psykoosi on kiva

Sindy*

Ennen ajattelin, että kauheinta mitä voi tapahtua on tulla hulluksi.

Nyt ajattelen, että se on hienointa mitä minulle on koskaan tapahtunut.En kyllä missään vaiheessa pitänyt itseäni hulluna. Ongelmallista oli ainoastaan etten saanut nukuttua. Aistiharhat, jotka minulla olivat näköharhoja olivat hienoja kokemuksia. Ajattelin, että minulla on yliluonnollisia Jumalalta saatuja kykyjä. Kaikki oli tosi hienosti omasta mielestäni. Lopulta tosin esim ajantajuni oli heikentynyt. Sanoin kaverille, että tavataan 5min kuluttua. Ja mulla kesti puoli tuntia. Olin ihan omissa maailmoissani. Ja en huomannu esim että ulkona on pakkasta.

Koska en saanut nukuttua menin päivystykseen hakemaan unilääkkeitä. Se oli tosi mielenkiintoinen seikkailu. Ja ihmisten reaktiot oli mielenkiintoisia miten ne suhtautui muhun kun olin psykoosissa. Lääkäri ohjasi psykiatrille. Tosi jännittävää oli. Olen aina ollut vähän kiinnostunut psykiatriasta. Sairaalassa näin muita hulluja ja ambulanssilla tuotiin porukkaa oli tosi mielenkiintoista. Ite en ollut hullu, mulla oli vain yliluonnollisia kykyjä. Olin aivan kauhuissani kun psykiatri sanoi, että minun olisi jäätävä sairaalaan osastolle.

Oli tosi mielenkiintoista nähdä millaista on mielisairaalassa. Millaisia ihmisiä siellä on ja millaista kohtelua. Unilääkkeet ja rauhoittavat.

Psykoosin jälkeinen masennus ei sitten ollut kiva. Kun pääsi pois sairaalasta ja tosimaailma alkoi selvitä ja tuli itsetuho ajatuksia. Sitten sain masennuslääkettä ja se auttoi. Nyt ei ole enää mitään lääkkeitä.

Tosin mikä se tosimaailma on? Uskon, että yliluonnollisia juttuja tapahtuu. Ja kaipaan niitä kokemuksia.

Miten juuri minulle on käynyt näin? Tuntui tosi epätodelliselta herätä sairaalasta. En olis koskaan uskonut, että sairastun psyykkisesti.

Enää en pelkää ollenkaan sekoamista.

14

1926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahdistus

Voi kauhistus, elänköhän mä psykoosissa, kun mun elämä on tollasta!

• Siis oikeasti

Itsekin olen usein miettinyt, että vintti hämäränä voisi olla paljon hauskempaa. Kokemuksesi kuulosti hauskalta, tuli mieleen jokin ns. trippi.

Itse en ole tosin moista kokenut.

Luin kuinka yksi kaveri kuvaili psykoosiaan helvetissä oloksi. Ei kuulostanut niin hyvältä kuin sinun juttusi. Mutta sehän on varmaan kiinni tuurista ja ihmisestä minkälainen olo sattuu kohdille.

• Irma

Mä en voi käsittää, et miten aivot voi tuottaa näköharhan silmien eteen. Sen käsitän, et kun oon kauan aikaa samassa paikassa, niin silmän liikkeet ovat erilaiset ja mielikuvitus alkaa toimiin eritavoin tai jotain, paikkailla. Noitakin voi ajatella niin monella eri tavalla.

Mun lääkitys lisää visuaalisia mielikuvia, mun pään sisällä. Paikka on tavallaan otsalohko, johon ne yleensä sijoittuu. Kyse on varmaan samanlaisesta ilmiöstä, paitsi että ne näkee kai ympäristössään. En tiedä kun ei oo kokemusta muusta.

En kyllä mitenkään erityisesti reagoi niihin. Paitsi että ovat yleensä uskomattoman rasittavia/ahdistavia, ei kuitenkaan millään tavalla pelottavia. Yleensä jokapäiväinen elämä toistuu näissä. Joskus todella harvoin aiheuttaa pahoinvointia. Kuitenkin nämä ovat osa mua itseäni ja näin on ollut koko elämäni. Ei niitä tarvi mun mielestä mitenkään mystisenä pitää.

• Irma

Tunneharhat? Musta tuntuu joltain, luulen jotain, vaikka TIEDÄN ettei näin ole. Onko se harha?

Muuten tossa edellisessä lääkityksen perimmäinen tarkoistus on toimia juuri näin. Aiheuttaa ajattelua, tunnetiloja, muutoksia kehossa.

• zämpylä

Etkö syö enää mitään lääkkeitä? Minun on ainakin syötävä psykoosinestolääkkeinä risperdalia kaksi vuotta psykoosin jälkeen.

• Sindy*

Söin 5kk risperdalia. Ja lopetin lääkkeen käytön ihan omin päin. Ei ollut mitään oireita enää, enkä turhaa halua mitään sivuvaikutuksia. Minulle sanottiin, että 6kk siitä kun oireet ovat hävinneet pitäisi syödä risperdalia.

Herkkyys psykoosille on pysyvää, mutta en nyt pelkän herkkyyden takia halua syödä psykoosilääkkeitä loppuelämääni.

• Satu ihan satu

.. olet melkein ensimmäinen ihminen, joka samaa kertoo! Tai oikeastaan oli täällä yksi kaveri, jolla oli hassu nimi, muistaakseni "Hulluglaani tai Hullukaani". Sillä oli ollut myös mukavia harhoja. Kyllä minäkin sitä psykoosia tavallaan kaipaan, oli elämä paljon jännittävämpää ja hauskempaa. Luulen että kaikki hauskuus minun kohdalla johtui lähinnä vilkkaasta mielikuvituksesta. Oudot kokemukset eivät pelottaneet, tai olivat sillä tavalla jännittäviä kuin elokuvissa, joissa lopussa käy hyvin. Kaikenlaista kivaa tapahtui enimmäkseen, oli joitakin hankaliakin "tehtäviä" jotka ratkaisin "erityistaidoillani", esim. telepatialla (heh). Ihan sekaisinhan minä olin, mutta enimmäkseen kai hauskuutin ja ällistytin muita. Luulivat kai että olen hörhö (niinkuin olinkin). Nyt sitten pitää elää tätä tylsää ja tyhmää elämää. Minun psykoosini todettiin "akuutiksi", melko lieväksi. Sain sairaslomaa ja yhden lääkepaketin. Jälkikääteen iskevä masennus oli kyllä aika kova paikka. Kestetty nyt jo sekin. Onnea meille iloisessa psykoosissa olleille! Onpahan jotakin vanhana mietittäväksi :)

• mulla

Minä olen myös läpikäynyt psykoosin. Olin tosi onnellinen, kuvittelin että olin menossa naimisiin, vain sulhanen aina vaihteli. Minulle järjestettiin jotain suurta yllätystä. Kuvittelin välillä että olin Jumalan poika tai paremminkin tytär koska olen naispuolinen. Minulla oli sporttirannekello josta painamalla nappeja pumppasin verta sairaalle sukulaiselleni. Kun olin suihkussa suihkutin vettä suihkukaapin seinään ja sain auringonkin paistamaan. Yöllä katsoin ikkunasta ja ulkovalot oli viereisessä talossa päällä ja ajattelin että isoveli valvoo mua kun ne on päällä ja minulla oli turvallinen olo. Olin myös todella tuottelias piirtelin muotokuvia ihmisistä ja kuvittelin että ne on tosi hienoja. Enkeleitä myös piirtelin paljon. Matkalla sairaalaan kuvittelin itse olevani enkeli väsynyt sellainen ja nukahdin takapenkillä.Tuli mieleen kaikkia nokkelia juttuja. Ja sairaalaan saapui sairaita ihmisiä jotka jonottivat luokseni että parantaisin ne. Televisiosta minulle näytettiin etukäteen mallia.
      Mutta oli mulla tosi pelottaviakin asioita. Luulin että minut myrkytetään ynnä muuta. Mut pääasiassa muistelen hyvällä sitä aikaa. Hitto mikä kokemus!

• Lääkityksellä saa ihmeitä a...

mutta mitään tollasia yliluonnollisia juttuja mulla ei ollut, muistaakseni. Ei telepatiaa, ei yhtään mitään tollasta... Tajusin kyllä koko ajan olevani sekaisin ja että koko elämäni oli ohi.

• jensku.

No miksi yleensä sekoitat keskenään ns. yliluonnollisen ja mielenterveyshäiriöt?

Mielestäni ne ovat kaksi täysin eri asiaa.

• silleen vaikka

kuinka niitä "terve" ihminen selittää itselleen muuten kuin yliluonnollisella ;-). Tottahan niitä muitakin selityksiä voi harhoilleen antaa. Ufot, salaliitot, isoveljet.. ihan miten vaan kukin tykkää.

• liisi

Luulin että kaikki kiisselit ja muut marjaruuat oli valmistettu verestä, en syönyt niitä ollenkaan sairaalassa. Aluksi välttelin myös liharuokia kun luulin että ne on tehty ihmisen lihasta. Sitten ajattelin, että ilmastoinnin kautta laitetaan jotain kaasua iltaisin huoneisiin. Luulin myös yhdessä välissä olevani jumalasta seuraava, ja enkeliksikin itseäni nimitin.

• fbeee

se jos pää kosahtaa oikeesti ei oo kivaa!

• Tuttua liiankin..

Se ei ole leikin asia jos terveys lähtee. Olen ollut psykoottinen ja en todellakaan halua vaipua psykoosiin. Siksi syönkin lääkkeeni kiltisti ja pidän arvoistani erin lailla huolta. En kaipaa enää mitään mielen järkytyksiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe