Passiivinen eutanasia

Irma Pahlmanin mukaan

Passiivinen eutanasia on meidän sairaanhoidossamme käytäntönä, eli hoidon lopettaminen silloin kun LÄÄKÄRI ja HOITAJAT katsovat että nyt on aika lopettaa hoito ja aika olla elvyttämättä potilasta.

Itsemääräämispykälän mukaan Potilaslaissa pitäsisi kaikki tärkeät hoitopäätökset tehdä yhteisymmärryksessä potilaan tai jos tämä ei enää pysty hänen läheisimmän omaisensa tai sen henkilön kanssa jonka potilas on valtuuttanut hoitonsa huolehtijaksi hoitotahdossaan.

Tätä pykälää rikotaan koko ajan sairaanhoidon yhteydessä.

Lääkäri yksin tekee päätöksen keskustelematta potilaan tai lähiomaisen/valtuutetun kanssa.

Tämä on vallan väärinkäyttöä.
Ja kiellettyä, moraalisesti ja eettisesti väärää käytöstä, vaikka potilas olisikin huonokuntoinen tai kuoleva, ei saa unohtaa tätä Potilaslain vaatimusta.

Se että professori Irma Pahlman puhuu siitä, että Passiivinen eutanasia , eli potilaan aktiivinen hoitaminen ja elvytys päätetään lopettaa, on kuolinpäätös, vaikka siitä harvoin linnaan joutuu, siis hienommin sanottuna PASSIIVISTA EUTANASIAA.

Siis Passiivinen eutanasia, eli hoidon aktiivinen lopettaminen vaikka sen tiedetään aiheuttavan kuoleman, on meidän maassamme HOITOKÄYTÄNTÖ.

Minun äitini tapauksessa se johti HYVIN kauheaan ja kidututtavaan kuolemaan tukehtumalla.

Saako tämänkään kertoa vanhustenhoidosta VANHUSTENHOITOPALSTALLA, tämän mistä on kirjoitettu kokonainen tohtorinväitöskirja!

Irma Pahlman: Potilaan itsemääräämisoikeus, kustantaja Edita Prima Oy, Helsinki 2003.

81

6807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wabbit

      Törkeätä yleistämistä tuo sinun viestisi.

      Meidän sairaalassa keskustellaan aina potilaan ja omaisten kanssa ennen DNR-päätöstä. Aina itse potilaan kanssa keskustelu ei onnistu hänen tilansa johdosta. DNR-päätös on ymmärrettävä, kun potilas sairastaa parantumatonta sairautta, jolloin hänen elvytyksensä tuottaisi vain hänelle lisää kärsimystä.

      Myös aivan loppuvaiheessa olevan potilaan pakkonesteytys / pakkoruokinta (IV-nesteillä, peg-napilla/nenämahaletkulla) tuottaa yleensä vain enemmän kärsimystä potilaalle. Muutenkin se vain pidentää väistämätöntä muutamalla päivällä. Eikö mielummin voisi sallia arvokkaan kuoleman, kuin väkisin pitää ihmistä hengissä, kun toivoa tai ihmisen arvoista elämää ei ole enää jäljellä.

      • Dippit

        Hienoa että teillä asiat ovat noin hyvässä mallissa. Teillä on asiaa nähtävästi ajateltu ja sen eteen toimittu.
        Mielestäni teillä on mukavan inhimillinen suhtautuminen kuolemaan... Ja vielä lainmukainenkin...


      • vaan Pahlmanin kirjassa

        TOdella hyvä jos TEIDÄN sairaalassanne tehdään kaikki esimerkillisesti ja oikein.
        MEIDÄN sairaalassa ei tehty.

        Ei juteltu potilaan eikä häntä edustavan omaisen kanssa, ei ollenkaan.
        Jälkeenpäin vasta valitukseni yhteydessä sain nähdä tästä päätöksestä.

        Ethän sinä millään voi tietää miten toisissa sairaaloissa tehdään, et edes miten toisilla osastoilla tehdään.

        Minusta sinä yleistät aivan älyttömästi, kun jatkuvasti kerrot miten sairaaloissa yleensä tehdään.
        Sitähän sinä et millään voi tietää.

        Minä en yleistä.
        Minä kerron vain oman kokemukseni.

        Ja sitten ehkä joitakin tutkimustuloksia, tieteellisiä.

        Hoitopuolelta en täällä mitään tieteellisä tutkimustuloksia näe koskaan laitettavan, he vain ovat yksinkertaisesti sitä mieltä että he ovat täydellisiä ja tekevät aina oikein.

        Minun kokemukseni on aivan toista maata, eikö sitä saa sanoa?


      • wabbit
        vaan Pahlmanin kirjassa kirjoitti:

        TOdella hyvä jos TEIDÄN sairaalassanne tehdään kaikki esimerkillisesti ja oikein.
        MEIDÄN sairaalassa ei tehty.

        Ei juteltu potilaan eikä häntä edustavan omaisen kanssa, ei ollenkaan.
        Jälkeenpäin vasta valitukseni yhteydessä sain nähdä tästä päätöksestä.

        Ethän sinä millään voi tietää miten toisissa sairaaloissa tehdään, et edes miten toisilla osastoilla tehdään.

        Minusta sinä yleistät aivan älyttömästi, kun jatkuvasti kerrot miten sairaaloissa yleensä tehdään.
        Sitähän sinä et millään voi tietää.

        Minä en yleistä.
        Minä kerron vain oman kokemukseni.

        Ja sitten ehkä joitakin tutkimustuloksia, tieteellisiä.

        Hoitopuolelta en täällä mitään tieteellisä tutkimustuloksia näe koskaan laitettavan, he vain ovat yksinkertaisesti sitä mieltä että he ovat täydellisiä ja tekevät aina oikein.

        Minun kokemukseni on aivan toista maata, eikö sitä saa sanoa?

        "Passiivinen eutanasia on meidän sairaanhoidossamme käytäntönä, eli hoidon lopettaminen silloin kun LÄÄKÄRI ja HOITAJAT katsovat että nyt on aika lopettaa hoito ja aika olla elvyttämättä potilasta.

        Itsemääräämispykälän mukaan Potilaslaissa pitäsisi kaikki tärkeät hoitopäätökset tehdä yhteisymmärryksessä potilaan tai jos tämä ei enää pysty hänen läheisimmän omaisensa tai sen henkilön kanssa jonka potilas on valtuuttanut hoitonsa huolehtijaksi hoitotahdossaan.

        Tätä pykälää rikotaan koko ajan sairaanhoidon yhteydessä.

        Lääkäri yksin tekee päätöksen keskustelematta potilaan tai lähiomaisen/valtuutetun kanssa. "

        Puhut kokoajan sairaanhoidosta, eli yleistät sen koskemaan koko Suomea. Minä taas kerroin vain meidän sairaalan tapauksesta, jolloin tiedän faktasisesti, ettei siellä toimita noin.


      • tällaista
        wabbit kirjoitti:

        "Passiivinen eutanasia on meidän sairaanhoidossamme käytäntönä, eli hoidon lopettaminen silloin kun LÄÄKÄRI ja HOITAJAT katsovat että nyt on aika lopettaa hoito ja aika olla elvyttämättä potilasta.

        Itsemääräämispykälän mukaan Potilaslaissa pitäsisi kaikki tärkeät hoitopäätökset tehdä yhteisymmärryksessä potilaan tai jos tämä ei enää pysty hänen läheisimmän omaisensa tai sen henkilön kanssa jonka potilas on valtuuttanut hoitonsa huolehtijaksi hoitotahdossaan.

        Tätä pykälää rikotaan koko ajan sairaanhoidon yhteydessä.

        Lääkäri yksin tekee päätöksen keskustelematta potilaan tai lähiomaisen/valtuutetun kanssa. "

        Puhut kokoajan sairaanhoidosta, eli yleistät sen koskemaan koko Suomea. Minä taas kerroin vain meidän sairaalan tapauksesta, jolloin tiedän faktasisesti, ettei siellä toimita noin.

        Joskus todellakin tapahtuu, että lääkäri tekee päätöksen yksin eikä kysele muilta.
        On kuitenkin melko törkeää tehdä noin.
        Kyllähän läheisimmälle ihmiselle kuuluu olla mukana tärkeissä päätöksissä, vaikka tuolos olisikin yksimielinen.


      • että näin

        Mistä tiedät että nuo nesteytykset ja nesteruokinnat aiheuttavat enemmän kipua kuin passiivinen eutanasia eli hoidon lopettaminen.
        Ethän ole itse kokenut, ethän.

        Voitais aivan hyvin kuitenkin hengitystä helpottaa koneen turvin sen sijaan että ihminen ihan selvästi kidutetaan tukehtumalla.

        On arveluttavaa puhua miltä kuolevasta tuntuu, kun ei itse ole kokenut.
        Tuollainen ei ole kovin viisastakaan kun ei mitään perusteita ole.

        Ja jos elämää pidennetäänkin muutamalla päivällä, onko se niin kamalaa jos näillä päivillä saadaan pehmeämpi kuolema.

        Tuo passiivinen eutanasia on mielestäni pelkkää kidutusta.


      • on kiduttavaa kuolemaa
        Dippit kirjoitti:

        Hienoa että teillä asiat ovat noin hyvässä mallissa. Teillä on asiaa nähtävästi ajateltu ja sen eteen toimittu.
        Mielestäni teillä on mukavan inhimillinen suhtautuminen kuolemaan... Ja vielä lainmukainenkin...

        Lainmukaisella laiminlyönnillä ei ole mitään tekemistä inhimillisen hoidon kanssa.

        Jos pitäisi valita passiivisen eutanasian eli hoidotta jättämisen hiljalleen menehdyttämisen tai aktiivisen eutanasian välillä, niin valitsisin sen aktiivisen.

        Passiivinen eutanasia on julma tapa avustaa ihmistä kuolemaan.
        Hyvä hoito on ainoa vaihtoehto passiiviselle eutanasialle.
        Passiivisen eutanasian harjoittaminen on kaikkea muuta kuin hyvää hoitoa.


      • ihminen minäkin
        että näin kirjoitti:

        Mistä tiedät että nuo nesteytykset ja nesteruokinnat aiheuttavat enemmän kipua kuin passiivinen eutanasia eli hoidon lopettaminen.
        Ethän ole itse kokenut, ethän.

        Voitais aivan hyvin kuitenkin hengitystä helpottaa koneen turvin sen sijaan että ihminen ihan selvästi kidutetaan tukehtumalla.

        On arveluttavaa puhua miltä kuolevasta tuntuu, kun ei itse ole kokenut.
        Tuollainen ei ole kovin viisastakaan kun ei mitään perusteita ole.

        Ja jos elämää pidennetäänkin muutamalla päivällä, onko se niin kamalaa jos näillä päivillä saadaan pehmeämpi kuolema.

        Tuo passiivinen eutanasia on mielestäni pelkkää kidutusta.

        kun laitetaan potilas hengityskoneeseen ja imetään ja saadaan muutama lisäpäivä elämää.
        passiivinen eutanasia ei tarkoita etteikö potilaalle annettaisi kipu lääkettä tahi ruokaa , yleensä on niin ettei parina viimeisenä päivänä ruoka enää mene alas ja olisko ratkaisu laittaa neämaha- tai peg letku , suurin osa vanhuksista on valmistautunut omaan kuolemaansa ja odottavat rauhallissesti omaa kuolemaansa. he eivät halua letkuja ja koneita ympärilleen. olisko niin että omaiset itse eivät ole valmistautuneet potilaan poismenoon ja haluavat omien itsekkäiden syiden takia ( anoa anteeksi antoa , saada anteeksi ym...) pidentää muutamalla päivällä vanhuksen elämää . En sitten tiedä on se ihan oikeasti hienoa elämää maata vuositolkulla petissä kun koko ajan hoidetaan aktiivisesti , potilas saattaa olla täysin vegetatiivisessa tilassa ei ymmärrä mitään mutta koska kokoajan pidetään keinotekoisesti hengissä , jatkuvilla antibioottikuureilla vahvalla lääkityksellä , letkuruokinnalla jen hengissä , miettikää itse miltä tuntuis olla sellaisen vanhuksen omainen joka tälläistä jotuu kokemaan . Tai vastaavasti olet täysin henkisesti j älyllisesti voimissasi mutta et kykene tekemään itse mitään syömään juomaan liikkumaan , huomaat elimistösi rappeutuvan ja makaat sängyssä/ päivisin g-tuolissa ja öisin sinut käännetään ja väännetään ja ruoka tulee letkusta , pohtikaa asioita myös vanhuksen kannalta . Monella kuolevalla tulee ihmisellä tulee viimeisinä hetkinä hengitysvaikeuksia ja näitä autetaan imemällä limaa , siinä ei hengityskone auta ellei laiteta sellaista konetta joka hoitaa niin ulos kuin sisään hengityksenkin potilaan puolesta ja valitettavsti tälläisiä koneita ei ole ihan joka paikassa , eikä ole kyllä tarpeenkaan.


      • eikä ole tarpeenkaan?
        ihminen minäkin kirjoitti:

        kun laitetaan potilas hengityskoneeseen ja imetään ja saadaan muutama lisäpäivä elämää.
        passiivinen eutanasia ei tarkoita etteikö potilaalle annettaisi kipu lääkettä tahi ruokaa , yleensä on niin ettei parina viimeisenä päivänä ruoka enää mene alas ja olisko ratkaisu laittaa neämaha- tai peg letku , suurin osa vanhuksista on valmistautunut omaan kuolemaansa ja odottavat rauhallissesti omaa kuolemaansa. he eivät halua letkuja ja koneita ympärilleen. olisko niin että omaiset itse eivät ole valmistautuneet potilaan poismenoon ja haluavat omien itsekkäiden syiden takia ( anoa anteeksi antoa , saada anteeksi ym...) pidentää muutamalla päivällä vanhuksen elämää . En sitten tiedä on se ihan oikeasti hienoa elämää maata vuositolkulla petissä kun koko ajan hoidetaan aktiivisesti , potilas saattaa olla täysin vegetatiivisessa tilassa ei ymmärrä mitään mutta koska kokoajan pidetään keinotekoisesti hengissä , jatkuvilla antibioottikuureilla vahvalla lääkityksellä , letkuruokinnalla jen hengissä , miettikää itse miltä tuntuis olla sellaisen vanhuksen omainen joka tälläistä jotuu kokemaan . Tai vastaavasti olet täysin henkisesti j älyllisesti voimissasi mutta et kykene tekemään itse mitään syömään juomaan liikkumaan , huomaat elimistösi rappeutuvan ja makaat sängyssä/ päivisin g-tuolissa ja öisin sinut käännetään ja väännetään ja ruoka tulee letkusta , pohtikaa asioita myös vanhuksen kannalta . Monella kuolevalla tulee ihmisellä tulee viimeisinä hetkinä hengitysvaikeuksia ja näitä autetaan imemällä limaa , siinä ei hengityskone auta ellei laiteta sellaista konetta joka hoitaa niin ulos kuin sisään hengityksenkin potilaan puolesta ja valitettavsti tälläisiä koneita ei ole ihan joka paikassa , eikä ole kyllä tarpeenkaan.

        On se ihme ja kumma että nämä sairaalaimmeiset ovat aina tietävinään kaiken parhaiten.
        Oikein yököttää tämä toisen ihmisen elämän halveksunta hänen viimeisinä päivinään.
        Eikö ole sentään parasta nöyrästi antaa tulevalle vainajalle kaikki helpotus niin että hyvä kuolema saadaan toteutumaan.
        Passiivinen eutanasia ei ole hyvä kuolema, vaikkei kuoleva itse pystyisikään sitä kertomaan.
        Te olette liian tietäviä asioista joista ette tiedä, se on ärsyttävää ja asettaa omaiset aina huonoon valoon.
        Omaiset ja kuoleva ovat niin läheisiä että tietenkin kuoleman osana on myös nähtävä omaiset, aivan turhia traumoja omaisparoille te järjestättet kylmästi ja tunteettomasti ja itsekin vaikutatte tulleen melko tunneköyhiksi työssänne.
        Kuolisin itse vaikka paleltumalla metsään ennenkuin teidän näsäviisaisiin julmuusharjoituksiinne.


      • Omainen vaan
        tällaista kirjoitti:

        Joskus todellakin tapahtuu, että lääkäri tekee päätöksen yksin eikä kysele muilta.
        On kuitenkin melko törkeää tehdä noin.
        Kyllähän läheisimmälle ihmiselle kuuluu olla mukana tärkeissä päätöksissä, vaikka tuolos olisikin yksimielinen.

        Meillä Rakas Mummi elvytyskiellossa Jorvin sairaalassa, kukaan sairaalasta ei ole kertaakaan soittanut viikon aikana omaisille vaikka tiedot ja puh. numerot on oikein...Mummi tajuttomana, välillä kouristelee. kukaan ei soita vaikka sanoin että aina jos jotain uutta ilmenee niin pliis soittakaa. Jos pyydät nokkamukillisen vettä kuivan suun kostutukseen pyörii joillain hoitajilla silmät päässä siihen malliin et "vitsi mikä dorka toi omainen, no huh-huh" Toivottelen vaan ko henkilöille samanlaista hoitajaa vanhuuden päiville kuin mitä itse nyt ovat.Onnea vaan heille.


      • Raivostunut

        Jos halutaan vakavasti sairaan kuolla (tarkoitusperiä voi olla monta), käytäntönä pitää olla ainoastaan aktiivinen eutanasia, joka ei kiduta sairasta.

        Tätini lopetettiin passiiviseen eutanasiaan ja hänelle ei annettu ruokaa, juomaa taikka muutakaan hoitoa. Tätini oli hyvin nälkäinen ja pyysi edes yhtä makkaranpalaa, jotta nälkä taittuisi edes hiukan. Onko tämä hyvä kuolema? se on sitä passiivista eutanasiaa. Tällaista en tule koskaan hyväksymään. Ei neliraajahalvaantunutkaan elä, jos hänelle ei anneta ruokaa vaan on yritettävä saada sitä itse ja jos ei saa, niin kuolkoon pois. Hyi mikä ajattelutapa.

        Aktiivinen eutanasiaan kannattaa tutustua ja sen tuottamiin mahdollisiin tarkoitusperiin (omaisuus ym.). Samalla tavalla passiivisessakin eutanaasiassa sen tarkoitusperät on kyseenalaisia.

        JOS VOIN VAIKUTTAA OMAISIENI ELÄMÄÄN, EN TULE KOSKAAN HYVÄKSYMÄÄN PASSIIVISTA EUTANASIAA!! Se on jo ajatuksenakin inhimillisyyden ulkopuolella..


      • Joukkomurhia sairaaloissa

        lukekaa kuinka minun äidilleni kävi :

        kirjoitin : JOUKKOMURHIA SAIRAALOISSA ja löytyy Googlesta.


      • FloraDiora

        Meilahden sairaalassa lekuri teki ihan itekseen DNR päätkösen, asia selvisi vasta äidin kuoltua ja pyydettyäni epikriisit.
        Siinä luki DNR.
        Äidin kärsimyksistä ei kukaan välittänyt, ei saanut EDES tarpeellista kipulääkitystä vaikka syöpä oli levinnyt kaikkialle.
        Venäjänkielinen hoitaja sanoi kerran ihan vahingossa minulle, kun kysyin äidin vointia - että voi voi kun se äitin syöpä levinny jokapaikkaan!
        Ai, miten niin - emmehän me edes TIENNEET että äidillä oli syöpä.
        Miten se oli mahdollista?
        Palvelutalossa, jossa hän asui, tiedettiin varmasti tapauksesta, mutta eipä kerrottu meille eikä äiti itse pystynyt kertomaan.
        Se siitä inhimillisyydestä.


      • Tätä päivää
        tällaista kirjoitti:

        Joskus todellakin tapahtuu, että lääkäri tekee päätöksen yksin eikä kysele muilta.
        On kuitenkin melko törkeää tehdä noin.
        Kyllähän läheisimmälle ihmiselle kuuluu olla mukana tärkeissä päätöksissä, vaikka tuolos olisikin yksimielinen.

        voi tehdä elvyttämättäjättämispäätöksen lääketiteellisiin syihin vedoten, yleensä kuitenkin yritetään päästä keskustelemalla yhteisymmärrykseen potilaan ja omaisten kanssa. Se että tehdään DNR-päätös ei tarkoita sitä, että jätettäisiin kokonaan hoitamatta. Kaikki muu tehdään paitsi jos sydän pysähtyy, ei elvytetä.


      • Ommainen
        eikä ole tarpeenkaan? kirjoitti:

        On se ihme ja kumma että nämä sairaalaimmeiset ovat aina tietävinään kaiken parhaiten.
        Oikein yököttää tämä toisen ihmisen elämän halveksunta hänen viimeisinä päivinään.
        Eikö ole sentään parasta nöyrästi antaa tulevalle vainajalle kaikki helpotus niin että hyvä kuolema saadaan toteutumaan.
        Passiivinen eutanasia ei ole hyvä kuolema, vaikkei kuoleva itse pystyisikään sitä kertomaan.
        Te olette liian tietäviä asioista joista ette tiedä, se on ärsyttävää ja asettaa omaiset aina huonoon valoon.
        Omaiset ja kuoleva ovat niin läheisiä että tietenkin kuoleman osana on myös nähtävä omaiset, aivan turhia traumoja omaisparoille te järjestättet kylmästi ja tunteettomasti ja itsekin vaikutatte tulleen melko tunneköyhiksi työssänne.
        Kuolisin itse vaikka paleltumalla metsään ennenkuin teidän näsäviisaisiin julmuusharjoituksiinne.

        hengityskoneeseen laittaminen ainakin meidän alueella tarkoittaisi sitä, että vanhus siirrettäisiin teho-osastolle yliopistolliseen sairaalaan, terveyskeskuksessa ja aluesairaaloissakaan hengityskoneita ei käsittääkseni ole. Jos on kyse iäkkäästä monisairaasta vanhuksesta, onko kenekään etu että hänet viimeisinä elinpäivinään riistetään letkuihin ja laitteiin pois tutusta hoitoympäristöstä sen sijaan että saisi asianmukaisen saattohoidon omaisten ja tutun henkilökunnan ympäröimänä.


      • vanhus..

        ei ole huolta vanhustenhoidosta, kun eläkeikää nostetaan. Päättäjillä näyttää olevan tarkoituksena hoitaa vanhuushuolto ns. luonnollisella poistumalla. Pidetään ihmiset työssä sairaina ja väsyneinä, niin kyllä se viikatemies korjaa vanhan pois päiviltä. Ymmärtäähän jokainen, että eläkeiän nostopuheet ovat akuuttia arkipäivää, vaikka luulisi akuutimpaa olisi pohtia työttömien työllistäminen, mutta se ei näytä vaivaavan päättäjiä missään määrin, ei vaikka maassamme on yli 200,000 työikäistä vailla työtä.
        Suomikuvaa taas nostetaan maailmankartalla,pitämällä ihmiset loppuunajettunakin vielä kiihkeillä työmarkkinoilla. Lieneekö jo eläkemarkat juhlittu loppuun, kun niin hätä tuntuu olevan ko.asiassa?


      • Ja eikun kokeilemaan
        että näin kirjoitti:

        Mistä tiedät että nuo nesteytykset ja nesteruokinnat aiheuttavat enemmän kipua kuin passiivinen eutanasia eli hoidon lopettaminen.
        Ethän ole itse kokenut, ethän.

        Voitais aivan hyvin kuitenkin hengitystä helpottaa koneen turvin sen sijaan että ihminen ihan selvästi kidutetaan tukehtumalla.

        On arveluttavaa puhua miltä kuolevasta tuntuu, kun ei itse ole kokenut.
        Tuollainen ei ole kovin viisastakaan kun ei mitään perusteita ole.

        Ja jos elämää pidennetäänkin muutamalla päivällä, onko se niin kamalaa jos näillä päivillä saadaan pehmeämpi kuolema.

        Tuo passiivinen eutanasia on mielestäni pelkkää kidutusta.

        Ei kuule muuta kuin nielemään itse nenä-maha -letkua tai laitattamaan mahapeitteen läpi putkea suoraan mahalaukkuun. Kyllä se siinä selviää.

        Miksi sellaisen ihmisen hengitystä pitäisi vielä auttaa, jonka lähtö on lähellä ? Se tarkoittaa suoraan lähdön, kivun ja kärsimyksen pidentämistä. Hengityskone ei auta eikä paranna mitään, hengittää vain ihmisen puolesta.


      • Kuka halveksii ketä
        eikä ole tarpeenkaan? kirjoitti:

        On se ihme ja kumma että nämä sairaalaimmeiset ovat aina tietävinään kaiken parhaiten.
        Oikein yököttää tämä toisen ihmisen elämän halveksunta hänen viimeisinä päivinään.
        Eikö ole sentään parasta nöyrästi antaa tulevalle vainajalle kaikki helpotus niin että hyvä kuolema saadaan toteutumaan.
        Passiivinen eutanasia ei ole hyvä kuolema, vaikkei kuoleva itse pystyisikään sitä kertomaan.
        Te olette liian tietäviä asioista joista ette tiedä, se on ärsyttävää ja asettaa omaiset aina huonoon valoon.
        Omaiset ja kuoleva ovat niin läheisiä että tietenkin kuoleman osana on myös nähtävä omaiset, aivan turhia traumoja omaisparoille te järjestättet kylmästi ja tunteettomasti ja itsekin vaikutatte tulleen melko tunneköyhiksi työssänne.
        Kuolisin itse vaikka paleltumalla metsään ennenkuin teidän näsäviisaisiin julmuusharjoituksiinne.

        Kyllä näsäviisas on omainen, joka tietää maallikkona paremmin potilaan tilan kuin lääkäri ym. hoitohenkilökunta. Omaiset ovat yleensä niitä, joiden takia potilas kärsii liian kauan, kun hoidoista ei enää ole hyötyä ja omaiset eivät sitä tajua, mutta vaativat silti. Kuoleman kohtaaminen ja luopuminen ovat vaikeita asioita ja vielä vaikeampia, jos niitä ei olla ollenkaan käsitelty ja tultu ajatelleeksi.

        Traumat ovat ihmisen päässä jo ennen kuin tullaan siihen tilanteeseen, että läheisen lähdön hetki koittaa. Suhtautumista kuolemaan pitäisi ajatella aina jo ajoissa, sehän ei ole koskaan yllätys, tänne ei ole jäänyt vielä kukaan.

        Ehkä paleltumiskuolemaa ei kannata kokeilla. Sillä lailla sinusta tulee sairaalan vakioasiakas, kun paleltumat alkavat mädäntyä pois ruumiistasi pikku hiljaa. Tosin sillä lailla sairaalassa olevien ammatti-ihmisten työ ja tehtävät tulisivat tutuiksi, ajattelutapa ja asenteet muuttuisivat, käsityskyky kasvaisi ja kehityisi - ehkä.


      • lusiina4
        tällaista kirjoitti:

        Joskus todellakin tapahtuu, että lääkäri tekee päätöksen yksin eikä kysele muilta.
        On kuitenkin melko törkeää tehdä noin.
        Kyllähän läheisimmälle ihmiselle kuuluu olla mukana tärkeissä päätöksissä, vaikka tuolos olisikin yksimielinen.

        Lääkäri voi tehdä DNR-päätöksen lääketieteellisiin syihin vedoten. Ihanteelistahan olsi että asia sovittaisiin yhteisymmärryksessä potilaan ja omaisten kanssa.


      • lusiina4
        että näin kirjoitti:

        Mistä tiedät että nuo nesteytykset ja nesteruokinnat aiheuttavat enemmän kipua kuin passiivinen eutanasia eli hoidon lopettaminen.
        Ethän ole itse kokenut, ethän.

        Voitais aivan hyvin kuitenkin hengitystä helpottaa koneen turvin sen sijaan että ihminen ihan selvästi kidutetaan tukehtumalla.

        On arveluttavaa puhua miltä kuolevasta tuntuu, kun ei itse ole kokenut.
        Tuollainen ei ole kovin viisastakaan kun ei mitään perusteita ole.

        Ja jos elämää pidennetäänkin muutamalla päivällä, onko se niin kamalaa jos näillä päivillä saadaan pehmeämpi kuolema.

        Tuo passiivinen eutanasia on mielestäni pelkkää kidutusta.

        "hengitystä helpottaa koneen turvin"

        Tarkoittikohan kirjoittaja tässä hengityskonehoitoa? Hengityskoneitahan ei ole terveyskeksuksissa ja elämänsä loppuvaiheessa olevaa vanhusta ei hoideta erikoissairaanhoidossa teholla hengityskoneessa.

        Sen sijaan elämän loppuvaiheen hengittämistä helpotetaan happi- ja lääkehoidolla, hyvällä perushoidolla .


      • lusiina4
        Raivostunut kirjoitti:

        Jos halutaan vakavasti sairaan kuolla (tarkoitusperiä voi olla monta), käytäntönä pitää olla ainoastaan aktiivinen eutanasia, joka ei kiduta sairasta.

        Tätini lopetettiin passiiviseen eutanasiaan ja hänelle ei annettu ruokaa, juomaa taikka muutakaan hoitoa. Tätini oli hyvin nälkäinen ja pyysi edes yhtä makkaranpalaa, jotta nälkä taittuisi edes hiukan. Onko tämä hyvä kuolema? se on sitä passiivista eutanasiaa. Tällaista en tule koskaan hyväksymään. Ei neliraajahalvaantunutkaan elä, jos hänelle ei anneta ruokaa vaan on yritettävä saada sitä itse ja jos ei saa, niin kuolkoon pois. Hyi mikä ajattelutapa.

        Aktiivinen eutanasiaan kannattaa tutustua ja sen tuottamiin mahdollisiin tarkoitusperiin (omaisuus ym.). Samalla tavalla passiivisessakin eutanaasiassa sen tarkoitusperät on kyseenalaisia.

        JOS VOIN VAIKUTTAA OMAISIENI ELÄMÄÄN, EN TULE KOSKAAN HYVÄKSYMÄÄN PASSIIVISTA EUTANASIAA!! Se on jo ajatuksenakin inhimillisyyden ulkopuolella..

        "Onko tämä hyvä kuolema?"

        Ei ole. Niin kauan kun vanhus pystyy syömään, siis nielemään, hänelle annetaan mitä hän haluaa. Kuulostaa paremminkin kidutukselta ja tietentahtoiselta surmaamiselta.


      • lusiina4
        Ommainen kirjoitti:

        hengityskoneeseen laittaminen ainakin meidän alueella tarkoittaisi sitä, että vanhus siirrettäisiin teho-osastolle yliopistolliseen sairaalaan, terveyskeskuksessa ja aluesairaaloissakaan hengityskoneita ei käsittääkseni ole. Jos on kyse iäkkäästä monisairaasta vanhuksesta, onko kenekään etu että hänet viimeisinä elinpäivinään riistetään letkuihin ja laitteiin pois tutusta hoitoympäristöstä sen sijaan että saisi asianmukaisen saattohoidon omaisten ja tutun henkilökunnan ympäröimänä.

        Hengityskonepaikkoja on myös yliopistosairaaloissa vähän ja ne on tarkoitettu sellaisille potilaille, jotka on tarkoitus vielä vierottaa koneesta hengittämään itse.
        Tehohoitopäivä lisäksi on erittäin kallis kunnallekin. Tullaan siihen, mikä on kenenkin kohdalla järkevää ja mistä on hyötyä potilaalle ja ennusteelle.


      • Kumpi kiduttavampaa?
        on kiduttavaa kuolemaa kirjoitti:

        Lainmukaisella laiminlyönnillä ei ole mitään tekemistä inhimillisen hoidon kanssa.

        Jos pitäisi valita passiivisen eutanasian eli hoidotta jättämisen hiljalleen menehdyttämisen tai aktiivisen eutanasian välillä, niin valitsisin sen aktiivisen.

        Passiivinen eutanasia on julma tapa avustaa ihmistä kuolemaan.
        Hyvä hoito on ainoa vaihtoehto passiiviselle eutanasialle.
        Passiivisen eutanasian harjoittaminen on kaikkea muuta kuin hyvää hoitoa.

        Puhuuko siinä nyt hoitoalalla oleva vai siitä muuten tietävä? Jos ihmiselle on tehty tuo päätös, se ei tarkoita inhimillisen hoidon lopettamista, vain kipua ja muuta tuskaa tuovien hoitojen. Kipu hoidetaan loppuun saakka. Itse olen hoitajana vanhainkodissa, ja siellä ollaan ihan samoilla linjoilla kuin, mitä wabbit kirjoitti. Omaisilla on sitäpaitsi oikeus valita aktiivihoidot, jos haluavat pitää vanhuksensa vähän (kyse ei todellakaan ole mistään muusta kuin elämän pitkittämisestä) kauemmin elävien kirjoissa. Sairas ja vanha ihminen ei enää parane elvytyksellä, pakkoruokinnalla eikä muilla tehohoidoilla. Olisitko itse onnellinen, jos iäkäs omaisesi olisi viimeiset aikansa nenämahaletkussa, tipassa ja hengityskoneessa sairaalassa? Ja ennenkaikkea, olisiko hänellä itsellään hyvä olla?


      • ei-elvytystä

        Nyt kun laki Eutanasiasta astuu voimaan, pitäisikö se liittää Hoitotahtoon ?


      • Valitettavasti

        Nimiä vasta kerätään. Lakiin on vielä niin pitkä matka kuin täältä kuuhun.


      • HyväAate
        eikä ole tarpeenkaan? kirjoitti:

        On se ihme ja kumma että nämä sairaalaimmeiset ovat aina tietävinään kaiken parhaiten.
        Oikein yököttää tämä toisen ihmisen elämän halveksunta hänen viimeisinä päivinään.
        Eikö ole sentään parasta nöyrästi antaa tulevalle vainajalle kaikki helpotus niin että hyvä kuolema saadaan toteutumaan.
        Passiivinen eutanasia ei ole hyvä kuolema, vaikkei kuoleva itse pystyisikään sitä kertomaan.
        Te olette liian tietäviä asioista joista ette tiedä, se on ärsyttävää ja asettaa omaiset aina huonoon valoon.
        Omaiset ja kuoleva ovat niin läheisiä että tietenkin kuoleman osana on myös nähtävä omaiset, aivan turhia traumoja omaisparoille te järjestättet kylmästi ja tunteettomasti ja itsekin vaikutatte tulleen melko tunneköyhiksi työssänne.
        Kuolisin itse vaikka paleltumalla metsään ennenkuin teidän näsäviisaisiin julmuusharjoituksiinne.

        Suosittelen: palellu metsään jos haluat!

        Se helpottaa meidän veronmaksajien kolikoita!


      • Anonyymi
        Valitettavasti kirjoitti:

        Nimiä vasta kerätään. Lakiin on vielä niin pitkä matka kuin täältä kuuhun.

        Pahlman tukee inhimillistä eutanasiaa, joten nyt tiedätte millainen henkilö Hän todellisuudessa onkaan. Hän omien sanojensa mulaisesti Suosii eutanasiaa jatkossa myös tulevaisuudessa itselleen. Tukee Covid rokotusta intensiivisesti, joten onko Hän esimerkillisesti ottanut rokotteet myös itselleen ??? Vai onko näin, että Hän antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa. Eli toimii itse sanojensa mukaan edesvastuuttomasti.


      • Anonyymi

        Eipä se kovin arvokkaalta näytä kun ylilääkitään ennen lähtöä.
        Potilaalle erittäin järkyttävää saada tietää ettei elvytetä eikä muutakaan tehdä hänen hyväkseen. Mistään yhteisestä päätöksestä ei kyse vaan hoitavan tahon. Se sanelee, huolimatta siitä että tilanne on huono koska potilaan yrityksistä huolimatta tutkimuksia eikä diagmoosia saanut ajoissa. (Liki vuosi "kerjäämistä" ja turhia käyntejä omalääkärillä. Vasta sivullisen avun ansiosta ensiavussa kuvaukset alkoivat, liian myöhään.)
        Ei tämä suunta rikkaita päättäjiä haittaa. niitä asia ei tule koskettamaan. Rahalla saa laatua.


      • Anonyymi
        Omainen vaan kirjoitti:

        Meillä Rakas Mummi elvytyskiellossa Jorvin sairaalassa, kukaan sairaalasta ei ole kertaakaan soittanut viikon aikana omaisille vaikka tiedot ja puh. numerot on oikein...Mummi tajuttomana, välillä kouristelee. kukaan ei soita vaikka sanoin että aina jos jotain uutta ilmenee niin pliis soittakaa. Jos pyydät nokkamukillisen vettä kuivan suun kostutukseen pyörii joillain hoitajilla silmät päässä siihen malliin et "vitsi mikä dorka toi omainen, no huh-huh" Toivottelen vaan ko henkilöille samanlaista hoitajaa vanhuuden päiville kuin mitä itse nyt ovat.Onnea vaan heille.

        Pahaa onnea tuommoisille möllyköille. (Se on totista totta. Soittoa ei tule vaikka pyytää että jos jotakin erikoista on, ottaisivat yhteyttä. Kokemusta on, valitettavasti.)


      • Anonyymi
        Joukkomurhia sairaaloissa kirjoitti:

        lukekaa kuinka minun äidilleni kävi :

        kirjoitin : JOUKKOMURHIA SAIRAALOISSA ja löytyy Googlesta.

        Tyypillinen tapaus.


