Valurautaviemärin uusiminen

Remonttia tulossa

Täystiilitalo vm. -61, keittiöstä kellaritiloihin menee alkuperäinen 110 mm valurautaviemäri. Putki menee kellarissa pinta-asennuksena, mutta keittiöstä n. 5 m matkan alapohjan lecasoratilassa. Kellarista lähtee muoviputki kunnan viemäriin.

Tarkoitus on remontoida asunto, mm keittiön ja eteisen lattialaatoitus ym. Onko mahdollista työntää 75 mm "rullaviemäriputki" entisen valurautaviemärin sisään ja liittää se kellarissa entiseen valurautaviemäriin? Mahdollisesti myös kellarin viemäri uusittaisiin muoviviemäriksi.

Estääko joku määräys ko. muutoksen? 75 putkessa menisi siis ainoastaan keittiön likavedet.

Ajatus on siis välttää lattian aukipiikkaus.

6

4669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katolle

      sitä linjaa ei saisi pienentää. Talossa käytetään kankitavaraa viemärinä.

      • Remonttia tulossa

        Tuuletuslinja ei lähde ko. pätkän kohdalta, vaan toisesta päästä taloa. Siellä on myös sauna, khh, 2 x wc ym. suurin osa viemäröintiä tarvitsevista kalusteista.


      • putkirunkkari
        Remonttia tulossa kirjoitti:

        Tuuletuslinja ei lähde ko. pätkän kohdalta, vaan toisesta päästä taloa. Siellä on myös sauna, khh, 2 x wc ym. suurin osa viemäröintiä tarvitsevista kalusteista.

        kuulostaa turhalta kikkailulta piikaa vaan se lattia auki että saat senkin pätkän uusittua! periaateessa keittiön viemäriksi riittää 75 vaan eipä niitä enään niin rakenneta nykyään keittiölijatkin tehdään tuosta 110 ja saneerauskohteissa vanhat 75 puretaan ja 110 tilalle......mielestäni voit muuttaa tuon valuraudan hyvin muoviksi sopii omakotitaloon hyvin.


      • putkirunkkari kirjoitti:

        kuulostaa turhalta kikkailulta piikaa vaan se lattia auki että saat senkin pätkän uusittua! periaateessa keittiön viemäriksi riittää 75 vaan eipä niitä enään niin rakenneta nykyään keittiölijatkin tehdään tuosta 110 ja saneerauskohteissa vanhat 75 puretaan ja 110 tilalle......mielestäni voit muuttaa tuon valuraudan hyvin muoviksi sopii omakotitaloon hyvin.

        ole vielä törmännyt missään 110 keittiöviemäriin!missä päin tämmöisiä hommia tehdään?


      • putkiurakoitsija
        arvo-poika kirjoitti:

        ole vielä törmännyt missään 110 keittiöviemäriin!missä päin tämmöisiä hommia tehdään?

        mutta mitä on 75mm rullaviemäri. heh heh.
        Työnnetään vanhan sisään, ja päätekohta tukitaan
        siliconilla ettei mahdollisen padotuksen aikana
        paskavesi mene väärään paikkaan.


      • se runkkari
        arvo-poika kirjoitti:

        ole vielä törmännyt missään 110 keittiöviemäriin!missä päin tämmöisiä hommia tehdään?

        Vanhojen talojen putkisaaneerauksessa 75mm keittiöviemärien nousulijat todellakin vaihdetaan 110 milliin ,tietenkin 110 haaroitetaan 75 siis kytkentäviemäri!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe