laukan opettaminen??

horse_16

Minun heppa ei nosta laukkaa millään, se on ex-ravuri. olen koittanu mäessä,puomin kanssa tiellä mutta ei nosta. miten sai helpommalla tavalla opetettua laukkaamaan?

25

4699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N.e.i.t.i.X

      Muistathan olla kärsivällinen....?
      Tässä on yksi esim. merkki joka onnistuu, jos jaksaa olla kärsivällinen!

      Otat hevosen juoksutusliinaan, pyydä vaikka kaveriasi(kokenutta sellaista) liinan päähän ja menet itse hevosen selkään. Rupeatte tekemää ympyrää(tottakai), käyntä, ravia, ja sitten kokeilette laukan nostoa, juoksuttajalla vaikka raippa apuna, muttei lyö sillä hevosta. Jos heppa nostaa esim. parikin askelta laukkaa niiin muista KEHUA OIKEIN PALJON ja anna tallissa jtn herkkua!! Ja jätän siihen siltä päivältä!! Koska jos rupeet ''pakottaa'' uuestaan laukannostoa, se ei pian enää nosta! :)
      Muista KÄRSIVÄLLISYYYS!! Se ei välttämättä heti nosta sitä mutta kokeilkaa, pitkällä tähtäimellä.. :)

      • horse_16

        Mun hepo pelkää raippaa ni ei sitä raippaa viiti ottaa, mutta kokeilen joskus äitini kanssa :) kiitos neuvosta :)


      • vauhti
        horse_16 kirjoitti:

        Mun hepo pelkää raippaa ni ei sitä raippaa viiti ottaa, mutta kokeilen joskus äitini kanssa :) kiitos neuvosta :)

        ravissakin joskus loppuu, jaksat vaan istua kyydissä.
        itse opetin jukuripäiselle suokilleni laukat "kaatamalla" sen laukkaan, esim kentällä, kurvissa jne. en tiedä onnistuuko teillä, meillä näin :) nykyään laukat menee jo pohkeista.


      • horse_16
        vauhti kirjoitti:

        ravissakin joskus loppuu, jaksat vaan istua kyydissä.
        itse opetin jukuripäiselle suokilleni laukat "kaatamalla" sen laukkaan, esim kentällä, kurvissa jne. en tiedä onnistuuko teillä, meillä näin :) nykyään laukat menee jo pohkeista.

        meillä ei ole kunnon kenttää on vaan pelto joka on epä tasanen ja se kompuroi siellä. ja on meillä hiekka tietä..


      • glowy
        horse_16 kirjoitti:

        meillä ei ole kunnon kenttää on vaan pelto joka on epä tasanen ja se kompuroi siellä. ja on meillä hiekka tietä..

        eli tappelin saman ongelman kanssa aikoinaan lämpösen tamman kanssa... vaihtoehtoja oli vähän, koska piiskaa ei voinut lämpöisella travurilla käyttää, se pimahti aivan totaalisesti... ylämäessäkään ei laukka noussut... ei myöskään minkään laisella kaarteella tai ympyrällä... ja sitten sain todella tyhmän päähän piston... ratsastin montea ja ratsastin sen nopeus rajan yli, jolloin hevonen yleensä alkaa laukata... laukka nousi jatkossakin, mutta vain äärettömän kovan ravin jälkeen... en suosittele tätä mutta näin se toimi...


      • poni hullu
        glowy kirjoitti:

        eli tappelin saman ongelman kanssa aikoinaan lämpösen tamman kanssa... vaihtoehtoja oli vähän, koska piiskaa ei voinut lämpöisella travurilla käyttää, se pimahti aivan totaalisesti... ylämäessäkään ei laukka noussut... ei myöskään minkään laisella kaarteella tai ympyrällä... ja sitten sain todella tyhmän päähän piston... ratsastin montea ja ratsastin sen nopeus rajan yli, jolloin hevonen yleensä alkaa laukata... laukka nousi jatkossakin, mutta vain äärettömän kovan ravin jälkeen... en suosittele tätä mutta näin se toimi...

        Minunkin poni on sellainen ... se lähtee laukkaa vain NOPEASTA ravista .Jos yrittää muuta keinoa poni pukittaa...


    • agrologi

      Ratsastelin aikoinaan suomenhevosravurilla, joka sai fysioterapiohjeeksi laukkaamista ratsastettaessa.

      Sain hevosen laukkaamaan reippaasta (=lähes niin lujaa kuin hevonen pääsi) ravista. Antamalla normaalit laukkaavut (paino sisälle, ulkopohje taakase, pohkeet kiinni ja keinautus lantiolla) ja samalla polkaisemalla voimakkaasti ulkojalustinta alaspäin ja maiskauttamalla (tällöin hevosen tasapaino järkkyy ja se korjaa asian yleensä hyppäämällä laukalle).

      Sen jälkeen nopea kehaisu ja lisää maiskutusta jotta laukka säilyisi ja missään tapauksessa ei saa vetää ohjista (ota kiinni harjasta ekoilla kerroilla, sillä meno on aika hurjan tuntuista).

      Pikkuhiljaa voit vähentää maiskutusta ja jalustimen polkemista ja yrittää nostaa laukkaa vähän rauhallisemmasta ravista. Oman ratsastettavani kanssa meni n.½vuotta ennen kuin pystyi nostaman laukan ilman maiskutusta. Jalustimen polkeminen jäi vähän aikaisemmin.

    • Ehdottomasti helpoiten jos olisi paikka missä olisi pyöröaitaus. MIKÄ TAHANSA hevonen lähtee laukalle jos sen kääntää nopeasti ulkokautta ympäri vauhdista (tietenkin ollessaan vapaana)..
      Mutta muuten tarvitset aivan älyttömän paljon kärsivällisyyttä. Ota huomioon että pollesi on ilmeisesti entinen ravuri ja iät kaiket sitä on kielletty laukkaamasta. Laukka on täysin sen järjen vastaista..:/
      Täytyy myös ottaa huomioon ettei entinen ravuri, ja etenkään lämppäri rakenteensa vuoksi monesti pysty kantamaan itseään kunnolla laukassa.
      Ensin sen täytyy hallita kaikki muut askellajit ennen kuin laukan opettelu on mahdollista saati suotavaa. Sen varmistat erilaisilla tasapainoharjoituksilla. Jos pollesi kerran kompuroi pellolla, se ei osaa kantaa itseään kunnolla, eikä osaa käyttää kunnolla jalkojaan..(toki toiset ex ravuritkin laukkaavat siitä huolimatta, mutta toisille se on vaikeampaa ja lisäksi se ei ole kannattavaa). Eli pollesi on osattava ensin kävellä rauhallisesti pää alhaalla ja selkälihaksiaan käyttäen. Lisäksi sen täytyy ehdottomasti osata ravata rauhallisesti ja jalkansa halliten myös pienehköllä ympyrällä..ja tietysti pää alhaalla. Sitten on vasta laukan vuoro. Helpoiten aloitat laukka harjoitukset liinassa juoksuttaen mikäli pyöröaitauskoulutus ei ole mahdollista.. Alat vaan maasta käsin ajaa hevosta laukkaan, lisäät painetta koko ajan kovemmin, kunnes pollesi laukkaa..ja HETI kun se nostaa laukan, niin pysäytät sen..et pakottamalla vaan annat sen pysähtyä. Se on hevoselle paras mahdollinen palkinto ja niin se oppii ensin sen että laukkaaminen on sallittua ja jopa toivottua. Liität tietysti ajamiseen jonkun termin, jota voit käyttää jatkossakin. Kun pollesi alkaa nostaa laukan, niin pyydät sitä siltä koko ajan muutaman askeleen enemmin, mutta aina vain vähän kerrassaan. Ja kun sitten pääset selkään asti, niin otat jonkun toisen liinan päähän ja liität termiin laukka-avut..niin se oppii pikkuhiljaa nekin.
      Ja muista..lämppärin kouluttaminen kunnon ratsuksi niin fyysisesti kuin psyykkisestikin ottaa aikaa n. 2-3vuotta.. Eli vaatii paaljon kärsivällisyyttä..:)
      Mulla itselläni myöskin ex ravuri ja takana jo pitkät ajat ja suuret määrät työtä ja vielä on paljon tehtävää.. :)
      Zemppiä vaan teille!

      • horse_16

        kiitos vaan neuvoista. aloin eilen juoksuttamaan heppaani,ajoin sen raviin ja sitten ku se meni aika hyvää ravia vedin niinkun liinasta että se tekis jyrkän käännöksen ni se meni pari kolme askelta ravia ja sitten kehuin sanoin aina laukka sanan kun se laukkasi. en saa muuten juoksemaan heppaani ku sillein että ottaisin maasta jonkun ja niinkun heittäisin sitä mutta en ota mitään,se tietää ku menen kyykkyyn ni se lähtee juoksemaan :)


      • horse_16 kirjoitti:

        kiitos vaan neuvoista. aloin eilen juoksuttamaan heppaani,ajoin sen raviin ja sitten ku se meni aika hyvää ravia vedin niinkun liinasta että se tekis jyrkän käännöksen ni se meni pari kolme askelta ravia ja sitten kehuin sanoin aina laukka sanan kun se laukkasi. en saa muuten juoksemaan heppaani ku sillein että ottaisin maasta jonkun ja niinkun heittäisin sitä mutta en ota mitään,se tietää ku menen kyykkyyn ni se lähtee juoksemaan :)

        ..maahan kumartumista itsekin ajavana eleenä jos polleni koittaa lusmuilla..
        Se on hevosesta hyökkäävä ele (siis se kun kumarrut eteen päin ja otat askeleen eteen samalla) ja toimii sen takia...:)
        Joskus jopa otan hiekkaa ja heitän kohti..
        Kunhan heti kun heppa lähtee juoksemaan muistat löysätä paineen, eli palata nopeasti normaali seisoma asentoosi..
        Siis heppasi kuitenki jo laukkasi liinassa? Se on hyvä..:)
        Nyt jatkat maasta käsin niin kauan että laukan nosto menee kuin vettä vaan ja että se reagoi selvästi laukka sanaan nostamalla sen. sitten voit aloittaa saman selästä käsin..:)


      • MissSnape kirjoitti:

        ..maahan kumartumista itsekin ajavana eleenä jos polleni koittaa lusmuilla..
        Se on hevosesta hyökkäävä ele (siis se kun kumarrut eteen päin ja otat askeleen eteen samalla) ja toimii sen takia...:)
        Joskus jopa otan hiekkaa ja heitän kohti..
        Kunhan heti kun heppa lähtee juoksemaan muistat löysätä paineen, eli palata nopeasti normaali seisoma asentoosi..
        Siis heppasi kuitenki jo laukkasi liinassa? Se on hyvä..:)
        Nyt jatkat maasta käsin niin kauan että laukan nosto menee kuin vettä vaan ja että se reagoi selvästi laukka sanaan nostamalla sen. sitten voit aloittaa saman selästä käsin..:)

        Ja kun pollesi nostaa laukan, niin älä missään nimessä edes vahingossa pidätä sitä..Annat sen juosta ja pysäytät enemminkin äänellä kun että nopeasti kiskaisisit suusta..:)
        Onnea taas matkaan.. :)


      • horse_16
        MissSnape kirjoitti:

        ..maahan kumartumista itsekin ajavana eleenä jos polleni koittaa lusmuilla..
        Se on hevosesta hyökkäävä ele (siis se kun kumarrut eteen päin ja otat askeleen eteen samalla) ja toimii sen takia...:)
        Joskus jopa otan hiekkaa ja heitän kohti..
        Kunhan heti kun heppa lähtee juoksemaan muistat löysätä paineen, eli palata nopeasti normaali seisoma asentoosi..
        Siis heppasi kuitenki jo laukkasi liinassa? Se on hyvä..:)
        Nyt jatkat maasta käsin niin kauan että laukan nosto menee kuin vettä vaan ja että se reagoi selvästi laukka sanaan nostamalla sen. sitten voit aloittaa saman selästä käsin..:)

        joo se laukkas mutta se on semmoista hätäistä ja ihan outoo, varmaan tasaoaino huono sillä. miten sen selästä käsin jutun voi tehä? ai sillein että mä olen sen selässä ja joku liinan päässä?


      • horse_16 kirjoitti:

        joo se laukkas mutta se on semmoista hätäistä ja ihan outoo, varmaan tasaoaino huono sillä. miten sen selästä käsin jutun voi tehä? ai sillein että mä olen sen selässä ja joku liinan päässä?

        ..niin.. Mutta se on aika vaarallista jos tasapaino on huono..ja siltä se kuulostaa.
        Sinuna keskittyisin nyt aluksi parantamaan hevosen tasapainoa ennen kun edes alotat laukkaharjoitukset..
        Tasapaino paranee nimenomaan juoksuttamalla epätasaisella maastolla ja kävelylenkeillä epätasaisessa maastossa, jopa ryteikössä.. Ja tietysti runsaalla taivuttelulla, niin maastakäsin kuin ratsainkin parannat tasapainoa..


      • horse_16
        MissSnape kirjoitti:

        ..niin.. Mutta se on aika vaarallista jos tasapaino on huono..ja siltä se kuulostaa.
        Sinuna keskittyisin nyt aluksi parantamaan hevosen tasapainoa ennen kun edes alotat laukkaharjoitukset..
        Tasapaino paranee nimenomaan juoksuttamalla epätasaisella maastolla ja kävelylenkeillä epätasaisessa maastossa, jopa ryteikössä.. Ja tietysti runsaalla taivuttelulla, niin maastakäsin kuin ratsainkin parannat tasapainoa..

        joo mä juoksutan nytten sitä epätasaisella pellolla. siellä se aina kompuroi ku ratsastaa siellä..


      • horse_16 kirjoitti:

        joo mä juoksutan nytten sitä epätasaisella pellolla. siellä se aina kompuroi ku ratsastaa siellä..

        Katso että hevosesi pystyy muutenkin kantamaan kunnolla itsensä ja sinut ennen kuin edes pyydät laukkaa..
        Me ollaan tehty kohta vuosi töitä, eikä pystytä vieläkään harjottelemaan laukkaa muuten kuin pienissä pätkissä maastossa..
        Ja polleni on kuitenkin vielä rakenteeltaankin hyvin ratsumainen..
        Lämppärin kunnollinen koulutus vie valitettavasti pirun paljon aikaa..:/


      • horse_16
        MissSnape kirjoitti:

        Katso että hevosesi pystyy muutenkin kantamaan kunnolla itsensä ja sinut ennen kuin edes pyydät laukkaa..
        Me ollaan tehty kohta vuosi töitä, eikä pystytä vieläkään harjottelemaan laukkaa muuten kuin pienissä pätkissä maastossa..
        Ja polleni on kuitenkin vielä rakenteeltaankin hyvin ratsumainen..
        Lämppärin kunnollinen koulutus vie valitettavasti pirun paljon aikaa..:/

        niinhän se vie. Mutta nyt on ärsyttävää ku en ole saanu juoksuttaa sitä moneen päivään. pelto on liian pehmeää jos siinä juoksuttaa ei kasva enään en vuona heinää. tiellä on vaikeeta juoksuttaa xD


      • horse_16 kirjoitti:

        niinhän se vie. Mutta nyt on ärsyttävää ku en ole saanu juoksuttaa sitä moneen päivään. pelto on liian pehmeää jos siinä juoksuttaa ei kasva enään en vuona heinää. tiellä on vaikeeta juoksuttaa xD

        ..siispä ota pollesi mukaan ja taluttele sitä epätasaisessa maastossa..esim ryteikköinen metsäpolku, paljon ylä ja alamäkiä..Anna sen kävellessäkulkea pää alhaalla kaikkia lihaksia käyttäen.. Se on yksi hyvä tasapainoharjoitus..
        :)


      • horse_16
        MissSnape kirjoitti:

        ..siispä ota pollesi mukaan ja taluttele sitä epätasaisessa maastossa..esim ryteikköinen metsäpolku, paljon ylä ja alamäkiä..Anna sen kävellessäkulkea pää alhaalla kaikkia lihaksia käyttäen.. Se on yksi hyvä tasapainoharjoitus..
        :)

        okei. menen jonain päivänä metsään kävelemään. Nytten ei viiti koska on alkanu hirvimetsästys,mutta heppa ei pelkää pihassa niitä ampumis ääniä. En tiiä etä pelkääkö jossain uudessa paikassa.


    • volum

      me opetetaa täll hetkell ex ravuria laukalle silä tavall et mutkaan ja heilautetaa tasa painoa ja nykjyää nostaa helposti sen ja myös rauhallisesti ollaan saatu juoksee se N.20Msivuisell kentäll laukka :) et hyvi on onnistunut...onko edes nostanut jos on kiihdyttänyyt?
      koittakaa heilauttaa sen tasapainoa

      • ..laukan vaikeus lämppäri ravurilla johtuu juuri siitä että tasapaino ei riitä laukan kantamiseen, silloin ei horjutelu kannata..


      • horse_16

        ei nosta laukkaa kihdyttäessä.. nytten se nostaa laukan kun juoksuttaa lumihangessa. mutta se laukkaa vaan jotain neljä askelta.. ja sitten lopettaa..


    • mmm

      Mulla on itsellä ollu kesän alusta asti 10v. lämminverinen tamma, ex-ravuri myös. Sillä on kans hirveen huono tasapaino ja se ei pysy ees vinkassa pystössä jos loivaankin kurviin ajetaan vähänkään liian lujaa. Olen kaatunut hevoseni kanssa kerran ja se kaatuilee liinan päässä tasaisellakin, mutta nyt alkaa jo sujua ongelmitta. Sain opetettua se laukalle niin, että menin ravissa esteelle (varmaan sellainen 30-40cm) ja ku se hyppäs sen pari kertaa, se alko laukkaan. En sitten yhtään tiä miten se homma kokonaisuudessaan toimi mutta niin se vaan alko laukkaileen. Ja vähitelleen sitten alettiin meneen ilman estettä ja nyt se laukkaa aivan täydellisesti parin kuukauden harjoittelulla. Ollaan hypätty jo korkeampiakin (70cm) ihan ongelmitta laukasta.

    • en tiedä..

      ..miten oikeen kuuluis oikee oppisesti opettaa sitä laukkaa. Mulla on 14 v. lämppäri tamma (ex-ravuri ) ja se tuli mulle 7 kk sitten. Sillon se ei osannut melkein mitään ja olen sitä sit itse kouluttanut. Käynti menee ihan ok, heppa ei mee muodossa, mut muuten hyvin. Onnistuu voltit ja peruutukset ym. ( En osaa opettaa pohkeenväistöä enkä muita mm. peräänantoa, avoja sulkuja.) Ravi menee kans ihan ok, välillä liian lujaa, mut yleensä kuitenkin ihan nätisti ja hiljaa. Ei myöskään mee muodossa eikä käytä lihaksiaan oikenn. Laukkaa aloin opettaa ihan niin että annoin laukkapohkeet, sanoin laukka ja maiskutin. ( oli joskus edelisenä kesän opetettu vähän laukkaa ) ja siitä se sen nosti. Aluks piti kyl sanoo melkei ain laukka ja maiskuttaa, mut sit nekin sai jättää pois.

      Sit ku olin pellolla saanu sen laukkaamaan ihan ok, laukkapohkeista, ni aloin kentällä laukaamaan. Eka ei meinannu niin pienessä tilassa laukata, mut onnistu sittten. Sit aloin laukkailee koko kierrosta ( aikasemmin menin vaan yhden pitkän sivun laukkaa) ja nyt oikea laukka sujuu jo tosi hyvin, nätisti, hiljaa, uraa pitkin ym. Vasen laukka ei tahdo sujua; hevonen rynnii, nostaa laukan huonosti, menee todella lujaa ja jos koitan hidastaa nättiin laukkaan, niin muuttaa kovaksi raviksi. :// Päädyssä molemmisaa kulmissa oikasee, ja meinaa kaatua kun menee kulmat niin jyrkästi. Olen koittanut vaikka mitä; sisäpohkeella painaa ja ulko-ohjalla vetää. Nojata ulos päin, laittanut tolpat sisäpuolelle kulmiin, niin että hevosen pitäisi kiertää ne. Ei auta. :'(

      Nyt tarvitsisin jo jonkun kokeneemman apua, kun en itse oikein pääse eteenpäin. Ollaan tosin jo käyty estekisoissa ( harjotus = seurakisoissa), mutta siellä ollaan menty ravilla. Ja hypätty ollaan yksittäisenä 70 cm, ravilla ja laukalla. Esteet sujuu kyl molemmilla hyvin. Aika lujaa mennään silti ;D ( re: 50 cm, yks 70 cm..)

    • RatsuReima

      Itsellänikin on lämppäritamma, ex-ravuri. Laukan tämä hevonen oppi ns. ajamalla ravin kautta laukkaan. Juuri kun laukka oli nousemassa niin selkeät laukkapohkeet ja ääneen pieni maiskautus ja "laukka". Heti kun tamma nosti laukan niin PALJON kehuja. Vaatii paljon kärsivällisyyttä mutta ajankanssa se laukkukin lähtee sujumaan. Muutaman kerran jälkeen hepo jo ymmärsi lähteä laukkaan äänestä, hetken päästä senkin sai jo jättää pois. Sinulle en tiedä.. voisin sanoa vinkiksi että ratsasta paljon vasempaan kierrokseen. Mitä enemmän menet vasempaan kierrokseen hevonen saa paremmin tuntumaa siihen suuntaan. Huolehdi että laukkaat myös vasemmassa kierroksessa sillä laukka paranee vain laukkaamalla. Jos sinulla on mahdollisuus ratsastaa maastossa ja laukka sujuu siellä niin laukkaa mahdollisimman paljon vasenta laukkaa. Maastossa laukkaa voi olla helpompi hallita esim. suoralla tiellä jos vain hevosen saa pidettyä hallinnassa. Tsemppiä kaikille laukkaharjoituksiin!

    • Raviponi

      Minulla ongelmana on liikutusponi. Käynyt kuninkuusraveissa, yms.. Ja käyntikään ei meinaa sujua, ravissa jonkun muun pitää raippaa käyttää ( poni ei tajua sitäkään, kun on sellanen läskipallo) ja shetlanninponi on rotu ja näyttää minishettikseltä ❤️ Ja ollaa mietitty kaikki keinot, mutta mikään ei auta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe