Paraservikaalipuudutus

Kokeneita??

Eli kyselisin siis että onko kokeneita tuosta kohdunkaulapuudutuksesta (paraservikaalipuudutus) ja mitä mieltä olette olleet?? Mulla on kolmas raskaus ja viikkoja vasta 30 5 mutta mietityttää jo tuo synnytys. Epiduraalilla kaksi ekaa tullut mutta toisen kanssa lääkäri laittoi 5 kertaa piikin väärään paikkaan ja vieläkin on siitä selkävaivoja, joten epiduraali ei tule kuuloonkaan! =(
Kiitollinen siis olisin jos voisitte kertoa oman kokemuksenne tuosta kohdunkaulanpuudutuksesta.. =)

11

5582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohdunkaulanpuudutus

Suosittelen.Itsellä oli vaan kauheeta kun joutui lääkäriä odottelemaan tosi kauan ennenkuin se laitettin.Odotin ja odotin ja sit kun lääkäri vihdoin tuli ja näin sen"piikin", niin en ois enää halunnutkaan.Kätilö ja lääkäri siinä sitten rauhotteli ja sai mun suostuteltua.Se tuntui muutamana pienenä pistoksena, ei paha!En tuntenut kun sen kun pää tuli ulos.Laitettin muuten vielä toisenkin kerran se puudutus hetken kuluttua.Eli jos on vähänkin"piikkikammoa",kerro vaikka etukäteen ettet haluaisi nähdä sitä.

• rinu

ihan turha sattuu kamalasti eikä auta yhtä turhan kanssa

• awa84

laitettiin eka synnytyksessä. semmonen v.. mäinen nipistys tuntui. vaikutus lakkasi ennen ku piti alkaa ponnistelee, ja laitettiin toinen, joka ei kerenny sitte alkaa vaikuttaa. että ihan ilman puudutusta sitten punnerrettiin

• sitten

Mitenkäs sitten tuo luomuna synnyttäminen?? Onkos se ihan "helvettiä"?? =)

• mulle...
        sitten kirjoitti:

Mitenkäs sitten tuo luomuna synnyttäminen?? Onkos se ihan "helvettiä"?? =)

toki löytyy varmaan yhtä monta kokemusta kuin synnytystäkin.

en saanut mitään kivunlievitystä, johtuen siitä että kätilö ei milään uskonut että ensisynnyttäjä hoitelee koitoksen kahdessa tunnissa =)) avautumissupparit teki sen verran kipeää, että sängystä en päässyt ylös. mutta kun sai luvan alkaa ponnistaa niin mulla ainakin kivut loppu siihen paikkaan. vauva painoi ilmeisemmin sen verran hyvin koko ponnistusajan hermopäitä puuduksiin että ponnistus ei mielestäni tuntunut sen kummemmalta kuin ison kakkahädän tikistys =) sen sijaan sitten jälkeenpäin jälkeisten syntyminen mielestäni sattui jonkun verran. voi olla että kun olin jo asennoitunut että ohi on, niin suppareiden uudelleen tulo tais olla järkytys =)

mut kaiken kaikkiaan oli mulle ihan ok kokemus. vaikka kätilö tulikin seuraavana päivänä pyytämään anteeksi ettei käsittänyt tilanteen etenemistä, niin sanoin hänellekin että ihan turhaan. koska totuushan on se, että kun se kesti vaan sen 1,5 tuntia se kovempi kipu, niin eipä se epiduraalikaan olis auttanut. todennäköisesti toiminta olis vaan hidastunut ja mielummin näin että oli nopeasti valmista ja sattui jonkin verran kuin että olis pitkittynyt.

että ei sitä etukäteen kannata pelätä. itse olin vielä loppuraskaudesta sitä mieltä että ilman nukutusnuijaa en tee mitään, mutta olen kuitenkin lopulta tyytyväinen synnytykseeni. pelkoni osoittautui turhaksi ja työkavereiden pelottelut huonoksi pilaksi =)) suosittelen asennoitumaan niin, että antaa tilanteen viedä. jos tuntuu että tarvitsee lievitystä niin rohkeasti pyytää. mutta ihan luomunakin siitä selviää ja ainakin minulle oli ihan upea kokemus.

