Onko olemassa mitään standardisuositusta siitä kuinka kauan moottoria voi/kannattaa pitää lämmityksessä?
Kärsiikö moottori siitä, jos lohkolämmitin on esim. yön yli n. 10 tuntia yhtäjaksoisesti päällä ja toisaalta onko olemassa mitään minimivaatimusta vähimmäislämmitysajaksi?
Entäpä diesel- ja bensiinimoottorin erot lämmittämisen suhteen?
Kuinka kauan lohkolämmittimessä?
40
22019
Vastaukset
- Äää
Sanotaan, ettei yli kahden tunnin lämmittämisestä ole enää vastaavaa hyötyä. Sähköä kuluu ainakin turhaan. Olen silti lämmittänyt omaa autoani näillä huippupakkasilla noin kolme tuntia ja väittäisin, että tuon yhden lisätunnin lämmityksen kyllä huomaa startatessa. Yli kolmea tuntia en omaa autoani piuhan päässä roikottaisi.
- Anonyymi
On ero sillä onko lämmitin säteilylämmitin vai nestetilassa oleva vastus.
Jälkimmäinen keittää nestettä ja siten vanhentaa sitä.
Säteilylämmitin lämmittää moottoria ulkopuolelta eikä ajalla ole vaikutusta ole muuhun kuin sähkön kulutukseen.
Säteilylämmittimen teho on huonompi ja ajan pituudella voi vähän paikata puutetta.
- Äää
Niin, vielä jatkoa:
Suositukset sanovat, että lämmittäminen kannattaa aloittaa jo 5 asteessa, jolloin sopiva lämmitysaika on noin puoli tuntia. Siitä sitten kasvatetaan lämmitysaikaa tuonne pariin tuntiin saakka pakkasen kiristyessä... - Nasta
Ei ainakaan koko yötä kannata keittää, sillä se kuulemma mm. kuivattaa moottorin tiivisteitä, huonontaa puristuspaineita ja jäähdytysneste menee nopeammin huonoksi. Näin siis jos tätä yön yli keittämistä harrastaa usein. Itse lämmitän autoa kelistä riippuen 30min - 3h.
- Juha
Eipä se pitkään lämmittäminen silloin keittänyt saatikka tehnyt mitää kun ei noita kellokytkimiä vielä ollut käytössä. Ja kesähelteillä toi moottori on yhtä lämmin kuin jos sä pidät lohkolämmitintä 12 tuntia päällä. Ainaski korjaamo sano ettei toi lämmitin öjyä näillä pakkasilla kovin lämpöseksi tee vaikka on vuorokauden yhtä soittoa päällä. Ja nykyiset lämmittimet on varustettu termarilla.
- tuomari
Ei sieltä puristuspaineet mihinkään häviä. Vaikka pidät mootorin lämpöisenä koko auton iän, niin ei se siitä kärsi. Nesteet vaan joudut vaihtamaan hieman useammin ja lämmittimen vastus kuluu myös.
- 5,7dx
eiköhän se lämmitys aika riipu aika paljon koneen koostakin kyllä oma 5,7litran diisseli tarttee vähän enemmän kun vaikka joku litranen bensa kone.millä teorialla lämmitys vaikuttaa puristuksiin?
- Kuningas
5,7dx kirjoitti:
eiköhän se lämmitys aika riipu aika paljon koneen koostakin kyllä oma 5,7litran diisseli tarttee vähän enemmän kun vaikka joku litranen bensa kone.millä teorialla lämmitys vaikuttaa puristuksiin?
Eiköhän sulla siinä 350 kiisselissä ole vähän isompi vastuskin kuin litraisessa "starttimoottorissa"...
- Anonyymi
nesteethän vaihdetaan aina kuin nokkahihnakin
- Hannu
Pidä vaikka viikko... Sen parempi jos puhutaa diisselistä.
Mulla kai on -14 asteessa 3 tuntia. Hörähtää kuin kesällä ja lämppäri puhaltaa suoraan lämmintä ilmaa ettei tartte palella :)
Kovimmilla pakkasilla on ollut 24H... Jos olisi ollut 2H ehkä se lohkolämmittimen ympäritö olisi kerennyt sulaa :)) Se lämmitin on niin pirun pienitehoinen verrattuna dieseliin mikä minulla on.
Ja sen pitäisi olla about 60C käynnistettäessä jotta vältyttäisiin vaarallisilta vesipisaroilta sylintereissä... Mutta teit mitä tahansa sitä vettä sinne tulee :(- ...
Vaikka tässä kai lähinnä puhutaan autoista, voin kertoa, että näiden viimeisten kovien pakksten jälkeen pidin Valtra-traktoria puoli vuorokautta johdon päässä, konepelli oli peitetty vanhoilla täkeillä ja täytyy sanoa, että oli koko moottoritila todella lämmin, myös polttoainesuodattimet olivat lämminneet.Ainakin diesel-autolla kovilla pakkasilla kannttaa pidempään pitää johdon päässä ja mahdollisuuksien mukan peittää konepelli, jotta syntyvä lämpö pysyy moottoritilassa ja lämmittää myös polttoainelaitteita.
- B23atic Volvo
... kirjoitti:
Vaikka tässä kai lähinnä puhutaan autoista, voin kertoa, että näiden viimeisten kovien pakksten jälkeen pidin Valtra-traktoria puoli vuorokautta johdon päässä, konepelli oli peitetty vanhoilla täkeillä ja täytyy sanoa, että oli koko moottoritila todella lämmin, myös polttoainesuodattimet olivat lämminneet.Ainakin diesel-autolla kovilla pakkasilla kannttaa pidempään pitää johdon päässä ja mahdollisuuksien mukan peittää konepelli, jotta syntyvä lämpö pysyy moottoritilassa ja lämmittää myös polttoainelaitteita.
vettähän se vain oli.
Volvo 240 ei lohkolämmitintä aina käyntiin ja öljyt 0w-40 Mobil 1. 10 000km välein vaihto väli max. Kaasari. Fuck the fuel economy 92 okt bensin.
- tiatoo
Lohkolämmitin on moottorin vesitilaan asennettava kierukka. Nykyiset ovat ulkopuolelle kylkeen asennettuja lätkiä. Teho on huomattavasti heikompi. Niinpä lämmitysajat ovat pidemmät kuin ennen koska lämmittää heikosti.
Nimitys on vain jäänyt vanhasta elämään uutta elämää. - HISTORIA HAVINAT
Kannattaako noin vanhoja juttuja nostella enään esiin??
VUOSI 2003!!!!!!!!!!!!!!- kannattaaa
Ilmastonmuutos ei ole vielä ainakaan edennyt niin pitkälle etteikö tästä voisi keskustella edelleen niin päätin vastata 4v vanhaan kommenttiin odotellessani että autoni lämpenisi sen verran että lähtisi käyntiin.
- dsgdsg
Koko yön yli lämmityksessä pitäminen on ainakin oiva tapa hankkia korotuksia parkkipaikkamaksuihinsa taloyhtiöissä.
- siitä on maksettu
vitun väliä niin tekee kaikki muutkin? ei minua kiinnosta vaikka olisi kesät talvet roikassa kun naapureillakin on niin siinä yhden pihistely mitään meinaa. siitä paikasta on maksettu ja sitä saa käyttää miten haluaa!
- Hyvin pelaa
Jep vesi kiertää mosassa luonnostaan kun on letkulämppäri ja kun itsellä on epäsäännöölliset ajot niin talvella on 24/7 piuha kiinni . Taloyhtiössä poskettomat paikkamaksut joten katteen otan joka centille!
Mitä kestävyyteen tulee niin vaihtovastus ei paljoa maksa ja mitä nesteiden vanhenemiseen tulee niin täytyy ne vaihtaa muutenkin aika-ajoin joten minulle aivan sama!- Jkfkfkfkfkfkfk
Taloyhtiöiden autopaikkamaksut ovat yleensä törkeän alihinnoiteltuja.
- Laskutaito
Nyrkkisäänto on aina ollut; tunti/-10 astetta eli 30 asteen pakkasessa kolme tuntia johdon päässä.
- Heheihh
Mitään nyrkkisääntöjä tarvita, klo 9 illalla johto kii ja puol 7 auto käyntiin. Vituttaa palella
- kusiluikkari
Diesel Avensis 2.0 juuri huollettu . Pari päivää pakkasta 24 astetta ja parin tunnin lämmitys ei aivan riitä - akku pyöritti hyvin, mutta autolla ei aikomustakaan käynnistyä. Tarvitaan 3 tuntia ja sitten käynnistyy hyvin .
- Kannattaatutkia
kusiluikkari kirjoitti:
Diesel Avensis 2.0 juuri huollettu . Pari päivää pakkasta 24 astetta ja parin tunnin lämmitys ei aivan riitä - akku pyöritti hyvin, mutta autolla ei aikomustakaan käynnistyä. Tarvitaan 3 tuntia ja sitten käynnistyy hyvin .
Autossa vika.
- KehnoDiesel
D-4D tarvitseeko täsmentää?
- Anonyymi
kusiluikkari kirjoitti:
Diesel Avensis 2.0 juuri huollettu . Pari päivää pakkasta 24 astetta ja parin tunnin lämmitys ei aivan riitä - akku pyöritti hyvin, mutta autolla ei aikomustakaan käynnistyä. Tarvitaan 3 tuntia ja sitten käynnistyy hyvin .
Citroen Visa vuonna 1983. Moottorissa 10W-40 öljyt, roikka ei yltänyt pistorasiaan. Yöllä -34 astetta. Aamulla käynnistämään... H i t a a s t i jaksoi startti pyörittää. Jo toisella puristuksella moottori käynnistyi. Pääsi anoppi joulukirkkoona autossa!
Ei ole kaikki ranskikset Olkiluoto 3:n laatua...
- Njetholotna
Nykyinen käyttöauto on ollut viiden vuoden ajan koko talvikauden duunin pihalla lämppäri päällä koko duunipäivän. Myös sisälämppäri. Kätevää ja mukavaa kunhan on myös jokin katos, ettei lumi sada auton pintaan ja sit sula ja taas jäädy.
- Anonyymi
Miten saisi kellon noista ajastetuista tolpista rikki että voisin pitää autoa koko yön johdonpäässä?
- Anonyymi
Rikkomalla, mutta sen korjauksen joutuu silloin maksamaan ja joskus myös ison sähkölaskun.'
Älykkäitä poika kyselee ikivanhan ketjun kautta. - Anonyymi
Ainakin tällaista voi "huijata"
https://kauppa.juhansahko.net/wp-content/uploads/2017/03/Theben_Timer_AT1.jpg
Tuossahan kellonaika asetetaan kiertämällä myötäpäivään, 2h lämmitysväli eli vihreän ja punaisen merkin väli, painamalla ulkokehän sisään ja kiertämällä vastapäivään.
Jos katkaisin on päällä asennossa eli virrat päällä, se ei ainakaan omassa tolpassa mene pois päältä kun asettaa lämmitysvälin, ainoastaan kun asettaa kellonaikaa. Eli painaa ulkokehän sisään ja kiertää vastapäivään niin tuon lämmitysvälin saa sen hetken kellonajan ulkopuolelle ja virrat pysyy silti päällä. Tällöin tuon voi saada pysymään päällä 24h, eli katkaisee vasta kun punainen merkki ohittaa kellonaikanuolen seuraavan kerran.
- Anonyymi
En ole ikinä lämmittänyt mitään autoa ja aina on lähtenyt käyntiin vaikka on joskus seisonut viikonlopun 32-35 asteen pakkasessa.
- Anonyymi
Se ei ole ollut ihan järkevää ja kovin epämukavaa ainakin. Olet ilmeisesti kunnin jäärä ja änkyrä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole ollut ihan järkevää ja kovin epämukavaa ainakin. Olet ilmeisesti kunnin jäärä ja änkyrä?
Poikamiehenä sitä lähtee milloin mistäkin osoitteesta, niin ei autoa läheskään aina saa roikkaan.
Se on pakko olla peli joka lähtee käyntiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poikamiehenä sitä lähtee milloin mistäkin osoitteesta, niin ei autoa läheskään aina saa roikkaan.
Se on pakko olla peli joka lähtee käyntiin.Sun kannattaa valita jonosta ne isoimmat jannut jotka sitten jaksavat työntää autosi aamulla käyntiin hoinaus session jälkeen.
- Anonyymi
isän auto disel alkuperäiset jäähdytysnesteet 21 vuotta jo webastolla käytetty nissan merkkiset pakkaskestävyys mittarilla katsottu vasta lukema on huima 46*C- toinen mittaus lukema koveni vain 48*-C .
- Anonyymi
Mikähän on sanomasi?
- Anonyymi
Ei moottoria tarvitse lämmittää kuin sen pari tuntia, riittää kun öljy ei ole liian jäykkää ja jäähdytysneste ei hyhmäänny, tosin jos nesteet on kunnossa ja öljyt 0-jotain, niin ei pitäisi olla olla moottorille mikään ongelma käynnistyä jos akku on kunnossa.
Lämmityksestä on toki helpotusta asiaan ja varsinkin jos sisätilaa lämmittää niin onha se mukava lähteä istumaan autoon kuin muuten jäiselle istuimelle ja -25C autoon.
Uudemmissa autoissa joissa on usein alkuperäinen polttoainetoiminen lisälämmitin, niin sillä ei esilämmitetä moottoria lainkaan, vaan pelkästään matkustamoa. - Anonyymi
8 h on hyvä näillä pakkasilla.
Varsinkin jos on sätelylämmitin.- Anonyymi
Tyhmähän sinä olet.
- Anonyymi
Nesteessä olevat on teholtaan 400-600w.
Tuollainen lämmittää riittävästi auton nesteen ja kannen 2h tunnin aikana. Litramäärä on niin pieni, 60 min riitti että moottori jäi helposti käyntiin
Kun moottori ja neste on - 30c tai kylmempää
Auto käynnistyy varmasti ja se on lämmittimen tehtävä. Moottorinlämmittimet lähe ei kannata hakea +50c konetta ja nestettä koska jäädään tappiolle kuluissa eikä mitään merkitystä moottorille.
Järjetöntä pitää virrassa jatkuvasti, iso sähkön tuhlaus illan ja yön aikana. Tätä valitettavasti näkee ympäri Suomen ja eivät ymmärrä ollenkaan vastuksen kokoa ja sitä että yli 2-3h päällä olo tuhlaa ison määrän sähköä. - Anonyymi
Jäähdytysneste haihtuu ajan oloon joten tsek nestetasoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879