Ostin pari viikkoa sitten 400l akvaarion ja panostin jopa liikkeen mukaan parhaaseen mahdolliseen punppuun. Kaloja siellä on kymmenkunta ja kasveja enemmänkin. Veden lämpö noin 25 ja omasta mielestäni ruokin kaloja kohtuudella. Ongelmana siitä huolimatta veden laatu... jo viikon jälkeen kun olin ostanut kasvit niin ne alkoiuvat "ruostumaan" ja muutenkin koko allas on ihan järkyttävän näköinen kun ottaa huomioon kuinka nopeasti kaikki tapahtui... Olen vastaalkaja ja voisin hyvinkin ottaa vastaan kehittäviä kommentteja.
Uuden akvaarion "ylpeä" omistaja
22
1441
Vastaukset
Mitä kaloja olet ostanut?
- Rihma
-Mitä kalalajeja sulla on siellä?
-Kuinka monta kutakin?
-Kypsytitkö akvaarion ennen kalojen tuontia, pari viikkoa kuitenkin vasta perustuksesta?
-Kuinka kypsytit sen?
Jos et, siinä varmasti ongelma.
-Vesiarvot numeroina?
pH, kovuudet, nitriitti ja nitraatti.
-Mitä kasveja akvaariossasi on?
-Mikä suodatin altaassasi on?
-Kuinka usein vaihdat vettä ja paljonko?
-Millainen valaisin altaassa on?
-Onko altaassasi lämmitintä?- eldorado kempf
niin..ekana hankkimaan mittausvehkeet kaupasta. PH, nitriitti, nitraatti...nuo nyt ainakin. Jokaista varten oma pakettinsa, pyörii siinä 25e hujakoilla.
Joten 75 egee peliin, vai unohtuko joku mitattava systeemi..
Sou..sairaan kalliita nuo testaukset..ei hyvää päivää! Tänään oli tarkoitus ostaa PH:n ja nitriitin mittarit...yhteensä 49e! Kyllä... 20e olin tuohon varannu, jätin molemmat hankkimatta..tulee paljon halvemmaksi kypsyttää pikkufisuilla. I Support! - Mc Hanukas
Kiitos palautteesta!
Ostin akvaarion kaveriltani joka oli kypsynyt siihen noin puolessa vuodessa.
Luulin silloin hänen ongelmiensa olleen huono/tehoton pumppu. Paikallisessa akvaario liikkeessä mulle suositeltiin ulkopumppua,joten ostin sellaisen ja liikkeen mukaan parhaan mahdollisen.
Sain 4 jotain ahven kalaa kaupan mukana, mutta niiden tarkkaa nimeä en ikävä kyllä ole ottanut selville. Sen lisäksi ostin sinne kuusi tiikerinuoliaista samalla kun ostin sinne kasveja. Kasvijen nimiä en tiedä koska annoin jälleen valtuudet liikkeen myyjälle.
Kasveja kuitenkin on 6 pitkää 4 keskipitkää ja 6 suhteellisen matalaa sorttia.
Vettä vaihdoin kun se näytti ruskealta heti viikon jälkeen noin 150 l .
Altaassa on lämmitin ja lämpö on 25 astetta.
Valaisimesta en tiedä, mutta näkyy olevan samaa sarjaa altaan kanssa ( allas hopea reunuksinen ).
Eli "kypsyttänyt" en ole muuta kuin omaa pinnaani, enkä myöskään ole tietoinen ph arvosta, kovuudesta, nitriitti ja nitraatti jne...
Yhteenvetona voisin omalta osaltani sanoa että tulen vaihtamaan omaan akvaario tukihenkilöä tästä päivästä alkaen vedoten luottamuspulaan, koska liikkeen omistaja ei maininnun minulle mitään äsken mainituista toimenpiteistä/niiden tärkeydestä.
Paskat jo housussa ja aika nostaa pää puskasta kohti huomista!!!
Kysymys: Kuinka ja mitenkä tästä eteenpäin???
Rakentavasta infosta/palautteesta olen kiitollinen. - Rihma
Mc Hanukas kirjoitti:
Kiitos palautteesta!
Ostin akvaarion kaveriltani joka oli kypsynyt siihen noin puolessa vuodessa.
Luulin silloin hänen ongelmiensa olleen huono/tehoton pumppu. Paikallisessa akvaario liikkeessä mulle suositeltiin ulkopumppua,joten ostin sellaisen ja liikkeen mukaan parhaan mahdollisen.
Sain 4 jotain ahven kalaa kaupan mukana, mutta niiden tarkkaa nimeä en ikävä kyllä ole ottanut selville. Sen lisäksi ostin sinne kuusi tiikerinuoliaista samalla kun ostin sinne kasveja. Kasvijen nimiä en tiedä koska annoin jälleen valtuudet liikkeen myyjälle.
Kasveja kuitenkin on 6 pitkää 4 keskipitkää ja 6 suhteellisen matalaa sorttia.
Vettä vaihdoin kun se näytti ruskealta heti viikon jälkeen noin 150 l .
Altaassa on lämmitin ja lämpö on 25 astetta.
Valaisimesta en tiedä, mutta näkyy olevan samaa sarjaa altaan kanssa ( allas hopea reunuksinen ).
Eli "kypsyttänyt" en ole muuta kuin omaa pinnaani, enkä myöskään ole tietoinen ph arvosta, kovuudesta, nitriitti ja nitraatti jne...
Yhteenvetona voisin omalta osaltani sanoa että tulen vaihtamaan omaan akvaario tukihenkilöä tästä päivästä alkaen vedoten luottamuspulaan, koska liikkeen omistaja ei maininnun minulle mitään äsken mainituista toimenpiteistä/niiden tärkeydestä.
Paskat jo housussa ja aika nostaa pää puskasta kohti huomista!!!
Kysymys: Kuinka ja mitenkä tästä eteenpäin???
Rakentavasta infosta/palautteesta olen kiitollinen.-Hanki heti ne vesitestit;
pH, kovuus, nitraatti ja nitriittitestit. Tai käy akvaariokaupassa mittauttamassa, niistä saamme runsaasti infoa, josta on helpompi alkaa ratkomaan onkelmaasi.
Ota numerot paperille ylös ja rustaa ne meille tänne.
-Ahvenlaji pitää selvittää, ettei se ole hurjan suureksi kasvavaa lajia.
Etsi vaikka tuolta;
http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalacich.html
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=243
Kuinka pitkä altaasi on?
Tiikerinuolaiset kasvavat melkoisen isoiksi vonkaleiksi ja vaatisivat 2m pitkän altaan. Pienet yksilöt menevät altaassasi hetken, mutta kannattaa miettiä luopuuko niistä myöhemmin, vaikos sijoittaa uuteen suurepaan altaaseen.
-Mitä muita kaloja altaassasi on kuin ahvenet ja tiikerinuoliaiset?
-Ota selvää mitä kasveja sinulla on, paljon helpompi koittaa avittaa kun tietää mitä sinulla siellä altaassa lilluu.
Tuolta voit katsella kuvia ja koittaa tunnistaa;
http://www.tropica.com/default.asp
-Akvaariokauppiaisiin ei kannata välttämättä luottaa. Ota itse selvää asioista.
Tuolla on mukava yhteenveto akvaarion hoidosta;
http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/index.php - fish KING
Rihma kirjoitti:
-Hanki heti ne vesitestit;
pH, kovuus, nitraatti ja nitriittitestit. Tai käy akvaariokaupassa mittauttamassa, niistä saamme runsaasti infoa, josta on helpompi alkaa ratkomaan onkelmaasi.
Ota numerot paperille ylös ja rustaa ne meille tänne.
-Ahvenlaji pitää selvittää, ettei se ole hurjan suureksi kasvavaa lajia.
Etsi vaikka tuolta;
http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalacich.html
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=243
Kuinka pitkä altaasi on?
Tiikerinuolaiset kasvavat melkoisen isoiksi vonkaleiksi ja vaatisivat 2m pitkän altaan. Pienet yksilöt menevät altaassasi hetken, mutta kannattaa miettiä luopuuko niistä myöhemmin, vaikos sijoittaa uuteen suurepaan altaaseen.
-Mitä muita kaloja altaassasi on kuin ahvenet ja tiikerinuoliaiset?
-Ota selvää mitä kasveja sinulla on, paljon helpompi koittaa avittaa kun tietää mitä sinulla siellä altaassa lilluu.
Tuolta voit katsella kuvia ja koittaa tunnistaa;
http://www.tropica.com/default.asp
-Akvaariokauppiaisiin ei kannata välttämättä luottaa. Ota itse selvää asioista.
Tuolla on mukava yhteenveto akvaarion hoidosta;
http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/index.php... muuta kuin vastata mandollisimman täydentävästi!
- fish KING
Samoilla linjoilla kysellään...
Jos kertoisit sen kalaston, miten kypsytit akvaarion, suodattimen merkin ja mallin, muut vesi arvot joihin tottakai perehdyit akvaarion kypsytys vaiheessa.
Akvaario ei ole heti valmis vastaanottamaan kaloja vaan se pitää kypsyttää. Monasti kuulee että kypsytys aloitetaan riopttelemalla vaikka kukkaruukusta multaa suoraan akvaarioon ja sitä sitten ruokitaan kalan ruoalla tarpeeksi kauan että nitriitti alkaa kohoamaan akvaariossa.
Muutaman viikon päästä nitraattikin alkaa nostaa päätään ja silloin yleensä seuraavalla viikolla on nitriitti niin korkealla jota kutsutaan nitriitti piikiksi.
Nitriitti laskee muutaman päivän päästä ja siinä vaiheessa akvaarion nitraatti on nousussa.
Tähän auttaa runsas veden vaihto jonka jälkeen akvaario on valmis vastaan ottamaan kaloja sekä kasveja.
Koskaan ei saa akvaariota kypsyttää tai asuttaa siis suoraan raanavedellä täytettyyn akvaarioon vaan se tulee kypsyttää akvaariota jatkuvasti ruokkimalla ja pitämällä ammoniakki tasoa sopivana omaan akvaarioon nähden.
Kaiken tämän jälkeen voit olla ylpeä kun olet saanut ensimmäisen kalastosi säilymään viitisen vuotta terveenä ilman minkäänlaisia konflikteja/sairauksia.
Tässä rautalanka versio akvaarion hoidosta johon kuuluu myös tekniikasta huolehtiminen ja sen huoltaminen tarvittaessa. Suodattimen puhdistus akvaarion puhdistus; jätteistä, säännölliset veden vaihdot jne.jne.jne.
Paljon on opiskeltava ennen kuin hankii akvaarion tai muuten ottaa ohraleipä... nämä voisit hyvinkin ottaa vastaan, ihan kehittävänä kommenttina.
Jos olet näin toiminut niin sitten aletaan pohtimaan lisää hulen aihettasi akvasi kasvien suhteen... kerro nyt lisää mitä on akvassasi tapahtunut ja miten olet sitä hoitanut.- lkjhhgf
ole joku provo..
Tuli vain mieleen että 5 vuotta ilman tauteja... Voisi onnistuakin jos ei eläikauppa tunge ite sairaita kaloja mukaan niin kuin minulla.. - fish KING
lkjhhgf kirjoitti:
ole joku provo..
Tuli vain mieleen että 5 vuotta ilman tauteja... Voisi onnistuakin jos ei eläikauppa tunge ite sairaita kaloja mukaan niin kuin minulla..FISH king KOITTAA puhua ASIAA.
- tuota
fish KING kirjoitti:
FISH king KOITTAA puhua ASIAA.
aloittajaa. Ü Kingi näyttää enimmäkseen puhuvan ihan asiaa. Ü
- fish KING
tuota kirjoitti:
aloittajaa. Ü Kingi näyttää enimmäkseen puhuvan ihan asiaa. Ü
On siihen silti suhtaudutava tietyllä vakavuudella ja annettava muille esimerkki miten tulisi tai olisi tai ei pitäisi joka tapauksessa toimia... capiche?
- vallan mainiosti
fish KING kirjoitti:
On siihen silti suhtaudutava tietyllä vakavuudella ja annettava muille esimerkki miten tulisi tai olisi tai ei pitäisi joka tapauksessa toimia... capiche?
Hirveesti tuhraantuu aikaa, ellei sitten ole aikaa mitä tuhlata. Tai jos kopioi vanhoja tekstejä, niin pääsee nopeammin. Vaikka toisaalta harvoinhan tänne kait provoja tulee..
- dddd
juurakoita? Niistä lähtee ainakin väriä.. omani oli viikkokaupalla keltainen.
- jack bauer
Akvaario ollut pystyssa reilut kaksi viikkoa. Vesi on ollut hieman sameaa. Suodatuksen pitäsi toimia kyllä mallikkaati, jopa liiankin tehokkaasti.
Kerran olen vaihtanut puolet vedestä. Tuon jälkeen vesi oli hetken aikaa kirkkaampi.
Vaikuuttako muuten nitraatti-arvot veden sameuteen?
Ph ja nitriitti testit olen tehnyt ainoastaan. (ph 6,5, nitriitti 0,2) Tuolloin otin kalat asumaan pari päivää sitten. Mutta nitraatilla merkitystä sameuteen? - sanoa
jack bauer kirjoitti:
Akvaario ollut pystyssa reilut kaksi viikkoa. Vesi on ollut hieman sameaa. Suodatuksen pitäsi toimia kyllä mallikkaati, jopa liiankin tehokkaasti.
Kerran olen vaihtanut puolet vedestä. Tuon jälkeen vesi oli hetken aikaa kirkkaampi.
Ph ja nitriitti testit olen tehnyt ainoastaan. (ph 6,5, nitriitti 0,2) Tuolloin otin kalat asumaan pari päivää sitten. Mutta nitraatilla merkitystä sameuteen?vaikuttaako n. sameuteen.
- fish KING
jack bauer kirjoitti:
Ph ja nitriitti testit olen tehnyt ainoastaan. (ph 6,5, nitriitti 0,2) Tuolloin otin kalat asumaan pari päivää sitten. Mutta nitraatilla merkitystä sameuteen?taas tulee muikkaria mutta koitetaan saada kalasi pysymään hengissä.
Miten/millä kypsytät?
Sääntönä olisi ettei kaloja tuoda akvaarioon ennekuin akvaario on kypsynyt ja nitriitti piikki on havaittu nousevan ja laskevan. Sen jälkeen vaihdetaan vettä runsaasti niin että nitraattikin laskee lähelle nolla tasoa.
Vettä ei tule vaihtaa kypsytyksen aikana lainkaan.
Akvaarion vettä ruokitaan maltilla kukkamullalla sekä hirven sarvisuolalla ja kalan ruoalla.
sanalla tarkkaillaan NO2 ja NO3 arvoja.
Tuolta kannattaa opiskella lisää!
http://kotisivu.mtv3.fi/water_world/hoitosivu.htm - fish KING
Ennen kuin akvaario liikkeissä tai netissä myytäviä ns. mangrovejuurakoita sommitellaan akvaarioon tulisi ne AINA pestä ja liottaa niin kauan kunnes juurakko ei onää kellu. Pesu onnistuu parhaiten juuriharjalla sekä slämpimällä vedellä. Hommaa auttaa vielä se jos suihkuletkun päässä olisi ns. hierova suihku suutin. Sillä perään kuumaa vettä niin johan irtoo pikkutikut ja muu lika.
- että valoa
on tarpeeksi.
- fish KING
Valaisimia on monenlaisia;
yksiputkisia, kaksi tai useampi putkisia.
Myös putkia on monenlaisia erilaisia;
kasvivaloja lunnon valoa jäljitteliviä sävyjä sekä kalojen värejä korostavia valoja.
Mun mielestä akvaariossa jossa on vain yhden putken valaisin, tulisi putken olla joko moni sävy/teho putki tai sitten kasvi valaisin.
Mitä useampi putki on mahdollista laittaa sitä erilaisempia putki malleja tyyppejä kannattaa käyttää.
- hempukka35
Itseki aloitin akvaarioharrastuksen jokin aika sitten. Hölmö kun olin, niin kuvittelin että akvaarioliikkeessä osataan neuvoa. Ostin ison juurakon ja liikkeessä sanottiin ettei tarvitse kuin huuhtaista irtoroskat pois. Joopa joo, juurakko päästää edelleen väriä ja vesi on sameaa. Pikku hiljaa vedenvaihtojen myötä kirkastuu mutta olipahan syvältä tämäkin homma. Toisen akvaarioni kohdalla olin fiksumpi: liotin juurakoita pari viikkoa kunnes vesi oli täysin kirkasta, vaihdoin joka päivä kuuman veden liotusastiaan.
- mmm
kasvien kuoleminen/lahoaminen voi johtua raudanpuutteesta ,eli työnnä kasvin juureen ruosteinen naula. Tai kuoleminen/lahoaminen voi johtua myös valon puutteesta eli voi ostaa kasvilampun siis loisteputken , riippuu minkälainen lamppu on . Tarkista varalta ph.
- fish KING
On nyt viiden vuoden aikana pitänyt punertavilla kasveilla teräs nauloja juurien läheisyydessä, joillakin kasveilla enemmän ja joillakin vain yhtä. Mitään mainittavaa hyötyä ei noista ole ollut mutta kun rupesin käyttämään PMMD ja omavalmiste lannoitteita niin johan pukkas väriä lehtiin ja jopa kukintaakin saatiin aikaiseksi.
Lahoaminenkin yleensä ravinnon puute kasvien osalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232