maallikkodiagnooseja:)

kimmis

mitä mieltä olette..pitäisiko mun jo harkitä lääkitystä verenpaineeseeni vai miltä kuullostaa..olen 33v 173 cm/55kg painoindeksi 18 luokkaa..mulla 2 lasta. elintavat normaalit..paineet mulla olleet ongelma jo vuosia tai siis ei kylläkään oireile mutta alapaine kohonnut jo kauan.Yläpaine normaalin rajoissa mutta 6 vuoden aikana alapaine ollut välillä alin88- ylin102. tavallisesti keikkuu mulla tossa 92-96 välillä...seurattu siis on, ei muista toimenpiteita.raskauksien aikana paineet normaalit...mitä pitäis..

3

887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alapaine koholla

mistä se johtuu...

stessistä vai...?

oon ollut koko ikäni sellainen ihminen joka jännittää helposti ja pahoittaa mielensä tosi syvältä, siitäkse johtuu, siis geeneistä?

Liikun ja syön terveellisesti.

• lääkitys piristi mieltä

Sain verenpaine lääkityksen vähän päälle kolmekymppisenä. Olen muuten terve. Urheilullinen ja syön mielestäni monipuolisesti ja terveellisesti.

Seurannassa puolen vuoden ajan ala-paineeksi mitattiin arvoja noin 95 - 115, yleensä jotain 100 - 110. Yläpaine ihan normaali siis jotain 130 paikkeilla.

Alapaine on ollut kohonnut niinkauan kuin tiedän, siis jo lukioaikoina yli 20 v sitten, kun mitattiin. Tuolloin pidettiin valkotakkitautina.

Lääkityksen myötä alapaine on asettunut 85 -90 lukemiin ja yläpaine pyörii edelleen 130 paikkeilla.

Protestoin vähän lääkityksen aloitusta, koska en pitänyt itseäni sairaana, en tuntenut mitään oireita. Ja mielestäni olin muutenkin hyvässä fyysisessä kunnossa. Ja liian nuori syömään 'mummojen' lääkkeitä.

Lääkityksen alettua tunsi jonkin aikaa ihan kuin olisi lyöty lisää valoja päälle. Mielipiristyi ja päässä tuntui kevyemmältä. Ja päänsäryt väheni. Ajan myötä tuo olo on tasoittunut. Mutta vieläkin, kun päässä tuntuu paksulta ja menen mittaamaan verenpaineita, alapaineet on koholla.

• kannattais

tutkituttaa tarkemmin.Verenkuva ja vererenpaineen vuorokausiseuranta-tutkimus.Aienminhan verenpainetta alettiin seurata mikäli alapaine oli yli 90,nykyisin vissiin tilanne on hiukan muuttunut.Moni asiahan voi vaikuttaa korkeaan verenpaineeseen ja etenkin hetkellisesti,siksi 24 tunnin seuranta kertoo paljon enemmän.
      JA verenkuvasta selviää kolestorolien suhde...sokerit jne

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      74
      8367
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      66
      2825
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      2028
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      157
      2001
    5. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      20
      1949
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1861
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      30
      1720
    8. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      43
      1495
    9. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1487
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1246
    Aihe