Kuka tietää enemmän tuosta,ilmeisesti joko 60 tai 70-luvulla uponneesta suurikokoisesta(olisiko ollut yli 10 metriä pitkä) puumoottoriveneestä, jossa suuri joukko nuoria hukkui? Vene osui hieman kiville jonka jälkeen akselit väänsivät pohjalaudat irti ja vene upposi hetkessä. Uhrit kuolivat hypotermiaan. Sittemmin vene kuulema nostettiin ja kunnostettiin kaiketi?
Kuka tietää enemmän Viikingin vaiheista?
Uponnut Legenda
31
11525
Vastaukset
- Joakim
Vene tuskin oli yli 10 m pitkä, mutta aikanaan erittäin suurikokoinen kuitenkin. Onnettomuus tapahtui todennäköisesti 70-luvun lopppupuolella.
Uppoamisen aiheutti peräsimen runkoon tekemä reikä. Muistaakseeni peräsin oli suojaamatta pohjan alla ja vääntyi pohjan läpi. Vuoto oli niin suuri, että vene upposi suurista (500 l/min muistaakseeni) sähköpumpuista huolimatta.
80-luvun puolivälissä vene oli varsin siistiksi kunnostettuna Otsolahden satamassa Tapiolassa.- Gåsgrundet
Vene on itseasiassa 12 metrinen.
Noston jälkeen kunnostettiin uppoumanopeuksilla kulkevaksi. Ainakin -90-luvulla alus vieraili säännöllisesti gåsgrundet nimisessä ulkoilusaaressa, espoon edustalla.
- joitain vuosia sitten
kyseisestä veneestä. Oli laitettu hienoon kuntoon. En todellakaan muista mikä vuotta, mutta ehkä, ehkä kolmisen vuotta sitten. Käy lehden sivuilla juttu saattaa löytyä sieltä?
Puuvene-lehden sivut: http://www.puuvene.net/ - espi
Viikinki ajoi karille 30.9.78 Hankon itäpuolelle. Se antoi visuaalisia hätämerkkejä kolmella erilaisella kansainvälisesti hyväksytyllä tavalla.Russarön linnakkeesta havaittiin hätämerkit ja tiedoitettiin merivartiostolle.Tieto ei kuitenkaan mennyt eteenpäin. Hätäliikenne ei käynnistynyt vaikka hätämerkit oli havaittu.Tämän seurauksena 11 nuorta hukkui.HÄTÄSANOMA OLISI PITÄNYT LINNAKKEESTA LÄHETTÄÄ VIKINGIN PUOLESTA! Surullinen ja uskomaton tapaus.
- ja nuoret hukkuivat
Veneen rakenteessa oli myös sama vika kuin Teemu Selänteen veneessä. Potkuriakselit tulevat pohjasta läpi. Laakeripukki kannattaa akselia. Köliä ja kalarautaa ei ole. Kun sellaisella ajaa kivelle, niin laakeripukki tulee pohjasta läpi ja vene uppoaa.
Kaiken kaikkiaan Hangon itäiset vedet ovat erittäin vaaralliset. Parempi kuin ei mene sinne pimeässä. - kysymys että
ja nuoret hukkuivat kirjoitti:
Veneen rakenteessa oli myös sama vika kuin Teemu Selänteen veneessä. Potkuriakselit tulevat pohjasta läpi. Laakeripukki kannattaa akselia. Köliä ja kalarautaa ei ole. Kun sellaisella ajaa kivelle, niin laakeripukki tulee pohjasta läpi ja vene uppoaa.
Kaiken kaikkiaan Hangon itäiset vedet ovat erittäin vaaralliset. Parempi kuin ei mene sinne pimeässä."Potkuriakselit tulevat pohjasta läpi. Laakeripukki kannattaa akselia. Köliä ja kalarautaa ei ole. Kun sellaisella ajaa kivelle, niin laakeripukki tulee pohjasta läpi ja vene uppoaa. "
Eikö sitä laakeripukin yläpuolista kohtaa voi osastoida niin, että vesi täyttää pienen osaston muttei koko venettä - eikä uppoa? - mutta tuskin
kysymys että kirjoitti:
"Potkuriakselit tulevat pohjasta läpi. Laakeripukki kannattaa akselia. Köliä ja kalarautaa ei ole. Kun sellaisella ajaa kivelle, niin laakeripukki tulee pohjasta läpi ja vene uppoaa. "
Eikö sitä laakeripukin yläpuolista kohtaa voi osastoida niin, että vesi täyttää pienen osaston muttei koko venettä - eikä uppoa?Tuskin se auttaa. Eiköhän potkuriakseli riko pohjan myös siitä läpimenokohdasta painuessaan pohjan kanssa saman suuntaiseksi. Kohtuullisen paksua kankea tuollaisen 600 hv koneen potkuriakseli.
Vedenpitävän osaston tekeminen veneeseen lisää kustannuksia. Ja sitäpaitsi upposi Titanickikin vaikka piti olla osastoitavissa. - syynä
ja nuoret hukkuivat kirjoitti:
Veneen rakenteessa oli myös sama vika kuin Teemu Selänteen veneessä. Potkuriakselit tulevat pohjasta läpi. Laakeripukki kannattaa akselia. Köliä ja kalarautaa ei ole. Kun sellaisella ajaa kivelle, niin laakeripukki tulee pohjasta läpi ja vene uppoaa.
Kaiken kaikkiaan Hangon itäiset vedet ovat erittäin vaaralliset. Parempi kuin ei mene sinne pimeässä.Pohjan läpi tunkeutui nimenomaan jälkikäteen asennetut lisäperäsimet, eikä potkuriakselit. Veneeseen oli asennettu pelkkään pohjalautaan kiinnittämällä lisäperäsimet, liekö aiemmin ollut ohjautuvuusongelmia. Peräsinten kohdalla ei ollut rungossa mitään kölitukkia tai muuta tukevaa, joten pienikin osuma riitti murtamaan rungon. Olen itse katsastanut ko. veneen sisaraluksen rungon joku vuosi sitten ja siihen ei oltu tehty vastaavia muutoksia.
- puolituttu
Muisti tekee jo tepposiaan näin pitkällä aikavälillä, vaikka tapausta silloin tiiviisti seurasikin, kun kotisatamasta viikonloppuna lähtiessä oltiin kohdattu Viikinki. Seuraava siis muistin aiheuttamin varauksin. Viikingillä taisi olla vanhentunut painos merikortista ja joka tapauksessa Mulanin luona ajoi linjan väärin ja joutui kiville. Russarön linnakkeelta saatiin ensimmäiset havainnot hätämerkeistä ja kohtalaisen hyvä paikannus, mutta silloinen käytäntö ei sallinut yhteyttä merivartiostoon, joten sieltä sitten vain seurattiin sivusta. MV-aseman päivystäjä näki myös aikanaan merkit ja lähti yksin veneellä etsimään toisen vuorossa olevan jäädessä asemalle. Paikannus vain ei sattunut kohdalleen, joten pimeässä Viikinki jäi löytymättä. Etsinnän aikana ohi ajoi isompikin merivartioston alus viemässä suurempia herroja illalliselle, eikä päivystäjä tohtinut hiukan epävarman tapauksen takia heidän matkaansa häiritä. Aamun valjetessa alkoi sitten hukkuneita löytymään.
- Scand
Olet aivan oikeassa. Vene siis kunnostettiin ja muistini mukaan uusi osoite oli Helsingissä. En ole aivan varma mutta muistini mukaan joko venelehti, kipparilehti kirjoitti hyisestä yöstä sekä veneen uudesta restauroinnista. Kipparilehden päätoimittaja varmasti muistaa asian ja voi opastaa asiassa enemmän.
- Ei valoa
Kaksi surulliseen onnettomuuteen olennaisesti vaikuttanutta tekijää jää usein huomiotta.
Kaikki aluksessa olleet nuoret olivat enemmän tai vähemmän humalassa. Selvin päin ei todennäköisesti koko onnettomuutta olisi sattunut.
Toinen merkittävä asia oli, ettei koko veneestä löytynyt kunnollista käsivalaisinta. Aluksen kaikki valaisimet olivat veneen omalla akkuvirralla toimivia, joten sähköjen katkettua ei ollut minkäänlaista valonlähdettä. Mikäli valoa olisi ollut käytössä olisi vuodon paikallistaminen ja hillitesminen esim. tyynyjä, vilttejä tms. reikään tunkemalla ollut mahdollista. Tällöin aluksen pumput olisivat jaksaneet pitää sen pinnalla.
Valoa ei myöskään voitu käyttää pelastajien huomion kiinnittämiseen. Pelastusalus oli ajanut näköetäisyydeltä onnettomuuspaikan ohi, mutta onnettomuusvenettä ei havaittu pimeässä, koska siinä ei ollut mitään valoa. Käsivalaisimella olisi saatu ohjsttua pelastajat oikealle paikalle.- vmg
Kertoman mukaan takakannella oli yritetty polttaa notskia. Vene oli ensin kiertänyt kuulemma jonkinlaista kehää ja sitten oli tömähtänyt. Tuntemani merivartioston evp. upseeri kertoi tarinan. Oletuksena on myös se, että yksi mukana olleista oli pudonnut laidan yli ollessaan kusella ja häntä alettiin etsiä pimeässä. Siitä syystä vene on tehnyt kierrosta.
Muistan Vene-lehden kuvat veneen pohjasta, siinä tosiaan lavat tulivat läpi, kun venbe ajoi kiville. Paikan koordinaatteja en enää muista aivan tarkasti, mutta jossain siinä Mulanin ja itäsataman puolivälissä. Vai muistaako joku tarkemmin? - TomppaTurku
vmg kirjoitti:
Kertoman mukaan takakannella oli yritetty polttaa notskia. Vene oli ensin kiertänyt kuulemma jonkinlaista kehää ja sitten oli tömähtänyt. Tuntemani merivartioston evp. upseeri kertoi tarinan. Oletuksena on myös se, että yksi mukana olleista oli pudonnut laidan yli ollessaan kusella ja häntä alettiin etsiä pimeässä. Siitä syystä vene on tehnyt kierrosta.
Muistan Vene-lehden kuvat veneen pohjasta, siinä tosiaan lavat tulivat läpi, kun venbe ajoi kiville. Paikan koordinaatteja en enää muista aivan tarkasti, mutta jossain siinä Mulanin ja itäsataman puolivälissä. Vai muistaako joku tarkemmin?Suurin töpeksijä tässä tapauksessa oli, jällen kerran, merivartiosto joka ei tehnyt työnsä!
Heidän olisi pitänyt lähteä paikalle heti ilmoituksen tultua heille!
Hangon itäisen puolen vedet ovat erittäinkin vaaralliset. - essi
TomppaTurku kirjoitti:
Suurin töpeksijä tässä tapauksessa oli, jällen kerran, merivartiosto joka ei tehnyt työnsä!
Heidän olisi pitänyt lähteä paikalle heti ilmoituksen tultua heille!
Hangon itäisen puolen vedet ovat erittäinkin vaaralliset.Kyllä ne veneilijät itse tässä tapauksessa niitä töpeksijöitä olivat. Merivartiosto on tehnyt pahan virheen,mutta ei ne sitä venettä sinne karille ohjannut.Että silleen.
- Demokratiatarkkailija
essi kirjoitti:
Kyllä ne veneilijät itse tässä tapauksessa niitä töpeksijöitä olivat. Merivartiosto on tehnyt pahan virheen,mutta ei ne sitä venettä sinne karille ohjannut.Että silleen.
kyllä ajoivat veneen ihan itse karille, MUTTA merivartioston sekoileva toiminta silloin, kuten myöskin, Oiva Lehden etsinnöissä Hootskärissä 70 Luvulla painavat vieläkin merivartioston uskottavuutta!
Tällainen toimintaa kyseenalaista koko merivartiostoa jota mielestäni tarvitaan, varsinkin tänä päivänä. - Joo 2
Demokratiatarkkailija kirjoitti:
kyllä ajoivat veneen ihan itse karille, MUTTA merivartioston sekoileva toiminta silloin, kuten myöskin, Oiva Lehden etsinnöissä Hootskärissä 70 Luvulla painavat vieläkin merivartioston uskottavuutta!
Tällainen toimintaa kyseenalaista koko merivartiostoa jota mielestäni tarvitaan, varsinkin tänä päivänä.Kyseinen vene on Kotkassa entisöitävänä Veistovene nimisessä yrityksessä.
- essi
Demokratiatarkkailija kirjoitti:
kyllä ajoivat veneen ihan itse karille, MUTTA merivartioston sekoileva toiminta silloin, kuten myöskin, Oiva Lehden etsinnöissä Hootskärissä 70 Luvulla painavat vieläkin merivartioston uskottavuutta!
Tällainen toimintaa kyseenalaista koko merivartiostoa jota mielestäni tarvitaan, varsinkin tänä päivänä.olet.Ovat täysiä ammattilaisia ne vartijat. Ei sellaista saisi tapahtua.
- hege
essi kirjoitti:
olet.Ovat täysiä ammattilaisia ne vartijat. Ei sellaista saisi tapahtua.
Nimimerkki VMG osuu mielestäni asian ytimeen sen suhteen miksi alus ajoi karille ko.aikaan vuonna 1978.
Asiaa läheltä seuranneena tiedän, että kaikilla löydetyillä 10:llä olivat pelastusliivit päällä ja kateisiin jääneellä yhdellä ei ilmeisesti näin ollut.