      • Anonyymi
        wabbit kirjoitti:

        "Passiivinen eutanasia on meidän sairaanhoidossamme käytäntönä, eli hoidon lopettaminen silloin kun LÄÄKÄRI ja HOITAJAT katsovat että nyt on aika lopettaa hoito ja aika olla elvyttämättä potilasta.

        Itsemääräämispykälän mukaan Potilaslaissa pitäsisi kaikki tärkeät hoitopäätökset tehdä yhteisymmärryksessä potilaan tai jos tämä ei enää pysty hänen läheisimmän omaisensa tai sen henkilön kanssa jonka potilas on valtuuttanut hoitonsa huolehtijaksi hoitotahdossaan.

        Tätä pykälää rikotaan koko ajan sairaanhoidon yhteydessä.

        Lääkäri yksin tekee päätöksen keskustelematta potilaan tai lähiomaisen/valtuutetun kanssa. "

        Puhut kokoajan sairaanhoidosta, eli yleistät sen koskemaan koko Suomea. Minä taas kerroin vain meidän sairaalan tapauksesta, jolloin tiedän faktasisesti, ettei siellä toimita noin.

        Ei minullekaan sanottu mitään kun miehelleni tehtiin tämä päätös tästä on 19v aikaa ja nyt katsoin netistä mitä tää tarkottaa aika röyhkeetä toimintaa kun omaisille ei puhuta tälläisestä päätöksrstä


      • Anonyymi

        Kiitos että selvitit asiaa. Myös lääketieteellisistä syistä voi yksin lääkäri päättää tehdä DNR:n.

        Vaikka kuinka näitä asioita aelvitettäisiin ihmisille, niin niitä.ei ymmärretä.


    • Ristiinlinkittäjä
      • N. Rotta

        Kiitos vinkistä


      • kannattajapalsta?

        Kaikki vain haluu, antaa mennä.
        Ihmettelen vain millainen heidän oma loppunsa on oleva?
        Kirves vai piikki vai omin käsin kyhätty hirttosilmukka?


      • tuskastunut_omainen

      • HoitajatEiRasitu

        Palvelutaloissa ja tuetussa kotihoidossa leviää täit hoitajien mukana. Terveyskeskuksen vuodeosastolla täit pyritään hoitamaan passiivisella eutanasialla potilaan kanssa samaan arkkuun.


    • Ihmetellen

      On tuossa varmaan jotain perää mutta kyllä asiat ovat joskus toisellakin tavalla.Ihminen ei aina itse pysty ilmaisemaan kipuaan, tuntemuksiaan, haluaan eikä ole ajoissa tehnyt mitään hoitotestamenttia jonka mukaan toimitaan.Esim.elvytyskieltoa ja kotona kuolemis päätöstä ei aina voi noudattaa vaikka potilas on ne joskus toivonut ja paperille laittanut.Hoitotyön eettinen vastuu astuu kuvaan,ainakin kotona hoidettaessa.Ehkä en vastannut ollenkaan siihen mitä olit kirjoittanut mutta jotain....monta monessa

      • puheenollen

        Hoitajat luulevat olevansa experttejä siinä mitä sinä itse tunnet, jos et osaa tuntemisiasi sanoiksi pukea.
        Ei siinä omaisia kuunnella, vaikka omainen on todellinen expertti lähisimmänsä suhteen.
        Hoitajilla on taipumus tulkita kaikki mieleisellään ja heille itselleen työtä helpoittavalla tavalla.

        Jopa vessaan vientikin perustellaan sillä, että potilas on siihen liian heikko, vaikka todellisuudessa asia on toinen.
        Heillä ei ole ollut aikaa viedä vessaan ja pesulle.
        Kun sitten omainen tulee ja on kauhuissaan tavatessaan läheisensä sänky tulvien kakkaa ja virtsaa, niin haukutaan omainen raaksi kun tämä tahtoo viedä äitinsä vessaan pesulle.

        Minä olen tämän julmuuden itse kokenut.
        Jopa raportoitiin lääkärille ja ylihoitajille minut raakalaiseksi kun vein äitini vessaan ja pesin hänet.
        Tällainen raportointi varmuuden vuoksi siksi, että jos sattuisin valittamaan asiasta.
        Minulle itse sanoivat ettei ole aikaa ollut viedä vessaan.

        Ja ylihoitaja ja lääkäri uskoivat hoitajaa!
        Olihan se helpompaa?


      • --------------
        puheenollen kirjoitti:

        Hoitajat luulevat olevansa experttejä siinä mitä sinä itse tunnet, jos et osaa tuntemisiasi sanoiksi pukea.
        Ei siinä omaisia kuunnella, vaikka omainen on todellinen expertti lähisimmänsä suhteen.
        Hoitajilla on taipumus tulkita kaikki mieleisellään ja heille itselleen työtä helpoittavalla tavalla.

        Jopa vessaan vientikin perustellaan sillä, että potilas on siihen liian heikko, vaikka todellisuudessa asia on toinen.
        Heillä ei ole ollut aikaa viedä vessaan ja pesulle.
        Kun sitten omainen tulee ja on kauhuissaan tavatessaan läheisensä sänky tulvien kakkaa ja virtsaa, niin haukutaan omainen raaksi kun tämä tahtoo viedä äitinsä vessaan pesulle.

        Minä olen tämän julmuuden itse kokenut.
        Jopa raportoitiin lääkärille ja ylihoitajille minut raakalaiseksi kun vein äitini vessaan ja pesin hänet.
        Tällainen raportointi varmuuden vuoksi siksi, että jos sattuisin valittamaan asiasta.
        Minulle itse sanoivat ettei ole aikaa ollut viedä vessaan.

        Ja ylihoitaja ja lääkäri uskoivat hoitajaa!
        Olihan se helpompaa?

        laitoksen ulkopuolelle, eiköhän nämä sisällä olevat tiedäkin homman nimen. Teidän ei ainakaan tarvitse valehdella, eikä valittaminen maksa mitään. Tuntuukin paremmalta, kun ei jätä asiaa silleen. Ikävikköjen manipulatiiviset mielenosoitukset eivät merkitse mitään. Kuuluu todella ensiarvoisen tärkeisiin asioihin se, millaisia hoitoalalla työskentelevät ovat luonteeltaan, asenteeltaan ja arvoiltaan. Myös tässä pitää vaatia laatua. Passiivinen eutanasia on kiduttajien hommaa.


      • HoitajatKunniaan
        puheenollen kirjoitti:

        Hoitajat luulevat olevansa experttejä siinä mitä sinä itse tunnet, jos et osaa tuntemisiasi sanoiksi pukea.
        Ei siinä omaisia kuunnella, vaikka omainen on todellinen expertti lähisimmänsä suhteen.
        Hoitajilla on taipumus tulkita kaikki mieleisellään ja heille itselleen työtä helpoittavalla tavalla.

        Jopa vessaan vientikin perustellaan sillä, että potilas on siihen liian heikko, vaikka todellisuudessa asia on toinen.
        Heillä ei ole ollut aikaa viedä vessaan ja pesulle.
        Kun sitten omainen tulee ja on kauhuissaan tavatessaan läheisensä sänky tulvien kakkaa ja virtsaa, niin haukutaan omainen raaksi kun tämä tahtoo viedä äitinsä vessaan pesulle.

        Minä olen tämän julmuuden itse kokenut.
        Jopa raportoitiin lääkärille ja ylihoitajille minut raakalaiseksi kun vein äitini vessaan ja pesin hänet.
        Tällainen raportointi varmuuden vuoksi siksi, että jos sattuisin valittamaan asiasta.
        Minulle itse sanoivat ettei ole aikaa ollut viedä vessaan.

        Ja ylihoitaja ja lääkäri uskoivat hoitajaa!
        Olihan se helpompaa?

        Vie itse vessaan kun olet niin hyvä.

        Miksei omainen ikinä ja koskaan voi vessattaa? Vaikka olisimme juuri 5 min. Aiemmin vessattaneet tulee omainen vaatimaan että pitää viedä vessaan.

        Omainen ei edes kunnioita vierailuaikoja vaan tarkkailee kunnes hoitajat pitävät ruokailupaussin ja ovat lämmittäneet ruokansa. Omainen kuuntelee mikron ääntä ja saapuu juuri kun kaikki ovat aloittaneet ruokailunsa. MIKSI?

        Mikä on sinun syysi?

        Äläkä vaan sano että sairautesi estää sillä niin moni hoitaja on 20-35 v. Työskenneenä sairaampi kuin omainen joka tulee paikalle kiekumaan ja raakkumaan nostopalveluja.

        Äläkä vaan sano että mikseivät kyllästyneet hoitajat lähde työstään. Kyllä lähellä eläkeikää on hoitajankin jaksettava raataa ei muuten saa leipää suuhunsa. Tosiasia on että tulevaisuudessa ei tule olemaan hoitajia koska tämä nykysukupolven vaatijat pilaavat työhalun vaatimuksillaan. Mutta ihan kiva juttu, sahaavat oman nilkkansa poikki vaatimuksillaan. Minä olen sitten jo eläkkeellä eikä enää tarvi välittää. KIITOS JEESUS!

        Tartu työhön joka ei lopu ja auta tai pistä turpasi kiinni!

        Vittuilun pitää vanhustenhullossa loppua muuten sinuakaan ei jaksa kukaan hoitaa!

        Sinulla on vapaus tulla auttamaan edes kun saavut paikalle!

        Monella ei ole edes ketään joka joskus auttaisi.

        Meilläkin omainen jolla potilas jaksottaisessa intervallihoidossa vaati ettemme saa käyttää nosturia eli iso mies itse nosti painavaa jalatonta vaimoaan. Vaati hoitajilta samaa nostoa ja kuntouttavaa työotetta, kunnes miehen oma selkä petti. Sitten me hoitajatkin saimme käyttää nosturia ettäs silleen.

        Pitääkö jokaisen omaisen saada kurinpalautusta kantapään kautta ennenkuin hoitajia alkaa kunnioittamaan?


    • Hoitaja ja ylpeä siitä...

      voin sanoa, että useampi vanhus on vielä järjissään ollessaan sanonut, että ei halua mitään elämää pitkittäviä toimepiteitä tehtävän, siitä on kerrottu myös omaisille ja kysytty heidän mielipidettään. Ovat silloin sanoneet, että ovat samaa mieltä ja on saatu lupa kirjata se papereihin ylös. Mutta kuinka ollakkaan, kun vanhus onkin sitten huonommassa kunnossa, ei muisteta enää vanhuksen omia toiveita, vaan toimitaan omien tunteiden perusteella, vaaditaan hoitoa, lääkkeitä erikoisairaalaan laittoa. Yritä siinä sitten muistutella, että mitäs se vanhus siitä sanoikaan aikoinaan, eikä auta vaikka kirjauksetkin näyttää..

      Kun ruoan anto lopetetaan, on tilanne jo todella huono..silloinkin kuitenkin huolehditaan suun kostutuksesta ja annetaan nesteitä, jos pystyy nielemään.. i.v. nesteytys on joissakin tilanteissa tarpeen, mutta yleensä se aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää.. elimistö on jo niin hiipuneessa tilassa, ettei pysty "käsittelemään" yhtäkkiä pientäkään ylimääräistä nestemäärää, vaan se kerääntyy turvotuksena kudoksiin, keuhkoihin nesteenä ja sydämeen myös, seurauksena ahdistavaa oloa ja kipua ja tuskaa. Kun kuolema lähestyy, huolehditaan riittävästä kivunhoidosta, perushoidosta ja läheisyydestä. kaikkein tärkeintä on tehdä lähdön hetkestä arvokas, kivuton ja mahdollisimman nopea..Kertaakaan ei ole tullut mieleen, että harrastaisin edes passiivista eutanasiaa..

    • sisar valkoinen

      Laitoshoito on aina mielivaltaa täynnä, jos alkaa peräämään perusteluja ja oikeuksia niin ne jauhaa sut pieniks siekaleiks.
      Salassapitovelvollisuuden varjolla tehdään mitä vain murhista pahoinpitelyihin ja mihin tahansa väärinkohteluun.
      Lääkäreiden hyvällä myötävaikutuksella.
      Muut päättäjät ummistavat silmänsä ja sokeutuvat.
      Älkää ikinä viekö vanhuksia laitoksiin.

      • Ommainen

        "Älkää ikinä viekö vanhuksia laitoksiin."
        No siihenhän vanhustyön strategioilla pyritään, laitospaikkojen vähentämiseen. Hoidetaan vanhukset kotona, omaisten ja vapaaehtoisten panosta lisätään kun kotihoitoon ei lisätä henkilökuntaa, siitähän hoidon laatu paranee.


      • Minne sitten?

        Mihin vanhukset sitten pitäis viedä? En mä ainakaan pysty ottamaan kotiini 100 kg liikuntakyvytöntä ihmistä.


      • SamaaMieltäKanssasi
        Minne sitten? kirjoitti:

        Mihin vanhukset sitten pitäis viedä? En mä ainakaan pysty ottamaan kotiini 100 kg liikuntakyvytöntä ihmistä.

        Niinpä, hyvin kirjoitit, en minäkään. Mutta kun nämä kaikenmaailman astronautti-ihmeentekijäomaiset pystyvät mielikuvituksissaan tekemään niin.

        Sitten tulevat laumoittain vanhustenhuoltoon vaatimaan ja haukkumaan että tuo 100- kiloinen pitää viedä vessään 1/2 tunnin välein ihan tappiin asti.

        Missään työpaikassa ei ole niin paljon hoitajia että yksi hoitaja voisi olla hoitamassa vain tuon yhden potilaan/asukkaan vaatimuksia koko ajan vuorokauden ympäri.

        Vai mitä?

        Kuka voisi parantaa tämän asian ja toimia juuri näin?

        Ehkä Kuningasperheissä voitaisiin mutta kun kaikille kansalaisille ei voida taata samoja miljoonien palveluja kuin kuninkaallisille.

        Paitsi Norjassa ja Ruotsissa joissa hoitajamäärät ovat suuret verrattuina meille. Mutta hehän ovatkin kuninkaallisia ja suovat alamaisilleen paljon samoja oikeuksia kuin itselleen, joten se siitä.

        Meillä yleinen valta perustuu äänestyksellä valittuihin, joten ihan sama heidän mielestään paljonko ehtivät kahmia 4 v. Aikana itselleen. Kuninkaallisilla taasen kunnia on ansaittua ja se putää säilyttää eli heille on väliä miten tehtävästään suoriutuvat vuosikymmeniendsatojen ajan.


    • MÄKKI HEMMELI

      Mielestäni euron juustohampurilaiset ovat hyviä!! ::D

      • lusiina4

        Aijaa, miksä oli sun ideas tämän vanhan pitkän ketjun nostamisessa? Mihin erityisesti halusit kiinnittää huomiota?


    • leijona

      Toivoisin, että kertoisitte tapauksista, jossa passiivista eutanasiaa on käytetty tämän määritelmän mukaan: Passiivisessa eli epäsuorassa eutanasiassa lääkäri voi lopettaa potilaan hoidon, tai olla aloittamatta hoitoa jos hän näkee sen tarpeettomaksi. Passiivisessa eutanasiassa ei siis anneta elämää pidentävää hoitoa. Passiivista eutanasiaa on myös se että potilaalle annetaan kipulääkettä kipujen lievittämiseen niin paljon että potilas kuolee. Voisitteko ketoa tapauksista, joissa kuolemaa on joudutettu heikolla hoidolla ja puutteellisella kuntoutuksella tai lääkityksen johdosta.
      Olis hyödyllistä kuulla kuinka asiat ovat?

    • Hoitskukka

      "Lääkäri yksin tekee päätöksen keskustelematta potilaan tai lähiomaisen/valtuutetun kanssa."

      Lääkäri ei koskaan tee päätöstä keskustelematta omaisen kanssa. Mutta lääkäri on ammatti-ihminen, joka tietää, mitä on tulossa ja millä lailla, omainen taas on maallikko, jolla ei ole mitään käsitystä asiasta, ja joka haluaa vain, että kuoleva kärsii mahdollisimman kauan ja hartaasti, jotta hautajaispäivää ei tarvitse päättää.

      Riippuu myös lääkärin kokemuksesta, näkemyksestä ja ammattitaidosta, pystyykö hän pistämään 'hanttiin' kidutuksen jatkamista vaativalle omaiselle. Joskus käy niin, että omainen 'voittaa' ja potilas kituu, riutuu, kärsii ja ahdistuu elonsa viimeiset ajat sen takia, että läheinen ei ymmärrä päästää irti.

      • Helmi

        Joskus joudutaan päätös tekemään lääketieteellisiin syihin vedoten. Tällöin lääkärillä on käytössään selkeät faktat, mihin nojaten hän päätöksen tekee. Asioista pyritään aina keskustelemaan läheisten kanssa ja toimimaan yhteisymmärryksessä heidän kanssaan.


    • jj

      ei saa

    • zapperidapperi
    • Ei turhaa kärsimystä

      SLK-päätös tarkoittaa "sallitaan luonnollinen kuolema": Ei siis ole kyse siitä (ei ollut myöskään v. 2006) että annetaan vain vanhuksen kuolla, kun ei viitsitä hoitaa. Kun tuo päätös tehdään, sovitaan omaisten kanssa, mitä se pitää sisällään. Konservatiivinen hoito, johon slk-päätökselläkin pyritään, on sairalle vanhukselle hellempää ja tuo vähemmän kärsimystä kuin mikään tehohoito. Tuosta päätöksestä huolimatta voidaan viedä esim. tippaan, jos omaiset niin haluavat. Yleisin suuntaus omaisilla kyllä on, ettei haluta lisätä eikä pitkittää mitään kärsimystä enää. Jos taas tuota päätöstä ei haluta, vaan kaikkki madolliset (jopa kivuliaat) hoidot ja tutkimukset, siitäkin kannattaa keskustella lääkärin kanssa. Tuo SLK on joissain paikoissa kirjaimilla DNR. Ja ketä loppujen lopuksi pitkittämisestä onnellisin ja muutenkin tyytyväisin on; vanhus/sairas itse vai omaiset?

      • JärkiÄläHelvettiJätä

        Ajatella että ihan pitää sopia omaisen kanssa saako kuolemansairas ihminen kuolla?

        Se on ihan sama kuin ristisi kätensä ja kysyisi Jumalalta saako 105 v. Kuolla.

        Siis vähän järkee kirjoitteluun!


    • Vatruska

      Tätä ketjua on hyvä nostaa, niin nykyinen eutanasiahössötys voidaan unohtaa: meillä on nopeutettu potilaan kuolemaa jo iät ja ajat ja se on yleinen käytäntö.

      Kuinka moni tavallinen kansalainen tietää tämän? Tuskin kovin moni.

      Siis, en ota tässä viestissä kantaa siihen, onko toimittu oikein. Otan kantaa siihen, että kaksinaismoralistinen juupas-eipäs-eutanasiakeskustelu on turhaa, koska nopeutettu kuolema on hoitokäytäntö jo nyt.

      • Ymmärrys ei yllä

        Voi olla, mutta yleisesti ottaen menee aivan liian kauan, ennen kuin "nopeutettu" otetaan käyttöön. Liian kauan otetaan verta putkeen kerta toisensa jälkeen suonista, joita ei enää tahdo löytyä, eli turhia kokeita. Miksi? Liian kauan pannaan kanyyliä suoneen ja nesteytetään, eli pidennetään kärsimystä. Miksi?

        Miksi levon, helpotuksen ja vapautuksen antaminen kuolevalle on nii-in, liian vaikeaa ja vastentahtoista?


      • JokainenHaudataanJoskus

        Koska nykyisin ei saa kuolla. Omainen kun astuu seuraavalle rapulle.

        Omainen on kuvitellut vuosikymmenten ajan että oli mummot ja paapat, sitten ne kuoli. Jäi isä ja äiti ja kun ne meinaa kuolla niin kuka on seuraava?

        Eli ne on itse seuraavia, tuleva kuoleva sukupolvi ja luulee että jos ne pystyy pitkittään vanhempiensa kuolemaa niin niiden omakin kuolema on kauempana.

        Näinkö on?


      • Kuuluutähänjuttuun

        Olet paljolti oikeassa: kuolema on peikko jota ei saa olla olemassa. Suuri joukko ihmisiä ei ole kai ikinä kuullut että kuolema on osa elämää.


      • hoit_su
        Ymmärrys ei yllä kirjoitti:

        Voi olla, mutta yleisesti ottaen menee aivan liian kauan, ennen kuin "nopeutettu" otetaan käyttöön. Liian kauan otetaan verta putkeen kerta toisensa jälkeen suonista, joita ei enää tahdo löytyä, eli turhia kokeita. Miksi? Liian kauan pannaan kanyyliä suoneen ja nesteytetään, eli pidennetään kärsimystä. Miksi?

        Miksi levon, helpotuksen ja vapautuksen antaminen kuolevalle on nii-in, liian vaikeaa ja vastentahtoista?

        Minä kannoin omaisena vastuuni ja annoin luvan poistaa kuolemansairaalta, tajuttomalta mieheltäni ensin nenämahaletkun ja seuraavana päivänä myös tipan. Koska ymmärsin, että molemmilla vain aiheutetaan kärsimystä. Hän kuoli paria päivää myöhemmin.


      • Aniharvakykenee

        Sinä oletkin sitten erikoisen harvinainen tapaus. Erikoisen harvinaisen rohkea ennen muuta. Ehkä nimimerkkisi kertoo miksi olet sellainen.


    • Anestesia

      Ei hengityskonetta pidä laittaa vanhukselle loppuvaiheessa. Jos olo on liian työläs, ihminen voidaan laittaa yleisanestesiaan.

    • HYH HYH HYH

      No nyt tämä on oikein julkistettu kuinka meillä hoitolaitoksissa toimitaan.Minähän olen tämän tiennyt ja saanut nähdä omin silmin kuinka tämä eutanasia on silleen kauniisti hoidettu Suomessakin.Olenhan omainen ja katsellut kuinka omaiseni hoidettii.Kyllä on KAAMEAA.Kyllä näillä ihmisillä on varmasti hyvä omatunto jos yleensä tietävät mitä se tarkoittaa.

      • PerintöäköHavittelit

        Miten sinä olisit toiminut?

        Suomessahan voi mennä vaikka Mehiläiseen yksityishoivaan jos haluaa. Mikset omaistasi vienyt?


    • ubabanakdnjfd

      Suomessa on käytössä passiivinen eutanasia! Minulle jäi todella huono maku tavasta,kuinka äitiäni kohdeltiin hänen viimeisinä päivinään. Kun mennään tietyn"rajan yli" vanhusten hoidossa, niin hänet halutaan näivettää pois, ikäänkuin kaikki tapahtuisi normaalisti. Ei tapahdu! Hoitokodin lääkäri ottaa yhteyttä noin vuosi tai puolitoista ennen kuolemaa, mitä tehdään jos jotain sattuu? Elvytetäänkö, kutsutaanko ambulanssi, viedäänkö sairaala hoitoon, vaikka kyseinen henkilö on hyvässä kunnossa? Ihme kysymyksiä? Arvostamme muka elämää, mutta toimitaan toisin. Kyseessähän on ihminen, joka ei ole edes holhouksessa, vain hoitokodissa? Henkilö on joutunut lähtemään aikanaan evakkoon, kasvattanut lapset, rakentanut yhteiskuntaa ja nyt hän on vain liian vanha. Kun sinulla on tarpeeksi ikää, niin olet haitta ja kuluerä, se vain menee niin. Ei tarvitsisi mennä! Sairauksien, flunssien, tulehduksien ja komplikaatioiden hoitojen kanssa viivytellään juuri sopivasti, että tila heikkenee. Saadaan aikaan uusia komplikaatioita ja yleiskunto romahtaa ja sitten kuolema näyttää normaalilta. Kolmena viimeisenä vuorokautena hänelle ei edes annettu vettä, siksi jos annetaan, niin kuolema viivästyy! Suomi on hieno yhteiskunta!

      • hoitolinjaushyvätehdä

        Äitiäsi ei todennäköisesti haluttu tukehduttaa juottamalla vettä? Jos kyseessä oli tahallinen kuolemantuottamus tai muu hoitovirhe, kai teit valituksen?
        Kyllä hoitolinjaukset on hyvä tehdä jo hyvissä ajoin ennen kuin pitää kiireellä miettiä, mitä tehdään. Niin se on pajon selkeämpää paitsi lääkäreille ja hoitajille myös omaisille. Ennen nämä linjaukset jätettiiin viimehetkiin, kun vanhus oli jo niin huono ja heikko, etteivät omaiset osanneet muuta kuin surra, eivätkä siis edes ymmärtäneet, mitä heiltä kysyttiin. Kun vanhuksista on kyse, se huonous voi tulla yllättäen jo tänään, huomenna, ensiviikolla tai vasta vuoden päästä. On myös omaisia, jotka haluavat kaikki aktiivihoidot hyvinkin iäkkäille, jopa yli 90-vuotiaille, mutta siinä kohtaa on jo hyvä miettiä, ketä siinä hoidetaan? Sitä sairasta ja haurasta vanhusta vai surevia omaisia? Toki kivut, murtumat yms. hoidetaan, mutta ne ovatkin eri asia kuin parantumaton sairaus, jota pitkitetään korkeintaan sen vuoden erilaisilla tehohoidoilla. Vai kumpi vanhuksille on mielekkäämpää - enemmän elämää vuosiin vai vuosia elämään?


      • Mitämuutajäänytväliin

        Mitä muuta olet käsittänyt elämästä väärin "ubabanakdnjfd" ? Iäkäs ihminen ei ole enää niin hyvässä kunnossa että kestäisi elvytyksen. Siksi lääkäri kyselee. Ota sinäkin selvää jotta et kuulosta niin ...


      • HäpeäPilkkujaRiittää

        Olisit vienyt äitisi Mehiläiseen ja antanut yksityisenpuolen hoitaa vai etkö raaskinut perinnöstäsi luopua?

        Kenellä se huono omatunto pitäisi oll?

        Omaisellako ?

        Eihän tietysti, sillä,eihän perinnöstä odotettavia saatavia voi tuhlata perittävän hoitoon, eikös niin ?


    • eivaltuuksia

      Ja omaisille jää syyllisyydentunne ja se on hyvin kuluttavaa kun ei voinut mitenkään auttaa enää.

    • ei.näin

      Lääkäriliiton edustajat katsovat, ettei meillä ole käytössä eutanasiaa. Monet lääkärit samoin kuin muiden alojen edustajat kansasta puhumattakaan taas katsovat toisin. Ilmeisestikin tarkoitettaneen tätä passiivista muotoa, jolla ihminen hitaasti ja "sivistyneesti" päivien saatossa hivutetaan pois.

      Siinä vaiheessa kun nesteytys lopetetaan, omaisille kerrotaan, että lääketieteellisesti on perusteltua menetellä näin, ja että ihminen ei kärsi enää janoa, vaikka eläisikin. Noinkohan? Kuolleet eivät tietääkseni ole tulleet kertomaan, kuinka tuon janon kanssa lopultakin on käynyt. Tieteen edustajat sitä vastoin ovat tarinoineet, että turvotus on pahempi kuin jano, tai että potilas tuskin enää tuntee janoa, minkä vuoksi voidaan menetellä siten kuin on menetelty. Näin toimiessa potilas kuolee varmuudella, vaikka eutanasiasta ei vieläkään saisi puhua. Ei saisi, koska tieteen edustajat sattuvat olemaan tätä mieltä.

      Lääketieteessä sanoilla on aina osattu temppuilla. Etenkin tällä "tieteellisesti on todistettu" fraasilla. Lääkäriliitossa on hyvä havahtua siihen todellisuuteen, että todistamista tapahtuu muuallakin kuin tämän liiton parissa ja nyt näyttäisi sille, että konflikti uskottavuudesta alkaisi olla jo valmis. Maailma ei todellakaan pysy iankaiken samana. Vaikka tieteelliseltä todistamiselta putoaakin pohja, todistaminen silti jatkuu.

      Jos ihmisen loppu on väistämätön ja hänen kärsimystensä vähentämiseksi vaihtoehtoina olisivat joko nopea tai hidas menehtyminen, kumpikohan olisi armeliaampaa. Vaikka materialistisen tieteen näkökulmasta asiaa ei osattaisi ratkaista, niin luulisi hengelliseltä puolelta löytyvän apua päätöksentekoon. Terveydenhoidossa selvästikin tarvitaan apua ja tietämystä myös muilta aloilta.

      • EttäTeitäRiittää

        Rukoile Jumalaa. Hän on niin suuri ettei kuolemaa salli ikinä eikä lapsillekaan.

        Suojatiellä kuolleet lapset on terveydenhuollon syytä koska heitä ei terveydenhuollon toimesta kyetty elvyttämään henkiin. Turhia eutanasiakuolemia nämä, senhän jo järkikin sanoo.
        Ei muut kuin jatka samaan malliin.


      • hutikainen
        EttäTeitäRiittää kirjoitti:

        Rukoile Jumalaa. Hän on niin suuri ettei kuolemaa salli ikinä eikä lapsillekaan.

        Suojatiellä kuolleet lapset on terveydenhuollon syytä koska heitä ei terveydenhuollon toimesta kyetty elvyttämään henkiin. Turhia eutanasiakuolemia nämä, senhän jo järkikin sanoo.
        Ei muut kuin jatka samaan malliin.

        Luetun ymmärtäminen? Tällä kertaa taisi mennä pahasti ohitse?


      • Puurotvellitsekaisin

        Siltä on selkeästi mennyt ohi paljon muutakin kuin luettu.


    • CarpeDiemTänään

      Eutanasian voi tehdä hyvin niin, ettei jää kiinni.

      • NäinTänäänkin

        Voi toki ja tätähän tapahtuu yhtenään. Pirteän muistisairaan, joka viihtyy toisten parissa ja nauttii elämästään, Alzheimer saa jo muutamassa viikossa haudan partaalle. Tehokkaaseen koktailiin, jolla eutanasiaa estetään kuuluvat bentsot, epilepsialääkkeet, neuroleptit ja erilaiset kipulääkkeet, joita vanhus ei mitään varsinaisesti tarvitsisi, mutta joita on hyvä varmuuden vuoksi olla.

        Noiden lisäksi vielä kun lisää ne normaalimmat verenpaine-, nesteenpoisto-, unilääkkeet ja verenohenteet, niin johan hyvää tulee. Eihän noitakaan vanhus tosin tarvitsisi, mutta kun paineilla on tapana hieman nousta monenkirjavasta lääkityksestä johtuen, ja kun turvotus, kuolaaminen ja horjahtelukin liittyvät samaiseen lähteeseen, niin hyvä se on, että elimistössä liikkuu kaikensorttista tavaraa, monenlaista vaikuttajaa ja vastavaikuttajaakin.

        Kuka sanoo, etteikö Alzheimervanhusta muka saisi lääkitä? Kaikkihan sen näkevät, että Alzheimer se on, joka aikaansaa sen eutanasian ja geriatri tekee kaikkensa, jottei noin kävisi.


    • Anonyymi

      Isäni kaatui vessaan eräänä yönä,ei kukaan tiedä kuinka kauan siellä oli ennen kuin löysin hänet. Soitettuani 112 klo 8 , tuli kolme ensiapu naista puolentoista tunnin päästä 6 km ja he eivät edes yrittäneet nostaa isääni vaan odotettiin toiset puolitoista tuntia että tuli pelastusmiehiä kolme kappaletta, ELI NELISEN TUNTIA ILMOITUKSEN JÄLKEEN ENNENKUIN PÄÄSI ENSIAPUKLINIKALLA, kyllä HÄN SITTEN MENEHTYI SEN REISSUN JÄLKEEN,
      näin SOTE on tehokas.

      • Anonyymi

        Tästä tarinasta uupuu se tärkein pointti: miksi tarvittiin ja odotettiin "pelastusmiehiä" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä tarinasta uupuu se tärkein pointti: miksi tarvittiin ja odotettiin "pelastusmiehiä" ?

        Isäni kaatui vessaan eräänä yönä,ei kukaan tiedä kuinka kauan siellä oli ennen kuin löysin hänet. Soitettuani 112 klo 8 , tuli kolme ensiapu naista puolentoista tunnin päästä 6 km ja he eivät edes yrittäneet nostaa isääni vaan odotettiin toiset puolitoista tuntia että tuli pelastusmiehiä kolme kappaletta, ELI NELISEN TUNTIA ILMOITUKSEN JÄLKEEN ENNENKUIN PÄÄSI ENSIAPUKLINIKALLA, kyllä HÄN SITTEN MENEHTYI SEN REISSUN JÄLKEEN,

        Tarinasta uupuu paljon muutakin tarinan kannalta olennaista.

        Isän ikä ja terveys; oliko taustalla sairauksia, jotka edesauttoivat kuolemaa ja olivat kenties kaatumisen syynä. Jos isä oli 90-vuotias monisairas, kuolema olisi kenties tullut vaikka isä olisi pysynyt sängyssä. Ehkä hän kuoli sydänkohtaukseen jonka vuoksi myös siis kaatui.
        Ja milloin "sen jälkeen" isä kuoli? Minuutteja sen jälkeen kun pääsi ensiapuun? Päiviä? Kuukausia? Liittyikö kuolema mitenkään kaatumiseen edes?

        On turha moittia ensiapuhenkilöstöä tai sote, jos ambulanssia joutuu odottamaan.
        Niiden määrä on rajallinen ja useimpina hetkinä jokainen pelastusyksikkö on jo tehtävässä kiinni.
        Kaatunut henkilö ei ole yhtä kiireellinen tehtävä kuin aivoinfarkti-epäily tai liikenneonnettomuuden uhri.

        Tarinoitsija ei myöskään kerro miksi isää ei yritetty nostaa. Koulutettu ensiapuhoitaja osaa kyllä arvioida milloin ihmisen nostaminen kannattaa ja milloin/miksi ei. Jos olisi kysytty syytä, olisi se kerrottu ja voitaisiin myös täällä kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isäni kaatui vessaan eräänä yönä,ei kukaan tiedä kuinka kauan siellä oli ennen kuin löysin hänet. Soitettuani 112 klo 8 , tuli kolme ensiapu naista puolentoista tunnin päästä 6 km ja he eivät edes yrittäneet nostaa isääni vaan odotettiin toiset puolitoista tuntia että tuli pelastusmiehiä kolme kappaletta, ELI NELISEN TUNTIA ILMOITUKSEN JÄLKEEN ENNENKUIN PÄÄSI ENSIAPUKLINIKALLA, kyllä HÄN SITTEN MENEHTYI SEN REISSUN JÄLKEEN,

        Tarinasta uupuu paljon muutakin tarinan kannalta olennaista.

        Isän ikä ja terveys; oliko taustalla sairauksia, jotka edesauttoivat kuolemaa ja olivat kenties kaatumisen syynä. Jos isä oli 90-vuotias monisairas, kuolema olisi kenties tullut vaikka isä olisi pysynyt sängyssä. Ehkä hän kuoli sydänkohtaukseen jonka vuoksi myös siis kaatui.
        Ja milloin "sen jälkeen" isä kuoli? Minuutteja sen jälkeen kun pääsi ensiapuun? Päiviä? Kuukausia? Liittyikö kuolema mitenkään kaatumiseen edes?

        On turha moittia ensiapuhenkilöstöä tai sote, jos ambulanssia joutuu odottamaan.
        Niiden määrä on rajallinen ja useimpina hetkinä jokainen pelastusyksikkö on jo tehtävässä kiinni.
        Kaatunut henkilö ei ole yhtä kiireellinen tehtävä kuin aivoinfarkti-epäily tai liikenneonnettomuuden uhri.

        Tarinoitsija ei myöskään kerro miksi isää ei yritetty nostaa. Koulutettu ensiapuhoitaja osaa kyllä arvioida milloin ihmisen nostaminen kannattaa ja milloin/miksi ei. Jos olisi kysytty syytä, olisi se kerrottu ja voitaisiin myös täällä kertoa.

        Jos kolme hoitajaa ei käy nostamaan kaatunutta maasta, niiin on oletettavaa, että siellä on niiin iso ja / tai painava tyyppi, ettei kukaan tahdo rikkoa paikkojaan. Ehkä muitakin syitä on, itse en ehkä koskisi kovin sottaiseen tapaukseen varsinkaan, jos ei mitään suojavarusteita ole.


    • Anonyymi

      Perussuomalaisten noita-akka, trolli, PunttiPurra siellä on sakset kädessä, avustajanaan Urpo.
      Fasistien lahjomat ministerit, jotka syytävät velkarahaa ulkomaille. ja valehtelevat kansalaisia säästötarpeista.
      Molemmat häpäisty jo Euroopassakin.
      Ja kermana päällä, Stubb, jonka kokoomuslaiset nostivat pressaksi puhtaalla vilpillä.
      Ja Sauli Niinistö, Natoon kansalaiset väenväkisin salaa pakottamalla antoi ylisuuren vallan myös Suomen fasisteille. Teko, joka ajaa Suomen tavalliset ihmiset taloudelliseen umpikujaan.
      Kokoomuslaiset ja porvarit ja Suomen oligarkit uhoavat nyt sen voimin, piittaamatta muusta kansasta pätkääkään.
      Vanhukset jätetään uusien sote alueiden, pahoinvointialueiden myötä kokonaan heitteille.

    • Anonyymi

      Suomalaisille ei riitä pelkästään ilmastonmuutoskaan enää. Salamaista kevättä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe