mutta kuitenkin....
Kuuntelin tässä Leevi& Leavingsin levyä.
Aina kappale "Muotitietoinen" alkaa hymyilyttämään minua :=)))
(sanoja: oli kavereilla kaikilla Jamekset, joten minäkin ostin sellaiset)
Kun olin lapsi, äiti ompeli meille lapsille aina itse kaikki vaatteet. Ei ollu varaa valmiita ostaa.
Sitten serkkutyttöni (olivat varakkaampia) sai oikeat Jamekset. Olin kerran hänen luonaan yötä ja sovitin niitä jalkaani ja ihastelin niitä peilin edessä.
Sanoin äidilleni, että minunkin pitää saada sellaiset, mutta hän sanoi et ovat liian kalliit.
Sanoi et hän ostaa farkkukangasta, ompelee saumat keltaisella langalla ja ostaa vyötärönauhaan James-merkin, niin kukaan ei erota ovatko ostetut :=((
No minähän itkin ja sanoin että hetihän sen kakki huomais, enkä itse tehtyjä jalkaani laita.
Joskus kauan jälkeenpäin taisin omilla säästöilläni aidot farkut vasta itselleni ostaa. Eikä tainnut enää olla Jamekset silloin muodissa, vaan joku muu merkki.
Siitä vaan katkera vieläkin. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? :=)))
en ole katkera
32
1297
Vastaukset
- vaan ymmärrys
on aito rikkaus.
- yksitypy
sen tähän ikään mennessä on oppinut ymmärtämään, mutta silloin nuorena sitä ei oikein halunnut ymmärtää.
Olen kyllä joskus äidillenikin nauranut jälkeenpäin, kuinka katkera silloin olin.
Noh.. silloin ei kyllä naurattanut, mut näin jälkeenpäin sille osaa nauraa. Sitä nuoruutta :=)))
- the-real-nicki
Ja niistä varkuista en tiedä mitään, ehkä siksi katkera :))
- yksitypy
vieläkään ole saanut farkkuja? :=((
Vai tarkoitatko ettet Jameksista tiedä mitään?
Niitähän on taas myynnissä nykyään, mutta ei ne ole enää niin hienoja kuin ne eka Jamekset aikoinaan oli :=))) oli elo ennenvanhaan, ei sillai turhaan osteltu;)
Kyllä mulla barbeja oli, muttei niitä saanu ku lahjaksi. Joskus tulee verratuksi oman tenavan elämään, kaikki on saanu, mitä on tajunnu pyytää... (joo, mä tiedän, ettei sais antaa!), kai sille on yritetty antaa enemmän, ku itte kersana sai;)
Mutta Typy; mikäs se oli se farkkumerkki, joka oli hot Jamesten jälkeen?! Pyörii kielenpäällä, muttei saa pihalle...- a-v evk
a-v kirjoitti:
oli elo ennenvanhaan, ei sillai turhaan osteltu;)
Kyllä mulla barbeja oli, muttei niitä saanu ku lahjaksi. Joskus tulee verratuksi oman tenavan elämään, kaikki on saanu, mitä on tajunnu pyytää... (joo, mä tiedän, ettei sais antaa!), kai sille on yritetty antaa enemmän, ku itte kersana sai;)
Mutta Typy; mikäs se oli se farkkumerkki, joka oli hot Jamesten jälkeen?! Pyörii kielenpäällä, muttei saa pihalle...Beaversithan ne oli! Muistelin tos muutenkin tätä muodin kiertokulkuu, että 30 vuotta sitte oli farkut samanlaisia ku nyt. Sitte tuli taas kapeet pultut ja korkee vyötärö, öhhöh...
Jokatapaukses; ku laittaa noi nykyset naftaliiniin, niin kolmenkymmenen vuoden päästä ne voi taas laittaa jalkaan. Mitäs mä silloin oon...sellaset 76, juu... - yksitypy
a-v kirjoitti:
Mutta Typy; mikäs se oli se farkkumerkki, joka oli hot Jamesten jälkeen?! Pyörii kielenpäällä, muttei saa pihalle...oikein minäkään. Mieleen tulee vaan Lee Cooperit ja Lee-farkut. Mutta varmaan oli muitakin sitä ennen :=)))
- Kylli.Kyllä
a-v kirjoitti:
Mutta Typy; mikäs se oli se farkkumerkki, joka oli hot Jamesten jälkeen?! Pyörii kielenpäällä, muttei saa pihalle...tai Levis, siis se farkkumerkki.
Mun lapsuuteni katkerin pala oli kun en saanut nailonsadetakkia. Siis sellasta ihanaa kahisevaa ja liehuvaa jonkalainen oli KAIKILLA. Äiti sanoi vain, että se on pimujen takki, meidän pikkulikalle ei sellaista hankita.
Nyt en enää moista huolisikaan. Miten hassulta se kuulostaa tänäpäivänä.
Suurin onni oli silloin, kun isä osti systerille ja mulle pilipali-kengät eli ns. puupohjaiset terveyskengät joilla sitten lipsuteltiin pitkin kylätietä. - noista?
a-v kirjoitti:
Mutta Typy; mikäs se oli se farkkumerkki, joka oli hot Jamesten jälkeen?! Pyörii kielenpäällä, muttei saa pihalle...Farkkumerkkejä
* Beavers
* 4 You Jeans
* Bigstar, alun perin Turkki, nykyään Sveitsi
* Blend of America, Tanska
* Calvin Klein
* Diesel, Italia
* Energie, Italia
* G´sus, Alankomaat
* G-Star
* Jack&Jones, Tanska
* koneHELSINKI, Suomi
* Lee
* Levi´s, Yhdysvallat
* Nudie, Ruotsi
* Pepe Jeans London
* Replay, Italia
* Sand
* Selected, Tanska
* STC
* Subscribe, Suomi
* tdk, Tanska
* Tommy Hilfiger
* Wrangler
* James
* Miss Sixty - the-real-nicki
yksitypy kirjoitti:
vieläkään ole saanut farkkuja? :=((
Vai tarkoitatko ettet Jameksista tiedä mitään?
Niitähän on taas myynnissä nykyään, mutta ei ne ole enää niin hienoja kuin ne eka Jamekset aikoinaan oli :=)))saanut, olen jotunut ostamaan..soksi ehkä katkera.
Farkut ovat muuttuneet aika rajusti tai ehkä enempi väriltään ja "kuluneetkin" vaikkeivat todellisuudessa sitä ole.
Aikonaan nuorempana piti olla merkki farkut, sitä viimeistä ja jos reikä tuli kaikki nauroivat ja sormella osettelivat ja siitä kulunuisuudestakin, nyt jos ei ole reikiä farkuissa, nauravat ja sormella osoitteleva.. hah haa uudet farkut,,nehän pitää olla kuluneet :)) ja ne värit musta-vaalea, sini-vaalea, onneksi minulla on kummatkin...ja silti nauravat, taitaa johtua muusta :))) Kylli.Kyllä kirjoitti:
tai Levis, siis se farkkumerkki.
Mun lapsuuteni katkerin pala oli kun en saanut nailonsadetakkia. Siis sellasta ihanaa kahisevaa ja liehuvaa jonkalainen oli KAIKILLA. Äiti sanoi vain, että se on pimujen takki, meidän pikkulikalle ei sellaista hankita.
Suurin onni oli silloin, kun isä osti systerille ja mulle pilipali-kengät eli ns. puupohjaiset terveyskengät joilla sitten lipsuteltiin pitkin kylätietä.Mistä sä oot, nimittäin täällä meillä sanottiin kans pilipalikengät, en oo ikinä kuullu muiden sitä käyttävän;)))
Mutta joo; pilipalikengät oli ihanat! Ja Lee Cooperit oli yks lempparimerkki yhteenaikaan... hitsi, kaikenlaista alkaa pikkuhiljaa virrata esiin muistojen hämäristä...;)- yksitypy
a-v evk kirjoitti:
Beaversithan ne oli! Muistelin tos muutenkin tätä muodin kiertokulkuu, että 30 vuotta sitte oli farkut samanlaisia ku nyt. Sitte tuli taas kapeet pultut ja korkee vyötärö, öhhöh...
Jokatapaukses; ku laittaa noi nykyset naftaliiniin, niin kolmenkymmenen vuoden päästä ne voi taas laittaa jalkaan. Mitäs mä silloin oon...sellaset 76, juu...että ne samat käy vielä kolmenkymmenen vuoden päästä .
Sitähän voi vaikka laihtua vanhetessaan ja ovatkin liian isot sitten :=))))
Itse olen kyllä sitä farkkusukupolvea, et vielä jos 80 vuotiaana elän, niin taatusti farkkuja pidän :=)) yksitypy kirjoitti:
että ne samat käy vielä kolmenkymmenen vuoden päästä .
Sitähän voi vaikka laihtua vanhetessaan ja ovatkin liian isot sitten :=))))
Itse olen kyllä sitä farkkusukupolvea, et vielä jos 80 vuotiaana elän, niin taatusti farkkuja pidän :=))jo niin laiha, et on oikeestaan fysiologinen ihme, jos mä tästä viälä laihdun...;)))
Juu, kyllä määkin voin itteni farkuis kuvitella vähä varttuneempanakin! Herttinen, pitäähän meidän äiteekin, se täyttää just 70v! En kai mä ny huanommaksi jää?;)- yksitypy
Kylli.Kyllä kirjoitti:
tai Levis, siis se farkkumerkki.
Suurin onni oli silloin, kun isä osti systerille ja mulle pilipali-kengät eli ns. puupohjaiset terveyskengät joilla sitten lipsuteltiin pitkin kylätietä.voi ne pilipalikengät!!!
Äitini ei niitä olis raskinut mulle ostaa, mut isän tyttö kun olin, niin hän heltyi kerran ne mulle ostamaan.
Sitä ennen tein ne itse. Pahvista leikkasin jalanmuotoisen pohjan ja siihen polkupyörän sisäkumista suikaleen pidikkeeksi.
Niitä ei voinut pitää kyllä märällä kelillä :=)))
Isä sit kerran ne osti. Mulla oli silloin kengän koko 34, niin hän osti 38:n numeroiset. Kuulema kasvunvaraa :=)))
No se vähän harmitti, mut kiva oli läpsytellä niiden kanssa kun se ääni kuului :=)))) - yksitypy
the-real-nicki kirjoitti:
saanut, olen jotunut ostamaan..soksi ehkä katkera.
Farkut ovat muuttuneet aika rajusti tai ehkä enempi väriltään ja "kuluneetkin" vaikkeivat todellisuudessa sitä ole.
Aikonaan nuorempana piti olla merkki farkut, sitä viimeistä ja jos reikä tuli kaikki nauroivat ja sormella osettelivat ja siitä kulunuisuudestakin, nyt jos ei ole reikiä farkuissa, nauravat ja sormella osoitteleva.. hah haa uudet farkut,,nehän pitää olla kuluneet :)) ja ne värit musta-vaalea, sini-vaalea, onneksi minulla on kummatkin...ja silti nauravat, taitaa johtua muusta :)))ei sillä merkillä enää niin väliä tosiaan ole, kunhan muuten istuvat jalkaan. Mutta onhan se tosi, et ne kalliimmat tahtoo kyllä yleensä paremmin istua.
Mulla ei niitä reikäsiä farkkuja ole koskaan ollut, mut haalistuneien ja kuluneen näköisiä kylläkin.
Nuorena farkkuihin kirjoiteltiin eri bändien nimiä ja ostettiin valkoisia laamapaitoja ja niitä värjäiltiin. Se on silloin IN :=)) - oli..
yksitypy kirjoitti:
oikein minäkään. Mieleen tulee vaan Lee Cooperit ja Lee-farkut. Mutta varmaan oli muitakin sitä ennen :=)))
joskus Beaversien jälkeen hei ja Wranglerit oli yhdet juu..
nyt mä olen muotitietoinen, nyt mä olen muotitietoinen - ja Typykin sen huomaa....."
Pitihän merkkifarkut olla, siis joskus 15-vuotiaana, eli KAUAN sitten, kun mm. Beavers oli kova sana *Hurriganes mainosti ko.merkkiä*
Lapsena oli usein Jamekset, Laredot ja mitä niitä nyt oli, mutta muita vaatteita kierrätettiin serkkupojilta ja sitä rataa.
Eihän tämä nyt vastannut kysymykseesi, mutta tuo laulu inspiroi tähän viestiin.....
Terveisin, MM.- yksitypy
ne Jamesten jälkeen olivatkin. En muistanut enää.
Olihan mullakin Beaversit ja saattaa olla vieläkin yhdet.
Muistaakseni olin 12 vuotias, kun Jamekset tuli muotiin, mutta mähän olenkin varmaan palstan vanhimpia kirjoittajiakin :=)))
Leevin lauluja on kiva väliin kuunnella. Tosi hyviä sanoituksia. Tulee nuoruus mieleen :=)) - vt evk...
vuosi jotain -75. Beaversit täytyi olla. :o)
Sain Cisseltä silloin nuorena ollessani kassillisen Grazy Days- ja Beavers-tarroja. Vieläkin niitä on tallessa. Ja varmasti ne koristi koulureppua kans. :o)
- sweet_lemon...
en tiedä, joitain merkkifarkkuja muistan kyllä halunneeni... ja lopulta kai sain. Olen kaiketi saanut melkein kaiken, mitä tarvitsin, enkä tainnut koskaan mikään vaativa lapsi ollakaan. Muodin päälle en kovin kovasti ymmärtänyt... Töitä meillä piti tehdä, kun vanhemmat oli yrittäjiä, mutta palkkaakin sai, sillä sitten ostin radio-kasettinauhurin, matkan ym.
Katkera olin ainoastaan siitä, että harrastuksiin ei kuskattu samalla tavoin kuin muita kavereita, aina piti pyöräillä viiden kilometrin matka sinne ja takaisin. Liikuntaharrastusten jälkeen varsinkin harmitti pyöräillä tuulessa ja tuiskussa takaisin kotiin... Nyt jälkeenpäin olen käsittänyt, että vanhemmat olivat aina iltaisin töissä, eivätkä siksi ehtineet kuskaamaan kuten muut. Silloin tuntui, etteivät tue mitään harrastustani.- yksitypy
eka radioni kans omilla tienesteillä, kun olin kesän naapurin lapsia hoitamassa.
Sellainen pieni patteriradio. Mutta voi kun sitä oli onnellinen. Iskelmäradiota viikon odotteli. Piti mennä ulos ja laittaa radio aina täysille et naapuritkin kuuli.
Itse sain aika vähän mitään, kun perheemme oli köyhä. Vain isän palkalla iso perhe eletiin, mut kuitenkin niin paljon kivoja muistoja jäänyt.
On huonojakin, mut onneksi niitä ei juurikaan muistele :=))) - sweet_lemon...
yksitypy kirjoitti:
eka radioni kans omilla tienesteillä, kun olin kesän naapurin lapsia hoitamassa.
Sellainen pieni patteriradio. Mutta voi kun sitä oli onnellinen. Iskelmäradiota viikon odotteli. Piti mennä ulos ja laittaa radio aina täysille et naapuritkin kuuli.
Itse sain aika vähän mitään, kun perheemme oli köyhä. Vain isän palkalla iso perhe eletiin, mut kuitenkin niin paljon kivoja muistoja jäänyt.
On huonojakin, mut onneksi niitä ei juurikaan muistele :=)))toimii vieläkin :) Sitä käytetään kesällä, kun kuunnellaan ulkona musiikkia. Kyllä se silloin oli taivas, kun sen sain hankittua! Muuten mulla on ollut tavaroita aika vähän, vähemmän kuin muilla, en oikeastaan halunnut mitään... Kotoa pois muuttaessa mulla oli (se) radio sekä polkupyörä, vähän vaatteita, siinä kaikki :)
Nykyäänkin yritän kerätä enemmän kokemuksia kuin tavaraa.. aina se ei onnistu, kaapit pursuaa kaikkea tarpeetonta...
Uskon, että on kasvattavaa, kun ei ole saanut kaikkea ja on joutunut tekemään töitä tienestien eteen. Omista lapsista olen välillä huolissani, saavat kaiken ja vähän päälle... Toivottavasti myös niitä kivoja muistoja...
- sola"
Tuli ihan ne omat lapsuusajat mieleen.. :/
miekin oisin halunnu farkut, mutta äiti osti mulle vaan samettihousut...hyi hitsi..inhoan yhäkin samettia... ;)
Nyt käytän vain ja ainoastaan mustia strets-farkkuja..vaikkei ne oo ees muodissa..ne tuntuu mukavimmalta päällä :)- yksitypy evk
oli tosiaan materiaali, jota paljon käytettiin.
Teini-iässä äiti antoi housukangasrahan ja usein ostin samettia. Opettelin itse ompelemaan housut. Saatoin käydä lauantaiaamuna ostamassa kankaan ja illalla oli housut valmiit.
Kaikkein inhottavin vaihe ompelussa oli vetoketjun laitto :=(((
Strets-farkut ovat tosi kivat pitää, kun joustavat. Niitä mullakin nykyään :=))) yksitypy evk kirjoitti:
oli tosiaan materiaali, jota paljon käytettiin.
Teini-iässä äiti antoi housukangasrahan ja usein ostin samettia. Opettelin itse ompelemaan housut. Saatoin käydä lauantaiaamuna ostamassa kankaan ja illalla oli housut valmiit.
Kaikkein inhottavin vaihe ompelussa oli vetoketjun laitto :=(((
Strets-farkut ovat tosi kivat pitää, kun joustavat. Niitä mullakin nykyään :=)))on hyvin samanlaisia kokemuksia noista samettihousuista ku mullaki;) Siinä ei kauaa nokka tuhissut, ku uudet housut piti saada jalkaan! Mä tein kakstoista vuotiaana ittelle ja siskoille kevätjuhlaan samettihaalarit, ne oli sillon muotia... ittelle siniset ja siskoille punaset... ja olin ylpeä;)))
- yksitypy evk
a-v kirjoitti:
on hyvin samanlaisia kokemuksia noista samettihousuista ku mullaki;) Siinä ei kauaa nokka tuhissut, ku uudet housut piti saada jalkaan! Mä tein kakstoista vuotiaana ittelle ja siskoille kevätjuhlaan samettihaalarit, ne oli sillon muotia... ittelle siniset ja siskoille punaset... ja olin ylpeä;)))
sillon niin ahkeria :=)))
Nyt en enää alkais housun vetoketjun kans värkkäämään.
Ei kauaa mennyt tosiaan. Parissa tunnissa ne teki ja ihan innoissaan ja laulellen,kun pääsi illalla lähteen lavalle.
Äiti antoi rahat bussi-lippuun, mut ne rahat laskettiin tyttöporukalla yhteen ja haettiin sillä vähän viintä. Olikohan se Rislingkiä vielä nimeltään. Niin, ja liftillä sit mentiin lavalle :=)))) yksitypy evk kirjoitti:
sillon niin ahkeria :=)))
Nyt en enää alkais housun vetoketjun kans värkkäämään.
Ei kauaa mennyt tosiaan. Parissa tunnissa ne teki ja ihan innoissaan ja laulellen,kun pääsi illalla lähteen lavalle.
Äiti antoi rahat bussi-lippuun, mut ne rahat laskettiin tyttöporukalla yhteen ja haettiin sillä vähän viintä. Olikohan se Rislingkiä vielä nimeltään. Niin, ja liftillä sit mentiin lavalle :=))))Omppuviiniä ei pysty juomaan vieläkään;))) Siks mä varmaan en oo siidereistäkään innostunu...
- yksitypy evk
a-v kirjoitti:
Omppuviiniä ei pysty juomaan vieläkään;))) Siks mä varmaan en oo siidereistäkään innostunu...
Tulivuorirockissa?
Minä olen siitä sun asuinpaikan lähitöltä kotoisin ja kävin joskus siellä. Ja muutenkin Halkosaaressa kesäisin :=)))
Nyt täytyy lähteä tästä koneelta haukkaamaan vähän happea. - sola"
a-v kirjoitti:
Omppuviiniä ei pysty juomaan vieläkään;))) Siks mä varmaan en oo siidereistäkään innostunu...
sahtia aina teininä..tuli nyysittyä porukoitten sahtitonkasta mehukatti-pönikällinen.. ja laitoin vaan vettä sinne tilalle..eivät koskaan hoksanneet juovansa litkumpaa.. ;)
Sahti maistuis yhäkin, jos vaan hämeeseen eksyn takasi joskus yksitypy evk kirjoitti:
Tulivuorirockissa?
Minä olen siitä sun asuinpaikan lähitöltä kotoisin ja kävin joskus siellä. Ja muutenkin Halkosaaressa kesäisin :=)))
Nyt täytyy lähteä tästä koneelta haukkaamaan vähän happea.en tainnu käydä koskaan, Tulivuorirokissa kyllä;)))
- Mika.......
Jos James puute kismittää vieläkin niin nyt niitä taas saa ja kohtuu edullisesti ja ovat hyvin istuvia. Jameksethan olivat vuosia poissa markkinoilta, mutta onneksi legendaarinen merkki herätettiin henkiin.
En tiedä miten "muotia" ne nyt ovat, mutta kyllä Jamekset ovat aina Jamekset. - bag_gie
oli vähän samankaltainen tilanne pentuna tosin ei äiti farkkuja ommellut vaan kaupasta ostettiin vaatteet, eli ei tietoakaan merkeistä. Katkeruutta aiheutti se että pikkuveli kyllä sai, *kun on poika ja niille sellainen on tärkeämpää*
Mie otin asenteen etten välitäkään moisista ja olen erilainen nuori :) Ja hupsiulta itse asiassa jo silloin tuntuivat farkut jotka piti märkinä kiskoa jalkaan ja muut huputukset. Oman tyylini pidän vieläkin eikä muotioikkujen perässä tarvihe juosta ;)
Mutta kyllä sen muistaa että lapset ja nuoret osaavat olla julmia ja kaikkien pitäisi samaan kaavaan lokeroitua, yksilöllisyyttä vältellään.
Oma poika on kyllä kasvanut myös siihen tietoon ettei muotia pal seuraa. Luonne tosin varmaan määrää siitäkin aika pal, ei tuo muutenkaan välitä ympäristön *paineista*, omia sfäärejään kulkee :)
Tuo leevin kappale on kyllä mainio kun sen vaan kuuntelee kunnolla, aika piruilua =D
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.252686Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant1092616- 2041404
- 1271327
- 941291
"Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...
...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig3081285Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa
Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,491092Toivottavasti myös pysyy häkissä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �141034Martina ja Matias
Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi211999- 65954