Teoria, jonka vmg esittää, että yksi olisi mennyt tarpeilleen kannelle ja tästä pudonnut mereen tuntuu todennäköiseltä ja tämän vuoksi alus on poikennut väylältä häntä etsiessään ja näin ajanut väylän läheisyydessä olevalle karille.
Kipparin jutussa puhutaan 10:stä uhrista mutta todellisuudessa uhreja oli 11 eli yksi jäänyt kateisiin.
- läheltä oleva
Löysin tällaisen vanhan asian, josta olisi muutama korjaus tarpeen. Ensinnäkin kuolleita oli 10, joista 9 löytyi lyhyen ajan sisään. Viimeinen hukkunut löytyi myöhemmin, saimme siunattua.
Nuotiota ei poltettu kannella huvikseen vaan että heidät huomattaisiin. Kaikki hätäraketit oli jo käytetty.
Merivartioston päällikkö oli todistettavasti humalassa, tuli juhlista, vaikka piti päivystää. Lähtökäskyt viivästyi ja kaikki meni päin ..... Opittiin virheistä ja näin ollen osattiin toimia eritavoin myöhemmin.
Kapu M. ei ollut humalassa ja muutkin vain siedettävästi, mutta merikartta oli osittain vanhentunut ja myrsky síihen lisäksi, aiheuttivat tämän niin surullisen tapahtuman :''( vieläkin ...... kaipuu- läheltä oleva
Lisäksi vielä uhrit olivat Hgistä, Lahdesta ja Padasjoelta. Heitä (meitä) yhdisti Kultaseppäkoulu Lahdessa
- Melkein mukana
Osuin vahingossa näille sivuille lukemaan omaa tragediaani. Ihmettelen, että siitä vielä puhutaan, v.2012?
Oikeasti asia on niin, ettei sitä 10:ttä uhria koskaan löytynyt. Hänet siunattiin, 10 v. kadoksissa olleelle voi sen tehdä. Hautajaiset oli, mutta ei ruumista. Vahvasti humalainen Turvan kippari on kehuskellut Urkin Pubissa kuulemani mukaan, että sai oikeudessa vapautuksen, vaikka potkureihinhan se jäi...
Vakuutusyhtiön tutkimuksissa todettiin, että toisen peräsimen ruuvi oli löystynyt, joten Viikinki ei totellut ohjausta, vaan teki 90':een käänöksen suoraan kiville. Sää ei ollut myrskyinen. Matka oli kiitosmatka veneen skrapsuttajille, yleensä kiitoskeikka tehtiin ennen juhannusta, mutta nyt kippari Makella oli kiireita uuden firmansa pyörittämisen kanssa koko kesän. He olivat matkalla Hankoon purjehduskauden lopettajaisiin-siis viimeinen mahdollisuus kiitosmatkaan.
Nuotion polttamisesta sen verran, että vesi oli jo sammuttanut sähköt, joten se oli ainoa mahdollisuus herättää huomiota, koska valolla SOS-viesti ei enää onnistunut.
Pelastautumisen kannalta dramaattisinta oli se, että hätärakettiin vastattiin rannalta ja pelastusveneen tulo nähtiin Viikingiltä. Siellä kerättiin kimpsut kasaan ja odotettiin pelastajaa(veneen sisällä ei ollut ainuttakaan matkakassia). Kun merivartiovene kääntyi pois, oli aktiivinen veneen vuodon tukkiminen jo myöhäistä. Jos pohjan ruhjeeseen olisi heti alettu työntää täkkejä tai tyynyjä, olisi pelastuttu itse. Pelastusliivit ei pidä hengissä 8 asteisessa vedessä. Taju menee 4-8 minuutissa (saksalaiset tutkineet juutalaisilla). Kuolinsyy on kuitenkin hukkuminen, tajuton ihminen hengittää vettä keuhkoihinsa.
Omaiset saivat kyllä tuta oikeudenkäynnissä, kuinka valtio suojelee omiaan. Toinen toistaan korkeampaa kaluunaa marssitettiin todistamaan, kuinka Råstedtin ei edes tarvinnut pelastaa, koska hänellä oli ollut koulutuksessaan 4h meripelastusta ja sitäpaitsi merivartioston tehtävä on aluevesirajojen suojelu, että se siitä... - 20+4
Melkein mukana kirjoitti:
Osuin vahingossa näille sivuille lukemaan omaa tragediaani. Ihmettelen, että siitä vielä puhutaan, v.2012?
Oikeasti asia on niin, ettei sitä 10:ttä uhria koskaan löytynyt. Hänet siunattiin, 10 v. kadoksissa olleelle voi sen tehdä. Hautajaiset oli, mutta ei ruumista. Vahvasti humalainen Turvan kippari on kehuskellut Urkin Pubissa kuulemani mukaan, että sai oikeudessa vapautuksen, vaikka potkureihinhan se jäi...
Vakuutusyhtiön tutkimuksissa todettiin, että toisen peräsimen ruuvi oli löystynyt, joten Viikinki ei totellut ohjausta, vaan teki 90':een käänöksen suoraan kiville. Sää ei ollut myrskyinen. Matka oli kiitosmatka veneen skrapsuttajille, yleensä kiitoskeikka tehtiin ennen juhannusta, mutta nyt kippari Makella oli kiireita uuden firmansa pyörittämisen kanssa koko kesän. He olivat matkalla Hankoon purjehduskauden lopettajaisiin-siis viimeinen mahdollisuus kiitosmatkaan.
Nuotion polttamisesta sen verran, että vesi oli jo sammuttanut sähköt, joten se oli ainoa mahdollisuus herättää huomiota, koska valolla SOS-viesti ei enää onnistunut.
Pelastautumisen kannalta dramaattisinta oli se, että hätärakettiin vastattiin rannalta ja pelastusveneen tulo nähtiin Viikingiltä. Siellä kerättiin kimpsut kasaan ja odotettiin pelastajaa(veneen sisällä ei ollut ainuttakaan matkakassia). Kun merivartiovene kääntyi pois, oli aktiivinen veneen vuodon tukkiminen jo myöhäistä. Jos pohjan ruhjeeseen olisi heti alettu työntää täkkejä tai tyynyjä, olisi pelastuttu itse. Pelastusliivit ei pidä hengissä 8 asteisessa vedessä. Taju menee 4-8 minuutissa (saksalaiset tutkineet juutalaisilla). Kuolinsyy on kuitenkin hukkuminen, tajuton ihminen hengittää vettä keuhkoihinsa.
Omaiset saivat kyllä tuta oikeudenkäynnissä, kuinka valtio suojelee omiaan. Toinen toistaan korkeampaa kaluunaa marssitettiin todistamaan, kuinka Råstedtin ei edes tarvinnut pelastaa, koska hänellä oli ollut koulutuksessaan 4h meripelastusta ja sitäpaitsi merivartioston tehtävä on aluevesirajojen suojelu, että se siitä...Taisi tosiaan muuten olla niin, että meripelastus ei 1970-luvulla kuulunut Merivartioston vastuualueeseen.
- Pöllölasit
http://www.turvallisuustutkinta.fi/1279613877015
Tässä koko stoori jos haluaa lukea nuoren Kari lehtolan tutkimuksia. Sama kaveri teki myöhemmin mm. Estonia tutkintaa.- Anonyymi
Eikös nämä Estonia-tutkimuksetkin ole tehty sittemmin uudelleen? Ehkä Viikinginkin uppoamisen voisi käydä vielä läpi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös nämä Estonia-tutkimuksetkin ole tehty sittemmin uudelleen? Ehkä Viikinginkin uppoamisen voisi käydä vielä läpi.
En oikein usko, että kovin paljoa lisätietoa mistään enää tulisi. Hylkyä ei ole, koska nostettiin ja kunnostettiin eikä eloonjääneitä ollut valottamaan tapahtumia. Surullinen tapaus, asuin tuolloin Hangossa ja muistan kun laivaston kaapelialus Putsaari toi hylyn Hangon Länsisatamaan ja se nostettiin. Olin pikkupoikana paikalla patsastelemassa ja näky kyllä syöpyi muistiini.
- Rouva Viking
Viking palasi eilen Kotkasta Otsolahdelle Espooseen entistä ehompana. Se osallistuu Meriviaporiin Suomenlinnassa 16.6.12.
- joku vaan
Tuossa linkissä on vähän raporttia ko. asiassa
http://www.turvallisuustutkinta.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIapptype=BlobServer&SSURIcontainer=Default&SSURIsession=false&blobkey=id&blobheadervalue1=inline; filename=dp78hd1n3.pdf&SSURIsscontext=Satellite Server&blobwhere=1330439896266&blobheadername1=Content-Disposition&ssbinary=true&blobheader=application/pdf - anonyymi12358623091
Kylläpä oli kamala tapaus.
- Anonyymi
Nykyinen omistaja on entinen kollega Tiedon ajoilta. Molemmat olemme saaneet sieltä kenkää, ylläri...
- Anonyymi
Tästä on olemassa myös Wikipedia-sivu: https://fi.wikipedia.org/wiki/Viikinki_(moottorivene)
Osanottoni asiaan liittyville, lohduton ja turha tapaus josta toki osattiin ottaa opiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842068- 1011367
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249876Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853- 62821
- 59811