Puoliautomaatin toiminta-

periaate?

Selostakaapa ummikolle miten puoliautomaattivaihteisto toimii ja miten sellaista käytetään. Kun käsitteet ja toimintaperiaate alkaa hämärtyä kun toiset puhuu sellaisestakin puoliautomaattina jossa on pelkkä automaattikytkin (esim. Saab 96) mutta normi manuaalilaatikko.

En tarkoita mitään normaaliboksilla olevaa automaattikytkimellä varustettua autoa vaan oikeaa puoliautomaattia, esim. Wilson (oli aikoinaan joissakin busseissa).

14

2942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiminta tällaista

      jos ajat vaikka neljääkymppiä ykkösellä ja haluat vaihtaa kakkoselle, survot vaan kakkosen silmään, ja auto vaihtaa sen sitten itsekseen. Kytkintä ei tarvita vaihtamisessa.

      En ole varma, mutta olisiko näin?

      • ap.

        Unohtakaa automaattikytkimet manuaalivaihteistolla. Ne on eri asioita ja sekoittaa vaan tätä hommaa.

        Automaattisesti toimiva kytkin tai sen tilalla momentinmuunnin on itsestään selvyys kaikissa automaateissa (niin puoliautomaateissa kuin täysautomaateissakin).

        Nyt tarkoitinkin itse vaihteistoa.


      • sitroen.
        ap. kirjoitti:

        Unohtakaa automaattikytkimet manuaalivaihteistolla. Ne on eri asioita ja sekoittaa vaan tätä hommaa.

        Automaattisesti toimiva kytkin tai sen tilalla momentinmuunnin on itsestään selvyys kaikissa automaateissa (niin puoliautomaateissa kuin täysautomaateissakin).

        Nyt tarkoitinkin itse vaihteistoa.

        kyseessä esivalintainen vaihteisto?
        Siinähän siirretään vaihdevalitsin esim. isommalle vaihteelle. Mitään ei tapahdu. Sitten käytetään kaasua ylhäällä ja silloin laatikko vaihtaa sen esivalitun isomman vaihteen.


      • ap.
        sitroen. kirjoitti:

        kyseessä esivalintainen vaihteisto?
        Siinähän siirretään vaihdevalitsin esim. isommalle vaihteelle. Mitään ei tapahdu. Sitten käytetään kaasua ylhäällä ja silloin laatikko vaihtaa sen esivalitun isomman vaihteen.

        Toi kuulostaa enemmän juuri puoliautomaatilta, eli jonkinlaista automatiikkaa löytyy itse boxistakin eikä pelkästään automaattikytkimestä.

        Tarkoitat tolla sitikan vaihteistolla sitä vanhaa Citroën DS/ID-mallien "automatiikkaa"?


      • ap. kirjoitti:

        Toi kuulostaa enemmän juuri puoliautomaatilta, eli jonkinlaista automatiikkaa löytyy itse boxistakin eikä pelkästään automaattikytkimestä.

        Tarkoitat tolla sitikan vaihteistolla sitä vanhaa Citroën DS/ID-mallien "automatiikkaa"?

        kirjoittajan nimimerkki. teknisistä perusteista yleensä kyvinkin tietäväinen. Mutta ehkä hieman omien mielipiteittensä vanki, esim. jos joku kysyy aluvanteista ja matalaprofiiliernkaista hänen mielipiteensä on ehdoton ei. Mutta jos auton yleisestä tekniikasta kysytään niin hän useinkin tietää, ja osaa perustella oikean vastauksen.


      • jannetin82 kirjoitti:

        kirjoittajan nimimerkki. teknisistä perusteista yleensä kyvinkin tietäväinen. Mutta ehkä hieman omien mielipiteittensä vanki, esim. jos joku kysyy aluvanteista ja matalaprofiiliernkaista hänen mielipiteensä on ehdoton ei. Mutta jos auton yleisestä tekniikasta kysytään niin hän useinkin tietää, ja osaa perustella oikean vastauksen.

        tietämyksesi kasvaa, huomaat itsekin aluvanteitten "hyödyn" olevan vain korkeammassa kiillossa. Haittojakin alkaa löytymään.

        Samoin huomaat matalaprofiilirenkaitten todellisen luonteen. Mietipä, miksi umpikumirenkaista siirryttiin ilmarenkaisiin. Nykyiset matalaprofiilirenkaat alkavat ominaisuuksiltaan muistuttaa umpikumirenkaita...


      • ap.
        jannetin82 kirjoitti:

        kirjoittajan nimimerkki. teknisistä perusteista yleensä kyvinkin tietäväinen. Mutta ehkä hieman omien mielipiteittensä vanki, esim. jos joku kysyy aluvanteista ja matalaprofiiliernkaista hänen mielipiteensä on ehdoton ei. Mutta jos auton yleisestä tekniikasta kysytään niin hän useinkin tietää, ja osaa perustella oikean vastauksen.

        Siis mitä tuolla tarkoitit? En ole ehdoton mutta kyllä siinä on eroa että onko laatikko jotenkin osin automaattisesti toimiva vai manuaali! Pelkkä KYTKIMEN automatisointi ei tee itse laatikosta automaattia, tämän tajuaa lapsikin. Halusin siis tehdä pesäeron OIKEAN puoliautomaatin ja pelkän automaattikytkin manuaalilaatikko yhdistelmän välille koska haluan oppia tuntemaan OIKEAN puoliautomaatin toimintaperiaatteen. TajusiX?


      • ap. kirjoitti:

        Siis mitä tuolla tarkoitit? En ole ehdoton mutta kyllä siinä on eroa että onko laatikko jotenkin osin automaattisesti toimiva vai manuaali! Pelkkä KYTKIMEN automatisointi ei tee itse laatikosta automaattia, tämän tajuaa lapsikin. Halusin siis tehdä pesäeron OIKEAN puoliautomaatin ja pelkän automaattikytkin manuaalilaatikko yhdistelmän välille koska haluan oppia tuntemaan OIKEAN puoliautomaatin toimintaperiaatteen. TajusiX?

        puhuit sitroenin vaihteistosta vaikka siitä ei ollut herra/rouva sitroen missään vaiheessa puhunut, olit sekottanut hänen nimimerkkinsä keskusteluun, kun ruperit puhumaan sitikan vaihteistosta.


      • ap.
        jannetin82 kirjoitti:

        puhuit sitroenin vaihteistosta vaikka siitä ei ollut herra/rouva sitroen missään vaiheessa puhunut, olit sekottanut hänen nimimerkkinsä keskusteluun, kun ruperit puhumaan sitikan vaihteistosta.

        Sattuuhan noita väärinkäsityksiä, aivan kuten sinäkin ymmärsit minut (tahallasi?) väärin! Luulin että tuo sitroen-nimi kuuluu oleellisena osana keskusteluun. Joskus on monilla ihmisillä tapana jatkaa nimimerkin paikalla otsikkoa!

        Mainittakoon siitä Citikasta että joissakin Citroën ID/DS-versioissa todellakin oli tuollainen "esivalintainen" vaihteisto joka kytki vaihteita päälle "omia aikojaan" eli sitten kun se "automatiikan" mielestä oli sopivaa.

        Oliko muuta?


      • ap. kirjoitti:

        Sattuuhan noita väärinkäsityksiä, aivan kuten sinäkin ymmärsit minut (tahallasi?) väärin! Luulin että tuo sitroen-nimi kuuluu oleellisena osana keskusteluun. Joskus on monilla ihmisillä tapana jatkaa nimimerkin paikalla otsikkoa!

        Mainittakoon siitä Citikasta että joissakin Citroën ID/DS-versioissa todellakin oli tuollainen "esivalintainen" vaihteisto joka kytki vaihteita päälle "omia aikojaan" eli sitten kun se "automatiikan" mielestä oli sopivaa.

        Oliko muuta?

        molemmat väärin. homma kuitti.


    • joskus muinoin

      nähneeni dösässä sellaisen n.10*10*10cm boxin missä oli lyhyt vivun nysä, vaihde kaavio oli niinkuin h laatikossa. Sitä se kuski siirteli lovesta toiseen ja se keppi ei kääntynyt etu tai takakenoon niinkuin normaali laatikossa vaan liukui pystyssä lovesta toiseen polkimia en muista nähneeni tapauksesta on n. 40v. Toimintaperiaatteesta ei oo hajuakaan ,kunhan nyt kerroin.

      • ilmeisesti...

        wilson puoliautomaatti. oli aika yleisessä dösä käytössä aikoinaan.näin on vanhat parrat kertoneet.mutta toiminta periaatteesta en pysty sanomaan mitään.


    • pikipata

      Saab 96 oli vapaakytkin eli olipa mikä vaihdepäällä ja nostit jalkaa kaasulta kierrokset laskivat auto rullasi kun vaihdeoli vapaalla kun painoi kaasua kierrokset nousi moottori rupesi vetämää näin yksinkertainen juttu se on.

      • puoliautomaattivaihteisto

        Vaihteistona Saab 96:ssa oli ihan tavallinen manuaalivaihteisto rattivalitsimella vaikka kytkimen toiminta olikin ainakin osaltaan automaattinen mutta eihän se automaattikytkin tee vaihteistosta automaattia tai puoliautomaattia, vain kytkin on silloin automaattinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      294
      11506
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7106
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5902
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5239
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4351
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4179
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3581
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3574
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      81
      3167
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3105
    Aihe