Otsalohkoepilepsia ja unissatouhuaminen

unissakävelijä

Osaisiko joku kertoa minulle tuonnimisestä epilepsiasta, miten oireilee, miten hoidetaan jne?

Olen menossa lääkäriin, koska olen alkanut touhuilla ja huutaa unissani. Kuulin, että tempaukseni voisivat johtua otsalohkoepilepsiasta. Miten se todetaan?

8

6000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarjasusanna

      pääset uni EEG tutkimukseen

      kohtausten laadusta voidaan päätellä sitä,mistä aivolohkosta on kyse - siellä otsalohkossa on kuulemma minunkin päävikani

    • Telle

      minulla on; ensin se luokiteltiin G40.12, viimeisen gm-kohtauksen jälkeen luokitus muuttui G40.9:ksi.

      Olen kuitenkin oireillut samoin kuin sinä; huutanut unissani ja käynyt mutkia keittiössä ja työhuoneessa, tietämättä, mitä sieltä haen. Mieheni on herätellyt minua pleästyksissään...

      • unissakävelijä

        Mitäs jos nämä minun unihässäkät todetaan epilepsiaksi, niin tuleeko heti ajokielto? "Normaali" epilepsiaanhan vissiin vaaditaan vähintään vuoden kohtaukseton aika, ennenkuin saa taas ajella.

        Entä kuulostaako tutulta se, että herää, eikä voi pitkään hetkeen käsittää, missä on? Minulla on näitä tällaisiakin yhä useammin. Milloin luulen olevani vanhempieni luona, milloin mökillä, milloin kaverillani, enkä ihan heti hoksaa, että omassa sängyssänihän minä olen.


      • Telle
        unissakävelijä kirjoitti:

        Mitäs jos nämä minun unihässäkät todetaan epilepsiaksi, niin tuleeko heti ajokielto? "Normaali" epilepsiaanhan vissiin vaaditaan vähintään vuoden kohtaukseton aika, ennenkuin saa taas ajella.

        Entä kuulostaako tutulta se, että herää, eikä voi pitkään hetkeen käsittää, missä on? Minulla on näitä tällaisiakin yhä useammin. Milloin luulen olevani vanhempieni luona, milloin mökillä, milloin kaverillani, enkä ihan heti hoksaa, että omassa sängyssänihän minä olen.

        kahden ensimmäisen GM-kohtauksen jälkeen 3 kk:n ajokiellon, kolmannen jälkeen vuoden sellaisen, nejännen ja viidennnen jälkeen korotuksia ei tullut, ainakaan vielä...

        Kyllä joskus luulen olevani jossakin muualla kuin omassa vuoteessani kultani vieressä! Joskus mielikuva on erittäin voimakas: kerran olin ruvennut huutamaan miehelleni (heräämisvaiheessa), että oikaise tuo taulu, miksi se yleensä on tuossa...Eihän siinä paikkaa seinää mitään taulua ole, muistelin mummolaani. Olin kuitenkin ollut ihan silmät auki ja muutoin järkevän tuntuinen. Toisaalta olen aina nähnyt eityisen eläviä unia...

        Siihen, että onko tällä kaikella mitään tekemistä epilepsian kanssa, en osaa sanoa yhtään mitään. Pisti vain silmääni tuo kuvauksesi, joka muistutti niin omia kokemuksiani.

        Ehkäpä se selviää sillä, että käyt neurologin juttusilla. Älä nyt ainakaan ajokiellon takia asiaa lykkää ;)))


      • unissakävelijä
        Telle kirjoitti:

        kahden ensimmäisen GM-kohtauksen jälkeen 3 kk:n ajokiellon, kolmannen jälkeen vuoden sellaisen, nejännen ja viidennnen jälkeen korotuksia ei tullut, ainakaan vielä...

        Kyllä joskus luulen olevani jossakin muualla kuin omassa vuoteessani kultani vieressä! Joskus mielikuva on erittäin voimakas: kerran olin ruvennut huutamaan miehelleni (heräämisvaiheessa), että oikaise tuo taulu, miksi se yleensä on tuossa...Eihän siinä paikkaa seinää mitään taulua ole, muistelin mummolaani. Olin kuitenkin ollut ihan silmät auki ja muutoin järkevän tuntuinen. Toisaalta olen aina nähnyt eityisen eläviä unia...

        Siihen, että onko tällä kaikella mitään tekemistä epilepsian kanssa, en osaa sanoa yhtään mitään. Pisti vain silmääni tuo kuvauksesi, joka muistutti niin omia kokemuksiani.

        Ehkäpä se selviää sillä, että käyt neurologin juttusilla. Älä nyt ainakaan ajokiellon takia asiaa lykkää ;)))

        En lykkää ajokiellon takia, vaikka hirvittää kyllä, miten mahdollisen ajokiellon saatuani pärjään, kun tarvin autoani ihan koko aika, ihan alkaen kaupassakäymisestä asti.

        No ei nyt maalata vielä piruja seinille. Tutkitaan ensin ja murehditan sitten :)


    • SilmätaukiElämässä

      Minulla ollut epilepsia 7 vuotta, sitä ennen liikenneonnettomuudessa otsalohkovamma eli kait se sitten on otsol.epilepsia.. Yöllisiä "unensekaisia" kohtauksia usein stressin seurauksena . Niistä tulee tokkurainen olo pariks päiväks. Mut sitte helpottaa.
      Ilman ajokorttia oon elänyt. Kuljen miehen kyydillä, kävellen, bussilla ja joskus taksilla (sanon aina et mulla menee oman auton bensa-, ym. huoltokulujen rahat taksiin)..
      Elämä on. Välillä v.tuttaa, mut eteenpäin! Pitää muistaa nukkua ja syödä terveellisesti ja OTTAA RENNOSTI ni olo parempi.

    • Minäepileptikko

      Minulla on epilepsia. Touhuun unissani ja tavarat löytyy aamulla eri paikoista, joihin illalla jätin ne. Arvotavaraa katosi. Tajusin yöllä itse tehneeni jotain, jonka aikana kadotin kaikki arvotavarani. En löytänyt niitä mistään. Päästin ulkopuolisia asuntooni. He vierailivat ylelliseen aikaan eikä kysyessäni kukaan kertonut minulle mitään, mutta silmät auki nukkuessa kävellessäni paloja kasvokuvista jäi mieleeni ja tiesin ja muistin puheita. Nyt vasta tiedän että tämä johtuu epilepsiasta. En saa tätä hallintaan mutta turva-aukko auttaa, etten lähde lenkille yöpuvussa. Suosittelen kaikille.

    • Hyväksihavaittu

      Turvalukko auttaa unissa kävelijää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe