Mitäs maksaa perävetolaitteen perusteellisempi huolto?
Olen kuullut,että jos ko.laite kilahtaa niin korjaus maksaa hunajaa?
mikä laitteessa yleensä kilahtaa ja maksaa?
Perävetolaitteen huolto
8
12059
Vastaukset
- taitaa vähän riippua
tapauksesta. öljynvaihto ole kallista, mutta jos tarkoitat "huollolla" kuluneiden osien vaihtoa tai kumipalkeen vaihtoa on hinta työ osa. jos taas koko perä on hajalla on hinta suolasempi.
pikkasen on tietysti väliä myös laitteen iällä, vanhoihin ei välttämättä saa osia ja pahimmassa tapauksessa on edessä koko vetolaitteen uusinta.
yleensä vetolaite hajoaa kiveen osuessaan tai meriveden päästyä tuhoaman paikkoja, toki kyllä käyttökin ja korroosia kuluttaa.
Eli hinnat on varmaa yljynvaihdon "max satasesta" useaan tuhanteen euroon mikäli joudut vaihtamaan koko vetolaiteen potkureineen. laitteessa maksaa pienet tuotantoerät, pitkä varastointiaika, pieni volyymi ja myyjän kate verot sekä asennustyö.- S32
Tulisiko vesipumpun siipipyörä vaihtaa ennakoivana huoltona ja kuinka usein?
- crisu
S32 kirjoitti:
Tulisiko vesipumpun siipipyörä vaihtaa ennakoivana huoltona ja kuinka usein?
no voiha siipipyörän varmuuden vuoksi vaihtaa muutaman vuoden välein(us parts tms. 20-50€).
Jos on vetolaite jossa on helppo tarkistaa siipipyörän kunto niin silloin ei tarvitse vaihtaa vaan parin vuoden välein katsoo että lamellit ovat suht ehjät.
Moottorin lämpöongelmat sekä ajon aikana kuumenevat pakosarjat kielivät helposti huonokuntoisesta vesipumpusta.
Jos on kyseseessä yli 10 vuotta vanha vetari niin se tulee varmaan jossakin vaiheessa tiensä päähän kun joko "kytkimen" hampaat ovat niin kuluneet ettei vaihde pysy päällä tai rattaista loppuu kulutuspinta jolloin meno loppuu kokonaan.
Tälläiset remontit sitten maksavatkin jo yli 2k€.
Huoltojen hinnoista en tiedä kun olen ne tehnyt aina itse mutta ainakin 500€ jos vetari joudutaan irroittamaan rasvauksen takia kilvestä. - siipipyörä ?
crisu kirjoitti:
no voiha siipipyörän varmuuden vuoksi vaihtaa muutaman vuoden välein(us parts tms. 20-50€).
Jos on vetolaite jossa on helppo tarkistaa siipipyörän kunto niin silloin ei tarvitse vaihtaa vaan parin vuoden välein katsoo että lamellit ovat suht ehjät.
Moottorin lämpöongelmat sekä ajon aikana kuumenevat pakosarjat kielivät helposti huonokuntoisesta vesipumpusta.
Jos on kyseseessä yli 10 vuotta vanha vetari niin se tulee varmaan jossakin vaiheessa tiensä päähän kun joko "kytkimen" hampaat ovat niin kuluneet ettei vaihde pysy päällä tai rattaista loppuu kulutuspinta jolloin meno loppuu kokonaan.
Tälläiset remontit sitten maksavatkin jo yli 2k€.
Huoltojen hinnoista en tiedä kun olen ne tehnyt aina itse mutta ainakin 500€ jos vetari joudutaan irroittamaan rasvauksen takia kilvestä.Tarkoittaako vetolaitteen siipipyörä sitä, että se avustaa varsinaista moottorin merivesipumppua ? Ja se ilmeisesti toimii mekaanisesti ottaen käyttövoimansa vetolaittteen jostain akselista ?
Mulla oli edellisessä veneessä volvon sp280, nyt bravo2. Olen luullut, ettei kummassakaan sitä siipipyörää ole... nyt ei ole väliäkään koska moottori ottaa veden suoraan pohjan läpi eikä vetolaitteen kautta. - R K-S
siipipyörä ? kirjoitti:
Tarkoittaako vetolaitteen siipipyörä sitä, että se avustaa varsinaista moottorin merivesipumppua ? Ja se ilmeisesti toimii mekaanisesti ottaen käyttövoimansa vetolaittteen jostain akselista ?
Mulla oli edellisessä veneessä volvon sp280, nyt bravo2. Olen luullut, ettei kummassakaan sitä siipipyörää ole... nyt ei ole väliäkään koska moottori ottaa veden suoraan pohjan läpi eikä vetolaitteen kautta.vetolaitteissa on vesipumppu sisällä. Alpha-1:n joutuu katkaisemaan vesipumpun avaamista varten.
Vetolaite vaatii jonkin verran huoltoa. Ehkäpä 5 vuoden välein palkeiden ja nivelien tarkastus, vesipumpun siipipyörän vaihto, korroosio tarkistus ym. Ennen kaikkea katsottava, että öljy on puhdasta. Jos on vettä, niin remonttiin. - crisu
siipipyörä ? kirjoitti:
Tarkoittaako vetolaitteen siipipyörä sitä, että se avustaa varsinaista moottorin merivesipumppua ? Ja se ilmeisesti toimii mekaanisesti ottaen käyttövoimansa vetolaittteen jostain akselista ?
Mulla oli edellisessä veneessä volvon sp280, nyt bravo2. Olen luullut, ettei kummassakaan sitä siipipyörää ole... nyt ei ole väliäkään koska moottori ottaa veden suoraan pohjan läpi eikä vetolaitteen kautta.eiköhän bravo ja vp myös vaadi siipipyöräpumput mutta ne on omassa rungossaan moottorin kyljessä ja niille antaa vauhtia moottorin oma siivapyörä....
Moottorin (jos kyseessä jokin automaailmasta tullut moottori) oma vesipumppu kun ei ime vettä moottoriin, ainoastaan kierrättää siellä jo olevaa.
- make
Kivelle ajo maksaa 3500-4000 euron paikkeilla.Pystyakseli,laakerit,rattaat ja uusi potkuri ja akseli, tiivisteet työ
- F115
Eikös uusi vetari tule jo halvemmaksi tuossa tapauksessa? Uusi Alpha 1 maksaa jenkeissä reilun 2000 taalaa, ja Bravo 3 siinä vähän yli 5000 taalaa.
Käytetyt tietysti vielä halvempia. Siinä ja siinä kannattaako korjata, ja ottaa riskiä pieleen menneestä korjauksesta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760