Tallikanit - ja niiden surkea elämä talleissanne

tavallista

Laitan tämän tänne, sillä täällä on varmaan paljon hevosihmisiä jotka pitävät tallikaneja.
Olen nähnyt ja kuullut tallikanien olot.. ei aina ole mitään kivaa katsottavaa.
Kani hankitaan tallille yhtään harkitsematta ja tietämättä sen hoidosta tai edes ruokinnasta mitään.

Kani joutuu syömään lähespoikkeuksetta siemenseosta (jotka eivät ole kanien ruokaa!) ja hevosten ruokia esim kauraa sekaan.
Kania elää yksinäistä ja surullista elämää kököttäen häkissään/karsinassa. Puruja ei jakseta vaihtaa ja kani rupeaa pian itsekin haisemaan kuselle ja paskalle. Kania pidetään tylsänä eläimenä kun sehän vaan kököttää siellä häkissä.. NO MITÄ MUUTAKAAN KANI VOI TEHDÄ KUN SE ON LUKITTU JOHONKIN PIENEEN TILAAN? tottakai kani masentuu, käyttää suurimman osan ajastaa nukkumiseen ja syömiseen.. mitä muutakaan eläinparka voi ? sairaat kanit jätetään oman onnensa nojaan eikä niiden sairautta välttämättä edes huomata.

Millainen on onnellinen kani? tässä vähän infoa..

* Kani EI OLE HÄKKIELÄIN yhtään sen enempää kuin koira tai kissakaan. Tämä vaikuttaa olevan uusi tieto monelle kaninomistajalle...
* Kani on seurallinen -> laumaeläin. Haluaa olla ihmisten kanssa tekemisissä eikä se kuulu mihkään tallille yksinäisyyteen vaan sisälle ihmisten kanssa.
* Kania olisi hyvä pitää jatkuvasti asunnossa vapaana. Kanit usein oppivat sisäsiiteiksi kuten kissatkin.
* Kaneille ei saa syöttää siemenseoksia, vaan KANIPELLETTIÄ. kuivattuaheinää, vettä, tuoreruokaa ja kovaa purtavaa pitää olla aina. siemenseokset rasvoittavat kanin sydämen, ovat kaneille samanlaista ravintoa kuin ihmisille pikaruokaloiden hamppariateriat jne. Kanipellettiä voit ostaa eläinkaupasta tai tilata netistä, esim. www.petpark.fi hyviä merkkejä ovat mm. Genesis ja Hobby plus.

JOS HANKITTE KANEJA, OTTAKAA NIISTÄ VASTUU! jos et pysty tarjoamaan kanillesi ensiluokkaista ruokintaa, hoitoa ja seuraa niin hanki sille uusi koti. Minkään eläimen ei saa antaa kärsiä.

Paljon lisätietoa kaneista
http://www.kaniyhdistys.com
http://www.sey.fi/elaintieto/kotikani.html
http://www.kanienkotikolo.urli.net
http://www.raahenseudunesy.net/kanit.html

5

1446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otat asian esille

      ja valitettavasti monella muullakin eläimellä on huonot oltavat. Ajatelkaas vaikkapa kesäkissojen legioonaa. Harmi, ettei valtaosa ihmisistä kuitenkaan välitä.

      • jepa^^

        Pikku juttu pisti silmääni tekstissäsi. Se kaura juttu, että ootko sitä mieltä että kaneille ei saisi antaa kauraa?? Mä annan mun kanille kauraa ja se tykkää siitä tosi paljon ja se voi tosi hyvin eikä sillä oo mitään sairauksia tai mitään liikalihavuutta. Et kyl mun mielestä kanille saa kauraa antaa..


      • Dusty-kanin omistaja
        jepa^^ kirjoitti:

        Pikku juttu pisti silmääni tekstissäsi. Se kaura juttu, että ootko sitä mieltä että kaneille ei saisi antaa kauraa?? Mä annan mun kanille kauraa ja se tykkää siitä tosi paljon ja se voi tosi hyvin eikä sillä oo mitään sairauksia tai mitään liikalihavuutta. Et kyl mun mielestä kanille saa kauraa antaa..

        Meillekin kasvattaja neuvoi antamaan kanille kauroja, ja syö kyllä niitä ihan innoissaan :)
        Laitetaan kyllä pellettejä sekaan.
        Kauraa on kyllä meille ainakin neuvottu antamaan, ja on ihan terve ja hyvinvoiva kani


    • ponini Classic

      Perehdy ite tallikaneihin ennenku rageet. Tiedän varsin huonosti pidettyjä eläimiä ja mun mielestä ne hamsteritkaan ei kuulu äly pieneen häkkiin salaayilla ruokirtavaksi. Itse omistan ponin nimeltä Classic ja siitä löytyy tekatin pätkä täältä nimimerkillä ponini Classic. Yleensä maalla kaikki kissat on vapaana eli ne sun kesä kisaat ja elävvät varmasti onnellisempaa elämää ku koti kissat sisälöä.

    • pikkulapsethiljaa

      Kesäkissat onnellista elämää? phahah. Eivät todellakaan. Ne on jalostettu lemmikeiksi ja vaikka niillä kuinka olisi villikissojen vaistot, ne silti luulee että ruoka tulee kippoon joka päivä. Sinne ne kuolee kylmyyteen ja nälkään :)))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe