Mikähän tauti?

kirjoahvenissa pääosin

Moikka,
Mikähän ihmeen tauti kaloja vaivaa ja nimenomaan ahvenkoiraita?
Keväällä kuoli perhoskirjoahvenkoiras, kesällä töyhtökääpiö ja nyt palettikääpiöahven osoittaa samansuuntaisia oireita.
Eli perhoskirjolla ja paletilla toisen kylkievän?(evä heti kiduksen takana) tyvi pullistuu ja on aavistuksen möhkyräinen ja vaalea. Kala hengittää nopeammin ja on aina suu hieman auki. Yksin vetäytymistä, huonompaa ruokahalua.
Töyhtökääpiöllä ei tuota evän tyven pullistumaa ollut, muuten samanlaisia oireita.
Aquahoidosta olen lueskellut, mutta mitään selkeää taudinkuvaa en ole löytänyt. Loiset tai tubi nyt tulee mieleen. Mutta miksi juuri ahvenkoiraat, miksei ahvennaaraat?
Akvaariolla kokoa parisensataa, muuta kalastoa; partis, pikkuparvi rubiinitetroja, kiilakylkiparvi. Nuolimonneja 5. Vesiarvot ok, lämpö 26 vedenvaihto puolet viikossa.

2

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/taudcili.php

      Kerrotko vielä...

      Hoitorutiinisi
      Ahventen piilopaikat ja reviirit
      Kaikkien kalojen määrät numeroina
      Vesiarvot; kovuus, pH numeroina

      Ettei vaan nyt affena koiraat oo käyneet toistensa kimppuun reviiri taisteluissa. Ne tykkää siitä, se on niiden homma.
      Kala saattaa juurikin näykkiä toista tuonne kiduksen taakse taisteluissa, arka paikka. Henki lähtee helpoiten, ei kalatkaan mitään tyhmiä ole kun pitää saada kaveri hengiltä.

      No, spekulointi sikseen. Kerro hieman akvaariosi tapahtumista lisää viime aikojen osalta, kun eka kala alkoi opireilemaan, onko yhtään voielä kuollut?

      • alkuper

        Tälläisen tekstin löysin tuolta aquahoidosta ja tuota ruokasuolakylpyä voisi koittaa sille affenukolle. Mulla ois 20-litrainen muovipurkki johon voisin tehdä tuon kylvyn. Mutta kuis paljon laitan sitä ruokasuolaa että tulee 1,5% suolakylpy? Eihän se ota jossei annakkaan.

        Silloin tällöin varsinkin kalojen kiduksissa esiintyy kellomaisia ciliaatteja. Näitä on useita eri lajeja. Esimerkiksi Glossatella piscicola ja monet muut istuvat kiinni kalassa. Ei ole varmaa, ovatko ne varsinaisesti loisia vai "vapaamatkustajia". Jos niitä on paljon, kiusaavat ne kalaa. Torjuntaan riittää 1,5 % ruokasuolakylpy tai 1:4000 formaliinikäsittely tunnin ajan. Kalojen kuntoa on jatkuvasti tarkkailtava sekä lopetettava käsittely, jos kalat alkavat voida huonosti.

        Hoitorutiinit:
        Kerran viikossa veden vaihto puolet. Hiekkapohja, lapolla useimmiten otan pinnasta moskat pois. Suodattimina kaksi eheimin ecco ulkosuodatinta ja niiden putsausväli n 3x vuodessa (eri kerroilla). Lisäys nestemäinen kasviravinne ja tetran vedenparannusaine.
        Ruokinta: aamulla pari katkarapupellettiä, illalla joko pakastetta, hiutaletta, granulaa, joko katkarapupelletti tai muu pohjatabu. Partikselle kasviksia kerta-pari viikossa.

        No3 20, No2 0, Gh n 2, Kh n 2, Ph karvan alle seiskan.

        kaloja: partamonni 1, töyhtökääpiöahven 2, palettikääpiöahven 2, rubiinitetra 5, kiilakylki 9, nuolimonni 5.
        Akvaariossa 3 kiviluolastoa, pari isoa kantoa ja keraaminen ruukku. Paletit kuteneet kiviluoliin (eri paikkoihin), töyhdöt ruukkuun. Nyt kuitenkin nuori töyhtökoiras eikä tällä yhdistelmällä vielä kutua ollut. Paletitkaan eivät siis enää kude kun se ukko puolikuntoinen.
        Pesäkolot ovat eripuolilla akvaariota, kannot toimivat reviirin jakajina ja kasveja runsaasti.
        Ikinä en ole nähnyt yhteenottoja koiraiden kesken, ainoastaan kutuaikaan reviirin puolustamista tunkeilijan häätämisellä. Mielestäni yhteiselo on sujunut oikein hyvin.
        Tällähetkellä koiraina siis sukukypsä palettikääpiö ja keskenkasvuinen töyhtö.

        Tapahtumista... perhoskoiras ja töyhtökoiras siis kuolleet n 5 kk sisällä ja palettikoiras oireilee samansuuntaisesti. Kesällä kuoli 2 neontetraa (jämät jostain vanhasta parvesta). Laitoin ne helteiden piikkiin. Muut kalat voivat hyvin. Kesällä sain riesaksi rihmalevän. Huomasin että aikaisin aamulla aurinko paistaa n tunnin suoraan akvaarioon. Akvaario siis ollut tässä paikassa vajaan vuoden. Rihmalevän kanssa taistelen vieläkin - mutta se ei liene syynä.
        Mitään muuta "tapahtumaa" ei kyllä tule mieleen.

        Vahvasti alkaa vaikuttamaan siltä että jonkun loisen kanssa tässä nyt painiskelen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4613
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3620
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      107
      3503
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3021
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2489
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2384
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2130
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2023
    Aihe