Ajattelin koeajaa uuden Fiat Croma Comfort Wagonin. Onko kokemuksia? Katselin vähän tota 2.2:sta, farkkua. Mielipiteitä?
Uusi Fiat Croma
16
7938
Vastaukset
- Cromisti
Tosi hyvä ajaa, menee vähällä bensalla, hinta laatusuhde puikoissa ja vielä viiden vuoden takuu. Itse olen ollut tosi tyytyväinen.Tilaakin on kuin vanhassa transetissa
- ali46
on todella mukava ajaa, mutta vie noin 1 l/100 km enemmän bensaa, jos ostaa bensakoneen. Oma kulutukseni on tällä hetkellä 8,8 l/100 km, 2.2 CW AT.
- ukkomono
Koeaja ihmeessä. Itse ajoin kolme viikkoa sitten 2.2 business-mallin ja ihastuin. Tällä haavaa ajan Stilo Multiwagon 1.8:lla ja autonvaihto on edessä. Koejoin myös Peugeot 307 Olympian 2.0 ja Fordin Focus Ghian 1.6 (115 hv). Eppistä, sanoo joku, sillä autot painii ehkä hieman eri luokassa, mutta "anyway", näin tein. Croma on sisältä tilava, viimeistelty, ja kulkee ääneti kuin kissa, tarvittaessa lujaakin (147 hv). Tyylikäs nahkaverhoilulla, säätöjä löytyy istuimiin, tuplailmastointi jne... Voisin sanoa että autossa on erittäin vähän perinteistä "pikkufiattia". Ja kuin pisteenä iin päällä kyljessä on Giugiaron signeeraus. Tein kaupat viimeviikolla. Tumman harmaa harmaalla nahkaverhoilulla eli vähän luksusta pikkurahalla tähän harmaaseen syksyyn.
- nimim_Erkki
Tässä linkkejä aiempiin kirjoituksiini Cromasta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=592&posting=22000000019271510
http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuulilasi/topic_show.pl?tid=99 - Koko perheen auto
Tälläkertaa koko perhe oli sitä mieltä että tarvitaan tilaa ja päädyimme Croma 2.2 Business automatiikalla. Siihen vielä runsaasti koristeita niin kaikki olivat tyytyväisiä. Nyt vain odottamaan tammikuun ekaa viikkoa....
- Fiatin maine
Crmoma on kova kuluttamaan etankin isolla koneelle (sitä mieltä oli autolehden testitkin) no se on ainakin varma ominaisuus josta vaan joutuu maksamaan näillä polttoaineen hinnoilla.
Kuskin paikka on myös italialaiseen tapaan hieman hankala useimmille lähinna ajoasennon takia, pikillä matkoilla sen etenkin huomaa. Vaikka auto onkin farkku ei tavaratilan käyttökelpoisuus ole kummoinen. Viisto takaluukku syö käyttökelpoista tilaa. Ulkonäkö ei myöskään useimpien mielestä ole kovinkaan nykyaikaisen näköinen mutta valiäkö sillä.
Pahinta on Fiatin maine ja huono, nopeasti laskeva jälleenmyyntiarvo. Joka auton ostaa niin kannattanee ajaa itse loppuun. Kuinka kauan sitten Croma kestää, niin sitä ei teidä vielä kukaan. Edellinen Croma-malli ei ollut kovinkaan hyvä eikä kestävä, kuten muistamme. Ostopäätöstä kyllä kannattaa harkita, etenkin kun Delta-Auton saman katon alta löytyy mm. hyvän maineen saaneita korealaisin kuten esim. samalla hinnalla saa aika laadukkaan ja mukavan Kia Magentiksen se säväyttää jo ulkoapäinkin saati sitten muuten!- nimim_Erkki
Muuten olen välttänyt kommentoimasta tämän kaikkiin Croma-keskusteluihin osallistuvan asiantuntijan kirjoituksia, mutta Croman vertaaminen Magentisiin kannattaa ehdottomasti. Croman öljynvaihdon aikana tutkiskelin Magentista ja laatuero autoissa on silminnähtävä ja kouriintuntuva - Croman eduksi. Magentisin kojelaudassa aivan kaikki sovitukset eivät istuneet kohdallaan ja materiaalit sekä näyttävät että tuntuvat halvemmilta, erityisesti verhoilunahka oli harvinaisen paljon muovieläimen nahan tuntuista. Samalla rahalla saatavien varusteiden määrää ja laatua kannattaa myös verrata, Kian perusvarusteluun ei kuulu esim. ESP.
Sinänsä huvittavaa, että Croma määrittyy näppärästi kymmenen vuotta sitten markkinoilta poistuneen edeltäjänsä mukaan (ja onhan tämä vakioasiantuntijamme ehtinyt luoda jatkumoa Argentaankin asti), mutta korealaisten hyvyys ja maine onnistutaan tietämään ilman edeltäjiä koskevia kokemuksia/kuulopuheita/huhuja... - asdthdgkdshgsd
DA:n korea osastolla on näemmä tekemisen puute.
Jos et osaa käyttää auton kaikkia penkin ja ratinsäätöjä, huonosta ajoasennosta voi syyttää peilikuvaa.
Mistä tun farkun keksit? DA:n esitteessä korimallina lukee hatchback. Ulkonäkö on tietenkin jokaisen oma mielipide, mutta maailmalla Croman muotoilua on kehuttu.
Taas näitä jälleenmyyntiarvospekulaatioita. Ja maineesta puhuttaessa voit palata 80-luvulta nykypäivään.
Edellinen Croma oli(ja on edelleen) hyvä auto. Etsipä vaikka senaikaisia testiraportteja. Vanhaa Cromaa on turha verrata nykyautoihin, aikaa on kulunut, jos en ole huomannut.
Jos pidät kauko-idän "muotoilusta" ja haluat etsiä koreantuotettasi marketin parkkipaikalta satojen samanlaisten joukosta on täysin oma ongelmasi.
Hyvä maininta muuten: "saa aika laadukkaan" - Croma
... Muutama kysymys?
- montako pitkää matkaa olet Cromalla ajanut?
- paljonko meni bensaa?
- mitä et ole saanut takakonttiin mahtumaan (erityisesti sellaista mikä siihen, mikä perkele se korean muoviräppänä nyt olikaan... magentis, niin) puolestaan kyytiin mahtui?
Ja muutama kommentti:
- minne se WV ja tojo on nyt kadonnu? eikös ne olleet ne maailman parhaat ennen?
- se magentis on ihan kamala niin kuin se dodgekin kun niitä vertaa Cromaan... ei minkäänlaista tyyliä tai laatua!! Kovaa, helisevää muovia ja istuimetkin muovia, ei nahkaa kuten Cromassa!!
Ja neuvo:
- mee sinne Kia-palstalle ja pysy siellä, kun et mistään mitään tiedä tai ymmärrä
... tuttaa jo vähitellen tollaset. Itse olen autooni erittäin tyytyväinen, toivottavasti niitä ei kuitenkaan osteta kovin paljon. On kiva erottua!!! - kyyti
Onkohan sulla näyttöä vanhan Croman huonosta laadusta? Mulla oli tuollainen vanhana, kyllä oli huippuhyvä ajaa ja hiljainen. Kyllähän siihen jotain remppaa täytyi tehdä vuosien mittaan mutta eiköhän niin ole joka autossa. Murheita oli vähemmän kuin aikaisemmassa japsissani, mm. bensatankki oli muovia ja pelleiltään paljon parempi. Boschin sähkölaitteet pelasi hienosti. Auto oli perusmallinen kaasarikoneella(cht). Myös beigen värinen sisustus oli ylellinen (myös katto hienoa plyyshiä). Muita hienoja yksityiskohtia olivat napista sähköllä avattava bensatankin luukku, keskikyynärnojat edessä ja takana, lukuvalot ja niskatuet takanakin jne. Ja se kuuluisan hienostunut ajettavuus joka pesee varmasti vieläkin monet uudet autot. TM totesikin joskus käytetystä Cromasta että se oli "yksi väärinymmärretyistä". Mobilisti-lehden toimittaja ajoi joskus 90-luvun lopulla matkan tuttavansa Cromalla ja ennusti sen ajokokemuksensa perusteella heti "tulevaisuuden glamour autojen joukkoon, jopa keräilyautoksi"! Onhan niitä vieläkin liikenteessä, mutta vähemmän kuin mersuja. Osin johtuu siitä että dieselmalleja ei tuotu Suomeen ja mersuja yms. on myyty paljon dieseleinä ja ollut suosittu tuontiauto, joten onhan niitä runsaasti liikenteessä. Mutta on ne mersujenkin hinnat pudonneet roimasti.
- -KN-
Itse viime talvena koeajoin 2.2 litraisen Croman. Päällimmäisenä jäi mieleen hiljaisuus, hyvä varustelu Business mallissa, hyvät tilat, mukava jousitus ja ihan ok ajettavuus.
Laatu suhteessa hintaan tuntui olevan hyvin kohdallaan, kuten kaikissa nykyisissä Fiateissa.
En pitänyt: Rattia ei saanut säädettyä tarpeeksi alas, mutta muuten ajoasento oli moitteeton. Myös nopeusmittarin asteikko 30-50-70-90... ei ollut mielestäni yhtä hyvä kuin oman autoni 40-60-80-100. En myöskään pitänyt nahkasisustuksen värivaihtoehdoista, eli mielestäni vaalean harmaa ja beige eivät olleet parhaimman mahdollisen näköisiä. Tummempaa beigeä ja tummemman harmaata/mustaa kaipailisin.
Silloin ihmetytti myös Business mallista puuttuva nahkainen ratti ja vaihdekeppi, vaikka muuten nahkaverhoilu olikin. Nyt maahantuojan sivujen mukaan nahkaratti ja -vaihdekeppi kuuluu Business pakettiin. Hyvä homma. Ja vuoden 2007 Cromassa näyttäisi sisustuksen värityksetkin muuttuneen: http://www.automobilismo.it/edisport/automobilismo/notizie.nsf/AllDocID/I77A33267A7A64C37C12571E700323FAD?OpenDocument- K.Ä.
Moottori-lehdessä oli juuri juttua Cromasta: "Jos autot valittaisiin pelkästään järkisyillä, Croma nousisi korkealle isojen perheautojen myyntitilastossa."
- Just nyt
Tuli tällä viikolla tilattua Fiat Croma 1.8 Business.
Olemme valintaan tyytyväisiä.
Tärkeitä valintaperusteita olivat mm:
- Sisätilat: Tyylikkäät, käytännölliset, tilavat.
- Laatu: Ei nitinöitä/osien sovitus jne. kohdallaan. Hyvän tuntuiset materiaalit.
- Muotoilu: Hienostuneen rauhallinen.
- Taloudellisuus: 1.8 kuluttaa vähemmän kuin 2.2 ja silti suorituskyky parempi.
- TÄRKEIN: HINTA/LAATU SUHDE KOHDALLAAN.
Aika näyttää kestävyyden jne.
Uskoisimme, että GM:n kanssa tehdyllä yhteistyöllä on saavutettu 80-luvulla ollut laatu, ellei parempi laatutaso!
5 vuoden takuu helpotti autovalintaa.- Croma
Suorituskyky ei ole parempi, mutta vain aavistuksen heikompi. Tosin sitten kun autossa on kuormaa tai mennään ohituskaistalla vastamäkeen, niin 2,2 pesee kyllä 1,8 ihan silkalla kuutiotilavuuden tuomalla väännöllä, siitä ei pääse mihinkään. Kyllähän 2,2 vie hiukan liikaa bensaa mutta mutta... tiukassa paikassa ne 30nm on kuitenkin kiva olla olemassa.
Mutta rauhalliseen ajoon ja säästäväiselle 1,8 on ihan ok, mutta automaattiahan siihen ei saa joten ei kuulu minun valikoimiin sitten ollenkaan...
- neiti autoilija
Kävin eilen koeajamassa ton 2.2 Croman. Plussana annoin sisustus ja ajettavuus. Tilat myös ok. Ainut miinus löytyi moottorin laiskuudesta... 2.2 ei todellakaan moottoritiellä kiihtynyt siihen nähden, mitä suorituskyvyltä odotin. Muuten kiva menopeli. Ehkä dieselinä otan jos olen ottaakseni. Kiitos neuvoista. Autokuume: 38,5...
- Croman puutteet
Hyvinhän sulle Croman oston riskejä oli tuolla kuvattu - ota ne tosissaan huomioon. Tuo Erkki-nimimerkki näyttää provosoituvan herkästi ja puolustaa fiiatteja ilmeisesti tunteella sekä esiintyy kuin poliisina näillä sivuilla muillakin nimimerkeillä.
Kyllä kuule eerikki autot on teknisiä tuotteita ja niitä tehdään erilaisilla laatukriteereillä ja erilaisilla osaamisilla sekä suunnitteluilla. Italialainen iso Fiatti ei vain jostain syystä ole oikein tähän mennessä onnistunut tuotteissaan, se on näissä Suomenkin kovissa olosuhteissa huomattu ja autokauppiaat eivät kyylä maksa kovinkaan hyvää hintaa Fiateista. Näin se vaan on. Jokainen toki saa ostaa mitä tykkää - Erkkikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799