2001 ja uudemmista autoista luetaan pakokaasuanalyysin lisäksi ns. OBD-muisti, mihin on tallettunut (= viime nollauksesta lähtien ilmaantuneita) mahdollisia pitoisuuksien ylityksiä.
Eikö auton mahdollisen 'saasteellisuuden' toteamiseksi muka riittäisi joko OBD-muistin lukeminen tai pakokaasyanalyysi, koska nuo liittyvät samaan asiaan - nyt vaaditaan molemmat ja molemmista rahastetaan erikseen...??
OBD & pakokaasuanalyysi
16
10504
Vastaukset
- The mousetrap
On tosiaan ihme ettei riitä, että auton päästöt on kunnossa katsastushetkellä tai siitä on asianmukainen todistus.
Lisäksi vaaditaan OBD-muistin luku, josta veloitetaan erikseen. Voihan OBD-todistuksenkin hommata, mutta eipä ole halpa sekään.
Jos päästöt eivät ole rajoissa, niin eihän se mene katsastuksesta läpi päästöjen osalta.
Toisaalta jos on ollut joku hetkellinen häiriö josta on tallentunut muistiin tieto, niin korjauksena on vikamuistin nollaus, 20 euroa kiitos. Ja tietysti joutuu käyttämään autoa uudelleen näytillä, kun ei mennyt läpi.
Surkuhupaisaa on se, että autot joissa on parhaimmat pakokaasunpuhdistusjärjestelmät, ovat tiukimman syynin alla. Samaan aikaan liikenteessä on satojatuhansia autoja joissa ei ole edes katalysaattoria.
Onpahan tässä taas yksi direktiivi keksitty.- vitutus
niinpä... just ton takia ajelenkin 86 sierralla.
Ei tartte jännittää ennen pakokaasutestiä turhia... - ei puhettakaan
Kukaan, ei katsastusmies eikä autokorjaamo pysty sinulle sanomaan, millaiseen tekniseen tietoon ja mihin teknisten vaatimusten rikkomukseen tuo OBD-muistiin tullut merkintä perustuu. Sinun pitää vaan maksaa kiltisti uusi katalysaattori ja sama vikailmoitus esiintyy edelleen.
- aksavo
ei puhettakaan kirjoitti:
Kukaan, ei katsastusmies eikä autokorjaamo pysty sinulle sanomaan, millaiseen tekniseen tietoon ja mihin teknisten vaatimusten rikkomukseen tuo OBD-muistiin tullut merkintä perustuu. Sinun pitää vaan maksaa kiltisti uusi katalysaattori ja sama vikailmoitus esiintyy edelleen.
Katsastuksessa tutkitaan onko auto tieliikennelakien ja asetusten mukainen, joiden sisältö on määrätty EY-direktiivein. Se että EOBD:n vikamuisti on tyhjä on jo sinänsä tekninen vaatimus. Katsastuksessa ei suoriteta vianetsintää. Jos korjaamo ei kykene autoasi korjaamaan, niin kannattanee vaihtaa korjaamoa.
- aksavo
Ei ilman kuormitusta tehtävä pakoputkesta tehtävä pakokaasumittaus anna takeita siitä, että auton käytönakaiset pakokaasupäästöt ovat sen päästöluokitusten mukaiset.
Hetkelliset viat eivät muuten aiheuta hylkäystä OBD-testissä
>>>Surkuhupaisaa on se, että autot joissa on >>>parhaimmat pakokaasunpuhdistusjärjestelmät, >>>ovat tiukimman syynin alla. Samaan aikaan >>>liikenteessä on satojatuhansia autoja joissa ei >>>ole edes katalysaattoria.
Onhan se nyt selvää että tekniset vaatimukset kiristyvät ajan myötä. - taas..
aksavo kirjoitti:
Ei ilman kuormitusta tehtävä pakoputkesta tehtävä pakokaasumittaus anna takeita siitä, että auton käytönakaiset pakokaasupäästöt ovat sen päästöluokitusten mukaiset.
Hetkelliset viat eivät muuten aiheuta hylkäystä OBD-testissä
>>>Surkuhupaisaa on se, että autot joissa on >>>parhaimmat pakokaasunpuhdistusjärjestelmät, >>>ovat tiukimman syynin alla. Samaan aikaan >>>liikenteessä on satojatuhansia autoja joissa ei >>>ole edes katalysaattoria.
Onhan se nyt selvää että tekniset vaatimukset kiristyvät ajan myötä.vaatimusten kiristyminen tuottaa harmia ja rahanmenoa kuluttajille.
- The mousetrap
aksavo kirjoitti:
Ei ilman kuormitusta tehtävä pakoputkesta tehtävä pakokaasumittaus anna takeita siitä, että auton käytönakaiset pakokaasupäästöt ovat sen päästöluokitusten mukaiset.
Hetkelliset viat eivät muuten aiheuta hylkäystä OBD-testissä
>>>Surkuhupaisaa on se, että autot joissa on >>>parhaimmat pakokaasunpuhdistusjärjestelmät, >>>ovat tiukimman syynin alla. Samaan aikaan >>>liikenteessä on satojatuhansia autoja joissa ei >>>ole edes katalysaattoria.
Onhan se nyt selvää että tekniset vaatimukset kiristyvät ajan myötä.Milläs tavalla se OBD-mittaus antaa takeet siitä että käytönaikaiset pakokaasuvaatimukset täyttyvät?
Tuossa alempanahan juuri sanot että OBD-järjestelmä ei valvo pakokaasupäästöjä.
Mistäs siellä katsastuksessa tiedetään, mikä on hetkellinen vika? Käsittääkseni muistiin jää jälki mikäli häiriöitä on ollut.
Tottakai tekniset vaatimukset lisääntyvät, mutta missä menee raja rahastuksella?
Jos korjauksena on vikamuistin nollaus niin mikäs se vika oli? Sitä ei kukaan tiedä, mutta nollauksen jälkeen maailma pelastuu ja kaikki ovat onnellisia ja auton omistaja taas vähän köyhempi. - aksavo
The mousetrap kirjoitti:
Milläs tavalla se OBD-mittaus antaa takeet siitä että käytönaikaiset pakokaasuvaatimukset täyttyvät?
Tuossa alempanahan juuri sanot että OBD-järjestelmä ei valvo pakokaasupäästöjä.
Mistäs siellä katsastuksessa tiedetään, mikä on hetkellinen vika? Käsittääkseni muistiin jää jälki mikäli häiriöitä on ollut.
Tottakai tekniset vaatimukset lisääntyvät, mutta missä menee raja rahastuksella?
Jos korjauksena on vikamuistin nollaus niin mikäs se vika oli? Sitä ei kukaan tiedä, mutta nollauksen jälkeen maailma pelastuu ja kaikki ovat onnellisia ja auton omistaja taas vähän köyhempi."Milläs tavalla se OBD-mittaus antaa takeet siitä että käytönaikaiset pakokaasuvaatimukset täyttyvät?
Tuossa alempanahan juuri sanot että OBD-järjestelmä ei valvo pakokaasupäästöjä.
Mistäs siellä katsastuksessa tiedetään, mikä on hetkellinen vika? Käsittääkseni muistiin jää jälki mikäli häiriöitä on ollut.
Jos korjauksena on vikamuistin nollaus niin mikäs se vika oli? Sitä ei kukaan tiedä, mutta nollauksen jälkeen maailma pelastuu ja kaikki ovat onnellisia ja auton omistaja taas vähän köyhempi."
Ei anna täyttä varmuutta, mutta kuitenkin se kertoo, mikäli pakokaasupäästöihin vaikuttavia vikoja on tai on ollut.
Vikamuistiin tallentuvat jatkuvat ja hetkelliset vikakoodit erikseen, hetkellisistä ei välitetä.
Pelkkä nollaus ei riitä korjaukseksi. Mikäli vikamuisti nollataan, tulee autolla ajaa tiettty sykli, jotta kaikki OBD:n osatestit tulee suoritettua. Testerillä nähdään onko kaikki osatestit suoritettu. Mikäli kaikki osatestit on suoritettu ja pysyviä vikakoodeja ei ole on moottorinohjausjärjestelmä suurella todennäköisyydellä kunnossa. Tällähetkellä on tosin käytössä poikkeusmenettely, jonka nojalla auto voidaan hyväksyä, vaikka kaikkia osatestejä ei olisi suoritettu. - kalevika
ostin elekmasta vl 303 scannerin, jolla voi itse kuitata vikakoodit.
- aksavo
Ei EOBD mittaa moottorin pakokaasupäästöjen koostumusta. EOBD tarkkailee tiettyjen pakokaasupäästöihin vaikuttavien järjestelmien ja komponettien toimintaa, mutta ei mittaa pakoputkesta tulevia päästöjä.
Olisi tietysti kätevä jos EOBD järjestelmä olisi luotu sellaiseksi, että kaikki pakokaasupäästöihin mahdollisesti vaikuttavat viat sytyttäisivät MI-valon. Tällöin pelkka merkkivalon toiminnallisuuden/jatkuvan palamisen tarkastaminen riittäisi.- joo, niinhän
Se merkkivalo minun autossani palaa lähes aina. Toisin sanoen syttyy aina parinsadan kilometrin jälkeen, nollaamisen jälkeen. Korjaamo ei pysty muuta diagnoosia antamaan, kuin että kalaysaattori on rikki. ja minä en sitä usko. Päästöt olivat aivan puhtaat (ja leima tuli). En sano automerkkiä enkä kirjoita asiasta enempää. Mutta säännöt on laadittu sellaisiksi, että asiakkaan oikeusturvalla (Rahakukkarolla) ei ole mitään suojaa.
- aksavo
joo, niinhän kirjoitti:
Se merkkivalo minun autossani palaa lähes aina. Toisin sanoen syttyy aina parinsadan kilometrin jälkeen, nollaamisen jälkeen. Korjaamo ei pysty muuta diagnoosia antamaan, kuin että kalaysaattori on rikki. ja minä en sitä usko. Päästöt olivat aivan puhtaat (ja leima tuli). En sano automerkkiä enkä kirjoita asiasta enempää. Mutta säännöt on laadittu sellaisiksi, että asiakkaan oikeusturvalla (Rahakukkarolla) ei ole mitään suojaa.
Tuo kuvauksesi viittaisi takimmaisen lambda-anturiin.
OBD-järjestelmässä on lisätty lambda-anturi katalysaattorin jälkeen pakoputkeen. OBD-järjestelmä vertailee auton kahden happitunnistimen(lambdan) signaalia. Mikäli molempien anturien signaali on samanlainen, tai takimmaisen signaali muuten virheellinen, on seurauksena vikakoodin tallentuminen. Jos katalysaattori on ehjä, niin seuraavat vikamahdollisuudet tulee mieleen: takimmainen lambda, sen virtapiiri, tai moottorinohjausyksikkö.
Minkälaiset arvot pakokaasumittauksesta tuli? Näyttikö nollaa, vai menikö läpi rimaa hipoen? Päästörajat on nimittäin todella väljät.
- tuo OBD testi
oikein on?? siis paljonko tekee lisää katsastusmaksuun??
onkos se testi siis kaikissa 2001 tai uudemmissa
autoissa??- maksaa
5-10 euroa paikasta riippuen
- halpaa
Mitataan kaikista '01 ja uudemmista BENSA-autoista.
- Tampereella
Itse käytin vaimon 2002 citroen c5 hatanpäällä pakokaasyanalyysissä ja sain lapun mikä käy katsastukseen.Maasturiini hain myös dieselpäästölaput kun on aina ollut konttorilla vaikeuksia.molemmat olivat halvemmat kun katsastuksessa ja tiesin ettei leima jää siitä kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?847142Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit277089Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1176225Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455424Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845328Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635235Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus415120Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274605Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv193565Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003410