Laukannosto

Help4

Voisko joku selittää/kertoa, miten laukkanostetaan? mm. mitä pohkeita käytetään?

60

33063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vampire.child

      No esim. jos nostat OIKEANLAUKAN, laitat vasemman jalan koukkuun (jalkapohja osoittaa hevosen peräpäähän päin) ja napautat oikealla pohkeella hevosen kylkeen.
      Ja jos nostat VASEMMANLAUKAN teet sen toisin päin. Eli laitat oikean jalan koukkuun ja napautat vasemmalla jalalla hevosta kylkeen.

      • mietin...

        samoja että mites ne ohjat sitte pitää olla? et pitääks toinen olla tiukemmal ku toinen?


      • lola2006
        mietin... kirjoitti:

        samoja että mites ne ohjat sitte pitää olla? et pitääks toinen olla tiukemmal ku toinen?

        ohjat pitää vaan olla molemmat tasasesti lyhyet =) mutt jos haluaa et heppa laukkaa/kulkee "koossa" toinen ohja pitäis ottaa vähän "vastaan" eli olla vähän tiukemmalla,olikohan ulko-ohja... :D mut tuskin sun tota kannattaa miettiä, kunhan vaan pidät tasasen ohjastuntuman =))


      • Motaty
        mietin... kirjoitti:

        samoja että mites ne ohjat sitte pitää olla? et pitääks toinen olla tiukemmal ku toinen?

        Ohjien pitää olla tunnulla. Eli et kisko vaat tunnet hevosen suun ohjien kautta


      • laukka apuri

        Lueskelin näitä viestejä ja yksi juttu jäi minusta monelta puuttumaan ohjeistaan. Siirrä oma sisälonkka eteenpäin! Se on mielestäni ehkä tärkein juttu laikannostossa puolipidätteen jälkeen tärkein juttu. Silloin ei edestarvitse siirtää ulkojalkaa taakse, siirtää vaan vähän sisäjalkaa kohti heoan kainaloo ja painaa molemmilla pohkeilla. Aloittelijan on ihan hyvä siirtää sitä ulkojalkaa taaksepöin koska silloin sisälonkka siirtyy automaattisesti eteen ja heppa ymmärtää avun oikein, mutta kun oppii kehonhallintaa osaa siirtää lonkan eteen itsekkin :) tsemppii!!!


      • laukka apuri

        Lueskelin näitä viestejä ja yksi juttu jäi minusta monelta puuttumaan ohjeistaan. Siirrä oma sisälonkka eteenpäin! Se on mielestäni ehkä tärkein juttu laikannostossa puolipidätteen jälkeen tärkein juttu. Silloin ei edestarvitse siirtää ulkojalkaa taakse, siirtää vaan vähän sisäjalkaa kohti heoan kainaloo ja painaa molemmilla pohkeilla. Aloittelijan on ihan hyvä siirtää sitä ulkojalkaa taaksepöin koska silloin sisälonkka siirtyy automaattisesti eteen ja heppa ymmärtää avun oikein, mutta kun oppii kehonhallintaa osaa siirtää lonkan eteen itsekkin :) tsemppii!!!


      • 5vuottaratsastanu
        laukka apuri kirjoitti:

        Lueskelin näitä viestejä ja yksi juttu jäi minusta monelta puuttumaan ohjeistaan. Siirrä oma sisälonkka eteenpäin! Se on mielestäni ehkä tärkein juttu laikannostossa puolipidätteen jälkeen tärkein juttu. Silloin ei edestarvitse siirtää ulkojalkaa taakse, siirtää vaan vähän sisäjalkaa kohti heoan kainaloo ja painaa molemmilla pohkeilla. Aloittelijan on ihan hyvä siirtää sitä ulkojalkaa taaksepöin koska silloin sisälonkka siirtyy automaattisesti eteen ja heppa ymmärtää avun oikein, mutta kun oppii kehonhallintaa osaa siirtää lonkan eteen itsekkin :) tsemppii!!!

        Meidän tallilla painotetaan juuri siihen että "sisäpohje eteen ja ulkopohje taakse" mutta tota ulkopohjetta ei laiteta taaksepäin vaan pysyy omalla paikallaan


    • lola2006

      sisäpohje eteenpäin ja ulkopohje vähän taakseppäin ja paina pohkeita niin eiköhän heppa lähden laukkaamaan ;)

    • lola2006

      mielestäni jalka ei saisi mennä koukkuun!! jalka pitää olla "pitkänä" kun laukataan!

      • Motaty

        Jalka ei saa mennä koukkuun vaan olla rento ja pitkänä. En tarkoita että otat jalat pois jalustimista ja suoristat ne vaan anna olla rennot ja jalat vähän auki että tietää minne ollaan menossa. Muista Katse antaa ensimmäisen merkin minne olet menossa


      • ja

        varpaat ei saa osottaa maahan se heikentää pohjeapujen vaikutusta ja aina sisä ohjalla tuntuma!!!!


      • Alinas_

        Itseasiassa laukannostossa sisäohjan pitäisi olla löysänä. Ulko-ohja taas tukee hevosta. Jos pidättää sisäohjalla, ei hevonen pääse "levittämään " lapaansa, mutta jos sisäohja on hieman löysänä, pystyy hevonen nostamaan laukan helpommin. Noston jälkeen tietenkin hyvä tasainen tuntuma molemmilla käsillä.


    • Maalaisponi

      Laukannosto alkaa puolipidätteestä, jolloin hevonen ei rynnistä eteenpäin ravissa kun käytät pohjetta. Ulkopohje siirtyy taakse, ihan normaalisti, ei mitään koukistuksia. Ulkopohkeen puristusta pitää välttää, ettei heppa luule sen tarkoittavan väistöä, kyse on ainoastaan merkinannosta.Sisäpohje edessä, kantapää alhaalla(että paino varmasti laukansuuntaan)nostaa laukan ja samalla täytyy myödätä sisäohjasta. Hevonen oikeasti nousee laukkaan, sillä se polkee sisätakajalan syvälle mahan alle ja samalla etuosa hivenen nousee. Jos ratsastaja nojaa eteen tai vetää sisäohjasta ei hevonen pääse laukkaan. Sisäohja on se joka lopettaa laukan eli laukassa kannattaa jarruttaa enemmän ulko-ohjalla ellei halua raviin.

      • vampire.child

        No kun minä kävin joskus tunneilla, niin minulle opetettiin että se ulkopohje laitetaan vähän koukkuun ja taakse. No mutta kuitenkin.


      • hippula

        Juu, maalaisponi on sanoisinko... eniten oikeassa. Mielellään vielä asetus hiukan sisään. :) Ja aluksi on ihan hyvä koukistaa jalkaa, sillä aloittelijoilla painon jakaminen ja apujen selkeys ei ole vielä parasta mahdollista luokkaa. Mutta edetessä jalan koukistus ja jopa siirtäminen vähääkään jätetään pois, vai oletteko nähneet Kyran joskus huitovan menemään ulkojalka koukussa?


    • Puuppa75

      Ihan ensimmäiseksi puolipidäte valmistaa hevosen laukannostoon. Hevoselle pitää siis tavallaan kertoa että olet tekemässä jotain ettet vaan yhtäkkiä roiskaise laukka-apuja. Valmisteltuasi hevosen laukannostoon asetat hevosen sinne suuntaan kumman laukan haluat nostaa. Eli vasen laukka -> asetus vasemmalle. Asetuksessa hevosen pää asetetaan niskasta (ei kaulasta) sisäohjalla niin, että ratsastaja näkee hevosen silmäkulman ja sierainkaaren. Ulkopohjetta siirretään hieman taaksepäin ja sisäpohje aavistuksen eteenpäin. Sisäpohkeella nostat laukan. Muista myödätä etenkin sisäohjalla ja istunnalla heti kun laukka nousee.

    • Motaty

      Laukannostossa on helpointa aloittaa tasaisella ja riittävän hiljaisella harjoitusravilla. Lähde liikettämään alakroppaasi siten miten hevonen laukkaa ( ees , taas, ees , taas) ja kädet mukaan. Pohkeilla myös pientä ees taas liikettä

    • Motaty

      Puuppa on oikeassa. Áseta ensin ja nosta sitten sisäpohkeella. Jos vauhti on liian kova tee puolipidäte, mutta anna silti käsien liikkua hevosen pään liikkeen mukaan.

    • ridaaja

      Oon 5v. Ratsastanut jo, niin tämä on oikea tieto: laita sisäpohje eteen ja ulkopohje taaksepäin, sitten pamautat pohkeet kylkiin ja maiskutat. Helppo juttu!

      • ..Jaahas..

        "sitten pamautat pohkeet kylkiin.."

        ridaaja; Ai oot ratsastanu 5-vuotta ja tyylii potkit sitä hevosta kylkiin jaloillas? Hehhe taas! Hevostietämys huipussaan :''''''')
        Laukannosto oikeaoppisesti: puolipidäte, sitten sisäpohje hieman eteen, ja ulkopohje taakse, ja ANNETAAN POHKEITA (=painetaan pohkeella hevosen kylkeä) eikä pamauteta niitä/potkita! Ja jos tarvitsee tai haluaa, ni maiskuttelee vähän.


      • Eräs vain.....
        ..Jaahas.. kirjoitti:

        "sitten pamautat pohkeet kylkiin.."

        ridaaja; Ai oot ratsastanu 5-vuotta ja tyylii potkit sitä hevosta kylkiin jaloillas? Hehhe taas! Hevostietämys huipussaan :''''''')
        Laukannosto oikeaoppisesti: puolipidäte, sitten sisäpohje hieman eteen, ja ulkopohje taakse, ja ANNETAAN POHKEITA (=painetaan pohkeella hevosen kylkeä) eikä pamauteta niitä/potkita! Ja jos tarvitsee tai haluaa, ni maiskuttelee vähän.

        Nimimerkille ..Jaahas..: Eipä muuten saisi siirtää ulkopohjetta taaksepäin, nykykäsityksen mukaan! *Pilkunviilausta, kun kyse kouluratsastuksesta*


    • erikois tietäjä

      näin valmistelet laukan noston: eli menet tasaista ravia/käyntiä ja asetat hepan päätä sisään päin ja teet pienen puolipidätyksen ja lopuksi nostat suunnan mukaisen laukan suunnan mukaisilla pohkeilla.

    • laukkaexpertti

      no oikea laukka: sisäpohje satulavyön eteen ja ulkopohje vyön taakse. sit PAM ja maiskauta raippa lavoille tarvittaessa. Noin se laukka nousee helposti 8)

      • rotuponi

        mulle opetettiin että puolpidäte ja sisäpohje nostaa laukan ja pitää laukan yllä


      • silujou

        Pohkeita ei PAMAUTETA hevosen kylkiin paitsi jos hevonen ei oikeasti tottele ja pitää saada tottelemaan. Puolipidäte on tärkeä!


    • laukka-apua kaipaava

      opin laukkaamaan joskus n. vuos sitten ja eilen harjoiteltiin ympyrällä laukkaamista. Mutta sitten jotenkin tuntui että taidot olisi kadonnut ja sähläsin jotain jne.. ja sitten opettaja käski laittaa ulkopohkeen taaksepäin, ja kun ei onnistunut niin opettaja tuli näyttämään, mutta silloin se siirsikin mun SISÄjalkaa taaksepäin.. ?? eli häh ..?

    • Maire Koski

      No mun mieles se on niiko et ulkojalka eteen ja sisä pohje taakke mut en oo varma

      • Huoh teitä!

        Jos laitat sisä jalan taakse hevonen nostaa väärän laukan! Sisä jalkaa EI siirretä eteenpäin koska tämä häiritsee hevosen jalan liikkumista.


    • Oikein opetettu.

      Ensin otetaan hyvä tuntuma ja sitten asetus sisään päin ja puolipidäte. Ulko jalka laitetaan taakse ja PURISTETAAN hevosta ''ripeästi''. Pidä asetettuna sisään päin ja jaloilla PIENTÄ laukan tahtista puristelua. Alavatsa pidetään jäykkänä ja myödätään ylävartalolla sekä käsillä. Purista sisä jalkaa hieman ja kulmaan tullessa enemmän että hevonen taipuu kulmaan. Jos hevonen ei lähde laukkaamaan kokeile puristaa kovempaa, jos se ei siltikään lähde niin potkaise (Ei liian kovaa). Jos ei tapahtunut mitään niin voit käyttää raippaa tai/ja ääniapuja. Jos haluat nostaa laukan käynnistä ja hevonen lähtee ravaamaan eikä laukkaa niin ota käyntiin ja yritä uudestaan. Kehu jos onnistuit nostamaan laukan käynnistä. =)) Itse olen ratsastanut n.7-6 vuotta, omistan 2 ex-ravuria joille olen JOUTUNUT OPETTAMAAN LAUKAN NOSTON ja ratsastan tallilla este-tunnilla tallin vaikeimmilla hevosilla JA olen pitänyt tunteja.

