Niveloireista - kaikki nivelet naksuu

punttiana

Onko kellään teistä vastaavaa ongelmaa; suuri osa kehon nivelistä
naksuu? Itselläni tämä oire alkoi aivan yhtäkkiä, muutamissa viikoissa.
Selvitän vähän taustaa jos täällä vaikka olisi joku joka osaisi tehdä
johtopäätöksiä. Lääkäri niitä ei osaa tehdä, sanoo vain että "nivelten
naksuminen on normaalia." Tuota väittämää en purematta niele.

Alkukesästä tuli käytyä salilla ihan lihaksen hankkiminen mielessä. Millään
älyttömillä painoilla en tehnyt, mutta kuitenkin sen verran äärirajoilla
että toistoja jaksoin tehdä sen 6-10kpl. Jossain vaiheessa huomasin, että
vasen olkapää naksuu kun pyöritän sitä ympäri. Siinä vaiheessa lopetin
salilla käymisen ja aloin seurata miten tilanne etenee. Kävin myös
fysioterapeutilla joka sanoi, että ei ole vaarallista jos ei tunnu kipua
ja neuvoi samalla kiertäjäkalvosinharjoituksia. Tuolloin naksuminen oli
aika terävä ja kuului vain kun pyöritin kättä eteenpäin.

Kun taukoa oli ollut viikko max pari, huomasin että tionenkin olkapää
naksuu pyöritellessä, joskus muutenkin. Samoihin aikoihin huomasin myös
yöllä/nukkuessa outoa ritinää niskassa.. viittasin kintaalla ja ajattelin
että se on varmaan huonosta tyynystä ja jäykästä niskasta (istun koneella
päivittäin). Jossain vaiheessa huomasin sitten, että oikea ranne niksahti.
En edelleenkään tuosta huolestunut. Arvelin että syynä on rinnalleveto joka
kävi aiemmi liikaa ranteille ja on nyt huonona.

Syyskuun alussa sitten aloin pistämään merkille, että naksuu vähän yksi
jos toinenkin paikka. Nilkka päkijän kohdalta (aluksi tuntui siltä että joku
jänne olisi kipeä sisältä), kuuluu vaan rusahtelua kun kävelee. Sitten
tuli ongelmallisempi kohta, vasen peukalo. Se naksahtelee ja muljahtelee
kenkiä sitoessa monta kertaa, eli mistään satunnaisesta naksahtelusta ei ole
kyse. Nopeasti tuli perässä oikea peukalo.

Tällä hetkellä tilanne on se, että päkijät, polvet, lonkat, selkäranka, niska,
ranteet ja peukalot naksuvat. Tämän lisäksi nuo lepoa saaneet olkapäät
naksahtelee, muljahtelee ja rusahtelee edelleen, eli siellä ei tuskin kaikki ole ihan
kunnossa. Kipuja ei tosin ole missään, paitsi tänään yksi sormen nivel oli
melko kipeä.

Onko kenelläkään villejä arvauksia mikä voisi mättää ja miten tilannetta
voisi korjata? Itse veikkaan syyksi olkapäässä olevaa tulehdusta, joka olisi
levinnyt muihin niveliin. En tiedä onko tämä mahdollista, mutta kyseessä
on pakko olla joku niveltulehdus?

Tilanne on erittäin masentava. Odottelen nyt verikokeiden tuloksia (mm. lasko
ja reumatekijä) mutta olen 99% varma ettei sieltä päin tule apua ja lääkäri
voi noihin vedoten viitata kintaalla koko hommalle.

107

60345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies29

      joku jolla on samoja oireita kuin minulla. Viime kevättalvella minulla diagnosoitiin polvilumpion kondromalasia, polvet kipeytyivät kyykkäyksen jälkeen. Polvet ovat kipeytyneet myös sisä- ja ulkosyrjältä, josta kipu säteilee alaspäin sääreen jossa on silloin tällöin myös kosketusarkuutta.
      Kesäkuussa alkoivat olkapäät yhtäkkiä naksumaan aktiivisen salitreenin jälkeen(penkkipunnerrusta, vipunostoja, ojentajataljaa, ylätaljaa rinnalle, hauiskääntöä)ja olkapäitä myös särki, nyt on särky hellittänyt melkein kokonaan, mutta jatkuvasti naksuu terävästi, kun kääntyy sängyssä, kummallista. Naksumiseen ei liity kipua.

      Myös kyynärpäät ja ranteet ovat ruvenneet naksumaan. Sillon tällöin on "sykkivää" kipua kämmenselässä, jossain jänteissä ilmeisesti.
      TUntuu, että särky keskittyisi jänteiden kiinnityspisteisiin, jonkinlainen tulehdus.

      Myös polvet ovat ruvenneet naksumaan, samoin nilkat. Kun nousen tuolilta, alaselässä joku naksahtaa melkein aina kuin "paikoilleen"

      Niska on ollut nyt 6 viikkoa kipeä, naprapaatti on saanut jäykkyyttä pois, mutta tietyssä asennossa tuntuu särkyä. Kun kääntää päätä nopeasti puolelta toiselle, tuntuu/kuuluu hankaava ääni, aivan kuin niska olisi ilman "voitelua". Mieleen tulee joku rustorappeuma/nivelrikko niskassakin.

      Nyt olen päättänyt, että jos oireet eivät ala selkeästi paranemaan marraskuuhun mennessä, vaadin kunnollisia tutkimuksia, verikokeita ja magneetti yms.

      Olen yrittänyt diagnosoida tätä itse, mutta reumasairaudet eivät oikein sovi, ei ole liikeraoituksia, jäykkyyttä, turvotusta, kuumotusta, väsymystä, kuumeilua. Ainut mikä tulee mieleen on reaktiivinen artriitti jonkin suolitulehduksen seurauksena. Myös jokin kilpirauhasen toimintahäiriö on mielessä.

      Jokin poikkeavuus nivelnesteen kollageenirakenteessa tulee myös mieleen. Tuntuu, että tämä on pian pakko selvittää, ettei tapahdu mitää peruuttamatonta, jonka voisi jollain hoidolla välttää.

      Kertoisitko vielä ikäsi ja sukupuolesi ja mietä työtä teet?

      Itse olen Mies29v päätetyötä pari vuotta takana, enkä ole ahkera liikkuja, lievästi ylipainoinen ja laktoosi-intoleranssi ilmeni 19 vuotiaana.

      Pidetään keskustelua yllä ja katsotaan miten tilanteemme etenee!!!

      • Mies29

        mieleen yksi uusi mahdollinen niveltulehdusten syy! Keväällä minulla oli tulehtunut viisaudenhammas, josta särky kuitenkin lakkasi itsestään, eikä hammaslääkärikään mitään maininnut kun kävin. Tällainen juuri/leukaluutulehdus voi olla kuitenkin kuulemma paikallisesti varsin oireeton, näin luin netistä! Tulehdus saattaa levitä muuallekin kehoon! Tämä juttu pitää kyllä tutkia!!!


      • Mies29
        Mies29 kirjoitti:

        mieleen yksi uusi mahdollinen niveltulehdusten syy! Keväällä minulla oli tulehtunut viisaudenhammas, josta särky kuitenkin lakkasi itsestään, eikä hammaslääkärikään mitään maininnut kun kävin. Tällainen juuri/leukaluutulehdus voi olla kuitenkin kuulemma paikallisesti varsin oireeton, näin luin netistä! Tulehdus saattaa levitä muuallekin kehoon! Tämä juttu pitää kyllä tutkia!!!

        alan purkaa tätä ongelmaa. Ensi tiistaina yleislääkärille, ja vaadin päästä röntgeniin/magneettiin ja verikokeisiin. Tuo viisaudenhampaan mahdollinen oireeton tulehduskin on selvitettävä. Jos yleislääkäri ei sano juuta eikä jaata, menen saman tien reumatologille...


      • voi riittää
        Mies29 kirjoitti:

        alan purkaa tätä ongelmaa. Ensi tiistaina yleislääkärille, ja vaadin päästä röntgeniin/magneettiin ja verikokeisiin. Tuo viisaudenhampaan mahdollinen oireeton tulehduskin on selvitettävä. Jos yleislääkäri ei sano juuta eikä jaata, menen saman tien reumatologille...

        Älähän odottele liikoja!

        Olipa myös jo sietämättömäksikin käyneitä yläleuka-, takaraivo-, niska-, ja hartiakipujakin!
        Tulipa myös muutamia jalat alta vieneitä iskiasjuttujakin.

        Kovasti kuvattiin, ja tutkittiin, hierottiin, ja niskaa venytettiin, mutta mitään apua ei vain kipuihin löytynyt. Syistä puhumattakkaan!
        Lähetettiin myös sinne "korvienvälisairauksia" tutkivienkin puheille, eikä sieltäkään mitään syytä, eikä apua löytynyt.

        Koska täältä ns. asiantuntijataholta ei mitään apua vuosienkaan kuvausten ja tutkimusten tuloksena ruvennut löytymään, ainut mahdollisuus oli ruveta itse selvitelemään tilannetta, ottamalla selvää kaikin mahdollisin tavoin syistä, jotka voivat aiheuttaa tällaisia kipuja.

        Jälleen kerran olin kuuntelemassa luentoa, jossa oli myös hammaslääkärikin esittämässä asiaansa. Tilaisuuden lopussa oli myös osallistujilla tilaisuus esittää omakohtaisia kysymyksiään.
        Kysäisin myös omista kivuistani, ja mahdollisista syistäkin niihin. Silloinhan ei tietenkään tarkempaa selvyyttä asiaan voitu saada, mutta sovittiin, että menen hänen vast.otolleen tarkastettavaksi.

        Kun hampaita ja purentaa alettiin tutkia, hammaslääkäri havaitsi heti alussa mm. kulumäjäljet takahampaiden purentapinnan nystyjen ulkoreunassa, joka tietenkin kertoo sen, että vastakkaiset hampaat jokaisella puraisulla osuvat ko.kohtaan.
        Siis jo hampaan reunakiillekin oli ottamassa purentavoimia vastaan, juuri tämän sietämättömän kipeäksi kehityneellä puolella.
        Jokainen puraisuhan silloin vääntää ko.hammasta, ja ärsyttää sen sisällä, suljetussa tilassa olevia erittäin herkkiä hermoja, jonka reagointiharkkyyden kerrotaan olevan vain 0,01mm:n luokkaa. Siis hampaiden paikat purentapinnoille, ohjeiden mukaan on tehtävä tällä toleranssilla, ettei ko. hermot reagoi ja aiheuta kipua hampaita yhteen purtaessa!
        Myös halkinaisia, amalgaamilla paikattuja takahampaita löytyi, tulehdusta ym.ym. löytyi.

        Jopa itsekkin olin jossain vaihessa ruvennut epäilemään, ja esittämään toivomuksia ja selvityksiä myös hampaiden, purennan osudesta tähän kiputilaan, mutta asiantuntijan kylmä ilmoitus oli, että ne ovat kaksi aivan eri asiaa, sinun hammaskipusi ja sinun niskakipusi, eivätkä ne kuulu mitenkään yhteen!
        Siinä sitten vain tutkittiin, tutkittiin, tutkittiin......

        Tässä vain pientä esimakua tutkimusten vaikeudesta ja tuloksellisuudesta!


      • punttiana

        Moi,

        Unohdin jo koko viestin hetkeksi kun ajattelin ettei täältä ketään löydy vastaavien ongelmien kanssa. Kuitenkin.

        Oireet ovat hyvin samanlaisia, oikeassa polvessa myös vastaavaa kipua mutta ei säteilevää.

        Olkapäistä melkein osaa sano varmaksi, että itselläni vika on lihasepätasapainosta ja tekniikasta. Vaikka vieressä olikin aina kaveri katsomassa että tekniikka on ok, ei se aina näin ole ollut. Penkki ja vinopenkki käsipainoilla on myrkkyä olkapäille jos tekniikassa on vikaa. Onneksi lopetin heti ensimmäisiin napseisiin, näin vältin ehkä pahemmat olkapäävammat. Kipuja ei ole juuri ollut, joskus pientä pakotusta. Nyt 2kk tauon jälkeen olkapäät napsuu silloin tällöin, vasemmasta olkapäästä lähtee terävämpi napsaus kuin oikeasta. Juuri huomasin, että pyöriteltäessä napsuminen on poistunut molemmista olkapäistä joten edistystä on tapahtunut! Vielä tuntuu vähän rikkinäisiltä.. kiertäjäkalvosinliikkeitä en ole vielä tehnyt juurikaan, ne pitäisi aloitella piakkoin.

        Selästä sen verran, että itselleni ilmaantui muljahtelua selkään.. tavallaan kuin nikamat menisi paikoille. LÄäkäri sanoi näiden olevan fasettinikamia, jotka napsahtavat ja näin vapautuu väärästä asennosta. Tätä tapahtu mulla esim selällään makoillessa, tai satunnaisesti istuessa.. melkein milloin vain. Toisella forumilla eräs fysio sanoi, että selkälihasten (en muista tarkalleen mitkä) heikkous voi aihettaa tätä. Itselläni on nyt aika heikot selät joten keskityn parhaillaan niitten vahvistamiseen.

        Selän lisäksi niska huolettaa, joskin se on vähän parempi kuin pari viikkoa sittne. Silloin tuntui kuin olisi hiekkaa, pirunmoinjen rutina aina päätä liikuttaessa. Nyt tuo on jäänyt pois, joskus saattaa vähän naksahtaa, etenkin jos makaan sängyssä niska vinossa.Lista jatkuu mm. trigger fingerin tyyppisillä ongelmilla peukaloissa, nilkkojen paukkumisilla jne.

        Kävin tosiaan lääkärillä asian tiimoilta, otettiin verikokeista lasko, reumatekijät ja hemoglobiini. Kaikki normaaleja. Lääkäri toivotteli hyvää jatkoa - itse en purematta niele että tämä olisi "normaalia". Ei todellakaan ole.

        Mietin tuota reaktiivista niveltulehdusta mutta lääkäri viittasi kintaalla kaikille tulehduksille, koska ei ole turvotusta tai punoitusta. Yhtenä vaihtoehtona olen salaa pitänyt lisäravinteita, erityisesti kreatiinia. Käytitkö sinä? Jos se kerran lisää nestettä nivelissä ja lihaksissa, se lisää myös niveleen kohdistuvaa painetta eli kyseessä voisi olla oikeasti nivelvamma? Kaukaa haettua ehkä, ja tuota ei tue ollenkaan se, että esim. päkijöissä on tätä ongelmaa ja muutenkin niin monissa paikoissa. Enkä ihan äärirajoillakaan ole puntannut..

        Olen 27v mies, pitkälti koneen ääressä istun joskin urheiltua on tullut koko elämä. Keho normaali, 178/76.


      • punttiana
        Mies29 kirjoitti:

        mieleen yksi uusi mahdollinen niveltulehdusten syy! Keväällä minulla oli tulehtunut viisaudenhammas, josta särky kuitenkin lakkasi itsestään, eikä hammaslääkärikään mitään maininnut kun kävin. Tällainen juuri/leukaluutulehdus voi olla kuitenkin kuulemma paikallisesti varsin oireeton, näin luin netistä! Tulehdus saattaa levitä muuallekin kehoon! Tämä juttu pitää kyllä tutkia!!!

        Voi olla, jotain vastaavaa olen muualta lukenut.

        Itse epäilin vasemmasta olkapäästä lähtenyttä tulehdusta. Se oli ensimmäinen paikka jossa oli oireita, myöhemmin tuli perässä toinen olka, sitten ranne, jne. Mulla ongelmat ovat tavallaan pareittain, olkapäät, peukalot, polvet, nilkat, ja ilmaantuneet eri aikoihin. Erittäin mystistä.

        Ostin muuten hainrusto-inkivääri-nokkosvalmistetta, jonka väitetään olevan "tehovalmiste nivelille". Skeptisenä mutta kuitenkin positiivisena vedän ton yhden 60 tabun setin ja katson onko mitään apua :).


      • Mies29
        punttiana kirjoitti:

        Moi,

        Unohdin jo koko viestin hetkeksi kun ajattelin ettei täältä ketään löydy vastaavien ongelmien kanssa. Kuitenkin.

        Oireet ovat hyvin samanlaisia, oikeassa polvessa myös vastaavaa kipua mutta ei säteilevää.

        Olkapäistä melkein osaa sano varmaksi, että itselläni vika on lihasepätasapainosta ja tekniikasta. Vaikka vieressä olikin aina kaveri katsomassa että tekniikka on ok, ei se aina näin ole ollut. Penkki ja vinopenkki käsipainoilla on myrkkyä olkapäille jos tekniikassa on vikaa. Onneksi lopetin heti ensimmäisiin napseisiin, näin vältin ehkä pahemmat olkapäävammat. Kipuja ei ole juuri ollut, joskus pientä pakotusta. Nyt 2kk tauon jälkeen olkapäät napsuu silloin tällöin, vasemmasta olkapäästä lähtee terävämpi napsaus kuin oikeasta. Juuri huomasin, että pyöriteltäessä napsuminen on poistunut molemmista olkapäistä joten edistystä on tapahtunut! Vielä tuntuu vähän rikkinäisiltä.. kiertäjäkalvosinliikkeitä en ole vielä tehnyt juurikaan, ne pitäisi aloitella piakkoin.

        Selästä sen verran, että itselleni ilmaantui muljahtelua selkään.. tavallaan kuin nikamat menisi paikoille. LÄäkäri sanoi näiden olevan fasettinikamia, jotka napsahtavat ja näin vapautuu väärästä asennosta. Tätä tapahtu mulla esim selällään makoillessa, tai satunnaisesti istuessa.. melkein milloin vain. Toisella forumilla eräs fysio sanoi, että selkälihasten (en muista tarkalleen mitkä) heikkous voi aihettaa tätä. Itselläni on nyt aika heikot selät joten keskityn parhaillaan niitten vahvistamiseen.

        Selän lisäksi niska huolettaa, joskin se on vähän parempi kuin pari viikkoa sittne. Silloin tuntui kuin olisi hiekkaa, pirunmoinjen rutina aina päätä liikuttaessa. Nyt tuo on jäänyt pois, joskus saattaa vähän naksahtaa, etenkin jos makaan sängyssä niska vinossa.Lista jatkuu mm. trigger fingerin tyyppisillä ongelmilla peukaloissa, nilkkojen paukkumisilla jne.

        Kävin tosiaan lääkärillä asian tiimoilta, otettiin verikokeista lasko, reumatekijät ja hemoglobiini. Kaikki normaaleja. Lääkäri toivotteli hyvää jatkoa - itse en purematta niele että tämä olisi "normaalia". Ei todellakaan ole.

        Mietin tuota reaktiivista niveltulehdusta mutta lääkäri viittasi kintaalla kaikille tulehduksille, koska ei ole turvotusta tai punoitusta. Yhtenä vaihtoehtona olen salaa pitänyt lisäravinteita, erityisesti kreatiinia. Käytitkö sinä? Jos se kerran lisää nestettä nivelissä ja lihaksissa, se lisää myös niveleen kohdistuvaa painetta eli kyseessä voisi olla oikeasti nivelvamma? Kaukaa haettua ehkä, ja tuota ei tue ollenkaan se, että esim. päkijöissä on tätä ongelmaa ja muutenkin niin monissa paikoissa. Enkä ihan äärirajoillakaan ole puntannut..

        Olen 27v mies, pitkälti koneen ääressä istun joskin urheiltua on tullut koko elämä. Keho normaali, 178/76.

        kreatiinin vaikutukseen tässä asiassa en oikein usko. Taitaa olla yleisin voimailijoitten lisäravinne. Itsekin olen käyttänyt, en tosin aktiivisesti enää moneen vuoteen, kerää nestettä ja kusettaa. Sarjoihin kyllä tuli 2-3 toistoa lisää ja tehokkuutta. Olisiko tuon nesteytyksen ansiota sitten.

        Tätä yhtäkkiä alkanutta naksumista en voi pitää minäkään normaalina. Vasemmasta olkapäästä alkoi minunkin vaivani. Ajattelin sen aluksi johtuvan vipunostoista, joita en ollut koskaan ennen tehnyt. Naksuu edelleen, mutta ei enää pyörittelystä kuten vähän aiemmin.

        Pakkohan tässä on ruveta minunkin rajaamaan mahdollisia aiheuttajia pois. Olen käsittänyt, että reaktiivinen niveltulehdus ei vaadi ulkoisia merkkejä tulehduksesta, miten on?

        Minä 184/98, aerobista liikuntaa harrastanut erittäin vähän sitten kouluvuosien, mutta en haluaisi uskoa, että se olisi vaivoja aiheuttanut.

        Ensi viikolla palaan asiaan lääkärin kommenttien myötä. Uskon, että sieltä tulee jotain ympäripyöreätä "seurataan tilannetta, tarvitko särkylääkkeitä yms". Yritän kuitenkin saada sieltä jotain irti, koska en ole mitään sairaslomaa hakemassa, kivuille ja muutoksille on joku syy yleensä olemassa.

        Palataan asiaan.


      • punttiana
        Mies29 kirjoitti:

        kreatiinin vaikutukseen tässä asiassa en oikein usko. Taitaa olla yleisin voimailijoitten lisäravinne. Itsekin olen käyttänyt, en tosin aktiivisesti enää moneen vuoteen, kerää nestettä ja kusettaa. Sarjoihin kyllä tuli 2-3 toistoa lisää ja tehokkuutta. Olisiko tuon nesteytyksen ansiota sitten.

        Tätä yhtäkkiä alkanutta naksumista en voi pitää minäkään normaalina. Vasemmasta olkapäästä alkoi minunkin vaivani. Ajattelin sen aluksi johtuvan vipunostoista, joita en ollut koskaan ennen tehnyt. Naksuu edelleen, mutta ei enää pyörittelystä kuten vähän aiemmin.

        Pakkohan tässä on ruveta minunkin rajaamaan mahdollisia aiheuttajia pois. Olen käsittänyt, että reaktiivinen niveltulehdus ei vaadi ulkoisia merkkejä tulehduksesta, miten on?

        Minä 184/98, aerobista liikuntaa harrastanut erittäin vähän sitten kouluvuosien, mutta en haluaisi uskoa, että se olisi vaivoja aiheuttanut.

        Ensi viikolla palaan asiaan lääkärin kommenttien myötä. Uskon, että sieltä tulee jotain ympäripyöreätä "seurataan tilannetta, tarvitko särkylääkkeitä yms". Yritän kuitenkin saada sieltä jotain irti, koska en ole mitään sairaslomaa hakemassa, kivuille ja muutoksille on joku syy yleensä olemassa.

        Palataan asiaan.

        Tässä artikkeli tuosta niveltulehduksesta:

        http://www.tohtori.fi/?page=5500370&id=7293582

        Jos olet menossa julkiselle puolelle, veikkaan että 99% todnäköisyydellä otetaan korkeintaan verikokeet ja (mikäli niissä ei ole vikaa) toivotetaan hyvää jatkoa. Toimiva terveydenhuolto, just joo...

        Pistä tänne viestiä mitä lääkäri sanoi, mitä kokeita otettiin jne. Tämä mysteeri olisi mukava selvittää :).


      • Mies29
        punttiana kirjoitti:

        Tässä artikkeli tuosta niveltulehduksesta:

        http://www.tohtori.fi/?page=5500370&id=7293582

        Jos olet menossa julkiselle puolelle, veikkaan että 99% todnäköisyydellä otetaan korkeintaan verikokeet ja (mikäli niissä ei ole vikaa) toivotetaan hyvää jatkoa. Toimiva terveydenhuolto, just joo...

        Pistä tänne viestiä mitä lääkäri sanoi, mitä kokeita otettiin jne. Tämä mysteeri olisi mukava selvittää :).

        tuon artikkelin mukaan oireet vaihtelevat potilaskohtaisesti.
        Olen menossa yksityiselle yleislääkärille(työterveys).
        Verikokeet haluan joka tapauksessa.


      • vee-e
        voi riittää kirjoitti:

        Älähän odottele liikoja!

        Olipa myös jo sietämättömäksikin käyneitä yläleuka-, takaraivo-, niska-, ja hartiakipujakin!
        Tulipa myös muutamia jalat alta vieneitä iskiasjuttujakin.

        Kovasti kuvattiin, ja tutkittiin, hierottiin, ja niskaa venytettiin, mutta mitään apua ei vain kipuihin löytynyt. Syistä puhumattakkaan!
        Lähetettiin myös sinne "korvienvälisairauksia" tutkivienkin puheille, eikä sieltäkään mitään syytä, eikä apua löytynyt.

        Koska täältä ns. asiantuntijataholta ei mitään apua vuosienkaan kuvausten ja tutkimusten tuloksena ruvennut löytymään, ainut mahdollisuus oli ruveta itse selvitelemään tilannetta, ottamalla selvää kaikin mahdollisin tavoin syistä, jotka voivat aiheuttaa tällaisia kipuja.

        Jälleen kerran olin kuuntelemassa luentoa, jossa oli myös hammaslääkärikin esittämässä asiaansa. Tilaisuuden lopussa oli myös osallistujilla tilaisuus esittää omakohtaisia kysymyksiään.
        Kysäisin myös omista kivuistani, ja mahdollisista syistäkin niihin. Silloinhan ei tietenkään tarkempaa selvyyttä asiaan voitu saada, mutta sovittiin, että menen hänen vast.otolleen tarkastettavaksi.

        Kun hampaita ja purentaa alettiin tutkia, hammaslääkäri havaitsi heti alussa mm. kulumäjäljet takahampaiden purentapinnan nystyjen ulkoreunassa, joka tietenkin kertoo sen, että vastakkaiset hampaat jokaisella puraisulla osuvat ko.kohtaan.
        Siis jo hampaan reunakiillekin oli ottamassa purentavoimia vastaan, juuri tämän sietämättömän kipeäksi kehityneellä puolella.
        Jokainen puraisuhan silloin vääntää ko.hammasta, ja ärsyttää sen sisällä, suljetussa tilassa olevia erittäin herkkiä hermoja, jonka reagointiharkkyyden kerrotaan olevan vain 0,01mm:n luokkaa. Siis hampaiden paikat purentapinnoille, ohjeiden mukaan on tehtävä tällä toleranssilla, ettei ko. hermot reagoi ja aiheuta kipua hampaita yhteen purtaessa!
        Myös halkinaisia, amalgaamilla paikattuja takahampaita löytyi, tulehdusta ym.ym. löytyi.

        Jopa itsekkin olin jossain vaihessa ruvennut epäilemään, ja esittämään toivomuksia ja selvityksiä myös hampaiden, purennan osudesta tähän kiputilaan, mutta asiantuntijan kylmä ilmoitus oli, että ne ovat kaksi aivan eri asiaa, sinun hammaskipusi ja sinun niskakipusi, eivätkä ne kuulu mitenkään yhteen!
        Siinä sitten vain tutkittiin, tutkittiin, tutkittiin......

        Tässä vain pientä esimakua tutkimusten vaikeudesta ja tuloksellisuudesta!

        mutta en huomannu sinun saaneen mitään helpotusta hammaslääkäriltä ? tai mistään ? vain tutkimuksia...
        vai luinko väärin ?


      • Anonyymi
        voi riittää kirjoitti:

        Älähän odottele liikoja!

        Olipa myös jo sietämättömäksikin käyneitä yläleuka-, takaraivo-, niska-, ja hartiakipujakin!
        Tulipa myös muutamia jalat alta vieneitä iskiasjuttujakin.

        Kovasti kuvattiin, ja tutkittiin, hierottiin, ja niskaa venytettiin, mutta mitään apua ei vain kipuihin löytynyt. Syistä puhumattakkaan!
        Lähetettiin myös sinne "korvienvälisairauksia" tutkivienkin puheille, eikä sieltäkään mitään syytä, eikä apua löytynyt.

        Koska täältä ns. asiantuntijataholta ei mitään apua vuosienkaan kuvausten ja tutkimusten tuloksena ruvennut löytymään, ainut mahdollisuus oli ruveta itse selvitelemään tilannetta, ottamalla selvää kaikin mahdollisin tavoin syistä, jotka voivat aiheuttaa tällaisia kipuja.

        Jälleen kerran olin kuuntelemassa luentoa, jossa oli myös hammaslääkärikin esittämässä asiaansa. Tilaisuuden lopussa oli myös osallistujilla tilaisuus esittää omakohtaisia kysymyksiään.
        Kysäisin myös omista kivuistani, ja mahdollisista syistäkin niihin. Silloinhan ei tietenkään tarkempaa selvyyttä asiaan voitu saada, mutta sovittiin, että menen hänen vast.otolleen tarkastettavaksi.

        Kun hampaita ja purentaa alettiin tutkia, hammaslääkäri havaitsi heti alussa mm. kulumäjäljet takahampaiden purentapinnan nystyjen ulkoreunassa, joka tietenkin kertoo sen, että vastakkaiset hampaat jokaisella puraisulla osuvat ko.kohtaan.
        Siis jo hampaan reunakiillekin oli ottamassa purentavoimia vastaan, juuri tämän sietämättömän kipeäksi kehityneellä puolella.
        Jokainen puraisuhan silloin vääntää ko.hammasta, ja ärsyttää sen sisällä, suljetussa tilassa olevia erittäin herkkiä hermoja, jonka reagointiharkkyyden kerrotaan olevan vain 0,01mm:n luokkaa. Siis hampaiden paikat purentapinnoille, ohjeiden mukaan on tehtävä tällä toleranssilla, ettei ko. hermot reagoi ja aiheuta kipua hampaita yhteen purtaessa!
        Myös halkinaisia, amalgaamilla paikattuja takahampaita löytyi, tulehdusta ym.ym. löytyi.

        Jopa itsekkin olin jossain vaihessa ruvennut epäilemään, ja esittämään toivomuksia ja selvityksiä myös hampaiden, purennan osudesta tähän kiputilaan, mutta asiantuntijan kylmä ilmoitus oli, että ne ovat kaksi aivan eri asiaa, sinun hammaskipusi ja sinun niskakipusi, eivätkä ne kuulu mitenkään yhteen!
        Siinä sitten vain tutkittiin, tutkittiin, tutkittiin......

        Tässä vain pientä esimakua tutkimusten vaikeudesta ja tuloksellisuudesta!

        Mangneettikuvaukset ovat luotettavia ei aina röntgen.


      • Anonyymi
        punttiana kirjoitti:

        Moi,

        Unohdin jo koko viestin hetkeksi kun ajattelin ettei täältä ketään löydy vastaavien ongelmien kanssa. Kuitenkin.

        Oireet ovat hyvin samanlaisia, oikeassa polvessa myös vastaavaa kipua mutta ei säteilevää.

        Olkapäistä melkein osaa sano varmaksi, että itselläni vika on lihasepätasapainosta ja tekniikasta. Vaikka vieressä olikin aina kaveri katsomassa että tekniikka on ok, ei se aina näin ole ollut. Penkki ja vinopenkki käsipainoilla on myrkkyä olkapäille jos tekniikassa on vikaa. Onneksi lopetin heti ensimmäisiin napseisiin, näin vältin ehkä pahemmat olkapäävammat. Kipuja ei ole juuri ollut, joskus pientä pakotusta. Nyt 2kk tauon jälkeen olkapäät napsuu silloin tällöin, vasemmasta olkapäästä lähtee terävämpi napsaus kuin oikeasta. Juuri huomasin, että pyöriteltäessä napsuminen on poistunut molemmista olkapäistä joten edistystä on tapahtunut! Vielä tuntuu vähän rikkinäisiltä.. kiertäjäkalvosinliikkeitä en ole vielä tehnyt juurikaan, ne pitäisi aloitella piakkoin.

        Selästä sen verran, että itselleni ilmaantui muljahtelua selkään.. tavallaan kuin nikamat menisi paikoille. LÄäkäri sanoi näiden olevan fasettinikamia, jotka napsahtavat ja näin vapautuu väärästä asennosta. Tätä tapahtu mulla esim selällään makoillessa, tai satunnaisesti istuessa.. melkein milloin vain. Toisella forumilla eräs fysio sanoi, että selkälihasten (en muista tarkalleen mitkä) heikkous voi aihettaa tätä. Itselläni on nyt aika heikot selät joten keskityn parhaillaan niitten vahvistamiseen.

        Selän lisäksi niska huolettaa, joskin se on vähän parempi kuin pari viikkoa sittne. Silloin tuntui kuin olisi hiekkaa, pirunmoinjen rutina aina päätä liikuttaessa. Nyt tuo on jäänyt pois, joskus saattaa vähän naksahtaa, etenkin jos makaan sängyssä niska vinossa.Lista jatkuu mm. trigger fingerin tyyppisillä ongelmilla peukaloissa, nilkkojen paukkumisilla jne.

        Kävin tosiaan lääkärillä asian tiimoilta, otettiin verikokeista lasko, reumatekijät ja hemoglobiini. Kaikki normaaleja. Lääkäri toivotteli hyvää jatkoa - itse en purematta niele että tämä olisi "normaalia". Ei todellakaan ole.

        Mietin tuota reaktiivista niveltulehdusta mutta lääkäri viittasi kintaalla kaikille tulehduksille, koska ei ole turvotusta tai punoitusta. Yhtenä vaihtoehtona olen salaa pitänyt lisäravinteita, erityisesti kreatiinia. Käytitkö sinä? Jos se kerran lisää nestettä nivelissä ja lihaksissa, se lisää myös niveleen kohdistuvaa painetta eli kyseessä voisi olla oikeasti nivelvamma? Kaukaa haettua ehkä, ja tuota ei tue ollenkaan se, että esim. päkijöissä on tätä ongelmaa ja muutenkin niin monissa paikoissa. Enkä ihan äärirajoillakaan ole puntannut..

        Olen 27v mies, pitkälti koneen ääressä istun joskin urheiltua on tullut koko elämä. Keho normaali, 178/76.

        Oletko ollut home paikoissa?


    • Mies29

      kuulunut mitään uutta? Tuloksia yms.?

    • Mies29

      nyt tuli käytyä lääkärissä. Mitään ahaa-elämystä ei päässyt syntymään, mutta lääkäri arvioi, että säryt voivat johtua yliliikkuvuudesta. Niskan jumittamisen yhteys niskasärkyyn oli myös ilmeistä ja näiden yhtäaikaisuus ehkä sattumaa. Tätä en välttämättä usko kyllä. Naksuminen on ainakin vähän vähentynyt. Itse uskon edelleen vahvasti reaktiiviseen niveltulehdukseen, ja lievän ylipainon yhteisvaikutukseen.

      Kävin myös verikokeessa, jonka tulokset tulevat parin viikon sisällä. Käsittääkseni reaktiivinen artriitin aiheuttaja ei kuitenkaan välttämättä näy verikokeella, jotain veriarvoista voi kai kuitenkin päätellä. Ei auta kuin seurata tilannetta.

      Onko muutosta itselläsi johonkin suuntaan?

      • punttiana

        Eipä yllättäny tuo lääkärin arvio. Yliliikkuvuutta ne tarjoaa kun eivät muuta keksi.

        Oma tilanteeni on varovaisesti arvioiden vähän parantumaan päin. Päkijät eivät tuntuisi rasahtelevan niin paljon, samoin selkä on ollut pidemmän aikaa parempi, tänään ja eilen vähän takapakkia. Peukaloissa ei muutosta, napsusormeksi tuntuu ainakin vasen jäävän :(. Samoin toinen polvi on jäänyt hitusen huonoon jamaan.

        Mitä verikokeita ottivat?


      • Mies29
        punttiana kirjoitti:

        Eipä yllättäny tuo lääkärin arvio. Yliliikkuvuutta ne tarjoaa kun eivät muuta keksi.

        Oma tilanteeni on varovaisesti arvioiden vähän parantumaan päin. Päkijät eivät tuntuisi rasahtelevan niin paljon, samoin selkä on ollut pidemmän aikaa parempi, tänään ja eilen vähän takapakkia. Peukaloissa ei muutosta, napsusormeksi tuntuu ainakin vasen jäävän :(. Samoin toinen polvi on jäänyt hitusen huonoon jamaan.

        Mitä verikokeita ottivat?

        Ly-HLAB27, senkka ja vielä pari muuta joita en muista. En odota noista kyllä ihmeempiä.

        Yliliikkuvuutta minulla kyllä on, mutta vaikea uskoa sen alkavan oireilemaan lähes yhtä aikaa monessa nivelessä. Asia ei kyllä jää tähän, jos kokeista ei mitään löydy.


      • punttiana
        Mies29 kirjoitti:

        Ly-HLAB27, senkka ja vielä pari muuta joita en muista. En odota noista kyllä ihmeempiä.

        Yliliikkuvuutta minulla kyllä on, mutta vaikea uskoa sen alkavan oireilemaan lähes yhtä aikaa monessa nivelessä. Asia ei kyllä jää tähän, jos kokeista ei mitään löydy.

        Jokos olet saanut tuloksia verikokeista?

        Niin tuosta yliliikkuvuudesta, itselläni ei ole todettu aiemmin minkäänlaista ja nyt lääkäri sellaista ehdotteli.

        Mulla muuten tapahtui pari päivää sitten käänne huonompaan, alkoi rasahtelemaan paikat yhtä pahasti kuin aiemmin. Aloitin 2 viikkoa sitten hainrusto-inkivääri-nokkosvalmisteen ottamisen. Ensimmäisellä viikolla 2 tabua per päivä, viime viikolla yhden päivässä. Kokeilen tällä viikolla ottaa taas 2 päivässä josko noilla luonnontuotteilla olisi oikeasti vaikutusta :-O.
        Samoin kalaöljyä ajattelin kokeilla, kunhan löydän sellaisen kaupan missä on tarjolla.


      • Mies29
        punttiana kirjoitti:

        Jokos olet saanut tuloksia verikokeista?

        Niin tuosta yliliikkuvuudesta, itselläni ei ole todettu aiemmin minkäänlaista ja nyt lääkäri sellaista ehdotteli.

        Mulla muuten tapahtui pari päivää sitten käänne huonompaan, alkoi rasahtelemaan paikat yhtä pahasti kuin aiemmin. Aloitin 2 viikkoa sitten hainrusto-inkivääri-nokkosvalmisteen ottamisen. Ensimmäisellä viikolla 2 tabua per päivä, viime viikolla yhden päivässä. Kokeilen tällä viikolla ottaa taas 2 päivässä josko noilla luonnontuotteilla olisi oikeasti vaikutusta :-O.
        Samoin kalaöljyä ajattelin kokeilla, kunhan löydän sellaisen kaupan missä on tarjolla.

        tuloksia ole, mutta pian aion soittaa ja kysyä. En oikein usko, että noista hainrustovalmisteista paljon hyötyä on. Eikö sinula ole särkyjä missään? Itsellä särkee edelleen niskaa, ranteiden naksuminen ja särky on vähentynyt. Olen kyllä syönyt Bodyflex combi-valmistetta, (nokkos-kalkki-inkivääri-vihersimpukka)muutaman viikon, mutta mitään dramaattista vaikutusta ei ainakaan ole ollut. Tämä niskaongelma nyt eniten harmittaa, tuntuu kummallinen laahaava ääni kun kääntelee puolelta toiselle päätä.

        Edelleen vahvin epäilyni on reaktiivinen artriitti. Pitäisi mennä tuo alaleuka kuvauttamaan, epäilen että siellä olisi joku tulehdus. Leukaluuhun on kasvanut omituinen "knööli", taitaa olla viisaudenhampaan juuren tekemä, ei näy ulospäin, mutta on epäsymmetrinen toisen leuan kanssa. Kaikkea sitä täytyykin miettiä...


      • pundeana
        Mies29 kirjoitti:

        tuloksia ole, mutta pian aion soittaa ja kysyä. En oikein usko, että noista hainrustovalmisteista paljon hyötyä on. Eikö sinula ole särkyjä missään? Itsellä särkee edelleen niskaa, ranteiden naksuminen ja särky on vähentynyt. Olen kyllä syönyt Bodyflex combi-valmistetta, (nokkos-kalkki-inkivääri-vihersimpukka)muutaman viikon, mutta mitään dramaattista vaikutusta ei ainakaan ole ollut. Tämä niskaongelma nyt eniten harmittaa, tuntuu kummallinen laahaava ääni kun kääntelee puolelta toiselle päätä.

        Edelleen vahvin epäilyni on reaktiivinen artriitti. Pitäisi mennä tuo alaleuka kuvauttamaan, epäilen että siellä olisi joku tulehdus. Leukaluuhun on kasvanut omituinen "knööli", taitaa olla viisaudenhampaan juuren tekemä, ei näy ulospäin, mutta on epäsymmetrinen toisen leuan kanssa. Kaikkea sitä täytyykin miettiä...

        Ei särkyjä paitsi toinen polvi on lähes jatkuvasti kipeä, etenkin liikkuessa. Mullakin on niskassa outoa ritinää, välillä naksahtaa jos pitää päätä huonossa asennossa. Pitäis kai käydä hierojalla, tämäntyyppisiä oireita voi tulla kuulemma jäykistä niskalihaksista (ja fysioterapeutti sanoikin, että jäykät niskat on).

        Ilmoittele miten tilanne etenee.


      • punana
        Mies29 kirjoitti:

        tuloksia ole, mutta pian aion soittaa ja kysyä. En oikein usko, että noista hainrustovalmisteista paljon hyötyä on. Eikö sinula ole särkyjä missään? Itsellä särkee edelleen niskaa, ranteiden naksuminen ja särky on vähentynyt. Olen kyllä syönyt Bodyflex combi-valmistetta, (nokkos-kalkki-inkivääri-vihersimpukka)muutaman viikon, mutta mitään dramaattista vaikutusta ei ainakaan ole ollut. Tämä niskaongelma nyt eniten harmittaa, tuntuu kummallinen laahaava ääni kun kääntelee puolelta toiselle päätä.

        Edelleen vahvin epäilyni on reaktiivinen artriitti. Pitäisi mennä tuo alaleuka kuvauttamaan, epäilen että siellä olisi joku tulehdus. Leukaluuhun on kasvanut omituinen "knööli", taitaa olla viisaudenhampaan juuren tekemä, ei näy ulospäin, mutta on epäsymmetrinen toisen leuan kanssa. Kaikkea sitä täytyykin miettiä...

        Mites tuloksien kanssa?

        Mulla meni paikat ihan romuksi, huonommaksi kuin mitä oli aluksi ennen lääkäriin menoa. Tuntui jo, että naksuminen loppui mutta sitten muutamien päivien stressi/masennusjakson päätteeksi tuli tämä takaisku aivan yllättäen. Reaktiivinen niveltulehdus muuten saattaa uusia mm. stressin takia (tohtori.fi). Olisikohan se sitten.


      • Mies29
        punana kirjoitti:

        Mites tuloksien kanssa?

        Mulla meni paikat ihan romuksi, huonommaksi kuin mitä oli aluksi ennen lääkäriin menoa. Tuntui jo, että naksuminen loppui mutta sitten muutamien päivien stressi/masennusjakson päätteeksi tuli tämä takaisku aivan yllättäen. Reaktiivinen niveltulehdus muuten saattaa uusia mm. stressin takia (tohtori.fi). Olisikohan se sitten.

        Tulokset tuli. Veriarvot täysin normaalit. Tulehdusarvot erittäin alhaiset. Nyt on kyllä tapahtunut melkoinen muutos parempaan päin. Naksuminen on vähentynyt dramaattisesti. Samoin säryt lähteneet melkein kokonaan. Syytää tähän vaikea tietää, mutta luultavasti mahdollinen reaktiivinen tulehdus on paranemaan päin. Olisi kiva kyllä tietää, mikä sai paikat sellaiseen kuntoon.... Toivottavasti itselläsi alkaa pian helpottaa. Se on todennäköistä. En tiedä sitten vitamiinien ja muiden vaikutuksesta, mutta olen käyttänyt 3 kk berocca Plus poretabletteja, söin myös Bodyflex combia sekä Calsichew-kalkkitabletteja. Tuolla monivitamiinilla saattaisi olevan jotain vaikutusta tulehduksiin ja myös tuolla luontaistuotteella ehkä, vaikea sanoa.
        En kuitenkaan uskalla vielä riemuita. Näitä nivelvaivoja kyllä edelsi erittäin pitkä stressijakso, ehkä jopa lievä masennus. En poissulkisi itse ainakaan näiden vaikutusta.
        Palataan asiaan.


    • Mies29

      UpUp

      • Mies29

        Ylös


      • pundeana
        Mies29 kirjoitti:

        Ylös

        UpUp.

        Kysynpä vielä, harrastelitko liikuntaa normaalisti (esim punttia) tänä aikana mitä ongelmia on ollut? Itse olen kävellyt ja lenkkeillyt vain, mutta tekisi mieli pelata fudista ja käydä salillakin. Pelottaa vähän, ettei tee hyvää nivelille.

        Tällä hetkellä tilanne vähän parempaan päin taas vaihteeksi, polveen ei ole koskenut pitempään aikaan eikä sormissa kipuja. Selkärangassa tosin alkoi taas muljahtelemaan (alaselkä). Toivottavasti menisi kokonaan ohi pian.


      • Mies29
        pundeana kirjoitti:

        UpUp.

        Kysynpä vielä, harrastelitko liikuntaa normaalisti (esim punttia) tänä aikana mitä ongelmia on ollut? Itse olen kävellyt ja lenkkeillyt vain, mutta tekisi mieli pelata fudista ja käydä salillakin. Pelottaa vähän, ettei tee hyvää nivelille.

        Tällä hetkellä tilanne vähän parempaan päin taas vaihteeksi, polveen ei ole koskenut pitempään aikaan eikä sormissa kipuja. Selkärangassa tosin alkoi taas muljahtelemaan (alaselkä). Toivottavasti menisi kokonaan ohi pian.

        Lopetin tietoisesti punttaamisen sen jälkeen, kun olkapäät rupesi särkemään ja naksumaan kesäkuussa. Luulin sen johtuvan uudesta olkapääliikkeestä, mutta ilmeisesti se olikin tulehdus. Nyt olen puntannut n. 6 viikkoa, mm. kapeeta penkkiä. Varsinaisia olkapääliikeitä olen välttänyt. Kondromalasian takia olen tehnyt jaloille ainoastaan isometrisiä nostoja ja kävellyt olen ahkerasti koko tämän ajan. En usko, että liikunta lisää tulehdusta, mutta onhan se ikävä, jos nivelet siitä artyvät, itsellä ainakin ärtyi jalat kävelyn jälkeen. Enää ei.

        Alaselkä minullakin muljahtelee, mutta ei enää niin voimakkaasti. Täytyy varmaan yrittää olla stressaamaatta liikaa, se varmasti on avuksi. Eiköhän se siitä...


    • punttiana

      Onko tapahtunut muutosta suuntaan tai toiseen?

      • Mies29

        sanoa, onko edistystä. Tilanne on pysynyt jotakuinkin ennallaan, eli naksuminen ja särky on huomattavasti vähentynyt. Punttaaminen on ollut mukavampaa viimeaikoina. Entä itselläsi?


      • punttiana
        Mies29 kirjoitti:

        sanoa, onko edistystä. Tilanne on pysynyt jotakuinkin ennallaan, eli naksuminen ja särky on huomattavasti vähentynyt. Punttaaminen on ollut mukavampaa viimeaikoina. Entä itselläsi?

        Kun viimeksi kirjoitin, alkoi tuntua että mentäisiin vähän huonompaan päin ja näin myös kävi. Naksuminen lisääntyi ja samalla tunne, että nivelet on löysät. Olen aika varma että kyseessä on myös jännetulehdukset. Mm. selkä meni niin huonoksi, että menin uudelleen lääkäriin (viikko sitten). Sain Meloxikam Ivax 15mg (tulehduskipulääke) 10 päivän kuurin - nyt tilanne hitusen parempi taas. Kyseessä oli toinen lääkäri ja yksityisellä puolella, ei ollut kovinkaan kiinnostunut asiasta. Sanoi vain että mahdotonta sanoa syytä mutta näitä tulee silloin tällöin ja pitäisi mennä 6-12kk ohitse. Liikunnan jouduin jättämään varmuuden vuoksi pois, kevyttä kävelyä vain. Pitää lisätä sitä mukaa kun paikat paranee.

        Noh, lisäksi viikko sitten onnistuin nukkumaan niska vinossa ja heräsin pirunmoiseen huimaukseen. Pahin meni tunnissa ohi mutta vieläkin tuntuu huippausta.. huomenna hierojalle aukomaan niskaa ja hartioita josko helpottaisi. Piti tämäkin sattua, ihan kun nuo nivelongelmat ei olisi tarpeeksi :(.


      • Mies29
        punttiana kirjoitti:

        Kun viimeksi kirjoitin, alkoi tuntua että mentäisiin vähän huonompaan päin ja näin myös kävi. Naksuminen lisääntyi ja samalla tunne, että nivelet on löysät. Olen aika varma että kyseessä on myös jännetulehdukset. Mm. selkä meni niin huonoksi, että menin uudelleen lääkäriin (viikko sitten). Sain Meloxikam Ivax 15mg (tulehduskipulääke) 10 päivän kuurin - nyt tilanne hitusen parempi taas. Kyseessä oli toinen lääkäri ja yksityisellä puolella, ei ollut kovinkaan kiinnostunut asiasta. Sanoi vain että mahdotonta sanoa syytä mutta näitä tulee silloin tällöin ja pitäisi mennä 6-12kk ohitse. Liikunnan jouduin jättämään varmuuden vuoksi pois, kevyttä kävelyä vain. Pitää lisätä sitä mukaa kun paikat paranee.

        Noh, lisäksi viikko sitten onnistuin nukkumaan niska vinossa ja heräsin pirunmoiseen huimaukseen. Pahin meni tunnissa ohi mutta vieläkin tuntuu huippausta.. huomenna hierojalle aukomaan niskaa ja hartioita josko helpottaisi. Piti tämäkin sattua, ihan kun nuo nivelongelmat ei olisi tarpeeksi :(.

        En muista sanoinko jo, että kävin myös 5 kertaa naprapaatilla niskavaivojen takia. Tuntui auttavan selän vointiinkin aika paljon. Pitäisi vaan muistaa/jaksaa venytellä niskaa työpäivän aikana. Eiköhän nuo parane ajan kanssa nuo ongelmat, ja muista yrittää olla stressaamatta!


      • punttiana
        Mies29 kirjoitti:

        En muista sanoinko jo, että kävin myös 5 kertaa naprapaatilla niskavaivojen takia. Tuntui auttavan selän vointiinkin aika paljon. Pitäisi vaan muistaa/jaksaa venytellä niskaa työpäivän aikana. Eiköhän nuo parane ajan kanssa nuo ongelmat, ja muista yrittää olla stressaamatta!

        Miten naprapaatti käsitteli niskaa? Naprapaatti ja kiropraktikko on musta vähän pelottavia, ehkä siksi kun ei tiedä mitä ne tekee.

        Kävin tosiaan tänään hierojalla, aika jumissa kuulemma (ja tunteehan sen) yläselkä ja toinen puoli niskaa. Pari lisäkertaa joutunee ottamaan.

        Kaipa se elämä voittaa jossain vaiheessa :-).


      • SAMASSA VENEESSÄ
        punttiana kirjoitti:

        Miten naprapaatti käsitteli niskaa? Naprapaatti ja kiropraktikko on musta vähän pelottavia, ehkä siksi kun ei tiedä mitä ne tekee.

        Kävin tosiaan tänään hierojalla, aika jumissa kuulemma (ja tunteehan sen) yläselkä ja toinen puoli niskaa. Pari lisäkertaa joutunee ottamaan.

        Kaipa se elämä voittaa jossain vaiheessa :-).

        MITENKÄHÄN PUNTTIANAN JA MIES 29:N MATKA ON JATKUNUT NÄISTÄ AJOISTA ?? JOS JOKU TIETÄÄ, SAIVATKO SELVYYTTÄ / APUA JOSTAIN? KIITOS JO ETUKÄTEEN....


    • Nuori nainen Porista

      Minulla alkoi naksuminen ensin vasemmasta ranteesta. Sitten alkoi myös oikea naksua samalla tavalla. Muutaman vuoden päästä ranteet rupesivat särkemään. Ja naksuminen muuttui ruoskeeksi. Se ei siis ollut enään mitään pientä naksumista.
      Kävin vuonna 2002 keskussairaalassa, ja sieltä lähetettiin lähete Turkuun käsigirurgille. Aikaa kului eikä takaisin kuulunut minkään laista vastausta. Särky hävisi hieman, joten ajattelin sen menevän vallan ohi.
      Kunnes syksyllä 2006, olin työssäoppimassa 2 kuukautta ruokakaupassa. Ranteet ärtyivät pahasti. Kipu palasi takaisin monin kertaisena.

      Menin taas lääkärini puheille ja hän teki lähetteen Porin Keskussairaalaan käsigirurgille.
      Kesällä 2007 pääsin käymään siellä. Kyseinen lääkäri halusi ottaa magneettikuvat käsistä. (Tavallisessa röntgenkuvassa ei näkynyt mitään poikkeavaa.) Hän ehdotti myös ranne tukia.

      Eilen minulla oli aika toimintaterapeutille.
      Hän antoi minulle nämä kyseiset rannetuet. Niitä pidän nyt ensin 2 kuukautta. Ja sen jälkeen minun pitää ostaa itse omat. Ne maksavat 80 €, että eipä ole mitään ilmaista huvia.

      En ole vielä käynyt siellä magneettikuvauksessa.
      Toimintaterapeutti sanoi, että minulla voi olla jokin nivel sairaus, joka on harvinaista nuorella ihmisellä. Mutta magneettikuvaus paljastaa sitten mistä on kyse.
      Kivut ja rouske voi kuulemma myös aiheutua siitä, jos ranteeseeni on päässyt kasvamaan jostain syystä ylimäärästä rustoa. Tämä poistetaan leikkauksella, jos niin on.

      Eli eivät lääkäritkään tiedä vielä mikä käsiäni vaivaa, mutta jotain oli pakko ruveta tekemään. Muuten olisin muutaman vuoden kuluttua ollut työkyvytön.

      Minulla on myös nilkat ja olkapää ruvennut naksumaan, mutta mitään kipuja niissä ei ole vielä ainakaan ollut. En ole uskaltanut kertoa tästä ollenkaan lääkärilleni (vielä ainakaan).

      • kokoajan

        Itselläni olkapäät paukkuu ja naksuu niin paljon kun vain jaksan käsiä pyöritellä. Lapaluut rutisee kovin molemminpuolin. Välillä vihlasee, punnertaminen pistää olkapäissä (ei aina). Niskat jumittaa ja raju kääntö vapauttaa kovan pamauksen säestäessä. Sormet/varpaat ja kaikki muutkin nivelet napsuu. Olisikohan syytä huolestua, olkapäissä tuntuu löysyyttä. Vaivat ovat olleet jo montavuotta. 1/08 armeijaan, saiskohan B-paperit...


      • punttiana
        kokoajan kirjoitti:

        Itselläni olkapäät paukkuu ja naksuu niin paljon kun vain jaksan käsiä pyöritellä. Lapaluut rutisee kovin molemminpuolin. Välillä vihlasee, punnertaminen pistää olkapäissä (ei aina). Niskat jumittaa ja raju kääntö vapauttaa kovan pamauksen säestäessä. Sormet/varpaat ja kaikki muutkin nivelet napsuu. Olisikohan syytä huolestua, olkapäissä tuntuu löysyyttä. Vaivat ovat olleet jo montavuotta. 1/08 armeijaan, saiskohan B-paperit...

        Päivitystä:

        Tilanne ei parantunut vaan meni hissukseen huonompaan suuntaan aina kevääseen 2007 asti, kunnes päätin mennä hammaslääkäriin viimeisenä oljenkortena. Hammaslääkäri sanoi tarinani kuultuaan pitävänsä erittäin epätodennäköisenä että oireet tulisivat hampaista. Mutta kuinka ollakaan, jo viikossa parissa tilanne parani huomattavasti, selkärangassa suurin edistys. Hampaissa ei ollut muuta vikaa kuin yksi reikä kahden hampaan välissä (sama väli vuosi pahasti verta ennen kaikkien oireiden alkamista) ja se paikattiin. Pari viisaria vedettiin myös pois mutta en usko näiden olleen missään roolissa.

        Naksuminen muuten ei ole vieläkään poistunut enkä usko että poistuukaan, mutta koska kipuja ei ole ollut niin homma ei sinällään haittaa, sen kanssa oppii elämään. Sen sijaan niska on alkanut *ttuilemaan ja pelkäänkin että sieltä löytyy välilevyn pullistuma.

        Yhteenveto: liikuntaa, hampaat kuntoon ja posiitiivista mieltä, mikäli lääkäri ei löydä vikoja.


      • eivät valehtele..
        punttiana kirjoitti:

        Päivitystä:

        Tilanne ei parantunut vaan meni hissukseen huonompaan suuntaan aina kevääseen 2007 asti, kunnes päätin mennä hammaslääkäriin viimeisenä oljenkortena. Hammaslääkäri sanoi tarinani kuultuaan pitävänsä erittäin epätodennäköisenä että oireet tulisivat hampaista. Mutta kuinka ollakaan, jo viikossa parissa tilanne parani huomattavasti, selkärangassa suurin edistys. Hampaissa ei ollut muuta vikaa kuin yksi reikä kahden hampaan välissä (sama väli vuosi pahasti verta ennen kaikkien oireiden alkamista) ja se paikattiin. Pari viisaria vedettiin myös pois mutta en usko näiden olleen missään roolissa.

        Naksuminen muuten ei ole vieläkään poistunut enkä usko että poistuukaan, mutta koska kipuja ei ole ollut niin homma ei sinällään haittaa, sen kanssa oppii elämään. Sen sijaan niska on alkanut *ttuilemaan ja pelkäänkin että sieltä löytyy välilevyn pullistuma.

        Yhteenveto: liikuntaa, hampaat kuntoon ja posiitiivista mieltä, mikäli lääkäri ei löydä vikoja.

        D-vitamiinin saanti sekä ruoassa että lisäravinteina kannattaa varmistaa.. eipä naksu enää. Noilla lääkärirahoilla niitä saa jo aika kuorman.
        Katso artikkeli,
        Tri Joel Wallach: Kuolleet lääkärit eivät valehtele.


      • Ikiliikkuja83

        Moi. Mulla alkoi nivelien naksuminen kuluvan vuoden keväällä. Ensin naksuivat olkapäänivelet. Ihmettelin asiaa mutta en pitänyt sitä huolestuttavana, kun mitään kipua/särkyä ei ollut eikä turvotusta. Myöhemmin kevään ja kesän mittaan ovat alkaneet napsumaan muutkin nivelet; ranteet, nilkat, polvet ja lantio. Edelleenkään ei mitään kipua tai turvotusta missään, mutta paikat napsuu kun vähänkin laajempaa liikerataa tekee. Tässä vaiheessa kävin työterveyslääkärillä nivelien napsumisen takia. Lääkäri pyöritteli niveliä ja paineli kudoksia, mutta mitään merkittävää ei löytynyt ja napsuminen johtuu kuulemma jostain nivelkalvosta.
        Oma taustani on 27v liikunnallinen päätetyöskentelyä tekevä mies. Olen hieman huolestunut napsumisesta kun ei se normaaliakaan ole että kaikki suurimmat nivelet paukkuvat. Eniten mietin sitä että miten 5-6krt aktiivista liikuntaa viikossa (uintia, pyöräilyä, punttista, hiihtoa) vaikuttaa napsuviin niveliin. En halua että 5-10 vuoden päästä on nivelet paskana ja pahimmillaan loppuu liikkuminen kokonaan.

        Onko muilla löytynyt vastauksia naksuviin niveliin? Johtuuko aktiivisesta treenistä, onko haitallista nivelille? Mikä ratkaisuksi?

        Ite varaan nyt seuraavaksi ajan ortopedille mehiläiseen kun yleislääkäreistä ei tunnu olevan apua. Kerron käynnin jälkeen mitä erikoislääkäri tuumasi.


    • Pekkis-84

      Hei, Lueskelin Punttianan ja Mies29:n keskustelun kiinnostuneena, sillä olen itse kärsinyt hyvin samankaltaisista oireista nyt noin puolen vuoden ajan, eikä ongelmani ole vieläkään selvinnyt. Niveleni ovat alkaneet naksahdella voimakkaasti ja kipuilla ajoittain, ja tunnen oloni kauttaaltaan oudoksi: raajojen nivelet tuntuvat ikään kuin tahmeilta, vaikka varsinaista liikerajoitusta ei olekaan. Vaivat alkoivat toisen polven oireilusta, ja siitä on otettu magneettikuvakin, joka oli kuitenkin normaali. Ennen oireiluja liikuin varsin aktiivisesti, etenkin kuntosalia ja lenkkeilyä harrastaen. Nyt liikunta on jäänyt hieman vähemmälle, kun se ei oikein hyvältä tunnu (tosin ei se kyllä tunnu tilannetta muuttavankaan). Verikokeitakin on otettu syksyllä aika kasa, eikä missään ole näkynyt mitään normaalista poikkeavaa (paitsi lymfosyyttien alhainen määrä, jolle ei mitään erityistä merkitystä ole kuitenkaan kohdistettu). Kokeet eivät viittaa nivelreumaan. Vähemmälle huomiolle on toistaiseksi jäänyt se, että minulla on ollut yhtäjaksoisesti jonkinasteinen nuha koko jotakuinkin koko oireiluni ajan. Oma vahvin epäilykseni onkin, että kyseessä olisi jokin virus/bakteeritulehdus joka aiheuttaa epämääräisiä nivel/lihasoireita. Tiedustelisin ennen kaikkea, selvisikö vaivanne syyt lopullisesti? Punttianan viimeisessä viestissä viitataan hammaslääkäriin, mutta pitikö tämä parannus lopulta kutinsa? Entä Mies29, selvisikö tilasi? Mikäli vielä satutte tämän viestin huomaamaan, niin arvostaisin vastaustanne suunnattomasti. Toki muidenkin kommentit ovat tervetulleita. Julkinen terveydenhuolto minut ikään kuin jo hylkäsi (joutuisin aloittamaan taas alusta terveyskeskuksen kautta), joten olen aikeissa hakeutua yksityislääkärin puoleen, todennäköisesti reumatologille (joka sisätautilääkärinä voisi ymmärtää myös mahdollisten muiden yleissairauksien päälle).

      • kyllästynyt_89

        Eipä olisi Pekkis-84 pystynyt enää paremmin kuvailemaan omia oireitani. Itse en ole missään kokeissa tämän asian tiimoilta käynyt. Ollut jos jonkin näköistä muutakin vaivaa että tuskin enää arvauskeskuksessa ottaisivat kovin tosissaan jos menisin näinkin epämääräisistä oireista valittamaan.

        En ole hirveän huolestunut, vaikka yli puolivuotta jo ovat oireet kestäneetkin. Tuskin mitään kovin vakavaa, mutta olisin totta kai ilahtunut jos tähän hommaan selvyyttä saisi. Alkaa tämä jatkuva sairastelu tympimään. Jossain vaiheessa oireet ikään kuin hellittivät hetkeksi kun aloitin päivittäisen kuntokuurin johon kuului yli kymmenen kilometrin lenkkejän ja tenniksen peluuta, lihaskuntoa unohtamatta. Myös venyttely tuntuisi auttavan ainakin polvinivelten kohdalla hetkeksi. Eipä tuo tainnut lopullista tulosta tuoda, kun tänne nyt sitten päädyin asiasta kommentoimaan.

        Jos joku on tämmöisen kokenut ja siihen jo vastauksia saanut niin olisin enemmän kuin kiitollinen jos voisit siitä tänne kirjoittaa.


      • Golffari17
        kyllästynyt_89 kirjoitti:

        Eipä olisi Pekkis-84 pystynyt enää paremmin kuvailemaan omia oireitani. Itse en ole missään kokeissa tämän asian tiimoilta käynyt. Ollut jos jonkin näköistä muutakin vaivaa että tuskin enää arvauskeskuksessa ottaisivat kovin tosissaan jos menisin näinkin epämääräisistä oireista valittamaan.

        En ole hirveän huolestunut, vaikka yli puolivuotta jo ovat oireet kestäneetkin. Tuskin mitään kovin vakavaa, mutta olisin totta kai ilahtunut jos tähän hommaan selvyyttä saisi. Alkaa tämä jatkuva sairastelu tympimään. Jossain vaiheessa oireet ikään kuin hellittivät hetkeksi kun aloitin päivittäisen kuntokuurin johon kuului yli kymmenen kilometrin lenkkejän ja tenniksen peluuta, lihaskuntoa unohtamatta. Myös venyttely tuntuisi auttavan ainakin polvinivelten kohdalla hetkeksi. Eipä tuo tainnut lopullista tulosta tuoda, kun tänne nyt sitten päädyin asiasta kommentoimaan.

        Jos joku on tämmöisen kokenut ja siihen jo vastauksia saanut niin olisin enemmän kuin kiitollinen jos voisit siitä tänne kirjoittaa.

        Hei, itsellä alkanut myös nivelet naksua ihan parissa viikossa. Alkoi polvista jotak olivat kipeät kiertoliikkessä ja kyykkyy mentäessä. Olin tuona aikana treenannut hyvin paljon golfia, n. 3-5h per päivä. välillä oli parempia päivä, toisinaan huonompia. Lopulta naksuminen alkoi haitata niin ettei treenaamisesta tullut oikein mitään kun oli kokoajan huoli nivelistä. kun pidin vähä taukoa alkoivat polvet tuntua hieman paremmilta. Samalla huomasin kuitenkin, että myös muut nivelet ovat alkaneet naksua, Niska on jumissa, selkäranka, polvet, ranteet ja olkapäät naksuvat. ja kaikki tosiaan ihan muutamassa viikossa.

        Kävin polvien takia ortopedillä ja häneltä ei saanut muuta vastausta kuin sen, että polvet ovat täysin kunnossa ja kipu kyykkyyn mentäessä johtuu polvilumpion ruston pehmenemisestä ja kipujen tulisi mennä ohi kasvuiän jälkeen. Ymmärrän tällä selituksellä polvet, mutta muut nivelet huolestuttavat. Ihan tällä viikolla on myös alkanut sattua yläselkään ja niskaan kun hengittää syvään.

        Olen vasta 17 joten asia huolestuttaa aika paljon, eikä mieltä tosiaankaan piridtänyt se että täältä sai luke kuinka muilla kipu/naksumien on vain jatkunu ja syytä ei ole saatu selville.


      • TARTTUVAA???

        Mulla alkoi kans yllättäen nivelet napsumaan...lääkäri sanoi myös et normaalia ellei tunne kipua...mut ei tämä määrä kaikissa nivelissä yhtäkkiä voi olla normaalia..sitte epäilin et oli saanut thaimaan matkalta jonkun viruksen...siihen en nyt usko kun luin näitä keskusteluja...samoin kreatiinin käyttöä epäilin mut nyt olen pitänyt niin pitkää taukoa etten siihenkään usko....oudointa tässä on nyt se et siitä kun mun vaivat alkoi n.2kk sitten niin naisystävä ja ala-aste ikäinen tytär on ruvennut saamaan samoja oireita.....tarttutinko minä ne??? aika outoa...lääkärit ei kuuntele.....normaaliahan tää....vähän toi tarttuva viruspuoli rupee tulemaan mieleen.....aion jossain vaihees printata nää ihmisten samankaltaiset oireet ja lyödä lääkärille iltalukemista...ei meillä kaikilla tää o millään normaali tilanne....yhtäkkiä tää lisääntyy niin paljon...ei mitään pikkuhiljaa...


    • että rustovaivat

      eivät olekkaan niin paikallisia kuin luullaan. Samanaikaisesti kuin minulla todettin
      lumpioiden paha chondromalasia( aika vittumainen tauti ainakin omalla kohdalla), rupesi niska paukkumaan, sorminivelet kipeytyi ja olkapää paukahti. Tutkitusti ei mitään yleistukehdusta. Tausatalla kuitenkin muutaman vuoden takainen raju reaktiivinen artriitti joka kyllä ns "parani".

      Luulen että rustoongelmat voivat liittyä jotenkin kehon aineenvaihduntaan ja yleistilaan. Itse olin kyllä muutoin terve, mutta niin vaan rustot tulehtui. Reumatalogilta ihan diagnoosi että ei reumaa, en ole eri mieltä.

      En halua peloitella mutta ei se rustojen pauke ihan normaalia ole, kyllä yrittäisin vältellää liikuntaa missä noin tapahtuu.

      • kyllästynyt_89

        Miten reaktiivisen niveltulehduksen toteaminen onnistuisi? Ja minkälaisia oireet itselläsi olivat? Ajattelin vain kun en ole muistakaan nivelkipuihin viittaavista sairauksista kuullut, ettei itselläni vain olisi mahdollisesti sama vaiva. Reuma on tietysti asia erikseen, mutta en oikein jaksaisi reuman oirekuvauksia lukeneena uskoa tämän olevan sitäkään.

        Sanoit myös sen ns. "parantuneen". Loppuivatko kivut sitten vain itsekseen vai onko siihen saatavilla jokin lääkitys? Itse luin jostain reaktiivisen niveltulehduksen olevan seurausta jostain sitä edeltäneestä suolisto- tai virtsatietulehduksesta.

        Olisi vain paljon helpompaa varmistua ja sulkea eri mahdollisuuksia niin paljon pois kuin vain pystyy. Ei vaan huvittaisi lähteä siihen jatkuvaan testirumbaan josta ei välttämättä selviä sen enempää. Mutta tietenkin haluaisin saada tämän pois päiväjärjestyksestä.


      • Kyllästynyt_89
        kyllästynyt_89 kirjoitti:

        Miten reaktiivisen niveltulehduksen toteaminen onnistuisi? Ja minkälaisia oireet itselläsi olivat? Ajattelin vain kun en ole muistakaan nivelkipuihin viittaavista sairauksista kuullut, ettei itselläni vain olisi mahdollisesti sama vaiva. Reuma on tietysti asia erikseen, mutta en oikein jaksaisi reuman oirekuvauksia lukeneena uskoa tämän olevan sitäkään.

        Sanoit myös sen ns. "parantuneen". Loppuivatko kivut sitten vain itsekseen vai onko siihen saatavilla jokin lääkitys? Itse luin jostain reaktiivisen niveltulehduksen olevan seurausta jostain sitä edeltäneestä suolisto- tai virtsatietulehduksesta.

        Olisi vain paljon helpompaa varmistua ja sulkea eri mahdollisuuksia niin paljon pois kuin vain pystyy. Ei vaan huvittaisi lähteä siihen jatkuvaan testirumbaan josta ei välttämättä selviä sen enempää. Mutta tietenkin haluaisin saada tämän pois päiväjärjestyksestä.

        Piti kysyä, että liittyykö reaktiiviseen niveltulehdukseen nivelten turpoamista? Ja voivatko kivut olla vain yksipuolisia vai esiintyvätkö esimerkiksi aina kummassakin polvinivelessä tai muissa ns. "nivelpareissa"?

        Kenen tahansa asiasta tietävän kommentti kelpaisi.


      • tapauskohtaista
        Kyllästynyt_89 kirjoitti:

        Piti kysyä, että liittyykö reaktiiviseen niveltulehdukseen nivelten turpoamista? Ja voivatko kivut olla vain yksipuolisia vai esiintyvätkö esimerkiksi aina kummassakin polvinivelessä tai muissa ns. "nivelpareissa"?

        Kenen tahansa asiasta tietävän kommentti kelpaisi.

        onko pareittain vai ei. Minulla oli molemmat polvet, toinen kyynärpää, toinen SJ, molemmat isovarpaat toinen päkiä jne aika random miten nuo tulehtuu. Tämä ei ollut mikän lievä tapaus.......


      • casasilva

        näin viestisi suomi24 keskustelupalstalla. meillä siis molemmilla naksumisen lisäksi molempien patellojen paha ja varsin veemäinen chondromalasia tauti. olisin vaan kysynyt että miten jaksat?


      • pehmeä rusto
        casasilva kirjoitti:

        näin viestisi suomi24 keskustelupalstalla. meillä siis molemmilla naksumisen lisäksi molempien patellojen paha ja varsin veemäinen chondromalasia tauti. olisin vaan kysynyt että miten jaksat?

        Vaihtelee, välillä ihan siedettävääkin. Yritän opetellä seisomaan reilusti yliojennuksessa, silloin paine lumpioon vähenee ja kipu helpottuu. Näin ainakin teoriassa, mutta kun etureidet ovat " tottuneet " olemaan jännityneessä tilassa(odottavat noita kipuiskuja lumpion suunnalta) joten täyyty harjoitella lisää. Tiedä sitten onko tästä hyötyä mutta ei haittaisikaan jos pystyisi sesomaan pidempä aikoja ilman tuskaa.

        Olen menossa tähystykseen, saas nähdä auttaako putsaus vai pahentaako vain. sitten vaan kipukyynys ja tramalia jos pahemmaksi menee...Noita en ole pitkään aikaan ottanut, ei ne auta kuitenkaan niin paljon että jaksaisi syödä.


    • ranskatar

      No ei niveltulehdus nivelestä toiseen leviä.... Minulla on artroosi käsissä, olkapäissä, ranteissa, peukaloissa ja se ei naksahtele eikä nuljahtele päin vastoin.
      Sitä vastoin tyttärellä nuljahtelee kaikki nivelet; polvet, nilkat, olkapäät (eivät joskus pysy lainkaan paikoillaan ja täytyy tukea siteillä) eikä se ole kivuliasta. Hänellä se johtuu raskaushormoonin liikaerityksestä (jota voi olla myös miehillä), kysymyksessä on siis "hyperlaxatio" (nivelsiteiden liiallinen höllentyminen). Tutki asiaa tältäkin pohjalta.

      • hhuhhuijaa

        mulla lienee syytä hillittömään huoleen näitten naksumisien perusteella :D ala-asteella alko naksumaan nilkat ihan ittestään, kuulosti hauskalta. isosiskon poikakaveri naksutti sormia, ei muutako kokeilemaan vain. tällä hetkellä paukkuu varpaat, nilkat, polvet, lonkat, selkä, lavat, olkapäät, kyynärpäät, ranteet, sormet, niska ja leuka. eli äkkiä laskettuna kaikki. satunnaisia kipuiluja kyllä, ainoastaan leuka muljahtelee lähes joka kerta ikävästi.

        raskaushormonin liikaeritys, tästä en ole ikinä ennen kuullutkaan, ptääpä ottaa selvää.


      • saisipa hiiluitua...

        Enpä tiedä. Niveltulehduksen syntymekanikka on aika hämärän peitossa. Niveltulehduksen alkuperäinen ns syy on ihan muualla kuin itse niveleessa( esim reaktiivinen artriitti), jolloin nivelet voivat tulehtua "randomina" ihan miten vaan. Artroosikaan ei johdu kuormasta välttämättä vaan on myös ainevaihduntaan liittyvä sairaus, jolloin mikä vaan nivel voi sairastua ilman mitään järkevää syytä.


      • Prolaktiinit mitattu
        hhuhhuijaa kirjoitti:

        mulla lienee syytä hillittömään huoleen näitten naksumisien perusteella :D ala-asteella alko naksumaan nilkat ihan ittestään, kuulosti hauskalta. isosiskon poikakaveri naksutti sormia, ei muutako kokeilemaan vain. tällä hetkellä paukkuu varpaat, nilkat, polvet, lonkat, selkä, lavat, olkapäät, kyynärpäät, ranteet, sormet, niska ja leuka. eli äkkiä laskettuna kaikki. satunnaisia kipuiluja kyllä, ainoastaan leuka muljahtelee lähes joka kerta ikävästi.

        raskaushormonin liikaeritys, tästä en ole ikinä ennen kuullutkaan, ptääpä ottaa selvää.

        Lienee se "raskaushormooni" mistä tässä puhutaan. Aivolisäke voi tuottaa sitä liikaa.


    • Harvinaiset taudit

      Itsellä harvinainen Dermatomyosiitti ja naksuin kuin ruostunut robotti, kun ei vielä tiedetty mikä on. Nyt naksunta poissa lääkkeillä, mm. kortisoni ja oxiklorin, mutta kivut ei poissa.

      C-piimaan syöminen ja kalkki saattavat muussa tapauksessa olla riittävä lääke.

      • hhuhhuijjaa

        ei ainakaan mun kohdalla vaikuttais olevan.. harrastan urheilua, tulokset nousujohteisia.. liekö sitte vain jotain ''yleistä kuraa'', sisaruksilla ja isällä naksuu myös, ei kylläkään yhtä paljon ku mulla. silti häiritsee, ehkä lääkäri osais sanoa, tai sitte ei..


      • Poikki
        hhuhhuijjaa kirjoitti:

        ei ainakaan mun kohdalla vaikuttais olevan.. harrastan urheilua, tulokset nousujohteisia.. liekö sitte vain jotain ''yleistä kuraa'', sisaruksilla ja isällä naksuu myös, ei kylläkään yhtä paljon ku mulla. silti häiritsee, ehkä lääkäri osais sanoa, tai sitte ei..

        Naksuu, paukkuu, jumittaa. Ihan kaikki nivelet kropassa, jopa leukaniveletkin. Sormet ei taivu, jänteet myös tulehtuneet. Nyt jo 4kk vankina sisätiloissa. Lääkkeet ei vielä auttaneet, epäillään reaktiivista niveltulehdusta.


      • huitsi
        Poikki kirjoitti:

        Naksuu, paukkuu, jumittaa. Ihan kaikki nivelet kropassa, jopa leukaniveletkin. Sormet ei taivu, jänteet myös tulehtuneet. Nyt jo 4kk vankina sisätiloissa. Lääkkeet ei vielä auttaneet, epäillään reaktiivista niveltulehdusta.

        Hei, 15-v tytölläni on paha kondromalasia polvissa. Kyllä on surkeaa seurata miten hankalaa on nuoren ihmisen elämä. vaiva on ollut jo pari vuotta ja koko ajan pahentunut. ei siis näy missään iän tuomaa helpotusta. Nyt kiinnostaisi tietää, millaisia kokemuksia teillä muilla on ollut tähystysleikkauksesta tähän vaivaan?


    • Huolestunut naksumis

      minulla samanlaisia oireita ollut nyt 3 kk. Olkapäät alkoivat naksumaan työtapaturman takia n. 2 vuotta sitten.
      Mutta sairastin joulukuussa 2010 pitkäkestoisen flunssan, jonka jälkeen rupesi naksumaan hyvin moni nivel.
      Söin siihen 2 eri nimistä antipioottikuuria, 2 eri merk. yskänlääkettä, limanpoisto tabl ja nenäsumutetta.
      Nykyään joka yö herään ja säikähdän kun jomman kumman olkapään/hartian ympärillä "rasahtaa" tosi
      voimakkaasti, aivan kuin joku meinaa lähteä pois "jostakin". Olen maininnut asiasta monelle eri työterv. lääkä-
      rille mutta sama vastaus kuin sinulle. Voitko vastata minulle, jos olet viisastunut oman naksumisesi sunteen??
      T. Huolestunut naksumisesta, meneekö työkyky??

    • yksityinen ihminen

      kun minä naksunan niveliä joskus niihin sattuu ja pi´tää puhaltaa

    • Paukkuu...

      Itsellä samoja oireita. Polvet jäykistyy. Naksauttamisen jälkeen alkaa toimiin jälleen normaalisti. Niskoja sekä päätä alkaa särkeen. Naksauttamisen jälkeen helpottaa sekin. Minulla "paukkuu" ihan joka paikka. Polvet, Niska, Sormet, Varpaat, Nilkat, Ranteet, Selkä. Lääkärit on sanonut, että on normaalia ja hyvä, jos itse voi auttaa naksauttamalla. Nyt tuo on ruvennut haittaan työntekoakin.
      Ajan kuorma-autoa sekä rekkaa. Joskus joutuu käsitteleen raskaitakin kuormia.
      Olen 36 vuotias mies, enkä todellakaan haluaisi olla raajarikko näin nuorena. Fysikaalisessa sanottiin, etten näillä nikamilla pysty tekemään tätä työtä edes 50 vuotiaaksi asti.

      • Tapanko_itseni

        Olen samassa jamassa selkäni on todella huonossa kunnossa. Kahdessa nikamassa todettiin MRI:ssä kulumia ja kaikki nivelet naksuvat ja paukkuvat.

        Itse olen vasta 29v. Helvetin kiva loppuelämä tiedossa...


    • VITTUVILLE

      SAAATANA

    • ramboankka

      Hei!

      Mikäköhän paikka olisi voinut mennä ranteessa rikki kun heinäkuun alussa tein sellasen hauistreenin että vedin leuan ylös ja jäin sen jälkeen roikkumaan yläasenttoon ja siinä sitte vartalo kierty muuta en lopettanut kun ei muistaakseen merkittävästi tuntunu (samaan aikaa aloin tekee rinnalle vetoa ennen ku ranteet kipeyty ja puun sirkkelöinnissä isoja tukkeja jotka jakso just ja just nostaa ilman siirti käsikäyttösiä rankakouria. Eli nuoki mahdollisia syyllysiä) ja sitte seuraavana tai seuraavina päivinä huomasin että ranteeseen sattuu kun nostaa jotaki (vasempaan sattu enemmä kaikessa, (vasemmalla roikun tangossa pitempään että sais lihasepätasapainoa kiinni), vasurissa kaikki myötäpäivää kirtoliikkeet ja oikeessa vastapäivää teki ärpäkkiä, riitti että yritti vähäsen kirtää sitä pitkää luuta just enne ranteen kohtaa nii sattu) ja ranteet alkoi naksua etenkin vasen joka naksu normi jutuissakin. Kipu alko loppua jonki verra yli kuukaue jälkee mutta nytte pari-1viikkoo sitte rupes vielä helpommi naksumma etenkin vasen ranne ja samalla alko nilkat, polvet, lonkka ja kyynärpäät naksummaa koko aja jopa istuessa kun muutti vaan istuma asentoo (heinäkuun alussa heitin rangan keihäs heitto tyylillä ja se vihlas oikeeta kyynärpäätä ja siitä lähtie se on naksunu esim. ku työntää ittesä ylös sangystä noustessa, vasen alko naksuu samaa aikaa ku lonkka, polvet ja nilkat alko naksua ) ja selkä on naksunut jonku 1vuos-puol vuotta aja kun suoristaa sen

      Kesän alusta rupesin lenkkeilee joka toine päivä ja välissä aina joka toine päivä kuntosalia (hauisvääntö, penkki, vatsa (joskus pyykkärinä että vähä selkäki vahvistus) ja hartioihi käsipainoilla ylätaljaa. Ja nykyään teen hauikse käsipainoilla enkä penkki tangolla ja jollonki käy siten että vasen ranne naksuu koko sarjan aja joka toistolla ja oikee sitte vähä harvemmi. Ja siinä ylätaljassa käsipainoilla myöskin molemmat ranteet naksuu. Maastavetoa tein 3 kertaa heinäkuussa enkä ennää ole tehnyt koska pidän lenkkiä tärkeempänä, kyykkyjä en ole tehnyt puoleen vuoteen kertaakaan. Joskus juoksu vetäny 100m intervallina. Pieninä harrastin kilpayleisurheilua ja jalkapalloa ja muutaki mutta yläasteen aikana oli enää jalkapallo jonka lopetin 8lk ja sen jälkee joskus lenkkiä ja salia ja 9lk alussa rupesin pikajuoksua harrastaa mutta juoluna muutettii enkä jaksanu jatkaa ku liia pitkä matka ois ollu lähimpää yleisurheilukouluu. Soitan myös kitaraa (istualtaan) ja ennen myös pelasin tietokone pelejä melko paljo eli istumista on ollut mutta lopetin pelaamise kesällä kun aloitin kunnolla kuntoilemaan. Syyskuussa tulee 17 vuotta täyteen ja käyn lukioo eli sielläki tulee istuttua paljo. Ennen ei ole muut paikat naksuneet selkää lukuun ottamatta. En ole käynyt lääkärillä. Naksumisiin ei liity minkäänlaista kipua. Lukemalla tätä sivua tuli semmone ajatus että voisiko olla esim. ranteeseen tullut joku juttu joka sitten on levinnyt muihin niveliin, kun ei tullu hakeuduttua lääkärille.

      • ramboankka

        Unohtu laittaa että pituutta on noin 186 ja aamupaino on 67,5 ja puntissa teen 8-12 sarjoja.


    • juu-rutisee

      .........joutessaan, kun tuttuja juttuja. Vanha ketju:-))

      Tuolla taisi olla reaktiivisesta artriitista selkeät kriteerit. Kuten että CRP yleensä koholla. Luulisi siis olevan helppoa sulkea joitain juttuja pois.
      http://www.tohtori.fi/?page=5500370&id=7293582

      Lääkärit vain eivät ole mitään Agatha Christie´-tapauksia. Eräskin lääkäri kirjoitti diagnoosiksi mm. Tiezen... kun sitä itse vain ehdotin ja siis kysyin. Siitä vain sitten potilastietoihin se ylös. Ilman mitään tutkimusta. Ja sitähän voi tutkia halutessaan, koska jos tulehdusta, se näkyy röntgenissä. Mutta noita tk-tumpelo lääkäreitä on enemmän kuin tarpeeksi, joten ei voi odottaa tuon kummempaa. Kun ei ole tietoa, taitoa ja aikomusta edes asioita tutkia, niin sitten hutkitaan.
      On se helppoa rikkaalla, ketkä voivat kävellä privaattiin sisään ja sanoa, että piikki auki, pannaan kaikki sen tuhat tutkimusta, ja katsotaan missä vikaa. Taviksella ei tätä mahdollisuutta ole.

      • väsynyt mies, vm.70

        Niinpä. Ja lekuri murehtii ekana vaan maksa-arvoista. Ei varmaan paranna mutta ainut millä saa nukuttua kun ottaa unimyssyt ja ei herää joka kerta siihen rutinaan mikä paikoista lähtee.
        Kahvimyllyn rutina nivelissä on hyvä vertaus, jotain lainatakseni..

        Alkujaan Punttianan ja muiden mukana kirjoittaneiden kommenttia on odottanut ja tulee tämä sivusto kerran kuussa vähintään katsottua josko jollain olisi selvinnyt oikea syy ja keino sen parantamiseen.

        Itsellä alkanut rutina oikeasta ranteesta, sieltä vasempaan nilkkaan ja jopa lonkan kääntö antaa jo pauketta..


    • näin

      Nivelen yli kulkee lihasten päihin kiinnittyneitä jänteitä. Nivel liikkuu, kun lihas supistuu ja vetää jänteen kireälle. Liukuessaan nivelpintojen ja luunreunojen ylitse jänteet ja jännekalvot voivat luiskahdella kohoumien ja syvennysten välillä ja aiheuttaa naksuvia ääniä. Äänet ovat yleisiä ja vaarattomia eivätkä viittaa mihinkään sairauteen. Naksahtelu ei ole vihje nivelen löysyydestä, vaan myös tiukat ja vahvat nivelet voivat naksahdella.

      Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 4/1997

    • Ihmettelijä2012

      Mitä ihmettä? Mulla ei oo koskaan käyny mielessäkään mennä lääkäriin nivelten naksumisen vuoksi. Kai kaikilla jonkun verran nivelet naksuu? Itekin tänään kyykkäsin salilla niin leveesti että nivelet naksu joka kyykkäyksellä ja varmasti jokainen vieressä harjoitellut kuuli pamaukset. Eipä silti haitannut tuon taivaallista :D Muutkin paikat naksuu ja on naksunut aina, enkä ole koskaan kuvitellutkaan sen olevan mitenkään haitallista. Kaikesta ihmiset repiikin ongelmia...

    • sdfhhsffhsfh

      Mulla on naksunu nivelet varmaan 7-vuotiaasta asti. Aluks alko naksumiset ehkä pikkusormista ja sitä mukaa nyt 10 vuoden ajan kokoajan tullu lisää noita naksuvia niveliä. Vuos sitten alko naksuu lonkat ja nehän on ne kaikist vittumaisimmat. Just laskin, et nykyään taitaa naksuu kaikki nivelet paitsi selkä (tosin niska kylläkin naksuu). Lääkäriltäkin oon kysässy asiasta, mut se vaan irvisti pahaenteisesti ja muistaakseni sano jotain että ei sille oikein voi mitään, naksuu jos naksuu.

      Mietin vaa sitä, et millaset nivelet mulla on sit viiskymppisenä kun en ees oo 18 täyttäny ni kaikki nivelet naksuu ku viimestä päivää...

    • Uusi täällä

      Minulla on yhtäkkisen naksumisen ja narskumisen lisäksi kipuja, joten satavarmasti ei ole normaalia.

    • Ilia

      Jännä ajatella että jotkut huolestuu itselleen arkipäiväsestä asiasta.
      Itselläni naksuu joka ikinen nivel ja nikama mitä ihmisessä on. Naksumisella ei oo mitään rajaa, liikun vähäsen, käännyn tai jotai rutina ja pauke käy. Muutapa ei oo ku yliliikkuvat nivelet ja hemmetin kipeet semmoset. Mitään ei tehtävissä ikää huimat 17. mutta tosiaan täällä nivelten naksuminen on ihan arkipäivää ollu AINA, koko iän.
      Nykyään nivelet tykkää tulehtuu (etenkin peukaloiden tyvinivelet, taitaa olla vasemman puoleinen jälleen tulehtumaisillaan), mutta minkäs teet.

    • napsuu napsuu

      Nivelten naksuminen on käsittääkseni aivan normaalia, ainakin itselläni sitä on aina esiintynyt. Pahimmillaan porukka on esim. aamiaisella tullessani kääntynyt katsomaan ja ihmettelemään, kun kävellessäi paikat ovat todella kuuluvasti naksuneet. Enpä siitä aikaisemmin sen suuremmin itse huolestunut, kunnes alkoi tulla kipuja eri niveliin punttitreenit aloitettuani. Koska en halunnut uutta harrastustani heti alkuunsa lopettaa, niin ajattelin kokeilla tuttuni kehotuksesta luontaistuotepuolen tuotteita. MSM ja glukosamiinisulfaatti toimivat noiden kipujen vähentäjänä oikeastaan yllättävänkin hyvin ja vieläpä melko nopeastikin. Testasin asiaa jättämällä tuotteet pois joksikin aikaa ja eipä aikaakaan, kun samat ongelmat alkoivat uudestaan jääden taas pois jonkin ajan kuluttua tuotteiden uudelleen aloittamisen jälkeen. Naksumiseen noilla tuotteilla en ole huomannut mitään vaikutusta, mutta kipuun kylläkin.

    • neliraajarampautunut

      On ongelmaa joka tuli kaksi vuotta sitten. Olin aiemmin erittäin hyvässä kunnossa, harrastin kuntosalia, punttia sekä sauvakävelyä ym. liikunnallista. 2009 syksyllä vasempaan kyynärpäähän hauiksen distaalijänteen osarepeämä, nivelsidevammaa ja ilmeisesti rustuvauriota. Tämän vamman lähes oikeaan diagnoosiin pääsemiseen meni silloiselta työterveyshuolloltani 8 kk, fysioterapiaa ja muuta kokeiltiin välillä. Olisi pitänyt ilmeisesti napsava kivulias kyynärpää operoida hetimiten mutta jätettiin tekemättä ja aiheutui kovaa stressiä toimimattoman kivuliaan käteni kanssa.

      2,5 vuotta sitten jouduin yllättäen katutappeluun ylivoimaa vastaan jossa sain iskuja ja potkuja ympäri kehon ja raajojen. Tuonjälkeen kaikki nivelet jäivät kivuliaiksi kun ne oli jätettiin nivelsidevammaisina yhteispäivystyksessä hoitamatta, lopulta lisfrancin murtumaluksaatio yritettiin korjata luudutuksella ja on edelleen hoitovirheisenä kesken.

      Instabiileiksi menneet nivelet tulehtuivat jo ennen kuin jouduin käyttämään kyynärsauvoja apuna kivuliaan jalkateräni tukena. Kipu ja kuumotus oli suunnaton varsinkin yöllä, kylmägeeliä meni pullottain. Siis jalkaterä/nilkka, molemmat polvet joihin patellan rustovauriot ja toiseen kierrukkarepeämä, kaularanka, molemmat olkapäät, vasemman solisluun molemmat päät,molemmat kyynärpäät, molemmat ranteet ja kämmenluut,osa taittuneista sormista ja nyt lanne/selkäranka jossa oli kylkiluumurtumat. Nämä ennen kivuttomasti ja äänettömästi toimineet nivelet alkoivat napsamaan, ovat tietenkin traumassa vioittuneet mutta napsaminen alkoi lähes yhtä-aikaisesti kaikissa nivelissä. Tästä minäkin huolestuneena lääkärille mainitsin mutta tämä ammattimies tuumasi että nivelien napsaminen on normaalia kuten myös eräs fysiatri totesi.Lääkäri kirjoitti vielä että olen fiksoitunut nivelrikkoon joka leviää kaikkiin niveliin, tarkkailee niveliään. Olin oikeassa ja lääkäri väärässä.

      Ei ole ensinkään normaalia tämä alkanut napse, olen itsekin yrittänyt kaikin keinoin selvittää mistä moinen johtuu. Onko kysymyksessä laaja tutkimaton leviävä tulehdus altistavalla kromosomovirheellä tai stressin muuttamalla aineenvaihdunnalla tai jokin muu, asiasta ei tiedetä eikä haluta ottaa selvää.
      Minulla kyseessä särkyneestä jalkaterästä kovalla stressiä aiheuttaneella kivulla alkanut posttraumaattinen artroosi eli niveltulehdus joka ei kuitenkaan aiheuta turvotusta vaan kipua, kuumotusta, luukalvon tulehdusta, rustovauriota ja nopeaa käsin havannoitavaa osteofyyttikasvua nivelten reunoihin sekä uudisluuta itse niveleen.
      Kämmenluihin carpal boss muodostelmaa ja kyynärpäihin reaktiivista uudisluuta joka aiheuttaa kasvaessaan kovat kivut kuten myös TC-nivelelle kävi. Tämä posttraumaattisen artroosin kehitys hoitamattomiin vammoihin on todella nopeaa verrattuna normaalikulumaan, se ei vaan näy radiologisesti.
      Luukalvon tulehduksen muistan mainitun yhdeksi napseen syyksi.

    • jtm12345

      Moro, itellä ollut lihaskireys,nivelten naksuminen,kipu. On kuvattu keuhkot,viipale kuvattu aivot, Laaja selän magneettikuvaus,tähystetty vatsa, tähystetty paksusuoli, ultraäänikuvattu nivelet, kuvattu polvet, tehty rannekanava valtimoiden tutkimus ja otettu kymmeniä verikokeita ja ei mistään löydy mittään. Ohje lääkäriltä oli töitä ja fysikaalista kuntoutusta. että ihme homma mutta ei auta kun elää.

    • Samppi666

      Hei. Olen 27v mies .
      Joskus ala-aste iässä alkoi napsumaan nivelet sormissa, rystysissä, varpaissa ja niska myös paukkuu kunnolla kun sivulle päätä kääntää. En ole kovin huolestunut sillä vanhemmillanikin sormet ja niska paukkuu ja elossa ovat ja hyvässä kunnossa edelleen.

      Kuitenkin noin 2 vuotta sitten ranteet kipeytyivät ja alkoi niissäkin ulkosyrjässä paukahtaa nivelet. Siitä ei mennyt aikaakaan kun paukkui lisäksi selkäranka ja rintaranka. Rintaranka on ainut paikka mikä on KIPEÄ lähes koko ajan kun jumiutuu ja rintaa ulos työntälällä paukahtaa auki ja helpottaa... siis jos paukahtaa... myös polvet, lonkat ja kaikki muutkin nivelet paukkuvat kyllä mutta pari vuotta sitten käänne selvästi huonompaan.
      Nivelet ikäänkuin jumittuvat ja pitää venyttää paukausten kera auki jolloin helpottaa.

      Lääkärille en ole koskaan maininnut asiasta paitsi ranteista kun kipeytyivät niin sain "rannetulehdukseen" lääkekuurin. Kivut ranteista hävisivät mutta pauke jäi ja levisi joka paikkaan.

      Hienoa lukea täältä että en ole ainut saman vaivan kanssa mutta masentavaa ettei vieläkään apua ja syytä ole keksitty???

      Kohtalontoverit juotteko paljon nestettä päivässä? Juuri tutkin asioita netissä ja krooninen nestehukka tai munuaisten vajaatoiminta voisi olla syy oireisiin??
      Minä nimittäin juon päivässä liian vähän, ehkä vain 1 - 1.5L josta suuri osa on kahvia!! ymmärsin että nestehukka altistaa myös munuaisten vajaatoimintaan..

      • Anonyymi

        Ihan totta nestettä lisää.D-vitamiinia.LisäIneeh ja myrkyt pois.Kipuihin curryä,inkivääriä,kurkumaa+ oliiviöljyn kanssa.poistavat kipua ja tulehdusta.Ruokasoodaa vain kork 3 * /pv/:ssä: 1 tl/lasiin vettä.Elimistön happamuus vähenee !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta nestettä lisää.D-vitamiinia.LisäIneeh ja myrkyt pois.Kipuihin curryä,inkivääriä,kurkumaa oliiviöljyn kanssa.poistavat kipua ja tulehdusta.Ruokasoodaa vain kork 3 * /pv/:ssä: 1 tl/lasiin vettä.Elimistön happamuus vähenee !!

        …lisäaineet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta nestettä lisää.D-vitamiinia.LisäIneeh ja myrkyt pois.Kipuihin curryä,inkivääriä,kurkumaa oliiviöljyn kanssa.poistavat kipua ja tulehdusta.Ruokasoodaa vain kork 3 * /pv/:ssä: 1 tl/lasiin vettä.Elimistön happamuus vähenee !!

        Kokeile mausteita 2-3tl pv/jogurttiin ym:n


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeile mausteita 2-3tl pv/jogurttiin ym:n

        Kurkuma rasvan tai mustapippurin kanssa teho2000 prosenttinen.Kulkeutuu aivo verinesteen läpikin.Tulevaisuuden alzhrimeg lääke.Natrium glutamaatti suolat pois myös! Niitä laitetaan vieläkin moneen ruokaan.


    • jtm12345

      ompa kiva ku tietää että on kohtalo tovereita, ihme vaan että nyky lääketiede ei löydä syytä itellä pahimma kynärpäät ja polvet muuten kaikki kunnossa , mutta oishan se kiva tietää mistä johtuu tämä koko homma..

    • bebetos1

      10 päivän burana kuuri (600mg x 3), Sinkki Magnesium x 2 suosituksen (jos kroppa saa liikaa, sen huomaat löysänä ulostoneena vain). , kotimaiset viljat pois ja enemmän proteiinia (laihdut samalla), vitamiinit ja rasvahapot (omegat).

      Lisäksi lihaskuntoilua (15 x 5 toiston sarjoja) naksuvalle osa-alueelle (esim. olkapäät, nilkat)

    • Melkein viiskyt

      Liityn kerhoon, mutta väitän olevani jo viisaampi kuin lääkärit. Kaikki alkoi polvesta. Polveni ovat yliliikkuvat, mutta on niillä juoksemaan päästy puolimaratoniakin, kunnes sitten alkoi kipeytyä tosi pahasti eikä toisen polven päälle pystynyt enää astumaa. Polvea varoessa kipeytyi myös lonkka, kun asento menee vinksalleen. Joka puolella on alkanut naksua ja rutista, niska on välillä kuin olisi seiväs niskassa. Lääkärit pesevät asiasta kätensä pois, kun toteavat vaan että kyseessä on nivelrikko. Rusto kuluu luiden välistä pois ja nivelrako kapenee, jolloin mahdollisesti luut alkavat hiertää toisiaan. Lääkärit kirjoittivat joskus Arthyl-valmistetta (rustoravinne), jonka avusta ei kuitenkaan ole mitään tieteellistä näyttöä, joten eivät sitä nykyään enää välttämättä edes tarjoa, ellei potilas itse pyydä. Monipuolisempi ja tehokkaampi tuote on apteekin hyllystä löytyvä Arthrobalans Plus ja aivan ehdoton on Litozin! Sillä lähtee kankeus, hainrusto-vihersipukasta ja inkivääri-nokkoskalkista en ole havainnut apua tulevan. Lisäksi kehotan itse kutankin tarkistamaan, että syo kalaa tai kalaöljyvalmisteita ja mahdollisesti myös rypsiöljyä pari teelusikallista päivässä. Jos ikää on vähän eikä oikein voi vielä olla nivelrikkoa (ellei sitten loukkaantumisia ole sattunut) voi johtua myös kondromalasiasta eli pehmeästä rustosta. Koska asia on lähinnä ravitsemuksellinen, eivät lääkärit osaa tähän apua antaa! Mutta jostain luin, että kun rustoon tulee vikaa, se on biokemiallinen reaktio eikä sitä voi pysäyttää, se siis selittää tuon että vaivat leviävät vähän joka puolelle.Ja lihaskuntotreeniä tietenkin, vahvat lihakset tukevat siellä, missä sisemmät osat ovat pehmenneet:)

    • Tulevaisuus on tuonu

      Itse olen 19 vuotias ja naksuu, miltei joka nivel, myös yllätyskyllä nenä ja korvatkin, niinkuin myös leukaluu, jonka sain kerran jopa sioiltaan, mut onneksi meni takaisin paikoilleen. Mitään kipuja ei ole.

      TÄHÄN AUTTAVIA JA VAIKUTTAVIA TEKIJÖITÄ!
      - Vitamiinien puutteet ja suppea ruokavalio, siis kannattaa syödä vitamiineja, kalkkitapletteja, tai pitää yllä vain monipuolista ja terveellistä ruokavaliota.
      Maitotuotteita kannattaa käyttää reippaasti, mutta ei liikaa, sekä kasviksia, etenkin porkkanaa, punajuurta, kaalia ja monenlaisia hedelmiä, joista parhaiksi mainittakoon banaani ja mantariini.

      - Liian raskasurheilu, tai suurien painojen nostelu salilla voi myös oireisiin vaikuttaa. Lääkärit ei pysty sanomaan millainen urheilu olisi juuri sinulle hyväksi, koska ollaan kaikki omia yksilöitä ja jokaiselle kova lihas, tai bunttireeni käy. Pitkäaikainen paikallaanistuminen huonolla työtuolilla huonossa asennossa, voi vaikuttaa asiaan, niinkuin liianpitkätyöunet.

      - Saasteet, ympäristömyrkyt ja korkeat säänvaihtelut. E-aineet, säilöntäaineet, säteily, eri sähkölaitteista, pahin esim tietokone ja heti perästä televisio. Pesuaineet, pyykinpesuaineet, eri kemikaalituotteet. Lääkkeet, joille voi olla yliherkkä.

      - Venyttelyn puute. On siis erittäintärkeää muistaa venytellä päivittäin. Jos ihminen ei venyttele, on hänen turha ihmetellä, miksi nivelet paukkuu.

      - Saunassa käynti, kuumatsuihkut, uinninharrastus ja avantouinti ovat vähentäneet huomattavasti nivelten ja luiden pauketta/rusketta ja onkin ollut mielestäni paraslääke venyttelyn ohella.

      Mielestäni ei tarvitse pelätä, mikäli kipuja ei ole. Itselläni oli, mutta aloitettuani uinti ja avantouinti harrastuksen ja venyttelyn kevyenliikunnan ohella, on kivut hävinneet kokonaan ja paukkuminen huomattavasti vähentynyt, muttei kokonaan ja ei varmaan koskaan tule loppumaankaan. Terveellisellä ruokavaliolla ja teenjuonnilla on myös ollut asiaan vaikutusta.

      Tulevaisuus on tuonut niin paljon haittatekiöitä ja pauke ja ruske voivat johtua niin monesta-asiasta etten yhtään ihmettele jos lääkärit eivät syytä saa selvitettyä.

      Ennen nivelsairauksia oli paljon vähemmän, pienellä järjenkäytöllä, kyllä tajuaa miksi kyseiset vaivat ovat lisääntyneet ja tekiöitähän löytyy vaik millämitalla.

    • Et oo ainoo

      Mulla naksuu aina kun liikutan ranteet, niska, nilkat, polvet ja välillä selkä.

    • 11 wee tyttö

      Mulla on koko ajan semmonen tunne että pitäis naksauttaa varpaat muuten tulee tunne että ne irtoaa. Liikutan niitä ylös ja alas ja edestakaisin. Sitten kuuluu: riks ja raks. Ranteet mulla kans on iha että jos vähän pyörittelee nii heti alkaa naksua. Naksuminen rantteissa on alkanut pahentua kun taekwondossa löin nyrkillä säkkiä niin ranne meni kipiäksi. Oon pitänyt tukisidettä vasemmassa ranteessa. Saan taivutettua peukaloni ranteeseen ihan helposti ja sormet ristikkäin toistensa päälle. Saan myös kämmenet lattiaan ja sormet suorana. Onko tämmöinen normaalia 11-vuotiaalla? Voiko nivelrikkoa tulla mun ikäiselle? Oon siis 11-vuotias.

      • 11 wee tyttö

        Siis kämmenet lattiaan ja polvet suoraan ; )


    • Penikkatauti

      Kuulemma naksuminen ei ole vaarallista. Myös minulla alkoi naksua vasen polvi, nilkka ja lonkka sen jälkeen, kun kävin fysioterapiassa hoitamassa oikean jalan pohkeessa olevaa vaivaa, lienee penikkatauti tai jotain. Joudun nyt venyttelemään oikein urakalla. Mutta mieluummin naksuvat polvet kuin kipeä jalka.

    • Naksuminen

      Itsellä alkanut tänä vuonna naksumaan monikin paikka alkoi niskasta ja vasemmasta olkapäästä nyt naksuu nilkat rystyset oikean käden nyrkiin laittaessa rystyset naksuu ja peukalossa ja etusormessa kipua, kaikki sanoo että löystyny kunnnaksuttelee muttakun en naksuttele kuin ehkä niskaa jos jumissa.
      Mikä on syy?

    • tekijät_ammat_ai_mita

      olla että tulehdllut, ulkopä tukkinut jotakin, jaVoiskotuljotakinlluttukkinut"stereona"
      Ikävää jos se on alkanutslääkäri käynnin jälkeeuaika, pari kolma oireet on tereosinpitkällä, vi hampaat kylmhuomataalkanutkäynninjokukuaikaparikolmeoireetstereonavihlookohampaatsuklaantinapaperia. Tai kylmällä ilmalla niiten läpi ilman.virtausta suunnatessa.
      Siis sot ial syevret käyntisi, vainoharhaisena sinua syytellää ,jos syyllistät takaperin kirjoitettua, ja on ehkä niin että olet "lottovoittanut" tai sinulla on lunastamattomia oikeuksia, jote ovat paikanneet sinut paitisioon ettet perään kuuluttaisi virheitänsä, jotaka.liitynevät jotenkin lopuksi rahaan jonka joku on pitänyt, tai rakkauteen jotka on ja jäännyt ,tai se on kohdistunut luonnolliseti väärään kohteeseen, tai väristyneeseen ylpeyteensä, joka on saanut kolauksen, tai fyysisyyteen. sinulta kavallettuunPAIKattu petiin , TUO ilMAN OIKeudenYNTIä jatai siltävälttymiseksi ja vääryydellä ja viekkaudell PAIKATT PETIINTUOMITTU ILMANOIKEUDEN ilmeiskavallett alanjakostonkipehalidenverkostontaholta ja kyllä hekinsairast a vat eivät kyllä sitähuomaa, siitälapsiaanlkiittääauttaauttaiskohampist nyhtö, joshampist? Pipi,instituutio, pelkurniikuin isänsä isoisänsä ja bruutusvika bruutus,vika ei ole tähdissä bruutukseni , kierostniikuinkikostai.ai.jai hyvää. Tekee. Sorry virkirvikaaokirjoitusoohjelmass online virheellistys, hämmästtyvää isoveli.hallinto.N

    • helper9000

      Koittakaapa joogaa, varsinkii jos salilla käyt. Lisääntynyt lihasmassa/ylipaino rasittaa entistä enemmän niveliä, joten joku jooga, uinti yms. ois must nivelille.

      • helper9001

        Pitää vaan tehdä niin hitaasti, että nivelet pälkästään tekisi liikkeen. Mitä nopeampi liike = enemmän lihasten aktivontia, mitä hitaampi = enemmän nivelten aktivointia. Hyvä sääntö on, että jos esim. nostat käden, niin tee se niin hitaasti ettei naksauksia kuulu. Tsemppiä! (:


    • JotainTehoa

      Mulla nivelet naksunut ihan pienestä asti niin että liikkuessa kuului ihan narinaa ja usein ranteet kipeänä, vaari sanoi vaivaani nariksi. Yli nelikymppisenä aloin käyttää D vitamiinia 60 mikro grammaa päivittäin niin muutaman kuukauden jälkeen ei enää naksunutkaan ja nyt olen yli 50v eikä pahemmin naksu nytkään.

    • Joku1231

      Täällä yksi jolla nivelet ja jänteet ovat alkaneet naksumaan. Minulla oireet alkoivat fluorokinoloniantibioottikuurin yhteydessä, ja puolen vuoden jälkeen ovat edelleen lisääntymään päin. Fluorokinoloniantibiooteille ominainen haittavaikutus on jännetulehdukset, muut jännevaivat, nivelvaivat ym, jotka voivat alkaa viivästyneesti vasta kuurin jälkeen.

      "• Nivelissä saattaa silloin tällöin esiintyä kipua, turvotusta ja jännetulehdusta varsinkin iäkkäillä ja kortikosteroideja käyttävillä potilailla. Lopeta Siprion-hoito heti, jos kipuun ja turvotukseen viittaavia merkkejä ilmaantuu. Lepuuta kivuliasta aluetta. Tarpeetonta liikkumista on vältettävä, koska se saattaa lisätä jänteen repeämien riskiä. Jännetulehdusta ja jänteen repeämiä voi ilmetä jopa usean kuukauden kuluttua siprofloksasiinihoidon päättymisen jälkeen."

      Jos on syönyt ennen tässä keskustelussa kuvattujen oireiden alkamista syönyt fluorokinoloniryhmään kuuluvia antibiootteja, ei kannata ihmetellä mistä oireet ovat peräisin. Lääkäreistä ei ole apua tässäkään tapauksessa.

    • Kaikkinaksuu

      Itellä naksuu tosi moni paikka, mutta kipua ei ole, joten kai tän kans täytyy vaa elää.. Naksuu siis ranteet, sormet, leuka, selkä, polvet, nilkat ja varpaat. Varsinkin aamulla herätessä on huvittavaa, kun joka puolelta kuuluu vaan *naks* :D ja olen vasta 14v :D

    • EtteOleAinoita

      Täälläkin naksuu nilkat, polvet, hartiat, ranteet, niska :D Mutta ei ole kipeät kuitenkaan.

      Onkohan joitain mikä auttaisi noihin esim. jotkut liikkeet, joita tehdä?

    • Kfifoegvwnd

      Olen itse 16v poika. Mulla naksuu niskat, sormet, ranteet, oikea nivunen, oikea lonkka, polvet, nilkat, oikea kyynärpää ja olkapäät.

      • tosi.asia

        hommaa lihakset niin homma on hoidettu


    • eeliswirkola

      minun jalka naksuu koko ajan kun käännän sän mutta se ei satu

    • Kilikalikoli

      Onpas kyllä tutun kuuloisia vaivoja. Itse mies 37v ja nivelet on naksuneet ja paukkuneet pienestä pitäen. Vaivat kuitenkin pahenivat kertaheitolla alkuvuonna olleen vatsavaivan jälkeen. Oli pari viikkoa lievää iltalämpöä, alavatsaa väänsi ja välillä oli huono olokin. Kun vatsavaivat lopulta meni ohi (verikokeet ja mm. helikobakteeritesti oli normaaleja), nivelvaivat alkoi. Tai siis paheni.

      Naksuminen muuttui nivelten kipeytymiseksi. Välillä oli kipeänä varvas, välillä kipu siirtyi kyynärvarsiin. Sitten lonkkaan ja sieltä alaselkään. Toisinaann kipeytyi myös rintalasta. Kipu tuntui vaihtavan paikkaa vuorokaudenkin sisällä moneen kertaan ja välillä kaikki kivut katosi kokonaan. Tästä pikakelauksella tähän päivään.

      Kivut katosivat pitkälti parin kuukauden aikana alkamisesta. Tällä hetkellä ei ole kipeänä kuin niska. Tosin nivelet eivät ole kyllä entisellään vieläkään. Joku mainitsi viestissä että olo tuntuu kuin nivelet olisivat "tahmaiset", ei liikerajoituksia, mutta jotenkin tuntuvat tahmealta. Sama tunne täälläkin. Lisäksi paikkojen lonksuminen on lisääntynyt siitä mikä tilanne oli ennen vatsatautiepisodia. Tuntuu kuin jäsenten kiinnitykset olisivat löystyneet ja ovat muuttuneet entistä lonksuvammiksi.

      On kuvattu selkää, on kuvattu pää, on otettu lukuisia eri verikokeita ja selvitelty reumasairauksien mahdollisuutta. Kaikki näyttää testeissä normaalilta. Kai voisi sanoa että onneksi. Toivottavasti ei mitään vakavaa missään vaiheessa löydykään. Silti tämä lonksuminen ja kiinnitysten löystyminen vaan tuntuu epänormaalilta.

      Reaktiivista niveltulehdusta lääkärit on tarjonneet minulle selitykseksi, mikä voi kyllä hyvin pitääkin paikkansa. Pahin vaihe tuntuu menneen ohi tässä kohtaa, mutta kyllähän reumat ja muut vastaavat edelleen mielessä kummittelee. Vaan aika sen viimeistään näyttää miten miehen käy. Toivottavasti ei aivan ruostuneeksi robotti ruttuseksi muutu ajan saatossa.

      Hyvää kesää kaikille paukkunivelille kaikesta huolimatta!

      • Anonyymi

        Hei! ootko löytänyt mitään syytä oireisiin? mulla on aika paljolti samat oireet lisäksi kova väsy, uupumus, vatsavaivoja, lihas heikkoutta ja kuumia aaltoja jne. Lääkärit on aina sanonut että oireeni johtuvat ahdistuneisuushäiriöstä ja IBS:stä, varmasti osa niistä tuleekin, mutta en usko että naksuminen liittyy näihin millään tavalla


    • Eikipuja

      Mä koitin joskus paleota ja menin aika alhaisilla kaloreilla jonkin aikaan, sitten alkoi kaikki nivelet paukkumaan ja rutisemaan. Lisäsin sitten kaloreita ruokavalioon ja terveellisempää niin kyllä se siitä sitten loppui se rutina. Varmaan jonkun tietyn vitamiinin puutosta. tai lihasjumi mikä aiheuttaa myös pistävää kipua esim. olkapäässä kipu ja trigger piste oli lapaluiden välissä jota piti painaa 5-20s että helpotti, myös epäkkäät voi olla jumissa. Sitä vaan puristamaan niin voi sekin helpottaa :) Paranemisiin!

    • Liskotyttö

      Mä täytän 13 ja mun lonkat naksuu. Samoin myös varpaat, kun kouristan niitä vähänkin :(

    • Helpotustaelämäänne

      99,9% varmuudella aloittajan oireet ovat ruokavaliosta syntyneitä ongelmia, kehno ruokavalio ja salillakäynnin yhtäkkinen aloittaminen tuotti täysin samat oireet.

      Kumosin omat oireeni aloittamalla aamusin venyttelyn ja kevyen aerobisen ”kehon herättelyn”, muutin ruokavaliota monta kertaa ennen kuin löysin omalle keholle sopivan ruokavalion. Lihatuotteet lukuunottamatta kanamunia jäivät pois. Samoin maito. Tutki asiaa, toivottavasti helpottaa!

    • Anonyymi

      Onko ketään, jolla olisi vastaavia oireita nykyisin?

      • Anonyymi

        On. Kaikki vastaavat ja nyt niin paha etten pääse kyykkyyn koska sattuu. Mitä hivenainetta pitäisi ottaa.


    • Anonyymi

      Samoja oireita, kauheaa paukahtelua ja ritinää useissa nivelissä. Rintalasta napsahtaa usein auki. Polvet naksuvat...epänormaalilta kuulostaa.

    • Anonyymi

      Hei. Onko vastausta kuulunut naksumisiin?

      • Anonyymi

        Minuakin kiinnostaisi!


    • Anonyymi

      Eemil

    • Anonyymi

      Itsellänikin nivelet punoittaa ajoittain.Ravinnolla merkitystä niveliin:liikaa proses.tai muuta punaista lihaa ymt voi aiheuttaa kihtiä.Virtsahappopitoisuus nousee.Homeet voi aiheuttaa myös nivelongelmia mutta silloin oireilee muullakin lailla.Tulehdukset…?Iliika kahvi ärsyttää niveliä.Olen juonut kofeenitonta nyt ja luonnon mausteet:curry, inkivääri öljyn/mustapippurin kanssa useasti pvssä rauhoittaa onterveellistäkin.Omenaviinietikka (oikeaa sakka pohjalla), ruokasooda1tl/lasiin vettä kork.pari kertas/pv ssä voi auttaa ja nenän tukkoisuus vähenee.Kokeilkaa ruoalla ja luonnonaineilla .Luontaistuotteet???

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe