Suolat silmille

Taas se alkoi! Tuli viime perjantaina iltasella vähän valkoista maahan ja eiköhän samantien kaahannut jotain liuosta tielle levitellyt auto vastaan. Niin tuli heti myös tuulilasille ohut harmaa kalvo, joka ei tahdo lähteä helposti pois. Pimeällä katu-, ym. valot näyttävät samentuneen lasin vuoksi pitkiltä valojuovilta, eikä lasinpesunesteet näytä tehoavan tuohon "paskaan" mitenkään.

Olen kokeillut varmaan kaikki markkinoilla olevat lasinpesunesteet, mutta hyvää en ole löytänyt. Kertokaahan nyt, mikä on paras, jolla tuo himmentävä kalvo irtoaa lasista?

Liukkaudentorjunta ei ole aina se paras liikenneturvallisuutta parantava juttu.

10

932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ymmärrä....

      -onko pyyhkijänsulissa vikaa
      -ajatko liian lähellä toista autoa
      -onko ikkunassa sinne kuulumatonta vahaa
      -onko lasinpesunesteesi kunnossa

      Ihmettelen vaan, kun itsellä suola ei aiheuta näkyvyysongelmia. Paitsi sitten, kun tiellä alkaa oliemaan kuraa.

      • "-onko pyyhkijänsulissa vikaa"

        Tuskinpa ne yhdessä vuorokaudessa huononevat. Edellisenä päivänä toimivat hyvin ja suolauksen (vai mitälie) alettua eivät.

        "-ajatko liian lähellä toista autoa"

        En vastaantulijoita voi kaukaa väistelläkään Suomen kapeilla teillä. Vastaantuleva liikenne kun tahtoopi roiskutella sitä mitä tiellä on, rekat varsinkin.

        "-onko ikkunassa sinne kuulumatonta vahaa"

        Ei ole.

        "-onko lasinpesunesteesi kunnossa"

        Tätähän just tavallaan yritin kyselläkin, että mitä sinne kannattaisi laittaa.


      • sinivilkku
        Kairakettu kirjoitti:

        "-onko pyyhkijänsulissa vikaa"

        Tuskinpa ne yhdessä vuorokaudessa huononevat. Edellisenä päivänä toimivat hyvin ja suolauksen (vai mitälie) alettua eivät.

        "-ajatko liian lähellä toista autoa"

        En vastaantulijoita voi kaukaa väistelläkään Suomen kapeilla teillä. Vastaantuleva liikenne kun tahtoopi roiskutella sitä mitä tiellä on, rekat varsinkin.

        "-onko ikkunassa sinne kuulumatonta vahaa"

        Ei ole.

        "-onko lasinpesunesteesi kunnossa"

        Tätähän just tavallaan yritin kyselläkin, että mitä sinne kannattaisi laittaa.

        Sen ainakin olen huomannut, että näillä kovasti mainostetuilla sitruunalle ym. tuoksuvilla tuulilasinpesunesteillä ei tee yhtään mitään. Ei puhdistu suolamössö ja ötökät vaan leviävät ja sotkevat koko tuulilasin.


      • Kairakettu
        sinivilkku kirjoitti:

        Sen ainakin olen huomannut, että näillä kovasti mainostetuilla sitruunalle ym. tuoksuvilla tuulilasinpesunesteillä ei tee yhtään mitään. Ei puhdistu suolamössö ja ötökät vaan leviävät ja sotkevat koko tuulilasin.

        Ostin kerran ison kanisterin jotain, en nyt muista mitä se oli nimeltään, mutta tehokasta piti muka olla, eikä pitänyt tuoksahdellakaan juuri millekään. Sattui sitten huono ajokeli ja pitkä matka ja sitä nestettähän kului, kun jatkuvasti piti olla ruikkimassa. Väsyttikin puolimatkan jälkeen ankarasti ja oudosti. Sitten oli pakko käväistä kahvilla, tankkaamassa ja lisäämässä nestettä. Sen pesunestekanisterin nostettuani esille huomioni sattui kiinnittymään siihen etikettiin, jossa oli jokin varoitus. Siinä luki jotain sellaista, että haistelu saattaa aiheuttaa uneliaisuutta, hehheh, no eihän nukkuminen ja ajaminen oikein sovi yhteen joten jätin sen pesunesteen pois käytöstä.


    • Kallonkutistaja

      Koska tuulilasi on viimeksi vaihdettu eli paljonko lasille on kertynyt kilometrejä?

      Aineista parhaaksi olen havainnut Safety drops -nimisen aineen. Sillä käsitelty lasi ei aina tarvitse edes lasinpyyhkijöitä, mutta nopeutta se vaatii toimiakseen autosta riippuen vähintään n. 40-60km/h.

      Talvilasinpesuaineista suosin isopropanolipohjaisia. Pesutehoa noihinkin on mahdollista lisätä vielä erikseen esim lasinpesuainetiivisteestä tai muusta soveltuvasta pesuaineesta.

      • Vuoden-parin välein lasi on melkein vaihdettava, joten tällä lasilla pitäisi hyvin päästä vielä talven yli.

        Minä olen käyttänyt Rain-X merkkistä tuotetta, mutta tämän lasin käsittely on vielä jäänyt tekemättä, kun ei kesällä ollut paljon sateitakaan. Pysyykö Safety drops pitkään lasilla? Tuon Rain-X:n olen havainnut toimivan 2-4 viikkoa ja sitten taas uusi käsittely.


      • Ave-ukko
        Kairakettu kirjoitti:

        Vuoden-parin välein lasi on melkein vaihdettava, joten tällä lasilla pitäisi hyvin päästä vielä talven yli.

        Minä olen käyttänyt Rain-X merkkistä tuotetta, mutta tämän lasin käsittely on vielä jäänyt tekemättä, kun ei kesällä ollut paljon sateitakaan. Pysyykö Safety drops pitkään lasilla? Tuon Rain-X:n olen havainnut toimivan 2-4 viikkoa ja sitten taas uusi käsittely.

        Minä oon todennu että nuo lasiin levitettävät sateestaviis yms aineet on pimeän aikaan vaan haitaksi. Aina siinä joku kalvo näkyy. Kesällä kyllä toimii. Ei tartu hyttyset niin lujaan. Ite käytän lasinpesuaineena lasolia ja uudet sulat aina syksyllä. lasol ei oo sitä halvinta mutta minusta se ainaki kirkastaa lasin aika hyvin.


      • sitä minkä
        Kairakettu kirjoitti:

        Vuoden-parin välein lasi on melkein vaihdettava, joten tällä lasilla pitäisi hyvin päästä vielä talven yli.

        Minä olen käyttänyt Rain-X merkkistä tuotetta, mutta tämän lasin käsittely on vielä jäänyt tekemättä, kun ei kesällä ollut paljon sateitakaan. Pysyykö Safety drops pitkään lasilla? Tuon Rain-X:n olen havainnut toimivan 2-4 viikkoa ja sitten taas uusi käsittely.

        olet hyväksi havainnut, sitä rain.x;ää. Mutta ihmettelen vaan että jos se kerran toimii niin mitä sitä sitten kyselemään. Vaikka, turhaa ja typerää toi suolan levittely mustakin on. Yhteiskunta ruostuttaa ja kerää autoveroilla lisää ruostutettavaa. Ilman suolausta jäisi peltikolarit paljon vähäisemmiksi, kun ihmiset tajuaisivat ajaa kelien mukaan. Näin se vaan on.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Vuoden-parin välein lasi on melkein vaihdettava, joten tällä lasilla pitäisi hyvin päästä vielä talven yli.

        Minä olen käyttänyt Rain-X merkkistä tuotetta, mutta tämän lasin käsittely on vielä jäänyt tekemättä, kun ei kesällä ollut paljon sateitakaan. Pysyykö Safety drops pitkään lasilla? Tuon Rain-X:n olen havainnut toimivan 2-4 viikkoa ja sitten taas uusi käsittely.

        Pysyminen riippuu tietysti paljon olosuhteista. Suositus on kuukauden välein, mutta on se toiminut jotenkin joskus jopa vielä keväällä, kun loppusyksyllä on käsitellyt. Käsittelyssä tärkeää on, että lasi on oikeasti puhdas, eli puhdistettu esim asetonilla.


    • Kojekaniini

      paiskaapas hieman fairya sinne pesurinesteen joukkoon.sen verran vaan ettei ala vaahtoamaan isommin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe