli 10 metriä pitkä) puumoottoriveneestä, jossa suuri joukko nuoria hukkui? Vene osui hieman kiville jonka jälkeen akselit väänsivät pohjalaudat irti ja vene upposi hetkessä. Uhrit kuolivat hypotermiaan. Sittemmin vene kuulema nostettiin ja kunnostettiin kaiketi?

Kuka tietää enemmän Viikingin vaiheista?

31

11871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim

      Vene tuskin oli yli 10 m pitkä, mutta aikanaan erittäin suurikokoinen kuitenkin. Onnettomuus tapahtui todennäköisesti 70-luvun lopppupuolella.

      Uppoamisen aiheutti peräsimen runkoon tekemä reikä. Muistaakseeni peräsin oli suojaamatta pohjan alla ja vääntyi pohjan läpi. Vuoto oli niin suuri, että vene upposi suurista (500 l/min muistaakseeni) sähköpumpuista huolimatta.

      80-luvun puolivälissä vene oli varsin siistiksi kunnostettuna Otsolahden satamassa Tapiolassa.

      • Gåsgrundet

        Vene on itseasiassa 12 metrinen.
        Noston jälkeen kunnostettiin uppoumanopeuksilla kulkevaksi. Ainakin -90-luvulla alus vieraili säännöllisesti gåsgrundet nimisessä ulkoilusaaressa, espoon edustalla.


    • joitain vuosia sitten

      kyseisestä veneestä. Oli laitettu hienoon kuntoon. En todellakaan muista mikä vuotta, mutta ehkä, ehkä kolmisen vuotta sitten. Käy lehden sivuilla juttu saattaa löytyä sieltä?

      Puuvene-lehden sivut: http://www.puuvene.net/

      • Joakim

    • espi

      Viikinki ajoi karille 30.9.78 Hankon itäpuolelle. Se antoi visuaalisia hätämerkkejä kolmella erilaisella kansainvälisesti hyväksytyllä tavalla.Russarön linnakkeesta havaittiin hätämerkit ja tiedoitettiin merivartiostolle.Tieto ei kuitenkaan mennyt eteenpäin. Hätäliikenne ei käynnistynyt vaikka hätämerkit oli havaittu.Tämän seurauksena 11 nuorta hukkui.HÄTÄSANOMA OLISI PITÄNYT LINNAKKEESTA LÄHETTÄÄ VIKINGIN PUOLESTA! Surullinen ja uskomaton tapaus.

      • ja nuoret hukkuivat

        Veneen rakenteessa oli myös sama vika kuin Teemu Selänteen veneessä. Potkuriakselit tulevat pohjasta läpi. Laakeripukki kannattaa akselia. Köliä ja kalarautaa ei ole. Kun sellaisella ajaa kivelle, niin laakeripukki tulee pohjasta läpi ja vene uppoaa.
        Kaiken kaikkiaan Hangon itäiset vedet ovat erittäin vaaralliset. Parempi kuin ei mene sinne pimeässä.


      • kysymys että
        ja nuoret hukkuivat kirjoitti:

        Veneen rakenteessa oli myös sama vika kuin Teemu Selänteen veneessä. Potkuriakselit tulevat pohjasta läpi. Laakeripukki kannattaa akselia. Köliä ja kalarautaa ei ole. Kun sellaisella ajaa kivelle, niin laakeripukki tulee pohjasta läpi ja vene uppoaa.
        Kaiken kaikkiaan Hangon itäiset vedet ovat erittäin vaaralliset. Parempi kuin ei mene sinne pimeässä.

        "Potkuriakselit tulevat pohjasta läpi. Laakeripukki kannattaa akselia. Köliä ja kalarautaa ei ole. Kun sellaisella ajaa kivelle, niin laakeripukki tulee pohjasta läpi ja vene uppoaa. "

        Eikö sitä laakeripukin yläpuolista kohtaa voi osastoida niin, että vesi täyttää pienen osaston muttei koko venettä - eikä uppoa?


      • mutta tuskin
        kysymys että kirjoitti:

        "Potkuriakselit tulevat pohjasta läpi. Laakeripukki kannattaa akselia. Köliä ja kalarautaa ei ole. Kun sellaisella ajaa kivelle, niin laakeripukki tulee pohjasta läpi ja vene uppoaa. "

        Eikö sitä laakeripukin yläpuolista kohtaa voi osastoida niin, että vesi täyttää pienen osaston muttei koko venettä - eikä uppoa?

        Tuskin se auttaa. Eiköhän potkuriakseli riko pohjan myös siitä läpimenokohdasta painuessaan pohjan kanssa saman suuntaiseksi. Kohtuullisen paksua kankea tuollaisen 600 hv koneen potkuriakseli.

        Vedenpitävän osaston tekeminen veneeseen lisää kustannuksia. Ja sitäpaitsi upposi Titanickikin vaikka piti olla osastoitavissa.


      • syynä
        ja nuoret hukkuivat kirjoitti:

        Veneen rakenteessa oli myös sama vika kuin Teemu Selänteen veneessä. Potkuriakselit tulevat pohjasta läpi. Laakeripukki kannattaa akselia. Köliä ja kalarautaa ei ole. Kun sellaisella ajaa kivelle, niin laakeripukki tulee pohjasta läpi ja vene uppoaa.
        Kaiken kaikkiaan Hangon itäiset vedet ovat erittäin vaaralliset. Parempi kuin ei mene sinne pimeässä.

        Pohjan läpi tunkeutui nimenomaan jälkikäteen asennetut lisäperäsimet, eikä potkuriakselit. Veneeseen oli asennettu pelkkään pohjalautaan kiinnittämällä lisäperäsimet, liekö aiemmin ollut ohjautuvuusongelmia. Peräsinten kohdalla ei ollut rungossa mitään kölitukkia tai muuta tukevaa, joten pienikin osuma riitti murtamaan rungon. Olen itse katsastanut ko. veneen sisaraluksen rungon joku vuosi sitten ja siihen ei oltu tehty vastaavia muutoksia.


      • puolituttu

        Muisti tekee jo tepposiaan näin pitkällä aikavälillä, vaikka tapausta silloin tiiviisti seurasikin, kun kotisatamasta viikonloppuna lähtiessä oltiin kohdattu Viikinki. Seuraava siis muistin aiheuttamin varauksin. Viikingillä taisi olla vanhentunut painos merikortista ja joka tapauksessa Mulanin luona ajoi linjan väärin ja joutui kiville. Russarön linnakkeelta saatiin ensimmäiset havainnot hätämerkeistä ja kohtalaisen hyvä paikannus, mutta silloinen käytäntö ei sallinut yhteyttä merivartiostoon, joten sieltä sitten vain seurattiin sivusta. MV-aseman päivystäjä näki myös aikanaan merkit ja lähti yksin veneellä etsimään toisen vuorossa olevan jäädessä asemalle. Paikannus vain ei sattunut kohdalleen, joten pimeässä Viikinki jäi löytymättä. Etsinnän aikana ohi ajoi isompikin merivartioston alus viemässä suurempia herroja illalliselle, eikä päivystäjä tohtinut hiukan epävarman tapauksen takia heidän matkaansa häiritä. Aamun valjetessa alkoi sitten hukkuneita löytymään.


    • Scand

      Olet aivan oikeassa. Vene siis kunnostettiin ja muistini mukaan uusi osoite oli Helsingissä. En ole aivan varma mutta muistini mukaan joko venelehti, kipparilehti kirjoitti hyisestä yöstä sekä veneen uudesta restauroinnista. Kipparilehden päätoimittaja varmasti muistaa asian ja voi opastaa asiassa enemmän.

    • Ei valoa

      Kaksi surulliseen onnettomuuteen olennaisesti vaikuttanutta tekijää jää usein huomiotta.

      Kaikki aluksessa olleet nuoret olivat enemmän tai vähemmän humalassa. Selvin päin ei todennäköisesti koko onnettomuutta olisi sattunut.

      Toinen merkittävä asia oli, ettei koko veneestä löytynyt kunnollista käsivalaisinta. Aluksen kaikki valaisimet olivat veneen omalla akkuvirralla toimivia, joten sähköjen katkettua ei ollut minkäänlaista valonlähdettä. Mikäli valoa olisi ollut käytössä olisi vuodon paikallistaminen ja hillitesminen esim. tyynyjä, vilttejä tms. reikään tunkemalla ollut mahdollista. Tällöin aluksen pumput olisivat jaksaneet pitää sen pinnalla.

      Valoa ei myöskään voitu käyttää pelastajien huomion kiinnittämiseen. Pelastusalus oli ajanut näköetäisyydeltä onnettomuuspaikan ohi, mutta onnettomuusvenettä ei havaittu pimeässä, koska siinä ei ollut mitään valoa. Käsivalaisimella olisi saatu ohjsttua pelastajat oikealle paikalle.

      • vmg

        Kertoman mukaan takakannella oli yritetty polttaa notskia. Vene oli ensin kiertänyt kuulemma jonkinlaista kehää ja sitten oli tömähtänyt. Tuntemani merivartioston evp. upseeri kertoi tarinan. Oletuksena on myös se, että yksi mukana olleista oli pudonnut laidan yli ollessaan kusella ja häntä alettiin etsiä pimeässä. Siitä syystä vene on tehnyt kierrosta.

        Muistan Vene-lehden kuvat veneen pohjasta, siinä tosiaan lavat tulivat läpi, kun venbe ajoi kiville. Paikan koordinaatteja en enää muista aivan tarkasti, mutta jossain siinä Mulanin ja itäsataman puolivälissä. Vai muistaako joku tarkemmin?


      • TomppaTurku
        vmg kirjoitti:

        Kertoman mukaan takakannella oli yritetty polttaa notskia. Vene oli ensin kiertänyt kuulemma jonkinlaista kehää ja sitten oli tömähtänyt. Tuntemani merivartioston evp. upseeri kertoi tarinan. Oletuksena on myös se, että yksi mukana olleista oli pudonnut laidan yli ollessaan kusella ja häntä alettiin etsiä pimeässä. Siitä syystä vene on tehnyt kierrosta.

        Muistan Vene-lehden kuvat veneen pohjasta, siinä tosiaan lavat tulivat läpi, kun venbe ajoi kiville. Paikan koordinaatteja en enää muista aivan tarkasti, mutta jossain siinä Mulanin ja itäsataman puolivälissä. Vai muistaako joku tarkemmin?

        Suurin töpeksijä tässä tapauksessa oli, jällen kerran, merivartiosto joka ei tehnyt työnsä!

        Heidän olisi pitänyt lähteä paikalle heti ilmoituksen tultua heille!

        Hangon itäisen puolen vedet ovat erittäinkin vaaralliset.


      • essi
        TomppaTurku kirjoitti:

        Suurin töpeksijä tässä tapauksessa oli, jällen kerran, merivartiosto joka ei tehnyt työnsä!

        Heidän olisi pitänyt lähteä paikalle heti ilmoituksen tultua heille!

        Hangon itäisen puolen vedet ovat erittäinkin vaaralliset.

        Kyllä ne veneilijät itse tässä tapauksessa niitä töpeksijöitä olivat. Merivartiosto on tehnyt pahan virheen,mutta ei ne sitä venettä sinne karille ohjannut.Että silleen.


      • Demokratiatarkkailija
        essi kirjoitti:

        Kyllä ne veneilijät itse tässä tapauksessa niitä töpeksijöitä olivat. Merivartiosto on tehnyt pahan virheen,mutta ei ne sitä venettä sinne karille ohjannut.Että silleen.

        kyllä ajoivat veneen ihan itse karille, MUTTA merivartioston sekoileva toiminta silloin, kuten myöskin, Oiva Lehden etsinnöissä Hootskärissä 70 Luvulla painavat vieläkin merivartioston uskottavuutta!

        Tällainen toimintaa kyseenalaista koko merivartiostoa jota mielestäni tarvitaan, varsinkin tänä päivänä.


      • Joo 2
        Demokratiatarkkailija kirjoitti:

        kyllä ajoivat veneen ihan itse karille, MUTTA merivartioston sekoileva toiminta silloin, kuten myöskin, Oiva Lehden etsinnöissä Hootskärissä 70 Luvulla painavat vieläkin merivartioston uskottavuutta!

        Tällainen toimintaa kyseenalaista koko merivartiostoa jota mielestäni tarvitaan, varsinkin tänä päivänä.

        Kyseinen vene on Kotkassa entisöitävänä Veistovene nimisessä yrityksessä.


      • essi
        Demokratiatarkkailija kirjoitti:

        kyllä ajoivat veneen ihan itse karille, MUTTA merivartioston sekoileva toiminta silloin, kuten myöskin, Oiva Lehden etsinnöissä Hootskärissä 70 Luvulla painavat vieläkin merivartioston uskottavuutta!

        Tällainen toimintaa kyseenalaista koko merivartiostoa jota mielestäni tarvitaan, varsinkin tänä päivänä.

        olet.Ovat täysiä ammattilaisia ne vartijat. Ei sellaista saisi tapahtua.


      • hege
        essi kirjoitti:

        olet.Ovat täysiä ammattilaisia ne vartijat. Ei sellaista saisi tapahtua.

        Nimimerkki VMG osuu mielestäni asian ytimeen sen suhteen miksi alus ajoi karille ko.aikaan vuonna 1978.
        Asiaa läheltä seuranneena tiedän, että kaikilla löydetyillä 10:llä olivat pelastusliivit päällä ja kateisiin jääneellä yhdellä ei ilmeisesti näin ollut.
        Teoria, jonka vmg esittää, että yksi olisi mennyt tarpeilleen kannelle ja tästä pudonnut mereen tuntuu todennäköiseltä ja tämän vuoksi alus on poikennut väylältä häntä etsiessään ja näin ajanut väylän läheisyydessä olevalle karille.
        Kipparin jutussa puhutaan 10:stä uhrista mutta todellisuudessa uhreja oli 11 eli yksi jäänyt kateisiin.


    • läheltä oleva

      Löysin tällaisen vanhan asian, josta olisi muutama korjaus tarpeen. Ensinnäkin kuolleita oli 10, joista 9 löytyi lyhyen ajan sisään. Viimeinen hukkunut löytyi myöhemmin, saimme siunattua.
      Nuotiota ei poltettu kannella huvikseen vaan että heidät huomattaisiin. Kaikki hätäraketit oli jo käytetty.
      Merivartioston päällikkö oli todistettavasti humalassa, tuli juhlista, vaikka piti päivystää. Lähtökäskyt viivästyi ja kaikki meni päin ..... Opittiin virheistä ja näin ollen osattiin toimia eritavoin myöhemmin.

      Kapu M. ei ollut humalassa ja muutkin vain siedettävästi, mutta merikartta oli osittain vanhentunut ja myrsky síihen lisäksi, aiheuttivat tämän niin surullisen tapahtuman :''( vieläkin ...... kaipuu

      • läheltä oleva

        Lisäksi vielä uhrit olivat Hgistä, Lahdesta ja Padasjoelta. Heitä (meitä) yhdisti Kultaseppäkoulu Lahdessa


      • Melkein mukana

        Osuin vahingossa näille sivuille lukemaan omaa tragediaani. Ihmettelen, että siitä vielä puhutaan, v.2012?
        Oikeasti asia on niin, ettei sitä 10:ttä uhria koskaan löytynyt. Hänet siunattiin, 10 v. kadoksissa olleelle voi sen tehdä. Hautajaiset oli, mutta ei ruumista. Vahvasti humalainen Turvan kippari on kehuskellut Urkin Pubissa kuulemani mukaan, että sai oikeudessa vapautuksen, vaikka potkureihinhan se jäi...
        Vakuutusyhtiön tutkimuksissa todettiin, että toisen peräsimen ruuvi oli löystynyt, joten Viikinki ei totellut ohjausta, vaan teki 90':een käänöksen suoraan kiville. Sää ei ollut myrskyinen. Matka oli kiitosmatka veneen skrapsuttajille, yleensä kiitoskeikka tehtiin ennen juhannusta, mutta nyt kippari Makella oli kiireita uuden firmansa pyörittämisen kanssa koko kesän. He olivat matkalla Hankoon purjehduskauden lopettajaisiin-siis viimeinen mahdollisuus kiitosmatkaan.
        Nuotion polttamisesta sen verran, että vesi oli jo sammuttanut sähköt, joten se oli ainoa mahdollisuus herättää huomiota, koska valolla SOS-viesti ei enää onnistunut.
        Pelastautumisen kannalta dramaattisinta oli se, että hätärakettiin vastattiin rannalta ja pelastusveneen tulo nähtiin Viikingiltä. Siellä kerättiin kimpsut kasaan ja odotettiin pelastajaa(veneen sisällä ei ollut ainuttakaan matkakassia). Kun merivartiovene kääntyi pois, oli aktiivinen veneen vuodon tukkiminen jo myöhäistä. Jos pohjan ruhjeeseen olisi heti alettu työntää täkkejä tai tyynyjä, olisi pelastuttu itse. Pelastusliivit ei pidä hengissä 8 asteisessa vedessä. Taju menee 4-8 minuutissa (saksalaiset tutkineet juutalaisilla). Kuolinsyy on kuitenkin hukkuminen, tajuton ihminen hengittää vettä keuhkoihinsa.
        Omaiset saivat kyllä tuta oikeudenkäynnissä, kuinka valtio suojelee omiaan. Toinen toistaan korkeampaa kaluunaa marssitettiin todistamaan, kuinka Råstedtin ei edes tarvinnut pelastaa, koska hänellä oli ollut koulutuksessaan 4h meripelastusta ja sitäpaitsi merivartioston tehtävä on aluevesirajojen suojelu, että se siitä...


      • 20+4
        Melkein mukana kirjoitti:

        Osuin vahingossa näille sivuille lukemaan omaa tragediaani. Ihmettelen, että siitä vielä puhutaan, v.2012?
        Oikeasti asia on niin, ettei sitä 10:ttä uhria koskaan löytynyt. Hänet siunattiin, 10 v. kadoksissa olleelle voi sen tehdä. Hautajaiset oli, mutta ei ruumista. Vahvasti humalainen Turvan kippari on kehuskellut Urkin Pubissa kuulemani mukaan, että sai oikeudessa vapautuksen, vaikka potkureihinhan se jäi...
        Vakuutusyhtiön tutkimuksissa todettiin, että toisen peräsimen ruuvi oli löystynyt, joten Viikinki ei totellut ohjausta, vaan teki 90':een käänöksen suoraan kiville. Sää ei ollut myrskyinen. Matka oli kiitosmatka veneen skrapsuttajille, yleensä kiitoskeikka tehtiin ennen juhannusta, mutta nyt kippari Makella oli kiireita uuden firmansa pyörittämisen kanssa koko kesän. He olivat matkalla Hankoon purjehduskauden lopettajaisiin-siis viimeinen mahdollisuus kiitosmatkaan.
        Nuotion polttamisesta sen verran, että vesi oli jo sammuttanut sähköt, joten se oli ainoa mahdollisuus herättää huomiota, koska valolla SOS-viesti ei enää onnistunut.
        Pelastautumisen kannalta dramaattisinta oli se, että hätärakettiin vastattiin rannalta ja pelastusveneen tulo nähtiin Viikingiltä. Siellä kerättiin kimpsut kasaan ja odotettiin pelastajaa(veneen sisällä ei ollut ainuttakaan matkakassia). Kun merivartiovene kääntyi pois, oli aktiivinen veneen vuodon tukkiminen jo myöhäistä. Jos pohjan ruhjeeseen olisi heti alettu työntää täkkejä tai tyynyjä, olisi pelastuttu itse. Pelastusliivit ei pidä hengissä 8 asteisessa vedessä. Taju menee 4-8 minuutissa (saksalaiset tutkineet juutalaisilla). Kuolinsyy on kuitenkin hukkuminen, tajuton ihminen hengittää vettä keuhkoihinsa.
        Omaiset saivat kyllä tuta oikeudenkäynnissä, kuinka valtio suojelee omiaan. Toinen toistaan korkeampaa kaluunaa marssitettiin todistamaan, kuinka Råstedtin ei edes tarvinnut pelastaa, koska hänellä oli ollut koulutuksessaan 4h meripelastusta ja sitäpaitsi merivartioston tehtävä on aluevesirajojen suojelu, että se siitä...

        Taisi tosiaan muuten olla niin, että meripelastus ei 1970-luvulla kuulunut Merivartioston vastuualueeseen.


    • Pöllölasit
      • Anonyymi

        Eikös nämä Estonia-tutkimuksetkin ole tehty sittemmin uudelleen? Ehkä Viikinginkin uppoamisen voisi käydä vielä läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös nämä Estonia-tutkimuksetkin ole tehty sittemmin uudelleen? Ehkä Viikinginkin uppoamisen voisi käydä vielä läpi.

        En oikein usko, että kovin paljoa lisätietoa mistään enää tulisi. Hylkyä ei ole, koska nostettiin ja kunnostettiin eikä eloonjääneitä ollut valottamaan tapahtumia. Surullinen tapaus, asuin tuolloin Hangossa ja muistan kun laivaston kaapelialus Putsaari toi hylyn Hangon Länsisatamaan ja se nostettiin. Olin pikkupoikana paikalla patsastelemassa ja näky kyllä syöpyi muistiini.


    • Rouva Viking

      Viking palasi eilen Kotkasta Otsolahdelle Espooseen entistä ehompana. Se osallistuu Meriviaporiin Suomenlinnassa 16.6.12.

    • joku vaan
    • anonyymi12358623091

      Kylläpä oli kamala tapaus.

    • Anonyymi

      Nykyinen omistaja on entinen kollega Tiedon ajoilta. Molemmat olemme saaneet sieltä kenkää, ylläri...

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      121
      1825
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1618
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1175
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      46
      1052
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      949
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      866
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      800
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      777
    Aihe