Morjens!
Kertokaa viisaammat äkkiä kuinka minun kannattaisi toimia. Olen perustamassa toiminimeä ja aloittamassa yritystoiminnan tuotapikaa, ja joudun hankkimaan pakettiauton. Kumman nimiin se olisi järkevää laittaa, omiin vai firman?
Mahdollisesti sille autolle tulee yksityiskäyttöäkin, mutta pääosin firman ajoa suurin osa, näin uskon. Entäs jos joskus lopetan firman, niin onko vaikeaa muljauttaa auto silloin itselleni? Firman lopetus ei tule olemaan todennäköinen, mutta kukapa sitä tulevaisuudesta tietää.
Auto firmalle vai itselle?
9
2066
Vastaukset
- !!!
Ota auto firman nimiin, saat vähentää kaikki auton kulut kirjanpidossa alveineen päivineen. Jos tulee yksityisajoja, pidä ajopäiväkirjaa, jolloin tilinpäätöksessä oikaistaan kuluja ja arvonlisäveroa tämän yksityiskäytön verran.
Jos joskus lopetat yrityksen, autolle teetetään hinta-arvio, jolla se kirjataan yksityisotoksi. Auton luovutushinnasta maksetaan arvonlisävero, koska auton kuluista on saanut vähentää arvonlisäveron. Auto menee yksityisotoksi, mikä saattaa vaikuttaa veroihin, jos on isosta summasta kyse. - kilos
Itse laittasin yritykselle,koska näin ollen saisi yrityksen kuluihin kaikki autosta koituvat menot. Jos pakettiauto on alv vähennyskelpoinen saa yritys myös nämä alvit. Sitten on vielä poistot jotka yritys voi tilinpäätöksessä hyödyntää.
- Tarkkana
Osta itselle lisäksi joku pienihintainen auto, jota käytät yksityisajoihin. Silloin firman ja omat autokulut ei mene sekaisin, eikä tule ongelmia tulkintojen kanssa.
- Minä vaan
omiin nimiin, koska silloin voi kirjoittaa matkalaskua joka kilometristä 0,42 euroa verottomana itselle. Monesti tästä km-korvauksesta jää auton kulujen ja lyhennystenkin jälkeen vielä rahaa, riippuen toki ajojen määrästä!?
Sekin täytyy ottaa huomiioon, että nämä km-korvaukset pienentävät tulostasi, jolloin veroja ei tarvitse maksaa niin paljoa. Toki tulos pienenee myös firmalle ostettaessa, mutta kulu jaksotetaan usealle vuodelle ja tuo km-korvaus pienentää sitä helposti enemmän.
Tosi tarkkaan kannattaa räknätä miten kannattaa tehdä, jos ajoja vain vähän, niin silloin taitaapi tulla firman nimiin kannattavammaksi.
Jos päädyt ostamaan auton firmalle, niin jos meinaat omia ajoja sillä ajella, niin arvonlisäveropalautuksesta on turha unelmoida!- Mutta huomioi...
..että jos firman ajoja on yli puolet auton ajoista niin auto on pakko laittaa firman nimiin. Tämä ei tunnu olevan kaikille selvää, mutta näin se verottajan tulkinta menee.
- teitä
ehdottamasti paku firman nimiin!!!
kaikki kulut firmalle ja ALVit pois...
ja niistä yksityisajoista sen verran että ketä kiinnostaa jos ajat sillä PAKULLA omia ajoja?
KYLLÄ, EI KETÄÄN!!!
NYT JÄRKEÄ PÄÄHÄN- yritttäjä
ajaa omat työmatkansa n.100km/päivä tällä firmanpakulla ja saa siitä omat työmatkakilometrit verottajalta (n.2000e/vuosi) ja minä ajan muut ajot firman piikkiin? Onnistuuko? :)
- suomalaiset
yritttäjä kirjoitti:
ajaa omat työmatkansa n.100km/päivä tällä firmanpakulla ja saa siitä omat työmatkakilometrit verottajalta (n.2000e/vuosi) ja minä ajan muut ajot firman piikkiin? Onnistuuko? :)
suomalaiset ovat kateellista kansaa. Usko tai älä, mutta pikkusieluiset ihmiset käräyttävät sinut puuhastelustasi aivan varmasti.
Ja juuri ajatustesi takia Suomessa on todella tiukka kontrolli yritysautoilun ja yksityisautoilun suhteen. Jos auto on firman piikissä, eikä virallista työsuhde-etuutta ole, joudut kiinni.
Tuttavani ajoi yhden ainoan kerran 300 metriä ei-työmatka-ajoa ja hänet ilmiannettiin. Eli yrityksen autolla et saa edes kotimatkallasi pysähtyä ruokakauppaan jne. Saatikka, että vaimosi voisi hyödyntää autoa. - Ei ihan näinkään
suomalaiset kirjoitti:
suomalaiset ovat kateellista kansaa. Usko tai älä, mutta pikkusieluiset ihmiset käräyttävät sinut puuhastelustasi aivan varmasti.
Ja juuri ajatustesi takia Suomessa on todella tiukka kontrolli yritysautoilun ja yksityisautoilun suhteen. Jos auto on firman piikissä, eikä virallista työsuhde-etuutta ole, joudut kiinni.
Tuttavani ajoi yhden ainoan kerran 300 metriä ei-työmatka-ajoa ja hänet ilmiannettiin. Eli yrityksen autolla et saa edes kotimatkallasi pysähtyä ruokakauppaan jne. Saatikka, että vaimosi voisi hyödyntää autoa.Kyllä ruokakaupassa saa todellakin käydä matkalla, koska yrittäjällä on oikeus ruokailuun, jos siihen ei ole mahdollisuutta toimipaikassa. Vaimo ei kylläkään voi sitä hyödyntää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849