Onko näin et viimeset pienet TL-veneet(alle 450cm ja max 40hp) tehtiin 70-luvun lopussa?? miksi näin? epäkäytännöllinen? Ymmärrän et pulpetti veneestä on hyvä kalastaa mut ei kaikki kalasta.... Suositelkaa jotain hyvää/nopeahkoa tl-venettä helle huvitteluun.
TL-veneet historiaa??
12
7200
Vastaukset
- aivan äimänkäkenä
Tuulilasiveneitä ja niiden olemassaolon syytä olen ihmetellyt jo pidemmän aikaa. Mihin kummaan niiden suosio on voinut aikanaan perustua? Jos vene olisi tehty kokonaan avoimeksi, olisi se käytännöllisempi ja antaisi edelleen yhtä hyvän kyydin. AInakin ne tuulilasiveneet, jota olen nähnyt myytävän esim. nettiveneessä ovat kelvottomia kalastukseen, yhteysveneeksi tai retkeilyyn.
Olisiko sitten mahdollista, että suljettu etukansi lisää rakenteen tukevuutta siten, että nämä tl-veneet on voitu tehdä ohuemmasta materiaalista ja täten huomattavasti esim. pulpettivenettä halvemmalla? En nyt siis taroita Vatoreita tms. aikansa laatutuotteita, vaan näitä "rimpuloita"
Ja vielä lopuksi. Onko kukaan modifioinut TL-veneestä pulpettivenettä? Jälkimmäiset kun näyttävät olevan huomattavasti kalliimpia. - Maano
Myö olttiin Veerttin kansa venneellä tois kesännä ku jussin uattona meinattiin männä kelevenneen suarree siihhe länspuolle taskkuu. Uatelttii ehtä könnyyttää jussipäevän uatto kommeesti kossuönkyrässä kylyjellään. Niinkus tiällä äenäässä ylleensä tehäkkii.
Veertti ruapas kommeesti ranttaa päen ja miehä yrittii kasankas etukannel tuulilasi yl männä ku mie röhähhii nuritten kun velj venäläese tekemä lasikarmi repes irtihi ja mie mäni pers ejel vettee ja arvates olikis miu taskuloiss kaikki meijä nestemäeset evväät. Myö uimataijottaomat urroot siel sit olttii rannasa ja meijät viinat pari metri syvvyyvessä kylymässä.
Siin myö tehttii sellane piätös että kyllä nyt rälläkkä laulammaa jussinpäevänä ja lähtöö lasit ja etukannet venneestä vittuuhun. Sellassii ei tarvihte venneessä kiussoo tekemmässä. - Jiniz
80-luvulla tehtiin Yamarin 435 Big Rideä 30-70hv ja Lami 440 (oliko GTX) 40-60hv, Bella 440TL/450TL 20-60hv, Napopostella 20-55hv, Mariner 440TL 20-40hv joitakin muita, mitä en muista. Itsekkin havittelin sellaisia 90-luvulla, mutta onneksi en ostanut. Kaikki epäkäytännöllisen ahtaita ja hankalia yksin rantautuessa.
- CAMEL ..
Itsellä Bella 450tl 60yamaha ja ihan tyytyväinen olen ollut.pohjan malli loistava ja taloudellinen. Monta busteria jätetty taakse.Saapi tavarat hyvin piiloon ja kyllä tuo lasi suojaa näin syksyn pärskeissä hyvin. Rantautuminen on hivenen hankalaa mut olen vielä notkea äijä mut kieltämättä 60 köriläät voipi tarvita busterin etukannen tapasta.
- vaihtehto
tässä kokoluokassa(eli siellä -4,50 metriä).Perustelen(itsellä Argo 4,7metriä):
-Kaunis runko =kerää katseita ja kysymyksiä koko ajan missä, busterilla olet yksi peltikippo muiden joukossa.
-Huippupohja =taloudellinen ja liikkuu samalla teholla kovempaa kuin vastaava busteri(käytän busteri-termiä kuvaamaan pulpettivenettä yleensä). Meikäläinen ajaa 50 hv:llä 39 solmua,saman kokoinen busteri vaatii siihen vauhtiin noin 20 hv lisää.
-Käytännöllinen=ainoa miinus verrattuna busteriin on,että ei viitti tössäyttää kaasut päällä joka laituriin nokkaa täysiä. Muuten TL ajaa ihan saman kuin busterikin, mulla seisoo että vene on rekisteröity viidelle. Kalastukseenkin parempi kun matalat laidat, runko tehty kuitenkin avomerellekin(ajoivat näillä off-shore-kisaakin aikanaan).
-Nokan suojaan saat tarvittaessa keliltä hyvin suojaan paljonkin tavaraa ja kuskin jalat ei kastu(eikä juuri muutenkaan kastu kiitos tuulilasin joka itsellä ei kyllä ole lasia eikä edes läpikänkyvä)
Siis venehän tarjoaa ihan saman kuin busteritkin, enemmänkin,vain tyylikkäämpänä ja vähemmällä bensalla. En ymmärrä miksi kukaan ostaisi busterin ..Ellei nyt tosiaan jotain kakkosnelosia raahaa työkseen jonnekkin saareen jolloin ei veneen esteettinen kuluminen ei haittaa niin paljon kun on jo valmiiksi ruma.- Maano
Aena hyö sannootten pajajovella käyvvessä että mistää uot löytännä noen rumamvennee ku meiä kasakas ol viellä se tuulilas ja etukans kans.
Ja helevetin rummii oo kuulemma ukotnii venneesä.
Eihä myö Veerti kansa mittää mannekiinneja ollahaa, eikä niist manneist ylleensäkkää välliitettä.
Minnee oo huomanna mittää erroo kulukemises joho ol se kans ja lasi ja sit ku myö sahattii rälläkäl ne vituuhun. Sammoo vauhtijä männöö. Aena.
Jotta ei vaekuta vauhtiloihhi mittää se tuullasi.
- Näsijärvinen
ole nämä vesijetit korvanneet pienet tuulilasiveneet, kun tarkoituksena on vain maksimaalinen nopeus, päämäärätön rässiminen ja mahdollisimman suuren häiriön tuottaminen.
- avotila
Hyvin kirjoitettu!
- Könni
avotila kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu!
Oho!! varsin kärkkäästi mollasivat tl-veneitä eräät... Sai sen käsityksen et joku on häiriintynyt joskus tl-veneen pörräilystä. kun vesiskootteriin verratttiin. Ja etukanteen kyrpiintyneitä riitti kanssa....
- avotila
Könni kirjoitti:
Oho!! varsin kärkkäästi mollasivat tl-veneitä eräät... Sai sen käsityksen et joku on häiriintynyt joskus tl-veneen pörräilystä. kun vesiskootteriin verratttiin. Ja etukanteen kyrpiintyneitä riitti kanssa....
TÄmä "kyrpiintyminen" näkyy myös hinnoissa. On suorastaan hassua nähdä, kun 5-terin TL vene maksaa 200 euroa, kun taas vastaavankokoinen pulpettivene vähintään tonnin (kun siis puhutaan pelkistä rungoista). Itse ajoin kerran Marino Mustang-nimistä venettä Airistolla n. 5m/s -tuulessa ja vene hakkasi aivan hirvittävästi ja tuulilasin niitit vaan lenteli. Varsinaisia surmanloukkuja!
- tl-fani
Jos et kalastele niin silloin TL-vene on kätevin. 15 vuotta olen tl-veneellä ajellut aikaisesta keväästä myöhäissyksyyn ja NAUTTINUT. Kevään kylmät vedet tai syysmyrkyt eivät haittaa, kun tuulilasi suojaa viimalta. Tavarat on suojassa etukannen alla kuivana eivätkä homehdu. Tietysti kuomu pitää olla kunnossa.
Huvittuneena olen seurannut kuinka avoveneen omistajat ajelevat vain heinäkuun helteillä. Eukko on yleensä pantu keulaan paksut vällyt päällä ja isäntä istuu tyytyväisenä pikkuruisen tuulilasin takan kyyryssä.
Suomen kesä on lyhyt ja vähäluminen. Siksi tuulilasin suoja on aina tarpeen.
Itselläni on 4,5 m Hirvas vuosimallia 1990 50 hv trimmi-koneella. Ei paljon kuluta. Raaskii ajella vähän usemminkin. Toimii yhteysveneenä saareen ja kauppakassina kirkokylän markettiin. Niin ja tietysti huvitteluun kesähelteillä - jos niitä helteitä sattuu joskus olemaan.
Siis TL-vene ON HYVÄ - matti 2
itselläni hirvaksen 435 tuulilasivene ja 50 hv. yamaha deto trimmillä. hyvä uistella,vetää vesisuksia ja ajella ihan pieniä reissujakin. hieman epäkäytöllinen rantautuessa rantaan jossa ei laituria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789