Tässä jatkuu vapaa sana halukkaille.
VAPAA SANA
94
6854
Vastaukset
- Vapaa sanaa :))))))))))
Vapaa sanan, ken avasi
miksi minua sä seurasit
laitoit nimimerkin tutun
Mureketjussa käytämäni jutun.
Ei se kyllä mitään haittaa
vaikka vähän minuun viittaa
hypi en toisten ketjulle
se on varma, enkä metkuile.- Catleija
Aikoinani Kansanradiota aloitellessani kyllästyin siihen, että nimimerkkini oli aina silmieni edessä kun palstalle tulin. Uzma-m piti kansanradiosta ja kun en aloittanut hän minun ja jonkun muunkin toivomuksesta aloitti ketjun Vapaa sana nimisenä. Nyt uzma-m:kin kyllästyi, kun keskusteli oli takkuilevaa ja laimeaa välillä. Lopussahan se piristyi, mutta uzma-m sanoi ettei jatka enää.
Muistin että kerran joku suosittu ketju meinasi lopahtaa, mutta sitten :)))) nimimerkillä ketjua jatkettiin ja tuo oli hyvä idea. Ajattelin että näin voisi tämäkin ketju jatkua ettei se tulisi oikeastaan kenenkään nimelle. Mutta näin köpelösti siinä nyt kävi.
Minä vahvistan nyt sinun ilmoituksesi, että et ole aloittanut ketjua vaan minä aloitin. Catleija kirjoitti:
Aikoinani Kansanradiota aloitellessani kyllästyin siihen, että nimimerkkini oli aina silmieni edessä kun palstalle tulin. Uzma-m piti kansanradiosta ja kun en aloittanut hän minun ja jonkun muunkin toivomuksesta aloitti ketjun Vapaa sana nimisenä. Nyt uzma-m:kin kyllästyi, kun keskusteli oli takkuilevaa ja laimeaa välillä. Lopussahan se piristyi, mutta uzma-m sanoi ettei jatka enää.
Muistin että kerran joku suosittu ketju meinasi lopahtaa, mutta sitten :)))) nimimerkillä ketjua jatkettiin ja tuo oli hyvä idea. Ajattelin että näin voisi tämäkin ketju jatkua ettei se tulisi oikeastaan kenenkään nimelle. Mutta näin köpelösti siinä nyt kävi.
Minä vahvistan nyt sinun ilmoituksesi, että et ole aloittanut ketjua vaan minä aloitin.Mutta kiitos rehellisyydestäsi. Sekin vaatii luonteenlujuutta, korjata kirjoituksiansa. Loppu hyvin kaikki hyvin.
- Reino
Catleija kirjoitti:
Minä vahvistan nyt sinun ilmoituksesi, että et ole aloittanut ketjua vaan minä aloitin.Kysyttiin saako tandemilla takana polkeva olla päihtynyt? Vastausta en enää muista. Muistaako tai tietääkö joku muuten vain?
Catleija kirjoitti:
Minä vahvistan nyt sinun ilmoituksesi, että et ole aloittanut ketjua vaan minä aloitin.että "joku" avasi tämän ketjun .Tuntui olevan aika suosittu ,kun ei ole sitä otsikon määräämää aihetta.
Niin voihan sitä jutella vaikka kenenkä tämä aloitus oli ja hyvä olikin :)))) ---jaa oliko se jonkun omima --sitä en ole huomannutkaan --minusta on aivan samantekevää kuka on aloittaja ,kaikki käy --kunhan pysyy asiassa:=)- Shelvänä shiellä on pyshyttävä
Reino kirjoitti:
Kysyttiin saako tandemilla takana polkeva olla päihtynyt? Vastausta en enää muista. Muistaako tai tietääkö joku muuten vain?
shen joka käyttää perämelaa.
Edesshä oleva on matkushtaja ja shaa olla hönösshä kuin Ellun kana, kunhan vain ei tipu kyydisshä - kyydishtä. - Olet käsittänyt monika väärin
minäkin olen usein juuri noin käyttänyt hymiöitä,
eli silmät ja paljon hymyjä! Etkä sinä voi niitä omia. Catleija kirjoitti:
Minä vahvistan nyt sinun ilmoituksesi, että et ole aloittanut ketjua vaan minä aloitin.aloitettu palsta,Catleija ja Monica,minulle uusi, koska olen tästä tulokaspäästä.
Tuli paha mieli heti alkuun,kurinalaisuudessako täällä kirjoitellaan,saako karttakepillä sormilleen,jos pilkku väärässä paikassa.Minä sanon asiani ainakin suoraan,en jätä arvailujen varaan mitä tarkoitan.
C´est la vie,tytöt,minulle on ihan sama,kuka "kunnian" saa jonkin palstan avaamisesta.
Hyvää syksyä!- uzma-m
kirjoittaa vapaasti,mina ainakin hypin minne palstalle tahansa,mika milloinkin kiinnostaa ja tervetuloa hyppimaan tannekin,eihan naita avauksia omisteta ne on tarkoitettu kaikille.
Hyymioita en yksinkertaisesti osaa kayttaa ei kai ne ole kenenkaan yksityis omistuksessa senparemmin kuin pilkut ja pisteetkaan? Olet käsittänyt monika väärin kirjoitti:
minäkin olen usein juuri noin käyttänyt hymiöitä,
eli silmät ja paljon hymyjä! Etkä sinä voi niitä omia.vai olet käyttänyt nimimerkkinä samoin. Empäs ole huomannut.
- fiiuliN
Jokaiselle on vaikeaa availla ketjuja kun huomaa ettei innostuneita vastaajia ole.
Itse olen sen tuntenut nahoissani jo vuoden verran.
Ja tuo "musta piru tunkee esiin" kun muistan monien ihmetelleen, miksi odottaa vastausta, kirjoitellaan vain itsemme iloksi.
Tämän aiheinen ketju, olkoon ollut minkä niminen tahansa, on kuitenkin ollut kovin suosittu ja tuntuu minustakin mukavalta kun kirjoitetaan tosiasioita ja tapahtumia.
Itse en juuri osaa niistäkään kirjoittaa, koska minulle ei tapahdu mitään, mutta luen mielelläni.
Mutta ehkä kirjoittamisen haluttomuuteeni on kuitenkin suurin syy juuri tuo ettei ketään innosta vastata.tuntuu että ,jos kirjoittaisin kaikki mitä minulle tapahtuu ,kukaan ei niitä viitsisi lukea.
Enkä osaa "omasta päästä" mitään Fiksua kirjoittaakkaan ,niinkuin runoja tai aforismia ,--minun elämäni on kovin mukavaa ,ja kiireetöntä ,usein sattuu jotain joka on kivaa kun olen yksin Jerryn kanssa .
(omasta päästä luusoppaakin tehen )
Voi olla että tämäkin poistetaan ,niitä minunkin kirjoituksiani poistetaan --en tiedä syytä ,uskonnosta en ole ketään moittinut ,enkä muutenkaan kinannut kenenkään kanssa täällä ,"nykyään" Vapaa sana on oltava kaikilla ,ja mielellään vähän huumorilla maustettuna ,jos saan toivoa.Onko muitakin kanssasisaria jotka ovat opiskeluaikana asuneet internaatissa - sisäoppilaitoksessa. Ihmettelen mieltei 45v jälkeen miten yleensä olen hakeutunut opiskelemaan sisäoppilaitokseen. Elämä oli siellä sääntöjen kanssa elämistä. Määräyksiä ja ohjeita oli niin paljon ettei niitä ehtinyt kaikkia lukea, puhumattakaan noudattamisesta.
Tantat vahtivat iltaisin, että tytöt olivat kiltisti nukkumassa, tarkistuksia tehtiin. Illalla sai olla klo 22 ulkona ilmoittamatta asiasta vahdille. Klo 23 oli nimi vihkossa ja kuittaus vihkoon sisään tullessa, jos tuli klo 24 vahti piti huolta ettei tytöt olleet kapakassa, sehän oli kiellettyä.
Oli sekin aikaa, pari kertaa olin niin täynnä sitä touhua että harkitsin jo eroamista oppilaitoksesta. Osa oli niin kilttejä ettei sen kiltimmäksi voi tulla, toinen osa koetteli vahtien kärsivällisyyttä kaikella tavalla. Puntiksella olo oli jännää, eipä jääty kiinni.- tietää mitä siellä
reetta5 kirjoitti:
Onko muitakin kanssasisaria jotka ovat opiskeluaikana asuneet internaatissa - sisäoppilaitoksessa. Ihmettelen mieltei 45v jälkeen miten yleensä olen hakeutunut opiskelemaan sisäoppilaitokseen. Elämä oli siellä sääntöjen kanssa elämistä. Määräyksiä ja ohjeita oli niin paljon ettei niitä ehtinyt kaikkia lukea, puhumattakaan noudattamisesta.
Tantat vahtivat iltaisin, että tytöt olivat kiltisti nukkumassa, tarkistuksia tehtiin. Illalla sai olla klo 22 ulkona ilmoittamatta asiasta vahdille. Klo 23 oli nimi vihkossa ja kuittaus vihkoon sisään tullessa, jos tuli klo 24 vahti piti huolta ettei tytöt olleet kapakassa, sehän oli kiellettyä.
Oli sekin aikaa, pari kertaa olin niin täynnä sitä touhua että harkitsin jo eroamista oppilaitoksesta. Osa oli niin kilttejä ettei sen kiltimmäksi voi tulla, toinen osa koetteli vahtien kärsivällisyyttä kaikella tavalla. Puntiksella olo oli jännää, eipä jääty kiinni.opiskelit oliko kansakoulu vai joku muu.
Kyllä tämä ketju on mukava olemassa,mutta missä usma-m piileksii kun ei ole kirjoittanut.Kysyisin onko sinne sähköt tullu eikö ne ollu poijes ja miten säätilan laita on. - vastaan
tietää mitä siellä kirjoitti:
opiskelit oliko kansakoulu vai joku muu.
Kyllä tämä ketju on mukava olemassa,mutta missä usma-m piileksii kun ei ole kirjoittanut.Kysyisin onko sinne sähköt tullu eikö ne ollu poijes ja miten säätilan laita on.Ammattiin valmistava sisäoppilaitos, johon oli 2pv kestävät valintakokeet, mm psykologinen 2tuntia kestävä testi haastatteluineen, että tälleen.
- ii-li
reetta5 kirjoitti:
Onko muitakin kanssasisaria jotka ovat opiskeluaikana asuneet internaatissa - sisäoppilaitoksessa. Ihmettelen mieltei 45v jälkeen miten yleensä olen hakeutunut opiskelemaan sisäoppilaitokseen. Elämä oli siellä sääntöjen kanssa elämistä. Määräyksiä ja ohjeita oli niin paljon ettei niitä ehtinyt kaikkia lukea, puhumattakaan noudattamisesta.
Oli sekin aikaa, pari kertaa olin niin täynnä sitä touhua että harkitsin jo eroamista oppilaitoksesta. Osa oli niin kilttejä ettei sen kiltimmäksi voi tulla, toinen osa koetteli vahtien kärsivällisyyttä kaikella tavalla. Puntiksella olo oli jännää, eipä jääty kiinni.Armeijasta ei vain voinut "erota".
Kaikki oli määritelty ohjesäännössä. Esim. "Mies suorittaa ruokailun", hän ei syö, vaan suorittaa. :)
Ei ollut sellaista tilannetta, jota jokin määräys ei olisi koskenut, ei lomallakaan. Siihen aikaan siviilivaatteiden käyttö lomalla oli kielletty. Talvella olisi ollut pakko käyttää lomallakin sitä kammottavaa manttelia, jota kaikki häpesivät. Kukaan ei tosin käyttänyt. Nykyisin asevelvollisten vaatteet ovat kyllä ihan tyylikkään näköisiä. Silloiset ryntteet olivat 30-luvulta. - Ainoa hyvännäköinen vaate oli kankainen aluspaita. Siinä oli sivusta napitettava korkea kaulus. Niitä sitten varastettiin vaikka kuin paljon. Niiden kopioita jopa myytiin kaupoissa.
Vaatii kyllä aivan oman luonteensa, jos haluaa jäädä armeijaan pysyvästi. Kantahenkilökunnalla on myös aivan tarkkaan säänneltyjä toimintaohjeita. Ei heidänkään mielipidettään kysytä esimerkiksi silloin, jos määrätään pysyvästi töihin toiselle paikkakunnalle. Jokainen, joka haluaa edetä sotilasuralla noudattaa määräystä.
Entisellä työpaikallni oli ainakin kolme entistä upseeria. He olivat johtajia. Koska he olivat johtajatyyppejä, niin he olivat eronneet puolustusvoimista. He halusivat tehdä omia päätöksiä ja ottaa itse vastuun tekemisistään. He eivät sopeutuneet armeijan sääntöihin ja uraputkeen, vaikka olivatkin edenneet pitkälle.
En halua mitenkään moittia kantahenkilökuntaa. Vapaat sielut vain eivät viihdy armeijassa. - uzma-m
tietää mitä siellä kirjoitti:
opiskelit oliko kansakoulu vai joku muu.
Kyllä tämä ketju on mukava olemassa,mutta missä usma-m piileksii kun ei ole kirjoittanut.Kysyisin onko sinne sähköt tullu eikö ne ollu poijes ja miten säätilan laita on.olin,ja paljon ja hyvaa tuli syotya,paaston aikana syodaan enemman kuin normaalisesti,kasvisten ja muitten ruokalajien hinnat nousseet,tomattikin on nyt 1 euro per kg,ennen oli 40 centtia.
Cat kiva kun avasit ja on mukavaa lukea,tannehan voi vaikkapa vain tokaista: hyvaa paivaa ja kirves vartta.
Muutama paiva sitten sahkot oli pois koko maasta melkein 24 tuntia,me tietysi luulimme etta oli vallan kaappauas,sahkot tuli ilman kaappausta,toisille se oli pettymys,toiset hukaisivat helpotuksesta. - fiiuliN
uzma-m kirjoitti:
olin,ja paljon ja hyvaa tuli syotya,paaston aikana syodaan enemman kuin normaalisesti,kasvisten ja muitten ruokalajien hinnat nousseet,tomattikin on nyt 1 euro per kg,ennen oli 40 centtia.
Cat kiva kun avasit ja on mukavaa lukea,tannehan voi vaikkapa vain tokaista: hyvaa paivaa ja kirves vartta.
Muutama paiva sitten sahkot oli pois koko maasta melkein 24 tuntia,me tietysi luulimme etta oli vallan kaappauas,sahkot tuli ilman kaappausta,toisille se oli pettymys,toiset hukaisivat helpotuksesta.Kun kirjoitit että paaston aikana syödään enemmän kuin normaalisesti?
Vai oliko kysymyksessä kasvisten lisääntynyt syönti?
Kun olen joskus lapsena saanut käsityksen ettei paaston aikana syödä juuri mitään.
Kerrohan uzma-m kirjoitti:
olin,ja paljon ja hyvaa tuli syotya,paaston aikana syodaan enemman kuin normaalisesti,kasvisten ja muitten ruokalajien hinnat nousseet,tomattikin on nyt 1 euro per kg,ennen oli 40 centtia.
Muutama paiva sitten sahkot oli pois koko maasta melkein 24 tuntia,me tietysi luulimme etta oli vallan kaappauas,sahkot tuli ilman kaappausta,toisille se oli pettymys,toiset hukaisivat helpotuksesta.Voitko antaa sp-osoitteesi?
[email protected]- uzma-m
fiiuliN kirjoitti:
Kun kirjoitit että paaston aikana syödään enemmän kuin normaalisesti?
Vai oliko kysymyksessä kasvisten lisääntynyt syönti?
Kun olen joskus lapsena saanut käsityksen ettei paaston aikana syödä juuri mitään.
Kerrohansyoda aamupala ennen auringon nousua,ei myoskaan juoda vetta ja paasto lopetetaan illalla auringon laskettua.Tarkoitus on syoda ihan normaalisesti pastopaivan paatteeksi ja muistaa erikoisesti koyhia joilla on ainainen paasto.
Ihmiset ovat kuitenkin maallistuneita ja illalla paaston paatteeksi kutsutaan ystavia ja sukulaisia ja poydat notkuvat kaikenlaisista herkuista.
Paaston paattyminen ilmotetaan mediassa ja minareteissa,liikenne on kaarmea kun nalkaiset,janoiset ihmiset syoksyvat syomaan. uzma-m kirjoitti:
syoda aamupala ennen auringon nousua,ei myoskaan juoda vetta ja paasto lopetetaan illalla auringon laskettua.Tarkoitus on syoda ihan normaalisesti pastopaivan paatteeksi ja muistaa erikoisesti koyhia joilla on ainainen paasto.
Ihmiset ovat kuitenkin maallistuneita ja illalla paaston paatteeksi kutsutaan ystavia ja sukulaisia ja poydat notkuvat kaikenlaisista herkuista.
Paaston paattyminen ilmotetaan mediassa ja minareteissa,liikenne on kaarmea kun nalkaiset,janoiset ihmiset syoksyvat syomaan.otsikoita, ja joitain lukenutkin, mm. sinun, uzma-m kysymyksesi Karibian meren matkailijoista.
Tämänpäiväinen elokuvakin liikkui Jamaicalla, saarella, jonne Errol Flynnin esittämä englantilaislääkäri syyttömänä karkoitettiin ja myytiin orjaksi. ~Tunsin olevani taas 13-vuotias, jolloin näin sen ekan kerran ja ihastuin taas yhtä paljon!~ Ensi sunnuntain 'Robin Hood' on ~muistelisin~ vieläkin parempi!
Jamaica, Puerto Rico, Kuuba ja Hispaniola ovat nuo Isojen Antillien saaret Karibialla.
Hispaniola on Haitin demokraattisen tasavallan ja Dominikaanisen tasavallan saari. Sen suosituimmat suomalaiskohteet ovat saaren pohjoisrannalla, mm. Puerto Plata ja pari muuta. Me lomailimme saaren itärannalla Punta Canassa, ja teimme myöskin retkiä sisämaahan turistibussilla, siellä ei ollut paikallisia julkisia kulkuneuvoja.
Hotelli Iberostar, jossa asuimme, oli kukkivassa puutarhassa {lomamme ajankohta oli helmi- maaliskuussa pari viikkoa} ja se oli oma maailmansa verrattuna köyhään ja surkeaan maaseutuun. Voi niitä mustia, pieniä haitilaislapsia, joiden perheet olivat tulleet töihin sokeriruokoviljelmille, niin iloisia, kirkassilmäisiä, ympäröivät meidät odottaen pikku roposiamme.
Olen kirjoittanut varmaan joskus aiemmin matkastamme joihinkin kaupunkeihin (La Romana) ja jokiristeilystämme Chavon-joella. Pääkaupungissa emmekä Santiagossa emme käyneet, sillä miehelläni oli jo silloin sairaus, joka vaati kohtuullisuutta kaikessa. ~ Tanssimme 'macarenaa' uima-altaan ympäristössä {opimme sen 'kohtuullisen' hyvin}ja hiukan paikallista rommiakin maistelimme. ~- uzma-m
satu kirjoitti:
otsikoita, ja joitain lukenutkin, mm. sinun, uzma-m kysymyksesi Karibian meren matkailijoista.
Tämänpäiväinen elokuvakin liikkui Jamaicalla, saarella, jonne Errol Flynnin esittämä englantilaislääkäri syyttömänä karkoitettiin ja myytiin orjaksi. ~Tunsin olevani taas 13-vuotias, jolloin näin sen ekan kerran ja ihastuin taas yhtä paljon!~ Ensi sunnuntain 'Robin Hood' on ~muistelisin~ vieläkin parempi!
Jamaica, Puerto Rico, Kuuba ja Hispaniola ovat nuo Isojen Antillien saaret Karibialla.
Hispaniola on Haitin demokraattisen tasavallan ja Dominikaanisen tasavallan saari. Sen suosituimmat suomalaiskohteet ovat saaren pohjoisrannalla, mm. Puerto Plata ja pari muuta. Me lomailimme saaren itärannalla Punta Canassa, ja teimme myöskin retkiä sisämaahan turistibussilla, siellä ei ollut paikallisia julkisia kulkuneuvoja.
Hotelli Iberostar, jossa asuimme, oli kukkivassa puutarhassa {lomamme ajankohta oli helmi- maaliskuussa pari viikkoa} ja se oli oma maailmansa verrattuna köyhään ja surkeaan maaseutuun. Voi niitä mustia, pieniä haitilaislapsia, joiden perheet olivat tulleet töihin sokeriruokoviljelmille, niin iloisia, kirkassilmäisiä, ympäröivät meidät odottaen pikku roposiamme.
Olen kirjoittanut varmaan joskus aiemmin matkastamme joihinkin kaupunkeihin (La Romana) ja jokiristeilystämme Chavon-joella. Pääkaupungissa emmekä Santiagossa emme käyneet, sillä miehelläni oli jo silloin sairaus, joka vaati kohtuullisuutta kaikessa. ~ Tanssimme 'macarenaa' uima-altaan ympäristössä {opimme sen 'kohtuullisen' hyvin}ja hiukan paikallista rommiakin maistelimme. ~enpa ole lukenut ennen kenenkaan Karibian matkoista,huomenna otan selvaa googelista enemman noista maista,oli tyttoystava ja kurssikavereita Jamaikalta ja siella pelataan krikettia niinkuin taallakin.
uzma-m kirjoitti:
enpa ole lukenut ennen kenenkaan Karibian matkoista,huomenna otan selvaa googelista enemman noista maista,oli tyttoystava ja kurssikavereita Jamaikalta ja siella pelataan krikettia niinkuin taallakin.
En tiedä, luitko sen, uzma-m.
Kaikkialla on kaikenlaisia, niinpä sielläkin!
Silloin suomalainen yli 50-vuotias lääkäri matkusti vaimonsa, jamaicalaisen nuoren naisen luo lomailemaan pariksi viikoksi.
Tuo nainen miesystävänsä kanssa murhasi lääkärin metsätiellä jo lentokentältä hotellille ajettaessa. Aivan selkäpiitä karmii tuollainen raakuus ja kavaluus!!!!- isoäiti*
satu kirjoitti:
En tiedä, luitko sen, uzma-m.
Kaikkialla on kaikenlaisia, niinpä sielläkin!
Silloin suomalainen yli 50-vuotias lääkäri matkusti vaimonsa, jamaicalaisen nuoren naisen luo lomailemaan pariksi viikoksi.
Tuo nainen miesystävänsä kanssa murhasi lääkärin metsätiellä jo lentokentältä hotellille ajettaessa. Aivan selkäpiitä karmii tuollainen raakuus ja kavaluus!!!!Varsinkin pääkaupunki Kingston Jamaikalla on vaarallinen paikka rikollisuuden takia, mikä johtuu pääosin huumeista.
Tyttäreni asui jonkin aikaa saarella opintoihinsa liittyvän työn takia ja liikkuminen yksin oli liian uhkarohkeaa.
Turistit yleensä asuvat näissä all inclusive lomakeskuksissa ja paikalliset olot jäävät aika vieraiksi.
Itsekin olen käynyt useissa Karibian lomaparatiiseissa, eivätkä ne juuri toisistaan eroa.
Ovat sellaisia aikuisille tehtyjä leikkipaikkoja casinoineen ja golfkenttineen.
Paljon enemmän näkee maasta, jos asuu pienessä paikallishotellissa ja etsii itse palvelunsa, mistä usein kehkeytyy pieniä seikkailuja. - Catleija2
Alas vaan pistää sanoja toisten eteen fiiuliN, kuten huomaat rappukäytävän haju minullakin vain oli kerrottavana, ei sen kummempaa filosofointia. Ajattelin, että kun jotain kirjoittaa voisi joku innostua jatkamaan. Eikä olisi tässä ketjussa haitaksi, vaikka ihan toisesta asiasta jatkaisi.
ps. harmaa ja sateinen päivä täällä, mutta 11 lämpöä.
- uzma-m
meidan autonkuljettaja joutui pinteeseen,rupesi poissa ollessamme rakastelemaan keittio apulaista, joka on naimisissa ja lisaksi hanella on nelja lasta,olivat itse teossa kun heidat yllatettiin.Oli pakko antaa apulaiselle lopputili,tulee viela kiukkuinen aviomies pyssyn kanssa.
Autonkuljettakin joutuu lahtemaan,en voi pitaa hanta silmalla,uusi apulainen alkaa tyonsa huomenna ja han tuo mukanaan 16v.tyttarensa.Nurbergin salaist muistiot ohjelmaa??
Järkyttävää tietoa.
En voi ymmärtää tuota Natsismin nousua nyky-aikana.
Kuinka ihminen on peto toiselle ihmiselle.- saara.dma
...vaikeudet ovat kohdanneet sinua. Oli varmaan kauhean surullista antaa lopputiliä palkollisille.
Eikö se tuollainen vieraissa käyminen ole teillä päin hengenvaarallista varsinkin naiselle. Asiasta on paljon kirjoitettu, mm. siitä, että nainen näin tuottaa perheelleen niin suuren häpeän, että se voi johtaa väkivaltaan.
Olen juuri aloittanut lukemaan Salman Rushdien kirjaa Häpeä (Shame), joka "kertoo sukujen ... taisteluista Pakistanissa, Puhtaiden maassa". - uzma-m
saara.dma kirjoitti:
...vaikeudet ovat kohdanneet sinua. Oli varmaan kauhean surullista antaa lopputiliä palkollisille.
Eikö se tuollainen vieraissa käyminen ole teillä päin hengenvaarallista varsinkin naiselle. Asiasta on paljon kirjoitettu, mm. siitä, että nainen näin tuottaa perheelleen niin suuren häpeän, että se voi johtaa väkivaltaan.
Olen juuri aloittanut lukemaan Salman Rushdien kirjaa Häpeä (Shame), joka "kertoo sukujen ... taisteluista Pakistanissa, Puhtaiden maassa".ja olen yrittanyt puhua perhesuunnittelun eduista ja sterilisaationkin,eipa tullut ajateltua etta nainen voi vaapaasti ilman raskaaksi tulemisen pelkoa harrastaa sivu hyppyja,taytyy taas varoittaa sukupuolitautienkin vaarasta.Apulaiseni oli sterilisoitu.
Uskottomuus ei ole enaa hengenvaarallista muualla kuin kaupungien ulkopuolla mutta eron siita saa varmasti. - mirjamarja
Tuohan oli kuin Niskavuoren kartanosta! Kaikkea sitä tapahtuukin.
Paha juttu, että jouduit irtisanomaan naisenkin, sillä miten hän nyt selittää potkut miehellensä?
Entä jos hän tosiaan tulee kosto sydämessään teidän kuistillenne!
Pidämme täällä peukkuja. - Uusi-Ukki
mirjamarja kirjoitti:
Tuohan oli kuin Niskavuoren kartanosta! Kaikkea sitä tapahtuukin.
Paha juttu, että jouduit irtisanomaan naisenkin, sillä miten hän nyt selittää potkut miehellensä?
Entä jos hän tosiaan tulee kosto sydämessään teidän kuistillenne!
Pidämme täällä peukkuja.Kyllä tuo Uzma-m nyt jutun pukkasi, minulle kävi kuin sille entiselle hierojalle kaunista naista hieroessaan, siinä hieroessaan hän loihe lasumaan, synnin himot nousee, minä vapisen ihan.
Toisaalta tällaistahan se elämä on, sanonta eennen vartioi kapan kirppuja kuin kahta kiimaista,jos ja kun se tosirakkaus iskee kohdalle se on silloin menoa eikä nokitusta. Niinhän nuo isotpojat kertovat, tiedä sitten sen todenperäisyyttä. - ii-li
Vai kiehtoiko heitä paljastumisen mahdollisuus?
Olin nuorena kesätöissä tehtaalla. Siellä oli vastaavanlainen tapaus. Se tapahtui lasivillapinojen päällä. Työnjohtaja kohautti olkapäitään ja sanoi: "Lasivillassa heillä on kyllä rangaistusta tarpeeksi." :) - uzma-m
ii-li kirjoitti:
Vai kiehtoiko heitä paljastumisen mahdollisuus?
Olin nuorena kesätöissä tehtaalla. Siellä oli vastaavanlainen tapaus. Se tapahtui lasivillapinojen päällä. Työnjohtaja kohautti olkapäitään ja sanoi: "Lasivillassa heillä on kyllä rangaistusta tarpeeksi." :)yleensa autonkuljettaja ei tule sisaan vaan oijentaa esm.ostokset ovesta vastaan ottajalle,typerys olin mina, kun luulin ikaeron 10v.hillitsevan haluja vaan ei,ei edes se etta naisella oli kotona 4 lasta,mies kuulemma hakkasi vaimoaan,ehka siina oli se hellyyden kaipuu ja auton kuljetta kaytti tilaisuutta hyvakseen.
Uus autonkujettaja aloittaa ensiviikolla,huomenna pitaisi antaa notice nykyiselle,harmittaa koska molemmat olivat mukavia ihmisia ja hyvia tyontekioita.
Vahinkosta olen viisastunut ja olen varuillani,ei saa antaa tilaisuutta. - uzma-m
saara.dma kirjoitti:
Olen juuri aloittanut lukemaan Salman Rushdien kirjaa Häpeä (Shame), joka "kertoo sukujen ... taisteluista Pakistanissa, Puhtaiden maassa".oli meilla kirjahyllyssa,luin Shame vuosia sitten enka juuri muista sen sisaltoa,halusin vilkaista niita uudelleen kattopas mokomaa ne ovat 'lainattu',todella harmi koska Rushdien kirjat ovat pannassa taalla,ei loydy kirjakaupoista.
- uzma-m
Onko palstalaisilla lemmikkeja,niista ei taalla paljon kerrota.Lealla on poika koira entas muilla?
Minun emokissallani on jonkinlainen sairaus suussa, ei voi syoda kunnolla ja suusta valuu sylkea,mikahan mahtaa vaivata kattiani?- katin kulta
katsoito katin suuhun,onko tulehdus,haavoja,huont hampaat ym?
Jos sait katin aukomaan leukansa,kerrohan miten sen teit? - Catleija
Toivottavasti kissassanne ei ole vesikauhua (rabiesta). Tuli tuosta syljen valumisesta mieleen. Muitakin oireita kyllä olisi, Kissa olisi hermostunut ja purisi helposti.
- uzma-m
Catleija kirjoitti:
Toivottavasti kissassanne ei ole vesikauhua (rabiesta). Tuli tuosta syljen valumisesta mieleen. Muitakin oireita kyllä olisi, Kissa olisi hermostunut ja purisi helposti.
katilla oli jotain ikenissa luultavasti kalanruoto.
Minusta on nakojaan tullut persona nongrate,en tieda miksi, mutta lukijat karttaa joka palstalla kuin kissa kuumaa puuroa joten menkin tasta 'lomalle' onhan niita muitakin palstoja. - ei jummarra
uzma-m kirjoitti:
katilla oli jotain ikenissa luultavasti kalanruoto.
Minusta on nakojaan tullut persona nongrate,en tieda miksi, mutta lukijat karttaa joka palstalla kuin kissa kuumaa puuroa joten menkin tasta 'lomalle' onhan niita muitakin palstoja.Asiallisestihan Sinulle vastaillaan. Ja juttusi muista kulttuureista ovat ihan mukavia.
- uzma-m
ei jummarra kirjoitti:
Asiallisestihan Sinulle vastaillaan. Ja juttusi muista kulttuureista ovat ihan mukavia.
oli kaikille,ei vain minulle,yksin puhelu on ykstoikkoista,tarkoitus oli kukatahansa saa vapaasti kirjoittaa mita mieli tekee,minua virnisteliin: vain pari-kole ottaa osaa,{poistettu}palsta naivettyy,siksi haluan pois ei sitten minun takiani naivety.
- ei jummarra
uzma-m kirjoitti:
oli kaikille,ei vain minulle,yksin puhelu on ykstoikkoista,tarkoitus oli kukatahansa saa vapaasti kirjoittaa mita mieli tekee,minua virnisteliin: vain pari-kole ottaa osaa,{poistettu}palsta naivettyy,siksi haluan pois ei sitten minun takiani naivety.
Eihän se nyt ihan noin mene. Ainakaan tässä ketjussa (poistettuja en tosin voi lukea)
Mutta "lomaile" vaan, jos siltä tuntuu!
Hyvää "lomaa"! - saara.dma
katin kulta kirjoitti:
katsoito katin suuhun,onko tulehdus,haavoja,huont hampaat ym?
Jos sait katin aukomaan leukansa,kerrohan miten sen teit?Tämä ohje on ollut ennenkin palstalla, mutta otin sen taas esille, ettei totuus unohtuisi.
http://www.positiivarit.fi/aarteisto/index.asp?id=1387 - mirjamarja
saara.dma kirjoitti:
Tämä ohje on ollut ennenkin palstalla, mutta otin sen taas esille, ettei totuus unohtuisi.
http://www.positiivarit.fi/aarteisto/index.asp?id=1387Mää ole niin kaivann tota ohjett, ko mää oti sen kyll aikanas paperil, mutt niin pal en ymmärtäny, ett olisi se tallettann mun muistotte joukkoho.
Ny ole senki puutteen saann korjattu.
Kiitoksi viel kerra.
- Catleija2
Sanovat että palsta potee näivetystautia ja anemiaa. Syy lienee tiedossa, johonkin ollaan tympäännytty.Mistäs vitamiiniruiskeita saisi.
Minua keljuttaa tällä kertaa yksi asia tässä yksityiselämässä. Talostamme on kaupungin vuokra-asuntoyhtiö ostanut muutaman yksiön. Asukkaat on niissä usein vaihtuneet. Valitettavasti on ollut häiriökäyttäytymistäkin.
Tällä kertaa ongelma on hieman erikoislaatuinen. Mahtaako joku lukijoista ollut törmännyt tämmöiseen. Ihmisillä on nykyään paljon koiria, kerrostaloasunnoissakin ja eihän ne häiritse elleivät hauku koko ajan.
Mutta tässä tapauksessa onkin kysymys hajusta. 28 neliön yksiöön muutti kolmekymppinen pariskunta ja kaksi isoa hurttaa. Asunnosta leviää porraskäytävään kuvottava koiran haju. Minäkin asun kolmannessa kerroksessa ja sieltä eka kerroksesta se haju nousee. Tässä on yksi ja toinen pistänyt ulko-oven auki, jotta aula ja käytävä tuulettuisivat.
Kuulin, että kirjallinen valitus on vireillä ja terveystarkastajasta puhetta. Saa nähdä mitä tapahtuu.- Catleija2
Kas eilenkin tähän samaan aikaan tässä ketjun päässä ennen nukkumaan menoa. Pojan pojan 19v synttärit huomenna. Hän on asunut nyt omassa asunnossaan kuukauden ja kutsui tupaan tulijaisiin samalla kun on syntymäpäiväkin. Siispä minä leivoin pitkästä aikaa omena-rahka piirakan tuliaisiksi. Tulee tuonne rappukäytäväänkin parempia tuoksuja tuon koiran hajun tilalle.Aamulla teen vielä lihamakaroonilaatikoita, niin hän saa pakastaa. Maistuu nuorelle miehelle. Tämä poika on minun ensimmäinen lapsenlapseni. Pienenä oli yökylässä mammalla joka viikko ja hauskaa oli.
- uzma-m
Catleija2 kirjoitti:
Kas eilenkin tähän samaan aikaan tässä ketjun päässä ennen nukkumaan menoa. Pojan pojan 19v synttärit huomenna. Hän on asunut nyt omassa asunnossaan kuukauden ja kutsui tupaan tulijaisiin samalla kun on syntymäpäiväkin. Siispä minä leivoin pitkästä aikaa omena-rahka piirakan tuliaisiksi. Tulee tuonne rappukäytäväänkin parempia tuoksuja tuon koiran hajun tilalle.Aamulla teen vielä lihamakaroonilaatikoita, niin hän saa pakastaa. Maistuu nuorelle miehelle. Tämä poika on minun ensimmäinen lapsenlapseni. Pienenä oli yökylässä mammalla joka viikko ja hauskaa oli.
nuorelle miehelle,ja toivottavast nuo hurtat haipyvat talostasi.
Pelastin sinut roikkumasta,poika heratti kannykalla portin vahti oli sulkenut portin sisalta pain ja taytyi menna avamaan.
On komennettu kone-vapaalle,jalkaani sarkee,suonikohjut,turpoaakin,nuorena sain 4l verta nilkka suoneen ,siita seurasi trombosi ja melkein kuolla kupsdahdin,selvisin ja ei ole pahemmin vaivannut,nyt kuitenkin taas vuosien jalkeen,tietysti nuo pitkat lennot ja autoreissut ovat edes auttaneet,ja nyt naa koneella istumiset,huomenna ostan pikku toolin pehmealla tyynylla ja pidan koiven mukavasti tyynylla,onkos suoni kohjut yleisia Suomessa? - Catleija2
uzma-m kirjoitti:
Pelastin sinut roikkumasta,poika heratti kannykalla portin vahti oli sulkenut portin sisalta pain ja taytyi menna avamaan.
On komennettu kone-vapaalle,jalkaani sarkee,suonikohjut,turpoaakin,nuorena sain 4l verta nilkka suoneen ,siita seurasi trombosi ja melkein kuolla kupsdahdin,selvisin ja ei ole pahemmin vaivannut,nyt kuitenkin taas vuosien jalkeen,tietysti nuo pitkat lennot ja autoreissut ovat edes auttaneet,ja nyt naa koneella istumiset,huomenna ostan pikku toolin pehmealla tyynylla ja pidan koiven mukavasti tyynylla,onkos suoni kohjut yleisia Suomessa?Sinäpä kysymyksen asetit. Enpä ole kunnon suonikohjuja nähnyt pitkiin aikoihin. Taitavat ihmiset leikkauttaa suonikohjunsa ennenkuin ne pääsevät pahoiksi. Muistan ihmetelleeni nuorenpuoleisisa työkavereitani, jotka kävivät suonikohjuleikkauksissa. En minä heillä mitään suonikohjuja havainnut. Ainakin ne olivat näkymättömissä, mutta ei niitä pahoiksi kannata päästääkään. Leikkausmenetelmätkin ovat kovin kehittyneet.
ps. taas jäin roikkumaan tähän; tulispahan joku taas pelastamaan :) Catleija2 kirjoitti:
Sinäpä kysymyksen asetit. Enpä ole kunnon suonikohjuja nähnyt pitkiin aikoihin. Taitavat ihmiset leikkauttaa suonikohjunsa ennenkuin ne pääsevät pahoiksi. Muistan ihmetelleeni nuorenpuoleisisa työkavereitani, jotka kävivät suonikohjuleikkauksissa. En minä heillä mitään suonikohjuja havainnut. Ainakin ne olivat näkymättömissä, mutta ei niitä pahoiksi kannata päästääkään. Leikkausmenetelmätkin ovat kovin kehittyneet.
ps. taas jäin roikkumaan tähän; tulispahan joku taas pelastamaan :)Tullaan;))
Mistäs Sinut pitäisi pelastaa;))
Onko ne suonikohjut perinnöllisiä?
Minulla ja minun äidillä ja äidinäidillä ei ole ollut suonikohjuja,vaikka minäkin olen suurimman
osan työelämästä seisten tehnyt,kuten äitinikin.
vaivasenluut kyllä on tehnyt kiusaa,tuppaa olemaan
kenkä ongelmia.- Hintriika
muori67 kirjoitti:
Tullaan;))
Mistäs Sinut pitäisi pelastaa;))
Onko ne suonikohjut perinnöllisiä?
Minulla ja minun äidillä ja äidinäidillä ei ole ollut suonikohjuja,vaikka minäkin olen suurimman
osan työelämästä seisten tehnyt,kuten äitinikin.
vaivasenluut kyllä on tehnyt kiusaa,tuppaa olemaan
kenkä ongelmia.Ei minunkaan riesanani ole suonikohjuja ollut, eikä niitä ollut äidilläkään. Eräälle tuttavalle tehtiin vuosi sitten suonikohjujen laserleikkaus. Vaikutti varsin pätevältä ja kätevältä. Pelkkä piipahdus lääkärissä ja seuraavana päivänä jo oltiin yhdessä sauvalenkillä.
Huono puoli asiassa on, että vain yksityiselle pääsee jonottamatta. Köyhän kukkarolla ei yksityisleikkaukseen mennä. uzma-m kirjoitti:
On komennettu kone-vapaalle,jalkaani sarkee,suonikohjut,turpoaakin,nuorena sain 4l verta nilkka suoneen ,siita seurasi trombosi ja melkein kuolla kupsdahdin,selvisin ja ei ole pahemmin vaivannut,nyt kuitenkin taas vuosien jalkeen,tietysti nuo pitkat lennot ja autoreissut ovat edes auttaneet,ja nyt naa koneella istumiset,huomenna ostan pikku toolin pehmealla tyynylla ja pidan koiven mukavasti tyynylla,onkos suoni kohjut yleisia Suomessa?Suomessa näyttää tuleen muotiin, hyviksi todettu käytössä. Ostin itselleni satulatuolin, samanlaisen jota kampaajat ja muut seisomatyöntekijät voivat käyttää. Jos joku on harrastanut ratsastusta, istuinosa muistuttaa satulaa, tietenkin pyörät alla. Tässä linkki millainen tuoli se oikein on referaatteineen. Joilla on ongelmia jalkojen kanssa voin suositella. Tavallisessa tuolissa istuessa pitää jäädä kämmenen leveys istuinosan reunan ja polvitaipeiden väliin, silloin verenkierto on kohdallaan.
Toivon uzma-n ja muiden jalkaongelmia potevien rientävän kipin kapin satulatuolikauppaan, pysyy ryhtikin hyvänä - sanontaa lainaten "ryhti on hyvä kun Rikun kissalla!
http://www.topstar.fi/satulatuoli/?gclid=CPnoiLzX5ocCFRtJVgodIVsOiwreetta5 kirjoitti:
Suomessa näyttää tuleen muotiin, hyviksi todettu käytössä. Ostin itselleni satulatuolin, samanlaisen jota kampaajat ja muut seisomatyöntekijät voivat käyttää. Jos joku on harrastanut ratsastusta, istuinosa muistuttaa satulaa, tietenkin pyörät alla. Tässä linkki millainen tuoli se oikein on referaatteineen. Joilla on ongelmia jalkojen kanssa voin suositella. Tavallisessa tuolissa istuessa pitää jäädä kämmenen leveys istuinosan reunan ja polvitaipeiden väliin, silloin verenkierto on kohdallaan.
Toivon uzma-n ja muiden jalkaongelmia potevien rientävän kipin kapin satulatuolikauppaan, pysyy ryhtikin hyvänä - sanontaa lainaten "ryhti on hyvä kun Rikun kissalla!
http://www.topstar.fi/satulatuoli/?gclid=CPnoiLzX5ocCFRtJVgodIVsOiwMinulla on ollut tällainen tuoli runsaat 10 vuotta. Todella hyvä kun polvitaipeita ei
paina mikään.
Tuolissani voi istua takaperinkin ja voi nojata kyynäspäitään selkänojassa oleviin syvennyksiin.
http://www.hag.no/hag_sweden.nsf/pages/hag_capisco- Catleija2
MdK-MdK kirjoitti:
Minulla on ollut tällainen tuoli runsaat 10 vuotta. Todella hyvä kun polvitaipeita ei
paina mikään.
Tuolissani voi istua takaperinkin ja voi nojata kyynäspäitään selkänojassa oleviin syvennyksiin.
http://www.hag.no/hag_sweden.nsf/pages/hag_capiscoTuo tuolisi on varmaan tosi hyvä istuttava. Hyvä selälle ja jalkojen verenkierrolle. Jollain keinolla tuo verenkierto jaloissa pitää huomioida. Minä käytän pientä jakkaraa, jonka laitan jalkojen alle. Tai oikeastaan se on sellainen pyöreä nahka"palli", jonka kierittelen tuolin eteen. Siinä samalla pyörittelen nilkkojani ja kipristelen varpaitani noin niinkuin jumpaten.
- Catleija2
reetta5 kirjoitti:
Suomessa näyttää tuleen muotiin, hyviksi todettu käytössä. Ostin itselleni satulatuolin, samanlaisen jota kampaajat ja muut seisomatyöntekijät voivat käyttää. Jos joku on harrastanut ratsastusta, istuinosa muistuttaa satulaa, tietenkin pyörät alla. Tässä linkki millainen tuoli se oikein on referaatteineen. Joilla on ongelmia jalkojen kanssa voin suositella. Tavallisessa tuolissa istuessa pitää jäädä kämmenen leveys istuinosan reunan ja polvitaipeiden väliin, silloin verenkierto on kohdallaan.
http://www.topstar.fi/satulatuoli/?gclid=CPnoiLzX5ocCFRtJVgodIVsOiwSaispa tuollaisen satulan polkupyöräänsä. Ihmettelen aina kuinka joku voi istua sellaisessa kovassa ja kapeassa satulassa, joita polkupyörissä on. Varsinkin jos takapuolessa ei ole luonnollista pehmikettä.
- Hintriika
Catleija2 kirjoitti:
Saispa tuollaisen satulan polkupyöräänsä. Ihmettelen aina kuinka joku voi istua sellaisessa kovassa ja kapeassa satulassa, joita polkupyörissä on. Varsinkin jos takapuolessa ei ole luonnollista pehmikettä.
Minulla on kokemusta, ettei se luonnollinen pehmike auta mitään! Pitkästä aikaa taas menneenä kesänä harjoittelin tasapainotaiteilua pyörällä ja tuli satulanvastaiset pehmikkeet niin helliksi...
Kai ne kovettuvat, kun tarpeeksi kauan harjoittelee! Täytyy sitkeästi jatkaa ensi kesänä, kun sain taas "perintöpyörän" lahjaksi. Entinen omistaja hankki hienon vaihdevehkeen ja mummonpyörä jouti minulle.
- uzma-m
Tana aamuna ennen yhdeksaa aamulla sirenit soivat ja koko maa pysahtyi minuutiksi muistelemaan vuosi sitten tapahtunutta maanjaristysta 7.6 scale jossa kuoli yli 73000,n. 100 000 loukkaantui ja 31/2milj,joutui kodittomaksi,jaristys alue on valtava noin Svetsin kokoinen ja korkealla Himalayanvuoristosssa.Siita on varmaankin ollut siellakin TV:ssa ainakin BBC ja CCN.
Melkein jokaisella tassakin kaupungissa on sukulaisia ja tuttuja jotita tama jaristys koetteli,meidan apulaisen talo luhistui,tuttuja menehtyi raunioihin,n 6000 koulua luhistui ja kokonainen sukupolvi katosi raunioihin.
uudellee rakennus toita on alotettu mutta vielakin 30 000 ihmista joutuu viettamaan talven teltoissa.- Catleija2
Minä olen täällä monelle kertonut, että Pakistanin maanjäristyksestä sain ensimmäisen tiedon tällä palstalla sinulta. Ihmeellistä se oli. Kerroit maanjäristyksestä jonka itse tunsit ja luhistuneesta kerrostalosta. Vähitellen koko katastrofin suuruus tuli ilmi.
- uzma-m
Kiitos reetalle kivasta linkista,tuskin sita viela taalta loytyy liikkeista.oliko siina selkatuki?
- uzma-m
Alakerran rouvalle tulee aamuisin klo 7 afgani hierojamamma.hieroo puolituntia paivittain,kuukausi hinta 10 euroa.En ole koskaan ollut hierojalla nyt kuitenkin mieli tekisi,kayttaako teista kukaan hierojaa?Auttaako vaivoihin?
- ii-li
uzma-m kirjoitti:
Alakerran rouvalle tulee aamuisin klo 7 afgani hierojamamma.hieroo puolituntia paivittain,kuukausi hinta 10 euroa.En ole koskaan ollut hierojalla nyt kuitenkin mieli tekisi,kayttaako teista kukaan hierojaa?Auttaako vaivoihin?
Nuorena olen käynyt kokovartalohieronnassa kerran viikossa. Sen jälkeen ei oikein jaksanut tehdä mitään kuin maata ja vetää lämmintä päälle, muuten paleli. Se oli sellainen perusteellinen hieronta. - Hieroja oli sokea. Verhon takaa kuului aina kovaa kuorsausta. Lopulta kysyin, kuka kumma siellä kuorsaa noin valtavasti. - Kuorsaaja oli hänen opaskoiransa.
Myöhemmin olen käynyt niska- ja selkähieronnassa sekä käsivaivojen takia. Kaikki on auttanut, mutta hierontakertoja täytyy olla vähintään kymmenen, mieluummin enemmän.
Hierontatyylejä on paljon. En tiedä, millainen afgaanihieronta on, mutta minulla oli kerran saksalainen hieroja, jonka tyyli oli aivan erilainen kuin suomalaisten. Suomalainen oli tehokkampaa. - Kaikkein parhaiten auttoi hieroja, jolla oli suomalaisen hierojan koulutuksen lisäksi naprapaatin koulutus.
Kuukausihinta 10 euroa?! Suomessa sillä rahalla ei saa edes yhtä ainoaa niskahierontaa. uzma-m kirjoitti:
Hieronta on pehmeiden osien käsittelyä, jonka tarkoituksena on vaikuttaa sekä fyysisiin että psyykkisiin tekijöihin. Muistaakseni maailmalla yleisesti käytetty sana massage, johtuu arabiankielen sanasta mass joka tarkoittaa painelua.
Hieronta on universaali kansanlääkinnän muoto. Se esiintyy kaikissa lääkintäkulttuureissa, jo Hippokrates suositteli sitä yleiseksi hoitomuodoksi
.
Hieronta tapahtuu käsin paineluna, jossa hierojan ammatillinen kädentaito yhdistyy hoitajan omaan persoonalliseen olemukseen. Hoidon kesto on 30min-60min,.Kuten ajatella sopii mukana on myös keskustelu hoidettavan kanssa, jolloin saattaa syntyä hoidettavalle hyvinkin kokonaisvaltainen tapahtuma. Mielen syvimmätkin solmut avautuvat keskustelun myötä. Fyysisen kosketuksen ja painelun kautta lihaksissa tuntuvat jännitykset, sairauden aiheuttamat kiputilat pyritään poistamaan. Hieronnassa käytettävä öljy hoitaa ihoa, pintaverenkierto ja aineenvaihdunta elpyy.
Näin pimeän aikaan tekee kaikin puolin terää hierojalla käynti. Kun ikä tekee tehtäviään vastalääkkeenä hierojalla käynti ehkäisee jännittyneisyyttä jonka huomaa aamulla ylösnoustessa ”pökkelömäisenä” liikkeellelähtönä.
Jos hieronta tiedostettaisiin ihmisen kokonaisvaltaisena hoitomuotona pakattuna pillerimuotoon, uskaltaisin ennustaa, hierojille tulisi runsaasti asiakkaita ja Buranan käyttö vähenisi.
”Lopeta välillä kiirehtiminen ja työ,
lauteille hierojan käsittelyyn kömmi.
Hän sinut voitelee hunajalla
tuolla kuningatarten voiteella ihanalla.
Terapeuttiset kädet hellästi sivelevät,
kohta on poissa kolotukset.
Kotiin kun kuljet, sen kyllä huomaat
unohtuneet ovat vaivat ja liikakilot.
esiin pursuavat uinuneet ilot.
Hyvä on jatkaa maista matkaa
vanhana vaeltaa rakkauden matkaa.”
kirj. kimu - 06- uzma-m
reetta5 kirjoitti:
Hieronta on pehmeiden osien käsittelyä, jonka tarkoituksena on vaikuttaa sekä fyysisiin että psyykkisiin tekijöihin. Muistaakseni maailmalla yleisesti käytetty sana massage, johtuu arabiankielen sanasta mass joka tarkoittaa painelua.
Hieronta on universaali kansanlääkinnän muoto. Se esiintyy kaikissa lääkintäkulttuureissa, jo Hippokrates suositteli sitä yleiseksi hoitomuodoksi
.
Hieronta tapahtuu käsin paineluna, jossa hierojan ammatillinen kädentaito yhdistyy hoitajan omaan persoonalliseen olemukseen. Hoidon kesto on 30min-60min,.Kuten ajatella sopii mukana on myös keskustelu hoidettavan kanssa, jolloin saattaa syntyä hoidettavalle hyvinkin kokonaisvaltainen tapahtuma. Mielen syvimmätkin solmut avautuvat keskustelun myötä. Fyysisen kosketuksen ja painelun kautta lihaksissa tuntuvat jännitykset, sairauden aiheuttamat kiputilat pyritään poistamaan. Hieronnassa käytettävä öljy hoitaa ihoa, pintaverenkierto ja aineenvaihdunta elpyy.
Näin pimeän aikaan tekee kaikin puolin terää hierojalla käynti. Kun ikä tekee tehtäviään vastalääkkeenä hierojalla käynti ehkäisee jännittyneisyyttä jonka huomaa aamulla ylösnoustessa ”pökkelömäisenä” liikkeellelähtönä.
Jos hieronta tiedostettaisiin ihmisen kokonaisvaltaisena hoitomuotona pakattuna pillerimuotoon, uskaltaisin ennustaa, hierojille tulisi runsaasti asiakkaita ja Buranan käyttö vähenisi.
”Lopeta välillä kiirehtiminen ja työ,
lauteille hierojan käsittelyyn kömmi.
Hän sinut voitelee hunajalla
tuolla kuningatarten voiteella ihanalla.
Terapeuttiset kädet hellästi sivelevät,
kohta on poissa kolotukset.
Kotiin kun kuljet, sen kyllä huomaat
unohtuneet ovat vaivat ja liikakilot.
esiin pursuavat uinuneet ilot.
Hyvä on jatkaa maista matkaa
vanhana vaeltaa rakkauden matkaa.”
kirj. kimu - 06taalla vauvatkin hierotaan ja oljytaan paivittain ehka siita syysta ihmisilla yleensa on hyva iho.
Taytyy syventya tuohon hieroja mamman palkkaamiseen,han tulee kotiin hieromaan.
Kiitos riittta runosta. uzma-m kirjoitti:
taalla vauvatkin hierotaan ja oljytaan paivittain ehka siita syysta ihmisilla yleensa on hyva iho.
Taytyy syventya tuohon hieroja mamman palkkaamiseen,han tulee kotiin hieromaan.
Kiitos riittta runosta.Kerran vuodessa 10-15 sarjan hierottamassa,tuossa lähellä on mielestäni hyvä hieroja.20€kerta.
Asiasta toiseen sattuiko kukaan eilen illalla katsomaan kakkoselta sitä ohjelmaa missä oli ne karhut.Jäi saamatta se nettikameran osoite.
Olisi kiva seurata niitäkin.muori67 kirjoitti:
Kerran vuodessa 10-15 sarjan hierottamassa,tuossa lähellä on mielestäni hyvä hieroja.20€kerta.
Asiasta toiseen sattuiko kukaan eilen illalla katsomaan kakkoselta sitä ohjelmaa missä oli ne karhut.Jäi saamatta se nettikameran osoite.
Olisi kiva seurata niitäkin.Eilen kirjoittelin hieronnasta, aihe taisikin jäädä hiukan vajaaksi. Miellyttävä hoitomuoto on myös aku-punktio ihmisen kokonaisvaltaisena hoitomuotona. Ei voida jakaa ihmistä kahteen osioon sieluun ja ruumiiseen, olemme kokonaisuus ja se on enempi kuin osiensa summa. Nämä hoitomuodot ovat myös yksilöllisiä, hoitaja on koko ajan vain sinua varten hoidonajan. Ne ihanat lempeät, pehmeät, ihmisläheiset kädet tuovat kehoosi hyvän olon tunteen. Sivelevät auki myös mieltä vaivaavat ongelmat.Joskus kipeäkin hetkellinen tunne avaa lihasten jännittyneitä kohtia, huomaat sen jälkeen miten ongelma on poistunut.
Minulla oli todella kipeä hermopinne olkapäässä ja jo ensi käsittelyssä pinne avautui hiukan ja viiden kerran jälkeen oli olkapää ja käsi aivan kivuttomia. Kotiin annetut voimisteluohjeet ovat pitäneet pinteen loitolla. Tuntui siltä kun olisin saanut aimo annoksen lisää elinvoimaa ohjeiden lisäksi. Hierojan kädet olivat todella parantavat.
Akupunktiokin on tuttua, onhan sitä pitänyt kokeilla ainakin etsimällä akupunktio pisteitä.
Kerran pidin jonkin aikaa korvalehdessä pidettäviä nappeja – laihdutus mielessä se ei kyllä tuottanut toivottua tulosta. Hieronnan ohella tehty akupunktio on tuottanut hyvän tuloksen niska – hartia – olkapää kiputiloissa.
Kuppaukseen olen tutustunut katselemalla toimenpidettä. En vain ole rohkaistunut sitä kokeilemaan. Muistan lapsuudestani miten syksyisin pitäjällä oli kiertävä hieroja ja kuppari. Tuli kutsumatta taloon ja siitä vain sauna lämpiämään ja hommiin. Hieroja saattoi olla useamman päivän talossa riippui siitä miten paljon hoidettavia oli. Talosta tuli täysihoito ja palkaakin maksettiin hierojalle. Joka halusi väestä hoitoa sen sai isännän laskuun. Ehkä se oli yksi kiitos kiireisen kesäkauden aherruksesta.
Mieluusti kuulisin minkälaiset tuntemuksia ja tuloksia olette saaneet vaihtoehtoisista hoidoista. Vaihtoehtoiset hoitomuodot ovat tulleet täydentäviksi koululääketieteen rinnalle.
On vain osattava valita oikea hoito, keskustella ammattihenkilön kanssa ennen kuin hakeutuu käsittelyyn jos on hienoinenkin epävarmuuden tunne.
Tanssikin on terapiaa mitä parhaimmillaan, siinä yhdistyy liikunta ja toisen henkilön läheisyys, mitä kaikkea mielleyhtymiä se tuokaan mieleen hyvän orkesterin loihtiessa ilmoille tunnelmallisen tangon.- uzma-m
reetta5 kirjoitti:
Eilen kirjoittelin hieronnasta, aihe taisikin jäädä hiukan vajaaksi. Miellyttävä hoitomuoto on myös aku-punktio ihmisen kokonaisvaltaisena hoitomuotona. Ei voida jakaa ihmistä kahteen osioon sieluun ja ruumiiseen, olemme kokonaisuus ja se on enempi kuin osiensa summa. Nämä hoitomuodot ovat myös yksilöllisiä, hoitaja on koko ajan vain sinua varten hoidonajan. Ne ihanat lempeät, pehmeät, ihmisläheiset kädet tuovat kehoosi hyvän olon tunteen. Sivelevät auki myös mieltä vaivaavat ongelmat.Joskus kipeäkin hetkellinen tunne avaa lihasten jännittyneitä kohtia, huomaat sen jälkeen miten ongelma on poistunut.
Minulla oli todella kipeä hermopinne olkapäässä ja jo ensi käsittelyssä pinne avautui hiukan ja viiden kerran jälkeen oli olkapää ja käsi aivan kivuttomia. Kotiin annetut voimisteluohjeet ovat pitäneet pinteen loitolla. Tuntui siltä kun olisin saanut aimo annoksen lisää elinvoimaa ohjeiden lisäksi. Hierojan kädet olivat todella parantavat.
Akupunktiokin on tuttua, onhan sitä pitänyt kokeilla ainakin etsimällä akupunktio pisteitä.
Kerran pidin jonkin aikaa korvalehdessä pidettäviä nappeja – laihdutus mielessä se ei kyllä tuottanut toivottua tulosta. Hieronnan ohella tehty akupunktio on tuottanut hyvän tuloksen niska – hartia – olkapää kiputiloissa.
Kuppaukseen olen tutustunut katselemalla toimenpidettä. En vain ole rohkaistunut sitä kokeilemaan. Muistan lapsuudestani miten syksyisin pitäjällä oli kiertävä hieroja ja kuppari. Tuli kutsumatta taloon ja siitä vain sauna lämpiämään ja hommiin. Hieroja saattoi olla useamman päivän talossa riippui siitä miten paljon hoidettavia oli. Talosta tuli täysihoito ja palkaakin maksettiin hierojalle. Joka halusi väestä hoitoa sen sai isännän laskuun. Ehkä se oli yksi kiitos kiireisen kesäkauden aherruksesta.
Mieluusti kuulisin minkälaiset tuntemuksia ja tuloksia olette saaneet vaihtoehtoisista hoidoista. Vaihtoehtoiset hoitomuodot ovat tulleet täydentäviksi koululääketieteen rinnalle.
On vain osattava valita oikea hoito, keskustella ammattihenkilön kanssa ennen kuin hakeutuu käsittelyyn jos on hienoinenkin epävarmuuden tunne.
Tanssikin on terapiaa mitä parhaimmillaan, siinä yhdistyy liikunta ja toisen henkilön läheisyys, mitä kaikkea mielleyhtymiä se tuokaan mieleen hyvän orkesterin loihtiessa ilmoille tunnelmallisen tangon.Homeopathy on suosittu taalla ja heilla on oma yliopistokin josta valmistuu alan asintuntioita,itsellani ei ole paljon kokemusta,miestani hoidettiin cronillisen yskan takia ja se auttoi.
Kiinasta tule akupunktion taitaja,ystavani ovat saaneet apua erikoisesti selka,niska ja olkapaavaivoihin.
hyva kun mainitsit tuon kuppaamisen meinasin kysya siita,vielako sita harrastetaan,lapsuudestani muistan sauna lammitettiin ja kuppari mammalla oli erikokoisia sarvia kaulassa joilla imi pois 'pahaa verta'
Kaytettiinhan iilimatojakin samaan tarkoitukseen? uzma-m kirjoitti:
Homeopathy on suosittu taalla ja heilla on oma yliopistokin josta valmistuu alan asintuntioita,itsellani ei ole paljon kokemusta,miestani hoidettiin cronillisen yskan takia ja se auttoi.
Kiinasta tule akupunktion taitaja,ystavani ovat saaneet apua erikoisesti selka,niska ja olkapaavaivoihin.
hyva kun mainitsit tuon kuppaamisen meinasin kysya siita,vielako sita harrastetaan,lapsuudestani muistan sauna lammitettiin ja kuppari mammalla oli erikokoisia sarvia kaulassa joilla imi pois 'pahaa verta'
Kaytettiinhan iilimatojakin samaan tarkoitukseen?Tässä linkki Suomen hyväksitodettuun kansanlääkintäkeskukseen:
Kansanlääkintäkeskus- Terveyskylä Kaustinen Googleta osoite. Klikkailemalla löydät mitä hoitomuotoja siellä on.
Kuppaus on edelleenkin käytössä, tosin kuppari toimintaa on vain harvoissa kylpylöissä, miltei satunnaisesti. Kupparin sarvet ovat muuttuneet imukupeiksi joilla imaistaan haavoista "mehut" ulos. Onhan se hiukan hurjan näköistä, kuten kaikki tiedämme, pienikin pisara verta näyttää tosi suurelta kunhan sitä vedellä huuhdellaan tai sitä lumihankeen tipahtaa. Tosiasiassa hyvin pieni määrä verta vuotaa kuppauksessa pois. Ehkä se hyvä olo tulee kupparin persoonasta ja niistä hellistä pehmeistä käsistä.
- Catleija2
Yritän sinnikkäästi antaa tekohengitystä ketjulle, mutta aiheita on aika vaikea keksiä. Kävin kahvipirtissä ja mietin ajan kulumisen nopeutta.
Tuli vaan mieleen, että kun yleensä luonnossa ja luonnon ilmiöissä on järki,loogisuus ja tarkoituksenmukaisuus niin jokuhan siinäkin on selityksenä miksi vanhemmiten aika tuntuu kiitävän yhä nopeammin ja nopeammin. Minusta tuon pohtiminen olisi mielenkiintoista. Onkohan sitä tieteellisesti tutkittu.
Ymmärrän jos vanhana on sairas ja jo kaiken menettänyt, tuo onkin mielekästä. Mutta jos asiat ovat hyvällä tolalla, aikakin saisi pysähtyä.Olen minäkin miettinyt tuota ajan kulua.
Töissä olessa siihen ei sillälailla kiinnittänyt huomiota.
Nyt eläkkeellä ollessa ihmettelen usein mihin se aika oikein hupenee.
"vastahan minä heräsin ja ilta edessä"
Ei ole kiirettä oikein mihinkään ja silti aika
rientää.
Minusta tuntuu,että kun täytin 40v,niin aika rupesi lentämään.
En ole huomannut mistään että olisi tehty mitään tutkimuksia moisesta ilmiöstä.
Mites se laulu menee(kellon seisahtuvan tahdon)
Teillä Turussa on hauska Bussi kuski;)
eilen tuli telkasta,Hän ajelee laulaen.
näkyillään...- mirjamarja
"Yritän sinnikkäästi antaa tekohengitystä ketjulle, mutta aiheita on aika vaikea keksiä."
Tämä keskustelusivu taitaa nukahtaa. Pitkän aikaa porukka yritti kirjoitella todetakseen vain seuraavalla käynnillä, että mielipiteet ovat taas todettu asiattomiksi tai loukkaaviksi, joten ne on poistettu.
Ei monenkaan mielestä kannata olla sellaisessa keskusteluilmapiirissä, missä suhtaudutaan epäillen ja negatiivisesti osallistujiin. - Catleija2
muori67 kirjoitti:
Olen minäkin miettinyt tuota ajan kulua.
rientää.
näkyillään...Ai oli hänestä tv:ssäkin. Luin Turun Sanomista aamulla tästä laulavasta bussikuskista, joka onkin Matin ja Tepon pikkuserkku. Miehellä on komea bassoääni. Lisää tällaisia persoonallisuuksia kaivataan tänne totisille turkulaisille. Voisi tehdä hyvää muillekin.
- Catleija2
mirjamarja kirjoitti:
"Yritän sinnikkäästi antaa tekohengitystä ketjulle, mutta aiheita on aika vaikea keksiä."
Tämä keskustelusivu taitaa nukahtaa. Pitkän aikaa porukka yritti kirjoitella todetakseen vain seuraavalla käynnillä, että mielipiteet ovat taas todettu asiattomiksi tai loukkaaviksi, joten ne on poistettu.
Ei monenkaan mielestä kannata olla sellaisessa keskusteluilmapiirissä, missä suhtaudutaan epäillen ja negatiivisesti osallistujiin.Ei lannistuta. Ajatellaan että ei tämä kuitenkaan elämän tärkeintä ole. Onko tästä ketjusta jotain poistettu. No ei ainakaan kovin paljon.
- Hintriika
muori67 kirjoitti:
Olen minäkin miettinyt tuota ajan kulua.
rientää.
näkyillään...Minä olen yrittänyt miettiä pääni puhki tätä ajanhupaa! Onhan se niin epäoikeudenmukaista, että nuorena, kun vuosia on edessäpäin (todennäköisesti) vaikka kuinka paljon, niin jokainen vuosi kestää hirmu kauan. Sitten taas vanhana, kun vuosien loppu jo häämöttää, niin ne viimeiset hujahtaa kuin Speedy Conzales!
- mirjamarja
Catleija2 kirjoitti:
Ei lannistuta. Ajatellaan että ei tämä kuitenkaan elämän tärkeintä ole. Onko tästä ketjusta jotain poistettu. No ei ainakaan kovin paljon.
Kirjoitin ihan yleisellä tasolla, kuten arvelin sinunkin tehneen.
Ei kai tästä saitista mitään ole koskaan poistettu, sillä puheet täällä ovat sellaista "smooltookia", että aiheet vaihtuvat miltei joka rivillä.
Kun kirjoittelu palstalle ei todellakaan ole hirveän tärkeää kenellekään, niin siksihän täältä monet ovat pois haihtuneet.
Juttelu kuitenkin on ihan mukava harrastus, joten sinnitellään nyt kuitenkin. - saara.dma
Catleija2: "niin jokuhan siinäkin on selityksenä miksi vanhemmiten aika tuntuu kiitävän yhä nopeammin ja nopeammin. Minusta tuon pohtiminen olisi mielenkiintoista. Onkohan sitä tieteellisesti tutkittu."
Oletteko huomanneet, että aika on hyvin suhteellista. Jos ollaan viikon matkalla, tuntuu kuin aikaa olisi ollut käytettävissä enemmän kuin viikon. Kun ympärillä tapahtuu paljon asioita, aika kuluu hitaasti ja kun on hiljaista ja tapahtumaköyhää, aika kuluu nopeasti.
Tuntuu aika epäloogiselta, mutta näinhän se on.
Sanotaankin, että lasten aika tuntuu pitkältä, kun koko ajan he oppivat uusia asioita ja edessä on jatkuvasti uusia virikkeitä. - isoäiti*
saara.dma kirjoitti:
Catleija2: "niin jokuhan siinäkin on selityksenä miksi vanhemmiten aika tuntuu kiitävän yhä nopeammin ja nopeammin. Minusta tuon pohtiminen olisi mielenkiintoista. Onkohan sitä tieteellisesti tutkittu."
Oletteko huomanneet, että aika on hyvin suhteellista. Jos ollaan viikon matkalla, tuntuu kuin aikaa olisi ollut käytettävissä enemmän kuin viikon. Kun ympärillä tapahtuu paljon asioita, aika kuluu hitaasti ja kun on hiljaista ja tapahtumaköyhää, aika kuluu nopeasti.
Sanotaankin, että lasten aika tuntuu pitkältä, kun koko ajan he oppivat uusia asioita ja edessä on jatkuvasti uusia virikkeitä.Nyt 60 vuotiaana vuosi on kuudeskymmenesosa
elämästä ja 10 vuotiaana se oli vain kymmenesosa,
joten uskon selityksen olevan siinä.
Suuri ero on vuosien pituuksissa näin ajateltuna.
Aiheesta on kirjoiteltu Ruuneperin kanssa aikaisemmin. - Catleija2
saara.dma kirjoitti:
Sanotaankin, että lasten aika tuntuu pitkältä, kun koko ajan he oppivat uusia asioita ja edessä on jatkuvasti uusia virikkeitä.Kai se on niin, että elämään tulee ajan kanssa niin paljon rutiinia, että siihen ei tarvitse niin paljon ajatustaan uhrata. Aikakin menee samalla huomaamatta.
Se on vähän niin kuin vaeltaisit tuntematonta metsäreittiä. Katselet ympärillesi maisemia ja polun kulkua. Kun sitten palaat samaa tietä takaisin, matka tuntuu paljon lyhyemmältä kuin sitä ensi kertaa kuljit. saara.dma kirjoitti:
Sanotaankin, että lasten aika tuntuu pitkältä, kun koko ajan he oppivat uusia asioita ja edessä on jatkuvasti uusia virikkeitä.Minusta tuntuu että kun itse tulee hitaammaksi, niin aika tuntuu kuluvan nopeammin.
Kaiken on nykyään tapahduttava nopeasti ja me hitaammat stressaannumme tuosta kovasta vauhdista.
Lapsille taas aika-käsitys on hyvin epäselvä. Jos lapsi haluaa esimerkiksi jäätelöpuikon ja äiti sanoo: "Kohta!"
Kuinka pitkä aika on "kohta"? Lapselle puolen tunnin odotus saattaa olla yhtä pitkä aika kuin jos hänen äitinsä joutuisi odottamaan kahvikuppostaan puoli päivää! Kaikki tämä jos liittää aika-käsityksen suhteessa omaan ikäämme.
Aika on venyvä kuin kuminauha. :)- uzma-m
MdK-MdK kirjoitti:
Minusta tuntuu että kun itse tulee hitaammaksi, niin aika tuntuu kuluvan nopeammin.
Kaiken on nykyään tapahduttava nopeasti ja me hitaammat stressaannumme tuosta kovasta vauhdista.
Lapsille taas aika-käsitys on hyvin epäselvä. Jos lapsi haluaa esimerkiksi jäätelöpuikon ja äiti sanoo: "Kohta!"
Kuinka pitkä aika on "kohta"? Lapselle puolen tunnin odotus saattaa olla yhtä pitkä aika kuin jos hänen äitinsä joutuisi odottamaan kahvikuppostaan puoli päivää! Kaikki tämä jos liittää aika-käsityksen suhteessa omaan ikäämme.
Aika on venyvä kuin kuminauha. :)lapsena todellakin kaikkeen oli pitka aika,koulun lppumiseen,kesaan, talveen aikuistumien jossakin hamaassa tulevaisuudessa,nuorena ajatteli nouruuden kestavan melkein ikuisesti,40 voi kauhistus vanheneminen alkoi,nykyaan aika rientaa kohti loppuaan,ehka se siksi tuntuu menevan niin nopeasti noutajaa odotellessa.
Halusin istuttaa puita tulevan uuden talomme eteen,sitten hoksasin tuskin naen niita taysikasvuisena. - Catleija2
uzma-m kirjoitti:
lapsena todellakin kaikkeen oli pitka aika,koulun lppumiseen,kesaan, talveen aikuistumien jossakin hamaassa tulevaisuudessa,nuorena ajatteli nouruuden kestavan melkein ikuisesti,40 voi kauhistus vanheneminen alkoi,nykyaan aika rientaa kohti loppuaan,ehka se siksi tuntuu menevan niin nopeasti noutajaa odotellessa.
Halusin istuttaa puita tulevan uuden talomme eteen,sitten hoksasin tuskin naen niita taysikasvuisena.Kuule mistäs tiedät vaikka eläisit satavuotiaaksi. Kyllä kolmessakymmenessä vuodessa puut ehtii kasvaa isoiksi. Luoja tietää kauanko elät, mutta jälkeesi tulevat muistelevat että tuon ja tuon puun äiti istutti. Onhan se jotain se.
Minun mieheni oli kova istuttamaan puita ja nyt on kiva katsella komeaa tammea, vaahteraa, mäntyjä ja sypressikatajaa, jotka ovat kasvaneet n.28 vuodessa komeiksi puiksi. - uzma-m
Catleija2 kirjoitti:
Kuule mistäs tiedät vaikka eläisit satavuotiaaksi. Kyllä kolmessakymmenessä vuodessa puut ehtii kasvaa isoiksi. Luoja tietää kauanko elät, mutta jälkeesi tulevat muistelevat että tuon ja tuon puun äiti istutti. Onhan se jotain se.
Minun mieheni oli kova istuttamaan puita ja nyt on kiva katsella komeaa tammea, vaahteraa, mäntyjä ja sypressikatajaa, jotka ovat kasvaneet n.28 vuodessa komeiksi puiksi.Katselin jo taimia,ensi kevaana vasta voi istuttaa.
olisi sinulle asiaa vaan en tieda minne sen lahettaisin? - Marjatt
uzma-m kirjoitti:
Katselin jo taimia,ensi kevaana vasta voi istuttaa.
olisi sinulle asiaa vaan en tieda minne sen lahettaisin?Meinaatko sinäkin uzma jättää palstan ja
monet lähtijät kirjoittaa vielä täälläkin
- Hintriika
Poikkesin kaupungilla kauppaan (Jysk), jossa pukit ja tontut hymyilivät minulle joka puolelta ja koko kauppa oli täynnä joulukrääsää! Täytyi oikein miettiä, olenko seonnut kalenterin suhteen, mutta en ole.
Eilen kuljettelin kellariin kesäkamoja parvekkeelta. Enkä edes ole saanut kaikkea puretuksi. Seinällä kiipeävä köynnös on vielä vihreä ja yrittää työntää kukkaakin!
Tänään sitten syöksyin keskelle joulua. Ei ihme, jos joidenkin mielestä koko joulu on kokenut inflaation! Se, että meidän satamassa vietetään elokuisin pikkujoulua, on hyvä vitsi. Joulumarkkinoiden aloitus lokakuun puolivälissä on huono vitsi.
Suksikaa suolle hyppimään, tonttu-ukot!valmistellaan Halloveeni juhlia. Se on nyt uusi hullutus. Vaikka minä kyllä tykkään että tulee jotain kivaa tähän syksyiseen harmauteen (pimeyteen)
Jotain kaipaa kun täällä ainakin on pimee aika kovin pitkä ,ei tule aina edes lunta kunnolla ,kuraa riittää.- Hintriika
ullamirjami kirjoitti:
valmistellaan Halloveeni juhlia. Se on nyt uusi hullutus. Vaikka minä kyllä tykkään että tulee jotain kivaa tähän syksyiseen harmauteen (pimeyteen)
Jotain kaipaa kun täällä ainakin on pimee aika kovin pitkä ,ei tule aina edes lunta kunnolla ,kuraa riittää.Sitä hallowen-hömpötystä on Tiimarit täynnä. Tosin en edes Helsingissä huomannut, että "Ameerikan villitys" olisi kovin tulta ottanut. Mutta varmaan vuosi vuodelta paremmin...
Ainahan on keksittävä jotakin uutta, että saadaan krääsää kaupaksi. Taitaa olla juhannus ainoa juhla, mihin ei liity juurikaan "oheismateriaalia" muuta kuin se pitkäripaisesta haettu. Kumma kun tekokoivuja ei ole yleisesti kaupan! En ainakaan ole nähnyt.
Mutta tekokuusen ympärillä saa tonttuilla entistä aikaisemmin. Voi lapsiraukat, joille joulun odotus on kuin ikuisuus! - ii-li
Nyt on lokakuun puoliväli. Näin lämmintä syksyä en ole kokenut koskaan aikaisemmin. Nurmikot ovat vihreitä, lehdet puissa.
Ihan puistattaa tuo Jyskin juttu. Nytkö se kärsimys sitten jo alkaa? Ei kai siellä sentään vielä soinut joulumusiikki? Voi myyjäparkoja, jos he joutuvat kuuntelemaan joulumusiikkia yli kaksi kuukautta. Uudelleen ja uudelleen sama kamala nauha. Jos he jossakin vaiheessa sitten jo alkavat hyppiä pitkin seiniä, niin heitä pitää ymmärtää. ;) ullamirjami kirjoitti:
valmistellaan Halloveeni juhlia. Se on nyt uusi hullutus. Vaikka minä kyllä tykkään että tulee jotain kivaa tähän syksyiseen harmauteen (pimeyteen)
Jotain kaipaa kun täällä ainakin on pimee aika kovin pitkä ,ei tule aina edes lunta kunnolla ,kuraa riittää.että saataisi turistia.Oli niin lämmintä että tarkeni ilman käsineitä ajaa pyörällä.Käväsin pitkän ajan päästä lähetysillassa.Kun nyt ei ole pakkomenoja on koululaisten loma.
Maalaamassakin voin käydä luokassa kun kirpparin tytöt käy oven avaamassa.Huomenna lähdemme mökille kuukausi kun ollaan viimeksi käyty.
Poimisin kyllä karpaloita täällä kirkolla,meilläpäin ei kasva niin isoja karaploita eikä juuri ollenkaan.
Minusta alkaa liian aikaisin se Jouluhömpötys.Minä en laita yhtään tonttua en pidä niistä.Enkä halua syödä yhtään joulutorttua jos taikinaa ei ole tehty niinkuin ennen.En niitä rasvahiutaleita ole vailla.ii-li kirjoitti:
Nyt on lokakuun puoliväli. Näin lämmintä syksyä en ole kokenut koskaan aikaisemmin. Nurmikot ovat vihreitä, lehdet puissa.
Ihan puistattaa tuo Jyskin juttu. Nytkö se kärsimys sitten jo alkaa? Ei kai siellä sentään vielä soinut joulumusiikki? Voi myyjäparkoja, jos he joutuvat kuuntelemaan joulumusiikkia yli kaksi kuukautta. Uudelleen ja uudelleen sama kamala nauha. Jos he jossakin vaiheessa sitten jo alkavat hyppiä pitkin seiniä, niin heitä pitää ymmärtää. ;)yhtä ohjelman puutteessa että Joulusta yrittäisivät ottaa enemmän irti kun lähtee.Voisi palata vielä takaisin siihen normaliin joluun.
Lapsetkin väsyvät siihen ainaiseen kilttinä
olon puheeseen.Enää ei itse ole pakotettu noudattamaan mitään kaavaa.Vaikka söisi tavallista ruokaa ja katselis oiketa taivaan tähtiä,eikä ajattelisikkaan joulupukkia jota ei kukaan tarvitse.- uzma -m
pääsky kirjoitti:
yhtä ohjelman puutteessa että Joulusta yrittäisivät ottaa enemmän irti kun lähtee.Voisi palata vielä takaisin siihen normaliin joluun.
Lapsetkin väsyvät siihen ainaiseen kilttinä
olon puheeseen.Enää ei itse ole pakotettu noudattamaan mitään kaavaa.Vaikka söisi tavallista ruokaa ja katselis oiketa taivaan tähtiä,eikä ajattelisikkaan joulupukkia jota ei kukaan tarvitse.kuten USA;ssa joulu homsotys alkaa myos aikaisin,mutta siellahan tehdaan rahaa aiheesta kuin aiheesta.
Taalla 80-luvulla kun meilla oli todellinen diktaattori ei edes joulukoristeita loytynyt marketeista,nykyaan joulukuussa basareissa on tekokuusia ja paljon koristeita,joululauluja onneksi ei kuulu, vahan vaikeata se olisikin koska taalla on ihmisia joka maailman kolkalta,tama on todella kansainvalinen kaupunki.
Joulu kaakut ja kalkkunat pitaa tilata aikaisin. - Joulu ja "joulu"
uzma -m kirjoitti:
kuten USA;ssa joulu homsotys alkaa myos aikaisin,mutta siellahan tehdaan rahaa aiheesta kuin aiheesta.
Taalla 80-luvulla kun meilla oli todellinen diktaattori ei edes joulukoristeita loytynyt marketeista,nykyaan joulukuussa basareissa on tekokuusia ja paljon koristeita,joululauluja onneksi ei kuulu, vahan vaikeata se olisikin koska taalla on ihmisia joka maailman kolkalta,tama on todella kansainvalinen kaupunki.
Joulu kaakut ja kalkkunat pitaa tilata aikaisin.Viimeisimmät joulukadut Manhattanilla riisutaan joulukrääsästä pääsiäisen jälkeen. Ja hyvissä ajoin aloitetaan.
Olen käynyt Kiinassa erään kauppiaan kotona elokuussa. Koko olohuone oli täynnä joulukoristeita. Kun siellä ei tiedetä joulusta mitään, niin ei ole myöskään estoja käyttää joulukoristeita ympäri vuoden, jos ne miellyttävät silmää. Ne ovat vain "länsimaalaista" koristelua.
Syödäänkö Pakistanissakin brittiläistä joulupuddinkia, kun puhuit joulukakusta? Minä en saa sitä kurkustani alas millään keinoin. Vai tarkoitatko jotakin muuta joulukakkua? - Halloweenia
Hintriika kirjoitti:
Sitä hallowen-hömpötystä on Tiimarit täynnä. Tosin en edes Helsingissä huomannut, että "Ameerikan villitys" olisi kovin tulta ottanut. Mutta varmaan vuosi vuodelta paremmin...
Ainahan on keksittävä jotakin uutta, että saadaan krääsää kaupaksi. Taitaa olla juhannus ainoa juhla, mihin ei liity juurikaan "oheismateriaalia" muuta kuin se pitkäripaisesta haettu. Kumma kun tekokoivuja ei ole yleisesti kaupan! En ainakaan ole nähnyt.
Mutta tekokuusen ympärillä saa tonttuilla entistä aikaisemmin. Voi lapsiraukat, joille joulun odotus on kuin ikuisuus!Johannes Kastajan päivää ei täällä lännessä tunneta, mutta kunhan kauppiaat sen keksivät
niin voi sitä kaupallisuuden määrää.
Ajatelkaapa tekokokkoa omalla pikku parvekkeella
tai muovista, tuoksuvaa koivukujaa kesäisellä asfaltilla, visioita riittää... - uzma-m
Joulu ja "joulu" kirjoitti:
Viimeisimmät joulukadut Manhattanilla riisutaan joulukrääsästä pääsiäisen jälkeen. Ja hyvissä ajoin aloitetaan.
Olen käynyt Kiinassa erään kauppiaan kotona elokuussa. Koko olohuone oli täynnä joulukoristeita. Kun siellä ei tiedetä joulusta mitään, niin ei ole myöskään estoja käyttää joulukoristeita ympäri vuoden, jos ne miellyttävät silmää. Ne ovat vain "länsimaalaista" koristelua.
Syödäänkö Pakistanissakin brittiläistä joulupuddinkia, kun puhuit joulukakusta? Minä en saa sitä kurkustani alas millään keinoin. Vai tarkoitatko jotakin muuta joulukakkua?ja irlantilaiset syovat noita buddingeja,olen samaa mielta kanssasi ovat liian rikkaita ja taytelaisia en voi syoda,kerran englantilainen ystavani lahetti kesalla joulupuddingin lahjaksi,no annoimme vahingon kiertaa ja lahjoitimme sen eteenpain
Jouluna on tavallisia kerma tai suklaa taytekakkuja koristeltu jouluaiheisesti.Jokainen viettaa joulun oman kulttuurinsa mukaan,me suomalaisesti, jouluaattona tulee joulupukki lahjoineen.
- ja rantojen hampparin
syksy vei paltsalta vapaat sanailijat.
vaikka mitä kunhan ei puhuta "rumia".Olipa kamalaa ne haudatut jotka löytyivät Lappeenrannasta.
Minä en hyväksy että sellaista tehdään.Omia ei saa tappaa vaikka kuinka laki määräisi.Varmaan ne sotilaat käyvät sanomassa ainakin sille papille että pitää kertoa mitä tapahtui.En usko että hautaajat ja ampujat ovat saaneet rauhan.- uzma-m
pääsky kirjoitti:
vaikka mitä kunhan ei puhuta "rumia".Olipa kamalaa ne haudatut jotka löytyivät Lappeenrannasta.
Minä en hyväksy että sellaista tehdään.Omia ei saa tappaa vaikka kuinka laki määräisi.Varmaan ne sotilaat käyvät sanomassa ainakin sille papille että pitää kertoa mitä tapahtui.En usko että hautaajat ja ampujat ovat saaneet rauhan.sotajalla on kai omat lakinsa mutta nuo haudatut ihmiset keta ovatkaan pitaisi haudata kotipaikkansa hautausmaahan.
Entas sisallis sodan joukkohaudat,milloin niihin haudatut paasevat 'siunattuun multaan,oma aidin isani on haudattu joukko hautaan jossain Tampereen lahella.
- Catleija2
"Hyv yötä jää nyt rakkahin,
eronhetki jälleen on,
mutt kerran vielä pyytää saan
sinut valssiin kiehtovaan.
Kuin aivan ensi kerralla
sinut tavata mä sain,
näin silloin peitti sataman
sumu harmaa, kosteinen.
On päivät, yöt ja vuodetkin
ne taakse jäänehet,
mutt unhoittaa en koskaan voi,
miten valssi meidän soi!"
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 935357
- 564161
- 252249
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282128Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161825- 151474
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹331312Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201128- 211020
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431011