Te joille virtsatietulehdus ilmestyy usein niin ilmeneekö se teillä koskaan niin että virtsaputkesta vuotaa pahanhajuista nestettä? Siis todella vähän, mutta sitäkin voimakkaamman hajuista (sellaista kissanpissan/hienhajuista).
Minulla tämä ilmenee ennen kuin virtsatietulehdus varsinaisesti iskee, eli tulehdus on ehkä virtsaputkessa silloin(?). Yleensä tällöin tajuan juoda paljon ja itse tulehdusta ei tule, mutta aika usein tämä vaiva toistuu yhä uudelleen useiden päivien ajan ja se on todella noloa ja kiusallista koska pelkään että muut haistavat sen. Onkohan tämä todella poikkeuksellinen oire? Vai olisiko jollain keino miten estää tuo haju?
Ja miksen sitten syö antibiootteja? Yleensä virtsatietulehdukseni ovat todella lieviä ja paranevat itsestään. En halua syödä niihin antibiootteja, koska antibiooteista tulee minulle todella sairas olo enkä pysty tekemään kuurin aikana mitään koska koko aika menee siihen että yrittää olla oksentamatta. Ja kaikkien antibioottien kanssa tuntuu olevan sama juttu ja vastustuskyky vain heikkenee niiden myötä ja uusi tulehdus tulee heti ja pahempana sen jälkeen. estolääkkeeksikään en voi niitä ottaa. En ole edes tunnustanut lääkärille miten usein tulehduksia oikeasti on, koska tiedän että joutuisin estolääkitykselle enkä kestäisi sitä jatkuvaa huonovointisuutta. Kuitenkin tulehdukset menevät kotihoidolla alle viikossa ohi.
Muitakin niksejä tulehduksen estämiseksi saa kertoa, tosin taidan tietää jo lähes kaiken. Melkein jo sairaanloiseksi muuttunut hygieniakaan ei tosin tapauksessani tunnu estävän tulehduksien syntymistä. Rakkoni todettiin lapsena synnynnäisesti epämuodostuneeksi, mikä on ilmeisesti syynä nykyiseen tulehduskierteeseen. Lähes koko lapsuus meni ilman pienintäkään tulehdusta, mutta nyt kun muutama vuosi sitten jouduin kierteeseen en tunnu pääsevän siitä enää eroon vaikka mitä tekisin.
toistuvasta VTI:stä kärsivät?
9
1954
Vastaukset
- kerholainen
Olen aikaan kärsinyt toistuvista vti ja eipä hääviä ollut! Minulla vaiva loppui kestolääkitykseen ja aloin ottaa 2c-vitamiinitablettia /pvä ja maitohappobakteereja mitä apteekeista saa...otan edelleenkin syksyisin c-vitamiinia ja juon toisinaan karpalomehua tai puolukkamehua...mutta ainakin tuo c-vitamiini pitää virtsan happamana joten silloin eivät pöpöt saa kasvuolosuhteita kehittymään-ainakan helposti..ja lämpöiset istumakylvyt tekevät hyvää.
- Angelika
Mitä oireita teillä on kun on tulehdus? Voiko alaselkä kipu liittyyä virtsaputken tulehdukseen?
- tuntuu
Angelika kirjoitti:
Mitä oireita teillä on kun on tulehdus? Voiko alaselkä kipu liittyyä virtsaputken tulehdukseen?
Kirvely pissatessa,pissaa tulee vähän ja usein,tai pissahädästä huolimatta pissaa ei tule pisaraakaan.Jatkuvasti pissahätä.Edenneeseen VTI:n saattaa kuulua alaselkäkipua.Silloin tulehdus on edennyt munuaisiin asti,muitakin oireita SAATTAA OLLA mm.kuume.
Itselläni on kerran VTI päässyt kehittymään niin,että virtsassa oli valkuaista,olo oli todella tuskallinen puoli vuotta.Tästä kiitos kuuluu sille välinpitämättömälle lääkärille,joka ei katsonut aiheelliseksi määrätä pissakokeita asian varmistamiseksi,kun kävin lääkärissä puoli vuotta aikaisemmin. - ap.
joka ikinen päivä mutta eipä ole apua. Myös maitohappobakteereja on kokeiltu
- ap.
tuntuu kirjoitti:
Kirvely pissatessa,pissaa tulee vähän ja usein,tai pissahädästä huolimatta pissaa ei tule pisaraakaan.Jatkuvasti pissahätä.Edenneeseen VTI:n saattaa kuulua alaselkäkipua.Silloin tulehdus on edennyt munuaisiin asti,muitakin oireita SAATTAA OLLA mm.kuume.
Itselläni on kerran VTI päässyt kehittymään niin,että virtsassa oli valkuaista,olo oli todella tuskallinen puoli vuotta.Tästä kiitos kuuluu sille välinpitämättömälle lääkärille,joka ei katsonut aiheelliseksi määrätä pissakokeita asian varmistamiseksi,kun kävin lääkärissä puoli vuotta aikaisemmin.tulehduksen ei tarvitse olla munuaisissa vaikka alaselkäkipua on. Itselläni on usein. Ja tuo tiheään virtsaaminenkin katoaa kun tulehduksia on usein, yleensä rakon polttelu ja kipu rakossa ym. etenkin virtsaamisen jälkeen riittää minulla kertomaan tulehduksesta. Mutta tulehduskierteen alussa oli juuri nuo perinteiset oireet eli tiheään virtsaaminen ym.
Miten tuon valkuaisen oleminen virtsassa vaikuttaa myöhempään oloon? eikö tulehdus parantunut sitten ollenkaan sen takia? Itsellänikin on tainnut olla ihan näkyvää valkuaista. - oikealla lääkkeellä
ap. kirjoitti:
tulehduksen ei tarvitse olla munuaisissa vaikka alaselkäkipua on. Itselläni on usein. Ja tuo tiheään virtsaaminenkin katoaa kun tulehduksia on usein, yleensä rakon polttelu ja kipu rakossa ym. etenkin virtsaamisen jälkeen riittää minulla kertomaan tulehduksesta. Mutta tulehduskierteen alussa oli juuri nuo perinteiset oireet eli tiheään virtsaaminen ym.
Miten tuon valkuaisen oleminen virtsassa vaikuttaa myöhempään oloon? eikö tulehdus parantunut sitten ollenkaan sen takia? Itsellänikin on tainnut olla ihan näkyvää valkuaista.Sain pitkälle edenneen VTI:n hoitoon todella tehokkaan lääkkeen,joka EU:n myötä poistettiin markkinoilta (liian tehokkaana?)parisen vuotta sitten.Virtsassa ei kuulu olla valkuaista.Valkuainen virtsassa viittaa siihen,että pöpöt ovat iskemässä munuaisiin.Virtsassa olevaa valkuaista ei paljain silmin näe(valkosoluja),vaan sen selvittäminen vaatii aina labrakokeen(virtsan viljely),tai ainakin pikaviljelyn ns.tikkutesti.
- ap.
oikealla lääkkeellä kirjoitti:
Sain pitkälle edenneen VTI:n hoitoon todella tehokkaan lääkkeen,joka EU:n myötä poistettiin markkinoilta (liian tehokkaana?)parisen vuotta sitten.Virtsassa ei kuulu olla valkuaista.Valkuainen virtsassa viittaa siihen,että pöpöt ovat iskemässä munuaisiin.Virtsassa olevaa valkuaista ei paljain silmin näe(valkosoluja),vaan sen selvittäminen vaatii aina labrakokeen(virtsan viljely),tai ainakin pikaviljelyn ns.tikkutesti.
lapsena minulla oli kuulemma niin paljon valkuaista virtsassa että näyte oli täynnä valkoisia klönttejä ja rihmoja. Ja noita klönttejä ja rihmoja on ollut tulehduksen aikana myöhemminkin, ja niin päättelen että on ollut siis myös valkuaista. Ja tulehdus ei silti ollut munuaisissa tuolloin lapsena ainakaan.
- ..,..,
tuntuu kirjoitti:
Itselläni on kerran VTI päässyt kehittymään niin,että virtsassa oli valkuaista,olo oli todella tuskallinen puoli vuotta.Tästä kiitos kuuluu sille välinpitämättömälle lääkärille,joka ei katsonut aiheelliseksi määrätä pissakokeita asian varmistamiseksi,kun kävin lääkärissä puoli vuotta aikaisemmin.Virtsan valkuaisella tarkoitetaan proteiineja, joita sinne ei pitäisi merkittävästi päästä. valkosolut, siis puolustussolut ovat eri asia. Valkuainen virtsassa munuaisten toimintahäiriön johdosta. Naisen VTI voidaan hoitaa ilman virtsanäytettä mikäli kliininen kuva on selvä.
Munuaisten tulehdus tai munuaisaltaan tulehdus eli pyelonefriitti aiheuttaa yleensä kuumetta ja yleistilan laskua. Myös munuaisten koputteluarkuutta voi liittyä.
synnynnäiset rakennemuutokset, heikko limakalvopuolustus (vaihdevuodet) kivet, katetroinnnit altistavat VTI:lle.
Itsehoitona runsas diureesi, eli paljon nestettä. Karpalomehun tai kapseleiden on todettu vähentävän VTI:tä. Mehun tai kapseleiden välillä ei todettu eroa. Tämä siis kunnolla tehty lääketieteellinen tutkimus. Yleensä usein toistuvat tulehdukset voivat olla relapseja tai reinfektoita, riippuen onko sama kanta kysessä.
- Riinuli_79
Mulla oli toistuvasti vuoden aikana virtsatietulehduksia. Suurin osa tulehduksista oli tosin melko lieviä. Minulla c-vitamiini 1g/vrk ja välillä annosta nostaen 1500mg/vrk on auttanut. Lisäksi olen lisännyt veden juontia. Kun on pienempiä oireita korotan aina c-vitamiinin määrää ja kittaan tölkillisen karpalomehua. On varmasti yksilöllistä kenellä virtsan happamoittaminen vaivaan tuo avun, mutta kannattaa kokeilla, jos et ole jo testannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36831Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6784Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.146732- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690