Itse allergisoitunut mukana...

hajuton tulevaisuus

Hei! Isälläni ollut astma kohta 20v. Hajusteallergiaa ainakin 10v.Pahenee päivä päivältä. Ei siedä mitään hajusteita. Edes viherkasveja ei ole kotona ollut 7-vuoteen.Olenkin itse siirtynyt käyttämään tämän takia n.7-vuotta sitten hajusteettomia deotorantteja, pyykinpesu ja huuhteluaineita. Oli ihan hirveä ruljanssi aina pestä kertaalleen puhtaat vaatteet uudestaan hajuttomilla pesuaineilla, kun läksi käymään kotona.Ajattelin, että näin pääsen itsekkin paljon helpommalla. Itse sitä ei oikeasti tajunnut, miten pahasti isälläni ottaa hajusteet henkeen, ennenkuin itsekkin tässä olen altistunut. Kaikki hajut eivät minua haitta ja käytänkin vielä joitakin hajusteita.WC-raikastimia ym...mitkä nekin ovat myrkkyä isälleni. Olen itse kaupassa töissä ja kassalla ollessani ohi kulkee vaikka minkälaisia haisunäätiä. On naisia, jotka ovat hölvänneet itsensä hajuvesiin, teinityttöjä jotka suihkuttelevat hajusteita, miehiä jotka eivät pidä hygieniastaan huolta.(hiki). Välillä on oikeasti pidätettävä henkeä, että voi palvella asiakkaita. Kun ei voi päin naamaa sanoa;että sinä haiset! Kanssaihmiset eivät vain tajua, että he haisevat ja aiheuttavat oireita muille. Itse en enää siedä esim comfort-huuhteluaineita, haisee ihan kamalalle, pelkkä pesuaine ja kosmetiikkahyllyjen ohi käveleminen käy henkeen.Sitten on sellainen ihanuus, kuin pakattu heinä (kaneille ym. kotieläimille) Se haisee sen muovin läpi niin henkeen kuin olla vain voi. Tuoksukynttilät on myrkkyä. Itse pystyn vielä käyttämään kynsilakkoja ja poistoaineita, hajustettuja shampoita ja hoitoaineita, saippuoita, hiusgeeliä (onneksi sitä saa jo nykyisin hajusteettomana) Jotkut miedot hajusteet ovat ok. Mutta sen vain olen huomannut, että mitä pidemälle eletään, sitä enemmän itsekkin on herkistynyt ja tulee varmasti herkistymään.... Mitäpä teille tulisi mieleen, jos kaupan kassalla huomaisette kassaneidillä rintapielessä rintanapin jossa lukee: Olen hajusteallergikko. ???

17

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Joo mutta osa ongelmastasi on psykologista jos kerran käytät hajustettuja shampoita!

      • Hajusteyliherkkä

        Hajusteyliherkkäkään ei reagoi kaikkiin tuoksuihin. Ilmeisesti kyseessä ovat jotkut tietyt ainesosat, joita voi olla myös hajustamattomissa tuotteissa! Tätä on terveiden ihmisten aivan käsittämättömän vaikea ymmärtää. Kun kertoo olevansa hajusteyliherkkä, kaikki alkavat vain puhua "miedoista" tuoksuista, mutta se ei ole mikään ratkaisu ongelmaan. Sitäkään ei ymmärretä, että kyse ei ole mistään nenän tukkoisuudesta, kuten tavallisissa allergioissa, vaan tämä tukkii hengitystiet ihan kokonaan, suunkaan kautta ei voi hengittää!

        Itse olen saanut kaikista pahimman ja pelottavimman kohtaukseni juuri tuollaisesta "miedosta" hajusteesta. En silloin ollut vielä täysin tajunnut millaisesta sairaudesta on kyse ja käytin vielä "mietoja" dödöjä. Olin sitten kerran ostanut uutta dödöä, joka tuoksui miellyttävälle ja vain vähän. Yöllä kuitenkin heräsin hirveään kuristavaan tunteeseen, joka ei mennyt ohi vaikka join vettä ja pysyttelin jalkeilla varmaan varttitunnin heräämisen jälkeen. En uskaltanut mennä takaisin sänkyyn, kun pelkäsin tukehtuvani makuulla. Sitten onneksi ymmärsin kokeilla edelliskesän astmatesteistä jäänyttä Ventolinea (ei muuten ole astmaa) ja sehän auttoi. Vasta tämän kokemuksen jälkeen tajusin jättää kaikki "miedotkin" tuoksuvat tuotteet pois, sillä nekin voivat aiheuttaa pahojakin oireita, vaikkei tuoksun perusteella millään uskoisi. Huomasin myös, että aiemmin (ennen tätä tappodödöä) käyttämäni dödökin oli aiheuttanut hengenahdistusta, en vain ollut huomannut sitä, kun se oli ollut lievempää. Täysin hajusteettomiin siirryttyäni huomasin kuitenkin hengityksen kulkevan paremmin.


    • kanssasisar

      Kuin olisin lukenut itsestäni. Asuntoni on steriili, enkä siedä mitään hajusteita. Tosin joitakin sampoita jne. Voit aivan hyvin laittaa sen rintanapin puseroon - minua se ei ainakaan haittaa.

    • onko tämä epidemia?????

      Oletko kertonut työterveyslääkärillesi vaivastasi? Jos et, kerro pian , koska todennäköisesti et pysty kauan olemaan asiakaspalvelussa.

      Ja olisi hyvä jos sinulla olisi kopiot kaikista TK-käynneistä, työterveyslääkärikäynneistä sekä sairaala ym. tutkimuksista.Jonkin näköinen hajupäiväkirja olisi myös hyvä.

      Kokemuksesta voin kertoa että kun kuntosi huononee sinun olisi helpompi kertoa lääkärille "historiasi", tuntuu nimittäin ,että suurin osa lääkäreistä ei ymmärrä tätä sairautta.Voit varautua ennakkoluuloihin ja vähättelyyn. Eihän tätä vammaa luokitella edes sairaudeksi, joudut pioneerityöhön , ota selvää äläkä anna pelotella itseäsi, mieti myös oletko altistunt homeelle.
      Ja yleensäkin onko tarpeen kaikki se kemikalikuorma jota kannat? Laske joskus montako eri ainetta käyttämissäsi kempparituotteissa on!!!
      HKI-allergiasairaalassa oli tuuraamassa lekuri jonka vastaanotolla tulin entistä sairaammaksi.Hänellä oli hajuvettä.

      Minä olen vaiheessa että en voi käyttää kuin tiettyä shampoota ja hoitoainetta, lactasydillä pesen nahkani.Huuhteluaineita en voi käyttää tuoksuttomatkin haisee samoin tuoksuttomat deot,geelit,lakat ym.
      kaikki kemikalit,kessut,natsat,savut,grillaaminen,ym.ym.

      Myös minun isäni sairastui ensin, jo 70-luvulla, nyt hän on siedättynyt suurimmalle osalle hajuja, nyt kärsin minä, jopa hänen partavedestään.
      Tämä on viheliäinen ja kamala sairaus,erakoittava.

    • astmaatikko

      ...tuosta rintanapista: Vaihda työpaikkaa.

      Olen itsekin allerginen monille hajusteille ja esim. sitrushedelmien tuoksu sekä rasvan käry aiheuttavat astmakohtauksen. En silti yritä pakottaa muita ihmisiä lopettamaan appelsiinin syöntiä tai syömään ainoastaan keitettyä ruokaa.... Maailma kun ei satu pyörimään yksin minun ympärilläni.

    • Päästy

      Puutostautia kannattaa ehdottomasti hoitaa, siitä saa palkitsevia tuloksia. On ilo päästä eroon tollaisesta vankeudesta.

    • Mummu

      Voisi olla hyvä juttu, koska monet ihmiset eivät ilmeisesti ole koskaan kuulleetkaan hajusteaaaergiasta. Olen juuri saanut diagnoosin, että minulla on hajusteallergia. Tietenkin se on ollut minulla jo pitkään, mutta oireet eivät ole johtaneet sylttytehtaalle. Nyt kun minulla ei ole enään hajuaistia lainkaan on vaikea välttää hajuja. En ole vielä tukehtunut, mutta huomaan hajut joille olen herkistynyt heti paineena poskionteloissani, otsaonteloissa ja korvissa. Paine on aikamoinen ja kivulias, verrattavissa tosi pahaan poskiontelotulehdukseen. Jos altistuminen kestää muutamaa minuuttia kauemmin on kipu aikamoinen ja vaatii hoitoa.
      Ilmeisesti tämä ongelma yleistyy ja toivottavasti ihmiset ottavat tälläiset invaliidit huomioon mennessään julkisiin paikkoihin, kuten esim teatteriin.
      En koe , että olisin itse aiheuttanut tämän ongelman itselleni. Ja miesten on sitten ihan turha tulla sanomaan mitään hajuvesistä....minulle.

      • Hajusteintolerantti

        Olen itse ihoallerginen hajusteille, sekään ei johdu runsaasta käytöstä, mutta aiemmin hajusteetonta kosmetiikkaa ei yksinkertaisesti ollut. Olin epikutaanitestissä keväällä 1991, lääkäri sanoi tulokset nähtyään, että nyt heität kaikki hajustetut tuotteet pois, käyt läpi myös siivouskomeron. Näin tein. Siitä saakka olen elänyt hajusteetta, samoin perhe, mutta hajusteita on vaikea välttää kodin ulkopuolella, kuten hyvin tiedämme. Hengitystieongelmat tulivat viiveellä ja pahenivat passiivisessa altistuksessa (työpaikka, bussi,jne.), olen enää etätyökykyinen.

        Kerro lisää, mm. miten sinut diagnostisoitiin ja missäpäin Suomea, nimiä ei tarvitse antaa.
        Kestikö kauan, ennenkuin poskiontelotulehdustesi syy löytyi - vai osasitko itse vetää oikeat johtopäätökset?
        Moni nimittäin saa 'ei niin asiallista kohtelua' kertoessaan reagoivansa hajusteille.
        Tutkimusta on, mutta harva sitä Suomessa tuntee.
        Sinun kohdallasi lääkäri ei ainakaan voi väittää, että 'pelkäät tuoksuja/hajusteita', koska et haista. Olet hyvä 'koe-eläin' tässä mielessä.
        Monia hajuaistin omaavia syytetään pikemminkin hysteerikoiksi, kemikaalifobiasta kärsiviksi, yms.
        Totuus on, että hajustekemikaalit eivät ole terveydelle haitattomia, päinvastoin. Onneksi riippumatonta tutkimustakin on alettu tehdä. Vie aikansa, ennenkuin tieto rantautuu Suomeen.

        Ongelma yleistyy, valitettavasti.
        Meillä on yhdistyskin:
        http://www.hajusteyliherkkyys.com/


      • Mummu
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

        Olen itse ihoallerginen hajusteille, sekään ei johdu runsaasta käytöstä, mutta aiemmin hajusteetonta kosmetiikkaa ei yksinkertaisesti ollut. Olin epikutaanitestissä keväällä 1991, lääkäri sanoi tulokset nähtyään, että nyt heität kaikki hajustetut tuotteet pois, käyt läpi myös siivouskomeron. Näin tein. Siitä saakka olen elänyt hajusteetta, samoin perhe, mutta hajusteita on vaikea välttää kodin ulkopuolella, kuten hyvin tiedämme. Hengitystieongelmat tulivat viiveellä ja pahenivat passiivisessa altistuksessa (työpaikka, bussi,jne.), olen enää etätyökykyinen.

        Kerro lisää, mm. miten sinut diagnostisoitiin ja missäpäin Suomea, nimiä ei tarvitse antaa.
        Kestikö kauan, ennenkuin poskiontelotulehdustesi syy löytyi - vai osasitko itse vetää oikeat johtopäätökset?
        Moni nimittäin saa 'ei niin asiallista kohtelua' kertoessaan reagoivansa hajusteille.
        Tutkimusta on, mutta harva sitä Suomessa tuntee.
        Sinun kohdallasi lääkäri ei ainakaan voi väittää, että 'pelkäät tuoksuja/hajusteita', koska et haista. Olet hyvä 'koe-eläin' tässä mielessä.
        Monia hajuaistin omaavia syytetään pikemminkin hysteerikoiksi, kemikaalifobiasta kärsiviksi, yms.
        Totuus on, että hajustekemikaalit eivät ole terveydelle haitattomia, päinvastoin. Onneksi riippumatonta tutkimustakin on alettu tehdä. Vie aikansa, ennenkuin tieto rantautuu Suomeen.

        Ongelma yleistyy, valitettavasti.
        Meillä on yhdistyskin:
        http://www.hajusteyliherkkyys.com/

        ihan vaan jatkuvilla poskiontelon tulehduksilla. Söin altibiootteja... ja sitten tulivat keuhkoputken tulehdukset mukaan.
        Vuoden sairastettuani noita tulehduksia jatkuvasti aloin käymään säännöllisesti poskionteloiden huuhteluissa joka toinen viikko...oi että se auttoi paineeseen.
        Hajuaisti meni jo pari vuotta sitten. Kunto huononi ja olin aina sairas.
        Menin kerran terveyskeskukseen asuinpaikkakunnallani ja siellä oli nuori lääkärini Mikko, joka passitti minut siltä istumalta sairaalaan. Polyypit poistettiin melko nopeasti poskionteloista ja jälkitarkastuksessa lääkäri meinasi puhota penkiltä, sillä ne olivat kasvaneet hirmukyytiä takaisin, kahdessa viikossa. Onni oli puolellani, lääkärini oli osaston ylilääräri ja ilmeisien hyvä sellainen hän lähetti minut heti Hus: in Iho - ja Allergiasairaalaan. Hän epäili hajusteallergiaa.
        No , nyt olen ollut siellä kohta vuoden potilaana, juoksen Ihotautilääkärin, keuhkolääkärin, korvalääkärin, hyperveltilaatioterapeutin ja toimintaterapeutin väliä. Kaikenlaiset testit on tehty ja kokeet otettu...huh. Joka viikko on useampi tapaaminen.
        Esimerkki vaan yhdestä käynnistä : 9.30 fysioterapia, 10.20 Spirometria, 12.00 keuhkolääkäri, 13.00 korvalääkäri.
        Nyt olen kyllä niin hyvässä hoidossa, että en voi kyllä valittaa. Pikemminkin nyt on päivvastoin. Tuntuu siltä, että kärpäsestä on tehty härkänen. Okei...olenhan minä sairas...kai. Tämä hajusteallergia, joka on kaiken takana on aiheuttanut minulle keuhkoastman ja polypoositaudin poskionteloihin.
        Kaikki hajusteet on heitetty huispellolle....


      • Mummu
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

        Olen itse ihoallerginen hajusteille, sekään ei johdu runsaasta käytöstä, mutta aiemmin hajusteetonta kosmetiikkaa ei yksinkertaisesti ollut. Olin epikutaanitestissä keväällä 1991, lääkäri sanoi tulokset nähtyään, että nyt heität kaikki hajustetut tuotteet pois, käyt läpi myös siivouskomeron. Näin tein. Siitä saakka olen elänyt hajusteetta, samoin perhe, mutta hajusteita on vaikea välttää kodin ulkopuolella, kuten hyvin tiedämme. Hengitystieongelmat tulivat viiveellä ja pahenivat passiivisessa altistuksessa (työpaikka, bussi,jne.), olen enää etätyökykyinen.

        Kerro lisää, mm. miten sinut diagnostisoitiin ja missäpäin Suomea, nimiä ei tarvitse antaa.
        Kestikö kauan, ennenkuin poskiontelotulehdustesi syy löytyi - vai osasitko itse vetää oikeat johtopäätökset?
        Moni nimittäin saa 'ei niin asiallista kohtelua' kertoessaan reagoivansa hajusteille.
        Tutkimusta on, mutta harva sitä Suomessa tuntee.
        Sinun kohdallasi lääkäri ei ainakaan voi väittää, että 'pelkäät tuoksuja/hajusteita', koska et haista. Olet hyvä 'koe-eläin' tässä mielessä.
        Monia hajuaistin omaavia syytetään pikemminkin hysteerikoiksi, kemikaalifobiasta kärsiviksi, yms.
        Totuus on, että hajustekemikaalit eivät ole terveydelle haitattomia, päinvastoin. Onneksi riippumatonta tutkimustakin on alettu tehdä. Vie aikansa, ennenkuin tieto rantautuu Suomeen.

        Ongelma yleistyy, valitettavasti.
        Meillä on yhdistyskin:
        http://www.hajusteyliherkkyys.com/

        minua hoidettiin ensin ja sieltä sain lähetteen Helsinkiin HUS sin Iho - ja Allersiasairaalaan.


      • tytärhän
        Mummu kirjoitti:

        ihan vaan jatkuvilla poskiontelon tulehduksilla. Söin altibiootteja... ja sitten tulivat keuhkoputken tulehdukset mukaan.
        Vuoden sairastettuani noita tulehduksia jatkuvasti aloin käymään säännöllisesti poskionteloiden huuhteluissa joka toinen viikko...oi että se auttoi paineeseen.
        Hajuaisti meni jo pari vuotta sitten. Kunto huononi ja olin aina sairas.
        Menin kerran terveyskeskukseen asuinpaikkakunnallani ja siellä oli nuori lääkärini Mikko, joka passitti minut siltä istumalta sairaalaan. Polyypit poistettiin melko nopeasti poskionteloista ja jälkitarkastuksessa lääkäri meinasi puhota penkiltä, sillä ne olivat kasvaneet hirmukyytiä takaisin, kahdessa viikossa. Onni oli puolellani, lääkärini oli osaston ylilääräri ja ilmeisien hyvä sellainen hän lähetti minut heti Hus: in Iho - ja Allergiasairaalaan. Hän epäili hajusteallergiaa.
        No , nyt olen ollut siellä kohta vuoden potilaana, juoksen Ihotautilääkärin, keuhkolääkärin, korvalääkärin, hyperveltilaatioterapeutin ja toimintaterapeutin väliä. Kaikenlaiset testit on tehty ja kokeet otettu...huh. Joka viikko on useampi tapaaminen.
        Esimerkki vaan yhdestä käynnistä : 9.30 fysioterapia, 10.20 Spirometria, 12.00 keuhkolääkäri, 13.00 korvalääkäri.
        Nyt olen kyllä niin hyvässä hoidossa, että en voi kyllä valittaa. Pikemminkin nyt on päivvastoin. Tuntuu siltä, että kärpäsestä on tehty härkänen. Okei...olenhan minä sairas...kai. Tämä hajusteallergia, joka on kaiken takana on aiheuttanut minulle keuhkoastman ja polypoositaudin poskionteloihin.
        Kaikki hajusteet on heitetty huispellolle....

        Millaisellas vekottimella se mummu siivoaa ? Kuinka usein ? Siis siivoustapa ?


      • Tjaaaaaaa
        tytärhän kirjoitti:

        Millaisellas vekottimella se mummu siivoaa ? Kuinka usein ? Siis siivoustapa ?

        Mää oon kanssa jotenkin yliherkkä hajusteille.
        Oon huomannu et LV- pyykkipulverikin tuoksuu joltakin ja joskus ärsyttää sekin


      • LV ja moni muu
        Tjaaaaaaa kirjoitti:

        Mää oon kanssa jotenkin yliherkkä hajusteille.
        Oon huomannu et LV- pyykkipulverikin tuoksuu joltakin ja joskus ärsyttää sekin

        Erisaniin olen ollut tyytyväinen, mutta tämä ei takaa sitä, että se sopisi kaikille.
        Jos et ole vielä kokeillut, suosittelen.

        Ennen Erisania käytin annostuksesta puolet Miniriskiä tai LV:tä ja puolet ruokasoodaa.
        Huuhteluveteen (koneen huuhteluainelokeroon) Rajamäen väkiviinaetikkaa ja kuivatus ulkona; jotenkin selvisin.

        t. Hajusteintolerantti


    • ärsyttää

      Se että reagoi johonkin hajuun ei tarkoita että reagoisi kaikkiin hajuihin.
      Tyttärelläni on nyt erittäin pahat "silmätulehdukset" jota joudutaan hoitamaan kyypakkauksen (½tabl)kortisonilla koska allergiasairaalaan ei päästä. Nyt varmistui että oireet johtuvat poikakaverista, mutta viellä ei ole saatu selvitettyä mikä aine jota poikakaveri tai hänen perheensä käyttää. Ja mitään aikaisempia oireita ei ole ollut. Itse oireilin joskus 30v sitten jostakin "keino"myskistä. Äitini ei pysty käyttämään minirisk tuotteita on hajuherkkä. Itse en pysty käyttämään Herbina Linna shampoita joissa lukee herkälle iholle.

    • yliherkkä

      Meillä on nyt mahdollisuus vaikuttaa siihen, että näihin asioihin tultaisiin tulevaisuudessa puuttumaan.

      Osoitteessa
      http://www.adressit.com/sosiaaliturvahajusteyliherkille
      voi käydä allekirjoittamassa peruspalvelu-, sosiaali- ja terveys- sekä työministerille toimitettavan vetoomuksen sosiaaliturvan saamiseksi hajuste- ja kemikaaliyliherkille.

      Mikäli olet itse hajuste- ja kemikaaliyliherkkä tai tunnet empatiaa hajuste- ja kemikaaliyliherkkyyttä sairastavia kohtaan, niin käythän allekirjoittamassa vetoomuksen. Kerrothan myös asiasta eteenpäin, sillä kaikkien empaattisten ihmisten osallistuminen on tarpeen, jotta asioille tehtäisiin jotain.

      Mikäli nimeään ei halua julkaistavan netissä, voi vetoomuksen allekirjoittaessaan myös valita, että nimi ei näy netissä.

    • DarkFly

      Olis kyl aika siistiä jos jollain kassaneidillä olis rintapielessä lappu, jossa lukee että olen hajusteallergikko :D sittepä siinä vois vaihtaa kassaa jos itsellään olis hirvittävästi tuoksuja lemppaamassa .. mut se vasta hauskaa oliski jos kaikilla kassaneideillä olis sellainen lappu. vois kyl tulla vähän vaikeuksia. ostokset jäis varmaan sitten tekemäti ja luultavasti asiakkaat vähenisi siitä kaupasta. ikäväähän se on jos on hajusteallergikko. itselläni on kuiva ja muutenkin atooppiseen ihottumaan taipuvainen iho. välillä kun laitan ranteeseeni jotain tuoksua niin tottakai se alkaa vähän ajan päästä kutisemaan. arg!!! :(

    • penan anis

      kandeis kattoa ettei ole altistunut homeille tai jopa asu homekämpässä.
      meidän perheessä ei ole ollut mitään allergioita eikä mitään ongelmia minkään aineiden kanssa kunnes muutimme hometaloon. Kerkisimme asua noin puoli vuotta kun alkoi tulla kummallisia oireita ja home myös alkoi tuoksahdella yhdessä kohtaa taloa. Home testit ja asia varmistui. Muutto pois ja "puhtaassa" kämpässä alkoi sitten kaikenlaiset hengenahdistukset eri aineille. Enää ei voida käyttää "myrkky" pesuaineita eikä huuhteluaineita eikä muitakaan hajusteita, muuten tulee mahtava hengenahdistus. Aiheuttaa todella hankalia tilanteita esim kyläillessä jos jonkun vaatteet ym. tekstiilit tuoksuu pesuaineelle.
      Itse olisin suhtautunut epäilevästi koko hajusteyliherkkyyteen aiemmin, en enää. Ei paljon naurata kun on mentävä käymään välillä ulkona hengittämässä kun lasten kaverit tulee kyläilemään ja huuhteluaineen tai muun hajusteen tuoksu on levinnyt koko taloon.
      Samaa tarinaa olen kuullut muilta hometalossa asuneilta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe