Kuinka kauan lohkolämmittimessä?

Kysyjä

Onko olemassa mitään standardisuositusta siitä kuinka kauan moottoria voi/kannattaa pitää lämmityksessä?
Kärsiikö moottori siitä, jos lohkolämmitin on esim. yön yli n. 10 tuntia yhtäjaksoisesti päällä ja toisaalta onko olemassa mitään minimivaatimusta vähimmäislämmitysajaksi?

Entäpä diesel- ja bensiinimoottorin erot lämmittämisen suhteen?

40

23182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äää

      Sanotaan, ettei yli kahden tunnin lämmittämisestä ole enää vastaavaa hyötyä. Sähköä kuluu ainakin turhaan. Olen silti lämmittänyt omaa autoani näillä huippupakkasilla noin kolme tuntia ja väittäisin, että tuon yhden lisätunnin lämmityksen kyllä huomaa startatessa. Yli kolmea tuntia en omaa autoani piuhan päässä roikottaisi.

      • Anonyymi

        On ero sillä onko lämmitin säteilylämmitin vai nestetilassa oleva vastus.
        Jälkimmäinen keittää nestettä ja siten vanhentaa sitä.
        Säteilylämmitin lämmittää moottoria ulkopuolelta eikä ajalla ole vaikutusta ole muuhun kuin sähkön kulutukseen.
        Säteilylämmittimen teho on huonompi ja ajan pituudella voi vähän paikata puutetta.


    • Äää

      Niin, vielä jatkoa:
      Suositukset sanovat, että lämmittäminen kannattaa aloittaa jo 5 asteessa, jolloin sopiva lämmitysaika on noin puoli tuntia. Siitä sitten kasvatetaan lämmitysaikaa tuonne pariin tuntiin saakka pakkasen kiristyessä...

    • Nasta

      Ei ainakaan koko yötä kannata keittää, sillä se kuulemma mm. kuivattaa moottorin tiivisteitä, huonontaa puristuspaineita ja jäähdytysneste menee nopeammin huonoksi. Näin siis jos tätä yön yli keittämistä harrastaa usein. Itse lämmitän autoa kelistä riippuen 30min - 3h.

      • Juha

        Eipä se pitkään lämmittäminen silloin keittänyt saatikka tehnyt mitää kun ei noita kellokytkimiä vielä ollut käytössä. Ja kesähelteillä toi moottori on yhtä lämmin kuin jos sä pidät lohkolämmitintä 12 tuntia päällä. Ainaski korjaamo sano ettei toi lämmitin öjyä näillä pakkasilla kovin lämpöseksi tee vaikka on vuorokauden yhtä soittoa päällä. Ja nykyiset lämmittimet on varustettu termarilla.


      • tuomari

        Ei sieltä puristuspaineet mihinkään häviä. Vaikka pidät mootorin lämpöisenä koko auton iän, niin ei se siitä kärsi. Nesteet vaan joudut vaihtamaan hieman useammin ja lämmittimen vastus kuluu myös.


      • 5,7dx

        eiköhän se lämmitys aika riipu aika paljon koneen koostakin kyllä oma 5,7litran diisseli tarttee vähän enemmän kun vaikka joku litranen bensa kone.millä teorialla lämmitys vaikuttaa puristuksiin?


      • Kuningas
        5,7dx kirjoitti:

        eiköhän se lämmitys aika riipu aika paljon koneen koostakin kyllä oma 5,7litran diisseli tarttee vähän enemmän kun vaikka joku litranen bensa kone.millä teorialla lämmitys vaikuttaa puristuksiin?

        Eiköhän sulla siinä 350 kiisselissä ole vähän isompi vastuskin kuin litraisessa "starttimoottorissa"...


      • Anonyymi

        nesteethän vaihdetaan aina kuin nokkahihnakin


    • Hannu

      Pidä vaikka viikko... Sen parempi jos puhutaa diisselistä.
      Mulla kai on -14 asteessa 3 tuntia. Hörähtää kuin kesällä ja lämppäri puhaltaa suoraan lämmintä ilmaa ettei tartte palella :)
      Kovimmilla pakkasilla on ollut 24H... Jos olisi ollut 2H ehkä se lohkolämmittimen ympäritö olisi kerennyt sulaa :)) Se lämmitin on niin pirun pienitehoinen verrattuna dieseliin mikä minulla on.
      Ja sen pitäisi olla about 60C käynnistettäessä jotta vältyttäisiin vaarallisilta vesipisaroilta sylintereissä... Mutta teit mitä tahansa sitä vettä sinne tulee :(

      • ...

        Vaikka tässä kai lähinnä puhutaan autoista, voin kertoa, että näiden viimeisten kovien pakksten jälkeen pidin Valtra-traktoria puoli vuorokautta johdon päässä, konepelli oli peitetty vanhoilla täkeillä ja täytyy sanoa, että oli koko moottoritila todella lämmin, myös polttoainesuodattimet olivat lämminneet.Ainakin diesel-autolla kovilla pakkasilla kannttaa pidempään pitää johdon päässä ja mahdollisuuksien mukan peittää konepelli, jotta syntyvä lämpö pysyy moottoritilassa ja lämmittää myös polttoainelaitteita.


      • B23atic Volvo
        ... kirjoitti:

        Vaikka tässä kai lähinnä puhutaan autoista, voin kertoa, että näiden viimeisten kovien pakksten jälkeen pidin Valtra-traktoria puoli vuorokautta johdon päässä, konepelli oli peitetty vanhoilla täkeillä ja täytyy sanoa, että oli koko moottoritila todella lämmin, myös polttoainesuodattimet olivat lämminneet.Ainakin diesel-autolla kovilla pakkasilla kannttaa pidempään pitää johdon päässä ja mahdollisuuksien mukan peittää konepelli, jotta syntyvä lämpö pysyy moottoritilassa ja lämmittää myös polttoainelaitteita.

        vettähän se vain oli.

        Volvo 240 ei lohkolämmitintä aina käyntiin ja öljyt 0w-40 Mobil 1. 10 000km välein vaihto väli max. Kaasari. Fuck the fuel economy 92 okt bensin.


    • tiatoo

      Lohkolämmitin on moottorin vesitilaan asennettava kierukka. Nykyiset ovat ulkopuolelle kylkeen asennettuja lätkiä. Teho on huomattavasti heikompi. Niinpä lämmitysajat ovat pidemmät kuin ennen koska lämmittää heikosti.

      Nimitys on vain jäänyt vanhasta elämään uutta elämää.

    • HISTORIA HAVINAT

      Kannattaako noin vanhoja juttuja nostella enään esiin??
      VUOSI 2003!!!!!!!!!!!!!!

      • kannattaaa

        Ilmastonmuutos ei ole vielä ainakaan edennyt niin pitkälle etteikö tästä voisi keskustella edelleen niin päätin vastata 4v vanhaan kommenttiin odotellessani että autoni lämpenisi sen verran että lähtisi käyntiin.


    • dsgdsg

      Koko yön yli lämmityksessä pitäminen on ainakin oiva tapa hankkia korotuksia parkkipaikkamaksuihinsa taloyhtiöissä.

      • siitä on maksettu

        vitun väliä niin tekee kaikki muutkin? ei minua kiinnosta vaikka olisi kesät talvet roikassa kun naapureillakin on niin siinä yhden pihistely mitään meinaa. siitä paikasta on maksettu ja sitä saa käyttää miten haluaa!


    • Hyvin pelaa

      Jep vesi kiertää mosassa luonnostaan kun on letkulämppäri ja kun itsellä on epäsäännöölliset ajot niin talvella on 24/7 piuha kiinni . Taloyhtiössä poskettomat paikkamaksut joten katteen otan joka centille!

      Mitä kestävyyteen tulee niin vaihtovastus ei paljoa maksa ja mitä nesteiden vanhenemiseen tulee niin täytyy ne vaihtaa muutenkin aika-ajoin joten minulle aivan sama!

      • Jkfkfkfkfkfkfk

        Taloyhtiöiden autopaikkamaksut ovat yleensä törkeän alihinnoiteltuja.


    • Laskutaito

      Nyrkkisäänto on aina ollut; tunti/-10 astetta eli 30 asteen pakkasessa kolme tuntia johdon päässä.

      • Heheihh

        Mitään nyrkkisääntöjä tarvita, klo 9 illalla johto kii ja puol 7 auto käyntiin. Vituttaa palella


      • kusiluikkari

        Diesel Avensis 2.0 juuri huollettu . Pari päivää pakkasta 24 astetta ja parin tunnin lämmitys ei aivan riitä - akku pyöritti hyvin, mutta autolla ei aikomustakaan käynnistyä. Tarvitaan 3 tuntia ja sitten käynnistyy hyvin .


      • Kannattaatutkia
        kusiluikkari kirjoitti:

        Diesel Avensis 2.0 juuri huollettu . Pari päivää pakkasta 24 astetta ja parin tunnin lämmitys ei aivan riitä - akku pyöritti hyvin, mutta autolla ei aikomustakaan käynnistyä. Tarvitaan 3 tuntia ja sitten käynnistyy hyvin .

        Autossa vika.


      • KehnoDiesel

        D-4D tarvitseeko täsmentää?


      • Anonyymi
        kusiluikkari kirjoitti:

        Diesel Avensis 2.0 juuri huollettu . Pari päivää pakkasta 24 astetta ja parin tunnin lämmitys ei aivan riitä - akku pyöritti hyvin, mutta autolla ei aikomustakaan käynnistyä. Tarvitaan 3 tuntia ja sitten käynnistyy hyvin .

        Citroen Visa vuonna 1983. Moottorissa 10W-40 öljyt, roikka ei yltänyt pistorasiaan. Yöllä -34 astetta. Aamulla käynnistämään... H i t a a s t i jaksoi startti pyörittää. Jo toisella puristuksella moottori käynnistyi. Pääsi anoppi joulukirkkoona autossa!
        Ei ole kaikki ranskikset Olkiluoto 3:n laatua...


    • Njetholotna

      Nykyinen käyttöauto on ollut viiden vuoden ajan koko talvikauden duunin pihalla lämppäri päällä koko duunipäivän. Myös sisälämppäri. Kätevää ja mukavaa kunhan on myös jokin katos, ettei lumi sada auton pintaan ja sit sula ja taas jäädy.

    • Anonyymi

      Miten saisi kellon noista ajastetuista tolpista rikki että voisin pitää autoa koko yön johdonpäässä?

      • Anonyymi

        Rikkomalla, mutta sen korjauksen joutuu silloin maksamaan ja joskus myös ison sähkölaskun.'
        Älykkäitä poika kyselee ikivanhan ketjun kautta.


      • Anonyymi

        Ainakin tällaista voi "huijata"
        https://kauppa.juhansahko.net/wp-content/uploads/2017/03/Theben_Timer_AT1.jpg

        Tuossahan kellonaika asetetaan kiertämällä myötäpäivään, 2h lämmitysväli eli vihreän ja punaisen merkin väli, painamalla ulkokehän sisään ja kiertämällä vastapäivään.

        Jos katkaisin on päällä asennossa eli virrat päällä, se ei ainakaan omassa tolpassa mene pois päältä kun asettaa lämmitysvälin, ainoastaan kun asettaa kellonaikaa. Eli painaa ulkokehän sisään ja kiertää vastapäivään niin tuon lämmitysvälin saa sen hetken kellonajan ulkopuolelle ja virrat pysyy silti päällä. Tällöin tuon voi saada pysymään päällä 24h, eli katkaisee vasta kun punainen merkki ohittaa kellonaikanuolen seuraavan kerran.


    • Anonyymi

      En ole ikinä lämmittänyt mitään autoa ja aina on lähtenyt käyntiin vaikka on joskus seisonut viikonlopun 32-35 asteen pakkasessa.

      • Anonyymi

        Se ei ole ollut ihan järkevää ja kovin epämukavaa ainakin. Olet ilmeisesti kunnin jäärä ja änkyrä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole ollut ihan järkevää ja kovin epämukavaa ainakin. Olet ilmeisesti kunnin jäärä ja änkyrä?

        Poikamiehenä sitä lähtee milloin mistäkin osoitteesta, niin ei autoa läheskään aina saa roikkaan.
        Se on pakko olla peli joka lähtee käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikamiehenä sitä lähtee milloin mistäkin osoitteesta, niin ei autoa läheskään aina saa roikkaan.
        Se on pakko olla peli joka lähtee käyntiin.

        Sun kannattaa valita jonosta ne isoimmat jannut jotka sitten jaksavat työntää autosi aamulla käyntiin hoinaus session jälkeen.


    • Anonyymi

      isän auto disel alkuperäiset jäähdytysnesteet 21 vuotta jo webastolla käytetty nissan merkkiset pakkaskestävyys mittarilla katsottu vasta lukema on huima 46*C- toinen mittaus lukema koveni vain 48*-C .

      • Anonyymi

        Mikähän on sanomasi?


    • Anonyymi

      Ei moottoria tarvitse lämmittää kuin sen pari tuntia, riittää kun öljy ei ole liian jäykkää ja jäähdytysneste ei hyhmäänny, tosin jos nesteet on kunnossa ja öljyt 0-jotain, niin ei pitäisi olla olla moottorille mikään ongelma käynnistyä jos akku on kunnossa.
      Lämmityksestä on toki helpotusta asiaan ja varsinkin jos sisätilaa lämmittää niin onha se mukava lähteä istumaan autoon kuin muuten jäiselle istuimelle ja -25C autoon.
      Uudemmissa autoissa joissa on usein alkuperäinen polttoainetoiminen lisälämmitin, niin sillä ei esilämmitetä moottoria lainkaan, vaan pelkästään matkustamoa.

    • Anonyymi

      8 h on hyvä näillä pakkasilla.

      Varsinkin jos on sätelylämmitin.

      • Anonyymi

        Tyhmähän sinä olet.


    • Anonyymi

      Nesteessä olevat on teholtaan 400-600w.

      Tuollainen lämmittää riittävästi auton nesteen ja kannen 2h tunnin aikana. Litramäärä on niin pieni, 60 min riitti että moottori jäi helposti käyntiin

      Kun moottori ja neste on - 30c tai kylmempää

      Auto käynnistyy varmasti ja se on lämmittimen tehtävä. Moottorinlämmittimet lähe ei kannata hakea +50c konetta ja nestettä koska jäädään tappiolle kuluissa eikä mitään merkitystä moottorille.

      Järjetöntä pitää virrassa jatkuvasti, iso sähkön tuhlaus illan ja yön aikana. Tätä valitettavasti näkee ympäri Suomen ja eivät ymmärrä ollenkaan vastuksen kokoa ja sitä että yli 2-3h päällä olo tuhlaa ison määrän sähköä.

    • Anonyymi

      Jäähdytysneste haihtuu ajan oloon joten tsek nestetasoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1449
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1235
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      202
      1213
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      219
      1204
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1049
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1009
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      936
    8. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      798
    10. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      78
      791
    Aihe