Perävetolaitteen huolto

mitäs maksaa?

Mitäs maksaa perävetolaitteen perusteellisempi huolto?
Olen kuullut,että jos ko.laite kilahtaa niin korjaus maksaa hunajaa?
mikä laitteessa yleensä kilahtaa ja maksaa?

8

12276

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitaa vähän riippua

      tapauksesta. öljynvaihto ole kallista, mutta jos tarkoitat "huollolla" kuluneiden osien vaihtoa tai kumipalkeen vaihtoa on hinta työ osa. jos taas koko perä on hajalla on hinta suolasempi.

      pikkasen on tietysti väliä myös laitteen iällä, vanhoihin ei välttämättä saa osia ja pahimmassa tapauksessa on edessä koko vetolaitteen uusinta.

      yleensä vetolaite hajoaa kiveen osuessaan tai meriveden päästyä tuhoaman paikkoja, toki kyllä käyttökin ja korroosia kuluttaa.

      Eli hinnat on varmaa yljynvaihdon "max satasesta" useaan tuhanteen euroon mikäli joudut vaihtamaan koko vetolaiteen potkureineen. laitteessa maksaa pienet tuotantoerät, pitkä varastointiaika, pieni volyymi ja myyjän kate verot sekä asennustyö.

      • S32

        Tulisiko vesipumpun siipipyörä vaihtaa ennakoivana huoltona ja kuinka usein?


      • crisu
        S32 kirjoitti:

        Tulisiko vesipumpun siipipyörä vaihtaa ennakoivana huoltona ja kuinka usein?

        no voiha siipipyörän varmuuden vuoksi vaihtaa muutaman vuoden välein(us parts tms. 20-50€).
        Jos on vetolaite jossa on helppo tarkistaa siipipyörän kunto niin silloin ei tarvitse vaihtaa vaan parin vuoden välein katsoo että lamellit ovat suht ehjät.
        Moottorin lämpöongelmat sekä ajon aikana kuumenevat pakosarjat kielivät helposti huonokuntoisesta vesipumpusta.

        Jos on kyseseessä yli 10 vuotta vanha vetari niin se tulee varmaan jossakin vaiheessa tiensä päähän kun joko "kytkimen" hampaat ovat niin kuluneet ettei vaihde pysy päällä tai rattaista loppuu kulutuspinta jolloin meno loppuu kokonaan.
        Tälläiset remontit sitten maksavatkin jo yli 2k€.
        Huoltojen hinnoista en tiedä kun olen ne tehnyt aina itse mutta ainakin 500€ jos vetari joudutaan irroittamaan rasvauksen takia kilvestä.


      • siipipyörä ?
        crisu kirjoitti:

        no voiha siipipyörän varmuuden vuoksi vaihtaa muutaman vuoden välein(us parts tms. 20-50€).
        Jos on vetolaite jossa on helppo tarkistaa siipipyörän kunto niin silloin ei tarvitse vaihtaa vaan parin vuoden välein katsoo että lamellit ovat suht ehjät.
        Moottorin lämpöongelmat sekä ajon aikana kuumenevat pakosarjat kielivät helposti huonokuntoisesta vesipumpusta.

        Jos on kyseseessä yli 10 vuotta vanha vetari niin se tulee varmaan jossakin vaiheessa tiensä päähän kun joko "kytkimen" hampaat ovat niin kuluneet ettei vaihde pysy päällä tai rattaista loppuu kulutuspinta jolloin meno loppuu kokonaan.
        Tälläiset remontit sitten maksavatkin jo yli 2k€.
        Huoltojen hinnoista en tiedä kun olen ne tehnyt aina itse mutta ainakin 500€ jos vetari joudutaan irroittamaan rasvauksen takia kilvestä.

        Tarkoittaako vetolaitteen siipipyörä sitä, että se avustaa varsinaista moottorin merivesipumppua ? Ja se ilmeisesti toimii mekaanisesti ottaen käyttövoimansa vetolaittteen jostain akselista ?

        Mulla oli edellisessä veneessä volvon sp280, nyt bravo2. Olen luullut, ettei kummassakaan sitä siipipyörää ole... nyt ei ole väliäkään koska moottori ottaa veden suoraan pohjan läpi eikä vetolaitteen kautta.


      • R K-S
        siipipyörä ? kirjoitti:

        Tarkoittaako vetolaitteen siipipyörä sitä, että se avustaa varsinaista moottorin merivesipumppua ? Ja se ilmeisesti toimii mekaanisesti ottaen käyttövoimansa vetolaittteen jostain akselista ?

        Mulla oli edellisessä veneessä volvon sp280, nyt bravo2. Olen luullut, ettei kummassakaan sitä siipipyörää ole... nyt ei ole väliäkään koska moottori ottaa veden suoraan pohjan läpi eikä vetolaitteen kautta.

        vetolaitteissa on vesipumppu sisällä. Alpha-1:n joutuu katkaisemaan vesipumpun avaamista varten.
        Vetolaite vaatii jonkin verran huoltoa. Ehkäpä 5 vuoden välein palkeiden ja nivelien tarkastus, vesipumpun siipipyörän vaihto, korroosio tarkistus ym. Ennen kaikkea katsottava, että öljy on puhdasta. Jos on vettä, niin remonttiin.


      • crisu
        siipipyörä ? kirjoitti:

        Tarkoittaako vetolaitteen siipipyörä sitä, että se avustaa varsinaista moottorin merivesipumppua ? Ja se ilmeisesti toimii mekaanisesti ottaen käyttövoimansa vetolaittteen jostain akselista ?

        Mulla oli edellisessä veneessä volvon sp280, nyt bravo2. Olen luullut, ettei kummassakaan sitä siipipyörää ole... nyt ei ole väliäkään koska moottori ottaa veden suoraan pohjan läpi eikä vetolaitteen kautta.

        eiköhän bravo ja vp myös vaadi siipipyöräpumput mutta ne on omassa rungossaan moottorin kyljessä ja niille antaa vauhtia moottorin oma siivapyörä....

        Moottorin (jos kyseessä jokin automaailmasta tullut moottori) oma vesipumppu kun ei ime vettä moottoriin, ainoastaan kierrättää siellä jo olevaa.


    • make

      Kivelle ajo maksaa 3500-4000 euron paikkeilla.Pystyakseli,laakerit,rattaat ja uusi potkuri ja akseli, tiivisteet työ

      • F115

        Eikös uusi vetari tule jo halvemmaksi tuossa tapauksessa? Uusi Alpha 1 maksaa jenkeissä reilun 2000 taalaa, ja Bravo 3 siinä vähän yli 5000 taalaa.

        Käytetyt tietysti vielä halvempia. Siinä ja siinä kannattaako korjata, ja ottaa riskiä pieleen menneestä korjauksesta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10802
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6923
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5583
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4870
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4134
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3649
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3454
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3382
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      20
      2829
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      56
      2617
    Aihe