• Kervikaalifani.

Otsikon mukaisesti esikoisen synnytyksen "hoidin" pelkällä parakervikaalilla. Omalla kohdallani puudutus onnistui täydellisesti - pääsin supistuskivuista, jotka synnärillä kovasti vaivasivat.

Muiden vastauksiin kommentoin sen verran, että oman kätilöni mukaan puudutuksen ajoitus vaikuttaa täysin siihen, onko siitä apua. Piikki on kyllä todella valtava - en pelkää neuloja, mutta se kyllä kauhistutti. Itse puudutuksen laittaminen tuntui kohdallani siinä vaiheessa jo yhdentekevältä - pääasia oli, että sain toivoa helpotuksesta.

Synnyttäessä en ollut täysin tunnoton, eikä näin kuulemma ole tarkoituskaan olla, kun parakervikaali on käytössä.

Kaikki meni hyvin ja kaunis tytär syntyi. Seuraavallakin kerralla pyytänen tuon parakervikaalin.

• Kervikaalifani

Puhuin itse koko ajan kervikaalista, voi olla servikaalikin. En osaa sanoa.

• untzi

oli myös kolmas synnytys. Tuosta puudutuksesta en tiedä, mutta minä sain spinaalipuudutuksen. Se annetaan (valitettavasti) myös selkäydinkanavaan. Sen voi saada uudelleen synnyttäjä ja se voidaan antaa vain kerran. Vaikutus kestää 2 tuntia ja on tärkeää, että synnytyksen kesto voidaan arvioida tapahtuvaksi ko. aikana. Minulla se vei kivut kokonaan pois. Kohdunsuu avautui, enkä tuntenut mitään, katsoin vain monitorista, että nyt taitaa olla supistus menossa. Sitten kätilö katsoi tilanteen ja sanoi, että auki on, voit ponnistaa kun siltä tuntuu. Synnytys oli rauhallinen ja suht. kivuton. Vain ihan lopussa alkoi puudutus loppumaan ja silloin tunsin supistuksen voimakkaammin, mutta en kuitenkaan mitään hillitöntä kipua. Minun mielestä tämä oli tosi hyvä puudutus.

• on juuri se

Ongelmahan on juuri se ettei mun selkään enää mitään työnnetä... =( On sen verran arkana ja herkkänä ettei voi edes hieroa... =(

• Steppi*

Sain paraservikaali puudutteen epiduraalin jälkeen (se ei sopinut) ja kivut vei kokonaan! Ainut huono puoli oli ettei ponnistuttanut yhtään ja piti sitten summissa työnnellä, mutta erittäin hyvin sekin meni vaikka ensikertalaisena asialla :)

• toimi hyvin

minulla kohdunkaulan puudutus toimi aivan ihanasti, vei kivut kokonaan pois. En tuntenut piikkiä ollenkaan kun olin silloin niin kipeä supistuksista. Vaikutus alkoi heti ja kesti reilun tunnin, se ei kylläkään ensisynnyttäjänä riittänyt minulle vaan sain lisäksi epiduraalin. Mutta ensi kerralla haluan kyllä ehdottomasti paraservikaalin, kun se tehosi niin upeasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      53
      5500
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      93
      3389
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      45
      3289
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      75
      2458
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      54
      2341
    6. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      75
      1877
    7. Persut palkkaavat verorahoilla

avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      299
      1685
    8. Ville Rajainmäki, 25, omaishoitaja

Hän on 65 eläkeikääntyneen avustajana 24/7 Kerrankin omaishoitajaa arvostetaan ja maksetaan asiaankuuluvaa, 3000€, pal
      Maailman menoa
      21
      1048
    9. Anteeksi T

Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      7
      1046
    10. Kuinka kauan

Olet tuntenut kaivattusi oletko edes jutellut hänen kanssaan Tietääkö että kaipaat häntä
      Ikävä
      63
      933
    Aihe