    • Julia^^^^

      Ei mitään jalan koukistuksia. Yksinkertaistettuna: Ohjat tuntumalla, puolipidäte, aavistuksen verran sisäpohje edenpänä, ulkopohje aavistuksen taaempana.

    • Pulassa oleva..

      Hevoseni osaa laukata vasempaa laukkaa, mutta en saa sitä mitenkään laukkaamaan oikeaa laukkaa. Tai sitten en vain osaa. Hevoseni on lämppäri ruuna ja iältään 8-vuotta. Miten saisin sen oppimaan oikean laukan?
      Vasemman laukan avuissa minun pitää enään vähän siirtää jalkaa eteenpäin ja painaa hiukan, mutta kun annan oikean laukan avut niin hevoseni nostaa vasemman laukan ja sitten kun yritän uudestaan niin se nostaa jälleen sen vasemman laukan..

    • Toivottavastiautan;)

      Eiköhän hevosesi osaa kuitenkin laukata oikeaa laukkaa? Vasen on kyllä monille helpompi. Olisiko sinulla mahdollisuutta juoksuttaa hepoasi? Ympyrälle vasempaan kierrokseen niin pitäisi toimia!:))

    • se hyyppä

      kiitos! nyt mäkin osaan laukata!!!!!!
      kiiz tooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooosi paljon!

    • helppp...

      mulla ois vähän kysyttävää...mä pompin laukassa ihan kivasti niin miten sitä pomppimista vois vähentää?mulle ainakin on sanottu että kuvittele painavas 200kg nii se auttaa siihen että ei pompi liikaa(?)

      • corea

        Jos osaat harjoitusravissa istunnan jo, laukkaamisen ei pitäisi olla vaikeaa. Eli siis ohjat suht kireällä. Katso youtubesta joku video laukan myötäilystä. :)


    • Moii :)

      kannattaa nojata jonkun verran taakse päin ja istu tukevasti satulassa ja kantapäät hyvin alhaalla.. :)

    • emmäävaaaan

      siis mitä eroa on oikeassa ja vasemmassa laukassa?

    • Jorlaaja

      No siis täähän ei oo virallinen laukannosto mut imaset ja napauta raipalla. Sit kun laukka alkaa niin kopsuttele reippaasti pohkeilla et laukka pysyy yllä.

    • isolaukka

      helppp.../// Itse olen huomannut, että mitä pidempi/korkeampi askel hevosella on, sitä helpommin selässä hölskyy kuin perunasäkki. Että se riippuu myös ihan hevosestakin. Hengitä syvään, nojaa taakse, kuvittele että painat paljon tai että liimaudut satulaan, myötää hevosen liikkeitä. Älä kuitenkaan heijaa kroppaasi eestaas, (niinkuin joku aikaisemmin neuvoi)koska se saa hevosen ymmälleen ja heikentää pohkeiden vaikutusta. :)25

    • elluska111

      mäki etin sitä aijon itte mennä ellun tallille ratsastaan mut tiesittekö et elluntallin nimi on vahettu se oli nytte joku valkovuokon talli tai joku vastaava

    • Helppoa

      Mulla on ollut vaikeuksia oikeassa laukassa mutta sitten kun juoksutin vähäsen hevostani irtona kentällä niin kyllä se sen siitä oppi. :)

    • arvailijaponi

      Eri hevoset on opetettu laukkaamaan eri avuilla. Ihan opettajasta ja omistajasta kiinni, muttei huikeita eroja ole. Jotkut hevoset ei lähde ilman äänimerkkiä (maiskutus) ja joillekkin riittää pelkkä pieni pohje. Jotkut saattavat lähteä laukkaan normaalista pohkeiden antamisesta (jalat samalla kohdalla) ja äänimerkistä. (Esim. hop, laukka, tai maiskutus) Mutta yleensä annetaan puolipidäte, ja pohkeita (sisäpohjetta aavistuksen verran eteen, ulkopohjetta aavistuksen verran taakse, ulkopohjetta ei välttämättä edes tarvitse siirtää.) Ulko-ohjan tuki, istutaan tiiviisti ja voidaan maiskuttaa laukan ylläpitämiseksi. Kulmissa asetetaan (silmäkulma ja sierainkaari näkyy). Laukkaa nostaessa on aina tärkeää istua harjotusravissa, eli peppu kiinni satulassa. (Joillain hevosilla on niin pompottava ravi, että täytyy vain opetella pysymään siellä) Myös pieniä kannuksia (pikkuinen tappi) voi käyttää apuna.

    • Laukannosto

      Laukka nostetaan ravista näin:
      Ensin komenna hevonen raviin. Ravi ei saa olla liian ''nopea'' eikä liian hidaskaan. Sitten laita sisäpohje eteen ja ulkopohje taakse. Samalla tee puolipidäte ja istu alas ravissa. Jos heppa ei lähde, napauta raipalla. Olen 12 vuotias, mutta vastasin kuitenkin silti.

    • APUA? :)

      Nii muuten aattelin viel kysästä etku meil oli viikkosit ekat laukkaharjotukset ja mul meni ihan surkeesti! unohdin kumpi jalka menee minne ja unohin tehä puolipidätteen ja jalat heiluu missä sattuu ku me mennää käynnistlaukkaan ja mun hevonen lähtee vaa ravii???? APUA! kiitti jos autatte ;)) ja onks puolipidäte tosiiiii tärkee laukannostossa?

      • pekonipolle

        no onse aika tärkee.. mut kyl opit :D mut ite en käytä niit puolipidätteit oikeestaa ollenkaa mut muista kattoo eteenpäin,olla ryhdikkäänä ja anna selvät avut! Ja jos nostatte ravissa ni istu aluks satulaan jne :D


    • pekonipolle

      mun mielestä ei kannata siirtää sisemmäsitä jalkaa eteenpäin, koska se saattaa mennä liian eteen ja heppa ei lopulta oikein tunne sitä..näin mulle joskus sanottiin ja nykyään vain siirrän ulomman jalan taaksepäin ja sisemmän jalan pidän paikallaan ja sillä pamautan :D mut älä nojaa eteenpäin vaan oo suorana ryhdikkäästi :D

    • Amatööri

      voisko joku sanoo mulle ku en tiiä et millee tehää ohjat pidetää?oon tänää menos ratsastaa kurssille ja mua on aina talutettu ponin kanssa mut nyt mä saan varmaa itte ratsastaa nii kertokaa mul vähä asioita jota ois hyvä tietää ;D

      • corea

        Ohjia pidetään kyynärpäät kiinni vartalossa, kädet aika lähellä toisiaan, nyrkki pystyssä. Peukalo painetaan koko nyrkin päälle. Ohja tuleemolemmissa käsissä pikkusormen ja nimettömän välistä. Anteeksi jos ohjeet vaikuttavat epäselviltä, mutta kyllä sinua varmaan siellä neuvotaan kunhan kysyt. ;)


    • corea

      sisäjalka hieman (3-6cm) eteen, ulkojalka taakse ihan reilusti ja painat pohkeilla. Tarvittaessa käytät raippaa tehostamaan, mutta muista raipankäytössä aina pieni näpäys vain. Nostathan laukan harjoitusravista? Se on helpompaa. Kaikista helpointa sinulla on, jos osaat harjoitusravissa istunnan hyvin. Tämänhetkinen hoitoheppani on tosin niin vauhdikas, että meinaa aina lähteä harjoitusravista laukkaan, vaikka en edes kannustaisi. xD

    • yessire

      Todella hyviä neuvoja olen saanut, mutta yksi asia jäi vaivaamaan. Ensimmäisissä viesteissä "Maalaisponi" kirjoitti että ulkopohkeen puristusta pitäisi välttää. Muiden viesteissä taas neuvottiin painamaan ulkopohjetta..?

    • Laukkaapaukkaa

      Laukannosto:

      Aloitat tekemällä puolipidätteen eli puristat ohjia nyrkeissäsi. Siirrä sisäpohje satulavyön eteen eli luonnollisesti edemmäs kuin normaalisti, ja ulkopohje vähän satulavyön taakse ja sitten puristat.

      Muista ettet pidä satulan etukaaresta kiinni, silloin ei mikään heppa laukkaa, koska laukassa kun etujalat osuvat maahan hevosen pää liikku eteenpäin, joten sinun pitää laittaa kätesi "mukaan laukkaan" eli myötäilet sopivasti ja istut rennosti satulassa.

      Hyvää hiljaa tulee :)

    • Ei mitään tärkeää :)

      Mielestäni laukannoston jälkeen pohkeet saa siirtää tavallisesti ja rennoksi sekä antaa pieniä ns. "merkkejä" koputtemalla hepan kylkiä, että se laukka kanssa säilyy, eikä muuntaudu yhtäkkiä "issikkaraviksi".

      Useimmilla kun nostavat laukan, unohtavat itse ohjata sitä hevosta, (Esim. Pääty-ympyrällä). Varsinkin jos on vireä hevonen joka menee jo melkeimpä kiitolaukkaa, ja jos laukkaat juuri sillä hevosella pääty-ympyrässä, ympyrä saattaa muuntautua yhtäkkiä olemattomaksi "intiaanien piiritys ympyräksi". Itselleni on kerran aloittelijana käynyt sellainen moka, kun yritti vain sitten pysyä siellä selässä eikä niinkään ohjata. Kaikillahan meillä on ollut ne aloittelija tunnit :D

      • Heppahöperöö

        Olet kyllä oikeassa. Laukannoston jälkeen pohkeet saavat siirtää takaisin oikeille paikoille, jolloin laukka säilyy.


    • heppatyttö

      Miten voi nostaa laukan käynnistä? Tarvisin tätä tietoo tosi paljon(::

    • Samat avut kuin ravistakin nostaessa, mutta usein joutuu pohkeita ja istuntaa käyttämään voimakkaammin. Ja jos nostaa laukan suoraan pysähdyksistä tai peruutuksesta, niin edelleen samat avut. Edellyttäen, että hevonen on opetettu nostamaan laukka käynnistä, pysähdyksistä tai peruutuksesta. Muuten ei välttämättä laukka nouse vaikka avut sinänsä olisivatkin oikein. Joiltakin onnistuu ilman sen kummempaa opettamistakin, mutta ei kaikilta.

      • Tavallinen ratsastaja

        Huoh, laukannostossa ei hevosta aseteta sisälle vaan ULOS. Jos asetat hevosta sisälle, lukitset hevosen sisälavan, etu- ja takajalan, joiden pitäisi päästä työntymään mahdollisimman paljon eteen päin.

        Eli siis teet puolipidätteen, sisälonkka- ja pohje eteen, myötäät reilusti sisäohjasta ja pudät ulkoohjalla tuntuman. Myötäät laukassa hevosen pään liikettä. Muista, älä aseta hevosta sisälle kun olet nostamassa laukkaa!


        Tsemppiä treeneihin :)


    • mörrinkäinen

      Kuule, tavallinen ratsastaja, missä sinä oikein olet oppisi saanut? Kysyn siksi, että tiedän olla suosittelematta kyseistä paikkaa.

      Jos hevosen asettaa laukannostossa ulospäin, se nostaa väärän laukan. Asetus on ulospäin vain jos tarkoitus on nostaa vastalaukka, mutta siinä tapauksessa sisäpohje siirtyy taakse eikä eteen, ja ulkopohje vastaavasti eteen. Jos asetus pyytää vastalaukkaa ja pohjeavut sisäjalan laukkaa kuten noissa sinun ohjeissasi, avut ovat ristiriitaiset eikä hevonen edes ymmärrä mitä siltä pyydetään, paitsi siinä tapauksesa, että se on alunperinkin koulutettu väärin. Normaalissa laukannostossa ulko-ohja tukee, se on totta, mutta asetus on silti sisäänpäin.

      Suosittelen ratsastuksenopettajan pikaista vaihtamista ammattitaitoiseen valmentajaan!

    • Suosittelisin

      Jos vasta opettelee laukkaamaan niin suosittelisin nostaa ilman jalustimia koska sitten opit sen ryhdin nopeammin. :)

    • Anonyymi

      Moi oon 11.v tyttö ja haluisin tietää miten laukka nostetaan. En varmaan vielä pääse laukkaamaan mutta on varmaa ihan hyvä tietää etukäteen. Eli toi onks siinä joku että pitää puristaa kantapäillä jotenki erilaisesti, ja milleen ohjia pidetään? Oon harrastanu 8kk niin en varmaa viel pääse laukkaamaan mutta tänä kesänä meen leirille missä ratsastetaan ilman satulaa, vikelletään, hypitään esteitä oman taitotason mukaan ja niin edelleen. Toivon pikaisia vastauksia mutta lueskelen vielä muiden kommentteja!😊

      • Anonyymi

        Nii ja millon mää voisin alkaa laukkaamaan suurinpiirtein? Opettaja sanoi että pitää katsoa koska pääsen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2759
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      360
      2614
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2190
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1788
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1773
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1764
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      139
      1678
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1432
    Aihe